IKONENTENTOONSTELLING TE AALST EN AFFLIGEM GROOT-AALST, RENDEZ-VOUS EN MEKKA DER VIRTUOSEN? 20 - 4.4.1980 - De Voorpost Ikonen zijn blijkbaar aan de orde van de dag. De Jonge Uitgerekend op dezelfde avond, verleden vrijdag, Kamer ging zowel te Aalst als te Affligem de opening door Voorzitster Ria Verstraete van tentoonstellingen van merkwaardige ikonen. Te rnocht jn het Oud-Hospi- Aalst op initiatief van de «Jonge Ekonomische Ka- taa| een gr0ot aantal ge- mer», te Affligem door de raad van beheer van het nodigden verwelkomen «Kultureel Centrum». waaronder schepen van onderwijs, kuituur en toe risme Herman Roels. beogen zodat verbeterin gen in de werking van de lokale Kamer voelbaar worden. Door het volgen van vor- mingskursussen, door permanente training van elk lid in leiderschaps technieken wordt de per soonlijke vorming gesti muleerd en door aktivi- teiten die de ekonomi sche, sociale, geestelijke en kulturele ontwikkeling bewerkstelligen wordt de gemeenschap gediend. De «Jonge Kamer» die mensen groepeert uit de leeftijdsgrens tussen 18 en 40 jaar werd in volle wereldoorlog opgericht in de States in 1915 en telt momenteel 600.000 leden en 14.000 Kamers verspreid over 84 landen. België heeft een zestigtal dergelijke Kamers en vijf jaar terug, op 19 april 1975 werd de Aalsterse lokale Kamer gecharterd zodat ze nu aan haar eer ste lustrumviering toe is. Het voornaamste doel van Jaycees International is de vorming van het individu tot een betere burger, een betere leider in een betere maatschap pij. Centraal staan dan ook als arbeidsvelden or ganisatie, individu en ge meenschap. Organisatie omvat alle werkzaamheden die een effektief management Een Russisch ensemble op een ikonententoonstelling. (per) XVario ii gesprek met de zondaar, (per) Vierdelige ikoon (Rusland 19de eeuw) die 4 grote feesten van het kerkelijk jaar voorstellen, (per) Oef, maart zijn pijp is uit. en de onze bijna ook. Acht concerten zijn er deze maand geweest. Al wie hier te lande iets of wat van naam heeft, is op de planken komen staan. Voeg bij die prestaties de Academie die aan het uitpakken gaat, en je kan zelf uitrekenen wat er aan lege tijd overblijft. Muziek blijkt niet alleen een prettig tijdverdrijf, het wordt ook een vorm van energiebesparing: nooit thuis. Als laatste boeketje kwam het 'Collegium Instru mentalis Brugense' met Patrick Peire als dirigent. Over hun kwaliteiten en verdiensten straks meer. De blikvanger en lokvogel was immers Dirk Vermeulen. Hij is onze kandidaat voor de Elisabethwedstrijd, en hij kwam andermaal iedereen verbazen door zijn enorme vioolbeheersing. Het ziet er naar uit dat we met hem een fameuze troef in handen hebben voor de komende festiviteiten. Nu valt alleen nog af te wachten wat men in het zuiden des lands binnenkort als compensatie gaat vragen. Als we in deze stad wil len. ik zeg wel 'als' dan loopt de goede wil van de muren. De kerstbollen hingen nog in de bomen toen de affiches van dit concert al verschenen waren. De invitaties vie len als rijpe taarten uit de bomen, twee symfoni sche kringen verleenden hun medewerking aan de Stedelijke Dienst Cul tuur, en de programma brochure haalde de goe de Festivaldagen voor ogen. Dirk Vermeulen die de laatste maanden niet meer uit de concert zalen weg te halen is, kreeg hier andermaal de kans om zijn meesterlijke beheersing van de viool kunst te tonen. Een der inrichters verklapte me dat het zijn droom was een volle zaal te beko men, een luxe die alleen voor de service-clubs schijnt weggelegd te zijn. Hij misrekende zich, het was geen dromerij, de zaal liep vol. Omdat de wereld klein is, en dit land nog veel kleiner, zijn omzeggens alle musici hier vroeger al te gast geweest. Zelfs Vermeulen schudde een paar weken geleden in Wieze wat losse grapjes - uit de kunstmouw. Zijn naam was ongetwijfeld het grote knipoog, en het deed warm aan het hart dat de zaal (behalve de vele Aalsterse liefheb- bers-violisten, die duide lijk gekomen waren om te zien hoe groots een kleine viool kan zijn) - boordevol zat met echte muziekliefhebbers. De avond start met Vival di's dubbelconcerto voor twee hobo's. Het meer dan degelijk programma geeft een heleboel tech nische details en situeert het concerto in Vivaldi's