gpootlBde lede hort I Mariale praalprocessie hoogvlieger ZO WAS LEDE SUCCESRIJKE TENTOONSTELLING De Voorpost - 20.6.1980 - 13 Zoals steeds, werd ook dit jaar de Maria-novene afgesloten met de nu reeds traditioneel geworden Mariale Praalprocessie. Ondanks het betrokken we der, noteerden we heel wat belangstellenden. Het was inderdaad moeilijk om «ergens dichtbij» te parkeren met de wagen. Het volk stond niet in dichte drommen, maar we kunnen toch spreken van een zeer talrijke opkomst. De geschiedenis van het Ma- ria-beeld en een uitbeelding van het testament werd weer voortreffelijk weergegeven, hoewel we menen dat er veel minder «volk» in de processie meeging. Toch blijft het een boeiend gebeuren. de deel toonde Sint Maarten als heilige en als kindervriend. Hij stapte statig voort in het gezelschap van een schare kinderenn die elk een stuk speelgoed mee droegen. Als echte kin dervriend gaf de sint hier en daar handjes aan de jeugdige toeschouwers. Het tweede deel bracht Prachtige kostumes zijn een streling voor het A/ij In 1414 kreeg het piëta beeld van de zeven weeën een vaste plaats in de hoofdkerk van Lede. De jaarlijkse processie ter ere van üs nS-'iGS Maagd :mag uitgaan, dank zij de (stichting van de broeder schap in 1415. Vorige zondag trok deze processie weer langs de zeven kapellekens van de i ommegang. Heel wat deelnemers brachten in historische klederdracht en tussen menige praal wagens uiting aan de bloeiende Maria-devotie. Deze inrichting van het broederschap is werkelijk iénig in gans Oost-Vlaan- deren, wat de waarde van het gebeuren nog verhoogd. Traditioneel openden de Leedse Ruiters in klub- verband de optocht. Elke ruiter had een vaandel mee en de stille hoefslag van de paarden, zetten de mensen aan om de rest van de processie in een devote stilte mee te ma ken. De vendelzwaaiers j van KML.J. Sleidinge l zwaaiden hun vlaggen op de ritmische muziek van de Koninklijke Harmonie Sinte-Cecilia, die op de voet volgde. Het historisch gedeelte van de stoet toonde het leven van de heilige Mar- tinus in drie grote delen. Voorafgegaan door de Romeinse Standaard en omgeven door -soldaten in typische klederdracht leerden we de 'neiiige kennen als krijger. De hem begeleidende bede laar (die een halve man- Het doek met het bloed van ons weer de tocht van het beeld in het geheugen. Inderdaad, toen de schenker aankondigde dat het beeld verstuurd W'38 trok een groep Lede naars met de huifkar naar Brussel om dit af te halen. Ook het laatste avondmaal werd op een natuurlijke wijze in beeld gebracht. (Rik) tel kreeg) was weer uit stekend gegrimeerd Pro ficiat aan deze vakman. Het tweede deel stelde de heilige voor als klooster stichter en bouwer. Hij bleek een verdediger en een verspreider van het kristelijk geloof. Het der- Veilig en wel werd het beeld ter bestemming gebracht, omringd door een aantal soldaten en met koorden vastgebon den op de kar. De dames vanuit die tijd vergezelden het vervoer met fluwelen kleder- Maria en Jozef met hun kindje Jezus op ae vlucl dracht en punthoeden gordel, zwaaiden zij de vervolledigd met een blauw-witte vlaggen in kanten doekje. de wind. Van toen af aan kwamen Vervolgens werd het le ven van Maria uitge beeld. De eerste groep toonden de ouders van Maria, die hun kind naar de tempel leidden. De ho gepriesters schreven haar naam in. De voorag- ging van Simeon volgde hierop en de vlucht naar Egypte trok weer heel wat aandacht. Maria zat op de ezel, aan de toom geleid door Jozef. Het Trio werd achtervolgd door een handvol so Ida,- ten weer in de typische klederdracht. Hierna volgde een uiterst mooie praalwagen: het huisje van Nazareth. Men zag hoe de beminnelijke zoon