IbS" obsbroek Planten in het Oshoek UITNODIGING OM HET LAND DER INKA'S ZELF TE GAAN ONTDEKKEN üi L PERU-TENTOONSTELLING TE AFFLIGEM 'L_J tentoonstelling Eerste kommunie Toneel in het R.I.T.O. ÈSs-' ue voorpost - za.s.iyau - igna- ersjffj Jet deze merkwaardige tentoonstelling, over het ■oude land van de Inka's, willen de initiatiefne- lers meer dan één venster openen op dit. ontegen- Krekelijk meest boeiende en meest gediversifieerde pidamerikaanse land aan de Stille Oceaan. Bij de lenstelling worden de verschillende aspekten van jze tentoonstelling ekstra in de kijker geplaatst en lénadrukt. Op deze wijze wordt getracht om de JLlangstellende bezoeker op een beknopte, doch Jevig gefundeerde en overzichtelijke doch daarom Set minder aangename en eenvoudige wijze, land p volkeren van Peru te belichten en toe te lichten, leze introduktie gebeurt vanuit verschillende hoe- len en vanuit verschillende belangstellingssferen. met de Romeinen verge lijken.» Literarir-Maat schappelijk Als de literatuur de spiegel is van het maatschappelijk gebeuren binnen een welbe paalde entiteit, binnen een welbepaalde gemeenschap, dan zal een literaire bena dering van de Peruaanse sa menleving, ons terzelfder- tijd een duidelijker en een breder inzicht geven in dit, zeer zeker, door sijn verle den getekend land. door hun voorgeschiedenis ge traumatiseerde bevolking. Mevrouw Elza Galle-Dehen- nin, hisponologe met hart en ziel overigenstevens hoogleraar aan de Vrije Uni versiteit te Brussel, is als geen ander geplaatst om dit Peru van vandaag, zoals het doorheen zijn eigen verle den is blijven doorleven, van uit het innerlijk bewa- gene, vanuit het intellek- tueel bevattende, van uit het jaemotioneel aan voelende, ook even te be lichten. Het zal niet toeval lig zijn dat zij zich, om deze Peru tentoonstelling van uit haar gevoelswereld in te lei den. ging inspireren bij de Peruaanse dichter J.M. Ar- guedas, die zich zijn ganse leven lang verscheurd wist door het grote interene kon- flikt van dit land, de kon- frontatie van het «oude» en het «nieuwe», wat hij in zijn eigen persoonlijkheid tast baarder dacht te ervaren en daaraan ook ten onderging. Van deze dichter vertaalde Elza Galle -Dejennin een voor zichzelf en Peru sprekende tekst die wij hier weergeven: «Neen. ik ben geen kuituur- loze: ik ben een Peruaan die trots als een gelukkige dui vel. kristentaal spreekt en Indiaans. Spaans en Que hua. Deze werkelijkheid wil de ik omzetten in artistieke taal. |ultuur-Historisch i samenwerking met het j/laams instituut voor Ame- taanse Kuituren» te schelen wordt Peru bena- lerd en voorgesteld van uit Kuituur-historische hoek. r. Antoon Vollemaere, van lenoemd instituut, gezag hebbend op het terrein van Tb en kenner bij uitstek der - ^e-columbiaanse Kuituren, 1 in zijn inleiding bij de jenstelling dit aspekt van (êru introduceren. De ten- Donstelling zelf wordt, wat leze discipline betreft, te- lens overdadig gestoffeerd fnet velerlei informatief ma- jeriaal, brochures, tijd- |chriften. boeken, e.d.m. r de Inka en de pre-Inka periode van Peru. Dit alles rordt. letterlijk en figuurlijk ekstra kleurig in de iijker gesteld en onderlijnd «ij middel van een doorlo- egenpende projektie van drie ia-montages met als ,n lektievelijk onderwerp: de tude geschiedenis van Peru pré-Inka en Inka kuituur), ie pré-Columbiaanse 'unst. de Nacza-lijnen. )eze drie dia-voorstellingen luren elk ongeveer 30 minu- en en gaan om het uur door. ledurende de openingsuren Ier tentoonsteliing. 