SINT-ANTONIUS WORDT IN AALSTERSE NIET VERGETEN! SP ST.-ANTONIU SPEL TE HERDERSEM Nieuw St.-Antoniusspel en Nieuw beeld t*Ant onius dr°°mde E De Bu ter jaa nai boi kh< «kM Met het week-end van 19 - 20 januari staat op vele plaatsen in Vlaanderen en ook te Herdersem en Essene St.-Antonius weer centraal. Buiten de gewo ne jaarlijkse festiviteiten bieden ze beide dit jaar wel iets zeer speciaal. Te Herdersem wordt een nieuw St.-Antoniusspel opgevoerd dat verleden jaar wegens het oerslechte weder slechts een mini-uitvoering kreeg. Te Essene wordt het pas sinds 1 december 1979 opgerichte beeld van de H. Antonius bij de kerk ingehuldigd en staat voor de eerste maal in het Centrum een grote tent om op alle eventualiteiten bereid te zijn. Leven van St.-Antonius- Abt De heilige werd geboren in het jaar 251 te Coma bij Heracleopolis Magna in Egypte Hij is alleszins niet te ver warren met zijn naamge noot «van Padua», een minderbroeder die evo lueerde tot «patroon der verloren voorwerpen», die in 1195 te Lissabon werd geboren, predikte in Zuid-Frankrijk en Noord-ltalië en de eerste teoloog van zijn Orde werd. Hij overleed in 1231 bij Padua waar bij in de katedraal speciaal wordt vereerd. Zeker niet te verwarren, maar hier toe is wel minder risico, met Marcus Antonius (82 jaar vóór Kristus) die met Octavianus en Lipidus, het 2e Driemanschap, Brutus en Cassius bij Phi- lippi overwon en het Oosten van het Rijk kreeg doch in '32 door dezelfde Octavianus werd versla gen bij Actium waarna hij '30 te Alexandrië de hand aan zich zelf sloeg. Antonius-Abt werd gebo ren uit een welstellende boerenfamilie doch werd op 20-jarige leeftijd wees. Door zijn erfgoed werd hij een rijke jongeman die na een sermoen een deel van zijn fortuin be stemde voor de opvoe ding van zijn jongere broer en de rest gewoon wegschonk aan de armen. Eerst nam hij zijn intrek in een hut aan de rand van het dorp en leidde er een eenzaam en devoot le ven. Slechts met wat eet bare kruiden, brood met zout en water als drank voedde hij zich. Hij wilde zich nog verder afzonderen en huisde dan in een rotsgraf in een berghelling en hield slechts kontakt met de buitenwereld via één per soon die hem af en toe brood bracht. Hier was Antonius onderhevig aan talrijke duivelse verzoe kingen. In gedaanten van allerlei fantastische die ren kwamen de demonen op hem af en lieten hem soms half dood liggen. Na 15 jaar strenge ont houding stak hij de Nijl over en vestigde zich in een oud verstrekt kasteel op de berg Pispir waar hij 20 jaar verbleef zonder iemand te zien. Men gooide zijn voedsel ge woon over de muur. Op aandringen van enkele asceten die zich rond de berg in hutten en grotten hadden gevestigd verliet hij zijn kluis in 305 en wijdde zich aan onder richt en regeling van de levenswijze van de talrij ke monniken die hem volgden. Een groot ere- mietendom kwam dra tot stand en Antonius werd Abt en Vader van het Monnikenwezen. Zijn volgelingen waren de Antonieten. Daarna verliet hij Pispir en trok naar de woestijn tussen de Nijl en de Rode Zee waar hij zich in een oase aan de voet van de berg Golzoum vestigde. Door werk op een stukje grond kon hij in zijn on derhoud voorzien en slechts 2 maal per jaar werd hem nog brood ge bracht. Hier werd hij werkelijk «monnik» wat betekent «alleen leven de». Hier leefde hij de laatste 45 jaar tot hij stierf op 105-jarige