«PARADIJSVOGELS» OP DE BEELDBUIS! 39 afleveringen door MARC DE BIE LISMONDE IN S 65 Bewerkir ;s naar van Na de zo suksesrijke opvoeringen van de reeksen «De Heren van Zichem». «Slisse en Cesar» en de nog steeds lopende «Kollega's», die zich stuk voor stuk in een hoge kijkdichtheid mochten verheugen, komt nu ander volks toneel aan de beurt. Niet minder dan 39 episodes uit het omvangrijk oeuvre van de Vlaamse veelgelezen en ook buiten de landsgrenzen gespeelde auteur Gaston Martens. Wat ons deze nieuwe reeks, ton. weervindt. Bolle Ver die zich spreidt over liefst buyck is niet alleen een drie seizoenen, 1980, 1981 en soort Lamme Goedzak, 1982 met elk 13 ook op zich- maar tevens de «Pallieter» zelf genietbare afleveringen van het stuk, zelfs «de Witr per seizoen a rato van één te». De derde. Peer de smid, per veertien dagen, is dat de man die de 53 werken van Martens doorgrondde en er, naast uiteraard eigen in breng, zijn verhalen uit dis tilleerde, iemand is van de streek. Iemand die op gebied van toneel niet aan zijn proef- 'stuk is, die met de eigen toneelgroep in het landelij ke Baardegem steeds aktief was en blijft (dit seizoen liefst twee produkties) en die de kijkers niet onbekend is na zijn «De dag dat het kampioenschap van Belgiè werd verreden». Mare De Bie, komputerbediende in een financiële instelling en toneelman van nature uit. het groeide Na enkele publikaties en ^raatjes voor de radio begon -■.et eigenlijk allemaal met - De dag datin 1977, in het :ar dat Gaston Martens ;ist tien jaar geleden was verleden. Vel werd bij deze herden- ..ing Martens «Gouden Ju- elfeest», een eerder Ibse- ;aans werk, gebracht maar ij de BRT rijpte stilaan de !ee uit het oeuvre van Mar- ns een feuilleton te puren, oor gebrek aan stof was hit een voortzetten van de "isse-reeks immers onmo- :-lijk gebleken en via de :ster van Martens kwamen '•ergen materiaal beschik- aar. Gunstig daarbij dat lartens het quasi altijd had ver dezelfde dorpsgemeen- ictiap met dezelfde perso nages. En toen na de bijval van «De dag dat. in BRT-wandel- gangen gefluisterd werd dat men met De Bie aan een «nieuwe Martens» toe was, kreeg Mare de wel vereren de maar alleszins niet mak kelijke opdracht. «De kans van mijn leven,» zei De Bie. _En hij greep ze dan ook met i beide handen, al kostte het hem gedurende jaren dagen en nachten werk. Momen teel zijn de eerste dertien afleveringen geschreven en opgenomen en als u deze regels onder ogen krijgt hebt U niet alleen het trai lerprogramma op tweede kerstdag gezien, maar ook reeds aflevering 1 meege maakt met «de bokken» en «de schapen», met burge meester-brouwer Hippoliet (Alex Willequet) waartegen «bok» Pier de Sid (Ward de Ravet) het in de verkiezings strijd van 192G in het lande lijke Leydonck-Waterland opneemt. Deze dertien afleveringen mondden uit in waarschijn lijk het meest populaire stuk van Martens «De Paradijs vogels» en de eerste reeks draagt dan ook liefst deze eerst bestond uit katolieken, socialisten en liberalen, maar waaruit de socialisten verdwenen, speelt ons ver haal zich af. Deze regering blijft ten andere aan het be wind van 1926 tot 1931. Ook door de vrij gunstige inter nationale konjunktuur stijgt de levensstandaard en tot de grote werelddepressie van 1931 heeft iedereen te eten als voor de oorlog, zelfs beter en meer. Wel heeft de regering veel last met de Vlaamse kwestie, en ook in Mare De