N.V. ZEEBERG VEROORDEELD JEUGDCENSUURBEURS? CONDOOM OR NO CONDOOM, THAT'S THE QUESTION? VADERLANDSE PLECHTIGHEDEN Sint Maarten kwam... Sint-Maarten in Volkshuis S zodat op basis daarvan de eis van het ABW werd afgewezen. De zaken liggen enigszins an ders voor het K.B. van 18 okto ber 1978. Het artikel 2, 2° van dit K.B. voorziet in de oprich ting van een comité in de on dernemingen waar bij de vorige verkiezingen een comité werd opgericht, voor zover zij ge woonlijk gemiddeld tenminste 20 werknemers tewerkstellen. De verlaging door de koning van de oorpronkelijke kies drempel van 50 werknemers naar 20 werknemers zou vol gens de n.v. Zeeberg eveneens onwettig zijn. Hier heeft de ar beidsrechtbank echter geoor deeld dat de verdediging van de brouwerij onjuiste redenen aangevoerd heeft teneinde de onwettigheid te bewijzen en werd het ABW in het gelijk ge steld. Het KB van 18 oktober 1978 heeft dus op volkomen wettige wijze de kiesdrempel verlaagd. Tenslotte werd in overweging genomen dat de n.v. Zeeberg toegeeft dan in 1975 een Co mité voor Veiligheid en Ge zondheid werd verkozen en zij in de loop van 1978 een gemid delde van 25 wëTknemers te- werkstelde. Op basis van voorgaande heeft de rechtbank de eis van het ABW gegrond verklaard en heeft de N.V. Zeeberg veroor- deld tot het organiseren van verkiezingen met het oog op de oprichting van een comité voor veiligheid, gezondheid en ver fraaiing van de werkplaatsen. GDB Dolle Mina en het Humanistisch Verbond. Verder door leden van de Jong-Socialisten AALST, Ja nus, WKSM, de Sleutel, Wetswinkel, Amnesty Interna tional, R.A.L., balletschool Trongon. Er wordt krachtig protest aan getekend tegen maatregelen genomen in Lede en Aalst die volgens de ondertekenaars in druisen tegen de wettelijke vrijheid van verkoop van voor behoedsmiddelen. «Trouwens, de mensen die ons nu verbie den voorbehoedsmiddelen vrij te verspreiden, willen niet zien welke ellende jongeren en vol wassenen meemaken omdat ze niet genoeg, niet vroeg genoeg voorgelicht zijn». Geëist wordt «vrije versprei ding van antikonceptie, zeker ook aan jonge mensen» en «meer en goede voorlichting via alle mogelijke kanalen». Ook het C.G.S.O. zelf gebruikte het argument van de wettelijke vrijheid van verkoop en publici teit voor voorbehoedsmiddelen als protest tegen de haar opge legde verbodsbepalingen. Op een groot kartonvel werd deze mening aan de stand bekend gemaakt. C.V.P.-JONGEREN In de «Vrije Tribune» van dit blad schreef Vera Van Der Borght (voorzitter van de Aals- terse CVP-jongeren): «Als jon gerenbeweging willen wij ons ongenoegen uiten tegen de aanwezigheid van de stand C.G.S.O. Het is ongehoord dat in een Jeugdinfobeurs die toe gankelijk is voor een zo jeugdig publiek voorbehoedsmiddelen te koop worden aangeboden en dit in het Jaar van het Kind. Als benaming stelt men «gezins planning» voorop terwijl bij hun uitleg de morele waarden van het «gezin» gewoon op de helling worden gezet». STADSBESLISSING BLEEF Wellicht mede door de (monde ling gebleven) vragen van or ganisaties die de overheidsbes- lissing genegen waren enof er op aangedrongen hadden, zag schepen Monsieur zich ge noodzaakt via een schriftelijke mededeling aan de deelnemers van de tentoonstelling, duide lijk te stellen dat de beslissing van de burgemeester en hem zelf niet veranderd werd. «Toen (op maandag 5 november) bleek dat het CGSO niet bereid bleek zichzelf beperkingen op te leggen m.b.t. het al dan niet gratis verstrekken van voorbe hoedsmiddelen en vooral m.b.t. de manier waarop men kinderen tegemoet trad, werd hen verbod tot verstrekken van voorbehoedsmiddelen opge legd. De aktie gevoerd op vrij dag 9 november wijzigt ten ge nen dele het kollegiaal