3ver de «oud-Amerikaanse» wschavingen in het alge neen. zegt Dr. Antoon Volle- laere o.m. het volgende in van zijn kursus-inleidin- «Een enorm werelddeel 14.000 km2 wordt, voor at de oudheid betreft, in >ns o derwijs doodgezwe-- (en: Amerika. Nochtans be ;tonden er in deze Nieuwe Wereld, zoals wij het noe- J men sinds het einde van de B"m#15e eeuw. even merkwaar- "dige en interessante kultu- ewofren en beschavingen als in !de oude wereld. Men mag gerust de Maya's met de yptenaren, de Azteken 9 Grieken en de Inka's Mijn principe was steeds Pe ru te beschouwen als een onuitputtelijke bron van schepping. De middelen te verbeteren om dit eindeloze land te be grijpen, ook door de kennis van al wat men in andere landen ontdekt. Neen, er is geen meer ver scheiden land. geen grotere variëteit, van landschappen en mensen; alle graden van warmte en kleur, van liefde en haat, van plannen en spitsvondigheid, van sym bolen en bezielers. Niet toe vallig werden hier ge noemd: Pachacamac en Pac- hacutec, Huaman Poma, Cieza en de Inka Garcilaso. Tupac Amaru en Valleyo, Mariategui en Eguren, het feest van Goyllur Riti en van de Heer der Mirakelen; de yunga van de kust en van de bergen; landbouw op 4000 meter hoogte, eenden die sprken op hoge bergmeren waar alle insekten van Eu ropa zouden ten ondergaan) kabines die de zon bereiken om het vuur te drinken en bovenal gloeien de bloemen van de wereld. Vandaar uit iemand nabootsen is schan delijk. Technisch zal men ons over treffen en beheersten, we weten niet tot wanneer, maar in de kunst kunnen wij de wereld iets leren.» Folkloristisch-Muzikaal Op de avond van de open stelling van deze Peru-ten- toonstelling, treedt de In diaanse groep Rupay op om het geheel muzikaal in de verf te zetten. Het is een stukje Andes-gebergte wat aldus het Brabantse heuvel land aansluiting kan vinden langs de voor eenieder be grijpbare taal van klank en melodie. Wij zijn er eigenlijk trots op deze groep voor deze avond te kunnen hebben. Wij twij felen er niet aan dat «Ru pay» u door haar geheel ei gen stijl zal weten te boeien. Deze Indiaanse muzikale kunst uit de Andes vindt zijn oorsprong in de pre-colum- biaanse tijd. Het is de erfe nis van de grote «Quechua» en «Aymara». beschavingen die van generatie op gene ratie werden doorgegeven in de vorm van konformisme en formele oppositie. De muziek uit de Andes heeft kunnen handhaven door de eeuwen heen. ondanks de bedreiging tot uitroeiing van deze kuituur in de XVIe eeuw. Zij is nochtans in staat geweest de Iotas der Spaanse overheersers te di rigeren en de wanhopige rit mes der Afrikaanse slaven, die de uitgeroeide indianen hebben vervangen op de plantages, te integreren. Niettegenstaande dat deze muziek een droevig aspekt heeft, heeft zij nooit haar interne kracht verloren. De ze volle uitbarsting wordt ondersteund door typisch in- vaardigd wordt uit het pant ser der landschildpad, de Tatou), dat de kreativiteit der Indianers weerspiegelt en een zeer grote vaardig heid vereist bij het be spelen. Rupay treedt op in traditio nele klederdracht. Zij zingen zowel in de «Aymara» als in de «Quechua»-taal, die zeer goed passen bij het pentato nisch systeem van hun in strumenten. Uit hun pro- diaanse muziekinstrumen ten. de zamponas (panfluit), de «tarkas» (zware vierkante uit één stuk gesneden fluit), de «kenas» (typisch indiaan se fluit gesneden uit riet en waarvan de uiteinden