Bie uit Baardegem, een nieuwe Martens? In 1981-waarvoor dit jaar de opnamen plaatshebben komt Waterland meer in de belangstelling als «Het Dorp der Mirakelen». Voor 1982 bestaat reeds de sinopsis van elke aflevering maar de tekst moet nog door Mare De Bie worden uitge schreven. Hoe de auteur het zelf ziet Bij het inleidend program ma waar we even een blik mochten werpen achter de schermen en kennis maken met een aantal vertolkers gaf de auteur zijn eigen vi- zie over zijn omvangrijk werk. Met op het tweede net - juist op hetzelfde uur de mu sical «My Fair Lady», een avondvullend programma, was dit nu niet uitgerekend het ideale moment voor deze voorstelling. Na peilingen in de eigen kennissenkring is toch wel gebleken dat quasi iedereen naar «De Pa radijsvogels» had gekeken en dat de verwachtingen ook van de gewone man hoog gespannen staan. De auteur vond in het werk van Martens alleszins veel bruikbare dialoog, span nende avonturen en een ste vige karakterbeschrijving van de hoofdpersonages: Bolle Verbuyck (Anten Pe ters) en Rietje Rans (Jef T'" i) uit «Paradijsvogels» 'sentje Pauwelijn en Pier Hamerlinck (Ward de Ravet) uit «Het Dorp der Mira kelen). Zeentje en Rietje werden tot één personage samenge voegd waarin U de denker, dichter en dromer, de Tijl Uilenspiegel van het feuille- wordt in de man van de daad. .et Pier treden we enigszi uit de sporen van Marter Pier is niet enkel de greppige, zonderlinge dwarsd jver uit het Dorp der M 'kelen. Hij is meer en anders. Een rechtlijnig idealist, met vier jaar Ijzer achter de rug waar hij fron- ter en flamingant werd. In heel het feuilleton is hij de man die zich verzet tegen alle soorten onrecht en zich inspant voor de kleine man. Rietje, Bolle en Pier, drie mensen van vlees en bloed. En toch wordt naar het ge voelen van de auteur de hoofdrol niet door hen of door één van hen, gespeeld maar wel door de hele dorpsgemeenschap van Leydonck-Waterland met échte mensen die liefheb ben en haten, bang zijn en plezier maken, angst en twijfel kennen, hunkeren naar geborgenheid, gene genheid, samenhorigheid. De personages die aan deze gevoelens gestalte moeten geven en hun aktiviteiten werden gehaald uit het vele werk dat Martens ons heeft nagelaten. Wel zijn uiter aard sommige figuren wel de grootste gemene deler van verschillende gelijkaar dige figuren want in één dorp kan men toch maar één burgemeester gebruiken, één koster, één sjampetter en noem maar op. En toen de staalkaart van de mensen die van het dorp een levende entiteit zouden maken. was opgesteld, moest in Martens werk wor den uitgekeken naar avon turen waarin deze mensen verwikkeld konden raken. Avonturen die voor de kijker boeiend genoeg moesten zijn en die in samenhang zouden kaderen wat tijd en ruimte betreft De tijd waarin het stuk zich afspeelt Over de periode waarin het feuilleton zich afspeelt, de twintiger jaren, bracht de. hist. Yvan Van den Berghe een beeld In 1926. acht jaar na de wo- penstilstand. waren de na- weeen van de wereldoorlog I nog akuut en lag de levensstandaard van jan met de pet lager dan voor de wereldbrand. De eerste rooms-rode regering (Poul- let-Vandervelde) die het lot van de kleine man wilde verbeteren strandde op tegenstand van het kapitaal en de konservatieve rege ring Jaspar kwam aan bod. Onder deze regering, die Leydonck spreekt men ero ver. Administratie en recht spraak zijn nog steeds