p 20 JAAR CANTATE DOMINO «De Parochievrijers»: maat voor niets LACHKABÏNET MET IVO het linnen doek 20 - 25.4.1980 - De Voorpost Zoals iedere aktieve muziekliefhebber waarschijn lijk wel zal weten wordt dit jaar het 20-jarig bestaan gevierd van het internationaal gekend koor. name lijk de Schola Cantorum Cantate Domino. Om hier aan een ruimere bekendheid te geven werd in samenwerking met de plaatselijke zetel van de Bank Brussel Lambert een perskonierentie georganiseerd de naam en faam van het koor waardig. Op deze wijze geeft de Bank Brussel Lambert de kuituur de kans te groeien. Twintig jaar Cantate Do mino is misschien niet veel, aldus E.H. Ghijs di rigent van het koor. In de huidige tijd is het echter niet gemakkelijk, aange zien het steeds moeilijker wordt jongens van elf en twaalf jaar nog voor de muziek ander dan de moderne nog te sensi- bilizeren. Ten tweede wordt het ook moeilijker omdat in een koor niet altijd de stemkwaliteit op de eerste plaats komt, maar wel de tucht en die is heden ten dage soms ver te zoeken. Uit het feit dat er elk jaar toch nog steeds liefhebbers te vin den zijn blijkt dan toch dat er nog een persoonlij ke belangstelling moet zijn vanwege de jonge ren. Een ander aantrek- kingspunt is dan ook wel de internationale faam van het koor met de daar aan verbonden buiten landse reizen. De kontak ten met de bevolking van die andere landen blijkt dan toch telkens zeer ver rijkend te zijn voor de koorleden. Een ander probleem dat niet zijn oorsprong vindt in onze huidige tijd, maar eigen is aan elk knapenkoor, is dat men verplicht is elk jaar nieu we krachten op te spo ren. Hierbij kent men bij Cantate Domino dan wel enige beperkingen om dat de rekrutering enkel gebeurt binnen het Sint- Maarten - instituut. Deze beperking is er omwille van praktische overwe gingen. De repetities hebben namelijk onmid dellijk voor of na de schooluren plaats. Dit gebeurt niet minder dan 3 maal per dag: 1 uur 's morgens voor de aan vang van de lessen, het zelfde 's middags en eveneens na het beëindi gen van de schooldag. Het is dus een harde leer school waarvoor een gro te dosis moed en zelfo poffering nodig is. De grootste deel van de le den zijn namelijk studen ten die dus zingen wan neer anderen studeren, maar moeten studeren wanneer anderen zich ontspannen. Ter gelegenheid van dit twintig-jarig bestaan worden de Mariavespers van Claudis Monteverdi uitgevoerd. Dit zal drie maal gebeuren namelijk te Grembergen, te Gent en te Aalst. In onze stad zal dit koncert plaats vin den op donderdag 1 mei a.s. in de Sint-Martinus- kerk. Hieraan wordt reeds gewerkt vanaf de maand september van vorig jaar, aangezien dit werk een niet te onder schatten moeilijkheids graad heeft. Voor de uit voering wordt beroep ge daan op het Instrumen taal Ensemble van oude instrumenten uit Keulen. De algemene leiding is in handen van prof. dr. Lützen eveneens uit Keu len. Als solisten werden mensen van eigen bo dem gevraagd, waaron der eveneens leden van het koor. Het koncert wordt uitgevoerd in me- moriam Frans De Koninck. In de loop van alle twin tig jaar is natuurlijk wel een en ander gebeurd. Cantate Domino is na melijk gegroeid uit een bestaand kollege-koor. Dit koor had echter enkel een reden van bestaan binnen de school. Het is pas vanaf het ogenblik dat E.H. Michaël Ghijs in 1960 de leiding in han den nam, dat het koor zijn huidige reputatie is beginnen opbouwen. Het is eveneens onder zijn leiding dat de huidige naam werd gegeven. In 1961 maakte het koor zijn eerste koncertreis. Het zong in Tilburg, Düs- seldorf, Köln, Maria- Lauch en Echtemach. In 1963 werd Cantate Domi no voor de eerste maal ontvangen door de Ko ning en de Koningin. Na een eerste plaats op het Pueri Cantores Congres te Lorets in Italië kreeg het belangrijke engage menten. Suksesrijke rei zen naar Wenen en Salz burg bekroonden het har de werken van zangers en dirigent. Naast optre dens in de Londense Queen Elisabeth Hall en uitvoeringen te Praag en te Karlo Vivari in Tsje- choslowakije zongen zij in eigen land op belang rijke koncerten. In november 1968 brach ten zij in de Gentse Ope ra de eerste uitvoering in België van Handel's or gelconcerto opus IV nr. 