RUDY BALLIU OOGST SUKSES TE AALST WILLEMFONDS - AALST ZORGT VOOR FIJNZINNIG APERITIEFKONCERT CONCERTLEVEN TE AALST: EEN WEELDE CLAUS ON THE ROCKS Moet er nog zand zijn! MUZIEKKONSERTEN OP DE GROTE MARKT rnsiiin JAZZ kaïé Rudy Balliu zorgde met zijn Society Serenaders voor één van de beste optredens die we dit seizoen in de Crazy Bol lazz Café bijwoonden. De zés muzikanten brachten een uitgekiend repertoire vol hoogtepun ten. Zowel individueel als gezamenlijk kregen ze ruimschoots de gelegenheid om hun talent te de monstreren. Het werd opnieuw een lange avond, waarvan de talrijke jazzliefheb bers met volle teugen genoten. Dit was vooral te danken aan het zeer gevarieerde repertoire: hoofdzakelijk New Orleans, maar ook boogie-woogie, blues en spirituals. Philippe De Smet oogstte verdiend sukses op de trombone. Hij speelt krachtig maar gevoelig, zonder kompleksen. Dat konden we vaststellen in enkele zeer gesmaakte nummers, zoals Walters Boogie Woogie, één van de weinige door Balliu gezongen songs. Ook in het melancholische St.- James Infirmary schitter de Philippe De Smet, zij het op de dwarsfluit. Dit nummer was overigens een hoogtepunt van de avond, mede dankzij de uitstekende klarinet van Rudy Balliu. Deze laatste loodst zijn groep moeite loos door de vaak moei lijke nummers, zodat het geheel een frisse en af gewerkte indruk geeft. De groep stdat er, hij is homogeen en podium- vast. Bovendien kunnen de Serenaders bogen op een originele en goed in het oor liggende sound. Als instrumentalist onbe rispelijk, stelde de zan- Banjo en gitaarwerk kwam van Filip Hermans. (Per) Het Willemfonds verdient een dubbele dank van de chromatiek van Wagners Hilde De Neef niet li Aalsterse muziekliefhebbers, primo omdat hun ape- orkest, donker van tint. raak 91% op de nation: riiiefkoncert een klad zon in ons zondags regengor- De stem zit tussen recita- muziekwedstrijd van dijn betekende, secundo omdat pianist Urbain tief en melodie maar Gemeentekrediet Boodts via de voorzitter liet verstaan dat er met de heeft een grote zeggings- België. Haar fluitspel Rudy Naeyaert aan de bas. (Per) ger Balliu ons ietwat teleur, de klankkleur van zijn stem ligt ons minder. Bassist Rudy Naeyaert was evèneens in zijn dagje. Naast het minder opvallend begeleidings- werk gaf hij enkele opge merkte solo's. Vooral in het reeds geciteerde Walters Boogie Woogie was hij bovenmaats. Drummer Guy Preckler was net als vorige keer zonder meer goed: technisch sterk on derlegd liet hij niet één steekje vallen, maar leg de hij fijne aksenten waar dat nodig was. Aan de piano van de Se renaders zit Walter De Troch. Zonder echt in het oog te springen onder steunt hij met beschei den, melodieus spel de groepssound. Zijn solo's kwamen wat minder uit de verf, wat allicht te wij ten was aan de geluids regeling. Flip Hermans bespeelt banjo en gitaar. Zijn ban- jospel is tintelend en op gewekt en zijn solo's op hetzelfde instrument ver raadden een niet te on derschatten vingervlug heid. We hopen Rudy Balliu en zijn Society Serenaders volgend seizoen opnieuw in The Crazy Bol aan het werk te zien. T.V. («Da unten im Tale»), op gewekt («Schwester- lein»), schalks-ondeu gend («Feinsliebchen») heid van een zomera vond aan, het dartele rit me waarop een kind Trombone en dwarsfluit, Phillipe De Smet, een knappe leeH piano van de feestzaal mits ernstige restauratie kracht. «Das verlassene subtiel, pittig, helder nog iets aan te vangen valt. een eufemisme voor: Magdlein» verloopt van zangerig. Alleen in h koop aub een nieuw instrument, vroede gemeente- beheerste pijn naar oer- slotallegro mochten vaderen. Waarop schepen M. De Bisschop repliceer- schreeuw. snelle loopjes