schuin afgesneden zijn) de «pinkillos» (kleine fluit met bek) en de «moxenos» of «aycores», allen blaasin strumenten. begeleid door de «bombo» (hoge trom uit een stuk gesneden uit een boomstam) en de ««wanka- ra» (kleine trom). Hiertoe be hoort ook een snaarinstru ment uit de tijd der Span jaarden, de «charrango» (waarvan de klanktest ver- gramma «Heilige Andes» brengen zij tweemaal drie liederen. Dit bevat Indiaan se muziek uit verschillende tijdperken, te beginnen ron de de jaren 1600 tot op he den. Het omvat echter ook moderne komposities waar ook Europese invloeden dui delijk aanwezig zijn. maar gebaseerd zijn op de oude traditonele komposities en door de Indianen 'volkomen geaksepteerd als hun muziek. Rupay is het Quechua- woord dat staat voor zonne stralen. Ongetwijfeld zal Rupay voor deze muzikale zonnestralen zorgen bij de openstelling van de Peru- tentoonstelling te Affligem op vrijdag 30 mei e.k. te 20.00 uur. T oeristisch-edukat ief Zoals reeds gemeld waren de VTB-VAB afdelingen van Hekelgem en Aalst van mee- taf aan bereid deze Peru- tentoonstelling te steunen en er aan mede te werken. Uiteraard kan en zal een kennismaking met Peru, zoals dit straks te Affligem mogelijk is. een onbetwist baar edukatieve «impact» hebben waardoor beslist een verdere kennismaking haast noodzakelijk zal wor den. Vandaar uit de stap zetten naar het toerisme, dat als geen andere aktiviteit zo veelomvattend edukatief in- en nawerkt, is maar een heel kort eind. En wie toeris me zegt, zegt reizen... maar ligt Peru niet al te ver weg zodat wij er alleen maar kunnen blijven van dromen? Voor één bezoeker althans aan deze Peru-tentoonstel- ling. wordt deze droom ech ter meteen een werkelijk heid. In het raam van deze manifestatie kan aan een gratis-wedstrijd over Peru worden meegedaan. De hoofdprijs is een «Reis naar het land der Inka's» (Brus sel-Lima heen en terug). De ze reis kwam zo maar nie uit de lucht vallen maar kor worden bekomen mede dooi toedoen van dhr. Reginald De Schepper van Boeykens- reizen te Dendermonde, die er bij Airtour te Brussel is in geslaagd deze gratis zetel naar Lima (en terug) binnen het Airtour programma, te bekomen. Daarbij blijft het echter niet. Aangezien er slechts één winnaar kan zijn en er ongetwijfeld vele lief hebbers zijn om deze over stap te doen, wordt door de initiatiefnemers van deze tentoonstelling een deskun dig begeleide Peru-reis georganiseerd, in samen werking met Boeykens-Rei- zen. Airtour en VTB-VAB. Het is de bedoeling om te gen een redelijke prijs een zeer hoogwaardige reis aan te bieden welke binnen een relatief kort bestek een mak- simum aan ervaringen, be levenissen en indrukken zal nalaten. Meer inlichtingen hierover verneemt u op de tentoonstelling zelf. T radit ioneel-Artisanaal Het huidige Peru wordt, als het ware, binnen uw bereik gebracht langs de vele, nog zuiver ambachtelijke ver vaardigde sier- en gebruiks voorwerpen welke op de tentoonstelling aanwezig zullen zijn. Deze uiterst waardevolle artikelen wer den terplaatse zelf. stuk voor stuk, uitgezocht en ver gaard. Dat dit geen sinekure is kan men licht onderstel len. Dit huzaren stukje werd gerealiseerd door «het origi neelste geschenken winkel tje van Aalst «dat zich aan de Zoutstraatpoort» bevindt en volledig zelf voor de in voer van deze artikelen in stond met de hulp van een te Lima zelf verblijvende rela tie. Op het moment dat wij dit schrijven zijn deze goe deren nog onderweg. Het