KFL-AALST: 'BLACK SUNDAY'
GREENWICH
KUNST UIT
HERZELE EN
VLAAMSE
ARDENNEN
DE
Beiaard in
eindeiaarsstemming
ROOD GESPUIS
EN VRIJHEID
5]
%w--;
20 - 1-1980 - De Voorpost
Tot 6 januari 1980 loopt in GALERIJ PIETER
COFCKE, M enstraat Aalst, een tentoonstelling
met werken van een twintigtal kunstenaars,
waaronder Gaston Bertrand, Vic Gentils, Octave
Lanriuyt, Salvator Dali, Corneille, Van Hecke, Betty
Sch netz, Emilio Tandini en Herwig.
Sarr met enkele dich
ters en de schilders
Ap en Constant
stic ite Corneille, gebo
ren Cornelius Guillaume
Bevcrloo, de Experimen
tele groep te Amster
dam.
De schilders van deze
beweging, ook wel Co
bra genoemd naar het
het gelijknamig tijd
schrift, zetten zich af
tegen de abstracte, geo
metrische kunst van
Mondriaan en tegen de
perfectie van de realisten
CORNEILLE is een ly
risch kunstenaar die met
gedempte kleuren en in
bijna abstracte vormen
bloei en verval van na
tuur en cultuur in beeld
brengt. De twee werken
die hier tentoongesteld
worden, «Baigneuse au
soleil» en «Lèurore
rouge», zijn zeer repre
sentatief voor het oeuvre
van deze wereldreiziger.
Zeer interessant zijn de
etsen en linoê van
GASTON BERTRAND
(1910,—), daterend van
de dertiger jaren, de
periode na Bertrands
akademietijd. Wie zijn
later werk kent, merkt
dat Bertrand in deze
werkjes nog op zoek is
naar een eigen manier
van uitdrukken. In zijn
meer gekend oeuvre le
ren we hem kennen als
een intimistisch, be
schouwend en verstild
kunstenaar. De informa
tie die hij opdoet zuivert
hij tot in de grootste
eenvoud door zijn ge
voeligheid te onder
werpen aan het zakelijk
denken. De tentoonge
stelde linoê en etsen zijn
De eerste voorstelling voor de katholieke filmliga
Aalst in het nieuwe jaar heeft plaats op donderdag
10 januari. Deze maal is het de beurt aan de
opmerkelijke film van John Frankenheimer 'BLACK
SUNDAY'. Deze vijftigjarige regisseur heeft zijn stre
pen zeker reeds verdiend, vele van zijn films hebben
bek( ndheid verworven over de gehele wereld o.a.;
'The Birdman of Alcatraz' met Burt Lancaster, 'The
French Connection II'. De regisseur houdt het vooral
bij het maken van avonturenfilms en suspensfilms.
In 1976 regiseerd hij 'Black Sunday' een twee uur en
een half durende avonturenfilm met politieke
grondslag.
Het scenario van de film ver- terroristengroep besloten
loopt als volgt: Als vergel- een aanslag te plegen op
dingsaktie tegen de Ameri- het Tulane-Stadion in New
kaanse hulp aan Israël heeft Orleans. Op de dag van de
een kleine Arabische 'Super-cup' is het stadion
gevuld met 80.000 mensen,
waaronder de Amerikaanse
president. Aan het hoofd
van de Palestijnse groep
Zwarte september staat Mo-
hamed Fasil, de architekt
achter de raid op het Olym
pisch dorp in Miinchen. De
persoon die de Amerikaanse
kant van de operatie in han
den heeft is de Palestijnse
Dahlia Iyad. Zij heeft zich de
medewerking verzekerd van
Michael Lander, Vietnamve-
teraan die zijn vrouw, zijn
uniform en zijn eer is kwijt
geraakt na krankzinnig te
zijn gemaakt door de her
senspoelingen gedurende
zes jaar Vietcong-gevange-
nschap. De leegte in hem is
opgevuld met dodelijke
haat, en hij wil wraak ne
men op het land dat hij
daarvoor verantwoordelijk
acht.
Majoor David Kabakov van
de Israëlische geheime
dienst krijgt lucht van de
zaak in Amerika en voor
hem en het FBI wordt het
een race tegen de klok om
uit te vinden waar en wan
neer de aanslag zal plaats
grijpen....
De eerste drie vierden van
de film zijn onder te brengen
bij het genre aktie-thriller
het laatste deel van de film
schakelt over naar een ram
penfilm. Hoewel het gege
ven van de film een politie
ke grondslag heeft, is het
zeker geen politieke film.
De drie belangrijkste perso
nages uit de film zijn majoor
Kabokov, Dahlia en de Ame
rikaan Lander.
Een vlot scenario, goede ak-
teursprestaties en een vak
kundig gevoerde regie be
horen tot de kwaliteiten van
'Black Sunday', waarin
Frankenheimer van het be
gin tot het einde de aan
dacht van de kijker weet te
stimuleren door een handi
ge suspensetechniek. Hoe
wel in de film enkele on
waarschijnlijkheden naar
voor komen, doch blijft men
geboeid kijken van het beg
in tot het einde.