gro tendeels verfranst en een nederlandstalïge universi teit komt er pas in 1930 na 100 jaar onafhankelijk Bel gië. 1926 is ook het jaar van de overwinning van Flan- drien Lucien Buysse in de Tour de France en van het huwelijk van kroonprins Leopold met de sprookje sprinses Astrid uit het verre Zweden. Op zondag 10 oktober 1926 gaan de gemeenteraadsver kiezingen, ook te Leydonck, door. In 1921 hadden de Ley- donckenaren niet gestemd daar er slechts één kandida tenlijst was. De Leydonckse dames hebben dan van hun stemrecht in '21 niet geprofi teerd en zullen dit nu, niet zonder schimpscheuten van de mannen, voor het eerst uitoefenen. Voor de mannen is het ook wel nieuw, want nu wordt ook te Leydonck het enkelvoudig stemrecht ingevoerd en de bijkomende stemmen wegens inkomen, gedane studies en grootte van het gezin vielen weg. Mannen en vrouwen zijn dus vandaag, op dat stuk al thans, evenwaardig. Quasi overal in de kleine dorpen werd er in 1926 niet gestemd en bleef de meestal katolie- ke burgemeester aan het be stuur. In Leydonck wordt er echter wel gekozen want er is een tegenkandidaat, de oud-frontsoldaat Pier de Smid die opkomt voor de rechten van de kleine Vlaamse man. Leydonck was nog een echt ongeschonden dorp waar ie dereen elkaar en eikaars problemen kent, waar velen arm en ongeletterd zijn, waar iedereen gelovig is en de pastoor nog veel in de pap te brokken heeft. De mensen leven er met el kaar en met de natuur vol gens de gang der seizoenen. Het hele feuilleton wordt dan ook een grootse ver heerlijking van dit primitie ve dorpse leven en de men sen schijnen er gelukkiger dan wij nu. Was hun levens blijheid aanstekelijk, hun armoedige tegenstand komt er minder uit de verf want in het sociaal engagement is Martens duidelijk dramatur gisch gezien minder sterk. Men vreesde de winter we gens de kosten van brand stof, de ouderdom wegens de strenge «gestichten», de ziekte wegens de dokterskosten maar vooral vreesde men de werkloos heid. Of heimwee naar de twintiger jaren, naar de tijd van toen, gemotiveerd is blijft dan ook nog steeds een open vraag. Geweld en sociaal onrecht werden steeds door het le- vensoptimisme van Martens verdrongen. Op zijn sterfbed kon hij inderdaad nog op de vraag hoe hij het stelde opti mistisch antwoorden «Ik leef nog». Gaston Martens Leydonck is te situeren in het geboortedorp van Ga ston Martens (1883-1967) Zul te aan de samenvloeiing van Leie en Mandel. Geen denderend student was hij wel een primus in de sport en werd zelfs viermaal Belgisch kampioen ver springen. Alhoewel hij als knaap op het podium had gestaan kwam het heilig vuur bij hem slechts toen hij, 32 jaar oud, te Gent «De Lustige Boer» zag. «Ik kan dat ook,» dacht hij en hij schreef «De Held der Franse Ronde». Na zich in de to neelschriftkunst enigszins te hebben ingewerkt, met als voorbeelden Heyermans en O'Neil kwamen achter eenvolgens een hele reeks stukken als «De Gouden Ri vier», «De Zot», «De Laatste Dagen», «Leentje uit het He melrijk», «Mevrouw de Bur gemeester», «Klaasavond- liefde», «Zomeravond», «Lakske», «De Sterke Man», «De wonderbare clown», «Mijnheer de Minister», «Duiven en Liefde», alle in één bedrijf. «Prochie- vrijers», «De Grote Neuzen», «St.