wat pun de met de belofte tot aankoop van een halve vleugel. Hier wordt het pas van ger zijn. Goed nieuws dus voor het luisterend oor, maar ook Alban Berg voorbereid, Tsjaikowski is een g voor de spelende handen die nu vergeefse pogingen de angst van Kafka en de weldenaar, en niet doen om hun interpretatie vorm en kleur te geven. overgevoelige Wozzeck. leen in zijn symfonis Het zwaartepunt van het programma lag bij de sopraan Gerda Lom- baerts. Ze haalde de eer ste prijs aan het conser vatorium te Gent en volg de de meestercursus liedinterpretatie bij Peter Pears, een referentie, want Pears was de ge liefkoosde vertolker van Benjamin Britten. Haar stem heeft de helderheid van een klare vliet, door loopt een gamma van ge voeligheden en leeft zich stilistisch zowel in de sensuele klankkleur van Fauré als in de pathos van Tsaikowski (hij schaamde er zich niet over populaire thema's te bewerken) liggen qua sfeer een heel eind van zijn symfonisch werk Het aperitiefconcert in het stadhuis kende niet zo'n denderend sukses waar de barometer bevolking. Slechts sympatisanten van de inrichtende vereniging, het Willemfc schommelt tussen stil ge- woonden de vertoning bij. (Per) dragen pijn en zachte eenzelvigd met het lied. «verborgenheit» weemoed. Hier is het ko loriet lieflijk - pastoraal eren- musicus. (Per) zit in- werk. De aria «Adieu f Dit is een eretitel maar een wijde boog van rets» waarin Jeam ook een beperking van spanning. Gerda Lom- d'Arc afscheid neemt vc zijn genialiteit. Ook zijn baerts' stem past zich al wat haar lief is, zit v. kamermuziek immers is even moeiteloos aan pathos, vol melo-dran* grote muziek, doorgloeid Wolfs scherp uitgesne- tiek die ons kritis4 als ze is van berusting en den profiel aan als aan stemt en vaak aan oj Gerda Lombaerts zingt opstandigheid. Anders is de zachte pastelkleuren voorbijglijdt. De fortisj met aangepast tempera- het bij Hugo Wolf. Van van Fauré. De zo typi- mi die Tsjaikowski kwi ment: met lichte toetsen genadeloos criticus sche kenmerken van tig rondstrooit, liggt brengt ze de weemoedig- bewonderaar van Wag- diens werk: de pastorale Gerda Lombaerts mindi ner, stokebrand tegen rust, de wazige lichtvlek- goed. Stemvorming Brahms groeide hij uit ken, de intimistische ademtechniek zijn fel tot een begenadigd lied- sfeer groeien uit tot een loos, maar haar componist. De pianobe- stemmingsbeeld dat ge- blijkt beperkt. Schubert wordt vaak ver- geleiding heeft de voelig klinkt maar toch Briljant echter is niet zoeterig wordt. Ur- vertolking van Roi Er valt in Aalst - muzikaal altijd wel iets te beleven. Ik wil nog even herinneren aan het aanbod voor het week-end. zaterdag 7 juni speelt Louis Van der Paal het eerste deel van Bachs «Wohltemperierte Kla vier» in de sfeervolle ruimte van de kapel van het Oud hospitaal. Deze muziek is niet gemak kelijk, maar biedt zo'n rijkdom aan variatie dat het aandachtig beluisteren ervan de theorie van de monotone Bach naar het rijk van de legende verwijst. Louis Van der Paal zegt van Bach dat hij onuitputtelijk is, dat men bij hem altijd iets nieuws ontdekt. Dat zijn vertolking borg staat voor een authentieke Bach, bewijzen de positieve kritieken over zijn Goldberg - variaties in gespecialiseerde tijdschriften. Aan vang: 20 uur. eveneens op zaterdag 7 juni heeft te 20 uur in de feestzaal van het stadhuis het huldecondert Willy Van der Meirsch plaats. Dit concert is gewija aan net werK van deze Aalstenaar, die weldra onder het pseudoniem Carlo Tarras ook zijn schilderijen zal tentoon stellen in het kas teel «Ter Linden». Deze begaafde man een echte Proteus, moeilijk onder één noemer te vangen is het beluisteren en het bekijken zeker