leeftijd. Zie ken zo naar ziel als naar lichaam kwamen bij hem soelaas zoeken en dra werd hij «Antonius de Grote» genoemd. Slechts tweemaal keerde hij uit de woestijn terug, eens tijdens de vervolging der kristenen onder Maximi- nianus (301) en in 351 bij de strijd tegen het Ania-» nimse. Bij die gelegenhe den werd hij te Alexandrië als een heili ge vereerd. Stervende gaf hij aan twee leerlin gen bevel aan niemand te vertellen waar ze hem zouden begraven. Ze hebben woord gehou den. Wel werd het ont dekt en eerst naar Alexandrië en in 635 naar Constantinopel overge bracht. Het Sint-Antoniuskruis Een der attributen van Antonius-Abt is zijn kruis, meestal in T-vorm. Vaak is het te verantwoorden als zijnde een peststok om op te leunen. Dit kan men zien te Aartrijke, in de O.L.V.-kerk te Brugge, te Heist, Egem, Leke, Schuiverskapelle, Sijsel- een, St.-Jan-ter-Biezen. Te Rollegem ziet men An tonius met een kruis met dubbele dwarsbalk. Dit is dan een patriarchaal of Grieks kruis. Soms figureert aan de voet van het kruis een doodshoofd als teken van de kortstondigheid van het leven. Het Sint-Antoniusvuur Vlammen aan de voet van de heilige in zijn spe lonk zouden het simbool zijn van de vlammen der hel. Omdat Antonius zo krachtig weerstond bood aan de demonen zou hem macht over het vuur der hel zijn verleend. Bol landisten bewaarde een gebed uit een oud Ro meins missaal waarin de voorspraak van Antonius zou zijn ingeroepen te gen het vuur der hel en het Antoniusvuur. Volgens anderen zou het vuur voortkomen uit een simboliek waarbij Anto nius door zijn harde le venswijze en voortduren de onthouding het vuur der lichamelijke lusten zou hebben bedwongen. In de Middeleeuwe, door onwetendheid over ziek ten, hun oorzaken en de remedie ertegen, nam men zijn toevlucht tot heiligen. De «roos» (in de volks mond «zona») zou fel hebben gewoed in de Middelleeuwen. Ze be gon met een zwarte vlek maar weldra werd het he le lichaam met zwarte puisten bedekt die ver schrikkelijk gloeiden, de huid deed drogen het vlees er in lappen deed afvallen. Men sprak dan van «windroos» of «koud vuur». In haar bloeiperiode on derhield de Orde der An tonieten niet minder dan 369 hospitalen. Te Millegem wordt Anto nius aangeroepen tegen «coud vier» en te Borsbe- Antonius en Satan In zijn eenzaamheid ge kweld en door duivelse listen belaagd kon St.- Antonius aan deze «pom perijen» weerstaan. Door zijn sterkte zou Antonius de duivel hebben ge dwongen hem in de ge daante van een knorrig zwijn te volgen. Dat dier dat zich graag in vuil en modder wentelt zou dan het simbool voor de on reine duivel zijn gewor den. Waarom de Islam het varken als onzuiver verklaarde is dan weer een andere kwestie. Simbool van onkuisheid Het varken zou gewoon het simbool van de on kuisheid zijn en onkuis heid werd toch als een der zwaarste zonden aan gezien. Het varken wordt steeds gekoppeld aan be grippen als vuil, onrein, onkuis. Zo reinigde men in de Middeleeuwen de straten door er de var kenshoeders met hun dieren door te sturen. De zwijnen zouden alles op slokken en de straten schoonmaken. In een middeleeuwse fresko in de kerk van Né- vanche wordt Antonius bekoord door een vrouw op een varken gezeten en een gelijkaardige voor stelling is te vinden in een Hollandse gebeden boek uit 1470. Het «koud vuur» Voor deze hypotese gaat men terug tot de 12e eeuw toen een ridder uit het Franse Saint-Didier genezen werd van koud vuur bij een reliek van moesten het rechteroor zijn afgesneden en daar bij «gheringhet» om tot een numerieke beperking van het knorrende volkje te komen. De beren moe sten «de tanden syn uit getogen» (uitgetrokken) en een «zwyndere» ofte varkenshoeder moest toezicht houden op even tuele schade aan ge wassen. Er waren lieden die hun varkens de kentekens van St.