SEKSUALITEIT BIJ JONGEREN Wordt verder gehaakt aan jeugdinfobeurs? PAT MORE: JAZZ ALS HOBBY OP PROFESSIONEEL NIVEAU Tijdens de Jeugdinfoweek kregen we een van de weinige keren de Pat More Band te zien. Een ook een degelijke opleiding ge- avondje waarvan we echt genoten hebben. De groep bracht een kunstig stukje Jazz naar voor. noten. Bassist Guy kreeg les Ze overtuigden het aanwezige publiek dat zij niet zomaar een amateuristisch gezelschapje zijn. van de Deen N.H.O. Peterson Een voldoende reden dus om ze eens van naderbij te bekijken. in een zogenaamde «clinic» r kursus. Drummer Luc krijgt les van Armand Van de Wallevan H het orkest van Etienne Ver- schuren, van HH| Van van van K Francis John een heid toe zal zijn. Patrick: Mijn persoonlijke wens is ooit eens een muzikaal projekt te beginnen, waarvan De Pat More Band is een groep vooral als trompettist in de Mo- die gevormd wordt rond de derne Amerikaanse Big Band jonge, en in het Aalsterse tame- onder leiding van Juul Van lijk bekende trompettist, Pa- Dijcke Hij studeert reeds aan trick Mortier. Ze bestaat uit het derde jaar konservatorium, bassist Guy Paridaens, uit waar hij Guy en Luc leerde ken- Lennik, drummer Luc Van den nen. daardnummers moeten spelen, kele andere spelers aantreffen, door, in de hoop dat ze eens de ww_t> wat in feite niet onze betrach- waarop we dan samen een grote bekendheid verwerven, docterstiteïTn de muziek, meer *'n9 's- avondje «jammen». Het feit dat die ze volgens ons zeker ver- bepaald klarinet. Met Jazz is het tamelijk triestig je weinig met dezelfde mensen dienen. Hun grote droom is Het genre dat ze graag horen, gesteld in ons land. Niet alleen samenspeelt, betekent dan ook eens professioneel te kunnen en wat ze trouwens bijeenge- wat de gelegenheid tot spelen dat je niets op papier hebt werken, als daar ooit gelegen- bracht heeft, is swing, beebop betreft, maar ook wat betreft de staan. Het is voldoende dat elke u~tA en rock-jazz. Zowat het genre opleiding. Er bestaan hier im- speler de bazismeiodie kent, van de vijftiger en zestiger ja- mers geen muziekscholen of waarop je dan verder opbouwt. ren. Daarop willen ze zich ook opleidingscentra, zoals in Ame- Elke speler is daarin vrij, en zo o toeleggen. rika bijvoorbeeld wel het geval kan le tot echt knappe muziek de opbrengst naar een goed Patrick: De première van onze is. Ook worden jonge mensen komen. Hetzelfde gebeurt als doel zou gaan (bijvoorbeeld groep was met twee Amerika- weinig met onze muziekrichting we optreden, zodat ook elk op- UNICEF). Of een gemeenschap nen, op zes januari van dit jaar kontrakt gebracht, zodat het treden verschillend is. Da te stichten met vrienden- in folkkroeg Parnassos van genre weinig bekend is. maakt dat deze muziek een veel muzikanten, waarin de muziek Denderleeuw (die er ondertus- Professioneel werken is in ons 9r°te variatie inhoudt, ten op- leefbaar zou zijn, en de op- sen jammer genoeg mee ge- 'and dus uitgesloten, hoewel zichte van andere genres, waar brengst eveneens naar een stopt is). Sindsdien hebben we we het wel graag zouden doen. de liedjes bij elk optreden zowat goed doe| zou gaan. nog niet zoveel opgetreden, De Pat More Band heeft dus netzeiroe zijn. Het jdea|jsrpe is dus gelukkig gewoonweg omdat daar in ons heel weinig optredens op het De voorwaarde voor dit alles zal de wereld nog niet uit. Voorlo- Pat More Band. (Erik) 'andje geen gelegenheid toe is. programma, maar ook het aan- natuurlijk wel zijn dat je een erg pjg gaat de Pat More Band nog oordeeld. Ten onrechte vind ik, Er zijn wel enkele Jazz- tal repetities is erg gering. knappe muzikant bent. Ten- verder