SINT-MARTINUSKERK: GROOTS, TOT EN MET MUZIEKBELEVENIS RENAAT RAVIJTS- TORNOOI GESTART het linnen doek Vijf eeuwen St.-Martinuskerk EXPO «INDUSTRIALISATIE» IN HRIT0 vvvv^vwvv% AV\VVVWWVVVVVWVV\ V VlWVWvWlVVWVVVVUWVUVIVUVVI Ve ft eeet moet gezegd, dat het met een zekere schroom en iet ïfchrik was dat ik van de mis van Tinei kennis nam. en. [assamissen, opeenstapeling van koren en de in Meestal ongecontroleerde) klankkubussen die daar- gn <ït voortgalmen, effekten a la berlioz (schuif op, er k h boeten nog vijfhonderd man bij) waarbij ontroering r'n9teestal synoniem van verbijstering is, doen mij d h egrder huiverig tegenover deze soort muziek en dit w'"bort godsdienstbeleven staan. Daarenboven heerst weikwijls bij dergelijke uitvoering om de boutade te hea\teren een algemene sfeer van blijheid die door tonemand gedeeld wordt. Of de vrees bewaarheid 'erd of ijdel bleek, is te lezen in de volgende regels. we □shei het persblaadjes ver- serie «inzoemers». Het ichzpreid door stadssecreta- heeft natuurlijk met de r hets Christiaan Willems eigenlijke mis niets te -eertfordt de «Missa in hono- maken, maar het doet zo !g tfm beatae mariae virgi- «amateuristisch» aan, en alerris de Lourdes» (daar- ik ben me er zeer van mocfee heb ik ze eenmaal bewust dat dit een woord ar "elemaal genoemd) zeer is dat geen enkel koor naaregelijk uitgeplozen met enige standing op ,dukaar technisch, muziek- zijn lijf geplakt wil heb- eersistorische en estheti- ben. Merkwaardig ge- -,ger':he achtergrond. In de- noeg doen alle partijen /an 5 voorlichting staat o.a. dat, ook als de vrouwen- at de mis in opdracht stemmen alleen bicine- 3or 5u geschreven zijn, ter- rend aanvangen. De zeer r h(fijl er anderzijds ook trage tempi van het Kyrie ilturfonnen zijn dat hij de 5- en Christe met hun uitge- is temmige mis als dank sproken religieus karak- p oor zijn (heel trage) ge- ter wemelen van polyfo- ijn ezing te Lourdes zou ge- ne trekken. Mijn vrees komiaakt hebben (vandaar voor zwaarte en logheid adr(Bt citaat «Ik heb deze blijkt ongegrond, en na laan lis niet geschreven, en korte rimpelaarzeling r.19.iaar gebeden). Van de in de eerste Christe-ma- Um( ier koren die voor de ten deinen de gesplitste Aal^voerin9 aangesproken stemmen in zelfstandig- A.D'erden (het Antwerps heid uit. Wie de mis niet achkoor, de Gregorius- hoorde, en naar een ver- ilHft uit Oudenaarde, de gelijkingsbasis zoekt ludenaardse Zangvere- komt terecht bij Perosi, in iging en Psallite uit koormiddens voor zijn r.ei int-Niklaas) is het eer- missenwerk zeker be- i ,)e wellicht het bekend- kend. Hij vertrekt even- er :e (maar wat is bekend, eens van de Renaissan- an, h waarop is het dikwijls ce-Palestrina basis, u j^baseerd?) Naast de maar Tinei is romanti- op lis worden de Grego- scher en grootser van !ens aanse gezangen van de klank, wat er eigenlijk 110 gindag na Pinksteren maar een gevolg van is, vo itgevoerd, en alhoewel en hij is gewoon ook n e!en hiermee het eigen mooier. Vooral het eerste arakter van de dienst en gedeelte van de mis ©llicht ook de sfeer wil leent zich vanzelf tot ver- frnadrukken, is dit de 'gelijkingsmateriaal. Uit vakke ketting van de het Gloria vallen vooral ering. Het beeld is im- de ronde tenorstemmen ers van een zekere te onthouden. Hun partij i-oefheid niet vrij te pra- is zo hoog geschreven de adem van de dat de Knödeltenoren •rieden schiet af en wijselijk alleen