HET BESTE WAT AALST TE BIEDEN HEEFT: HEXACHORD DAAR GAAT DE BRUID Aalst is, om een beroemd schrijver te citeren, een merkwaardige stad. Alle er is de gregoriaanse in- kan je het gewoon beter inwoners zijn er met de muziek verweven. Dat kan gaan van het meedreunen leiding natuurlijk. aan iemand anders over- van de jaarlijkse karnavalshit tot het beleven van de zeer hoogstaande Ik konstateer dat jullie laten. Eén van de dingen konsertreeksen die in het najaar aangeboden worden. Daarenboven zijn er de stuk voor stuk bij tien die je daarvoor moet heb- vele goede en minder goede koren, de vele muzikale en minder muzikale verenigingen zijn. Is er ben zijn veel konserten, verenigingen en de talrijke interessante of bedroevende konsertavonden. Je kan geen vrees dat er laat dan kan je ook verschil- het bijna zo stellen dat alle reputaties hier al lang gemaakt zijn, en dat je bij ons zeggen twee van jul- lende zaken doen. De voorbaai tal kan raden dat die avond goed en dat konsert slecht zal zijn. Af en lie het op een dag beu mensen vragen ook over- toe valt er wel eens een verrassing uit de lucht, maar dat in in de Aalsterse zeer worden en dat daardoor al populaire dingen, dus brede, maar in de grond beperkte muzikale wereld een zeldzaamheid. En toch Hexachord opgedoekt je programma zit toch bij waren er tegen alle verwachtingen in, twee grote uitzonderingen: Collegium wordt? voorbaat al voor een stuk Musicum en Hexachord. Hexachord gaf op 17 november 1978 een konsert Het is mondeling over- vast. De mengeling op waarop wij ook aanwezig waren. De kommentaren van de aanwezigen varieer- eengekomen, dat we dit, een konsert is op zichzelf den toen van 'zeer goed' tot 'indrukwekkend'. We steken het niet onder stoelen na de studies als het be- niet zo slecht. De drie- of banken, dat wij toen ook, ondanks een aangeboren kritische benadering, de langrijkste zien, en dat stemmige mis van Byrd avond samenvatten onder de noemer 'grandioos'! de andere hobby's daar- bijv. zullen ze wellicht bij Met dit in het achter hoofd en met het vooruit zicht op het konsert dat ze plannen op 28 decem ber zijn we hen gaan op zoeken tijdens de herha ling. In het Sint Maarte ninstituut waar eigenlijk hun geboortegrond ligt waren ze druk bezig. Zeer nauwkeurig, maat na maat de partituur aan het bestuderen, zagen we hen daar aan het werk. Hier gaan onze vragen en hun ant woorden. Hechachord! Is dat een moeilijke naam voor een zanggroep. De kan me voorstellen dat een hele boel mensen bij zoiets verrassend opkijken. Wat is eigenlijk Hexachord? Hexachord is eigenlijk een muziekterm. Een hexachord zijn zes opeenvolgende noten. We hebben de muzieken- cyclopedie open gegooid en iets gezocht dat op de groep betrekking kon hebben. We hadden ei genlijk eerst een andere naam 'Alostian-Singers', maar uiteindelijk waren er al zoveel 'Singers' en buiten ons zessen heeft daar dus nooit ieman diets van geweten. Is muziek maken in deze tijd nog mogelijk zonder een degelijke muzikale vorming? Wat wij willen brengen r kan je zeker niet zonder degelijke basis. Je moet altijd als je het goed wil doen een grond hebben en konstant bijscholen. De minimumbasis die wij stuk voor stuk had den, was dat we vlot mu ziek konden lzezen d.w.z. vijf jaar notenleer achter de rug hadden. Daarbij had elk van ons ervaring met minstens één instru ment. Alle koren uit Aalst springen achter goede zangers. Je kan het bijna zo stellen dat iedereen met een beetje goede wil aanvaard wordt, en dat men er van uitgaat dat de liefde tot