Wanhopig reed Will Tura de donkere nacht in., lh@bjeeg@zl€n f muziek imfÈ O weekblad met hart voor het nieuws DT/LI DT/L2 BRT I BRT 2 flEOI (1E02 RTL RTB FRI FR2 BRT I BRT 2 flEOI (IED2 RTL RTB I RTB 2 FRI in zaterdag 3 november t en met vrijdag 9 november 1979 DONDERDAG Omdat enquêtes belangrijk zijn DE SUPERGROEPEN Verder in Story deze week: .00 Schooltelevisie -18.00 Wattoo- Wattoo -18.05 indomons -18.30 Dick Turpin -18.55 Banneux, een etevoettocht -19.12 11.11.11 .-aktie -19.17 Stand- nten -19.37 Morgen -19.45 Nieuws - 20.10 Morken indy - 20.35 P.ANORAMA - 21.25 De verovering van Westen - 23.05 Nieuws. .10 Sporttribune - 20.40 De Boeren: Poolse tv-reeks - .30 Première tot 22.20. .35 Open school-tijd -11.30 Schooltelevisie -13.00 üeuws -14.00 Schooltelevisie -18.00 Nieuws -18.30 ssamstraat -18.45 Paspoort -18.55 Nieuws -18.59 Itaaltie de lokomotief - 19.05 Pink Panther - 19.10 «rkbuurt -19.40 De nacht van inspekteur Tibbs: Ame- kaans sociaal politiedrama - 21.37 Nieuws - 21.55 De mbtenaren - 23.25 Nieuws. 3.00 - 18.00 -18.55 Nieuws -18.59 De tros -top-50 - O.OO Nieuws - 20.27 Veel liefs van Corrie: totaalshow - .30 De veriaten mijn-22.20 Aktua TV-23.10 Soap- 3.40 Nieuws. 12.00 La bonne franquette -17.00 Cinq a sept jeunes - 17.25 Cinq a sept agenda - 17 30 Heidi - 17.55 Le coffre-fort - 18.00 Cinq a sept service - 18.20 Ram- dames -18.35 Le coffre-fort -18.40 Système D -19.00 Nieuws - 19.29 Le coffre-fort - 19.30 Le menteur - 19 45 Entre chiens et chats -19.55 Nieuwsoverzicht - 20.00 Section contre-enquète - 21.00 Le congres S'amuse: Pseudo-historische komedie - tot 22.35. 14.00 Schooltelevisie -17.50 La bataille des planètes - 18.15 Zigzag -18.30 La pensée socialiste -19.00 Point demire-19.15 Antenne-soir-19.28 Weervoorspelling - 19.55 Autant - savoir - 20.20 Les innocents aux mains sales: Franse psychologische thriller - 22.20 Opération 11.11.11 - 22.25 Le carrousel aux images - 22.30 lieuws - 22.35 Einde. RTB. II: 18.30 Mededelingen - 18.45 Ulysse - 19.55 Voetbal: Napels - Standard - 20,35 Ballet van de XX* eeuw - 21.58 Weerbericht - 22.00 Nieuws - 22.15 Opération 11.11.11 - 22.20 Follow me tot 22.50. 12.15 Réponse a tout - 12.33 Midi première - 13.00 Nieuws -13.30 Regionaal programma -13.50 Objectif santé -14.00 Les vingt -quatre jeudis -18.02 TF quatre - 18.34 L'ile aux enfants - 18.57 C'est arrive un jour - 19 12 Une minute pour les femmes -19.20 Gewestelijke aktualiteiten -19.44 Les assemblées parlementaires - 20 00 Nieuws - 20.35 Avoir été: driedelige TV-film - 22.10 L'evenement - 23.15 Nieuws. 12.00 Au jour le jour - 12.10 Passez done me voir - 12.29 Les amours de la belle époque -12.45 Nieuws - 13.35 Regionaal magazine - 13 50 Face a vous -14.00 luiourd'hui madame -14.00 Le fugitif -16.00 L'invité lujeudi-17.20 Fenêtre sur. -17.50Jeugdprogramma 18.30 C'est la vie en nieuws -19.20 Gewestelijke aktua- iteiten - 19.45 Top club - 20.00 Nieuws - 20.35 Mon om est Personne: westernparodie - 22.25 Zig-zag - 2.55 Nieuws. 8.05 Schooltelevisie -16,10 Nieuws -16.15 Das jahr danach -17.00 Auf den spuren von Marco Polo -17.50 Nieuws -18.00 Berliner stachelschweine - 18.15 Eine Amerikanlsche familie - 19.15 Hier und heute -19.45 Spiel urn 4tel vor 8 - 20.00 Nieuws - 20 15 lm brenn- punkt - 21.15.Scheibnerweise» - 22 00 Raetselbox - 22.30 Tagesthemen - 23.00 Nicht levben, nicht sterben 23.45 Nieuws. 16.30 Studieprogramma chemie -17 00 Nieuws -17 .10 Wickie -17.40 Die drehscheibe -18.20 Wie erziehe ich meinen vater -19.00 Nieuws -19.30 Dalli - Dalli: spel en plezier - 21.00 Heute-journal - 21.20 Die Bonner runde - 22.20 Tennis - 23.30 Nieuws. 