geno men standpunt van de burge meester en mezelf». Deze brief bracht wel duidelijk heid, maar geen verandering in de houding van het C.G.S.O. die zich er niet aan stoorde. En kele ondertekenaars van de ho ger besproken protestmotie verkochten uit solidariteit ook voorbehoedsmiddelen. EEN BESLUIT? Het gesprek is nog niet gedaan. Is dat er trouwens geweest? Met zwarte- doekendreiging en moties doe je dat niet. Een open gesprek rond seksuele voor lichting aan jongeren kinde ren, Tieners en twintigers) is nochtans hard nodig. Dit be wees H.A.K. met een film- en gespreksnamiddag rond sek sualiteit (zie elders). De beslui ten van zulke gesprekken zullen anders zijn voor kinderen als voor oudere jeugd, want op voeders zowel als geleerde ontwikkelingspedagogen we ten dat elke leeftijd zijn eigen noden en interesses hebben. Daar kan je niet buiten. Hopelijk komt er een gesprek (dat van die klandestiene abor tussen is niet zomaar uit de lucht gegrepen) dat evenwel niet politiek geladen zweeft tus sen seksualiteitstaboes. Het oude taboe dat er niet over mag gepraat worden, en het nieuwe taboe dat elke maatregel als vrijheidsberovende censuur bestempelt wegen zwaar op zulk gesprek. Maar misschien kan het. Misschien kan ffet kind en niet het dogma erin centraal staan. (P.D.) II ui' G hun gekoördi- neerde aktie was dat er plots bij een tiental van deze standen borden verschenen met de me dedeling dat er bij hen kon dooms te koop waren. Links en rechts duiken diverse pamflet ten op waarin het CSV en het bestuur van de Humanistische Jongeren Aalst felle kritiek leve ren op het standpunt ingeno men door de Burgemeester en de betrokken Schepen. Deze laatste laat in antwoord op hun pamfletaktie op vrijdag 9 no vember een brief rondgaan waarin hij bondig zijn besluit uiteenzet. Tot daar de feiten. EIGEN VISIE Wanneer we het nu eens vanuit ons eigen standpunt gaan be kijken, namelijk als ouder van eveneens jonge kinderen, dan rijzen rond deze aktie toch en kele vragen op. Heb ik dan bij de seksuele opvoeding van mijn eigen kinderen geen recht meer op inspraak vooral bij de manier waarop deze voorlich ting dient te gebeuren? Het CSV en alle groepen die voor een zogenaamde seksuele ont voogding strijden, eigenen zich hier een recht toe dat eksklusief het mijne is. Ze kunnen moeilijk in mijn plaats beslissen of de tijd rijp is dat mijn achtjarige zoon of dochter reeds op die leeftijd hun publikaties dient te lezen of met een dozijn kon dooms in zijn zakken dient rond te lopen. Het CSV valt steeds terug op zijn wettelijk statuut en zijn staatssubsidiëring om zijn aktie te verantwoorden, het recht van de ouders op inspraak bij de opvoeding van hun kinderen zien ze hierbij volledig over het "hoofd. Niet iedereen hoeft hun mening te delen dat je niet vroeg genoeg aan seksuele voorlichting kan gaan doen, of de manier waarop dit moet ge beuren. Onze kinderen worden reeds vroeg genoeg via televi sie, op straat en met diverse publikaties in de boekenstalle tjes op een al te agressieve wijze, overwegend op dit ge bied, aangepakt. Wanneer ik meen dat een indirekte wijze van voorlichten beter aangewe zen is dan het keihard er tegen aan gaan zoals het CSV, dan ligt deze beslissing alleen, uitslui tend en alleen bij mij, en heeft een derde hier niets in de pap te brokkenWe zijn toch niet meer zo naïef dat we met verhaaltjes over de bloemetjes en de bijtjes komen aandraven wanneer onze kinderen hun eigen li chaam en zijn funkties leren te ontdekken, integendeel. Het is ons meer dan duidelijk dat een degelijke voorlichting absoluut nodig is om veel ellende te voorkomenen het CSV heeft er zeker een belangrijke rol in te spelen. Echter niet zonder ons er bij te betrekken, en