liefhebben «porten AN JAND DE LICHTE» Nieuwe Wijk en Sunset geven één puntje pru Verwarde Anti-Performance HOKUS SPOKUS M.T.S.A. VOETBAL Ante alsnog februari ii Voor een tali., men publiek ve. de 17 akteurs eei. toneelavond. Het ven. van Jan De Lichte is on. Aalstenaars voldoende bekend. Deze omstreden figuur, landloper en va gebond, dief en moorde naar, leeft in onze herin nering verder als een vechter voor de rechten van de kleine man. Voor al dit laatste aspekt wordt in het toneelstuk herhaal delijk beklemtoond. Meer dan eens wordt de paral lel getrokken tussen Jan De Lichte en hedendaag se figuren als Andreas Baader en Ulrike Mein- hof. Net voor de aktie be gint wordt een minuten lange lijst namen van le den van de Rote Armee Fraktion letterlijk afge dreund. Dit is niet op de eerste plaats het verhaal van Jan De Lichte, maar vee er een hommage aar e strijders van alle tijd voor sociale recht- vac gheid. De en kostumering ber rukken de grauwe sfet /an de gebeurtenis sen Op de achtergrond een aar vlaggen en flar- der /an een spandoek, op e scène enkel het alle oodzakelijkste. De grirr e had wel wat nauw keuriger gekund. Het doe. wat klownesk aan een vaalwit gelaat te zien op een gebruinde hals. Regisseur Anton Cogen zorgt voor een vlot ver loop De groepsscènes bewerken het beoogde 'dramatische effekt zon der de aktie af te rem mer. Hier speelt de zang (en het neuriën) een niet te onderschatten rol. De akteurs wisselen in een mum van tijd en haast ongemerkt van rol en kle dij, zonder van het toneel te verdwijnen. Ook min der geladen taferelen zoal? het gesprek in de postkoets zijn intelligent geregisseerd en getuigen van goed podiumge- bruik. Het drinken uit lege glazen en borden daaren tegen is niet alleen lach wekkend maar boven dien storend. Te meer daar in dit stuk menig glas bier wordt verzet .pringt deze ongerijmd- ieic erg in het oog. We onden moeilijk een ge- oe' van ergernis onder- bukken toen de zoveel- ege bierkruik werd c schonken, zoals het eerste be- begint het tweede jf met een bandop- ne, ditmaal met inter- ws. Aan een aantal rekenden werd ge- '.',agd wat zij denken er Jan De Lichte, Baa- ■'-der-Meinhof, Louis Paul Boon, toneel, P.A.C.T.... Een interessante idee, ware. het niet dat de ant woorden van de onder vraagden even banaal als voorspelbaar klonken, terwijl de interviewer zich niet de moeite heeft ge troost om dieper te -»"peilen. De 17 akteurs en aktrices ter verandenng in gekomen Cosmo- Star Boys wipte Real Familial st" uit het S.K. Sint Jobtornooi eq. sindsdien gaan de Star 5^^ vrankweg hun kans 4^3 Familial. Nu oo1- (T dag vemerf Regisseur Antoon Cogen een laatste lied. (Geert) De nummers 1 en 2 uit de zondagkompetitie, geven elk verloren in hun respectievelijke ontmoetingen. Niet met 1-0 leidde bij de rust, had in de tweede de wereld om De Zwaan van een ovei bezoekers kregen wel de mooiste Ook Sunset had veel moeite houden. De Aalsterse Sp« gen v Het begin van het tweede bedrijf, karakters komen tot uiting... (Geert) jèrM Jan De Lichte is geveld. (Geert) Een aangrijpende scène. (Geert) leveren een sterke kollek- tieve prestatie. Allemaal zonder uitzondering ver tolken ze de volkse en rauw realistische karak ters op een eerlijke en geloofwaardige manier. We weerstaan dan ook aan de verleiding om en kele zeer knappe indivi duele vertolkingen aan te halen. Veel liever felecite- ren we de hele ploeg (in alfabetische volgorde): Il se Beernaerts, William Boulembercq, Gerrit Buys, Luc De Blieck, Ghislaine De Groot, Caro le Dejonckheere, John De Schutter, Hugo