14.00 Schooltelevisie -18.00 De zoon van de Sahara - 18.15 Klein, klein kleutertje -18.30 Open school -19.00 Dit leuke land -19.32111111 -aktie -19.35 Morgen - 19.45 Nieuws - 20.10 De weerman - 20.15 Quiemada: Italiaanse politieke fiktiefilm - 21.55 Kerkwerf Brussel - 22.30 Nieuws. 20.15 Gieren geur van bloemen - 20.40 Drieluik: geva rieerd programma - 21.15 Dag aan dag - 21.45 Vreemde vertellingen: een reeks griezelverhalen - 22.10 Aktie kringloop tot 22.40. 10.20 Open school - 10.45 Schooltelevisie - 13.00 - 18.00 Nieuws -18.30 Sesamstraat -18.45 Paspoort - 18.55 Nieuws - 18.59 Barbapapa - 19.05 Pop-eye - 19.10 Laurel en Hardy -19.30 Hoe bestaat het? -20.10 Randy Newman - 20.50 De vluchtelingenkinderen van Rhodesië - 21.37 Nieuws - 21.55 De Hebbreeuwse les - 22.25 George en Mildred - 22.50 Een moordzaak in Miami - 23.55 Nieuws. 13.00 -18.00, Nieuws -18.25 Teleac -18.55 Nieuws - 18.59 Pommetje Horlepiep - 19.25 Lassie - 20.00 Nieuws - 20.27 James Herriot - 21.20 Showroom - 22.20 Hier en nu - 23.10 Mijn idee - 23.20 Cleo Laine - 23.50 Nieuws, 12.00 La bonne franquette -17.00 Cinq a sept jkeunes - 17.15 Cinq a sept week-end -17.50 L'atout - cuisine du chef -18.05 Le coffre-fort -18.40 Système D -19.00 Nieuws - 19.29 Le coffre-fort - 19.30 Le menteur - 19.45 Entre chiens et chats -19.55 Aktualiteiten - 20.00 Mannix - 21.00 La nuit des extra Terrestres: Ameri kaanse tv-film - tot 22.55. 14.00 Schooltelevisie - 17.45 Opération 11.11.11 - 17.50 La bataille des planètes - 18.15 Zigzag -18.30 Seniorama -19.00 Point de mire -19.15 Antenne-soir - 19.29 Weerbericht - 19.30 Nieuws - 19.55 Opération 11.11.11 - 20.00 A suivre - 21.30 Opération 11.11.11 - 21.35 Simone de Beauvoir: Frans - Belgische biografi sche dok - 23.25 Nieuws. 18.30 Mededelingen - 18.45 Follow me - 21.10 Anna Karenina - 21.59 Weerbericht - 22.00 Nieuws - 22.15 Interwallonie tot 22.45. 12.15 Réponse a tout - 12.33 Midi première - 13.00 Nieuws -13.35 Regionaal programma -13.50 L'energie c'est nous -14.05 Decouverte du monde du travail - 18.02 TF Quatre -18.34 L'ile aux enfants -18.57 C'est arrivé un jour -19.12 Une minute pour les femmes - 19.20 Gewestelijke aktualiteiten - 19.44 Les inconnus de 19.45 u. - 20.00 Nieuws - 20.35 Monsieur Amilcar: toneelstuk - 22.10 Pleins feux - 23.30 Cinq jours en bourse - 23.40 Nieuws. We hadden reeds beloofd dat we regel matig eens zouden teruggrijpen naar het popboek dat door Kritak wordt ver spreid, wel nu gaan we deze belofte ein delijk waarmaken. In de inleiding ver wijst men daar immers naar een artikel van ene J.E. Harmon in het Amerikaanse blad Youth and SocietyDeze man onderzocht de relaties tussen teksten en soorten popmuziek binnen de jaren 1954-1969. Over het tekstueel aspekt zullen we het later hebben, nu willen we even aandacht besteden aan die ver schillende genres. Harmon koos 1954 uiteraard omdat dit het jaar is van Rock around the clock» en van Presley's ver sie van That's all right mama», m.a.w. vanaf dat jaar kunnen we van «rock» spreken. 1969 was het jaar van Creed- ehce Clearwater Revival, de laatste goede singlegroep (als er later nog eens een goede single verschijnt is dit meest al een track uit een elpee) en ook het R.I.P. voor The Beatles als groep. Buiten deze twee einddata pikten we er zelf nog 1956 uit (doorbraak van rock'n roll, die willens nil lens Pat Boone erkend wordt door de grote firma's: Elvis gaat dat jaar van het lokale Sun naar de multinational RCA), 1960 («rock is dood»: Buddy Holly is dat alleszins, Chuck Berry zit in de gevangenis en Jerry Lee Lewis wordt uit Engeland gewezen, allebei wegens sexuele betrekkingen met minderjari gen», Elvis Presley zit in het leger en Little Richard in het klooster), 1964 (doorbraak van de Engelse beat in de VS) en 1967 (het jaar van de flower po wer en het begin van de underground- scene). In 1954 was het veld nogal een tonig: 80 «easy listening» en 