CANTORES MINORES: NEUSJE VAN ZALM CARLO TARRAS STELT TENTOON IN KASTEEL TERLINDEN TENTOON STELLING PLASTISCHE KUNSTEN RITO: EEN HOOGVLIEGER het linnen doek De Finnen waren in de stad. En de stad, hé waar was de stad? Op de eerste bladzijde van de prachtige programma- blik, zonder glimlach brochure staan 36 (zesendertig) Excellenties en vier zonder gepraat, een rij geestdriftige medewerkers die bijgedragen hebben ondoorgrondelijke blon- tot dit concert. Op de tweede bladzijde staan tien de en bruine koppen, be- firma's die door hun mecenaat bijgedragen hebben hept met dat waarvoor ze tot dit concert. Dan waren er ook nog de geïnteres- gekomen zijn: zingen, seerden die door een kaartje te kopen bijgedragen Het eerste deel loopt over hebben tot dit concert. Een paar van deze laatste de klassiekers der poly- lieten zich nogal schamper uit over de vele geestdrif- fone meesters: Walter, tig meewerkende lege stoelen, die in de kerk te Eccard, Arcadelt. Schit- bewonderen waren. terende sopranen heb- Geen nood. Weldra ko- een ontwapenende be- ben ze, zuiver, hemels. kentenis voor een even- De polyfone taal is opge tueel schoonheidsvlekje, waaide klanken, de blok Ik heb er geen gehoord. ken der akkoorden zijr Als eerste deel van het stil maar stevig. De Fin programma staat «Dialo- se taal geeft aan d« gue» voor orgel van nochtans bekende mu Marchand aangekon- ziek een hele duidelijke digd. Tijdens de or- aparte charme. Het «Ave gelklanken is er even- Maria» van Arcadelt, eer eens een levendige dia- alomtegenwoordige logue gaande in de mid- dooddoener der korer denbeuk. Helaas van een krijgt hier door de uit- veel mindere muzikale voering der mannelijke dige koren ligt dus voor kwaliteit. Nog tijdens de stemmen iets heel de hand. Dit zou bij na- uitwerking komen ze vreemds: een belijdenis aangeschoven, volgens is het, een adoratie van grote koortraditie en ge- volwassen geloof, merk- tuigenis gevend van waardig. Het bekende waardigheid en standing materiaal is van alle ro- Ze gaan naast elkaar ti komt als afwerking der zonder een zijdelingse oude meesters. Zijn «Ex- cultate» is eveneens ver men de fritprins, de mayonaise-prinses, en de miss-brochetverkie- zing, en dat zijn leuke dingen voor de mensen. Cantores Minores is het koor van de kathedraal van Helsinki. In 1953 werden ze opgericht met als doel de traditie der Finse knapenkoren voort te zetten. Een vergelij king met onze gelijkaar- der inzien helemaal mank lopen want de be zetting, de opties, de klank, en zelfs de idee achter het optreden zijn voorafgegaan door een mantiek ontdaan, geen anders. In de brochure staat een prachtig zin netje: hun jeugdige leef tijd en de invloed van de totaal klank van Cantores Minores. Dit is introitor». In lange spoor van zwellen, trek- zwarte pijen met witte ken of oude schuurdeur boord, middeleeuws krijgt hier een vlakke maar tijdeloos, indruk- toon. Dat belet niet dat zeer lange en vermoeien- wekkend vanaf de vol- de pauzes ineens een de concertreizen be- wassen basstemmen tot heel geladen kracht krij- ïnvloeden onvermijdelijk de allerkleinste knapen, gen, en dat de charme de die nauwelijke de tien van het Fins-Latijns bij jaar halen. na te proeven is. Scarlat- trouwde koorklank. De dirigent Heinz Hofmann dirigeert met een uiterst koele benadering: hij no digt uit, hij tekent de klanken voor met de hand, onbewogen her schrijft hij de melodieeën der stemmen. Een schit terend Halleluia be kroont het magistrale stemmenspel. Vooral de sopraantjes met hoogop- springende en diepbui- gende interrupties stelen weer de show. Bij het eerste applaus knippen de solistjes als knipmessen naar de vier windstreken, elk om de beurt een paar passen voorwaarts en hop, kop. Je zal het Germaans ele ment in de Europese koorcultuur nooit wegkrijgen. Als laatste componist van het eerste deel was Cimarosa aangekondigd met brokken uit de «Mis- sa pro Defunctis». Die bleek ineens om godweet welke