de mond (in het uitdeinen van in stilte openen en van- cantus firmus) duide- daar... De melodisch |k te kort, en (de dood frapperende altpartij is het Gregoriaans) een bojzonder rijk en vooral •leboel stemmen zijn zijn er de reminiscenties :onderlijk hoorbaar, aan Bach in de harmoni- s U de radiomis op zon- sche oplossing van de tgmorgen gehoord hebt melodie. De slotmaten weg naar BRT-1 moet (cum sancto spiritu en helaas een pracht van amen) zijn hoogtepunten «-V|K»n Bachkantate vaar- en toetsstenen voor Ti- lel zeggen) hebt U deze nels religieuze visie op entoonstatatie zeker aan de muziekkunst. en ore kunnen onder- Het Credo is bijzonder inden. kort en stil. Eigenlijk heb Vat nu de eigenlijke uit- ik er geen noot van ge- •ring van de mis be- hoord. Er is natuurlijk al- ift: ik zal nooit kunnen tijd de mogelijkheid dat 'ijpen waarom goede alle koorleden toevallig •ren (en dat zijn ze toch, hun partituur vergeten iders zouden ze er nooit zijn, maar er zijn ook an- :aan) elk optreden moe- dere mogelijkheden. »n aanvangen met een Omdat er helemaal geen reden vernoemd werd voor het niet uitvoeren van dit gedeelte, is de meest voor de hand lig gende oorzaak (maar niet de meest logische) al licht in een niet-muzikale hoek te zoeken. Naar het Sanctus. Het Sanctus, uitwaaiend naar het Be- nedictus is het direkt (al tijd rekening gehouden meteen eerste kennisma king meest aanspreekba re deel. De wisselmaten van het «Pleni gunt» zijn bijna charmerend, en de inleiding van het Bene- dictus is zeker de duide lijkste verwijzing naar de (vroeg) Renaissance. Het thema kon zo uit de om geving van Josquin ko men, de verwerking is daarentegen natuurlijk eigentijds-romantisch. Het hemels blije Hosan na wordt besloten door opeengestapelde koraal- sterke akkoorden, op groeiend naar het «In ex- celsis, en het sluit het aanvankelijk stil begon nen gebed met een boeg beeld van klanken af. Het wondermooie Agnus Dei, dat ingetogen be gint en met vier evolue rende stemmen naar een sfeer van versteilling overgaat, is een kracht proef voor de hoge sopra nen (hier zit samen met de 5-stemmige bezetting het moeilijke voor uitvoe ring door klein bezette koren). De duelerende mannenstemmen tegen een achtergrond van e- choënde vrouwen is ronduit een geniale vondst. Het orgel, dat zich tot dan toe in stil zwijgen gehuld had sloot de plechtigheid af. Samenvattend kan ge steld worden dat deze uitvoering zeer interes sant te noemen was. Geen mijlpaal d la Ma- riavespers, maar een be wijs van Vlaamse (wel licht moet dit met een kleine letter) Romantisch toonkunst, waarbij inter pretatie en uitvoering van hoog nieveau waren. Een ervaring die naar hernieuwing vraagt, maar dan liefst maar zie je het al gebeuren in een kerkdienst met partituur, want het oog wil af en toe ook wel iets. F.C. Op 31 mei ging in café Landhuis, Grote Markt te Aalst de lottrekking door van de vierde uitgave van het Renaat Ravijtstornooi. Op het secretariaat wa ren 20 kandidaturen bin nengekomen, waaronder de winnaar van vorig tor nooi, de Multatulikring uit Gent, die dan ook au tomatisch weerhouden werd. De lottrekking was uiter mate gunstig voor de Brusselse toneelvereni gingen (3), terwijl ook Aalst met 2 op 3 niet te klagen had van de on schuldige hand (alleen de Catharinisten bleven in de mand liggen). Volgende groepen wer den uitgeloot als deelne mers aan het 4e R. Ravijtstornooi: Multatulikring