1 film ,d«week Andreas Laszlo en Hippoliet Van den Broecke zingen boeiend duet Confidences pour confidences het linnen doek 5! If VOORGEVEL ABDIJ MARIA MEDIATRIX BIJNA KLAAR STREEKNIEUWS Baardesem STREEKNIEUWS Gijzegem STREEKNIEUWS Moorsel STREEKNIEUWS Hofstade 18 - 2-11-1979 - De Voorpost Met het lange week-end van Allerheiligen en Allerzielen kunnen onze bioskopen terug vollopen. Voor onze kleinsten raden wij de lange tekenfilm «Mickey's Jubeleum' aan welke in ons land werd uitgebracht naar aanleiding van 50 jaar Mickey Mouse de gekende figuur van Walt Disney. Voor de liefhebbers van geweld en aktie loopt in het feestpaleis voor de tweede week 'Jaguar lives', de echte filmliefhebbers onder jullie raden we ten zeerste aan te gaan zien naar Woody Allen's 'Interiors' (zie onze editie van vorige week). Voor hen die deze film mochten gezien hebben kozen we voor u als film van de week 'Confiden ces pour confidences' van regisseur Pascal Thomas. Deze film is niet zomaar een vervolg op de andere reeds uit gebrachte films van de zelfde regisseur. Van hem zijn onder meer gekend 'Les Zozos', 'Pleure pas la bouche pleine' en 'Le chaud lapin'. Nederlandste titel van deze film 'Drie slip pertjes te veel'. Deze film brengt een afwisseling van een lach en een traan. Aanvankelijk was deze veel gemaakt als vervolg op 'Le chaud lapin' er werd liefst één jaar aan het scenario geschreven met als re sultaat een vijf-uur du rende filmkroniek. Na een grondlae kontrole werd de film tot bijna twee uur herleid. Het scenario verloopt als volgt: Juist 20, besluit Brigitte welke een inte rim-onderwijzeres is ge worden van het verhaal van de familie toe te vertrouwen aan een schoolschrift. Haar moeder hield een klein kruidenierswinkeltje en haar vader was eigenlijk maar een luiaard en een grompot. Het gezin kon met moeite de eindjes aan elkaar knopen want er dienden 6 monden gevuld. Deze familiekro niek die loopt van 1954 tot 1967 schetst ons een beeld van deze familie, dat ons wordt opgehan gen door korte mo mentopnamen welke in het geheugen van Bri gitte staan gegrifd. De buitenwereld gaat totaal voorbij aan deze familie, maar de binnenwereld wordt des te intenser beleefd. Brigitte is in deze familie het slimme en verbluffende kind dat op de drempel van 'het leven' staat. De regis seur heeft de apejaren van deze meisjes tot levendig schilderij uitge beeld en dit met enkele karakteristieke lijnen. Dit deel van de film is ontroerend en melanko- lisch, het is alsof wij een foto-album van de fami lie doorbladeren waar geen onderschriften no dig zijn. De persoonlijke betrokkenheid van het gezin is zeer groot. Het tweede deel van de film is niet zo luchtig ont roerend maar tragischer. Het tweede deel brengt ons het relaas van dit gezin wanneer het uit- eenbrokkelt. De kruide nierszaak werd omge ruild voor een optrekje in Parijs waar vader ver tegenwoordiger wordt. De meisjes hebben ieder hun ambitie, hun dro merijen en hun kibbe lingen, en dit soms tot ontsteltenis van de ouders. In elke vrouwen personage heeft de re gisseur een welbepaald type uitgebeeld. Floren ce aktrice in de re- klamebranche is tuk op een man op rijkdom en op geluk, haar huwelij houdt echter geen stand. Pierrette is de bezige vrouw met een kroost kinderen. Brigitte ont wikkelt zich tot een op haar eigen benen lopen de en bewuste vrouw. Deze film brengt ons situaties van de jaren vijftig, het bewustwor dingsproces van de vrou wen in de wereld, dat definitief zal leiden in de jaren zeventig tot de emmancipatie. Deze film is de geschiedenis van 'het