reden verdwenen te zijn. Jammer, want er is van dit werk heel wat vergelijkende discogra fie op de markt. Het tweede deel is inte- muziek. Zo zijn wij ook. kiezen een must en een Al onze koren en orkes- zware opgave. Het houdt ten die de grenspaal niet zelden een jaar werk voorbij stappen pakken in. Renaissancemissen voor hun repertorium de blijven toppen scheren, helft Vlaamse muziek werk van klassieke mee. meesters hoor je veel Hoe kan het ook anders minder, romantiek zei dat ze met Sibelius be- den, en naar moderne ginnen. Zijn «Intrada» missen kan je met een voor orgel is een enig loupe zoeken. Antiek is stukje. Letterlijk ook dan blijkbaar niet alleen mo- nog. Een uiterst eenvou- de bij de binnenhuisin- dige melodie, een volks- richting. Loont het dan liedje bijna met een geur echt de moeite niet, om van weemoed en hunker, met een aparte De leidstem kruipt door klankkleur naar voor te de verschillende regis- kunnen komen, en iets ters. Helaas is er duide- eigentijds in te studeren? lijk een pijp ontstemd, en Het derde deel vangt aan er loopt weer iets met de mechaniek. Het ding davert als een Trans-Siberische ex press, er rammelt een soort multi-afzuigkap door de kerk. Als we ooit in de feestzaal aan een nieuwe vleugel geraken pakken we het orgel we kelijks bij de lurven. Vier nu met zoeiets 500 jaar Sint-Martinuskerk. Terug naar het koor: de eenvoud spreekt ook in de beide koorwerken van Sibelius, waaronder na tuurlijk Finlandia. Afwis selend gaan de mannen stemmen hier over en weer, zeer effektvol. rijp en vol, met veel bewuste met de Dorische toccata van Bach. Een merk waardig en zeldzaam uit gevoerd werk. Schütz en Bach sluiten trouwens met dubbelkorig werk. Ps. 98 «Singet den Herrn ein neues Lied» is een der toppers van Schütz. Een pré-stereo-étude, en een vaste waarde. Als je naar een werk voor 2 ko ren vraagt krijgt je het zo voorgezet, maar het is dan ook een koepel van klanken, een mond- open valler. Bachs motet «Der Geist hilft unsren Schachheit auf» daaren tegen is èen laagvaller, in de volgende betekenis dan wel: Hans Buys heeft Vanaf 13 tot 15 juni stelde Willy Van der Meirsch 9erinUe mate aanwezig Tot op zekere hoogte tentoon in het kasteel Terlinden onder zijn artiesten- om van vernieuwende heeft Carlo Tarras na- naam Carlo Tarras. Als componist-musicus heeft kunst te mogen spreken, tuurlijk gelijk. Muziek en deze kunstenaar terecht heel wat faam verworven. Meteen belanden we bij schilderkunst kunnen in- als schilder stelt hij echter teleur. de inhoudelijke kwalitei- derdaad dezelfde sfeer of Een eerste oorsaak van te noemen; zowel tech- ten Tan «?e boeken. Het gevoelens oproepen en die teleurstelling dient nisch als inhoudelijk val- wtrt PU^lijk, maar sommige termen (kleur, gezocht te worden in het ter nogal wat op aan te er 1 j rras ritme,...) zijn in beide voor een tentoonstel- merken. Zijn eerder be- zulver °P de graat. De kunstvormen toepasse- ling ondankbaar inter- perkte techniek tracht verwar^ende theorie lijk, maar laten we het leur. Licht en ruimte is er Carlo Tarras te verber- J™™1» het direkt ver- daar bij houden en ons meer dan genoeg, maar gen achter een storende, j^"t n s ldër- niet verliezen in oever- de motieven van het be- dik uitgesmeerde laag s hangpapier zijn schreeuwend druk bont dat de doeken niet doeken nog benadrukt, de minste kans krijgen. Naar de stijl toe doen de We hadden dan ook ver- werken zoals gezegd erg wacht dat een zichzelf barok aan; de echte lief- respekt erend kunstenaar hebber van abstrakte als Carlo Tarras zou ge- kunst zal dit werk onmid- gew,lchtig meeknikken kunst die zichzelf weigerd hebben zijn doe- dellijk typeren als wei- en 'zo9ezegd) begrijpen kan bewijzen, ken in dergelijke omstan- nig relevant, cliché en digheden op te 'hangen, voltooi verleden tijd. Per- Overigens zijn de werken soonlijkheid, subtiliteit bepaald niet denderend en inspiratie zijn in te graal gewijd aan Finse