uit Gent Sint Jorisgilde uit Wieze Arbeid en Kunst uit Aalst Nut en Vermaak uit Mariakerke CINEMA FEESTPALEIS ZAAL I Met «Hardly Working» is cinema Feestpaleis aan de laatste nieuwe Jerry Lewisfilm toe. Een lach en een traan, genietbaar voor het ganse gezin. Sinds 1970 is het reeds geleden dat wij van Jerry nog iets te zien kregen. Desondanks heeft hij aan zijn stijl nog niets gewijzigd. Zoals hij trouwens zelf zegt denkt hij er niet aan de kip met gouden eieren te slachten. Dus nog steeds dezelfde bedoening, maar ditmaal met een 53 jaar oude Jerry Lewis. Een man wiens buikje er niet op vermagerd is. Het verhaal is vrij banaal. Het is het verhaal van een klown die ontslagen wordt omdat de banken vinden dat geldbeleggen in een cirkus een verloren zaak is. En dan begint het avon tuurlijke leven van onze klown. Twaalf stielen en dertien ongelukken; zoals men in de volks mond pleegt te zeggen. Jerry wordt garagebe- diende, discobarman, ober in een Chinees res taurant, enz. Onder al deze kolder schuilt in de humor van Jerry echter een gevoelige natuur... Achter het masker van de circusklown schuilt im mers heel wat tragiek. Een humoristische film waarvan men even eens zou verwachten dat hij eindigt op een happy end, maar dit is niet ten volle het geval, het is in tegendeel de persoon van Jerry, de man op zoek naar geluk, die zijn ware eind doel bereikt en hierdoor gelukkig wordt. ZAAL 2 In zaal 2 van cinema Feestpaleis voert Dracula nog het hoge woord en bijt af en toe nog eens een mooi meisje: «Liefde bij de eerste beet», en dat reeds gedurende twee weken. ZAAL 3 In zaal 3 begeeft men zich voor de vierde week in de ruimte met «The sheriff and the satelli te». Een Bud Spencer-film. CINEMA PALACE «The main event» een dolle kamp is een film van Howard Zieff met in de hoofdrollen Barbara Streisand en Ryan O'Neal. Hillary Kramer, die een groot reukwarenbe- drijf beheert komt tot de vaststelling dat zij over geen rooie duit meer beschikt. Het enige wat haar nog rest in een kontakt met de bokser Kid Natural. Hillary (Barbara) is vast besloten zich weer op te werken wat haar financiën betreft. Ze gaat hiervoor Kid Natural opzoeken in de hoop van die verliezer een winnaar te kunnen maken. Bij deze ontmoeting merkt zij dat hij verzot is op vrouwen, maar daarnaast verneemt zij ook dat hij de laatste vier jaar aan geen wedstrij den meer heeft deelgenomen. Bovendien is hij meer geïnteresseerd in zijn rijschool dan in het boksen. Hij weigert dan ook terug te keren naar de ring, totdat Hillary dreigt met het gerecht: contractbreuk. Aangespoord door een overal aanwezige Hillary begint hij aan zijn come back. Via een machtige boksmanager, die vooral Hillary beoogt, wordt Kid geëngageerd om aan talrijke belangrijke wedstrijden mee te doen. De belangrijkste strijd voor Kid is echter niet deze in de ring, maar deze om Hillary. STUDIO Voor de derde opeenvolgende week houdt «Bad Max» hier grote kuis onder het schorre morrie dat onze wereld onveilig maakt. CLUB De Witte van Zichem, de film van Robbe De Hert spant in het Aalsterse echter de kroon. Deze film is reeds aan zijn zevende week verlenging toe, en nog steeds lokt hij (een weliswaar kleine) volle zaal. S.J. P.A.C.T. uit Aalst Noordstar uit Brussel Dilbeeks Volkstheater De Bietjes uit Dilbeek Kwamen als reserven uit de bus:De Yverlingen Denderbelle, 't Is Jever die ons leidt, Wichelen. Al deze door het lot aan geduide groepen verbin den er zich toe voor 15 augustus het gekozen stuk, de speeldata en het aangeduide jurylid be kend te maken om de ju ry toe te laten hun bezoe- kagenda op te stellen. Ook zullen zij uiterlijk op 15 augustus een waar borgsom van 3000 fr. stor ten, die integraal zal te rugbetaald worden op de dag van de opvoering. T.V. In 1480, precies 500 jaar geleden, begon men te Aalst met de aanvang van de bouwwerken van de kolle- giale St.