zoals ze nu bezig is. Ho- want Jazz spelen betekent voor festivals, maar daarop worden Luc: Elk van ons komt veel met islotte zijn Jazz instrumenten niet pelijk slaagt ze erin de moeilijke mij een enorme muzikale verrij- slechts oude stijlen gespeeld, verschillende andere Jazzspe- zo eenvoudig te bespelen. Dat en gladde wegen van de mu- k'n9- niet het meer modernere genre Iers in kontakt. Hetiszodatons vergt ervaring en kennis Dat zieksiennaardetopmetsukses Zoiets hadden we wel vermoed, dat wij graag spelen. Daarbij genre zich sterk leent tot im- dit niet altijd de nodige erkend- te beklimmen. Het talent en de kant toch duidelijk dat hun wat volk te kunnen aantrekken, in het Jazz-café «Bierodróme» wisten we allang. in Ensele toekomen, en er en- Toch gaat de Pat More Band Bossche uit Beersel, en de Patrick: We kenden mekaar ei- grote muzikale begaafdheid en eerder Dixie en populaire stan- Amerikaan John Ruocco, uit genlijk al langer dan we samen- techniek voor het grootste deel Connecticut die tenor sax spelen. We hadden alle drie de- te danken is aan de klassieke speelt. Dinsdagavond was ook zelfde liefhebberij, namelijk opleiding en ervaring die ze ge- voor de eerste maal pianist jazz, iets wat eigenlijk weinig of noten hebben. Fernand Witters te gast. Pa- niets te maken heeft met onze Patrick- Dat is ook zo maar ik trick zelf speelt trompet en bu- klassieke opleiding aan het zal je iets zeggen wat misschien Patrick Mortier beoon in de konsa™,onum-Daars,üderen niet zo direkt voor de hand ligt: Het is zo onderhand wel al geweten waar de gevoelig- slacht wordt men het KaïricK Mortier Degon in ae we harmonie en svmfonie. iv hoh hot „ownoi Hat enwe duimen mee! we harmonie en symfonie, Aalsterse Big Band: «Actif vooral muziek van de vorige Club» van zijn vader Alex, aan eeuw. wie hij, zoals hij zelf zegt. zeer veel te danken heeft. Hij Luc: Op het konservatorium speelde (en speelt) sindsdien in kan men moeilijk aanvaarden verscheidene andere orkesten dat je Jazz speelt, buiten dege- zoals het dansorkest Mac nen die het zelf als hobby heb- Duff's Dimension en het Lou ben. Daarin is men over 't al- Roman orkest. Nu speelt hij gemeen nogal sterk bevoor- Ik heb het gevoel dat, hoe meer ste punten van zo'n jeugdinfobeurs gelegen zijn. meest aangetrokken door ik klassieke muziek studeer, «Seksualiteit» er zijn nogal wat diskussies rond het uiterlijk: 5-9-14 (28); hoe moeilijker het voor mij geweest. Niet altijd in de meest open en serene sfeer gevoelens: 12-17-17 (46); wordt om nog spontaan te spe- worden die gesprekken gevoerd. En toch is er een gedachten: 2 - 1 - 8 (11). len. Je begint dan veel meer noocj aan. Zeker bij 14-16-jarigen die met heel velen Van zelfbevrediging beredeneerd te werk te gaan, en minder op gevoel te spelen Dat betekent toch wel een grote hinder, vooral in Jazz, waar men voor het grootste deel toch improvizeert. Dat is juist het toffe aan J.azz, dat men voor het grootste gedeelte op gevoel speelt, zonder dat het voor u op 20 (59). Op de hoogte van voorbehoedsmiddelen denkt 15 - 22 - 26 (63) te zijn; 2 - 4 - 3 (9) niet. Als je naar bed gaat, wil voorbehoedsmidde- gekomen waren naar HAK's film- en gespreksnamid- krijgt 5-6-6 (17) schuld dag omtrent dat tema. Een duidelijke blijk van belang- gevoelens; 11 -19 - 22 (52) len gebruiken: 2-25-24 stelling, of niet soms? niet. (51);2 -1 -6 (9)wil hetniet. ..A Homofilie wordt aan- Dat ouders hun kinde- Te Jong voor dit te oud over de d.verse tema s d.e vaardbaar geacht door 15 ren wel eens zoenen vindt voor da zo heette de mie,- ui de Mm aan bod gekomen 182(56) n 587 8 (26) kinderachlig; dendefi'm.Eentiknvaneb; waren. 