muziekevolutie. Voor de catalogusridders (en dat is niet vermeld) gaat het om het concerto op. 7 nr. 9. Ik zei al dat de wereld klein is en goede hobo ïsten kunnen daarenbo ven in een notedopje. Je kijkt dan ook altijd tegen dezelfde mensen aan. Als het knoeiers zijn, is dat een ramp, maar als het om meesters gaat is het een zegen, want je leert de uitgebreidheid van hun kunst en de vaardigheid steeds meer ervaren. Paul Dombrecht en Paul Beelaerts zijn zo'n beheersers van de hobo dat hun prestaties in woorden samen vatten alleen maar kleinerend voor hen zou overkomen. Je weet gewoon bij voor baat dat hun optreden óf zal zijn. Mijn grote verba zing ging echter naar het 'Collegium Instrumenta le Brugense' met Peire als dirigent. Veel van de leden zijn hier vroeger al geweest en het ensemble zelf was vorig jaar in Baardegem te beluiste ren. Het zit boordevol van links naar rechts vol beroemde namen, en je zou dus verwachten dat zo'n vedetten gewoon weg vanzelf steengoed zijn. In de praktijk is het echter dikwijls zo dat ze elkaar gewoon voor de voeten lopen. Maar wat is dit een knap gezel schap! Wat een orkestdi scipline! In de beroemde duw en hijgstijl, in hele korte fragmenten de me lodie opchargerend cre ëren ze een adembene mend notenbeeld. De op rukkende stootjes, de in gebouwde echo-effekten van de tutti-violen zijn ware openbaringen. Het gesprek tussen de ho bo's, de cello en het cla- vecimbel (wat een klank!) in het gedragen largo krijgt daardoor nog een intiemere klank. De lenige dissonanten zijn daardoor nog overmoedi ger en klagender. Ik schrijf hier nu reeds wat de conclusie van het arti kel en de avond zou moe ten zijn. Natuurlijk was Vermeulen dé vedette, en natuurlijk stal hij de show, maar het klank beeld en de rimpelloze gaafheid van het orkest waren voor mij dé verras sing van de avond. Deze opmerking kreeg zijn de finitieve zekerheid in Co- relli's concerto op. 6 nr. 2. Toen in de zestiger jaren I Musici (U weet toch al dat ze binnenkort naar Aalst komen?) de een na de andere Italiaanse Ba- rokcomponist op plaat zetten in een toen he- melshoog geprezen en nu inflatiediep verguisde romantische versie, en iedereen storm liep om Albinoni, Vivaldi, Sam- martini, Legranzi, Riccio- ti en al die anderen te horen, was Corelli ook een vooruitgeschoven voorpost. We draaiden zijn twaalf concerti van het fameuze op. 6 zo dik wijls dat je er bijna een Indigesti van kreeg. Co relli is altijd al een invalspoort voor de klas sieke muziek geweest, omdat het de meest men selijke gevoelens uit straalt: barok maar met tot de essentie herleide romantiek erbij. Zijn op. 6 is daarenboven niet nog maar zo een baro- kwerk, maar een der hoofdpalen uit die perio de. Gelukkig spelen ze niet het overbekende en gespeelde Kerstmiscon certo, maar het tweede uit de reeks. De twee vio len (Hilde Van Keer, Ma rie-Christine Spnnguel) en de cello (Paul Poppe) bouwen een wonder baarlijk heerlijk klank- stramien. De allegro's gaan in een razende vaart, de adagio's nooit slijmerig, de crescendi in hele korte maatjes als zweepslagen opgejut. Het clavecimbel sluimert in het grave in het luitre- gister, en heel even in het laatste allegro dwar relen uit de eerste viool onverwachte arpeggio's uit de partituur. Het wordt een wonderbaarlij ke adembenemende Co relli. Ik wist dat zijn mu ziek rijk was, maar zo rijk, nee. Een nieuwe ontdekking van heden daagse barokkunst- uitvoering: dé revelatie. En dan komt Vermeulen met het Rondo in A voor viool en strijkers van Schubert. Bij het schrij ven van dit artikel blijkt het dat het programma blaadje woest ijnwit ge bleven is. Dat is een heel goed of een heel slecht teken. De meeste concertgan gers die ik na afloop sprak hielden deze Schu bert voor een hoogte punt. En inderdaad, hoe de componist hier weer in slaagt om met amper twee bewegingen een sfeer en een stuk te scheppen dat zo'n gevoel van grootheid uitstraalt, is onbegrijpelijk. Je leest wel dat de invloed van Beethoven en Mozart hier aanwezig is, maar het blijft zo op en top Schu bert, dat het herleiden naar andere componi sten gewoon vernede rend zou zijn. Vermeulen die in alle periodes van de muziekgeschiedenis thuis blijkt te zijn laat de (ik vind helemaal geen vrolijke) Schubert