binnen bepaalde perken. Het gaat niet op de jeugd zo maar een kapootje in de hand stoppen, daarbij enige doku- mentatie, en nu vooruit met de geit, nu kan je rustig gaan eks- perimenteren. We menen dat een open relatie ouder - kind waar niet alleen de praktische kant van de zaak belicht wordt, maar vooral op het fijne, het in - mooie van een seksueel leven waarin liefde nog altijd een zo niet het belangrijkste onderdeel van uit maakt gewezen wordt, te verkiezen is boven een on persoonlijk iets zoals een bro- chuurtje. Verder treedt het CSV met zijn onbezonnen aktie nog een recht waar iedereen aanspraak mag opmaken met de voeten, namelijk de vrijheid van mening. Ze dringen ons doodeenvoudig weg hun persoonlijke visie op. Moeten wij het met hen eens zijn? Dat voorbehoedsmiddelen vrij in de handel komen is voor niemand een bezwaar zolang men maar weet hoe en wanneer ze te ge bruiken. En vooral dit wanneer is van belang. We gaan van onze kin deren toch geen «sexmachi- nes» maken? De oudere jeugd heeft nu al zo weinig om nog intens te beleven, dat het zeker niet nodig is hen aan te sporen ook hun liefdeleven tot een echte sleur te maken. Het pamflet van het Bestuur van de Humanistische Jongeren Aalst, gaat zelfs verder. Ze me nen dat men de kinderen ook nog hun Sint-Maarten moest afnemen! Zou jij aan die dolge lukkige kleuter- 'op Sint- Maartens schoot eens willen vertellen dat diezelfde Sint slechts één grote leugen is? Dat alle sprookjes leugens zijn? Dat wereld waarin ze gaan op groeien door en door verrot en verziekt is? Dat al hun mooie dromen het grofste boerenbe drog zijn! Dat alleen neuken fijn is? Alleen de harde realiteit, waarin ze straks toch worden ingekeild, schijnt nog te tellen. Laat onze kinderen toch nog ergens een kleine illusie dat bui ten onze bekrompenheid toch nog mooie dingen te beleven zijn. Dat ze niet alleen maar GEMAAKT zijn of ergens een ONGELUKJE waren. Integen deel, dat ze geboren zijn uit wat nog altijd liefde heet. Dat ze nog echte liefdeskinderen zijn. Mis schien zullen ze dan het pro bleem met een ietsje meer res- pekt en voor zichzelf en voor de anderen, benaderen. De stand van de Belgische federatie voor gezinsplanning en sexuele opvoeding werd verschei dene malen geplunderd. Dit zelfde bestuur van de Hu manistische Jongeren, heeft het ook nog over censuur, a- bortus en gaat daarbij ook nog eens op de politieke toer. Mag doorns te verbieden, een kolle- giale beslissing was van deze beide heren samen! Waarom er toch altijd te pas of te onpas dat politieke gaan bij- ik aan de heren eens vragen of sleuren! En verder meen ik dat het een rol speelt dat de Bur- er niet anders kon opgetreden gemeester Louis D'haeseleer worden. Wanneer mensen me nu een P.V.V.'er is of niet? Mag ik er hen daarenboven op- wijzen dat Schepen Eddie Mon sieur tot de B.S.P. behoort en dat de beslissing om de ver koop of bedeling van kon- nen dat uw aktie voor hen on aanvaardbaar is, en deze ge beurt tijdens een officiële mani festatie, dan is het minstens hun goed rechrer tegen te pro testeren en het Stadsbestuur in te schakelen. L. D'haeseleer en E. Monsieur zouden in hun plicht, als vertegenwoordigers van deze mensen een gans stuk tekort geschoten zijn, waren ze niet opgetreden. We hebben echt geen gebrek aan realiteits zin of zijn nog minder hypokrie- ten, we menen echter wel dat een andere aanpak, vooral daar waar het nog kinderen betrof, aangewezen leek. Misschien de volgende keer? R.S. Op zondag 11 november 1979 werd ook in de deelgemeente Hofstade de wapenstilstand op een passende wijze herdacht Na de viering van de eucharistie in de parochiekerk werd het Te Deum gezongen, waarna bloemen werden neergelegd aan het