OP TREKTOCHT DOORHEEN ROERGONDIË Et i 4/ Terug naar de bakermat: Griekenland tma** y A 8 - 2-11-1979 - De Voorpost Frankrijk is een fascinerende Kirke die je telkens opnieuw aantrekt en betovert. Het land heeft qua natuur en beschaving zoveel gelaatstrekken, zo'n charmante inwoners, zo'n gastronomische traditie dat de boutade «leven als God in Frankrijkbest aan de realiteit beantwoordt. Boergondië heeft voor ons Vlamingen nog een aparte kleur. Op een tocht langs de wijnroute tussen Beaune en Dijon maakte ik kennis met de kasteelvrouw van Gevrey- Chambertin. Een wat ongewone verschijning was het: geen aandacht voor uiterlijk voorkomen, geen afstandelijkheid, maar direct menselijk contact, vooral toen ze hoorde dat we Vlamingen waren. Haar eerste woord was Brugge, een stad zo vond ze die vooral in zijn verstilde herfsttooi terugkeert naar zijn middeleeuwse oorsprong. Reminiscenties doken op aan de Vlaamse primitieven en aan de historische banden tussen Boergondië en Vlaanderen. «Mais vous ëtes demi- Bourgons», besloot ze. .Neen, repliceerde ik, juUie zijn halve Vlamingen». één dag. Je kan onderweg zelfs nog een paar fraaie dingen meepikken: ik denk aan Troyes. bezaaid met gotische kerken en aan Tonnerre, waar het immense dak van het der- tiende-eeuwse hospitaal boven het stadje zweeft. Ik denk vooral aan Fontenay en Véze- lay. In Fontenay staat de tijd stil. Bernardus van Clairvaux wou in deze abdij zijn idee van de eenvoud realiseren. «Pas de peintures, pas de sculptures, pas de décoration, rien!» zegt de gids. En gelijk heeft ze. De kerk is groots, maar kaal en sober, de kloostertuin is een voorbeeld van harmonische perfectie, van vrede en gebed. De Ste.- Madeleine in Vézelay is een klimpartij waard. Ze is een der grootste en mooiste kloosterkerken van Frankrijk. Vooral de eerste indruk is overweldigend: het tweekleu rig schip profiteert van het licht dat het gotisch koor ver vult. De kerk werd door de protestanten zwaar bescha digd, maar Viollet-le-Duc (waar in Frankrijk heeft die man niet gerestaureerd?) redde het tympanon. dat de uitzen ding van de apostelen na de opstanding van Christus voor stelt, en de kapitelen met bij belse taferelen die soms dui vels zijn, soms hemels, vaak naïef maar onvergetelijk. Toch verkies ik de Lazarus in Aval- lon die vergroeid lijkt met het portaal en de vrome voorstel ling van de «Vlucht naar Egypte» en de «Drie slapende Koningen» in Autun. Je wenst een verblijfplaats waar het rustig is, waar je ge makkelijk overal bij kan? De omgeving van Beaune is ideaal. Het landschap is licht golvend met heuvelen en kas telen die uitgelezen wijn voor spellen, met ritsen die niet bru taal zijn maar geïntegreerd in ontelbare nuances van groen, met dorpjes waar men nog tijd heeft om te leven zonder jacht op meer en nog meer. met een kanaal dat me herinnert aan de vaart van Brugge naar Damme en waarlangs de bomen stil rit selen zonder luidruchtig of op dringerig te worden. Maar ik trek eerst naar Beaune. In de verte lokt het veelkleurige dak van het Hotel- Dieu. De binnenkoer is stemmig, sober - gotisch, en Vlaams. De ziekenzaal is kraaknet en overwegend don kerrood. Overal tref je het sleutelwoord «Seulle» aan: kanselier Rolin en zijn vrouw waren uniek voor mekaar. Wat verder hangt Rogier Van der Weydens meesterstuk «Het Laatste Oordeel»in de boven ste helft leeft de stille vroom heid van de Vlaamse primitie ven, in het onderste deel doemt de spookachtige angst in de gezichten van de vervloekten op, een grijns die we zullen terugvinden later bij Breughel en Bosch. Beaune is ook beginpunt van de wijnroute die je enerzijds naar Dijon, zuidelijk naar Pouilly en Macon voert. De tocht naar Dijon leidt langs zachte hellingen en onaange taste dorpen. Hier bevat elke plek de verwachting van een verfijnd aroom, hier wordt met liefde bijna de druif gekoesterd en verwend, hier rijpen de Nuits-Saint- Georges, de Clos de Vougeot, de Volnay, de Pommard. Hier liggen enkele kleine restaurants verscholen waar je niet bang hoeft te zijn voor vormelijkheid, voor pracht en praal, maar waar je je thuis voelt, waar de «patron» je begroet en zich gelukkig voelt omdat de klant tevreden is. Ik ken er een in Vosne - Romanée. «La toute petite au- berge» heet het, weggedoken Beaune: Hötel-Dieu. langs de rand van de weg, bloedrood geverfd, aartslelijk eigenlijk van de buitenkant, maar warm en stemmig. Niet duur is het hier maar toch za lig. Wat biedt de spijskaart?