zo zin deren, dat zijn solopartij tegenover de andermaal sublieme strijkers van het tot orkest gepromo veerd kwartet, in het kor te adagio en het daarop volgend tweede thema als een veld crocusjes openbloeit. Pauze. De pauze is de barometer voor het con cert. Als die lang uitloopt is het meestal een teken dat er behoefte aan is, en dat je beter thuis een boek zat te lezen. Nu lie ten de solisten de zaal minuten lang wachten alvorens Mozart op de planken kwam. Twee keer Mozart zelfs om te sluiten. Het Divertimento KV. 137: het werkje van een zestienjarige, dat vooral interessant is om de solistische behande ling van de vioolpartij. Het is ook een voorbeeld van een grappig, geestig en vooral boeiend ding. De Italiaanse zon lonkt tussen de notenbalken door en de warme gezel lige sfeer hangt zo in de zaal te ronken. Het alle gro trippelt en danst, de melodieën van het an dante stromen als de adem van een jonge fee, de bassen stommelen wat op en neer, en het (vlug gespeelde) allegro assai duikelt met een perfekte eenheid tussen solist en orkest vol ritmi sche discipline naar de eindnoten. Maar er komt nog het vijfde vioolconcerto. Is het Mozarts mooiste vioolconcerto? Wat valt hier het meest te prijzen: de prachtige passages met de dissonerende ho bo's, het thema uit het adagio (Goddank opteer de Vermeulen in Wieze voor het laatste deel), de chromatische toonreek sen van het rommelend orkest uit de finale, de cadenza uit het eerste deel, de subtiele koloriet die de beide horens en de hobo's (fluiten?) aan de strijkers toevoegen, of Vermeulen zelf die met een vleugje show en stuntwerk het humor snuifje uit de partituur tovert? Het publiek, dat voor de pauze al uiting over zijn enthousiasme gegeven had vroeg en kreeg een bissertje. Vermeulen schonk het het 17e Cappricio van Paganini. De Elisabethwedstrijd lonkt aan de horizon. Dood aan de melodie. Sprongen des springboks tot kunst verheven. Reclame voor Mozart. In aanwezigheid van mi nister van Financiën Wil ly De Clercq gesticht als «Jonge Economische Ka mer» in 1975 werd de naam gewijzigd in «Jon ge Kamer» in 1977-78. Ze telt momenteel 35 leden en 3 kandidaat-leden met elke maand een werk- en een ontspanningsverga dering. De Jonge Kamer reali seerde in de tijdspanne van nauwelijks vijf jaar reeds heel wat. In 75-76 stelde ze kunstwerken door kunstenaars uit het Land van Aalst tentoon en pu bliceerde twee merk waardige brochures: «Hedendaagse Kunste naars in en om het Land van Aalst» en «Heden daagse Schrijvers in en om het land van Aalst». Vanaf 76-77 werd gestart met het welsprekend- heidstornooi dat zich in een steeds stijgend suk- ses mag verheugen. Ver der was er een tentoon stelling te Affligem en trad het Belgisch Blazers kwartet op te Aalst. In 77-78 en 78-79 zagen we de akties «Kinderui twisseling» en «Unicef» in het kader van het «Jaar van het Kind» en een pa- neelgesprek over de toe komst van vrije onderne mingen. Dit jaar hadden we onlangs nog het welspre- kendheidstornooi met een dertigtal kandidaten over de waarde van het «individu» eh werd een Jongerenonderneming met werkzoekenden op gericht. Naast een biblioteek, een diskoteek, een diateek, een videoteek en in het lyceum een mediateek komt nu ook te Aalst door de J.K. een ludoteek waarbij een hele berg speelgoed komt aanruk ken voor onze kinderen. Ook op r-ekreatief gebied verdiende de J.K. reeds haar sporen met voor drachten, wandelingen, vieringen, bezoeken en week-ends en het organi seren van het World Tra- de Game, een vorm van «Monopoly» te spelen met 30 a 40 deelnemers. Schepen Roels Schepen Herman Roels feliciteerde de Jonge Ka mer om haar vele presta ties en dan meer in het biezonder wegens deze ikonententoonstelling die nauw aansluit bij het eer ste credo van de Jonge Kamer: «dat het geloof in God aan het leven zijn betekenis en doel geeft», een beginselverklaring die zeker terug te vinden is bij ikonen. Doelstelling die trouwens ook in de brochure door Herwig Van der Borght is terug te vinden. In tegenstelling tot de re ligieuze kunst in het We sten waar zeker sinds de Renaissance de idee «schoonheid» een alles overheersende rol heeft gespeeld is de kunst der ikonen ondergeschikt ge bleven en onverbrekelijk verbonden met de