-Antoniusvarkens ge ven en die deze varkens bij volwassenheid, wil den terugnemen zodat men te Brugge van 1454 tot 1463 taks hief om ronddolende zwijnen. In het begin der 17e eeuw werd rondlopen van zwij nen volstrekt verboden. Overgebleven is nog wel de zegswijze van iemand die ronddoolt: 't Is 'n straatverken!». Afbeelding van St.-Anto nius Op verscheidene wijze wordt de H. Antonius af gebeeld. Te Isenheim in de Elzas, een der belangrijkste middeleeuwse bede vaartplaatsen tegen het St.-Antoniusvuur, schil derde Mathias Grüne- wald een luik met erop St.-Antonius, luik dat slechts geopend wordt op de feestaden van St.- Antonius-At. Het luik toont de temptaties die Antonius moest door staan. Ook Hieronymus Bosch behandelde dit on derwerp wat zichtbaar is te Lissabon. Te Antwer pen ziet U «de verzoeking van St.-Antonius» door Marten De Vos en te Brussel in het Kon. Mu seum voor Schone Kun sten een «landelijke pro cessie» met dragers van het beeld van St.-Anto- nius-Abt met zijn zwijntje. Ook te Merchtem en te Aalst hangen schilderijen van St.-Antonius. Allerlei taferelen uit zijn leven worden afgebeeld. Op het kerkraam van het O.L.V.-altaar te Essene staat achter Antonius een rode duivel met groene vlerken die een klok luidt. St.-Antonius wordt meestal voorgesteld als kluizenaar met boek en varken. Hij draagt een bruin kleed met mon nikskap. Het houten beeld van de St.-Antonius-Abt te Her dersem, daterend uit de 17e eeuw en 107 cm groot werd uit het St.- Antoniuskapelletje gesto len in 1972. De verering van St.-Anto nius De verering van St.-Anto- nius-Abt begon waar schijnlijk in de elfde eeuw met als centrum Belle of- ke wordt hij vereerd te gen boze geesten, koud vuur, en peste en menig andere pijne. Sint-Antonius en zijn varken! Vaak wordt St.-Antonius afgebeeld met een var ken. Over de verklaring hiervoor zijn volkskundi- gen het vaak niet eens. Meerdere verklaringen, de ene al (ongeloofwaar diger dan de andere, wer den hiervoor gevonden. Volgens een legende zou een zeug eens een van haar biggetjes dat noch ogen noch poten had bij St.-Antonius hebben ge bracht en door schrille kreten de hulp van de heilige voor 't arme diert je afgesmeekt hebben. Na een mirakel, ziende en goed te been, zou het biggetje zijn weldoener zijn dank hebben betuigd door het steeds te volgen en gezelschap te houden. St.-Antonius. Daaruit zou een genootschap zijn ontstaan, de St.-Anto- niusridders die de ver plichting aangingen de zieken te verzorgen. Om uit de onkosten te gera ken kweekten ze varkens. Deze dieren zochten vrij hun voedsel langs stra ten, pleinen en op erven van de boeren. Als her kenningsteken droegen deze varkens om de nek een belletje en dergelijk varken kwaad doen was een strafbaar feit. Een «Theunisvarken» kwaad doen of verjagen, zelfs als het in andermans stal was binnengedrongen, werd aangezien als vre debreuk en iemand kon beweren dat hij zulks niet wist want het stond dui delijk in de «Costhui- men» vermeld. Om misbruiken met de St.