kostte, sinds januari, een uiterste inspanning om. te gen de openstelling dezer tentoonstelling deze ver schillende voorwerpen te verzamelen en verzendklaar te krijgen. Zoals reeds eerder gezegd kan eenieder, langs en met deze hedendaagse siervoor werpen en artikelen uit Pe ru, als het ware een stukje Peru in huis halen, als een eerste stap wellicht naar een verdere kennismaking. Van de prijzen zult U beslist aangenaam verrast op kijken. Pre-Columbiaans Uit privé bezit worden waar devolle, autentieke pre-co- lumbiaanse keramiek en tekstiel getoond. Het is na genoeg zeker dat vele van deze voorwerpen vrij zullen gegeven worden voor ver koop. Voor de kenners-ver zamelaars betekent dit alles meer dan zo maar een gewo ne invitait om de tentoon stelling te bezoeken. Voor de niet-ingewijdden zal een eerste kennismaking onge twijfeld een verrijking in houden van de kuituur-his torische bagage, een verrui ming van het kunst-histori sche gezichtsveld. Hier kan slechts dit worden gezegd: deze dingen moet men ge zien hebben! Mineralogie Van oudsher is Peru ver maard en gegeerd voor zijn rijke ondergrond. De ver schillende ertsen-mineralen die daar worden gevonden komen voor in uitzonderlijk mooie kristalstrukturen. Als men «in het gebergte, de mijnwerkers gaat opzoeken, slaagt men er soms in om deze gave kristalvormen on geschonden in bezit te ver werven. Verschillende van deze mineralen zullen ook getoond worden en tevens te koop aangebodenop de Peru-tentoonstelling. De verzamelaars van mineraal kristallen zullen alvast heel wat vinden wat naar hun gading is. Op dit terrein ;s het in de eerste plaats Dom Idisbald zelf, de promotor van het Affligemse Kultu- reel Centrum, die zich als de specialist ter zake aan dient. Programma van de Peru- tentoonstelling Openstelling op vrijdag 30 mei 1980 te 20.00 uur in het Kultureel Centrum te Affli gem, Abdijstraat 6 te He kelgem. Inleiding door mevrouw El za Galle- Dehennin, hispa- nologe, hoogleraar aan de V.V.B. en Dr. Antoon Volle maere van het Vlaams insti tuut voor Amerikaanse kui turen. Muzikale omlijsting door de Indiaanse groep Rupay De tentoonstelling wordt opengesteld door de ambas sadeur van Peru te Brussel, Don Julio Ergo Aguirre, en loopt van 30 mei tot 15 juni 1980. U bent er welkom, 's zater dags van 14.30 tot 20.00 uur 's zondags van 11 tot 13 uur en van 14.30 tot 20.00 uur. Aan de tentoonstelling is een gratis-Peruwedstrijd verbonden met als hoofd prijs een Reis naar Peru. die door Airtour werd geschon ken in samenwerking met Boeykens reizen te Dender monde, Verder zijn er nog verschillende prijzen voor een totale waarde van meer dan 15.000 fr waaronder heel wat waardebons. Vermelden wij nog dat deze tentoonstelling tot stand is gekomen op initiatief van de werkgroep «vrienden van Peru» met de steun en/of me dewerking van: de ambas sade van Peru te Brussel, de VTB-VAB afdelingen Hekel gem en Aalst, het weekblad De Voorpost Aalst, uitgeve rij-drukkerij De Cuyper. Dendermonde, de band «Credit Lyonnais» te Aalst. Boeykens reizen te Dender monde en Lokeren, Airtour te Brussel en Hilkka Ge schenken te Aalst. Na het onderzoek van het Park, heeft de Werkgroep, ondertussen W.B.P. O(shoek) geworden een botanisch onderzoek verricht van in het verdere Oshoekgebied. Waarom botanisch onderzoek? Omdat de planten, rechtstreeks of onrecht streeks, de voedselbasis vormen voor alle dierlijk leven; m.a.w.: zonder plan ten geen dieren en dus ook