de zang wel met de tijd zal komen. Kan ik bij U ook zo maar komen zingen? Er zijn verschillende per sonen die er proberen in te komen, maar dit is een vriendenkring, en we willen deze persé ook met zes houden. Een kon- tratenor kan er eventueel bij, maar we hebben be wust voor deze bezetting gekozen. Nee, je komt er dus zo maar niet in. Hoe zijn jullie ontstaan? Het is ontstaan na de reis van Cantate Domino naar Israël. We hadden gekonstateerd dat onze stemmen bij elkaar pa sten. Er was het grote voorbeeld van 'The King Singers' met dezelfde be zetting, de leidraad was er dus. De stemmenkwa- iitèit moet en daarvan zijn we ons zeer bewust i.- og verbeteren, maar we z.,n ook nog jong, en r zangers zijn pas 'rijp' op late: leeftijd. Eigenlijk zijn we in. de kiem met drie •egonnen, maar la ter zegen we dat een sex tet :.eer te bieden had. Wa. ens echt samen ge- bra. heeft is 'Cantate Don no'. Hadden we daa niet gezongen, dan wa;- er nu geen sprake van .exachord. Je h> dus veel te dan ken n Michael Ghys? Natu .dijk! Zeker als kna en zangtechnisch. Je j- .at vermoeden dat het ewikkelder is dan je h doet, en zo ga je inte: se kweken. Je moet maar eens zien wel ke moeite het soms kost om in Cantate Domino mee te blijven zingen. Hadden we niet in het koor gezeten, dan zouden er van ons wellicht maar twee muziek gestudeerd hebben. «Hexachord' Is een voka- le groep, maar jullie zijn technisch en theoretisch ook zeer goed onderlegd? Er zijn er drie van ons die op dit ogenblik aan het konservatorium zitten. En de anderen hebben een uitmuntendheids graad bereikt voor een instrument. Vier van ons studeren zang bij Her man Slagmulder. We zijn begonnen op 4 januari 1978 en als we zagen dat er zoveel stukken ge woon op ons lagen te wachten, moesten we wel voortdoen, vooral dan omdat we intussen ook een kostuum gekocht hadden. We hebben dan de talentenjachten mee gemaakt. Waar we aan meededen wonnen we, maar we zijn ook eens uitgefloten, en wij zijn eens gaan lopen omdat de plaatselijke vedette het onderspit gedolven had, en de supporters agressief werden. Na het optreden van vo rig jaar werden jullie om schreven als 'klinkend als the King Singers'. Is dat geen gevaarlijk etiket? We hebben daardoor een enorme schrik om naar buiten te komen. De goe de kritiek die we toen hadden wordt steeds maar opgeblazen, en op de duur mag je gewoon niets verkeerds meer doen, want iedereen ver wacht gewoon het aller beste. Wat die 'King-Sin- gers' betreft, we gaan natuurlijk niet hun reper torium zingen, we probe ren er een eigen op te bouwen. Elke groep kan tenslotte zijn eigen taal en genre hebben. Jullie zingen klassiek, madrigalen, grego riaans, sprirituals, volks liederen, hebben jullie in deze tijd van specialisten ook iets waar je specia list in bent? We denken eerder dat we veel afwisseling hebben bij een optreden, zodat het een boeiend geheel wordt. Tussen ons zes is er al een verscheiden heid van smaak. We heb ben dus maar besloten om 'alles' te zingen. Voorlopig zingen we best madrigalen omdat we gewoon een klassieke opleiding gehad hebben, en wat ons niet ligt dat zal wel vanzelf ver dwijnen. Jullie zijn zeer talentvol. Dat is geen veronderstel ling maar een gegeven. Hebben jullie hulp on dervonden van iemand of iets. of moet alles door jullie zelf gedaan worden? Normaal klikken derge lijke groepen maar ineen als de carrière van de zanger al gemaakt is. We zijn eigenlijk nog zeer jong om zoiets te zingen en te brengen. Daaren boven wordt in ons sys teem alleen de gearri veerde