"Mikhail Faerman fireman? LANDSCHAPPEN .VAN NAGAOKA Marcel Vercauteren in Open Kring te Mere «De schat van koning Swieberling» knap werk Elly en Rikkert in Aalst gemakkelij al ben je g kneedd sen sta net het] keuze van knappe schilde ken in de meest uiteenlof Faerman raakte bij ons bekend in 1975, het jaar dat de Russen de complete Koningin Elisabethwedstrijd in pakten. We hadden ze al jaren aan een stuk manu militari verwacht, maar toen ze kwamen bleek het manu culturali te zijn. Con brio dan nog. Ze pakten dat jaar met Faerman aan de kop zo ongeveer alles mee wat er te rapen viel. Pro Arte probeerde voor een paar jaar al om hem hier in Aalst te krijgen, maar op het laatste ogenblik liep er iets scheef. Vorige maandag lukte het dan toch. De mens Faerman bleek in die tijdfel veranderd te zijn. De pianist ook? Mikhail Faerman bracht een pianorecital van Beethoven - Brahms en Chopin. (Hugo) In Aalst naar een concert tijen, het wordt ook nog bij gaan blijkt de laatste tijd niet zonder gevaarlijk, alleen zeer duur te worden, Een half uur voor de aan- dat door de overvloed van vang van het concert don- aanbod en de daaraan ver- derde een stuk van de zol- bonden drank en eetpar- dering van het stadhuis naar beneden. De planton van dienst repte zich om de nodige bewijsstukken vlug de vuilnisemmer in te hel pen, zodat er geen vuiltje meer aan de grond was. Mocht ik nu aan een sensa tiekrant schrijven ik zou weer blokletteren: Moeten er eerst doden vallen? Maar nee natuurlijk, in deze stad vallen geen doden van iets op je hoofd te krijgen, an ders was ze al jaren uitge storven. Na een bijzonder volumi neus gevulde september maand startte dus het eer ste Pro-Arte concert. Je kan je wel afvragen of er in de drie resterende maanden geen dode pieken meer zit ten zodat dit grandioos con cert een beetje als nalo- pertje van het Festival en de orgelconcerten zou over komen. Even op adem ko men kan zo een fijne en/a- ring zijn. De organisatoren zullen er zich blijkbaar geen complexen mee op de hals halen, want de zaal zat zeer behoorlijk gevuld. Van dit oogpunt uit kan men beslist van een succes spreken. Wat geen succes is, is dat het gedrocht dat sinds eeu wen de feestzaal teistert, er nog steeds staat. Hoe het in 's hemelsnaam mogelijk is dat deze agglomeratie over geen vleugel beschikt, en dat telkens er een concert doorgaat de organisatoren met beschaamde kaken in strumenten moeten gaan huren is meer dan een schandaal. De balk om het geld er over te gooien kan nochtans nooit groot ge noeg zijn. 't Is om te huilen. Naar Faerman. Hij woont sedert vorig jaar hier in Bel- Landscapes of the futur in galerij S 65. (erik) In galerij S65 loopt nog tot 14 oktober de tentoonstelling «Landscapes of the Future» van de Japanse kunstenaar Kunito Nagaoka. Deze woont momenteel in Berlijn en exposeerde in een aantal gerenomeerde galerijen als deze van Staempli in New York en Lietzow in Berlijn. Voor vele lezers zullen deze beide galerijnamen verwonderd in de oren klinken maar voor Nagaoka zullen ze wel heel belangrijk zijn. Nagaoka is een specialist in het kleuretsen, een techniek welke hij met een ontzettende nauwlettendheid beheerst. Zelden hebben we zulk technisch mees terschap aan de dag zien leggen. Naast de werkwijze speelt ook de inhoud een belangrijke rol voor dit werk De toekomstige landschappen verraden een verre gaande verbeeldingskracht eigen aan Japanners. Voor de kijker zijn zijn beelden exotische dromen. Het landschap is sober en wordt kunstmatig beheerst door zijn architektuur. Nagaoka is in de grafiek geen onbekende. Hij schoolde zich bij de vermaarde Duitser Prof. Gerhart Bergman. Een paar jaar geleden kaapte hij een vermaarde grafiekprijs weg op de 3e Wiener Graphik Biennale. Voor zijn première