litur gie. Zo in opzet als in funktie verschilt de ikoon dus duidelijk van de we sterse kunst. Kunsthisto rici en archeologen vin den in de ikonen een onuitputtelijke bron van kostbare dokumenten en aan de esteticus open baart de wereld der iko nen een ongedroomde, lichtende schoonheid vol artistieke bekoorlijkheid en rijkdom. Uit de kleu renpracht der ikonen blijkt ongetwijfeld een bewust hemelse atmos feer. Dat evenwel de moderne mens enigszins kan afke rig staan tegenover de bijna hiërarchische star heid van deze godsdiens tige levensvorm is wel te begrijpen. Zonder erva ring neemt de moderne mens immers vaak slechts een schema waar i.p.v. een vitaal organis me. Eens ingeleefd in de strekking van deze kunst manifesteert zich echter een heel aparte bekoor lijkheid. Mare De Bolle, nationaal voorzitter JK en te Göte- borg verkozen tot wereld ondervoorzitter (niet tot voorzitter van de onder wereld), Aalstenaar van afkomst, had tal van lo vende woorden voor wat de JK Aalst in nauwelijks vijf jaar tijd reeds wist te realiseren, nu in het bie zonder met deze tentoon stelling van ikonen op hoog niveau. Verder beklemtoonde hij dan vooral de specifieke geest van de JK en de onderlinge verstandhou ding die ze steeds moet kenmerken. Professor Voordeckers, professor geschiedenis en Byzantijnse kunst aan de RUG en KU Leuven, hield de feestrede. Zelf stichter en oprichter van het studiecentrum «le- kon» dat zich ten doel stelt het fenomeen Ikoon wetenschappelijk te be naderen is hier wel de rechte man op de rechte plaats. Sinds 1960 toen er in ons land nog (bijna) niet werd gesproken over Ikonen is deze vorser ak- tief op dit gebied o.a. door het verlenen zijn medewerking aan h 1 organiseren van tentoo stellingen. De belangrij ste op dit stuk was w «Ikonen in Belgisch par kulier bezit» die in 19', plaats had in de Sint-Pi gr tersabdij te Gent. De f tentoonstelling, mei door het voorbereider v wetenschappelijk we,dj, van Voordeckers, meteen baanbreker jf voor België. j d Waar van de profess 0flj een uiteenzetting het klassiek patroon wel verwacht, werd het e< zeer originele toespra door de aanwezigen t< zeerste naar waarde g schat. Uitgaande van h i begrip en de naam «ek nomie» sloeg hij op i verschillende manier# een brug naar «ikone waardoor hij de opport niteit van de Jonge Ek nomische Kamer die ha interesse laat gaan na «ikonen» ten volle mo| veerde. Het geheel verliep in ei typisch authentieke Ri sische sfeer. Er was e zangkoor, een gelege heidsformatie van aantal Russen verspre over het Belgisch gron gebied met zangen, geleid met gitaar of kordeon, die de typis Russische sfeer vol we moed en heimwee opri pen. Gebracht werd ei programma met Rus sche kuituur- en stei mingsliederen waarbij baszanger a la Chaliapi tot indrukwekkende die ten met sonoor orga afdaalde in imponere kontrast met de schitl rende, niet schetteremfc sopranen. Allen in Rus sche klederdracht rr begin 19de eeuwse bief, ses, handgeweven overgeleverd van i der op dochter, uil nationaal museum Kiev. Achter de spijsta af eveneens lieden in Rus sche kledij die hadd gezorgd voor o.m hete «borsht», een so op basis van rode bi rode kool, ajuin, kamp noelies en rapen gedo peld in rijk vleesnat vermengd met room. I teraard waren ook tal v hapjes voorradig schonk men er de écl Russische vodka «Sl lychnoya». Het Russisch zangko wist dermate te boei dat een Avond met Rus sche koormuziek een i gend objektief wordt de zeer gevarieerde wa er aktiviteiten van de «Jonge Kamer» 11e nil >1 tbli De gastvrijheid van Abraham, Sarah bewezen aan Jaweh. (per) Ook te Affligem Ook in het Affligems K tureel Centrum was het voorbije weeke veel belangstelling vo de eveneens mooie v zameling ikonen. Op b de plaatsen werden trouwens een zeventig aan het publiek voorg steld waaronder ook e aantal reisikonen, klei formaat en vaak in rr taaiuitvoering. Toegankelijk Aalst, Oud-Hospitaal zondag 13 april, elke (uitgezonderd op dii dag en woensdag) van tot 19 uur. Op zater<" en zondag van 10 tot uur. Affligem: Kultureel Ci trum, tot zondag 20 api op zaterdagen van 14, tot 20 uur, op zondai van 11 tot 13 uur en 14.30 tot 20 uur en Paasmaandag zoals zondag.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1980 | | pagina 20