'Black Sunday' is een kom-
merciële amusementsfilm
met pure sensatie gebracht
op een spannende en filmi
sche manier. Een film waar
vakmanschap vanaf straalt.
Met in de hoofdrollen Robert
Shaw, Bruce Dern en Marthe
Keiler.
Te zien op deonderdag 10
januari 1980 om 20 uur in de
'zaal Pontstraat 11 en Hoog
straat.
expressionistisch geïn
spireerd maar we vinden
er niet het harde en
revolterende pessimisme
van de grote expres
sionisten. Later zet Ber
trand zich overigens be
wust af tegen het expres
sionisme.
Bij de liefhebber van
figuratief en dekoratief
werk zal Bertrands
(jeugd) werk zeker in de
smaak vallen.
De tentoongestelde wer
ken van VAN HECKE zijn
typisch voor deze
kunstenaar: vereen
zaamde, anonieme fi
guren in een doodse,
grijze wereld die zij zelf
uitmaken. Goed en dege
lijk werk dat verwant is
met het werk van de
Amerikaanse abstracte
expressionisten (action
painting), zij het dan op
intiemer, meer Europees
formaat.
Van de Antwerpse
kunstenaar VIC GENTILS
zijn benevens de stilaan
overbekende schaak
stukken twee zeefdruk-
jes te bezichtigen, als
ook een studie van de
«Acht hoofdzonden», die
hij later driedimen-
sioneel uitwerkte.
In de sfeer van de Pop-
Art zijn drie stillevens en
«Musée de l'Homme»
van de Italiaan EMILIO
TADINI.
HERWIG zelf stelt ook
enkele werken ten toon
waarvan vooral de triep-
tiek «Mens-Dier-Plant»
de aandacht trekt.
Het zou ons te ver leiden
alle tentoongestelde
werken te overlopen.
Evenmin is het mogelijk
een globale indruk te
geven. Het komt ons
immers voor dat de ten
toonstelling een thema
mist. Hierdoor maakt het
geheel een ietwat ver
warde indruk, alsof het
om een bloemlezing uit
een privé verzameling
gaat. Maar we herhalen
het: sommige werken
zijn zeker een verplaat
sing waard. We raden u
dan ook aan eens een
kijkje te gaan nemen, er
is voor elk wat wils.
T.V.
Jane en Liliane behoren ook tot de mogelijke daders. (Rik)
ven voor
Op 22, 23 en 29 december 1979, stelde de toneelvere
niging NIEUW LEVEN een nieuwe produktie voor:
GREENWICH. We woonden de laatste voorstelling
bij van dit toneelspel in vier bedrijven van Walter
Van Den Broeck.
Greenwich is een arbei- MOEREMANS (K.V.S.)
derswijk ergens in zorgden de akteurs en
Vlaanderen. Na een aktrices van Nieuw Le-
vechtpartij heeft Robert
Verachtert de wijk verla
ten en is hij met zijn ge
zin naar de stad ver
huisd. Het gezin is door
deze gang van zaken ont
worteld. Elsa, zijn vrouw,
zit in een rolstoel, terwijl
Andrea geestelijk ge
stoord is. De jongste
dochter Miriam bered
dert het huishouden en
ondergaat de nukken
van haar omgeving.
Dan verschijnt plot Sa-
turnino, een jonge Ita
liaan. Op zekere dag ver
telt hij iedereen ongezou-
zeer vlotte
vertoning, met een dra
matisch hoogtepunt in
het derde bedrijf.
Eddy Veeckman, als Sa-
turnino speelde opval
lend sterk. Zijn tussen
komsten waren een vera
deming in de beklem
mende sfeer van het ge
heel, wat na het reeds
vernoemde derde bedrijf
spontaan applaus uitlok
te vanuit de goedgevulde
zaal.
De rol van Andrea, de
geestelijk gestoorde
dochter, werd geloof-
ten zijn waarheid, met waardig en sober ver
als gevolg dat de Verach- tolkt door Daniella Jacob.
terts met hun verleden
breken en naar Green
wich terugkeren.
Onder regie van VIK
Haar zwijgende aanwe
zigheid op de scène bleef
niet onopgemerkt.
Adi Van Eeckhoorn
\Dc
Ier
?ej
iet
maakte haar toneelden
buut in de rol van Njg/
riam. Ze deed het voj,gf
treffelijk! Vooral ha.
(vergeefse) pogingen <f
een dialoog te voerf
met Andrea konden of*n
erg bekoren. 7e'
Roger De Cock en Nadr"
Morel als Robert en Eli
hadden zeker niet de d
makkelijkste rollen. To|
vertolkten ze op een n
manier het steeds kibbl
lende echtpaar. Voort
Nadia Morel gaf een sta
ke prestatie weg, zondj
daarom de vertolkin
van Roger De Cock
onderschatten. Laatstgf
noemde was echter i
sommige moment^
moeilijk te verstaan.