monument dat werd opgericht om de nagedachtenis leven dig te houden van diegenen die gevallen zijn tijdens de oorlog, het verzet en op het moment van de bevrijding. Het was de heer Marcel Lorie die in opdracht van het college van burgemeester en schepe nen het stadsbestuur verte genwoordigde tergelegenheid van deze vaderlandse plechtig heid, en die aan het monument de verzamelde menigte toe sprak. Allen, zo zei de heer Lorie, heb ben we vaag of meer bepaald de geworden is nemen hun wen- in acht genotnen len van eerbied en bewustzijn die op de plaats waar werd halt van hetgeen herdacht werd was gehouden zijn laatste rustplaats reeds aanwezig aan het monu- had gevonden na een leven van ment tijdens de bloemenhulde, lijden en strijden in dienst van Veel sterker was dit evenwel het Vaderland. Het is pas in een merkbaar op het kerkhof zelf dergelijke kontekst dat dit eerbied en in dankbaarheid wanneer werd stilgestaan bij de woord zijn volledige draag- voor de doden een minuut stilte verschillende individuele gra- kracht en inhoud krijgt. ligt om te trachten te komen tot een wereld zonder oorlog, tot een wereld van vrede. Na deze woorden werd aan de voet van het monument een bloemen krans neergelegd en werd er in i ven. Toen ging het immers niet indruk dat dit plechtig ogenblik len te beschermen, integen- een belangrijk ogenblik kan deel, hij vernietigt ze. De heer zijn. Het besef dat dit eenvou- Lorie hoopt dat met hem op dig teken een indruk op ons hetzelfde ogenblik duizenden in maakt heeft ons op deze plaats het land even demonstratief la- bijeengebracht. Zonder dit be- ten weten dat ze met de oor- wustzijn zou deze 11 novem- logshetze die overal weer berviering en zou dit monu- schroeit niet gediend zijn. Nie- ment niet de minste zin heb- mand heeft met een versnelde ben. Het is bij deze gedachte bewapeningswedloop iets te dat spreker enkele ogenblikken winnen Spreker besloot de sen voor werkelijkheid. Het Ma(j,en werd een rondgang meer om een van de anonieme bewijst enkel dat zij weigeren gemaakt op het kerkhof langs slachtoffers aan wie kollektief om na te denken over de werke- de verschillende graven van de werd hulde gebracht, maar om ijkheid van het gevaar voor oor- oorlogsslachtoffersHetgevoe- een bij naam gekende persoon log. Daaruit trekken ze dan de verkeerde konklusie dat de oor log zelf ondenkbaar is gewor den. Oorlog is de triomf van de boosheid, van de haatOor log is niet bij machte om idea- A.D.B. wou stilstaan. Het verzamelpunt aan de kerk van Hofstade is meer dan een monument ter herinnering. plechtigheid met een wens, met de hoop uit te drukken dat het gedenkteken en de dag van 11 november telkens weer zou Veeleer is het een monument aansporen om de nagedachte ter ere van de velen die de oor- nis van de gevallenen te eren en log niet hebben overleefd. Het om het voornemen te maken is dank zij deze mensen dat alles te doen wat in onze macht Vlaanderen, dat België vandaag bestaat en dat we leven als vrije mannen en vrouwen. We kun nen hen dan ook nooit vergel den wat zij voor ons hebben gedaan Het is goed heel wat herinneringen uit de oorlogsja ren te vergeten en uit te wissen Maar datgene wat zo menselijk, bijna bovenmenselijk was, moet in alle omstandigheden worden onthouden en geëerd, niet alleen uit vaderlandsliefde maar eerst en vooral uit mense lijkheid. De dag van 11 november kan voor velen aan belang hebben verloren, maar dit geldt zonder twijfel niet voor de oudstrijders of al diegenen die op een of andere wijze, hetzij recht streeks hetzij onrechtstreeks, bij de oorlog betrokken waren. Mensen werden in het verleden de dood ingejaagd door de schuld van waanzinnige en zelf zuchtige staatslieden en volke