geen men sen (zie voorgaand artikel; Voedselpi- romide). De Werkgroep onderzoekt vooral de hogere planten; dat is: wat de leek doorgaans als plant betitelt, n.l. olie bloemdragende planten, waaronder natuurlijk de z.g. «onkruiden» en grassen, en ook varens. Want naast deze hogere planten, zijn er ook nog niet minder belangrijke lagere planten, zoals mossen, zwammen, schimmels, wieren, korstmossen, enz. Het onderzoek van die hogere planten ge beurde tot hiertoe vooral op floristisch gebied. D w z.: onderzoek naar de verschillende soor ten die er voorkomen, en op welke plaatsen die soorten te vinden zijn. Naast dat floristisch onderzoek, is er ook een begin gemaakt met het vegetatie onderzoek; d.w.z. Men be schouwt nu niet de soorten afzonderlijk, doch gaat de onderlinge betrekking tussen de soor ten nagaan, en ook het geheel van die betrekkingen. Want net als de mensen, ko men ook de planten in gemeenschappen Metode Het floristisch onderzoek (naar verschillende soorten planten) gebeurde op basis van het I.F.B.L.-systeem (ontworpen door het Insti tuut van Floristiek van België en Luxemburg). Binnen dit Systeem wordt het ganse gebied van België onderverdeeld in rasters van 4 km op 4 km; dat is een uur-hok. Als basiskaart werden de Militaire Stafkaarten gebruikt. Die uur-hokken werden onderverdeeld in 16 (4x4) eenheden van 1 km op 1 km: kilometer- hokken. Aan de hand van die verdeling werd de kaart van België - Luxemburg opgesteld, dus verdeeld in kleine Km-hokken. Het doel van deze inventarisatiemetode is nagaan welke soorten planten in B. en L. voorkomen en waar ze groeien. Em. Van Rompay, vooral bijgestaan door een klein leger ervaren liefhebbers, zetten zich in om km hok per km.hok te onderzoeken en de gevonden planten op te tekenen. Voor elke plant werd op een kaart de km-hokken inge vuld waar die bepaalde plant gevonden werd. Dat geeft op één plaat een grafisch beeld, in één opslag waar te nemen waar die bepaalde plant in België groeit; de versprei- dingskaart van die plant, (zie twee voor beelden). Het geheel van die verschillende kaarten één voor elke plant, vormt de Atlas van de Belgische en Luxemburgse Flora. Door die ingrepen, lichte tot zware verstorin gen in het Oshoek over de jongste 3/4 eeuw, is er een grote verscheidenheid aan land schappen-typen met verschillende plantenas- sociaties (gemeenschappen) en typische gamma's van planten ontstaan. De Werk groep beoogde een sterk doorgedreven inven taris van de planten, met een gedetailleerde opname van de spreiding ervan. Daarvoor was de I.F B.L.-raster veel te grof. De eenheid van dat systeem: het Km.-hok werd dan ook voor dit onderzoek verder onderverdeeld in 100 (10 x 10) hokjes van 100 op 100 m.. hectare-hok. Het Osbroek werd per hectare- hok onderzocht en de verspreiding van elke plant op een Osbroek-kaart, verdeeld in he ctarehokjes, opgetekend. Al deze kaarten samen vormen een Osbroek- Atlas, gelijkvormig aan de I.F.B.L.-atlas, doch 10x10= 100 maal fijner. Dot is een enig experiment. De planteninven- taris en de vergelijking daarvan met de I.F.B.L.