Over dekor, belichtiL
en klank kunnen we kd|
zijn: er viel niet op aanF
merken.
We kijken reeds uit naj
de volgende produkf
van Nieuw Leven, o\J
enkele maanden!
T.r
Yvonne Krauw en rmund Éten
tentoon in het Oud Hospitaal
urehiteklurule schilderijen. Oen
neester stellen vanaf 11 januari
ulst. Krauw schilderde knappe
i'ester borstelde .1 lange jaren
opdracht de Kruisweg, liet werd een originele versie.
Saturnino een jonge Italiaan verschijnt plots ten tonele. (Rik)
Aalst beschikt nu echter
al betrekkelijk lang over
een nieuw elektrisch
systeem. In dit systeem
is de trommel veel
kleiner, en ook afneem
baar, verwisselbaar. Op
de trommel worden de
melodietjes gegraveerd,
en een trommel door een
andere vervangen vergt
slechts enkele secon
den. Daarenboven werd
onze wekkering zopas
aangepast, en bevat een
trommel zelfs twee reek
sen melodietjes, twee
maal vier wijsjes, en
gebeurt voor deze twee
reeksen de overschake
ling door gewoon een
hefboompje van stand te
veranderen. Het ligt nu
in de bedoeling in de
loop van de jaren een
trommelbestand op te
bouwen met zeer ver
scheiden liederreeksen
of reeksen van klassieke
wijsjes.
Sinds 11 december werd
„nu een trommel ge
plaatst met Sint-Niklaas
en kerstliederen. Om de
Sint-Niklaas-liederen te
horen zal U nu wel
moeten wachten tot vol
gend jaar, maar de Kerst
liederen zal U wellicht al
opgemerkt hebben. Wij
geven U hier nu de titels
van beide reeksen
Reeks Sint-Niklaas-
liederen:
Op het uur: Zie ginds
komt de stoomboot.
Kwart na: Och, kom
toch eens kijken.
Half.uur: Zie de maan
schijnt door de bomen
Kwart voor: Hop, hop,
hop.
Reeks Kerstliederen:
Op het uur: Stille Nacht
Kwart na: Puer Natus
est
Half uur: Ny syt welle-
come
Kwart voor: Er is een
kindeken geboren op
aard.
De bewerkingen werden
zeer eenvoudig gehou
den, zodat de melodie
zeker verstaanbaar blijft.
Het «Puer Natus Est» is
een ritmische bewerking
van de Gregoriaanse me
lodie uit de Kerstmis, en
is in feite de aanvang van
een Preludium door Kris-
tiaan Van Ingelgem dat
speciaal voor onze
stadsbeiaardier gecom
poneerd werd, en door
hem ook regelmatig op
concerten gespeeld.
Robert neemt net op tegen oaiumtnu.
Gustaaf De Meersman is een Aalstenaar die met het
voordragen van revolutionaire gedichten geruime be
kendheid en waardering geniet. Daar staat hij niet bij
stil; vooruitgaand op die weg naar bewustmaking,
kondigde hij onlangs twee nieuwe produkties aan.
Allebei zijn het kollages (hetzij met woorden, hetzij met
foto's) die niet veel akkomodatie vragen en dus zonder
veel moeite in iedere zaal kunnen gebracht worden.
singskosten (5 fr,/km)Sl
luidr
«Rood gespuis,... of moe
ten er nog mensen
zijn?????! is een tweedeli
ge (2 x 20 minuten) tekst
en poëzieakting. In deze
kollage zit werk van en
naar Wolf Bierman, Bert-
hold Brecht, Peter Handke,
Maria Van der Steen, de
11 -novembergroep en van
Gustaaf zelf. Al die dingen
cirkelen rond kritiek op de
funktionerende («zij») en
autokritiek op de potentiële
(«wij», «ik») macht. Sati
risch pessimisme met een
optimistisch perspektief.
Gevraagde steun: verplaat-
nodig materieel: geluid!
stallatie met mikro.
«Vrijheid! wabliefr
met deze 15 fragment»
sche fotopuzzels (kollai Vo
wordt getracht het indi® d
te tonen als geobserve®-.
en als observator, als jor
manipuleerde en als m(a(
pulator. LUa
Gevraagde steun: verpl4
singskosten (5 fr./km)
Kontaktadres: Gustaafj
Meersman, Pieter Couff SP
straat 85, 9300 Aalst.
(P4^
Waarschijnlijk zijn er onder onze lezers die vroeger
de beiaardtoren bezochten, en zich de mechanische
trommel herinneren waarop de melodietjes van de
trommel door middel van pinnen moesten
«gestoken» worden. Dit was een zeer lastig en
langdurig werk, dat meerdere dagen vereiste, en dat
ook achteraf niet kon bewaard worden. Bij
verandering van liedjes moest men alle pinnen of
«noten» wegnemen, en nieuwe bevestigen.