pauzes die dragen en een werk over Bach ge- lange noten om de melo- schreven en daarin staat die te schragen. Een ver- o.a. zwart op wit vermeld gelijking met onze koren dat de ervaring, ook met dringt zich andermaal zeer goede koren leert, op, en wat bij hen direkt naar voor treedt is de enorme discipline, de di rigent gaat voor, de diri gent herschept. dat alle motteten van Bach berucht zijn voor het «zakken». Ik heb in Aalst een zeer gereno- meerd door een terts de muziek moet loos gepraat naast de zo blinkende vernis die het büjken imponerend, kwestie. barokke karakter van de leert,°:1' op ?e P™izen zijn gezien de ïjdelheid en het sno- de geringe artistieke bisme van de «kunstken- waarde onredelijk ners» die bij gebrek aan hoog. In feite is de uitge- een echt aanvoelen van kiende kommerciële aan- kunstwerken dan maar pak typerend voor deze niet waarover het gaat. TV Persoonlijkheid en inspiratie is soms ver zoek. (Per) Voor de andere werken dieperik in weten gaan. van Finse componisten Daar zijn de zuivere a- krijgt u geen namen capellastijl en de duur meer. Ik doe het mezelf natuurlijk verantwoorde niet aan om dat over te lijk voor. Vandaar wei- schrijven want ik moet licht dat zoveel klave- wel zeven keer, en de cimbelbegeleidingen en zetter twee keer kijken zoals voor dit motet zelfs om één componist tot het hele orkestpartituren be- goede einde te brengen, schikbaar zijn. Geen Ik vermeld alleen dat er komma zijn ze gezakt, een «De Profundis» geen haarspeld diep. De kwam, een wrang be- sopranen klonken bij de droevend gezang. Een koraalafsluiting even verbijsterende ontwikke- fris, even blakend als tij- ling met een uiterst mo- dens de vreemdste mo derne zetting, een schui- dulaties. De dirigent ven met halve tonen, een moest zijn huppelende spelen rond scherp dis- raspaardjes wel ferm in sonerende akkoorden, toom houden, want de ei- De «Missa Brevis» van volle klanken wringen en Johanson moet toch ver- warrelen door elkaar, meld: sommige deeltjes Na de meer dan verdien- lijken wel Ars Nova, ver- .de ovgtie deden ze Sibe- tikale blokken met win- lius nog eens over. Eigen gerds van sopraanbloe- Fin is goud gewin, men boven. Britten lonkt Met dit ultieme concert achter de hoek, ev een gaan de klassieke boe- keer zelfs Orff. De stem- ken toe. Het zou ons sterk men bewegen zich nau- verbazen mocht er voor welijks, de sprongen zijn midden augustus (pers onbewogen, vreemd conferentie van het Festi- werk is het, luguber, met val van Vlaanderen) nog enorme ingehouden iets uit de lucht vallen, kracht. De Sanctus is een We leggen er dus met repetitiegebed met uni- veel blijdschap de pen solo, een lyrische tenor- bij neer, en zoeken met solo en een tijdeloos Ag- een paar Haydns onder nus Dei sluiten af. Mis- de arm de hooimijten en schien in verband met het groene gras op. deze uitvoering een Wie mii Üslhêëïi, bïijve korte bêösüking. Voor thuis, vele koren is een «mis» F.C. CINEMA FEESTPALEIS WAL 1 In deze zaal komt vanaf vandaag het vervolg op «Hulk», nl. «Hulk 2». Zoals in zijn vorige film maakt ons mannetje zich af en tóe eens heel erg boos, en... dan wordt hij eeh grote groene reus met enorme kracht. Tot ongenoe gen van de minder-goeden natuurlijk. Ook in deze vervolgfilm maken wij enkele van deze staaltjes mee. De Hulk zelf, niet altijd zo gelukkig met zijn gedaanteverwisseling mag in deze film op verbetering hopen. Hij leeft trouwens met de hoop terug een normaal mens te worden. ZAAL 2 Tweede week voor de David Hamiltonfilm «Laura en de meisjes». ZAAL 3 «Blue collar», de film van Paul Schrader han delt over de Amerikaanse droom met de daar bij horende mentaliteit. Zo gaat men er van uit de rijken iets kunnen kopen, de rest, dit zijn de armen, daarentegen moeten er voor vech ten. Drie mensen die in deze gedachten wereld leven zijn Harvey Keitel, Richard Pry or en Yaphet Kotto, drie mannen die dagelijks aan de zenuwslopende band in een autoconstruc