-Antoniusvarkens te voorkomen moesten de ze «ghecortoërt» zijn, ze De St.-Antoniuskapel van Herdersem wordt door deze twee mannen bewaakt en onderhouden. (Geert) te Bailleul in Frans-Vlaan- bvb. varkenskoppen, kip deren. pen, veldvruchten, kle dingstukken, geld. Het Men veronderstelt dat geldstuk dat men zou of- deze volksheilige eerst feren werd speciaal be- werd aangeroepen tegen handeld: men raakte er de pest maar dat hij er het zieke dier mee aan of stiaan zijn echter wel r?9a later een hele rij «taken» leode het aeldstuk in de valen want: Maakt Stl. K Deze werden in huis oler< stal opgehangen als af-ara weer- en beschermmid"?" del tegen ziekten en pla gen. Waar een broeder schap bestond liet me| zich inschrijven. St.-Antonius-Abt weer! profeet Samen met St.-Mauruj (1501), St.-Paulus (o»ï 1501) en St.-Sebastiaarj hoort St.-Antonius tot dl— «harde koppen» omda: die dagen als de koudst^ k van het jaar worden b^j schouwd. ,a(j. Weerspreuken zijn darB v ook o.m.: am «St.-Antonius en St.-Seogj bastiaan, komen met ')69 hardste van de wintej7i aan». Met St.-Antoniuind( kan je alle kanten uit «St.-Antonius, ijs of docet Is het geen vorst 6° E sneeuw, dan is 't regen ojlev dooi». Is het op zijn feestiet dag mooi weer dan zegr8^ de landman: «St.-Antqpif nius mooi en helder vulin het vat en ook de kelkje der!». Antonius en Sebande bijkreeg. Zo werd hij patroonsheilige van slachters, slagers, spek slagers, varkenskwekers, pestverplegers, pastei- legde het geldstuk in de valen want: Maakt Stfc trog waaruit het dier Theunis de brug (vrie kwam eten en bewaarde zen), St.-Sebastiaan sla^'", het daarna in wijwater. Ze stuk» (dooien). St.-Ai|n Ook een boete hoorde er- tonius is wel de sterkstlaat! bij en dat kon een gebed want: «St.-Antonius inde en suikerbakkers, hand- zijn vóór het heiligen- ijsmaker of ijsbreker». Ceds schoenmakers, manden- beeld, driemaal gaan januari komen de kost8® - rond de kerk en eindigen dagen van het jaar «M? met verering van de reli- kwie. Van een beeweg moest men ook een tastbaar be wijs naar huis meebren gen. Een medaille, prent je of bedevaartvaantje. vlechters, borstelmakers, riemensnijders, kamsla gers, scheepstimmerlie den (Brugge), hoveniers (Mechelen) en porsebak- kers te Luik. Hij kreeg dus klaarblijkelijk heel wat hooi op de vork. In de provincie Antwerpen al leen reeds hadden vierin gen plaats van deze po pulaire heilige te Ranst- Millegem, Oostmalle, Rij- kevorsel, Kalmthout, Edegem, Brasschaat en Oud-Turnhout. In West-Vlaanderen wordt St.-Antonius voor al vereerd te Aartrijke, Ar- dooie, Beveren-Roesela- re, Blankenberge, Brug ge, Desselgem, Dranou- ter, Emelgem, Handza me, Heist, Hoeke, Houta ve, Hulste, Ingooigem, Jonkershove, Kortrijk, Langemark, Leke, Lom- bartzijde, Meetkerke, Moerkerke, Nieuwkapel- le, Oedelem, Oost-Vlete- ren, Rebungen, Reini- gelst, Rollegem, Rumbe- ke, Schuiferskapelle, Sij- sele, St.-Ellois-Winkel, St.-Kruis, Stuivekensker- ke, Watou, Zaren en Zer- kegem. In het Aalsterse zijn het vooral Herdersem en Es sene die aan bod komen. Een beeweg was een be langrijke zaak die vooral eer er aan begonnen werd goed moest over legd worden. Men ging niet met ledige handen ter beevaart doch deed offergaven mee als :h t ild St.