leven' in miniatuur vorm, zonder generatle- konflikten, zonder echte drama's, maar waar kleine probleempjes groot worden omdat ze niet voorzien zijn. Een zuurzoete familiekroniek met een genietbaar sce- naria, vlot camerawerk en een gevoelige en spontane vertolking an en spontane vertolking van Anne Caudry en Daniel Ceccaldi. Te zien in de bioskoop 'Palace' let op de uurregeling. R. In een paar uur tijd hebben Andreas Laszlo en Hippoliet Van den Broecke ons vorige week donderdag een panorama van de muziekgeschiedenis en een staalkaart van hun kunde laten horen. In een vrij goed gevulde stadsfeestzaal er waren vooral jonge mensen, ik zal maar veronderstellen leerlingen- bewonderaars (en ik begrijp die bewondering) brachten violist en pianist een programma dat niet in de eerste plaats op populariteit en sukses was afgestemd maar op beheersing en muzikaliteit Buiten de barak kwamen zowat alle periodes aan bod: klassiek, romantiek, impressionisme, hedendaagse mu ziek. Beide uitvoerders hadden ge kozen voor een zo rijk en ge nuanceerd mogelijk palet. De technische bravoure en de wat gepolijste glans bleven (geluk kig) beperkt tot Kreislers be werking van De Falla's Spaanse dans uit «La vida breve» en een sonate van Paganini als toe- maat. De andere nummers op het programma vergden zowel technisch meesterschap als muzikaliteit, als een zich inle ven in geaardheid en karakter van componist en werk. We weten dat een viool een rijk instrument is waarmee je kan zingen en fluisteren en schreeuwen en treuren. En dat bewees Laszlo. We weten ook dat een dialoog vaak uitloopt op een naast mekaar praten (en dat gebeurt in de muziek min der dan in de realiteit van elke dag) of op een chaos waarbij elke partij het recht opeist te praten zonder te luisteren. Der gelijke fout maakten de uit voerders hier niet: het gesprek verliep vlot. Wie het thema droeg, zong het, wie moest aangeven, suggereerde. Mozarts sonate nr. 8 in D groot K.V 296 begint met een rococo-achtige, vederlichte dialoog die wel zangerig maar niet altijd even ragfijn klonk (wat drempelvrees?). Het doorvoelde andante sostenuto kreeg een warm timbre, het lichtvoetige rondo allegro mocht wat vinniger. Dat de wat ingehouden vertolking te ma ken had met de spanning van het optreden blijkt uit de laatste toegift, waarin beide solisten een uiterst eenvoudig, maar (zoals bij Mozart vaak) uiterst subtiel thema ontspannen en harmonieus ontvouwden. Een groot moment was de uit voering van Schuberts sonatine nr. 3 in sol klein op. 137, een werk waarin we een soort to taalbeeld van de komponist krijgen: zangerig in het allegro giusto, mistroostig-dromerig (zoals Schubert wellicht was toen zijn vrienden er niet wa ren), in het andante vitaal- onstuimig in het allegro vivace, met de heldere stem van een vogel in het allegro moderato (waarin men duidelijk de lied kunstenaar terug vindt). Een sonate van Brahms pro grammeren getuigt van durf en persoonlijkheid. Brahms is een architekt die met beheerste hartstocht uit een kiemcel een brok lyriek weet te toveren. Uit het adagio (gebouwd op een eenvoudig thema van drie no ten) spreekt een diepe ontroe ring. Het un poco presto en con sentimente met een uitgespon nen dialoog en in de energieke delen herinneringen aan de zi- geunerzwier van het vioolkon- cert heeft een ietwat weerbar stig, ietwat gewrongen karak ter. Het presto agitato is een prachtige syntese van heftig heid en bezinning. Soms zingt Laszlo's viool fluweelzacht, soms klinkt ze als een oer- schreeuw, maar ze schept mu ziek. En het is een niet