het linnen doek MET «EDWARD» TOTAALSPEKTAKEL IN ST.-JOZEFSKOLLEGE 24 - 15.2.1980 - De Voorpost ïaïeve manier worden de symbolische bijgedachten van b aan de orde gebracht. De decors, de mooie choregra- de fijne nummers vormen echter een streling voor oog en i beetje bombastisch soms, maar de moderne versie van ls allerbest genietbaar voor muslcalllefhebbers. met de menselijke kracht. Op eenl machine onklaar. HIJ wordt hlerdootj ;ale dosis erg gevaarlijke gamma it schijnt Dr. Banner er heelhuids af! vaad over maakte. HIJ I dierlijk uitzicht, en zijn zienderogen dikker. HIJ HIJ ls de ongelooflijke ge David Banner, probeert Banner te doen worden, Toneelkring De Schakel sluit zijn seizoen ongeluk kig af met «Pro Patria», een stuk in vier bedrijven van Eddy Asselber&s in een regie van Guido Kllnck. Zelfs een schitterende vertolking van Jo Van Den Brulle kon niet verheulen dat een en ander vierkant draaide. Ruim drie uur lang wordt de gelaten toeschouwer een zoutloos stuk teater voorgescho teld. De kantine van een ka zerne ergens In Duits land. Soldaat milicien Freddy Konincken kon het werk als barman niet alleen aan en krijgt een hulpje toegewezen, sol daat milicien Rudy De Haeck. Op het eerste zicht Is deze laatste een harde jongen, maar stil aan groeit een vriend schap tussen de mill-: ciens en De Haeck ont popt zich tot een gevoe lige, onzekere figuur. Op een stille avond valt de officier van wacht, kapi tein Verachtert, de bar binnen vergezeld van twee adjudanten. Hij ter roriseert alle aanwezi gen, barman De Haeck Inkluls. Verachtert Is een pover' figuur en een mis lukkeling; hij weet dit maar al te goed en reageert zich af door zijn ondergeschikten op een ongehoord brutale ma nier te vernederen. De adjudanten durven niet protesteren, dat zou hun promotie in gevaar bren gen. Uiteindelijk ontploft de bommoegetergd bedreigt De Haeck kapi tein Verachtert met diens revolver, en dat komt hem duurte staan. Dit verhaal is vooral bedoeld als kritiek op het leger en de maatschap pij, waar de groten alle macht hebben en hun verantwoordelijkheid af schuiven op de rug van de kleintjes. Of zoals Verachtert op zeker ogenblik zegt: «Ge geeft iemand een uniform, ge steekt er een paar stompzinnige tekens op, streepkes of sterrekes of... en ge maakt andere mensen. Ge begint direkt te vereenvoudi gen: ge kunt met kate- gorieën babbelen.» De stroeve regie van Guido Klinck ontneemt het spel alle kansen en is de belangrijkste oorzaak voor het matte vertoon. Door het veel te trage De akteurs hadden het echt hard te verduren op scène, (per) tempo Is alle spanning zoek en zijn vooral de eerste twee taferelen langdradig en saai. Dit stuk had minstens een half uur sneller gespeeld kunnen worden. Dat ge brek aan spanning werd nog in de hand gewerkt door een verkeerde plaatsing: het hele ge beuren speelt zich voor namelijk af op één helft van de scène. Pas naar het einde toe wordt de hele ruimte benut. Te traag tempo en ondoor dachte plaatsing zijn de voornaamste, maar spij tig genoeg niet de enige leemten in de regie. Herhaaldelijk wordt het effekt van een dialoog of van de aktie verknoeid door een zwakke Inter pretatie. We denken hier aan het enerverend op en neer geloop van lui tenant Chivet. Dat il lustreert wel bepaalde karaktertrekken van dit personnage, maar het is niet meer mooi om aan te zien. Er bestaan sub tielere manieren om een of ander trekje te sug gereren en dat hoort een regisseur te weten. Maar we denken ook aan het beginfragment na de pauze; terwijl de zaal In volledige duisternis is gehuld wordt een maat schappijkritisch lied van Vuile Mon gedraaid. In één der strofen krijgt ook het leger een veeg uit de pan. In plaats van dit fragment er uit te pikken wordt heel het nummer gespeeld. Heel wat aanwezigen maakten van de gelegenheid ge bruik om hun gesprek van zoéven voort te zet ten, zodat de bewuste passage de mist inging. Ook dat had G. Kllnck kunnen voorzien. Als beginnend regisseur moet hij natuurlijk leer geld betalen, maar deze fouten