pflLST KULTUREEL BEJART, EEN WERVELEND VOORBEELD... werk... feest AALST HOUDT BRUSSEL GOED VAST! Moord in de Pastorie HET «BALLET VAN VLAANDEREN» TE AALST iavoorstelling 11 december APAN VAN TOEN, NU al I et van ojekt «Pc i Brussel jltureel vl eren I arole I men nfi ynnronst r /.li:, ia/ij,-.1-i van Vlaanderen in de Sporthal Ten Rozen volgende donderdag, het «Poëzie,? Nee, dank U!» zaterdag in 't Kapelleke en zaterdagnamiddag [ig. Brussel een Strijddag met sterke Aalsterse inslagvariatie genoeg op het rij-jltureel vlak! re- (ie echter het Progressief Aaisters Collectief Theater, kortweg P.A.C.T., nog ds- et aan het werk zag in de zaal Madeion vorig weekend, die krijgt nog volop de om dit nog te doen. zondag 9, maandag 10 en dinsdag 11 december a.s. telkens te 20 uur zij R.W. Fassbinder's aangrijpende «Bremer Freiheit» op. De jonge Dejonckheere vertolkt op sublieme wijze de rol van Geesche Gootfried, met de overige akteurs tilt zij het stuk tot een zeer hoog peil op. Je pauze laat men de kijkers wat stoom afblazen en gaat op de lichte toer Mahagonny, een semi-musical naar Berthold Brecht, op muziek van Kurt •C.Ttrof met zijn eerste produktie meteen taak: voor liefhebbers van gstaand toneel een must! jende week brengen wij in Aalst Kultureel een uitgebreid over P.A.C.T. en rzijn eerste produktie. C.A.T. Sinds Maurice Huisman, direkteur van de Brusselse Muntschouwburg Béjart in 1962 naar België haalde heeft het ballet in dit land een hoge vlucht genomen. «Les Les Baliets du XXième siècle» genoten lange tijd de reputatie één der meest vooruitstrevende te zijn in'de wereld. Béjart schrok inderdaad niet terug voor de meest gewaag de eksperimenten en streefde bovenal naar een «spectacle total». Schuberts «Nostalgie» door het «Ballet van Vlaanderen». (C.A.T.) Te Brussel kreëeerde deze buitengewoon begaafde kunstenaar merkwaardige koregrafieën van balletten van Igor Stravinsky, o.a. «Les Noces», «Le Re- nard», «Le Sacre du Prin- temps». Zijn balletten op de Negen de Simfonie van Beetho ven, zowel als op muziek van Wagner baarden opzien. DE CENSUUR KOMT OP DE PROPPEN... Een sprekend voorbeeld van Béjarts totaalspektakel was wel het scenisch spel «De Vier Heemskin deren». Maar ook op andere vlak ken kwam hij in de kijker: naar aanleiding van zijn enscenering van Lehars «Lustige Weduwe» werd hij door de erfgenamen van de tekstdichters vervolgd. En toen in 1967 «La Tenta- tion de Saint-Antoine» werd opgevoerd, versche nen de uitvoerders van dit ballet in vleeskleurige tri kots op het podium: het leek. wel of ze naakt waren... In maart van dat jaar kwam «Kwik» door Simon Vinkenoog zo sprekend «rioolrattenkrant» ge noemd op de proppen met de foto's van de ballet dansers in hun naaktuit- ziende plunje. Prompt kwam de B.O.B. dat nummer van «Kwik» uit de boekhandels verwij deren. SIERLIJKE BEWE GINGEN De perikelen van Maurice Béjart hadden een gunstige invloed op de ontwikkeling van het balletdansen in België. Want op nationaal vlak kwamen in 1967 het «Ballet de Wallonië» en bij ons in 1969 het «Ballet van Vlaan deren» tot stand. Twee jaar later dus toch alweer, maar het kwam er en bleef beslist geen meelo- pertje. Onder impuls van Jeanne Brabants, die er nu nog steeds bij is, groeide het «Ballet van Vlaanderen» inderdaad uit tot een dans gezelschap, dat tot ver bui ten onze grenzen waarde ring geniet. Bij ons blijft ballet echter nog steeds een miskende kunstuiting. Daarom ook moeten de Aalstenaars volgende week