20 country; in 1956 krijgt rock met een klap 35 maar easy listening heeft nog steeds 45 de oorspronkelijke vertol kers van rock, de zwarte rhythm and blues-artiesten krijgen ook een beetje waardering (5 maar onmiddellijk ontstaat er ook een soort rock, afgezwakt voor jongere (en oudere) luisteroortjes: kiddypop of bubblegum (10 Dit alles ten nadele van country (5 Dit genre herpakt zich echter in 1960 (20 denk o.m. aan de country-elpee van Ray Char les (met «I can't stop loving you») door vele rockfans beschouwd als heilia- schennis. Zoals gezegd valt rock in dat jaar terug (15 maar easy listening (20 ook, want dubbelgum, dat ook een gedeelte van dit publiek bestrijkt, wint aanzienlijk veld (30 De echte rockers kopen dan maar wat meer zwarte pro- dukties (10 terwijl vooral studenten gelijmd worden met folk (5 dat als «cleane» antistof tegen rock echter weinig met de echte traditie van b.v. een Woody Guthrie te maken had, zoals we vroeger reeds aangestipt hebben. In 1964 kent rock via beat een herleving (45 ten nadele van zowat vanalles (easy 15 country 5 R and B 10 bubblegum 10 %;folk5 uit dit laatste percentage kan men afleiden dat Har mon blijkbaar Dylan, Paul Simon, Byrds en Co bij «beat» heeft ondergebracht). Daarnaast komt echter «soul» op (com merciële R and B; vooral geproduceerd door Tamla Motown: Supremes, Four Tops, Stevie WonderSoul is dan aan een niet te stuiten opmars begon nen, al vermindert de kwaliteit wel steeds. Inhetbloemenjaar 1967 halen ze reeds 20 Rock-beat-underground viert dan hoogtij: 50 Al de rest haalt nauwelijks 10 In 1969 treden de reak- tionaire krachten echter in werking: rock heeft nog wel de bovenhand (30 maar niet meer zo overtuigend: soul en bubblegum halen respektievelijk 25 en 20 Ook easy listening herpakt zich: 15 Harmon baseerde zijn onderzoek op de jaarlijkse top-100 van de VS en het is dus zeker niet verantwoord om onze resultaten zo maar kritiekloos met de zijne tevergelijken. En toch gaan we er ons ook eens aan wagen! Schrijf ons vóór twaalf decem ber wie jouw favorieten zijn. Niet alleen op muzikaal gebied ook wat televisie be treft b.v. Schrijf ons ook eens of je «Heb- jetgezien» en Muziek in 't rond» regel matig las of niet. Wat je er leuk aan vond en wat minder. Dit alles omdat vanaf 1980 (een dergelijk jaar moet immers gevierd worden) deze twee rubrieken op een nieuwe leest zullen worden ge schooid en daarbij zal vast met jullie me ning rekening worden gehouden. Er zijn een heleboel mooie prijzen te verdienen zoals platen, boeken en abonnementen op dit mieterse blad, maar hierbij kijken we niet naar uw kritieken, dus je hoeft ons niet op te vrijen om tot de winnaars te kunnen behoren! Neem dus als de blik sem pen en papier en schrijf op: je favo riete zanger (zangeres, groep, orkest), je favoriete t.v.-programma, je favoriete radio-programma, watje het leukst vond aan «Hebjetgezien» en wat het minst leuk en idem voor Muziek in 't rond» en stuur dat alles naar Jan Segers, Schel- destraat 95 te 2690 Temse. En niet ver geten: vóór 12 december. Sukses er mee! 1968 De Flower Power is dood (Mei '68?), pop wordt steeds heavier, teergevoelige zielen zoeken verpozing bij de Canadese schrijver Leonard Cohen. 