geholpen. Wie nog moet beginnen krijgt gewoon niets. Dat is trouwens niet alleen zo voor ons genre, maar voor iedereen. Voor ons is het op de koop toe nog veel moeilijker omdat het niet kommercieel is. Wat heb je gedaan om bekend te worden? Op talentenjacht. Een ta- Bestudering van een partituur, maat na maat. (-) Hexachord repeteert. (-) lentenjacht. Een konsert in eigen beheer hebben we nog niet gegeven. We zijn geselekteerd na een optreden voor de VARA. We hebben een auditie voor de BRT op 27 decem ber. We geven een klas siek programma voor het kerstkoncert. Dat zal een origineel konsert zijn in deze zin dat je naar twin tig, dertig konserten kan, maar als kerstliederen door een kleine groep ge bracht worden, geeft het een heel andere sfeer, en voor moeten wijken, (hier lopen de meningen uit een). Het komt hierop neer dat je voor jezelf moet weten dat het me nens is, en dat je niet om het half jaar van hobby verandert. Wat zouden jullie eigen lijk liefst van al zingen? Alleen verantwoorde dingen, maar in elk gen re dan. We zullen er al tijd naar streven om een bewerking te brengen die typisch is voor een groepje van zes. Anders ons appreciëren, en dat is een stuk waar ze an ders nooit zouden naar luisteren. We zoeken ook naar bewerkingen die alleen voor ons geschre ven zijn, daar hebben we nog een tekort aan. Een paar komponisten heb ben het gedaan, en we hebben onze eigen be- werkinge, maar daar ligt een van onze betrachtin gen (de naam Mores valt hier). Persoonlijke voorkeur van komponist? Om het moeilijk te maken mag je re maar één noemen! (sommigen aarzelend, anderen zeer beslist) Lie ven Deroo: Mozart Philip Souvagie: Gershwin. Steven Daelman: Sibe lius. Ludwig Van Gijse- gem: der romantische liederkomponisten en Monte verdi. Jo de Ko- ninck: de klavierconcerti van Beethoven. (Bruno van de Vorst is afwezig). Kommentaar van de groep bij de laatste vraag: zoiets moet na tuurlijk juist gevraagd worden aan een groep die alles zingt. Hexacord bestaat uit Bruno Van der Vorst: re- gerinsmedaille kamer muziek medaille van verdienste voor klarinet (uitmun tendheid) studeert klarinet aan het konservatorium te Brussel. Steven Daelman: is solist van de Harmonie klarinet hogere graad derde jaar architektuur in Gent lid van een karnavals- groep. Ludwig Van Gysegem: een jaar akademie, na dien konservatorium blokfluit en oude muziek, zangkursus in Wenen was lid van het BRT- koor, is lid van het Colle gium Musicum. Jo De Koninck: studeert piano, en zang doet nu geneeskunde Hij wordt op 'harmonie' gebied de meest bekwa me van het ensemble genoemd. Philip Souvagie: rege ringsmedaille slagwerk Laureaat van de 'Pro Ci- vitate wedstrijd' slagwerk studeert aan het konser vatorium te Gent was lid van het BRT- koor. Lieven Deroo: piano, blokfluit, dwarsfluit (gouden stadsmedaille) lid van enn volleybal club (Kuklos) lid van Collegiun Musicum studeert Ekonomie t Brussel Alle zes zijn ze solist bi" Cantate Domino, en het ben een prijs notenleer. j Kalender van hun optrap dens Zondag 23 Hart-kerk de mis te uur Zondag 23 Haaltert dekanale 20.00 uur Dinsdag 25 Martinuskerk 11 Woensdag 26 optreden in Lokeren Donderdag 27 opname voor de BR1 Vrijdag 28 decembe^ Kerstkonsert in de Hartkerk te 20.00 uur I Zondag 6 januari den in Gent. Korrespondentieadres: St. Annalaan 194, 9.30 Aalst. Tel. 053/21.23.43. F-d i Wanneer er gesproken wordt over het patronaat dan zijn er nog steeds mensen die min of meer een negatieve gedachte daarover hebben omdat ze de verbinding maken tussen