4 in G met alleluia. Dat zelfde jaar stond Spanje en Frankrijk als koncert reis op het programma. Het jaar werd afgesloten met de uitvoering van de Kerstkantate van Jos Wuytack te Londen. De eerste tien jaar wer den dan in 1970 bekroond met een koncertreis door heen de Verenigde Sta ten. Washington, New- York en Dallas waren en kele van de merkwaar digste optredens. Dit scheen de inzet ge weest te zijn van een aantal reizen waarbij heel wat meer kilometers De champetter op zoek naar het konijn van de burgemeester, (per) dienden afgelegd te wor den. Met Kerstmis 1972 waren zij voor het eerst in Israël. Daar heeft Can tate Domino gezongen op uitnodiging van Mgr. Raya, aartsbisschop van Galilea. Dit land zou nog twee maal het reisdoel zijn, namelijk in 1973 en 1975. Blijkbaar kent de muziek geen grenzen, want belangrijke sukses- sen werden nog geboekt te Johannesburg en Pre toria in Zuid-Afrika. Ter gelegenheid van het 200- jarig bestaan van de Ver enigde Staten toog het koor voor de tweede maal naar de «States». Een niet te vergeten kon cert was de integrale uit voering van de Messias van Handel tijdens het Festival voor Religieuze muziek te Popayan in Co lumbia. Dit alles geeft misschien de indruk dat Cantate Domino enkel in het bui tenland suksessen be haalt. Niets is echter minder waar! Zij zorgden in België voor de eerste uitvoering van J.S. Bach's Johannes Passion in originele uitvoerings- praxis. Jaarlijks worden zij gevraagd hun bijdra ge te leveren aan het Festival van Vlaanderen. Steeds behalen zij in de pers lovende kritieken. Om het tweede decen nium af te sluiten staat een derde Amerika-reis op het programma met o.a. een optreden in de St.-Pauluskathedraal te New-York en in de kathe draal van Washington. G.D.B. De Humanistische Jongeren, afdeling Groot Aalst organiseerden op zaterdag 19 april een optreden van Ivo's Rariteiten Cabinet. Voor het eerst in Aalst, bleek hiervoor toch wel interesse te zijn. Het raritei tenkabinet werd gepresenteert door de Zwarte Ko medie Antwerpen. Ivo's rariteitenkabinet was eigenlijk een «one man show» van Ivo Pau wels, waarbij geslaagde karikaturen werden ge maakt van bekende per sonen, en bepaalde toe standen ons op een vrij satirische wijze werden voorgeschoteld. Geslaagde imitaties, zoals die van de Koning, als hij naar het theater gaat, waarbij ook het ko ningschap in vraag ge steld werd. In Grote Kunst werd het doorsnee akteertalent aan de kaak gesteld, bij het tonen van verschillende types van akteurs. Het Vormingstheater werd op zijn beurt, steeds op een satirische wijze in vraag gesteld. En het nagesprek dat erop volgde, kon men duidelijk zien dat zowel vragen als antwoorden duidelijk naast de kwes tie waren, en er weinig «vorming» aan het thea ter was geweest. In Een zendeling spreekt werd het fanatieke van het Mormoons bekerings werk duidelijk aange toond, en in Dramatic reading with music werd op een overdreven ernsti ge wijze De Werkmensch van Ivan Heylen gede- klameerd. Ook de Japan se vechtsvormen wer den ons haarfijn uiteen gezet, zij het met een gro te korrel zout te nemen, en er kwamen ook groe ten voor zeelieden, die zelfs sinds drie jaar nog niet waren - terugge komen. Ook Mare Galle kreeg een ereplaats in het reit- je der karikaturen, met Taalwenken, en zijn so cialistische «vrienden». En als laatste kwam een Mededeling van defensie waarin Van den Boei- nants bijna in eigen per soon kwam pleiten over de neutronenbom. Al bij al een rare bedoe ning, waarmee men al lerlei inderdaad dwaze toestanden wou aanto nen door ze in het belac helijke te trekken. Misschien een nogal ru we manier om bepaalde zaken aan de kaak te stellen, en men kan zich daarbij afvragen of dat eigenlijk bij het jong kri- tich publiek dat erop af komt nog meer betekend dan een avondje lachen. Bert Ivo Pauwels met zijn rariteitenkabinet, (per) Dansen, één van de hoofdbrokken van het toneelovondje. (per) Op 18, 19 en 20 april voerde Groep 75 van Jeugdhuis Terlinden een blijspel op van Gaston Martens in een regie van Jef Borms. «De Parochievrijers» handelt over het reilen en zeilen van een Vlaamse dorpsge meenschap enkele tientallen jaren geleden. Ruim dertig akteurs en aktrices. twee zangers en een heuse fanfare een opgemerkte inspanning maar konden niet verhinderen dat het blijspel amper van de grond kwam. De oorzaken voor dit fa len zijn talrijk; vooïeerst koos men voor de veel te ruime St.