HALLELUJAKOOR ZONG MET OVERGAVE «Pro Musica» brengt Kerst- en feestemming AALSTERSE NACHT VAN DE POEZIE Poëzie? Nee, dank U! TELEX GESCHENKENBEURS IN MIKIS-KLUB GAAT VERDER DOOR mm TELEX OPENBARE WERKEN BRT OMROEPKOOR ZINGT KOORWERKEN VAN VICTOR VAN FRACKEN: OVATIE RAOUL LADEUZE TE MACHTIG Vrijdagavond 30 november Sint-Antoniuskerk: een volle kerk, een vol programma. Gaston De Cock dirigent van de Hallelujakoren (het oorspronkelijke meisjeskoor van de Dames van Maria is versterkt door of wordt afgewis seld met oud-leerlingen en mannen), heet welkom en legt nadruk op het streven naar afwisseling in het programma. Er zitten inderdaad ingrediënten in van religieuze en profane aard, van volkslied en kunstlied, van renaissance, barok, romantiek en twintigste eeuw. Er zijn de stemmen, er is een tenor-solist, er zijn fluit en orgel, voldoende faktoren voor een boeiend programma dat achteraf maar een zitje in een kerk is geen concertzetel een iets te rijkelyke schotel bleek te zyn. «In der Beschrankung zeigt sich der Meister» (in de beperking toont zich de meester), zegt Goethe. En hij krijgt vaak en ook hier en nu gelijk. Nog een kleine schaduwzijde: waarom telkens applaus na ieder nummer? Het schaadt de sfeer van het geheel. Men heeft zich in een wereld ingeleefd en wordt er telkens weer uit gewekt. En toch vooral po sitieve punten overigens: de stemmen van het koor klinken zuiver en zijn erg kneedbaar voor de nuances en lichte toetsen die door Gaston De Cock worden aangebracht, het neerleg gen van slotakkoorden is een zacht uitsterven, de aanwijzingen van de diri gent worden gediscipli neerd gevolgd en over de solisten niets dan goeds. Het was een bijzonder goed idee het concert in te leiden met Praetorius' «Audite, silete» door ge bruik te maken van een dubbelkoor kwam er sfeer in de ruimte en het lied als een leidraad doorheen het programma te laten lopen. Het religieuze koorgedeel te verliep van Gregoriaans naar Palestrina en diens tijdgenoten. De warmte en de sonoriteit van de man nenstemmen lenen zich voor mij althans beter tot het verklanken van de sereniteit van het Grego riaans dan de prille meis jesstemmen. Toch zongen de meisjes meer gebonden en vloeiender. Palestrina's werk is monumentaal, zijn klankweefsels hebben niet alleen een stevige stru ctuur, maar vragen ook om volheid. Zijn muziek moet onaards klinken, etherisch. De gevoeligheden waren telkens goed aangebracht: ik denk aan de aandrang in het «hagios ho thanatos», ik denk aan het reliëf in het «miserere nobis» maar ik miste de ruimte waarin al les samenvloeit, het brede Uitdeinen. De klank was zuiver en gaaf maar hij zweefde te weinig naar de hemel toe. Ontroerend klonk het Joodse «Hashi- venu», een klaagzang van Jesaja waarover de doem hangt van een volk dat deelt. Ontroerend ook Pa lestrina's" «Stabat Mater», beschouwend van karakter met intens doorleefde cre- scendi in de bassen. Har monisch was het huwelijk tussen het voornoemde «Audite, silete» en Schuts «Carmen amicitiae» en licht en vreugdevol klonk Backs koraal «Gloria sei Dir gesungen» waarmee het religieuze gedeelte werd afgesloten. En de solisten? Organist Chris Crombeen speelde in het eerste deel twee werk en van Jehan Alain die door hun introvert karakter en de registratie konse- kwent in de lijn lagen van de religieuze aard van het koorgedeelte. In het twee de deel zat meer kleur: een grillig-vreemde fantasie van Herman Verschraegen met felle contrasten en exotische tinten, een innig koraalvoorspel «Es ist ein Ros' entsprungen» van Brahms en een allegro con fuoco van De Boeck met een typisch romantische in zet, een zangerig midden deel en een briljant, feeste lijk slot dat door zijn vir tuoos karakter insloeg bij het publiek. Freddy Duffeleer vroeg