/ «Terrine du chef», een aarden teil met gekruide pastei, «Escargots de Bourgogne», «Coq au vin», «Lapin la moutarde de Dijon», «Truite a la crème». Niets uitzonderlijk op het eerste gezicht, maar klaargemaakt met Franse ver fijning, en besloten met een lekker stuk fruittaart of indien het te warm is, met een «orange» of «citron givré». Boergondië heeft naast de Pe ri gord zowat de beste Franse keuken. Duitsers verknoeien de beste ingrediënten. Fransen toveren met een blad sla een hartig hapje voor u klaar. Naar Dijon nu, eens residentie van de Boergondische herto gen. De binnenstad biedt je fraaie herenhuizen en aantrek kelijke winkels met snoepgoed vooral en gebak (met rode bes sen) en mosterd in aardige aarden potjes. Hier was ooit kannunik Kir burgemeester. Zijn naam dient nu als aperi tief. Het hertogelijk paleis be zit een rijk museum. Claus Sluter zit wat weemoedig te dromen in de buurt van het praalgraf dat hij met groot vakmanschap en kunstenaar schap ontwierp voor Filips de Stoute: de «pleurants». de rouwende figuurtjes er rond, getuigen van grote expressivi teit. Hun gelaat, hun kap. hun houding verraadt diepe droef- Betekent Boergondië alleen maar Aloxe-Corton, Pouilly - Fuissé, Chambolle - Musigny, namen die bijna een gedicht op zichzelf zijn en die men aan treft op etiketten van wijnfles sen? Gelukkig niet! Integen deel, de landstreek bevat een mozaïek aan variaties. Je kan er vacanties na mekaar door brengen en telkens weer een nieuw miniatuurtafereel ont dekken. Bovendien bereik je Boergondië zonder overhaas ting en kilometervreterij op Fontenay: abdij. zweve Autun: Vlucht naar Egypte. heid en intens leed. Adel is de karaktertrek die Rogier Van der Weyden meegaf aan Filips de Goede. De Mozesput iets buiten de stad in de Chartreuse van Champmol ontgoochelt me: de profeten zijn kloek en gevoelig ge beeldhouwd. Ze zijn echter door de tijd verweerd en wat schimmig geworden. Boergondië biedt echter meer. Van een Romaanse kerk ver wachten we dat ze klein is en donker en sfeervol, dat ze tot bezinning brengt. En dat heeft de streek: Chapaize bv. met zijn plompe zuilen, Brancion, weggerukt uit zijn tijdsver band. Taizé. oord van oecu mene en vrede en verstand houding. Tournus echter is an ders: de ruimte is er grandioos. mild overgoten met licht, zuilen en de muren van steen doen het geheel De kloostertuin ernaast, de tiek - galerijtjes passen harn nisch in de puzzel. K KI! Her en der verspreid ligg nog enkele pareletjes: Clun eens bakermat van religieu verdieping, Chateauneuf 1 en Auxois, trots neerk I kend op de vlakte, een bastii waarin zich de stilte heeft c I gesloten. La Rochepot, in I bezit van een sprookjeskasto met een bijzonder pittoresl binnenkoer en een grillig klc n rendak n Boergondië alleen maar o!( wijnparadijs? Vergeet h g maar! w.D.te u Kleurrijke reisfolders van de laatste jaren schilderen Grieken land af als een paradijs voor zonneaanbidders. Het land komt via ziin kuststrook Athene - kaap Sounion, zijn luxehotels oo Rhodos, Korfoe en Kreta in het vaarwater van de Spaanse Costa Brava en Costa oei sol en de Franse Azurenkust In feite is Griekenland heel wat meer en vooral anders. Uiteraard wordt het uitzicht van een land mee bepaald door de ogen van de kijker, door de interesse van de toerist Bijna per definitie is Griekenland door zijn ligging een oord vol zon aan een wolken loze hemel. Menselijk intellekt echter en artistieke zin boor den er bronnen aan van wijsbegeerte, politiek en kunst Eigenlijk