-Annazaal die slechts voor de helft ge vuld was. Bijzonder ver velend was het geroeze moes achteraan, waar de toogploeg tijdens de op voering rustig doorging met spoelen. Bovendien was buiten net een scoutsfeestje aan de gang en dat ging ge paard met oorverdoven de muziek die pas na de pauze zweeg op aandrin gen van enkele akteurs. Het hoeft niet gezegd dat het lawaai binnen en buiten de zaal storend werkte en de koncentra- tie van de akteurs niet ten goede kwam. Maar het zou onrealistisch zijn het bedenkelijk niveau van de vertoning uitslui tend aan de ondankbare omstandigheiden te wijten. Een zwak verhaal, fletse dialogen en langdradig heid drukten bovenal him stempel op dit blij spel. Het verhaal draait rond de belevenissen van een tiental dorpsfi guren. Centraal staan Schone Kato, waardin van De Bonte Os en Cal- leke, een vondelinge. Sa men brengen ze het hoofd van vier gegeerde vrijgezellen op hol. De burgemeester, de slach ter, de paardekoopman en de kleermaker trach ten elkaar voortdurend de loef af te steken en die konkurrentie leidt na tuurlijk tot gekke toe standen en onderlinge ruzies. Maar als Challe- kes moeder plots komt opdagen en de burge meester haar vader blijkt te zijn komt alles weer in orde. Dit is een verhaal in de geëikte Vlaamse traditie die het nog steeds goed blijkt te doen. Het sukses dat se ries als «Slisse en Cesar» of «De Paradijsvogels» genieten laat daarvoor geen twijfel bestaan, hoewel we de inhoud in vraag durven stellen. Mits een professionele aanpak en de medewer king van beroepslui kan die povere inhoud enigs zins weggemoffeld wor den; indien dit echter zoals hier niet het ge val is, zal het niemand verwonderen dat de re sultaten bedenkelijk zijn. De personnages zijn stuk voor stuk herkenbare ty pes en karikaturen, de dialogen zijn (ondanks ettelijke «nondedju's») even onnatuurlijk als ba naal en het verhaal zelf is ronduit ongeloofwaar dig. Daar kan zelfs de bewonderenswaardige inzet van de akteurs en aktrices weinig van ver helpen. Regisseur Jef Borms, te vens op de planken in een der hoofdrollen, le verde degelijk werk wat de plaatsing van de spe lers en de timing betreft, maar had het tempo best wat kunnen opdrijven. Door de scènes onnnodig te rekken wordt geciteer de langdradigheid nog geaksentueerd. Kris Vidts en Paul Coppens akteerden goed in de rol van Schone Kato en Bolle Verbuyck, de varkens slachter. Paul Coppens was zowat de enige ak- teur die zijn rol geloof waardig en zonder over drijven kon overbrengen. Vooral in de dialogen liet hij zich van zijn sterkste zijde zien. Een klare stem, een sprekende mi miek en feeling voor de points in de dialoog zijn de grootste eigenschap pen van deze akteur. Bo vendien was hij fysisch geknipt voor zijn rol. Ook Kris Vidts had zich erg ingeleefd in haar rol, als de jaloerse, op profijt be luste maar toch joviale Kato. Zij bracht een aan vaardbare typering van haar personnage. De andere akteurs en ak trices vertolkten hun rol behoorlijk maar vaak ge chargeerd. Dit laatste gold vooral voor Jef Borms en voor Johan Schockaert. Jef Borms was te zien als Hippoliet, de burgemeester, een «oude bok» die ook nog eens een groen blaadje lust. De akteur had dui delijk werk gemaakt van die rol, maar zette de kleine trekjes van zijn personnage te nadrukke lijk in de verf en kwam daardoor vaak nogal be lachelijk over. Johan Schockaert bezondigde zich aan dit euvel: als Firmin, de kleermaker, kon hij aanvankelijk het publiek aan het lachen krijgen; naarmate het stuk vorderde werd ech ter duidelijk dat hij zijn rol te weinig had uitge diept. Martine Wellekens was te zien als Challeke, het hulpje van schone Kato. Zij speelde sober en onopvallend, naar het ons toescheen eerder onzeker. De vierde dorps- vrijer, Schalck Van Dam- De Parochievrijers, een dom me, werd gebracht door Frans Borms. In de scha duw van Paul Coppens was hij één van de betere akteurs. Een tiental bij rollen moesten het ver haal de nodige kleur ge ven. Dat