geringe verdienste van Hippoliet Van den Broecke te begeleiden, te aksentueren, te milderen of ek- spressief het woord te voeren en de melodische lijn voor te tekenen. Na de pauze volgde minder klassiek, misschien minder be kend, doch zeker geen minder boeiend werk. Marcel Poot heeft (zoals Teirlinck in de lite ratuur) iets van een Proteus, van een ongrijpbaar man met diverse gedaanten. Zo althans A. Laszlo en H. Van den Broecke brachten Allegro vivace van W.A. Mozart (Hugo) komt hij te voorschijn in zijn «Ballade» met een zangerig an dante om een allegro molto e furioso als een gevecht met de engel, een ingetogen berceuse die in de buurt van Ravel zit en een allegro molto dat slingert tussen poëzie en virtuose dui- velstrillers. In de muziek heb je wel eens dezelfde ervaring als met de schilderkunst. Je loopt wat achteloos op een tentoonstel ling rond tot je plots iets ont dekt dat je in verrukking brengt. Wellicht ligt het aan je relatie tot het werk. Je emotie is zuiver subjektief. Zo ook met een werk van Ernst Bloch «Nigun» en een adagio van Zoltan Kodaly, voor mij de hoogtepunten van deze avond. Het werk van Bloch heeft het zwaarmoedig karakter van een Joods klaaglied, iets van de mystiek die uitgaat van Chagalls droombeelden. Laszlo speelde het met een milde, warme toon. In het adagio van Kodaly, een elegie als het ware, legde hij sterk doorleefd de me lancholie van de Slavische ziel. Violist en pianist sloten het offi cieel gedeelte van hun pro gramma af met een Spaanse dans uit «La vida breve» van M. De Falla in een bewerking van F. Kreisler. Wie Kreisler zegt denkt aan een spetterend vuurwerk van technische bra voure. Die was er wel, maar ik miste toch wat vurigheid en Spaans temperament. Andreas Laszlo en Hippoliet Van den Broecke dankten om het gul applaus met een gulle toemaat: een aartsmoeilijk, bij tend scherzo van Prokofieff, een briljant stukje Paganini. een ambachtelijke Hindemith (ik zit voortdurend aan Bach te denken en (op verzoek) een Mozart die meer Mozart is dan die waarmee beide uitvoerders het programma waren binnen gestapt. W.D.B. Heel typisch is het dak van het torentje, (erik) ZITDAG van schepen van financiën Gaston Van den Eede op dinsdag 13 novem ber in het dienstcentmm van 18.30 u. tot 19.30 u. Op dinsdag 6 november te 9 u. in de Parochiezaal les over «Leef U zelf gezond». OSCAR Het suksesstuk, een lachsukses, «Oscar» van Claude Magnier wordt door «Hoop in de Toekomst» als eerste produktie van dit speelseizoen gebracht in zaal «Ons Huis» op 9. 11, 14,16 en 17 november, telkens te 20 u. Kaarten aan 60 fr. kan U bekomen bij de leden van de groep. Voor rezervatie kan U zich wenden tot Maria De Bie-Spinoy. Hoog straat 25. Telefoon (052)35.72.%. Kosten: 10 fr. De overbouwde voorgevel van de abijd. (Erik) DE UILTJESVRIENDEN Op zaterdag 10 november 1979 in de zaal «De Uil», Stationsstraat 62: groot sportbai met optreden van TV-vedette Theo Van den Bossche. Eregasten: Jan Raes. wereldkampioen wielrennen; Wesemael Wilfried, winnaar Ronde van Zwitserland; en andere ploegmaats. Orkest: The Swinging Band met zanger Elvin Star. Inkom bal: 60 frank. Naar aanleiding van het jaar van het kind: gratis uitdelen van snoep tussen 16 en 18 uur door Sint-Maarten, aan de kinderen van Gijzegem van 1 tot 11 jaar. Dit eveneens in zaal «De Uil». Stationsstraat 62. HALEYDTVRIENDEN Antwerpse ijsrevue op vrijdag 2 november 1979. Leden: 275 frank, bus gratis. Niet-leden 275 frank en 75 fr. bus. Vertrek 18.30 u. MEISJESCHIRO JOPA Bonte avond: Jeugd kijk over je muur. Op zaterdag 3 november in het patronaat te 19.30 u. ST.