met zijn fluit om de stilte zoals die hangt in de huis kamer van Vermeers doe ken, maar bevond zich in werkelijkheid in een ruimte die zijn fraaie klanken ver strooide. Toch zat ik gelukkig dicht genoeg om te genieten van zijn verstilde vertolking van Mi- lans Pavane III, Neusied- lers Passa-mesa en Adriae- nens Fantasia. Jan Caals was voor mij all een een naam. Nu is hij een gezicht en vooral een stem die ik niet zal vergeten. Zijn interpretatie van Dowlands «Ayres», solo zangen met licht kontra- puntische begeleiding van de fluit, was meesterlijk. Soepel van stembuiging, expressief yan intonatie, ongedwongen in de hoge registers, zong hij van lief de en pijn, van vreugde en stil verdriet. Er zijn mo menten in de muziek die men blijft vasthouden. «Go crystal thears» was er zo een. Het tweede gedeelte van het koorprogramma was van profane aard. Madriga len, bewerkingen van oud- Nederlandse liederen en volksliederen wisselden el kaar af. Een paar momen topnamen? Een prachtige pavane van Arbeau, heel gevoelig gezongen, «O oc- chi manza mia» van Lassus, geniale schilder van mense lijke gevoelens. Zo rauw «Ghequetst ben ic van bin nen» klinkt in de vertolking van de groep «Rum», zo teder klonk het hier in een bewerking van Renaat Mo res. En Rudi Tas' «Met witte en rode anjelieren» is een juweel van eenvoud en zangerigheid dat een verge lijking met Vic Nees best doorstaat. Feremans' «Ge bed voor het Vaderland» is een van onze mooiste liede ren (zo niet het mooiste). Je moet maar eens de tekst beluisteren, je zou waar- empel niet meer be schaamd zijn Vlaming te heten. Het koor zong met overtuiging deze autentie- ke geloofsbelijdenis. En Mendelssohns «Laudate pueri» is het uitzingen van rimpelloze blijdschap, even verrukkelijk als een van zijn «Lieder ohne Worte», op het eerste gehoor de eenvoud zelf, maar geen sinecuur om tot een gaaf klankbeeld te komen en dat was er. Ik vreesde: nu betalen ze de tol voor hun inspannin gen. Maar de meisjesstem men bleken frisser dan de toehoorders en werkten spontaan het rijtje volkslie deren af om de ring te slui ten met Praetorius' «Audi te, silete», uitdeinend nu, fluisterend bijna. Een boeiend koncert, maar vermoeiend. W.D.B. 't Soete Huijs is eerder een grote kijkdoos dan een ideale het fijnzinnige luisterruimte. Toch wordt er gemusiceerd en gezongen en nonne» en Lassus' telkens is er sfeer genoeg om er een feest van te maken. Dit kgeschakeerde komt door de onderlinge band. De mensen zyn er nude van de vrienden en de muziek klinkt er als in vroeger tijden: knecht», huiselyk, ver van officiële podia. «Mig- rij »Sere- lands- Onder leiding van Louis Van der Paal bracht het Aalsterse mann koor «Pro Musica» kerst- e| andere liederen. (Hugo) «Pro Musica» is een mannenkoor. De leden zijn vrienden en zingen betekent voor hen een band met de kunst maar vooral met de mensen. Hun optreden is non-konformistisch, het gaat er ongedwon gen aan toe en gezellig. De inzet van hun eerste kerstlied noopt tot stilte onder het publiek en luisteren. Kerstliederen zijn van altijd en overal en toch horen we ze telkens' opnieuw graag om de direktheid van hun zegging en de naï viteit van hun beelden. Als overgang naar een wat frivoler, luchtharti ger deel zingt het koor niet zonder planken koorts want het is een eerste uitvoering Gomberts «lm Gottes Namen» en Gosswins geestige portret van de dronken ezel «lm Land zu Wirtemberg», een pareltje van sfeerschep ping. Je hoort de stem pel van Gosswins leermeester Lassus. De gedachten gaan nu naar de gastheer Frans Wellekens voor wie een paar drinkliederen wor den aangeheven naast n geen treffender im .essie om als slotal oord in het hart rukken als enkel^ agmenten uit de Ru: sche-orthodoxe r ommige koorleden ;t ware op het lijf