6 (19) denkt daar anders 17-9-20 46 vindtdatniet. gen bodem, door hel CGSO Onder de aanwezigen werd Qver Het zoeken van een lief opgenomen in opdracht van 'evens een mini-enquete Bij he, zicn van een word, a|s konkurren,le. een blad geschreven staat. Iets het ministerie van Nationale gehoudem Op het gekende vri)end koppel reageert 12 strijd aangezien bij 6-8-6 wat in klassieke muziek ge- Opvoeding ten ti|de van mi- 18-22(52)onverschillig;5- (20)mensen Nietbij 13-16 woonweg niet bestaat. Daar is nister Calewaert. Een tref- werden een aantal vraagjes 7 _o (12) jaloers; denkt 1-O J tanrta tital aio orhntn nar. nPQlPln I lp antiA/nnrnpn O (1) «nog niet voor mij»; en Zijn droom: te spelen voor hulpprojekten. (Erik) het^de'kunsromzokSVreFmi- fende titel als schets van gesteld. De antwoorden gelijk na te spelen wat een «Puberteitsjaren», bakvis- werden verwerkt naar leef- komponist ooit eens op papier v'egeltijd waar je geen tijdsgroep toe. Ter informa- neergeschreven heeft k,nd meer en ook no9 9een t,e, ,atenwwe d'? hieronder iw 11, o, wniiaHin D^rSM, volwassene bent. Een tijd volgen. Vergeet echter niet van zoekend zichzelf wor- dat de steekproef zeker niet akkoord, hoewel ik vind dat je den <<Te ;ong voor djt te representatief is voor alle sommige klassieke stukken oud voor dat>) SChj|dert (he- 14-16-jarigen. Wie geen in- ook kan inleven en er ergens je (aas g! 0pperV|akkig- teresse heeft voor een stu- karikaturaal) generatiekon- dienamiddag rond seksuali- maar die laatste mogelijkheid is fijnten, het eerste fuifje en feit was er niet. Wie er alles natuurlijk tamelijk beperkt. de eerste dans met de eer_ van afweet of meent van af Patrick: Het is in feite zo dat ste jongen, vriendinnenru- 1e weten ook niet. Jazz en klassieke muziek soms zies. de zo noodzakelijke Hier volgt ze dus; opgedra- hinderlijk zijn ais je ze samen voorbehoedsmiddelengen aan alle motie- en peti- beoefend Je wordt op een be- Een kortfilm die rakelings tieverspreiders(de ge paald ogenblik bijna gedwon- scheert over het tienerwe- tallen zijn in volgorde: 14- gen om je toe te leggen op één reldje, maar die in zijn realis- jarigen. 15-16-jarigen, ou- tische penseeltrekjes tot de der dan 16-jarigen. Tussen verbeelding spreekt. Meer haakjes het totaal), kan je over die film niet ver- Van wie kreeg je voor tellen. Dat hoeft ook niet, lichting? Van ouders: 10 - want hij was slechts als in- 12 -19 (41), Van Leraars: 6 band. Toch hebben ze hierin leiding bedoeld. In groepjes 8 - 30 (42). Van boeken: 7- werd hierop gediskussieerd 12 - 6 (25). Bij het andere ge- vindt O - O - 1 dat flauw. Geslachtsdelen was sen vindt 19 - 23 - 30 (72) belangrijk; O - 3 - 2 (5) niet. Niet willen vrijen als straf voor de vrijer of het stil te staan lief gebeurt bij 4 - 4 - 6 (14 personen; niet bij 17 - 22 - 21 (50). Vrijen is goed tegen de eenzaamheid, meent 16 - 16 -19 (51); 3- 13-10(26) vindt dat niet. Evidentie antwoorden; soms ook niet. Wel om bij j van beidewil je er teminste één perfekt doen. De leden van de Pat More Band beoefenen hun Jazz dus vdlle- dig buiten konservatorium ver- 'es Corne De stand van E.VA «Mistere De jeugdinfobeurs is voorbij. De deuren van de Keizershallen zijn dicht en enkel wat late verenigingen komen hun boeltje er nog uithalen. Kleine bolle oogjes van zoveel moe-gewerkte mensen zullen wel weer hun normale omvang hebben. Het fotootjeskijken kan beginnen. En ook het becijferen. Hoeveel alles gekost heeft Hoeveel glazen er gebroken zijn. Hoeveel bevoorrechten der aarde deze jeugdinfobeurs kunnen aan schouwen hebben. De jeugdinfobeurs is