-MAARTENFEEST in de kloosterschool op zondag 11 november voor de kinderen van de leden van de Bond Steens, Bloedgevers. De Sint komt te 15 u. stipt. Er is ook een poppenkas'. KAV Vijflessencyklus van de KAV over «Verstandig Huishouden» telkens op maandag van 13.30 u. tot 16 u. in het Parochiehuis. Begin op 19 november. Leden betalen 100 fr,, niet-leden 200 fr. In te schrijven bij de kernleden. GRAFKONCESSIES «Eeuwigdurende grafkoncessies» die meer dan 50 jaar bestaan worden wettelijk afgeschaft en de monumenten moeten worden verwijderd tenzij men schriftelijk een aanvraag richt tot het stadsbestuur om de koncessie nog 50 jaar te behouden. Deze vergunning tot behoud wordt kosteloos afgeleverd. Te Moorsel zijn nu in het geval de families De Vis-De Cock, Benedikt Van Moesieke, De Vis-De Landsheer, Scheerlinck-Guns, Beeckman- Ounsen, Claus-De Gols en Muylaert-Verbeke. ST.-MAARTEN IN DE GEMEENTESCHOOL In de gemeenteschool Centrum komt St.-Maarten op donderdag 8 no vember te 14 u. Organizatie: Ouderkomitee en school. JEUGDKLUB «DE SCHROEVERS» Met DJ James organizeert Jeugd KSC Schroevers een T-Dansant op zondag 11 november te 20.30 u. in de zaal Katoliekc Kring. Inkom 40 fr. met tombola op de nummers van de inkomkaarten. BELOTKAMPIOENSCHAP Het kampioenschap van het nieuwe seizoen vangt aan in lokaal «De Rode Roos» nu zondag4 november te 18u. met 5.000 fr. vooruit plus de inleg. Verdere speeldata zijn 9 december, 13 januari en 3 februari. DE FALUINTJESKAPEL zorgde voor zeer gesmaakte animatie ter gelegenheid van de opening van de merkwaardig mooie banketbakkerij Pauwels aan de Moorsel- baan. BAL RAADSLID LOUIS SAERENS Hierbij de lijst der winnende nummers. Prijzen af te halen in het lokaal, Eksterkenstraat 9 tot 1 december '79. 3688 5860 2532 1056 5290 6638 1913 4460 8217 3948 5756 2446 8337 1027 6068 1695 1218 4474 7239 5702 4427 5985 2050 5372 3862 6626 5850 5583 1460 3921 8470 2055 2432 8313 4654 4032 2241 1204 2492 8511 Rezervenummer voor hoofdprijs: 3014 SYMPA DANSFEEST in de vrije meisjes- en kleuterschool op zaterdag 3 november 1979 om 21 uur. Orkest: «The Swinging Band» Gratis tombola. 1' prijs: koelkast 170 1. 2' en volgende prijzen enkel voor de aanwezigen. ATB DE NATUURVRIENDEN AFDELING AALST Op zaterdag 15 december 1979 grote filmavond over goedkoop toe risme. Begin 20 uur. Gratis toegang voor iedereen. Bij Jef en Clotilde, Blektestraat 41A. Inlichtingen ter plaatse. Tel. 77.73.67 - 77.85.87. CINEMA FEESTPALEIS Hier behouden de twee zalen en de op 31 oktoberJ geopende derde zaal hun film. De drie films worden' een week verlengd. Voor zaal 1 is dat de aktiefilmill «Jaguar», voor zaal 2 de intiemere prijzenwinnaarj «Interiors» en voor zaal 3 de Franse prent «A Nous Deux», een film van Claude Lelouch. CINEMA PALACE Hier lopen in de twee zalen de komende week dril films. Een speciale uurregeling is dan ook geldig. Gelieve hier aandacht te willen aan schenken. BENEDENZAAL Op de normale vertoningsuren wordt hier de oorlogs film «Doorbraak in Normandië» vertoond", een prent van Andrew Mc Laglen met in de hoofdrollen namen zoals Richard Burton, Robert Mitchum, Rod Steiger en Curd Jurgens. De invasie in Normandië op 6 juni 1944 was er de aanleiding toe dat jaren later deze gebeurtenis nog maals werd overgedaan op het witte doek in de film' «De langste dag». Een andere gebeurtenis, zich si tuerend 27 juni 1944, nl. de doorbraak door de Duits linies van generaal Patton en zijn troepen nat Avranches, was er de aanleidina toe dat deze fill werd gedraaid. Kort