ren. We hebben spijtig genoeg geen enkele reden om aan te nemen dat de machtswellust van de mensen werkelijk gerin ger is nu, dan in de loop van vorige tijdperken. Zij die bewe ren dat oorlog «ondenkbaar» Een bloemenhulde van de oudstrijders aan het herdenkingsmonument van de oorlogsslachtof fers 14-18 en 40-45. (Hugo) Diegenen die vorige zondag 11 november 1979 toevallig in de Blektestraat te Hofstade voorbijkwamen in de namiddag, zul len er getuige geweest zijn dat er onder de kindervrienden ook nog heiligen zijn die met hun tijd meegaan. Inderdaad, de Sint die eraan kwam was niet ter plaatse gekomen met een koets of met een paard zoals dat van oudsher de gewoonte is geweest Deze keer was het vervoermiddel een knalrode personenwagen die in een uitgesproken sportieve manier van rijden werd bestuurd. Gelukkig bleef de aankomst zelf buiten het waarnemingsveld van de kinderen voor wie hij gekomen was. Onmiddellijk nadat hij het lokaal was binnen geschreden verstomde het ru moer en bekeken de kleinsten de eerbiedwaardige verschij ning met grote ogen waaruit ontzag sprak. Vriendelijk wui vend, handen gevend, deed de Sint zijn ronde om zich dan ach teraan aan een tafeltje te gaan installeren, geflankeerd door de Zwarte Piet. Dadelijk daarna opende hij zijn zak waaruit hij de pakken snoepgoed bleef op diepen alsof er nooit een einde zou aan komen. Waren ze nu schuchter, bang of onder de indruk, allen kwamen ze toch datgene in ontvangst nemen wat er voor hen was meege bracht. Een jongetje, waar schijnlijk een haantje vooruit, durfde het zelfs aan om binnen gehoorsafstand van de heilige de opmerking te maken dat er in feite niet zoveel inzat in dat pak dat hem werd gegeven. Als hij wordt overgeslagen tijdens de nachtelijke ronde zal hij we ten waaraan het gelegen is. Eenmaal zijn taak van weldoe ner achter de rug spreekt het vanzelf dat zelfs een heilige dorst kan krijgen. Aan dat pro bleem dat in een herberg geen onoverkomelijke moeilijkheden doet ontstaan, werd spoedig een oplossing gegeven in de vorm van een flesje bier. Dat een heilige bier drinkt is nog tot daar toe In de hemel is geen bier; daarom drinkt Sint- Maarten het hier. Maar dat hij uit het flesje drinkt zoals een bouwvakker dat doet, zoiets doet toch af aan de waardigheid van zijn ambt. Hoe dan ook, voor iets dergelijks hebben de kinderen geen oog. Zij hebben het veel te druk met het kritisch onderzoeken van de gift die zij zopas hebben in handen gekre gen. De komst van de Sint in het Volkshuis is dan ook een groot sukses geworden voor al diegenen die in gespannen verwachting op zijn komst heb ben zitten wachten. A.D.B. 18.11.79: Ledenvergadering,met kampioenenviering om 10 u. stipt in lokaal: Bij Mia, Ninovestraatl4 te Haaltert. Organizatie: KSC Dender streek Toerisme. 18.11.79: te 13 u.: Banket van KSC Denderstreek toerisme Uiterste inschr. datum: 12.11.79 in lokaal of bij sekretans Freddy De Backer. Kcmelwcg 14, 9473 Denderlceuw-Welle. Tel. 053-66 62 95. Hel ban ket gaat door in Café Volkshuis, Blektestraat te Hofstade. 18.11.79: Zwemproeven voor Wielertoeristen. Inhet kader vandeprov. kampioenschappen te Oostakker. Medewerking Denderstreek Toer. 23.11.79: Jaarlijks Bal met Will Tura. Zaal FFR Aalst Aanvang 20 u. Inkom 150 fr. Voorverkoop 120 fr. Organizatie: KSC Denderstreek Toerisme. 24.11 79: te 20 u Belotteprijskamp 2.000 fr. Vooruit en inzet. Patro naat Terjoden. Organizatie: KWB Erembodegem-Terjoden. originele wijze werd Sint Maarten ontvangen met uitgeholde bieten met een kaarsje erin. (Erik) Sint Maarten op bezoek bij wijk Immerzeel. (Erik) SL-Maarten was ook te gast bij zwemklub Neptunus. (Erik)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1979 | | pagina 4