Gods zijn voedster vader hielp aan de schrijnwerkersbank. Ma ria zat rustig in huis te spinnen. Het vijfde tafereel toonde de onrustige ouders, die Jezus al lesgevend te rugvinden in de tempel. De twaalf apostelen in het senakel vormden weer een mooie praalwa gen. De serieuze deelne mers hadden de «verra der» reeds uitgesloten:.. De praalwagen werd ge volgd door een uitgeput te Christus met een be bloed aangezicht en sleu rend aan het zware kruis. De doornkroon werd fier gedragen en het aange zicht werd «bloederig» gegrimeerd. Deze groep werd gevolgd door een aantal farizeeërs en sol daten, die de dood van de Heiland meldden aan Pilatus. Maria en de we nende vrouwen keerden terug... De kruisafdoe- ning betekent voor Maria de zesde wee. Een treu rende groep volgt het lijk. De bloedende nagels worden meegedragen op kussentjes. "Maar de «te rugkeer uit het graf» wordt weer een praalwa gen: de soldaten liggen in slaap. De verrezen Christus is begeleid door een hoop engelen. Men zegeviert! De Harmonie Eendracht Christus. (Rik) hele scharen bedevaar ders naar de St.-Marti- nuskerk. Zij stapten in dichte drommen mee op in de processie: mannen, vrouwen en heel wat kin deren volgden de huifkar. De eersten droegen aller lei sierraden op een kus sentje mee, dezelfde als waarmee het Mariabeeld nu nog versierd wordt. Een tweede groep ven delzwaaiers uit Sleidin- gen bracht even verpo zing. Uitgedost in witte kledij, versierd met een rode halsdoek en dito uit Baasrode sluit dit ge deelte af. Hierna krijgen we een ge schiedenis uit het testa ment: Maria overwint de erfzonde. De toeschouwers krijgen beelden te zien van deze erfzonde: Adam en Eva worden achtervolgd door de engel met het vlam mende zwaard. De geke tende duivels van de heb zucht, de eerzucht en de •heerszucht trekken aan een zwaar juk het Maria beeld voort. Maria over won de erfzonde! Zij overheerste de dood en bedwong de duivel! Na het rozenkransgebed volgde een tweede wa gen -de veldkapel», want waar men ook komt langs Vlaamse wegen, komt men toch Maria tegen. Het geheel werd gevolgd door een serie boete- doenden. Zij waren bijna allen gekleed in zwart flu weel met een rood kruis op de borst. Allen stapten op rondom een Christus figuur, die een gigantisch kruis voortdroeg. De verheerlijking werd weer uitgebeeld Op SGP. grote praal-bloemenwa- gen. Maria werd vooraf gegaan door een grote groep in maagdelijk wit geklede meisjes, die elk een zwart kruis mee droegen. Maria zelf zat bovenop een troon, omringd door een schare engelen. De harmonie Sinte Cecilia uit Erpe besloot dit ge deelte van de stoet. De trommel-meisjes hadden hun ritme mooi aange past aan het plechtige vervolg: het bedevaart beeld werd medegedra gen door de leden van «de broederschap van O.L.V. der zeven weeën.» Hierna volgden de paro chiale geestelijkheid met het Heilig Sacrament. De processie werd beslo ten door het schepencol lege (de heer burgemees- De leden van de soeio-kulturele raad Lede vragen zich af of deze vereniging moet be schouwd worden als een mode-verschijnsel of als een noodwendigheid. Een drietal we ken geleden hadden ze een vergadering met de schepenen. De heren Hendrickx en Grep- don waren aanwezig, de heer Minnebo ver ontschuldigd. Er werd gesproken over diver se brieven die het schepenkollege vroeger reeds bezorgd kreeg. Natuurlijk... over het puntensisteem dat de raad uitgewerkt had. Deze S.C.R. heeft nu de raad gekregen om dit sisteem te veranderen naar een voor beeld uitgewerkt door het Fonds van steden en gemeenten. Het kollege zou een uniform sisteem willen gebruikt zien in alle raden. Maar de werkers van het eerste uur, de leden van de S.C.R. wensen de