donderdag 13 december te 20 uur met beide handen de kans grijpen om dit ballet te zien optreden in de Spor thal Ten Rozen aan de Ro- zendreef. Aan de hand van het pro gramma, dat wij hierbij af drukken, kan men zich een beeld vormen van het geva rieerde en hoogstaande peil van deze uitvoering. C.A.T. Kaarten voor het optreden van het «Ballet van Vlaan deren» zijn te bekomen op de Dienst Kuituur van de stad Aalst, Kattestraat 33. Telefoon: 21.57.51 toestel 245 en in de Openbare Bi bliotheken van de stad. De toegangsprijs bedraagt 100 frank. Houders van kulturele- of +3 passen betalen slechts 50 frank. Scholieren komen erin voor 50 frank, op voor gaarde dat zij hun kaart in schoolverband kopen. NOSTALGIE Gecreëerd te Antwerpen op 6 oktober 1979 opgedragen aan Leo De Backer gedurende vele jaren de weergaloze muzikale adviseur en begeleider van Jeanne Brabants. Koreografie en Scenario. Jean ne Brabants Instudering: Jeanne Brabants Komponist: Franz Schubert (Fantasie opus 103 - voor vier handig klavier en Notturno voor piano, viool en cello in Mib groot D897) Decor: «Mimi Peetermans» uitgevoerd door het atelier van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen onder leiding van Wim Van Roosbroeck. Kostuums: Mimi Peetermans Belichting: Guido Canfyn Korte inhoud Dit ballet is een vrije weergave van een episode uit Schubert's leven. Een gewone avond op het bui tenverblijf van de Esterhazy's met familie en vrienden, ont hult vele persoonlijke gevoe lens: mensen leven dikwijls naast elkaar; sommigen zijn vaak zeer eenzaam. Schubert's liefde voor Karoline werd niet beantwoord. Zijn nostalgie schreef hij uit in deze pianopartituur, die hij aan haar opdroeg. HOLBERGSUITE Gecreëerd door het Stuttgart ballet op 13 mei 1967. Eerste opvoering KBW te Antwer pen op 6 oktober 1979. Koreografie: John Cranko Instudering: Jane Bourne Komponist: Edvard Grieg. Suite im Alten Style opus 40, Nr. 1 Preludium, Nr. 4 Air, Nr. 5 Rigaudon Belichting: Guido Canfyn Korte inhoud Het is een abstrakte pas de deux die heel wat technische moeilijkheden- en mogelijkhe den biedt aan de dansers en daarom een geliefd repertoire stuk is geworden in vele gezel schappen zoals het Stuttgart Ballet, het American Ballet Theatre en het Joffrey Ballet. Edvbard Grief komponeerde in 1884-1885 zijn Holbergsuite voor strijkorkest als ode aan de schrijver Ludvig Holberg. John Cranko gebruikte deze muziek voor zijn pas de deux en behield de titel. MASQUE OF SEPARATION Gecreëerd in 1975 onder de titel Myth door het London Contemporary Dance Theatre. Eerste opvoering KBW te Antwerpen op 6 oktober 1979. Koreografie en scenario: Ro bert Cohan Instudering: Moshe Romano Komponist: Burt Alcantara Masque of Separation Kostuums: Norberto Chiesa Belichting: John B. Read Korte inhoud De personnages van dit ballet zijn: chaos. Krijger, zijn dood- Nacht, Dag, zijn Smart, De monen en Vrouwen. Uit de chaos kwamen al de afzonderlijke dingen. Dit is een mythe van de scheiding en het verlies. Het verhaalt over iets of ie mand die telkens scheiden moet: een krijger verliest het leven - een echtpaar geschei den van elkaar - het donker vergaat in het licht - een man gescheiden van zijn Smart - de wraak van chaos. De uitwerking is opgezet als een Grieks treurspel: er zijn helden en er is het koor. Er wordt veel gebruik gemaakt van bijzondere scènische effe cten. Het ballet eist een volledige fysisische betrokkenheid van de dansers. Dit ballet met inhoud geeft