ge hreven): DE IN DRINGENDE TEEKBEDE «Gos )di pomiluj», het Sla sch-weemoedige Jlagoslovi» en he iomfantelijke «Iz ïeruvimy» met zijl arme, donkere urtij. W.D.B Nadat reeds eerder, te Aalst in het CSV, in het Hasseltse Crutzenhof, te Antwerpen in ICC, in het Kultureel Centrum van Denderleeuw en in het Multimediacentrum te Dendermonde optredens werden georganiseerd wordt eind 1979 AAN HET PROJEKT «Poëzie, nee dank U!» een nieuwe dimensie toegevoegd. In de zaal «'t Kapelle ken, Meuleschette- straat 34 dat steeds meer in de schijnwer pers komt met interes sante manifestaties gaat volgende zaterdag 15 december vanaf 18 uur een Beurs voor lite raire tijdschriften door». Aan deze beurs werken volgende tijdschriften mee: Dimensie - Boulevard - Streven - Yang - Nood rem - Argus - Kreare - Naar Morgen - Panther Paperback - Poëzie krant en mogelijk ook Poëziewinkel Candid. Op de poëzielaatavond treden volgende dich ters op: Stefaan van den Bremt - Marcel Van Maele - Werner Spillemaeckers - Claude Van den Be- rghe - Willie Verhegghe - Norbert De Winne - Guy Van Hoof - Fil Hantko - Herman Van Molle - Gerrit Achter land - Marcel en Lisette De Backer - Adam Vanceslas - Ignace Veys - Frederik Daeler - Lieve Thiebaut - Tony BN - Mieta - Jan Pottie Christian Latour Marc Van Schandevijl - Rudi De Smet - Gu- staaf De Meersman Patrick Bernauw. Het gedeelte animatie wordt verzorgd door: Suzy Spaens (voor dracht) - Willy Pieters (conferencier) - Jef Mi- chiels (konferencier) Wigbert Van Lierde en Brian Nelson (folk) - Wilfred De Schepper (folk) en Kris Muylaert (mime). Roger D'Hondt presen teert New Wave Poetry door middel van klank en beeldmontage. De organisatie van dit poëtisch gebeuren dat wij iedereen durven aanbevelen berust bij Christian Latour, Ploegstraat 38 Aalst. C.A.T. Een reuze geschenkenfoor had plaats in de Mikiskiub. Door het grote succes zal deze beurs verder gezet worden op 7, 8, 14 en 15 december telkens vanaf 19.30 uur. (Hugö Drie tot viermaal per jaar, en dat reeds het vijfde jaar, groeit de geschenkenbeurs in de Mikis Theodorakis-klub in de Nieuwbeekstraat uit tot een zich steeds herhalend evenement dat velen de weg naar deze simpatieke klub wijst. Verleden vrijdag en zaterdag was het er inderdaad «vollen bak» met het oog dan op de eindejaarsfestiviteiten. De keuze die men er had was dan ook wel voor onze stad inderdaad uniek qua geheel. Veel ervan kwam uit landen van het Oostblok doch ook produkten uit andere landen als bvb Portugal en Marokko kwamen er aan bod. Het werd een overvloed van kristal uit Bohemen. kunstmeubelen uit Portugal, typische folkloristische geschenken uit de Sovjet-Unie, Polen, Bulgarije, Hongari je, keramiek, houtsnijwerk, borduurwerk, sjaals, napjes, vazen, koporen gleis- werk in de typische stijl van de verschillende landen. Ook een veelheid aan dranken als Russische vodka, slivovitsj, Hongaars «stieren- bloed», Tokajerwijnen, rozenlikeur en weet ik veel. Of vis- en groentekonserven uit diverse landen, klaargemaakte visschotels goulash in verschillende variëteiten en verder typisch speelgoed aan spotprijs en een aantal nieuwigheden allerhande. Deze GESCHENKENBEURS GAAT ECHTER VERDER. Op vrijdag 7, zaterdag 8, vrijdag 14 en zaterdag 15 december kan U er terecht, telkens vanaf 19.30 uur. Morgen zaterdag 8 december echter slechts tot 20.30 uur want dat treedt er het «Corum Alostum Imperiale» OP. Vrijdag 14 dec. eveneens slechts tot 20.30 uur omwille van de vormingsavond van IMAVO-Aalst met als thema «Folklore». Inleiding hiervan door Frans Wauters, voorzitter van de stedelijk Feestkomitee waarbij politieke, sociale en ekonomische achtergronden van de folklore worden belicht. LH De weg leidend van Meldert naar Schoonaarde over het grondgebied der gemeenten