Herssens, Jozef Ledegen, Roland Maesschalck, Odilon Mortier, Peggy Schol- liers, Ronald Schollaert, Dolf Sedeyn, Maria Van Goethem, Gracienne Van Nieuwenborgh en Hilde Wauters. Een kleine opmerking moet ons nog van het hart: het vergt van som mige theaterbezoekers blijkbaar een bovenmen selijke inspanning om het roken te laten tijdens de voorstelling. Ze schijnen niet te beseffen dat dit erg hinderlijk is voor de andere toeschouwers en de akteurs. We zouden het waarderen indien de organisatoren hen hierop duktie. attent maakten bij aanvang van het toni stuk. Intussen kijken we verwachting uit naar volgende P.A.C.T. Vorige zaterdag werd in het C.S.V. te Aalst een inspanningen en met de gebruikt werden, zesde performance gehouden, die opnieuw een rui- financiële middelen die Met deze performance me belangstelling genoot. Deze keer een anti-perfor mance van een zekere G.D.G. en J.P., getiteld «Kroket Picasso». De bedoeling was als volgt: ter wijl iemand gedurende een half uur zo goed moge lijk aan een kapotte teevee ruikt, wordt een wed strijd gehouden tussen een marxistisch dichter en een katholiek teeveepresentator; dezen moeten res pectievelijk zoveel mogelijk gedichten voordragen en mensen opbellen, totdat twee boeken die in een broodrooster gestoken werden (Das Kapilaan en de bijbel, hun respectievelijke basiswaarden) tot op de derde rij beginnen te stinken. Het is duidelijk dat deze pijnlijke manier konsta- jongens niet gerepeteerd teren. De boeken die in hadden. Want zelden de broodrooster zaten. hebben we een perfor mance gezien die tech nisch zo slecht in elkaar zat. Beide" heren waren nog maar begonnen toen de (op het laatste ogen- zetten weliswaar de gan se zaal in de rook, echter pas als de performance al afgelopen was. En de dichter moet dringend dictieles volgen. Origi blik klaargestoomde) neel was het wel, en hier klankband al ten einde en daar werd het zelfs liep; dat deze per vergis- geestig, maar de vraag sing 5 minuten te kort is of het resultaat in over- was, konden ze op een eenstemming is met de Een performance of zin en onzin van de «kunst» (Geert) eindigt de gebeurtenis die begon op 5 januari. Hoewel de belangstel ling in het geheel niet ontgoochelend was, had den de initiatiefnemers toch nog meer reacties verwacht. Bijzonder jam mer was dat de video performances niet kon den doorgaan, door een gril van het Ministerie van Nederlandse Cul tuur. De groep die het organiseerde, valt uit een, maar een aantal mensen zijn wel van plan op andere plaatsen voort te werken. Directe plan nen voor een nieuw per formance-festival in Aalst zijn er dus niet. Mensen die zelf een per formance willen maken, krijgen echter nog steeds ruimte ter beschikking in het C.S.V. Jan Pottie Een kunstuiting die je eens moet mee-beleven. (Geer Teater Lanseloet brengt voor het eerst te Aalst een jeugdmusical. «Hokus Spokus» heet ie my sterieus. Spoken en trollen, dwergen en vam pieren... op de muziek van Al van Dam, wie het allemaal wil zien moet naar zaal 't Kapelleken, Meuleschettestraat Aalst. Zaterdag 2 februari om 20 uur, zondag 3 februari om 14.30 en om 19.30 uur, en woensdag 6 februari om 14 uur. «Hokus Spokus» komt uit de pen van Karei Verleyen en Willy Van Boxtael regisseerde. Toegang 80 fr, jongeren 50 fr. Kaarten op het Lanseloetsekretatiaat (Jozef Meganckstraat 26, Aalst - tel. 21.64.74-, of op het jeugdservice- centrrum, Kcrpellestraat, Aalst. (Peter) Improvisatie. (Geert) 22 - 1.2.1980 - De Voorpost

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1980 | | pagina 24