-Pietersnacht», «Bo ksers», «Het Gouden Jubel feest», «Paradijsvogels» in verschillende bedrijven. Niet minder dan 53 toneel werken schreef hij en twee maal ontving hij de driejaar lijkse prijs voor toneelletter kunde naast tal van andere onderscheidingen. Ook in het buitenland werd zijn werk gewaardeerd en in niet minder dan 34 landen werd het opgevoerd. Het meeste sukses haalde hij wel in Frankrijk waar hij een tijdlang woonde. Het was trouwens in dit land dat zijn «Paradijsvogels» die aanvankelijk in de KNS te Antwerpen niet meevielen en via een toevallige relatie in de lichtstad konden wor den opgevoerd (een reeks van 400 vertoningen) hun opgang startten. «De Para dijsvogels» werden door de firma Gaumont ook verfilmd met Raimu en Fernandel in de hoofdrollen doch de «he mel» werd er gesitueerd op een eiland aan de Cóte d'A- zur en O.L.Vrouw lag er in een transatlantieker. Was Martens de meest ge liefde auteur van de liefheb bersgezelschappen ook in het Landjuweel kwamen werken van hem aan bod. Martens, die bevriend was met Herman Teirlinck, Stijn Streuvels en Kamiel Huys- mans en die bier leverde aan de kunstschilders van de Leiedorpen die vaak niet konden betalen, was een zeer joviaal man die zijn fi guren dik in de verf zette, soms tot op het randje van het karikaturale af. Dikken werden enorm, mageren graatmager, lelijken afzich telijk en schonen beeld schoon. Mare De Bie over het feuilleton «Een stuk als 'Paradijsvo gels' ligt me, spreekt me aan. Het is immers toneel dat wortelt in eigen volk naar het recept van 'een lach en een traan'. Daar de BRT een feuilleton wenste waarmee de meeste mensen zich nog kunnen identifice ren was enig kunst- en vliegwerk wel onvermijde lijk. Met de meer dan 50 figuren erin zijn de mogelijkheden quasi onbe grensd en veel speelt zich af in het café dat meestal nog typisch volks en Vlaams is. Qua taal heb ik de Zuidne derlandse idioom verkozen dat het midden houdt tussen dialekt en ABN. Het gebeu ren speelt zich immers af in het fiktief dorp Leydonck aan de grens van de beide Vlaanderen.» Producer Joanna Geldof «Paradijsvogels» sluit meer aan bij «De Heren van Zi chem» dan bv. bij «Slisse en Cesar», omdat het zoals in Zichem over een kleine dorpsgemeenschap gaat waar «Slisse» zich afspeel de in de grootstad. Met «Paradijsvogels» wordt ingespeeld op de nostalgie, de manifeste hang naar vroeger, want ook jonge mensen veronderstellen dat het toen allemaal beter was. Echter ook de herkenbaar heid wordt geviseerd voor het sukses van het feuilleton want al zijn de personages streekgebonden, uiteraard primeert er het echt mense lijke in. «Paradijsvogels» was stu diowerk want buiten de ge neriek met helikopteropna men en muziek van Al Van Dam gebeurde alles in de studio. Geen lokatieproble- men dus maar wel proble men qua studietijd. Grootste probleem bleek echter de casting, de keuze en het vin den van de beschikbare ak- teurs, waarvan vele niet full-time ter beschikking sfaan. Door te willen opnemen met het publiek en het dus niet al te gekke uren kiezen maakte men het zich uiter aard niet makkelijker. Als een rode draad loopt doorheen het hele feuilleton het steeds weerkerend op treden van drie gildezan- gers met kommentaar op het streekgebeuren, procédé dat we Mare De Bie voor een paar jaar zagen toepassen bij «Hoop in de Toekomst» met de opvoering van Jans- sens «Wonderdoktoor». De vertolking Uiteraard moeten we het nog afwachten doch na de persvisie en na de indruk wekkende lijst van vertol kers te hebben nagekeken mag het allerbeste worden verhoopt. Regisseur