kunnen wij de gebeurtenissen als volgt samen-' vatten: De afdeling van sergeant Steiner wordt overge plaatst naar het Westelijk front in Frankrijk. De divisie van generaal Von Hoffman wordt op de hoogte ge-In bracht van de landing op 6 juni 1944. De legereen heid waartoe hij hoort, wordt overgeplaatst naar hel Westelijk front nabij Avranches: tegenover zijn divi- 'P® sie bevindt zich de eenheid van de Amerikaanse i"1 generaal Patton. Von Hoffman belast Steiner met een verkenningspa- tol trouille die moet uitzoeken wat de Amerikanen van plan zijn. Steiner en zijn mannen dringen hierop het niemandland binnen en stuiten op een Amerikaanse patrouille die met hetzelfde doel werd uitgestuurd. Na een zwaar gevecht keert Steiner terug naar zijn eenheid en meldt dat het Duitse leger over minder soldaten en materiaal beschikt dan de vijand. De daarop volgende geschiedenis verhaalt ons wal er gebeurde na 6 juni 1944. meer bepaald het offen sief van Patton tegen de Duitse stellingen. Deze beslissende fase uit de tweede wereldoorlog kreeg de naam die ook aan de film werd gegeven: «Door braak in Normandië». 9" ii (ar fei s ioo lek seis ooi STUDIO Voornamelijk voor een jeugdiger publiek wordt hier op de weekdagen om 18 u en 's zondags te 14 en 16 u. de tekenfilm «Mickey Mouse jubileum» vertoond. Het is immers 50 jaar geleden dat de geniale teke naar, Walt Disney, voor het eerst zijn wereldbe roemde muis «Mickey» in een film liet optreden. Deze gebeurtenis mocht men niet ongemerkt laten voorbij gaan. Er werd dan ook een «verjaardagsfilm» op touw gezet. Hierin zijn een twaalftal episodes, amu- zante lachpauzes, lukraak tussen de rest van de film geplakt. Hoogtepunten vormen wel de eerste ge sproken Mickey-fragmenten, het in 1928 uitge brachte Steamboot Willie, de Walvisvaarders, Mi ckey's Caravan, de Eenzame Spoken en Pluto doet inkopen. Alhoewel niet alle deeltjes even grappig en origineel zijn, moet toch de nadruk gelegd worden op de verzorgde afwerking van het geheel. Na wat wij zouden kunnen noemen het «jeugdpro gramma» is er tijdens de weekdagen om 20.30 u. en op zondag te 18.20 u en te 20.30 u. nog een verto ning van de Franse prent «Confidences pour con fidences», van Pascal Thomas. Lees onze speciale rubriek «Film van de week». J.S. KERMISKAARTING BLEKTE van 19.10.79 1Van Lippevelde Jean 2. Tombeur Frans 3. Meyers Richard 4. De N ijs Emiel 5. Aerts Frans 6. De Sutter Patrick 7. D'Haese Edwin 8 Schockaert Francois 9. Troch Jan 10, Neuckermans Eddy 11 Barrez Francois 12. Bogaert Jozef 13 Kindermans Frans 14. Moens Gilbert DE LANDHUISVRIENDEN Win een kip! Doe mee: bakschieten, belotten, biljarten, kikkeren teerlingwerpen naar panklare kippen. Op 13 en 4 november 1979v« 19 uur in café «'t Landhuis», Kortenhoek 46, Hofstade De spaar- en belottersklub De Landhuisvrienden heet u allen welko DE SNELTRAPPERS Op vrijdag 23 november 1979 in café Volkshuis, Blektestraat 41 om uur huldiging van de kampioen van de wielertoeristenklub «De Sl trappers». Iedereen welkom voor het souper Leden gratis, niet-leden 400 frank. Inschrijven in het lokaal. SVV-HOFSTADE De gepensioneerdenbond organizeert een uitstap naar de ijsrevue in! sportpaleis te Antwerpen op 9 november te 18.30 u. Prijs 350 fr persoon, kinderen tot 14 jaar 225 fr. Inschrijven in het Volkshuis. TEATER Het stadspoppenteater van Aalst voert op: «De schat van Koning Swiet ling». In de gemeentelijke jongensschool. Zijpstraat 49 op zondi| november 1979. Aanvang 10 uur. Toegang: 30 frank.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1979 | | pagina 18