waard. op maandag 9 juni zingt te 20.30 uur in Sint- Martinuskerk het Finse koor «Cantores Mino- res». Azymuth organiseert in samenwerking met Cantate Domino, kunstgroep Alkuone en het stadsbestuur. Het Finse koor heeft een stevige traditie (het won al eens de eerste prijs in de wedstrijd «Let the people sing» van de BBC), een eigen stemtimbre en een bijzonder boeiend programma dat klassiek maar geluk kig ook Fins is. Zo krijgen we de kans naast Sibelius een aantal Finse componisten te horen die ons onbekend zijn maar precies daardoor iets nieuws reveleren. W.D.B. De jonge PW Mutualisten zorgden op zondag 1 juni wust een break in de sce- laatstleden voor een theateravond met de voorstel- nische handelingen be ling van «Claus on the rocks» van Steef Verwee. Dit reikt, waardoor de dra- unieke als poëzie-rockprogramma te omschrijven matische spanningen spektakel werd opgevoerd door het bekende Gentse merkelijk werden ver- Arena theater in de stadsschouwburg te Aalst. hoogd. Deze jongste creatie van de auteur-componist Steef Deze combinatie van po- Verwee, die reeds in 1978 bekendheid verwierf met ëzie, muziek en theater zijn poetry-rock. bestond uit een aantal door Verwee werd in zijn geheel een op muziek gezette gedichten van Hugo Claus en boeiend kijk- en luister- handig aangevuld met een aantal liedjes van Lies- stuk waarin het gedicht beth List waarvoor ook Hugo Claus de teksten schreef. de muziek inspireerde en de handeling verduide lijkte. Voeg daar nog de lichteffekten, de muzika le begeleiding en de ak- tie aan toe en men krijgt een avond poëzie-spek- takel voorgeschoteld waarin poëzie op zijn best werd beleefd. A.D.B. formatie. (Per) Maar wat heeft «Claus worden beleefd en aan- on the rocks» ons nu ei- gevoeld, genlijk geboden? Het ge- Voortbouwend op zijn heel was een dramati- eerste poëzie rock-pro- sche en muzikale dialoog gramma warin heel wat Van de hand van de dinamische VTB-VAB-vertegen- met gedichten en teksten ideologische thema's woordiger te Hekelgem Laurens van der Schueren, van Hugo Claus waarin werden verwerkt, koos vanaf 1978 ook hoofdbestuurslid en tevens uitgever telkens de relatie man- componist Verwee hier van «Klavervier» sinds 1967, verscheen in de Vlaam- vrouw centraal stond, bewust poëtisch mate- se Toeristische Bibliotheek als nummer 257 «Van Het was een spel waarin riaal waarin een meer in- zandman tot zandschilder», het verhaal van de elke partner verwacht, tieme gevoelswereld zandschilderkunst, vooral dan te Hekelgem met als ontmoet, beleefd, subli- werd verwoord. De slogan «Moet er nog zand zijn?», meert, verwerpt en ten uiterst genuanceerde Van der Schuereh, ook Speciaal wordt belicht de slotte (niet) berust. De teksten die tevens zeer reeds samensteller van Hekelgemse zandschil- gedichten werden geko- indringend waren, ble- de «Gids voor Hekel- derkunst waarvan Adèle zen uit «Oostakkerse ge- ken hiervoor uiterst ge- gem» en auteur van Callebaut aan de basis dichten», «De geverfde schikt. Ze openden een «Wandelgids voor Hekel- ligt en de karakteristieken ruiter» en «Een huis dat universum waarin de gem», «De Kluiskapel», van het Hekelgems zand- eeuwenoude relatie tus- het fietsboekje «Affli- tapijt, sen man en vrouw op een gem-Buggenhputbos» en Vervolgens wordt de hele moderne, harde, soms de «Stergids voor Affli- galerij Hekelgemse zand- erotische, maar steeds gem» behandelt in een schilders onder de loupe zeer dichterlijke wijze keurige brochure de genomen vanaf de werd verwoord. plaats van het zand in het grondlegster Adèle Calle- Muzikaal gezien werd de Vlaamse volksleven, de baut over zuster Viktori- zuivere roek-stijl afge- overtalrijke volksgebrui- ne, Maria, Roger