hele boel niet meer te herbeginnen! Er kruipen inderdaad nogal wat werkuren in! Daarom werd een toegeving gedaan: het geheel zal uitge werkt worden door mensen die zullen aange worven worden in het kader van het plan Spitaels. Nadien mag de socio-kulturele raad wel adviseren! Van wrijvingen gesproken..... De leden van de socio-kulturele raad waren toch wel even blij ook. Zij kregen inderdaad een positief antwoord op hun vraag of ze het oud gemeentehuis te Smetlede mochten ge bruiken. De C.M.B.V. en de K.V.L.V. kregen de ruimte achter het politiebureel toegewezen. Maar de vreugde was van korte duur. Toen enkele leden van de S.C.R. hun ruimte gingen verkennen, bleek dat het ging om een lege kamér! De socio-kulturele raad Lede wil wel meewerken aan de boemerangaktie, die dit jaar weer zal georganiseerd worden. Zij vragen echter wel de medewerking van de drie bevoegde schepenen, de 11.11.11-kommissie en de voorzitters van de di verse raden. Hoe dit alles zal gebeuren is nog niet geweten: dat zal later uitgewerkt worden. Tenslotte nog dit: de S.C.R. heeft een dringen de vraag gesteld aan het schepenkollege om de verschillende raden serieus te begeleiden en te steunen. Indien deze vraag niet of ongunstig wordt beantwoord, denkt men aan een «een voudige, politieke stunt». De raad wacht nu op verdere antwoorden en voorstellen. Ook de leden zijn benieuwd hoe de samenwerking in de toekomst zal gebeuren Zij zijn echter zeer verwonderd dat de adviezen van februari/ maart nog niet beantwoord zijn! Hoewel de heer Van Win zijn ontslag heeft aangebeden (en vervangen werd door de heer Edwin Branteghem) zal de raad blijven VOOrt- roeien met de riemen die men heeft. Zelfs tegen de stroming in!!!! Het VTB-VAB-bestuur Lede zal vanaf no vember een «Informatieve Gids», met een schat aan nuttige gegevens verspreiden in Groot Lede. Heel wat handelaars stuurden het gekregen inlichtingenformulier binnen. Toch zijn er nog (zoals steeds) enkele ach- terkomers. Het initiatiefnemend bestuur vraagt hen dringend hun formulier binnen te sturen, zoniet kunnen de gegevens om trent de handelszaken (vrije beroepen) niet worden gepubliceerd. Wat later wellicht jammer zal gevonden worden.... Het ontbreken van teksten over Groot-Lede en de afwezigheid van onze reporter op het 18de kollegefeest van zondag 15 juni zijn te wijten aan onvoorziene gezondheidsmoei lijkheden. Gelieve onze verontschuldigin gen hiervoor te aanvaarden. her ligt ziek te bed) en de orgelpunt achter de Ma- prominenten van de ge- ria-novene plaatsten, meente. Tenslotte volgde door een laatste maal de nog een hele schare be- ommegang te doen. devaarders, die een mooi RDV tig Voor begin juni was er in het jeugdhuis Leeuwerik niets voorzien. De reden hiervoor is simpel en voor de hand liggend: het is blokperiode! Toch wensten de verantwoordelijken een aktiviteit ingericht te zien, vooral dan tijdens de novene- dagen. Johan Troch en Luc Rasschaert kwamen dan op de idee een tentoonstelling in te richten speciaal voor de oudere mensen. Tot vorige zaterdag kon den geïnteresseerden terecht in het jeugdhuis voor de geweldig interes sante tentoonstelling «Zo was Lede». Dank zij de heren Schockaert Mare, De Lannoy, André De j Grauwe en G. Van Collie werd in samenwerking met de Leedse Heemkun dige kring een schat aan oude prenten, postkaar ten, reprodukties en der gelijke bij elkaar ge- j bracht. Dank zij de ge waardeerde medewer king van W. Govaert (planten) D'Hooge, Gel dof en mevrouw Van Langenhove (knip- en plakwerk) werd het een smaakvol voorgesteld i- nitiatief. Terecht worden alle medewerkers door de inrichtende verenir ging én door de bezoe kers hartelijk bedankt! Een vleugje