in België toont S65 een selektie kleuretsen uit de periode 1970-1979. Bijzonder opvallend is de lage kostprijs van deze werken. De galerij zet haar programma binnenkort voort met nieuwe tekeningen van Luc Claus. Daarop komen wij uitvoeriger terug. De galerij is gesloten op maan- en dinsdagen. R. D'HONDT Fijne kleuretsen van de Japanner Kunito Nagaoka. (erik) gië, en heeft omzeggens de Russische schepen achter zijn rug verbrand. Je kan hem met de nodige reserve 'gastarbeider' noemen. Hij heefteen krachtige gedron gen gestalte. Als je hem niet kent zou je hem nooit voor een pianist verslijten. Na een minuut concentratie door het geschuifel en ge rammel door start hij met het 'Andante Favori' van Beethoven. Komt dat niet uit de Waldsteinsonate, en was dat niet een van de op gelegde stukken in de bo venvermelde wedstrijd? Nu ja om het even. Het is hele maal geen echte Beethoven maar een soort veredelde salonmuziek: vrolijk, kom merloos, een goedgeluimde Ludwig op wandel. Hij houdt het thema heel zacht en zangerig, bijna bevreesd om het open te vouwen. Geen norse en uitdagende charges zoals in de alles omverduwende pianomo numenten, maar hoogst- gebonden, hier dicht bij mij onder de handen, zelfs in de fortes lijkt het van op af stand beschouwd. Het wordt een lichte inzet van de avond die door menig toe hoorder als het summum van het programma geno teerd wordt. Het stuk zelf wordt door de meeste pia nisten als toegift gegeven, vandaar dat het auditorium zich waarschijnlijk door de korte tijdsduur liet vanger en het (meer dan verdienc applaus) voor deze keer ir de handtas liet. De ballade nr. 2 van Chopin komt toevallig ook als tweede stuk. Hij is er ook de schepper van. Het is van de 4 die hij er geschreven heeft nochtans niet de bekend ste, maar misschien wel de meest aanspreekbare als je ze een paar keer gehoord hebt. Ondanks het feit dat Faerman zeer mannelijk en gespierd speelt heerst hier ook weer een maximum aan zangerigheid. Hij is gewoon brillant in de grootste in tieme momenten en in de verscheurend opdonder ende passagespelen. Het laatste stuk voor de pauze worden de 2 x 14 va riaties op een thema van Paganini. Ook al ken je dit stuk van Brahms niet, het thema is je zeker bekend, want het is door een paar andere componisten nog eens gegapt. Brahms is een meester in de variatiekunst, hier nu specifiek voor de piano, maar hij is het even zeer voor het orkest. Stel je nu even voor dat Brahms, die ook een virtuoos pianist en componist was op een thema van Paganini die een virtuoos violist was variaties gaat schrijven. Dat wordt dus virtuositeit tot ik weet niet welke macht. Dat is op technisch vlak onvoorstel baar moeilijk. Dat is een duivels en moordend stuk muziek, ook fysisch. Faer man die met zijn interpreta tie meelijdt en meevoelt en zijn muziekbelevenis voort plant op de toehoorders te kent met zijn hele lijf de mer lodie nog eens extra voor. Helaas is de feestzaal voor een pianorecital niet zo ge schikt, en missen de toe hoorders die verderop zitten (zoals ik er een was) het vol ledige beeld van de man om de ganse vonk te laten overslaan Alle kleuren van het Brahmsiaans (als dat een goed adjectief is) palet komen hier aan bod. En als een groots pianist dit speelt dan hoor je meteen hoe groot de componist is. Dat is dan ook de volmaakte schakel tussen muziek ma ken, spelen en beluisteren. Hij doet het met dat kleine vleugje ruwe humor die zelfs even uit de zigeuner knipoogjes spreekt. En toch op elk ogenblik, ook in de variaties op gebied van pia- mstiek spelen blijft Brahms herkenbaar. Voor de rest kan je er nog karrevrachten tegenaangooien, het ver kleint alleen maar de presta tie, het vermindert de kunst en het genot Het wordt al leen een kleineren van het muziekbeleven. Zo