waren te flagrant om door de vingers te zien. Tenslotte is het publiek er de dupe van, want ook de prestaties van de spelers hadden er onder te lijden. Hans Hendrickx bracht als S.M. Freddy Koninckx een van de betere vertol kingen. Hendrickx ver plaatst zich vlot en moei teloos in de huid van de brave en naïeve jonge man die stilletjes naar zijn laatste dag onder de wapens toeleeft en zich zonder morren naar de grillen van zijn dlrekte chef, Brigadier Wendin, schikt. André Hendrickx vertolkt de rol van die onbehou wen brigadier. Deze man gebruikt het beetje macht dat hij bezit om zich te verrijken met allerlei smokkelzaakjes. Ook hij speelt zijn rol behoorlijk, zij het soms wat te gechargeerd. Paul Sonck daarentegen stelde ons teleur. Hij is de driftige luitenant Chi vet die we al eerder vernoemden. Benevens dat zenuwachtig geren is de man zo goed als Een mooi plastisch beeld als afscheid, (per) Een sterk moment in het stuk. Jo Van de Brulle tijdens zijn monoloog, (per) onverstaanbaar en onge loofwaardig; dergelijke figuren bestaan gewoon weg niet. Ook Tuur Van Den Brulle was niet in zijn dagje. Deze akteur had zicht baar last met zijn tekst meer dan eens versprak hij zich of kon hij slechts met moeite zijn tekst herinneren. Dat kapitein Verachtert toch een boei ende figuur bleef was te danken aan het akteerta lent van een technisch sterke Van Den Brulle, die ook fysisch geknipt was voor de rol Hendrik Wljnendaele le verde een knappe presta tie in de rol van adjudant K.R.O. Simoens, één van Verachterts slacht offers. Hij verkeert In de weinig benijdenswaardi ge positie die menig intellektueel in het leger bekleedt: om zijn kan sen op promotie gaaf te houden moet hij zich de vernederingen van zijn chef laten welgevallen. Wljnendaele weet die tweestrijd goed te sug gereren, vooral dankzij een beheerste mimiek en gevoelig stemgebruik. Ulrich D'Haese Is de niet al te snuggere Westvla ming, adjudant K.R.O. Dekkers, het type dat zijn oversten steevast naar de mond praat, tot grote ergernis van heel zijn omgeving. Geen gemakkelijke rol, maar toch een goede vertol king. Vooral de scène waarin hij, na een reeks vernederende opdrach ten, totaal uitgeput neer valt was één der hoogte punten van de avond en getuigde van heel wat akteertalent. Gi Van Moesike en... vertolkten als M.P. een kleine bijrol. Ze brachten die naar behoren. Dat er op sommige ogenblikken echt goed toneel viel te beleven schrijven we op het debet van Jo Van Den Brulle. Hij leverde een vlekkeloze prestatie. Zo wel in de dialoog als in Traditiegetrouw brengt de basisschool van het St.- Jozefskollege te Aalst, «Collegium Alostanum», om de twee jaar een toneelstuk met muziek en zang. Dit wordt dan «Edward», een toneelstuk voor jong en oud op tekst van schooldirekteur Jos Van de Maele muziek van Pater E. Poot S.J. en dit in samenwerking met het «Hallelujakoor» en de «Kolle gesymfonie» onder leiding van retorikaleraar Gaston De Cock. Met «Edward», een tragi- beeldingskracht zijn ge- komisch stuk in vijf akten, weest, wordt gebracht een ode aan Daniël Defoe als hulde aan de heer Van en zoon Robinson Crusoë de Maele die ook met de- die bij generaties kinde- ze zevende en wellicht ren oorsprong en inzet laatste prestatie in het van moed, durf en ver- Aalsterse qua kinderto neel pionierswerk heeft gelevert. Nieuw is tevens de unie ke samenwerking tussen Kollege en verschillende Aalsterse Meisjesscholen die instaan voor de Bal letgroep. In de hulde komt ook Pa ter Poot aan bod die nu precies in februari 1980 de Kollegesymfonie een karteeuw leidt. Wat het kollegetoneel zo bizonder maakt is wel de harmonische samen werking tussen leraars en leerlingen, het naast en door mekaar lopen van kinderen- en volwasse nenwereld waarbij de jeugd meestal oorzaak maar tevens oplossing van het dramatisch gege ven is. Spel, mime, ballet, mu ziek, symfonie, het wordt een totaalspektakel waar bij zowel inrichtende macht als de hele Kolle gegemeenschap nauw betrokken zijn. In het Museum Oud-Hospitaal