zou men niet naar Griekenland mogen gaan zon der de historische en ideologi-' sche achtergronden van net land te kennen. Wat nu een land wordt genoemd, bestond eeu wen voor Christus uit stad - sta ten, steden die door hun poli tiek stelsel, hun opvoedings systeem, hun rangorde van waarden grondig verschilden, zelfs diametraal tegenover me kaar stonden. Neem nu Athene en Sparta, aartsvijanden, de- «fik Het eiland Myconos. mokratisch en autoritair, kunstzin en kadaverdiscipline, welbespraakt en karig met het woord. Alleen Homeros, de spelen (er waren niet alleen Olympische), de taal en de goden waren ge meenschappelijk. Er is Home ros die in zijn «Ilias» de gruwel van de oorlog aanklaagt, die Andromache machteloos laat schreeuwen om haar gezin, Hectoor in een lijnlijk dilemma laat kiezen voor zijn volk, die positie kiest voor de kleine man, slachtoffer van elke oor log, die in zijn «odyssee» het avontuur van elk van ons be schrijft, op,zoek naar innerlijke rust en de trouwe geliefde. Er zijn de spelen die een kortston dige verzoening brachten in het vuur van de haat. Er is de taal die ons werd gegeven om me kaar te begrijpen en die dank zij dichters en filosofen nog niet monddood is gemaakt. Er zijn vader Zeus, de beminnelijke Athena, de glanzende Apollo en de razende Dionysos, symbo len van mysterie en macht. De Griekse geest is een syntese van «ken u zelf» en «nooit te», opgetekend in de tempel te Delphi, wegaanduiders voor een harmonisch leven, geïllus treerd door de houding van So crates voor zijn dood toen hij zei: «Dood zijn is een eeuwige slaap of een loon voor de recht vaardige, waarom dan emo ties?» en door de zoektocht van Plato die droomde van een ideale staat geleid door onbaat zuchtige filosofen, die ons zin- tuigelijk waarnemen bedrog noemde en de ideeën erachter echt, en door de poëzie van o.m. Euripides die de mense lijke zwakheid belichtte, zijn val len en opstaan, zijn emoties en zijn gepieker en van Sophocles die in zijn «antigone» de dikta- tuur verwerpt en van wie be paalde verzen nog niet zolang geleden door het kolonelsre gime werden geschrapt of ge censureerd. Griekenland isook het land van Diogenes, met zijn lamp op zoek naar een mens, van de tempels gebouwd op de maat van de gulden snede, van de ideale verhoudingen, van Socrates die wist dat hij niets wist en dus meer wist dan een stel arrogante politici, dichters en sofisten die hij ontmaskerde als schijn - weters, oorzaak van zijn proces en zijn executie. De ideale reis naar Grieken land? Een paar dagen Athene, het vasteland, enkele eilanden en tussenin een paar dagen rust om op adem te komen. Want weet dat dit een land is waar oververzadiging dreigt. In het noorden is een bezoek aan een der meteorenkloosters een absolute noodzaak. Ka- lambaka is hier aangewezen. De grillige rotspieken lijken on genaakbaar Daarboven leeft een gesloten gemeenschap in een sfeer van stilte en ascese. Hier treden geen vrouwevoeten binnen. Hier heerst de streng heid van de ikonen. Daal nu af in de richting van de golf van Korinthe. Maar vergeet Osios Loukasniet, pelgrimsoord voor de evangelist Lukas: de grote kloosterkerk lijkt te zweven. Binnenin is een harmonieuze overwoekering van ikonen, mozaïeken en fresco's. Je komt nu in de buurt van het «klassieke» Griekenland: Thebe, nu nog slechts een schim van grootheid, eertijds het zevenpoortige genoemd en machtig door zijn wigformatie die als een speer de vijandelijke gelederen openscheurde. Delphi, navel van de wereld, beschermd door de Parnassos. een oord van heilige stilte waar eens de Pythia, priesters van Apollo in een waim van myste rie, in een gloed van extase haar dubbelzinnige uitspraken deed. Dit is een plek waarvan men de wijding moet onder gaan om hen te begrijpen die hier kwamen om hun raadsels te laten ontcijferen, om klaar te zien in hun problemen Hier kwam Oidipoes, gekweld door de vraag naar zijn identiteit Hier kwam koning Pyrrhus van Epirusdie zo voorspelde het orakel