-lijst en de nationale Standaardlijst Stieperaere, samen met het Osbroekatlas ma teriaal werden voorgesteld aan de heer Van Hecke van de Nationale Plantentuin Meise, die richtlijnen gaf voor de verwerking van de gegevens volgens technische procédés en becijfering van statistieken volgens welbe paalde regels. Het resultaat verschijnt in een wetenschappelijk tijdschrift. Het experiment bleek zo boeiend, dat overwo gen wordt het op hoger niveau verder te onderzoeken. Resultaat in een taal verstaanbaar voor de leek. In de Atlas van Belgie zijn zowat 1.600 verschillende planten opgenomen; weltever staan: in het wild groeiende planten, met uitsluiting van «Kultuurplanten» zoals b.vb. tulpen, tuingeraniums, hortensias, Nu is het uitgesloten dat die allen samen op één plek voorkomen, want de meeste planten gedijen maar in hun eigen «streek», op eigen bodem en in eigen klimaat. Zo moet men in het Osbroek bvb. geen duin-, rots- of Hoog- veenplanten verwachten, gewoon omdat de nodige «levensomstandigheden» er niet voor komen. Er werden zowat 460 verschillende (wilde) planten gevonden. Dat aantal is meer dan 1/4 tot bij 1/3 van het totaal in België normaal voorkomende planten. En dat op slechts zo wat 70 heet. Een concentratie van rond de 200 planten op een km.-hok (100 heet.) gaat door voor een rijk gebied; wat niet wil zeggen dat gebieden met minder soorten noodzake lijk botanisch minderwaardig zijn; bvb. Heide of Hoogveen. (Hoogveen: in 45 km2 na tuurreservaat; zowat 150 soorten, zonder de ubiquisten langs bomen en wegen, buiten beschouwing). Anderzijds kunnen in verste delijkte gebieden dikwijls een zeer hoog aan tal planten voorkomen; bvb. in de streek rond Charleroi telt men meer dan 600 soorten, doch wel op een oppervlakte die meer dan 16 maal groter is dan het Osbroek Er mag wel gesteld worden: de concentratie van verschillende planten in het Osbroek is zeer groot. Toch moet die vaststelling even gerelativeerd worden De hoge «score» is o.a.m. vooral te wijten aan twee feiten: 1Het Osbroek werd langdurig 1977/79) en intensief onderzocht; «door de fijne kam ge haald». Het ligt voor de hand dat er in gebieden onderzocht volgens de gebruikelijke manier, er heel wat meer zou gevonden worden met de hier toegepaste methode. Vandaar de belangstelling van hogerhand. 2. Doch ook vanwege de gevarieerdheid van het terrein. En dat samengedrongen op zo'n kleine oppervlakte, maakt het gebied des te interessanter. De oorzaak van die grote verscheidenheid ligt bij de verstedelijking (omringd door land bouw- en woongebied), de bodem (alluviaal met aanvoer van vreemd materiaal), het reliëf (van laag broek tot relatief droog terrein 3 tot 4 m aangehoogd), en de graad van verstoring (weide, hooiland, inplanting van bomen, bo dembedekking, storten). Resultaat van die ingrepen, die wijzigingen: er ontstonden verschillende «landschappen». In afwachting van een deskundige indeling in typen en de afbakening ervan, volgen hier enkele omschrijvingen in «lekentaal». Vochtige weiden; kort begroeid braakland (pioniersvegetotie), opgeschoten gras; idem kruid (ruigten); plekken zeggen; plekken riet op vochtig tot natte gronden of zeer nat tot plassen, al of niet met els; dicht struikgewas, vochtig tot zeer nat; jonge berk en wilg op droge asgrond; hoogstammig loof met open of dichte ondergroei; het laatste geval vochtig tot nat; naaldhout met ondergroei; plassen, brede sloten en vijvers, lanen.. Vervolg volgende week Deze tweelingszusters uit Herdersem kwamen per koets naar de kerk. Dit ter gelegenheid van hun eerste kommunie. (Per) De leraarsploeg van het R.I.T.O. bracht vorig wekeind 'n Huis vol herrie» De mensen slagen er toch elk jaar terug in om een toneelstuk aan de ouders en hun kinderen aan te bieden. (Per)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1980 | | pagina 7