patronaat en laag dorpsni veau. Dat dit echter een totaal verkeerde gedachte is werd op 14, 15 en 16 december 1979 oveduidelijk bewezen. Op deze drie dagen en telkens voor een volle zaal voerde het Hofstaadse toneelgezelschap Vast Als Eik een klucht op van Ray Cooney en John Chapman: «Daar gaat de bruid». Het stuk speelt na de eer ste wereldoorlog. De westerse wereld kende een snelle ekonomische heropbloei. De auto-in dustrie beleefde gouden jaren. De radio deed zijn intrede in de huiska mers. Hitier zat nog vei lig opgeborgen in een cel te München. Hollywood was het mekka van de snelgroeiende filmnijver heid. De mode werd ge kenmerkt door frivole jurkjes. De bruisende charleston was het expo nent van een dolle periode. Het is niet mogelijk om de prestatie van alle acteurs stuk voor stuk te onderlijnen. De twee spelers die het stuk om zo te zeggen hebben ge dragen en er voor zorg den dat de lach in de lucht bleef moeten echter wel worden vermeld. Timothy Westerby (Wil liam Guns), de vader van de bruid leeft zich voor treffelijk in in zijn rol va opgejaagde, pillenslik- kende zakenman uit de reklamewereld. Eigenlijk speelt hij Thimothy niet, hij is hem. Op de trouw dag van zijn dochter is hij met zijn hoofd meer bij de Perkins B.H.'s waarvoor hij reklame maakt. Op die dag heeft hij zelfs een Perkins pop meegebracht, uitgedost zoals ze aan het kopende publiek zal worden voor gesteld. Door een onge lukkige toeval stoot hij zijn hoofd en door de klap wordt in zijn ver beelding de pop een levende verschijning die alleen door hem wordt waargenomen. Het spreekt vanzelf dat dit leidt tot de meest komi sche situaties die het pu bliek om de haverklap doen lachen. Het grootste probleem van Dr. Gerald Drim- mond (Eric Van Gijse- gem) wordt gevormd door zijn sokken. Het lij den van Thimothy is ech ter niet vlug ten einde. Na nog een slag tegen zijn hersenen verliest hij op de koop toe zijn ge heugen. Na door het raam te zijn gevallen wordt hij terug normaal waardoor alle scheve si tuaties nog eens omge draaid worden. Wanneer men zich voor de vraag gesteld ziet of het goed was of niet, dan is een belangrijk krite- rium voor de beantwoor ding de waardering ie door het publiek waar voor het stuk werd opge voerd, aan de vertoning hecht. Afgaande daarop kan alleen tot het besluit een vriendelijk verzoe tenslotte niet meer is d< een verbod dat men on wille van de fijngevo< ligheid en rekenend o het begrip van het pi bliek, verpakt in ee zachtere formulerinc Voor hen die geen nuai ces kunnen of willen ve staan, die woorden het programma betek» nen dat het verboden om in de zaal te roker Desnoods dienen de oi willigen te worden te: echtgewezen zoals me dat doet met ongehoorzc me bengels. A.D. Daar gaat de bruid. (Hugo) worden gekomen dat de toneelavond zeer sukses- rijk is geweest. Een tekortkoming even wel van de zijde van het publiek die in het patro naat telkens opnieuw wordt vastgesteld is de volgende. Alhoewel in duidelijk leesbare letters onderaan op het pro gramma vriendelijk wordt verzocht om niet te roken, duurde het niet lang vooraleer er in het licht van de schijnwer pers een blauwe mist hing. Wanneer mensen met het programma in de hand en dus met het ver zoek onder hun neus niettemin toch menen dat ze het zich kunnen veroorloven te roken, dan bewijst dit dat zij nog niet zo vergekomen zijn dat ze begrijpen dat Zo te zien een funktioneei dekor gebouwd door de toneelgroep Vast als Eik. (Hugo)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1979 | | pagina 20