voorbij. Het pro gramma is vanonder het spotlicht gekropen en de tentoonstel ling zit weer in de kartonnen dozen. Of er veel volk geweest is? We zijn de tel kwijt, maar het zal wel tussen de 12 en 20.000 zijn. Daar waren er van gans Vlaan deren, aan handtekeningen on der petities te merken. Toch vooral uit Aalst. Er waren weet grage snaken tussen, veront ruste ouders, stapeltjes schoolkinderen en aanko mende dertigers. Ze bewogen zich tussen bergen informatie links en rechts. Ze keken en luisterden in de richting van een podium. Ze vonden mensen om een babbeltje mee te slaan en god-nog-an-toe, ze konden ook «mens-erger-je-niet» spe len met veel gekleurde pionnet jes. Wandelend door wat nu voorbij is, rijzen wel vragen. Ronduit gezegd, kinderen had den aan de tentoonstelling niets. De vijfde en zesde leerja ren bijv. hadden een vrij na- middagje, maar we betwijfelen of onze aankomende pubers daar wat aan gehad hebbenDit was geen beurs voor kinderen, afgezien van enkele manifesta ties zoals «Spring», het Sint- Maartensfeest en de kinder animatie rond «De Gelaarsde Kat». Indirekt kan het wel zijn dat kinderen er mee gebaat zul len zijn. Leerkrachten, opvoe ders en jeugdleiders kunnen wel één en ander opgescharreld hebben dat hen in hun begelei- dingstaak bij kinderen kan van pas komen. Maar kinderen zelf? Nee, zelfs de jeugdbewe gingen, kindervakanties en jeugdateliers (die zich toch voor een overgroot deel tot kin deren richten) hadden hun stand zo opgebouwd dat enkel ouderen er door aangesproken werden. Uitzonderingen niette na gesproken. We zouden willen pleiten voor een «kinderinfobeurs». Dat zou een tentoonstelling zijn van alle mogelijke verenigingen die voor of met kinderen wat willen uitrichten. De bezoekers zou den kinderen plus elke vriende lijke kindgeïnteresseerde zijn. De informatie die uitgestald ligt, zou voor kinderen bevatte lijk zijn. Wat doe je zoal op die spelnamiddag in deze of gene jeugdgroep? Hoe zit dat met kinderen in de derde Wereld? Seksualiteit, wat wil dat moei lijk woord zeggen? Waar zijn er allemaal speel- en ravotter- reinen in mijn streek? Hoe kan een schoolspeelplaats veel tof fer en avontuurlijker worden? Waar kan je spelen met kinde ren van gastarbeiders? Deze en vele andere vragen zouden een antwoord krijgen op zo'n kin derinfobeurs. Een groot aantal verenigingen van de huidige jeugdinfobeurs zou mogen blij ven staan, maar hun «lay-out» zou wel anders zijn. En daar naast zouden een aantal aan trekkelijke kindgerichte aktivi- teiten kunnen doorgaan. Het zou een beurs zijn, waar kinde ren recht op hebben en waar ze ook erna wat zouden aan heb ben. Het zou een beurs zijn waarvan de idee nog net in het jaar van het kind ligt. Of is dit verkiezingspolitiek gezien nog niet mogelijk? 0, je denkt aan nog dingen. Je hoort bijv. dat 11.11.11. «gene vetten» geweest is wegens ge brek aan inzet. Dan denk je: zou al wie nu aan deze jeugainro- beurs gewerkt heeft volgend jaar niet aan die andere pluralis tische aktiviteit voor ontwikke ling kunnen meewerken? En dan denk je nog: is de jeugdin fobeurs een impuls geweest voor verdere samenwerking, gaan de standpunten van de moties en petities de diskussie aandurven, zullen de ravot- en speelterreinen dank zij de jeug- dinfobabbels er beter door worden? Zal de jeugdwerk loosheid nu gefundeerderte lijf kunnen gegaan worden? Zal kollega CAT ongelijk krijgen wanneer hij vorige week schreef over de «verregaande lankmoedigheid en de futloos heid» van de hedendaagse jeugd? Is de jeugdinfobeurs in zijn doel geslaagd? FD

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1979 | | pagina 10