een groöt rijk zou vernietigen indien hij oorlog voeren zou Hier viel de gods spraak dat Socrates de wijste man was van zijn tijd Hier in het theater klinken nog Sopho cles' waarschuwende woor den: «Zeg van niemand dat hij ge lukkig is voor hij zijn laatste dag gelukkig heeft geleefd». En daar wenkt Athene, een mo derne grootstad, een smelt kroes, niet aantrekkelijk op het eerste gezicht, met honderden flatgebouwen die eerder aan de V S. doen denken Cijfer ze weg als je de kern wil hebben: de Akropolis, aangevreten door de verontreinigde lucht, de Propylaeën, stoer - Dorisch, de heilige weg, het Parthenon, toegewijd aan de maagdelijke Athena, eens vol kleur, vol ge vechten uit de Griekse mytho- Athene: Parthenoon. toerist Epidauros: theater logie, nu schitterend wit en gaaf van proporties, het kleine Nikè -tempeltje, het Erechteion met de ongenaakbare, trotse Caryatiden. Beneden ligt de agora, eens pleisterplek van fi losofen en politici, nu lustoord voor archeologen. Verder het teater van Dionysos, god van de wijn, de roes, de extase, de schreeuw, de tragedie met de prachtige marmeren zetels voor de hogepriesters. In de musea beperk ik me tot een aantal klassieke beelden, niet indrukwekkend, maar op men senmaat: gevoelens zijn be heerst en toch vol expressie. Ik denk aan de woedende Zeus, aan het speelse wagenmen- nertje, aan het vraagteken in de ogen van de figuren op de gra ven. Maar in Athene klopt ook een hart. De «Plakka» is er de slagader van: de geur van schapevlees, de smaak van de retsina. de klank van de ratele nde volksvrouwen, de menge ling van kleuren fascineren: hier wordt geleefd. De boottocht die ik op het oog heb brengt me hier, in Athenes havengebied, de Piraeus, nog terug. Maar eerst naar het zuiden, naar de Peloponnesos, via de landengte van Korinthe met een prachtig uitzicht op het kanaal, een scherpe loodrechte voor in het land. Daar tref ik Mycene, ooit bezit van vorst Agamemnoon, trotse leider tegen Troje. Hier blijkt alles door reuzehanden gebouwd. Mensen zijn nietig tegenover de leeuwinnepoort, de schatka mer van Atreus. de koepelgra ven, waar gouden dodenmas kers, bekers, en sieraden wer den opgedolven. Daar is Epi dauros. Griekenlands gaafst bewaarde theater met zijn fan tastische akoestiek. Daar lokt Arcadië, een lief pastoraal landschap. Daar is Sparta, kleinschalig nu en doods, rest van wat ooit een machtige, sol dateske stad was Daar is Mis- •tra, eens een voorspoedig oord, later onder de voet gelo pen door de Albanezen, een spookachtige, dreigende ruïne nu. Daar is Olympia, bakermat van de spelen, sein tot vrede en vriendschap onder de volkeren Griekenland is echter rneer dan vasteland. Een van zijn belang rijkste aantrekkingspolen zijn de eilanden, meestal witgekalkt met daartussenin een klad vu rig rood of diepblauw of fel groen, met erboven het vaak te felle zonnelicht, een prentkaart vol illusies. Zo is Delos, boorteplek van Apollo en 1 tweelingzus Artemis, godinv '9 de jacht, een plaats bezaaid n11 resten van tempels en e ei voto's. Zo is Myconos, wellic het lieflijkste eilandje van 111 Cycladen, maar door toerisl en gewiekste handelaars f j* nederd tot consumptiegoed.! is Kreta waar duizenden krek hun monotone lied zingfl waar ooit Minos heerste int beschaving van weelde en ve fijning, waar Ariadnes drai Theseus een veilige terugw 'P bood uit het labyrinth. Zo vooral Rhodos, omkranst de- "P viersterrenhotels, maar m een buitengewoon schilderao' tige binnenstad, groot gemai 1 door de kruisridders, herind r rend aan Brugge, doch mind melancholisch, blijmoedig! 1 Zo is tenslotte Santorim, t vulkanische plek die ooit do zijn solfergeur, zijn mysterie mistgordijn en zijn kleurri aderen Johannes inspireer tot het schrijven van zijn apoM lyps. Maar laat ik besluiten, kan over Griekenland lezen i vertellen, in feite moet je I» a land «beleven» om het te fe grijpen en te waarderen. ,r W.0.1

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1979 | | pagina 8