een denkopdracht aan toeschou wers. die niet enkel op een passieve manier willen onder gaan. GRAND HOTEL Gecreëerd te Antwerpen op 26 januari 1977. Koreografie en Scenario: Jean ne Brabants Instudering: Jeanne Brabants Muziek: Filmmuziek: A Tribu te to Charlie Chaplin Uitgevoerd door: Het London Festival orkest en koor. Leiding: Stanley Black Decor en kostuums: Mimi Peetermans De grote sterren van het witte doek en de gewone kliënteel zwaaien allen al dansende door «de draaideur het Grand Ho tel» binnen en beleven ieder hun eigen geschiedenis. Een evocatie van «The Golden Twenties». Volgorde der taferelen: 1. Hotelpersoneel en Gasten 2. La danseuse du Ballet Rus- se et son imprésario 3. Mae West and Boys 4. Pas Gehuwd 5. The Dolly Sisters 6. Mary Pickford - Douglas Fairbanks 7. Jackie Coogan 8. Rudolf Valentino 9. De Hotelratten 10 De achtervolging 11. Finale KRIS YSERBUT Deze dame is afkomstig uit Kortrijk, maar sinds oktober 1965 lerares Voordrachtkunst aan de Aka- demie voor Muziek, Ballet en Toneel van onze stad. i Zij volgde de Grieks-Latijnse Humaniora aan het Lyceum O.L.V. van Vlaanderen van haar geboorte stad, waar zij in 1957 afstudeerde. In 1959 behaalde ze de lc Prijs Voordrachtkunst aan het Koninklijk Muziekkonszrvatorium van Gent en een jaar later behaalde ze daar ook de 1 Prijs Toneelspeelkunst! Zij haalde het Hoger Diploma Voordrachtkunst h met de grootste onderscheiding (98%!) eveneens aan het Gentse Muziekkonservatorium, in 1965. In oktober 1959 was ze al geslaagd in de woordproef van BRT West-Vlaanderen, in maart 1967 slaagt ze ook in de woordproef van het Dramatisch Gezel schap van de BRT Brussel Nationale Zender. De lijst van artistieke prestaties van deze begaafde kunstenares op gebied van voordrachtkunst en toneel is indrukwekkend. KUNSTGROEP ALKUONE Opgericht in 1957 door Oscar Van Malder, licen tiaat Lichamelijke Opvoeding en danser aan de balletschool Elza Darciel. Leraar aan het VTI en het St. Jozefskollege te Aalst. Alkuone brengt koreografie, dans en vlaggenspel, het geheel wordt ondersteund door klank, licht en kostumes. Zo'n 120 jongens en meisjes brengen U een boeiend en speels schouwspel van het eigen geloof schoonheid, ritme, klank, kleur en vreugde. Na een gevarieerd podiumprogramme treedt Alku ook op in stoeten en massaspelen. Optredens in België, Nederland, Duitsland. Fr rijk. Oostenrijk, Italië, Spanje, Ierland, Noo gen en Japan. HERMAN SLAGMULDER 49 jaar geleden in Aalst geboren. Leraar technische vakken aan het VTI en daarbui ten ook lesgever aan de Stedelijke Akademie voor Muziek, Ballet en Toneel. Herman haalde trouwens een Eerste Prijs voor Zang en Lyrische Kunst aan het Gentse Konserva- torium. Als regisseur verdiende hij reeds lang zijn sporen bij de Katarinisten. De laatste vier Ijzerbedevaar ten stonden onder zijn regie. Dit jaar regisseerde hij voor het eerst het Zangfeest in het Antwerps Sportpaleis. ANZ-voorzitter Va leer Portier had hem al eerder aangezocht om Remi Van Duyn na 25 jaar dienst af te lossen, doch pas op 29 april jl. aanvaardde hij die opdracht, ter gelegen heid van het 42e Zangfeest, dat dit jaar doorging onder het motto «Vlaanderen zingt». Volgende week in Brussel wordt het tema strijd- vaazrdiger. Maar ook daar zal Herman Slagmulder met zijn Aaisters temperament weinig moeite ondervinden om alles in de juiste banen te leiden. Aalst ligt niet ver van de hoofstad en laat haar niet graag los. Op 15 december zal Aalst Brussel stevig in