Meldert. Moorsel, Wieze, Herdersem, Gijzegem en Schoonaarde werd door de Bestendige Deputatie op 13 maart 1914 ingeschreven als van groot verkeer onder nr. 192. Bedoelde weg liep tussen Herdersem en Gijzegem Door het gemeentebestuur van Herdersem werd op 31 augustus 1972 voorgesteld het trajekt op het grondgebied Herdersem te wijzigen in die zin dat het deel Sasbaan over de oude Sasbrug wordt gedeklasseerd en vervangen door het deel oprit naar de nieuwe brug. Volgens een schrijven van 26 september 1979 van het Ministerie van Openbare Werken blijkt de voorgestelde wijziging van het trajekt door de gemeente Herdersem gerechtvaar digd. Gelet op de fusie is het evenwel noodzakelijk dat de gemeenteraad van Aalst een besluit in die zin neemt indien het voorstel tot wijziging van het tracé behouden blijft, wat dan ook gebeurde. Reeds op 2.9.1975 werd door de Gemeenteraad van ex-Nieuwerkerken goedkeuring verleend aan de beslissing van de kerkraad om tot de uitvoering over te gaan van de werken aan de elektriciteits- en geluidsinstallatie. Dit dossier werd destijds voor goedkeuring aan de Provinciale Overheid toegestuurd en de Kerkraad heeft dit dossier terug ontvangen met een aantal opmerkingen van de Provinciale Technische Diensten en van de Rijksdienst voor Monumentenzorg. Nadat aan deze opmerkingen volledig gevolg werd gegeven heeft de Kerkraad op 7.10.1979 een nieuwe beslissing genomen en het aangepast dossier voor verder gevolg aan het stadsbestuur van Aalst toegestuurd. De uitgaven voor deze werken worden geraamd op een bedrag van 540.649 fr. Aangezien bedoelde kerk als geklasseerd gebouw erkend is, kan deze uitgave als volgt verdeeld worden: 60% staatstoelage, 20% provinciale toelage en het saldo ten laste van de stad Aalst. De stad vindt het noodzakelijk over te gaan tot de aanleg van het gedeelte van de Molendreef tussen het reeds bestaande als «Molendreef» en de verbinding met Marktweg en Regelsbrug- gestraat. Het Bijzonder Plan van aanleg nr.9 «Beekveld» goedgekeurd bij koninklijk besluit van 18 maart 1975, voorziet in de aanleg van deze weg. Voor uitvoering der werken zijn wel belangrijke grondinnemingen noodzakelijk. Door het studiebureau Astro is een rooiplan opgemaakt in uitvoering van het BPA zodat dit plan kon aangenomen worden door de gemeenteraad zonder vervulling van verdere formaliteiten. Het rooiplan kan dienen als basisdokument voor de grondinnemingen. Ook de dakbedekking van de gebouwen van het Stedelijk Museum, genoemd Oud Hospitaal, zijn dringend aan herstellingen toe. Het bestek voorziet praktisch volledige vernieuwing van de bedekking van de kapel met de nodige herstellingswerken aan de daken van de andere gebouwen en gangen. Verder voorziet het bestek het vernieuwen van hanggoten aan de gebouwen langs de kant van de Akademie, het vernieuwen van aflopen, kilgoten, solins enz. evenals de herstelling van de toren van de kapel. De bestaande bedekkingen zijn natuurleien, de herstellings- of vernieuwingsko- sten dienen in dezelfde materialen uitgevoerd. De uitgaven hieraan verbonden worden geschat op 1.661 fr. BTW inbegrepen. In het stadsgebouw aan de Drie Sleutelstraat te Aalst, beter bekend onder de naam Kreja, wordt een deel ingenomen door het bibliotheekfiliaal, het ander deel door de jeugdklub Kreja zelf. De stad verhuurt dit deel aan de jeugdklub. Bij de inrichting van het bibliotheekfiliaal werd overgegaan tot het plaatsen van een centrale verwarmingsketel op aardgas en het degelijk inrichten van de verwarming in het filiaal. De stad wenst nu de verwarming uit te breiden naar het deel jeugdhuis. De nieuwe ketel heeft voldoende kapaciteit en blijft behouden. Het verbruik wordt apart aangerekend via een warmteteller. De uitgaven aan deze werken verbonden