dit niet lukte kan toegeschreven wor den aan de eerder matte, onpersoonlijke vertolkin gen. Alleen Pol Degrauw kon ons echt overtuigen. toneelstuk, (per) Als Sterke Miel, eei ginale figuur in het dor bracht hij een kn< staaltje van gevoelig suggestief spel. Ondanks een paar goei vertolkingen dreef blijspel op een bedrc vend niveau. De tone< vereniging Groep 75 duidelijk aan bezinni: toe. jjra Deze week heel wat film Informatie. Niet minder dan vijf nieuwe i prenten komen vanaf vandaag op het witte doek ln AalsL CINEMA PALACE mu BENDENZAAL Hier loopt vanaf vandaag «De Witte» de remake die Rebbe De Hertij draalde naar het gelijknamig boek van Emest Claes. Inhoudelijkjjoi over deze film uitvoerig handelen ls daarenboven overbodig. Wlent de Inhoud van deze film niet min of meer kent heeft gewoon eenj, gat ln zijn kuituur. Aangezien deze Vlaamse film meerdere weken op de affiche zal blijven kunnen wij over andere aspekten op een latere datum nogF' uitvoeriger terugkomen. STUDIO: Lar «Wet dreams» - Natte dromen een bizarre titel, voor een altt. even bizarre film. Het ls een film die, vla de artistieke kijk van de auteur, op talrijke momenten fantasmen en obsessies van lest seksuele of geweldadlge aard uitdrukt Het ls een vaak pijnlijk en soms beproevend oeuvre dat zich uitsluitend tot een gevorderd publiek richt !n De meest haUuclnante erotische fantasmen van tien Internatio-1 w nale artiesten (Nicholas Ray, Jens Joergen Tborsen, Sam Rotter ipt dam, Oscar Clgard, Falcon Stuart Heathcote Williams, Lee Kraft b. Geert Koolman, Hans Ranters en Max Fischer), geëvoceerd In een fur reeks wellustige dromen van ontelbare fantastische en humoris jjjf tlsche vormen en fantasiefin, gecofirdoneerd door Max Fischer tot een schltterent «underground» spektakel. n CLUB lUe Vanaf vandaag ook Informatie over de derde maal ln cinema1:1 Palace. Deze start op 30 april ek. met haar projektles. Eerste film jze die aldaar gedraald wordt «Hardcore», een veelbesproken filmhui die op subtiele wijze de problemen van de porno aansnijdt mi Toen Jake Van Dom, een gelovig en welstellend burger uit hetr p Amerikaanse Michigan, Kerstmis vierde met zijn vrouw en,r^ dochter, was hij nog een gelukkige echtgenoot en vader. Enkele a| dagen later verandert zijn levenspatroon, wanneer hij verneemt, dat zijn dochter verdwenen ls, temeer daar het meisje helemaal] niet van het soort ls dat van een slippertje kan verdacht worden. Jake verwittigt dan ook dadelijk de politie en, op aanraden van[e r de commissaris, werft hij Andy Mast aan, een bekwaam privé-imf Na enkele dagen speurderswerk, nodigt Andy Jake uit voor een privé-fllmvoorstelllng van een pornografische prent, van het soort dat ln «speciaalzaken» verkocht wordt Tot zijn ontzetting ontdekte Jake dat de «heldin» niemand minder ls dan zijn dochter. Jake ls een verslagen man. Hij verlaat zijn gezin en zijn beroepsbezigheden om naar Los Angeles, de stad waar Andy Mast de film kocht te trekken, en daar, ln het «CallfornlS bij nacht», zijn dochter terug te zoeken, hopende haar terug mee naar huls te kunnen nemen. Een film die wij aanbevelen. CINEMA FEESTPALEIS ZAAL 1 Nogmaals onze ekskuzes, maar alhoewel wij er vast van overtuigd waren dokumentatle te bezitten over de nieuwe Olm ln deze zaal «Spetters», hebben wij nogmaals moeten vaststellen dat deze onvindbaar bleek. Misschien blijft de film langer dan 1 week en kunnen wij u volgende week meer Informatie bezorgen. ZAAL 2 Wie houdt van Ijzingwekkende griezelseenes kan terecht ln zaal 2 voor «Zombie» een film van George A. Romero. Wij bevinden ons ln de Verenigde Staten, op het ogenblik dat de noodtoestand ls afgekondigd omdat een bovennatuurlijke kracht paniek zaait op aarde. De lijken van de onlangs overleden mensen komen Immers terug tot leven. In de grote steden breekt hierop paniek uiL Immers overal dwalen zombies rond die zich voeden met het vlees van de levenden. Een gruwelfllm met gevechten, bloederige scenes en angstsitua ties. Dus zeker en vast niet geschikt voor gevoelige kijkers. ZAAL 3 Verlenging, voor de derde Olm op «Love Story». week, van «Olivers Story», de vervolg-

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1980 | | pagina 20