-Antonius lengen dagen zoveel als het eej,tói maal van een monnik». jn d ansl firn L.bteli >der 5 we De Opwijkenoor Bert Van den Broeck mookte een nieuwe St.-Antonius. (Geert) -*A2 élan* Onder impuls van de Herdersemse Dorpsraadlar werd verleden jaar gepoogd de St.-Antonius-*ru9 viering in een nieuw kleedje te steken, o.m. door opvoeren van een folkloristisch St.-Anto-r*"" niusspel waarvan de scenarioschrijver en initia-*ld' tiefnemer Robert Van der Steekt reeds lang°" Zag deze, door het al te barre winterweer, zijn droomjaalc slechts in een mini-uitvoering in vervulling gaan, dit /e j, jaar wensen we hem alleszins een voltreffer toe. Te3s meer dat het spektakel door toevoeging van sekwen- ties aan het scenario meer eigentijds is geworden. Het wordt een spektakel vol mystiek, ouderwets J®' geloof en modern ongeloof. Viel de noodopvoering in^be '79 alleszins in de smaak, toch bleek het gewenst nu'St k énige uitleg te verstrekken om de in het spel vervattetantc simboliek naar waarde te appreciëren e hi Op zaterdag 19 vertrekt aan de kapel Ten Beeldekenfanj op de Grote Baan een stoet met op kop de Harmoniecn met drumband en majoretten, gevolgd door eenierg' boerekar met een varken, simbool van de welstand.* De boeren er boerinnen die de kar begeleiden bren-an gen hun bezit naar veiliger oorden want er dreigt'em' onheil. De duivels met hun fakkels dreigen inderdaadlcms het vuur, de gevreesde plaag, in het varken te steken.)e V Boeren en boerinnen weren zich echter en bezwerenjhey de duivels en het kwaad met geloof en deugd, verzin-fan nebeeld door zeven flambouwendragende boeren en^ j boerinnen. Zeven deugden: het licht van het geloof. j-,, Zeven duivels: de zeven hoofdzonden. De steeds dreigende duivels worden echter door dorsende boa. p' ren verdreven en één-, twee-, drie- en vierslag komen"als: aan bod Overtuigd van hun overwinning nodigen ds3ar dorsers boeren en boerinnen uit op een pint. Er wordroor gedanst, gegeten en gedronken. De deugden staan fflarc maar povertjes bij en vergeten hun kaarsen in branden te houden in de wind. Eén voor één komen dan d«jt g. zeven hoofdzonden elk één der deugden uitdoven waarna ze zich tussen de feestvierders mengen. Zedenverwildering en dekadentie vieren hoe langi hoe meer hoogtij en de muziek evolueert van jazz ovt rock naar punk tot een wilde orgie, een ware baccht nale. Maar dan komt de grote KNAL. De katastrofe. Daar i| Satan I Het vuur brandt. De duivels dansen rond het laaient vuur en boeren en boerinnen zoeken hun heil in d vlucht. Daarbij aansluitend begint dan in zaal «De Kletst het 3de Dorpsbal. Op zondag 20 wordt dan St.-Antonius ingehaald. 15 u. vertrekt de stoet met de harmonie aan h speelveld van S.K. Herdersem en te 16 u. en te 16.45^ volgen de pensenworpen. Te 17.45 u. zal St.-Antonius, vergezeld van boeren boerinnen, op de hoeve Buyl het vuur gaan dovf want de duivels dansen er nog steeds rond het v Boeren en boerinnen hebben nu hun geloof herv nen en in de flambouwen branden weer de zevé deugden. Samen dansen ze weer hun stijlvolle volkij dansen en vlegelen de dorsers er lustig op los. Een spel dat voor de man die bij de realisatie advii verstrekt. Oscar Van Malder van kunstgroep «Alk»* ne» een stramien is waarop in vele richtingen I worden geborduurd en waaraan Chiro en KSA om leiding van Annemarie Van der Stockt hun besli krachten wijden.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1980 | | pagina 10