tiebedrijf staan en die als over kop verwikkeld geraken in een zaak waarbij hun eigen vak bond gechanteerd wordt. Wij willen er ter inlichting nog aan toevoegen dat Paul Schra der de man is die eveens «Taxi driver» draaide. CINEMA PALACE BENEDENZAAL «Dracula 80», het zoveelste verhaal over onze vampier, die afwisselend in menselijke ge daante, in de gedaante van een wolf, of in de gedaante van een vledermuis ten tonele ver schijnt. Het verhaal dat zich afspeelt in 1913 vangt aan langs de kanten van Whity-Yorkshire, waar een Roemeens schip langsvaart dat de bezittingen van Graaf Dracula vervoert. Zo o.a. enkele kisten gevuld met aarde. Door een storm verrast, meent de kapitein schipbreuk te zullen leiden indien er niets gedaan wordt. Hij geeft dan ook een matroos het bevel een gedeelte van de lading over boord te gooien om aldus het schip lichter te maken. Deze kerel krijgt echter niet de kans zijn opdracht uit te voeren. Uit een van de kisten is immers een hand te voorschijn gekomen dat hem bij de nek greep en zijn nekwervel brak. Even later wordt de kapitein zelf door een wolf met bloedige ogen aangevallen. Het monster bijt hem als eerste de keel over. Enige minuten later is de hele bemanning uitgemoord. Korte tijd later wordt een wolf op het land waargeno men. Daar zaait hij terreur onder beperkte kring mensen die gelukkig een vampiroloog kennen. Minder gelukkig hiermee is echter Dracula. STUDIO Tweede week verlenging voor «Kramer vs Kramer». CLUB «Wages of Fear», Het konvooi van de angst, is een film die in Amerika ook uitgebracht werd onder de titel «Sorcerer» Deze film van Wil liam Friedkin is eigenlijk een remake van «Le salaire de la peur» een film uit 1952 van Henri Georges Clouzot. De angst is het centrale thema van deze merk waardige film die een aanvang neemt op het ogenblik dat vier vreemden elk in hun eigen land een misdaad begaan waarvoor zij weg vluchten: een moord, een zelfmoord, een hold up en een bomaanslag. Zij ontmoeten elkaar terug ergens in de jungle waar zij als vier kamikazechauffeurs zullen proberen een lading nitroglycerine over te brengen om een boortorenbrand te blussen. Niet alleen zijn er de angstaanjangende flesjes vloeistof, er is ook de onderlinge strijd tussen de vier rivaliserend? die maar een uöei voor ogen hebben: aankomen met hun lading, en liefst alleen Hiervoor wordt niets ontzien. S.J. met niets begonnen en in die optiek is deze ten toonstelling werkelijk één der schitterendste re sultaten die U heeft be reikt: één van de bekro- Vrijdagavond 13 juni werd in de Bank Brussel Lam- op de in de tentoonge- ningen van uw loop- bert, Nieuwstraat, de tentoonstelling Plastische stelde werken aange- baan». Directrice Minner Kunsten van het Rijksinstituut voor Technisch On- haalde onderwerpen en zelf bedankte op haar derwijs (RITO). Ledebaan 101. plechtig geopend, thema's. Hij haalde on- beurt. Ze richtte zich voor mij het bewijs gele- lijk in te zien dat naast verd dat we iets waard de tentoongestelde wer- waren», aldus de direc- ken er nog heel wat niet trice. Mevrouw Van Hoo- minder geslaagde wer- rick is trouwens een oud- leerlinge van het RITO. De directrice wendde zich tenslotte tot de stu denten zelf en feliciteer de hen voor hun gewaar- het Vlaamse Gewest Mare Galle. De minister beweerde dat het RITO Carlo Tarras in gesprek met Bert Van Hoorick. (Per) Alle tentoongestelde werken werden vervaardigd der andere werken aan eerst en vooral tot de deerde en bewonderens- door leerlingen van de afdelingen «Publiciteit en die een regelrechte vin- Bank Brussel Lambert om waardige inzet." Ze kon- Sierschilderen» en «Plastische Kunsten». gerwijzing vormen tegen haar enthousiasme en de digde ook de nieuwe RI- rn^tcnroUor Kü h«0 „n» hem bijzonder nauw aan de milieuverontreiniging belangstelling waarmee TO-studierichting «ho- p m t bet bart 1*9*"Ik ken deze en ontaarding van de ze telkens weer de ten- tel» aan, waarvan de ning