geschie denis: In 1897 werd door De Potter en Broeckaert een «Geschiedenis van de Gemeente Lede» ge schreven. Zij hadden vol gende vleiende woorden over voor ons dorp: «Ge legen op eenen afstand van 6,5 kilometers ten noordwesten van gemel de stad (Aalst) en in de nabijheid van den spoor weg van Gent naar Brus sel, prijkt het fraai be bouwde dorp 'deses naams, met zijnen sierlij ken tempel en zijn schoon nieuw gemeente huis, met zijn oud heerlijk kasteel en zijne bekoorlij ke lusthoven, temidden ener vruchtbare land bouw, welke er het ver blijf alleraangenaamst maakt». (Uit Lede in prenten van weleer sa mengesteld door Walter Daelman). Toen leefden 80% van de inwoners van de land bouw, een boerenknecht verdiende één frank daags... Nu moeten veel inwoners hun dorp verla ten om elders de kost te verdienen, daar Lede geen noemenswaardige industrie bezit. De gemeente Lede dankt hoogstwaarschijnlijk haar naam aan het ger- maanse «hlitha» wat heuvelhelling betekende. Inderdaad, van waar men ook naar Lede komt, steeds moet men bergop. De kerk op het Dorp zou het hoogste punt van de gemeente zijn: 35 meter. Het ligt in de bedoeling, zowel van het werkje van Walter Daelman als van de tentoonstelling in de Leeuwerik, aan de hand van vergeelde foto's en oude prentkaarten een beeld van vroeger op te roepen en tegelijkertijd door een vergelijking de wijzigingen in verschil lende gemeentebeelden naar voren te brengen. De tentoonstelling. Als men de zaal binnen treedt, weet men niet goed waar te beginnen. Alle aangebrachte pane len vragen dadelijk de aandacht en schijnen de toeschouwer aan te lok ken. De foto's en prent kaarten werden naar on derwerp degelijk ge schikt. Onder de leiding van Luc Rasschaet zijn we dan even rondge gaan. Zijn uitleg bij de prenten was voor ons leerrijk, hoewel hij zelf toegaf «niet alles te we ten» en reeds veel ge leerd te hebben van ou dere bezoekers, die getui genissen aflegden. Het eerste bord gaf een algemeen beeld weer van het dorp Lede. De oude dokumenten waren zo een tachtig jaar oud. Sommige prentkaarten droegen een vergeten af gestempelde postzegel aan de «beeld-zijde», waardoor de kaart weer in waarde verhoogt. Het tweede bord was volle dig gewijd aan de «Zoete Nood Gods». In de no vene-tijd kreeg dit paneel wel ekstra veel belang stelling, temeer daar er een prentje uit 1860 werd tentoongesteld, dat het Mariabeeld in al zijn glo rie toonde. Er bestaat echter nog een ouder prentje dat niet werd ten toongesteld: de kanten rand van het waardevol dokument begint inder daad uit te rafelen... We bewonderden de kaart die werd uitgegeven in 1914 ter gelegenheid van het 500-jarig jubileum (1414-1914) en de serie van 9 kaarten uitgegeven ter gelegenheid van de processie toen. De tiende kaart was een mini-land kaart, waarop de gevolg de weg werd aangeduid. De kerk kreeg ook een plaatsje: men kon ver schillende binnenzichten, vooral van de beuken, bekijken. Op het derde bord kreeg men allerlei specifieke zichten uit de gemeente. Het Dorpsplein en de Pastorie werden uit alle hoeken bekeken. Men be wonderde de stenen mo len aan dokter Gabriëls en de houten molen die vroeger aan de Bonten Os stond. Ook de oude kapelletjes van de omme gang werden tentoon gesteld. Het vierde bord ademde dezelfde sfeer uit: de Dreefstraat en het Dorps plein werden belicht. Het oorlogsmonument op het Dorp kwam in de be langstelling, toen we ver namen dat er achteraan (vroeger) een leeuw bij stond, met een verdrukte arend onder de poot. De Duitsers vatten dit min der gunstig op en tijdens de tweede wereldbrand werd de leeuw wegge kapt. Aan het fel omstreden kasteel van Mesen werd eveneens een bord ge