1969 Creedence Clearwater Revival: de laatste roek-synthese (kwaliteit én populariteit). Supergroepen: CSnand Y, Blind Faith, Jeff Beck Group; Superfestivals: Woodstock, Wight, Altamot; Supersplit: The Beatles; Heavy-rock: Led Zeppelin, Yes; Rock-opera: «Tommy» (The Who). Hoezeer we toendertijd onder de indruk waren van al die «supers» moge blijken uiteen paar fragmenten van de allereerste elpeebespreking die ik toen schreef. Het betrof de eerste en enige elpee van Blind Faith, de groep van Stevie Winwood (ex-Spencer Davis, ex-Traffic), Eric Clapton (ex-Cream), Rick Grech (ex-Family) en Ginger Baker (ex-Cream). «Had to cry today begint met een indiaans klinkend solootje van Clapton thema dat trouwens weerkeert in de intro's van het andere Winwood-nummer sea of joy en het bekende well all rightDe tekst van presence of the lord vertoont telkens kleine nuances, die men bijna zou kunnen vergelijken met de drie trappen van de mustieke godsbeschouwing. Clapton, als jesus freak, alludeert duidelijk op de bijbei met frasen zoals «i don't have much to give» (lukas, XVIII, 22), «the story» de bijbel), «i can open any door» (lukas, XII, 11-12). Het gebruik van echo en de zachte orgelklanken van Steve doen ons denken aan een kerkruimte; het ritme is zeer traag (bijna gregori aans) maar wordt tussen de 2de en de 3de strofe onderbroken door een bijtende gitaarsolo Sea of joy wordt vooral gesierd door een fantastische «dubbele» vioolsolo van Rick Grech En dan komt het. de rage van de ellenlange nummers:op het thema «'do well: do what you like». Dit alleen al is de grootste absurditeit, maar kom. muzikaal mag het er best zijn, en daèr kwam het toch vooral op aan. Zoals gebruikelijk bij de marathon nummers mag ieder op beurten zijn solootje brengen, netjes ingekaderd in het hoofd thema dat in het begin en aan het einde weerkeert. Belangrijk is wel dat de overgang tussen de verschillende instrumenten niet kunstmatig gebeurd. De laatste akkoorden van de voorganger worden steeds onopvallend overgenomen door de man die er achter komt en voor je het weet, krijg je een heel nieuw geluid te horen. Enerverend is wel het steeds maar herhalen van «Do what you like» op de achtergrond, Stevie Winwood is het eerst aan de beurt. Zijn orgel heeft een opmerkelijke klank en ook zijn spel is niet aan de slechte of zelfs niet aan de middelmatige kant. Natuurlijk mag je Stevie niet onmiddellijk na een nummertje van Keith Emerson (Nice) draaien. Er is goed, beter en bestEric Clapton valt na hem in met een frisse gitaarsolo, de beste van de LP, alhoewel die van «Had to cry today» ook helemaal niet slecht is. Dan komt de man, die tot nu toe steeds in de schaduw van deze drie grootmeesters heeft gestaan, bassist Rick Grech. Hij brengt een bassolo, die we zó goed vinden dat we deze jongen alle krediet geven. Ginger Baker besluit dan met een majestueuze drumsolo.» REFERENTIE Blind Faith, Polydor 184302 Jan Segers Zijn jaarlijks fanbal was zo juist afgelopen. Het applaus had weer even enthousiast geklonken maar Will was niet gelukkig. Hij had het al een paar dagen eerder voe len aankomen. Hij maakte zich los van zijn bewonde raars, dook in zijn snelle wagen en scheurde weg. Hij zag niets meer. Ook de rode stop lichten niet... Zo houdt Tom Jones zijn huwelijk heel. Bij iederoptredenj vallen de vrouwen I nog steeds flauw enl regent het sleutels! van hotelkamers opl het podium. Een sim-" pele heupbeweging isl voldoende voor een! hysterisch gekrijs. Maarl zijn huwelijk heeft daar nog steeds niet on der te lijden. Tom vertelt zelf waarom. Derrick dacht dat hij nooit meer kon praten. Geschrokken keek Horst Tapper naar de bloed vlekken op zijn witte zakdoek. "Nu is het af gelopen met mij", dacht hij. Enny Denita huilde zelf veel "bittere tranen". In onze nieuwe rubriek "Liedjes die je nooit vergeet" krijgt u de vol ledige tekst van dat oude succesnummer "Veel bittere tranen". Zo kwamen we nog eens in contact met Enny Denita. Ze vertelt over de vele tranen die ze zelfheeft gehuild- Een leven in beeld: Cliff Richard. Opnieuw heeft Cliff Richard zich in de kijker gezongen met zijn gouden hit "We don't talk anymore". Met Story bladerde hij in zijn fotoalbum en vertelt over zijn 39 jaren.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1979 | | pagina 43