Anton Peters is steeds uiterst knap al kan wel gevreesd worden voor enige charge en gebruik van het hele grappenarsenaal naar Antwerpse geest. Voor de muziek zorgde Al Van Dam en voor de uitvoering ervan het TV-orkest o.l.v. Francis Bay, Buiten de reeds vermelde vertolk(st)ers citeren we nog o.m. Denise Deweerdt als Catho, Vic Moeremans als Isidoor, Piet Balfoort als Staf. Robert Marcel als Dési- ró Speydonck, Herman Brug gen als Pulle, Jan Reusens Paradijsvogels, een nieuwe eigen ree Mare De Bie. Regie Anton Paters en Juul Claes. als Landerke, Dries Wieme dagavond op het scherm op als Lus. Ugo Prinsen als de koster, Gerda Marchand als Manse, Alice Toen als Phi- lomène, Diane De Ghouy als Emmerence, Mare Leemans als Pastoor, Mare De Bie als dokter en Leentje De Bie als Marietje, Jeannine Schever- nels als Coletje e.m.a. Ook het kinderkoor «Cantate Do mino» verleent zijn mede werking. Vanaf zondag 20 januari ko men «De Paradijsvogels» om de twee weken op zon- BRT 1. De herhaling van el ke aflevering wordt ver toond op de eropvolgende dinsdagavond op BRT 2. Nog een kort overzicht van de 13 episodes van jaargang 1: De bokken en de schapen Leentje uit het Hemelrijk (20 januari) De gemeenteraadsver kiezing Vivan Hippoliet Klaasavond Hagendonck Kermis Prochievrijers Manse wil een man Herfst op Alle kinderen, groot Paradijsvogels Hoe goed is 't weer aard te zijn. «De Paradijsvogels» gezellige, volkse ning, door en voor mensen, door het publiek naar de geapprecieerd. Tot en met zondag 13 januari loopt in Galerij S 65, Spaarzaamheidsstraat 65 te Aalst, een tentoonstel ling met recent werk van Lismonde. Blikvanger is het boek «Itinerarium» met 4 litho's van Lismonde en teksten van Ivo Michiels. LISMONDE is een van de zeldzame kunstenaars, die zich geheel wijden aan de tekening. Neemt men bovendien in acht, dat hij deze uitsluitend en zuiver in wit en zwart beoefent, dan is dat vrij wel uniek in België. Hij heeft een al te sterke zin voor de echte teke ning om niet te zien en te gevoelen dat de taal van wit en zwart de authen- tiekste, de zuiverste, de meest intense is. Gaandeweg wordt hij er zich van bewust dat hij te zeer gebonden bleef aan het getekende voorwerp en dat hij zich niet vol doende verdiepte in het werk zelf, in de vormelij ke bestanddelen erven: lijnen, plannen en gete kende materie. Lismonde zoekt naar de vorm, de vorm die aan vankelijk bepaald wordt door de kruising van ho rizontalen en vertikalen, waarin weldra de diago nalen domineren om puntige, driehoekige, ke gelvormige en sferische vlakken te scheppen. De tentoonstelling is dag open van 14 tot uur., en tot 19 uur. Maandag dinsdag gesloten. lil I j»,. 41 f4 pt. Aalst. (Geert) Een foto uit de tweede aflevering. Leentje uit het Hemelrijk. Nog een werk van Lismonde. (Geert) Het boek Itinerarium, op 50 exemplaren afge drukt, bevat 4 litho's op groot formaat. Waar zijn tekening vroeger vooral statisch waren, zijn ze nu veeleer ritmisch en erg architekturaal van op bouw. Ze zijn voorname lijk opgebouwd uit hori zontalen en vertikalen, met minder aandacht voor de vlakken. Elke steendruk wordt geflan keerd door een tekst van Ivo Michiels. In deze tek sten vinden we hetzelfde ritme terug. De overige litho's leunen - wat de vormgeving be- - treft sterk aan bij het reeds besproken werk. vs=:

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1980 | | pagina 20