gaat vanaf 29 februari schilderkunst, e.a.; Er men te stellen welke jn tot 25 maart e.k. een tentoonstelling over «Kinderar- wordt tevens gedacht om dit alles een beknopt beid vanaf omstreeks 1800 tot 1914». Het is een ernaast en/of er op aan- doch blijvend overzicht initiatief van het D.A.V.S. voluit: Daensmuzeum sluitend een brochure sa- zou kunnen geven. £_v. en Archief van de Vlaamse Sociale Strijd dat iermede een eerste maal in de kijker gaat staan, eteen is het een gelegenheid voor deze instelling waarvan Rein D'Haese nu haast tweejaar lang de vel-doet-al is geweestom zochzelf bij het pil lek te introduceren en tevens zijn bestaans reden abaar en duidelijk te maken. ganse opzef van deze ■■toonstelling was eer- c als idee gegroeid men, zowel de plaat- - ïijke Daenskring als bij -3.V. De Rank, zij het ,,-eheel buiten eikaars .aedeweten. Zodra men hiervan afwist werd in onderling overleg door beide verenigingen over eengekomen om, in een eerste fase, de organisa tie van deze tentoonstel ling door het pas ge ïnstalleerde D.A.V.S. te laten uitwerken. Met de hulp van het stadsbe stuur en de schepen van Kuituur kon het geheel binnen een vrij korte tijd spanne vorm krijgen. Dit alles was niet in het minst haalbaar doordat, door het Gentse Stadsbe stuur en het Gentse mu- zeum voor Tekstiel en In dustriële Archeologie, het reeds bestaande ver zamelde en uitgewerkte materiaal over dit onder werp dat door dezen trouwens reeds vorig jaar te Gent zelf werd getoond welwillend voor de gelegenheid werd afgestaan. Het tema Kinderarbeid zal later nog aan bod ko men te Aalst. Zowel DaensKring als C.S.V. denken hierbij aan een tentoonstelling over de invloed en weerslag van dit zo emotioneel gela den onderwerp, in de verschillende kunstuitin gen van de gelijklopende periode en ook van latere periodes, o.m. in de lite ratuur, de poëzie, de Het stuk Na zijn leven van roem- maar ook van bittere tegenslag verblijft de blinde en hulpbehoeven de Daniël Defoe, gewe zen diplomaat, bij lan Gently en diens zoontje Edward. Tussen Defoe en Edward is een diepge meende vriendschap ge groeid. Edward deelt onvoorwaardelijk het lot van «oompje», een leven waarin gunst en afgunst, nijd en vriendschap hem blijven achtervolgen. Ed ward wordt dan ook met harde dingen gekonfron- teerd doch zet zich totaal voor «Oompje» in. Meteen komen we in de stroeve wereld van de volwassenen en in de weldoordachte spelletjes van het kind waarin fiktie en werkelijkheid voortdu rend mekaar kruisen. De auteur Jos Van de Maele is met «Edward» niet aan zijn proefstuk. Reeds in '45 voerde hij als jong onderwijzer «Ra dijs en Bot op sterre- vaart» van Anton Van de Velde op. Hij startte met het kolle gekoor waarvan hij tien jaar lang de leiding had en waarmede de Provin ciale Prijs van Oost- Vlaanderen werd be haald. Bij «Arbeid en Kunst» was hij aktief in de onvergetelijke operet tes «Victoria en haar Hu zaar» en «De Lustige Boer». Nadat met de retorici en kele klassieke werken ten tonele werden gebracht volgde de lange reeks kindertonelen, steeds met zang. Na de opvoering van stukken van Gustaaf Van de Perre (Okegem) waar de aktle doet hij ons het falen van anderen verge ten. Hij laat ons Rudy De Haeck kennen als een ruwe bolster met een zachte pit, een romanti sche natuur die zich niet kan schikken naar de harde en zinloze disci pline van een systeem. Reeds van bij zijn eerste verschijning slaagt Jo Van den Brulle er In een levensechte figuur neer te zetten en het drama tisch einde aan te kondi gen. Het dekor en de kostu mering voldeden aan verwachtingende ziek van Isopoda ligt niet, maar was to nergens storend. Om een positieve eln balans van deze v toning te kunnen opn ken moesten we tev« tekortkomingen vastst len. De besproken goe vertolkingen waren e pleister op een hout been, maar houden d< ondanks ons vertrouw In toneelkring De Scl kei ongeschonden. T,1 bij ook de heer Eeckman en Pater Pont zich ver dienstelijk maakten kwam de indrukwek kende reeks toneelstuk ken van het duo