-Martinuskerk. Aalst wenst deze belangrijke historische gebeurtenis de nodige luister bij te zet ten. Dit met een reeks kulturele manifestaties op niveau. Hierbij hoort o.m. een tentoonstelling met dubbel thema: de rijke kunstschat van deze kerk introduceren bij een breed publiek en tevens de ikonografie van St.-Martinus belichten. Ter gelegenheid van deze. tenskomitee ontworpen herdenking wordt een herin- door de Aalstenaar Mare De neringsmedaille geslagen Bruyn, beeldhouwer en me- op verzoek van het Dirk Mar- dailleur. De Bruyn is in het penning kabinet van de Koninklijke Bibliotheek Albert I ver tegenwoordigd met een veertigtal medailles waaron der zeer bekende als Con gres 67, Verhaeren, Europa, Marnix van St.-Aldegonde, E3, metropool Antwerpen, Woningfonds en Priester Daens. De herinneringsmedaille St.- Martinuskerk heeft een dia meter van 65 mm en een dikte van 4 mm en wordt vervaardigd in brons. Ze wordt te koop gesteld aan 750 fr., bijpassend schrijn inkluis. De medaille is vermoedelijk rond september 1980 klaar en zal kunnen worden afge haald op het sekretariaat van het Dirk Martenskomitee, Kattestraat 33 te Aalst. Zo U de penning zelf niet afhaalt gelieve U 50 fr. meer te stor ten op nr. 068-0500960-79. LH Een fotomontage van de industrialisatie en haar ontwikkeling in de Belgische vlas-, katoen- en wolindustrie van 1800 tot 1914 samengesteld door Sfinks vzw Boechout. De tentoonstelling loopt van 7 tot en met 1'5 juni in het RHITO Aalst en is alle werkdagen open van 9 tot 17 u. 's Zaterdags en 's zondags van 10 tot 12.30 en van 14 tot 17 u. LH Vandaag vrijdag 6 juni wordt in de feestzaal van het HRITO, Welvaartstraat 70 te Aalst de ten toonstelling «Toen het leven nog een kortston dig verblijf in de textielfabriek was» geopend te 20 u. Het is een organisatie van Vriendenkring en Oudervereniging van het RHITO, het Frans Ma- sereelfonds, het Humanistisch Vrijzinnig Vor mingswerk, de Kulturele Centrale van het ABVV en de Werkgroep Industriële Archeologie Aalst. DE SUPERMARKT VAN DE DEKORATIE Niettegenstaande de in uitvoering zijnde werken aan Zwarte Brug en St.-Anna Bruc Is Universal decor Pieter Cornelïskaai, 16a te Aalst - Tel. 053/21.08.62 BIJ AANKOOP VAN MINIMUM 3000F: bij aankoop van 9rati»ee" stoffen tas MINIMUM 6000F! pa^Sffel^bTJ" gratis:een jerrykan tol met kraan. PANT0FFEL0FBAL BIJ AANKOOP VAN MINIMUM 1Q.OOO F gratis: ofwel een frigobox 251 ofwel een set massieve petanqueballen in etui) BIJ AANKOOP VAN MINIMUM 15.000 F gratis: een prachtige, eigentijdse Strandzetel. ^VWWWWVVVWVIW steeds gemakkelijk en zonder moeite te bereiken langs de Ringlaan (zie plan hierbij' OPENINGSUREN; 9 u. tot 12.30 u. en van 13.30 Vrijdag 9 u tot 12.30 u en van 13.30 u. tot 20 u Zaterdag doorlopend van 9 u. tot 19 c tot 19 u 1 GESCHENK PER KLANT ZOLANG VOORRAAD STREKT. Prijzen geldig van 6.6 tot 31.6

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1980 | | pagina 9