zijn greep houden! C.A.T. Na een sfeervolle inlei ding met o.m. een Ja panse tuin, een unicum op zich zelf, neemt de auteur ons mee naar de woeste natuurstreken van Hakone met geysers en de indrukwekkende besneeuwde Fujijama. Na oversteken van het meer belanden we dan in Tokio waar de Meyitem- pel wordt bezocht en de Ginja, winkelwijk van deze wereldstad waar het verkeer zeer druk is qua auto's en motorfietsen, waar hemelhoge appar tementsgebouwen oprij zen en de Tokyo-Tower, hoger doch lichter dan de Parijse Eifeltoren de omgeving beheerst. We maken dan kennis met de kultuurparel, een negenjarig procedee waarbij U de manipula tie op de voet kan volgen. Ook vis komt aan bod als hoofdbestanddeel van het Japans voedsel, vooral alsvervangmiddel van vlees dat er slechts 15 dagen per maand mag worden verkocht. Deel li is dan voor een groot deel gewijd aan tempels waarin de twee hoofdgodsdiensten, Boeddhisme en Sjin- toisme een belangrijke rol spelen. De Kodama- trein, een aerodinamisch tuig dat de 250 km per uur haalt brengt ons naar Kyoto waar de tempel met de 1001 beelden, de Sajusagendotempel, wordt bekeken. Ook in de Heiantempel met de Japanse tuin komen we aan onze trekken en geëindigd wordt met een typisch Japanse maaltijd die de auteur zeer goed is be vallen zodanig dat hij uitkijkt waar men hier te lande dergelijke speciali teiten serveert, en een bezoek aan de Kiyomizu- tempei. Al spreken de beelden voor zich zelf toch wil de auteur vooraf in een korte inleiding bedoeling en scenario even belich ten. Naar ons gevoel getuigt de reeks alleszins van gedegen vakmanschap en een merkwaardige visie op dit oud nieuw land dat blijft boeien en verbazen Met een rijk koloriet en betoverende muziek wordt deze avond voor ieder die voor het schone oog en oor heeft alvast een fascinerende bele venis. LH Catharinisten voerden eind november het bekend blijspel van Carlo Goldoni op «Dienaar van twee Meesters». Deze commedia dell arte werd geregisseerd door Herman Slagmulder. Naar jaarlijkse gewoonte nodigden de Catharinisten al hun leden en sympathisanten uit op een receptie de eerste zondag van december. (Hugo) m de twee jaar komt «Fotoklub Aalst» naar buiten Deze diamontage is de et een grootse diavoorstelling in de Feestzaal van vrucht van een reis over Stadhuis. de Noordpool en Ancho- aast hun wekelijkse werkvergaderingen, momen- rage naar het «land van el noodgedwongen ten huize van voorzitter John de rijzende zon» die bij aepsaet, Kattestraat nr. 7, wil de Klub naar buiten aankomst van het ge- oden met publieke voorstellingen als manifestatie zeischap echter verstek in hun streven naar betere fotografie. "et gaan. Tijdelijk althans. Opgenomen met Canon >ld het in 1977 de F1 is het een schitteren- imontage door Michel Het wordt een merk- de reeks kleurrijke beel- eyens «Open venster waardig mooie diamon- den, een 350-tal geselek- Zuid-lndië, deze tage in overvloeiing met teerde dia's die een lek, meer bepaald op een zeer sfeerwekkende beeld brengen van het isdag 11 december te sonorisatie. Een klank- vroegere Japan zoals het 'i. in de feestzaal van en lichtspel waarbij nu in realiteit zich voor stadhuis, wordt het woorden overbodig wor- doet. Alleszins een land apan van toen, nu!» den. van kontrasten. Een meesterwerk van Agatha Christie werd vorig weekeind gebracht door de toneeigilut Hoger Op. Het werd terug een groot sukses. (Hugo)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1979 | | pagina 11