Van de Maele - Poot. Na «Reppe de haas», «De Roep in het Woud», «De jonge Magiër», «Potta Gyoma», «Het junglekind» en «Jo zef, de kleine Dromer» wordt het nu «Edward». De Komponist Van jongsaf toonde de te Parijs geboren Pater Poot muzikaal uitermate be gaafd, als zanger en vio list. Het Koor genoot zo wel te Drongen als te Borgerhout en te Aalst steeds zijn volle interesse en een Kollegesymfonie stichtte hij zowel te Bor gerhout als te Aalst, Zijn grote verdienste blijft zeker het stimuleren en het initiëren tot muzie- kale kreativiteit bij ontel bare jongeren. Wanneer? Opvoeringen van «Ed ward» kan U meemaken op vrijdagen 22.2, 29.2, 7.3 en op zaterdagen 23.2, 1.3 en 8.3 in de feestzaal van het St.-Jo- zefskollege, Ponststraat met begin de vrijdag te 19 u. en op zaterdag te 18 u. Origineel hierbij is de programma-brochure die tevens dient als toe gangskaart zodat U,ge ïntroduceerd wordt en vertrouwd raakt met de Engelse spirit uit de tijd van Daniël Defoe en het toneelgenot reeds op voorhand thuis kan be ginnen. Kaarten aan 150 fr. Fami- liekaart voor 4 personen 500 fr. Op de Kollegespeelplaats is parkeergelegenheid. LH De mannen van De Schakel. Zij vertolkten Pro Patria Deze week drie nieuwe films op de affiche. Echte uitschieters er weliswaar niet bij. De enige uitschieter Is «The Wlz», remake waarover de kritieken verdeeld zijn. Cinema Feestpaleis Zaal 1 Met «De kolossale Hulk», de film van Kenneth Johnson met Blxby ln de hoofdrol blijft het Feestpaleis In het genre van monster- en aanverwante uitspattingsfilms. Ditmaal gaat het hem om een geleerde, David Banner, geleerde die experimenteert met de menselijke kracht, keer raakt de teller van blootgesteld aan een massale dosis erg stralen. Op het eerste gezicht schijnt Dr. Banner te komen. Een paar dagen later echter beeft hij een licht ongelukje. Hierdoor ondergaat hij een verschrikkelijke fose, blijkbaar omdat hij er zich kwaad over maakte, verscheurt zijn kleren, hij krijgt een wild huid kleurt groen. Zijn spieren worden groeit Ineens tot meer dan twee meter. Hulk geworden. Wanneer zijn woede afneemt ls hij weer de rustl; Met de hulp van zijn assistente Elaine Marks het proces, dat hem de gevaarlijke Hulk dreigt om te bulgen. Hun pogingen worden tegengewerkt door journalist van een sensatieblad, door de politie die het monster achterna zit, door Banner zelf als die weer woedeaanval heeft, en door nog zovele toevaUlgheden. Voor een op sensatiebelust pubUek die eens op een plezante manier wil griezelen. Zaal 2 en 3 In zaal 2 en 3 deze week twee verlengingen. Voor zaal 2 ls dat «Airport 80» of de kaping van een Concorde, en voor zaal 3 «Paradise Alley» of «De hellekroeg». CINEMA PALACE Benedenzaal In de grote benedenzaal heeft men hier aan de kinderen gedacht die nogmaals hun hartje zullen kunnen ophalen met die «Dolle Kever» Herble. Wie het nog niet wist, Herble ls een kleine lieve volkswagen die zijn Uefde verpacht heeft aan twee mensen, Jim Douglas en Carole Bennet Samen met dat Ietwat stuntelige koppel zal hij heel wat knettergekke avonturen beleven. In deze film van Robert Slevensom (er bestaan meerdere fllmavonturen van Herble) draalt het verhaal rond de passie van Jlm, autoraces. Jlm heeft echter op dat vlak geen geluk. HIJ rijdt al zijn wagens lu diggelen, totdat bij Herble ontmoet Vla de diplomatische Carole zal hij er zelfs ln slagen een race te rijden tegen de kampioen autoracen, Peter Thoradyle, en natuurlijk dank zij Herble wordt de race gewonnen. Een guitige familiefilm die ln herneming gaat STUDIO Hier loopt de op wisselende kritiek onthaalde remake «The van Sidney Lumet Deze film ls niets minder dan een versie van Victor Flemings «The Wizard of Oz», een Olm waarmee destijds Judy Garland Internationale bekendheid verwierf. Lumet'8 film ls zij vervangen door Diana Ross die geflankeerd wordt door een integraal zwarte bezetting. Op Ietwat naïeve mai deze Olm aan de flöen en oor. Een de retro

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1980 | | pagina 24