en Elide wisseld met meer op het ken waarbij zand van pas De Boeck, Pierre Van (moderne) Franse komt en de zandversie- Ransbeeck, Karei Van chanson geïnspireerde ringen bij volksreligieuze Driessche, Jan Nevens composities. Door deze feesten en bijzondere ge- tot Theo De Rijck. variatie werd heel be- beurtenissen. Tal van schilders aller- bain Boodts draagt tel- en Schubert, twee kens bij tot de gaafheid podes bijna. In Rou: van het beeld. «Deux poèmes de Dido's lamento bij het sard» verklanken fluit vertrek van Aeneas uit stem een Purcells opera «Dido and partij. Aeneas» is dezelfde ui ting van wanhoop als die Elk zingt zijn eigen li< van Orfeus bij de dood en toch vullen ze mekal van zijn geliefde uit aan. De fluit is exotisf Glucks opera «Orpheus als de vreemde dierenl und Eurydice». De aria is guren bij le Hnnnni^. gebouwd op een crescen- Rousseau, de melodie do dat uitloop op de dra- de stem is bewuttL zond matische kreet «Remem- schraal gehouden maestro Jos ber me», een climax die expressief. een goed nog kracht en volume Schubert is een man vciion Thoi mist. stemmingen. En ni*r gesch Het wekt altijd opnieuw mand slaagde er beter Itserse pi verbazing te horen welke die in muziek vast te lewkestm* onuitputtelijke bron van gen. Drie van zijn lied minuten melodieën Haendel is. ren vormen het sluitstif het eer Ook zijn kamermuziek is drie stemmingstaferel|>loeg op een schatkamer van ook: pluk de dag, romat ons vad sprankelende vondsten, ce, gelukzaligheid. Ilmschoot Uiteraard wordt de dia- stem klinkt warm en bos! Op t loog uit zijn sonate nr. 5 heerst. Maar Schubei?® maniei in F voor fluit en klave- genie zit ook in de pian! suppor cimbel enigszins verte- begeleiding en die sfeOders hel kend door het gebruik weet Urbain Boodts i'den de van de piano, die te wei- ondanks de staat van cïegeerde nig speels klinkt, te wei- piano suggestief ropese b nig tintelend, te glad. schilderen. luimend Maar blijkbaar haalde W.D.fcf in de l. Rond •ntstadioi j^kranen len hebb applaus fenkamp i een h :t grauw< den de ar de d Ook muzikaal wordt gezorgd voor heel wal°r mindi animatie op de verkeersvrije Grote Markt te^ het Aalst. ven het j Hieronder een kort overzicht van wat U zoal irPrtenhui: de zomermaanden mag verwachten. Pese ^ro' Zaterdag 7 juni, 16 u.: Aalsterse Postharj monie -- Zaterdag 21 juni, 17 u.: De Oude Garde Zondag 29 juni, 16 u.: Kunst en Vermaak 1 Vrijdag 4 juli, 20 u.: Tot Heil des Volks Zaterdag 5 juli, 20 u.: Al groeiend bloeiend Maandag 21 juli, 11 u.: De Oude Garde Zondag 10 Augustus, 11 u.: De Oude Garde Zondag 24 Augustus, 11 u.: Hand aan Hand Zondag 7 september, 11.30 u.: Vrijwillige Brandweer. Maatschappijen uit de deelgemeenten komen niet aan bod. LH§ tussen Nacht en Morgen staat». Enerzijds heeft men ge tracht het al te «tour de chantaspect te vermij den en anderzijds heeft men gestreefd de poëti sche inhoud van de tek sten door sterk gerit meerde muziek, vloeien de handelingen en licht- 1 regie, zodanig te onder lijnen dat ze intens kon hande liepen, al was het Perre uit het nabije. M 1 maar efemeer, in het dert werd hierbij wel spoor van deze Hekel- geten. gemse zandschilders. Zo U kan zich de'keuri Clarisse Jacobs uit Erem- brochure aan de prijs v bodegem, Eugeen Van 60 fr. aanschaffen den Broeck uit Asse, Ur- VTB. Het kaftontwerp bain Gerlo uit Waas- van de grafische kuns munster, Bert Van den Broeck en Jan Heuninckx uit Opwijk, Louis Per- soons uit Aalst en tal van anderen. Gustaaf Van de naar Piet Ghijsens en 11 merendeel van de fotqf van Leo De Rijck of uit h, archief van Pierre Vr Ransbeeck of R.De boe(

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1980 | | pagina 20