wijd. Men toonde allerlei zichten: het oud-marki zaat, de koeren, het park, bijgebouwen, de pensio naatskamers met de he melbedden enz. Het laatste bord gaf een totaalbeeld van Groot-Le- de. We kregen 25 prent kaarten te zien, met de kerken uit de verschillen de deelgemeenten en en kele speciale zichten naar en rond de kerken. Dit is een nog verder te eks- ploiteren gebied, want meer dan 25 kaarten wer den niet gevonden. Vooral de grote muur kant trok de aandacht omdat er daar een verge lijking werd gemaakt vroeger en nu. Oude fo to's van het psychiatrisch instituut bewijzen dat men vroeger sprak van «gesticht» en van «ge zondheidscentrum». De nieuwe werkelijkheid van het instituut steekt schril af. Het eerste kapelletje van de ommegang stond vroeger tussen de brou werij «De kapel» en een landbouwstokerij, aan de kleine Ommegangweg. Eertijds werd dit kapelle tje afgebroken en aan de overkant in «zeer moder ne» stijl weer opge bouwd om tegen het be jaardentehuis niet te schril af te steken. Daar door is dit het enige ka pelletje van de omme gang die sterk afsteekt tegenover de andere, die alle in de oude stijl her bouwd of gerestaureerd zijn. Beelden van het ou de en het nieuwe ronken- burg en de hoeken van het gemeentehuis kon den vergeleken worden. Rond het kultureel cen trum, dat vroeger de wo ning van de burgemees ter was, bleek een omhei ningsmuur gestaan te hebben, waarachter het duivenhok van de burge meester verscholen was. Deze muur werd eertijds afgebroken, nadat de ver breding van de Kerkevij- ver goedgekeurd was. Het Heilig Graf (Le tom- beau du Christ) aan het kerkhof werd eveneens verplaatst en herbouwd. Vroeger stond het «dak» er immers niet op en stond deze curiositeit aan de overkant van de straat. Waar nu de Nopri staat, stond vroeger een mooie Ste.-Anna-afspanning van Macharius, veerman en herberg... Het boven- Een interessante tentoonstelling met postkaarten waar oud en nieuw vergeleken werd. (Rik) ste venster getuigt nog van de vroegere glorie... Tot slot kregen we een origineel te zien van het echt originele plan van Danderius, uit 1600. Het plan van Lede bestaat naar verluid uit acht de len, waarvan één werd tentoongesteld. (het nummer 8). Op tafels kregen we dan nog specifieke beelden uit het Dorp, onder meer van de Kasteeldreef. Nabeschouwingen: Het moet een hele presta tie genoemd worden, dergelijke oude beelden te verzamelen en te groe peren. Gelukkig bezit de heer Mare Schockaert, een geboren Aalstenaar, een mooie verzameling antieke dokumenten. Toch zijn heel wat inwo ners zo vriendelijk ge weest hun relikwieën even af te staan voor eks- positie. Dank zij de medewerking van een eerder klein team, werd het geheel aantrekkelijk voorgesteld en versierd met heel mooie planten. De be langstellenden konden luisteren naar de uitleg van Luc Rasschaert, die zijn best deed om zoveel mogelijk vragen («Waar situeert ge dit? Waar heeft dat gestaan?...») te beantwoorden. Bijzonder veel geïnteres seerden hebben de ten toonstelling bezocht. Soms was de Leeuwerik te klein om iedereen op te vangen. Andere dagen was er «altijd aan» volk, wat beter uitkwam: men kon op het gemakje kij ken en heropzoeken... Ve len kwamen zelfs twee keer kijken! Verschillende klassen van de rijksschool kwa men hun kennis geschie denis aanscherpen. Maar wat het meest plezier deed, was het diskussi- ëren over bepaalde fo to's: oudere mensen ver telden anekdotes, verha len en herinneringen, die even leerzaam waren als de tentoonstelling zelf. De waardering door el keen, was dan ook ver diend. Een prachtinitia- tief, dat navolging ver dient! RDV

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1980 | | pagina 13