was Minister van schooi„ aidus Marc Gal- mens, werken die de be- toonstelling heeft ge- leerlingen de receptie, le, «en ik weet dat inder- wapeningswedloop aan- steund. Mevrouw Minner aangeboden door de tijd zeer bescheiden klagen of die protesteren had daarnaast ook enkel Bank Brussel Lambert, werd begonnen met en- tegen het plaatsen van lovende woorden voor verzorgden. Maar daar- kele kleine tentoonstel- kemraketten... Ook de Mare Galle, om zijn nooit mee was echter de kous lingen, die echter bij elke man-vrouw-relatie is een aflatende genegenheid nog niet af: ook de leer- nieuwe uitgave steeds thema dat enkele keren voor het RITO en om zijn lingen wensten een weer aan kwaliteit won- aan bod komt. Minister steun in woord en daad. woordje te zeggen, en nen. Wat we hier van- Galle feliciteerde de jon- Ze richtte zich in derde daag te zien krijgen», al- 9© kunstenaars dan ook instantie ook tot de dus nog steeds de minis- om hun sociale begaan- leerkrachten van de stu- ter, «overtreft alle ver- heid. «Het RITO is een dieinrichtingen «Publici- wachting en verbeel- school die gelukkig teit en Sierschilderen» en ding». Een bijzonder po- maar geobsedeerd is «Platische Kunsten», on- sitief aspect was volgens door de milieuproblema- der wie de auteurs van minister Galle dat de tiek. Hier vindt U de el- de tentoongestelde wer- tentoonstelling ook heel ders zo schaarse echte ken resorteren. Ze had wat ambachtelijke wer- maatschappelijke be- het onder andere over ken bevat. In dat ver- trokkenheid», aldus «steunpilaar» Herman band haalde hij de woor- Mare Galle. Hij bedankte Van der Helst, over Ad- den van Herman Teir- ook de directie van de hemar De Wolf, mevrouw linck, directeur van het Bank Brussel Lambert, Van Geert-De Pelsmae- Hoger Instituut voor Sier- en richtte zich vervol- cker, die de lessen kera- kunsten te Terkameren, gens tot RITO-directrice miek onderwijst. Een be- aan, die bij het begin mevrouw Minner, die wijs van de degelijkheid van elk schooljaar steeds binnenkort met pensioen van het Rito-kunstonder- weer zegt dat «alles be- gaat en haar school dus wijs, zo zei mevrouw gint met het ambacht», verlaat. «U hebt deze Minner, was de in- en dat «de artiest later school gemaakt», zo dienst-treding van me- vanzelf wel zal volgen», richtte hij zich tot me- vrouw Annemarie Van De minister ging ook in vrouw Minner, «U bent Hoorick. «Meteen was dat is maar goed ook! In naam van de studenten en de leerkrachten van beide afdelingen werd zowel aan de directeur van de bank als aan mi nister Galle een mooie pentekening als ge schenk overhandigd, «als blijk van genegen heid en als een uiting van een eerlijke en een spontane creativiteit». De tentoonstelling is een echte hoogvlieger. Na tuurlijk is het zo dat het aanbod van werken in een school relatief groot is en dat enkel de beste realisaties na een strenge selectie de tentoonstelling bereiken. Toch is het hier makke ken in het Rito worden gerealiseerd. Hier is wer kelijk degelijk werk te zien. In de Bank Brussel Lam bert, Nieuwstraat, zijn tot 26 juni onder andere olie verfdoeken, waame- mingstekeningen, colla ges, pentekeningen, ke ramiek werken en am bachtelijk vervaardigde voorwerpen te zien. De afdeling «Publi citeit en Siertekenen» leidt kinderen vanaf 12 jaar op. Stilaan worden de leerlingen er wegwijs gemaakt in allerlei tech nieken en toepassingen, gericht op de praktijk, zo dat ze na het beëindigen van deze richting genoeg bagage hebben om in één van de talrijke disci plines van de publiciteit te kunnen starten. De af deling «Plastische Kun sten» bevat onder andere kunsttekenen, keramiek en ruimtelijke vormge ving, waar men zich vrij en visueel leert uitdruk ken. De ambachtelijke en constructieve creativiteit zijn meer functioneel ge richt naar de publiciteits- sector, de etalage en de coratie en de gebruiksfo- tografie. PHR

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1980 | | pagina 16