zijn geschat op 1.200.000 fr. BTW inbegrepen. Voor het kerkhof van Erembodegem is het noodzakelijk een gemeenschapsge bouwtje op te richten. Dit zal bestaan uit een sanitaire inrichting met stortbaden en W.C.'s, kleedkamer, kleine refter, bureel, berging en al of niet een ruimte voorbehouden voor lijkgroeting. Dit gebouwtje wordt opgetrokken met eigen personeel, maar de materialen voor ruwbouw en afwerking dienen echter aangekocht, waarvoor bestek werd opge maakt. De uitgaven hieraan verbonden zullen oplopen tot 397.211 fr. BTW inbegrepen. Door het voormalig gemeentebestuur van de deelgemeente Gijzegem werd Hugo De Pril uit Welle aangesteld voor het opmaken van het rooiplan der buurtwegen nr. 40 (Dekkersweg) en 47 (Denderweg). Op 4 augustus 1976 keurde het gemeentebestuur van Gyzegem het voorontwerp 'goed en stuurde het aan de heer Goeverneur voor advies. Op 21 maart 1977 werd bedoeld voorontwerp teruggestuurd aan de stad Aalst samen met het verslag van de provinciale technische dienst en het advies van het bestuur van de Stcdebouw en de Ruimtelijke Ordening, met verzoek tot aanpassing. Door de ontwerper de heer De Pril werd het ontwerp aangepast aan de gedane opmerkingen en opnieuw voorgebracht ter goedkeuring. De gemeenteraad van Aalst is nu overgegaan tot de voorlopige aanvaarding van dit rooiplan. Na het sluiten van een te houden onderzoek van commodo et incommodo zal de gemeente raad dan uitgenodigd worden het rooiplan definitief te aanvaarden. Het omroepkoor van de BRT zingt Koorwerken van Victor van Frachen, die hij komponeerde op gedichten van zijn moeder Angèle de Premaeker. In het programma ««Het omroepkoor van de BRT» op maandag 10 december van 11.30 u. tot 12 u., kan men in BRT 3 de uitvoering beluisteren van o.a. 2 kojrwerken «Avondstil te» en «Brabants landschap» van voornoemde kunstenaar. Uitvoerders: het omroepkoor van de BRT o.l.v. Vic Nees. Beide koorwerken maken deel uit van het bundel «10 koorwerken» voor gemengd koor a Capella. Reeds bij het verschijnen van dit bundel mochten beide kunstenaars, moeder en zoon, zich verheugen op een sterke belangstelling en een grote verspreiding, ook in het buitenland. Grootmeesters uit de muz'ekwereld, evenals de pers zijn vol lof over dit hoogstaand, verdienstelijk materiaal voor zangkoren en noemen het een verrijking van de koorliteratuur in Vlaanderen, daar deze werken zeker meer waarde inhouden dan vele buitenlandse noviteiten die al te ge iMig een verdachte muziekmarkt overstromei ciliakonsert staken arleden zondag de Carlton voor het .uur zagen we er Na haar zeer geslaagd bestuurs- en ereleden voeten onder tafel in traditioneel banket. Vanwege het stadsb burgemeester D'haeseleer, schepen Gaston Van den Eede, samen met Edmond Steleman erevoorzitter en schepen van feestelijkheden Marcel De Bisschop. Voor zitter Van Schooten sprak het welkomst woord uit doch de gelegenheidsrede werd gehouden door volksvertegenwoordiger Van Renterghem die de maatschappij feliciteer de met haar prestaties en de aktieve leden opriep tot volhouden en vervolmaken. Ook dirigend Edgard Branckaert sprak zijn muzikanten gepast toe. Drie onder hen werden speciaal in de bloemen gezet en met een geschenk vereerd om hun 50-jarig muzikant-zijn. Het zijn Gustaaf De Smedt, Kamiel De Smedt en Willy Ruyssinck. Spijtig incident echter! Raoul Ladeuze, bestuurslid en gewezen dirigent van «de Symphonie» kreeg zoveel lof toegezwaaid en bedacht op een zodanig applaus dat het hem te machtig werd. Hij viel bewusteloos neer en werd met de «900» weggebracht. We wensen de simpa tieke Raoul alleszins een spoedig herstel. En nog vele jaren. LH Dg <Di Sla Na; ei Sti aas il aef •ld im lek isc aP<

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1979 | | pagina 10