simpel is dat. En dan na de pauze de 12 Etudes opus 10 van Chopin. Voor we die op het erescha votje zetten toch nog een paar bedenkingen. Toen Faerman zich definitief (of voorlopig?) bij ons vestigde, en daardoor bepaalde din gen luidop kon gaan vertel len vroeg men hem waarom hij geen moderne (Russi- sche> mnziftk qnppldp Hii gaf toen ruiterlijk toe dat deze hem, behalve Arapov onbekend was. Dat is niet zijn schuld, of beter dat kan je hem niet verwijten, dat is het gevolg van een beleid dat al jaren virtuose tech niek en muziekbeleven voor pianisten koppelt aan Cho pin, Liszt, Tsjaikovski, Rachmaninov, kortom je kent die knapen wel. Dat heeft altijd succes gehad want ze leveren al jaren en jaren de beste pianisten ter wereld af. Ze zien dus waarschijnlijk niet in waarom ze het zouden moeten gaan veranderen. Faerman zelf bekent dat geen enkele 'school' het te gen hen kan opnemen, maar ik vind het jammer dat een 24-jarige een pro gramma presenteert dat zelfs voor een 74-jarige 'steriel' te noemen kan zijn. Het is natuurlijk allemaal op 'overrompeling en Kunst' gebaseerd, en wellicht wil hij boter bij de vis en speelt hij dit soort muziek ook om dat wij hem daarvoor vier jaar geleden bejubeld en bestormd hebben. Boven dien als je zijn optredens volgt zie je dat hij steeds de mastodonten van de piano literatuur voorstelt. Ik had op een Prokofiev (en die staat wel op zijn repertoire) Deze uitvoering lokte heel wat muziekliefhebbers naar de feestzaal. (Hugo) of zelfs op een Shostako vich gehoopt, desnoods als tussenribje. Ijdele hoop. De interpretatie van de etu des op. 10 is nochtans een belevenis. Uit deze bundel technische kruiswegen ge schreven door iemand die al wat tot dan toe voor 'onmo gelijk' gehouden werd spe lenderwijze verkocht, ko men de bekendste (nr. 3 en 12) direct naar voor. De ganse étude is zo briljant gemaakt dat de studie van een technische moeilijkheid (wat het oorspronkelijk doel is) oplost in de melodie. Deze twee stukjes echter die eikaars tegenpool zijn, zijn dé typerende dingen van Chopin: het dromerig liefdeslied nr. 3 (door alle soorten orkesten gekaapt, vermomd, verkleed en ver lapt onder de rubriek: 12 evergreens bij het romanti sche haardvuur) en het uit bundige pathetisch-Pools engagement van het nr. 12. Faerman is meester in me lodie, in de meest stille mo menten, in de uitbarstende heftigheid, zonder een keer stroperig of worden. Ook Chopin-fan (en die zeker), het is een kwaardige ervarinc deze broze en muziek door een persoonlijkheid met erlijke van Brahms te herscheppen tot een tiele sfeer van klanken. Stormachtig applaus. Bisnummer. Speelt hij Prokofiev? Nee, Chopin. Vrijdagavond, 12 oktober, zijnde dus vanavond, heeft er in 't Mereland de vooropening plaats van de kunsttentoonstelling «Marcel Vercauteren». Hoofdredakteur Roel Van de Plas zal bij deze gelegenheid het woord voeren om de schilder in de verf te zetten. Aanvang van de plechtigheid te 20 u. Hier zal verder burgemeester Prosper De Lat het figuurlijk lint doorknippen en vrolijkt het plaatselijk gemengd koor«Singhet Fro» de avond op. De tentoonstelling is verder nog toegankelijk tot en met zondag 21 oktober, behalve Marcel Vercauteren is geboren te Opwijk op 19 april '25. Hij studeerde te Oostakker, Me- chelen en Jette en volgde er teken- en schilderkursussen. Hij won twee opeenvolgende ja ren de grote interscolaire schil derswedstrijd der beide Vlaan deren voor jongeren. Na een suksesvolle loopbaan als meubelhandelaar-binnenhuis die hem met diverse kunst strekkingen in kontakt bracht, hervatte hij zijn kunstleven en bouwde een eigen schildersate lier in de rustige natuurschone omgeving van «Cottem», Mo lenstraat 3, te Erpe, waar hij nu sinds 7 jaar «full-time» werkt. Vier suksesvolle tentoonstel lingen te Lede, Tollembeek, Aalst, Affligem, spoorden hem aan op de ingeslagen weg voort te gaan. Wars van alle 'ismen' louter figuratief schilderend, heeft Marcel Vercauteren zo'n variatie in schilderstechnieken Zondag 7 oktober werd de eerste vertoning opgevoerd van het stuk «De schat van Koning Swieberling» door het Reizend Stadspoppenteater. Ondanks de zwakke belangstelling een uitstekende opvoering. Slechts veertig kinderen waren in de zaal aanwezig, doch hun entoesiasme en meeleven met de avonturen van Kwik telde voor dubbel. Opvallend was dat de kinderen automatisch reageerden en spontaan meehielpen aan de oplossing om het ganse verhaal tot een goed einde te brengen. Met vier poppen wisten de spe lers anderhalf uur lang de klein tjes te laten genieten van een spannend en opwindend schouwspel. De dekors waren prachtig en de lichteffekten benadrukten sterk de stemming van het verhaal. Temeer werd bewezen dat een verzorgde poppenkast met reële nabootsing van interieur en aangepaste klankinstallatie de kleintjes het meest boeit en aanspreekt. De matige belangstelling was misschien wel te wijten aan het vroege zondaguur. Tien uur in de voormiddag is voor som mige ouders nog te vroeg om hun kleintjes naar de schouw burg te brengen. «De schat van Koning Swieber ling» is zeker een goed verhaal op een originele manier oe- bracht en aan te bevelen vooi alle kinderen. Wij herhalen nog even de vol gende vertoningen voor 1979: zondag 14 oktober: gemeente school te Baardegem. zondag 21 oktober: refter ge meenteschool te Erembode- gem zondag 28 oktober: gemeente school te Gijzegem zondag 4 november: gemeen teschool te Herdersem zondag 18 november: gemeen teschool te Hofstade zondag 25 november: gemeen teschool te Meldert zondag 2 december: gemeen teschool te Moorsel zondag 9 december: gemeen teschool te Nieuwerkerken zondag 16 december: gemeen teschool Binnenstraat te Aalst. De aanvang van de vertoning is steeds om 10 uur. De inkomprijs bedraagt 30 fr. Na elke vertoning wordt een tombola gehouden met mooie prijzen voor de kleintjes. Om deel te nemen aan deze tombola worden tekeningen uitgedeeld die de kinderen kun nen voorzien van kleur. R.M. keuze van opgebouwd dat weinigen hem dit zullen nadoen. Doelbewust wendt hij totaal verschillende technieken aan, om naargelang het onderwerp, het maximaal effekt te beko men. Het kan met de grove borstel of het fijnste penseel, soms rechtstreeks uit de tube of met het brede mes. Het re- zultaat is steeds verrassend boeiend. Sterk verbonden met het volk, een scherpe opmerkingsgeest en het gevoel voor verfijnde kunst, behandelt de kunstenaar de meest vreemde uiteenlo pende onderwerpen met een spontane eerlijkheid. Met een warm palet van donkerbruine kleuren brengt hij sprankelend leven in bloemen, landschap pen, marines, stillevens, per sonages en paarden. tret, getuigt van een verbluf- Elk van de 40 tentoongestelde fende technische vaardigheid, werken, van het kleine minia- Deze merkwaardige tentoon- smaken, tuurtje tot het levensgrote por- stelling brengt ons een ruime 0p zondag 21 oktober te 21 uur treden Elly en Rikke Zuidervelt op in zaal Okapi te Aalst Toegangsprijs 95 fi Elly en Rikkert zijn dit jaar voor de tweede maal in Belg voor een toernee. Dit echtpaar, dat elke maal veel v trekt zal tijdens het toernee een nieuwe elpee, n aanleiding van het jaar van het kind voorstellen. Tit van de elpee: «Vertel het aan de mensen». Beiden genieten in België een grote bekendheid: I kleinkunstmuziek is toonaangevend voor de kleinkunst wereld en zij hebben al diverse TV-optredens achter rug. Alle liefhebbers van kleinkunst worden dan ook op z dag 21 oktober verwacht G.V.D.B

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1979 | | pagina 20