■i KUNSTAMBACHTEN UIT EUROPESE ABDIJEN JONGE AMATEUR-ORGANISTEN KONSERTEREN TE EREMBODEGEM VIK DE NEVE IN GALERIJ GAEPAERT rr~ 16 4.7.1980 - De voorpost Voor zover nog nodig bewees de «Aalsterse Ama- teur-Organistenklub» verleden woensdag in het Erembodegemse «Gerstenhof» dat de muziekbeoefe ning door de hedendaagse jeugd niet stagneert, zeker niet achteruit gaat. iemand op de voorgrond Kennen nogal wat mu- treedt en verder een aan- ziekmaatschappijen re- tal verdienstelijke leer- kruteringsmoeilijkheden lingen met een paar en wordt veel jeugd be- stukjes aan bod komen, ziggehouden door sport- Allereerst was er de beoefening, in een aan- voorstelling van het tal andere maatschap- nieuw bestuur met o.m. pijen is de bloei des te voorzitter Jo De Witte, groter, ontstaan jeugd- privé-leraar orgel uit de fanfares, jeugdorkesten Aalsterse Klaterbaan, en schieten majoretten- sekretaris A. Boucken- korpsen of wat ervoor ooghe, technisch advi- doorgaat als paddestoe- seur Hervé Van de Velde, len uit de grond. penningmeester F. De Furore maken echter mo- Neef en leden Danièl De menteel gitaar en orgel. Vleminck en E. Ver- Gitaar omdat dit instru- moesen. ment buiten het klassie- Hoofdschotel van de ke repertorium om de avond werd alleszins het mogelijkheid biedt zich optreden van de motor en zelf te begeleiden. Quasi stuwende kracht van de iedereen toch denkt dat klub, voorzitter-leraar Jo hij zingen kan. Orgel we- De Witte. Op zijn Ham- gens het fascinerend ef- mond X77 bracht hij een fekt dat er kan van uit- gevarieerd recital van gaan en de talloze tech- bekende en dan ook ge- nische vondsten en smaakte aria's met het kunstgrepen die met een brio van de geboren vir- minimale inspanning tuoos en de feeling van een maximaal effekt de muzikant in de dop. waarborgen zodat al te Selekties uit musicals veel voorstudie, noten- als «The sound of mu ieer, leer der akkoorden sic», schlagers van van voor dadelijk resultaat daag en van gisteren kunnen worden uitge- aria's om mee te neuriën schakeld. Tenminste als kwamen in een bonte men er zich mee tevreden mengeling aan bod. stelt enkele «airs a la Aangesloten werd bij de mode» of «evergreens» aktualiteit met aria's van ten gehore te brengen, de pas overleden Bert Desnoods zonder veel Kaempfert. theoretische bagage en Na dit schitterend optre- een minimum aan vin- den kwam zangeres Ma- gervelociteit. nuela, een lieftalige ver- Dat ook met-spelers be- schijning met een mooi lang stellen in eigentijd- orgaan aan haar trekken se orgelmuziek van het met songs alleen spijtig populaire genre bewees genoeg in de Engelse niet alleen de aanwezig- taal. Misschien was er heid maar ook het over- wel iets te vinden in de vloedig applaus van de eigen moedertaal dat talrijke toehoorders. ook de mensen zou aan- Elke derde woensdag spreken. En dat ze daar van de maand worden de enboven zouden be leden immers uitgeno- grijpen, digd tot een avond orgel- Na de pauze kwamen muziek waarbij telkens een vijftal leerlingen met Een uitzonderlijke grote belangstelling voor deze maandelijkse happening. (Per) In het stemmige Gerstenhof ontmoeten eens per maand de organisten uit de s elkaar, een gelegenheid om orgel te spelen. (Per) Het bestuur van de 1 jarige organisten-vereniging. (Per) eenvoudige doch in slaande stukjes aan het orgel. Veropenbaring van de avond en apo theose werd alleszins het optreden van de zeven tienjarige orgeliste «An» die bewees dat dergelijk instrument ook klassieke muziek tot haar recht kan laten komen. In een wer kelijk rimpelloos uitge voerde «Toccata en Fu ga» van J. S. Bach de monstreerde ze con amo- re haar vingerlenigheid en haar zin voor muzika le expressie. Een oerta- lent dat het mits de nodi ge verdere studie ver schoppen kan. Voor de ritmische bege leiding zorgde, vlot soe pel en stimulerend, drummer Roger De Bruy- ne. Presentator Daniël De Vleminck hield stemming in met zijn I pel debiet doch het f ons wel aan een uitspraken dat hij «de muziek» niet kaas had gegeten. Volgende «orgelavof op woensdag 17 septtRofcer ber, eveneens in fstelt i Gerstenhof. Inkom w980-8 niet-leden 50 fr. Traditi tippen ijk na laar gi laar ten bei In het Kultureel Centrum van Affligem loopt tot 27 juli een tentoonstelling met als thema «Kunstam bachten uit Europese abdijen». Dit is één van de vele initiatieven in het kader van het Benedictuscen- tenarium 1980. Een dertigtal abdijen uit heel Europa werden bereid gevonden mee te werken aan deze tentoonstelling van de diverse vormen van ambach telijke kunst, wortelend in aloude tradities. In Galerij Gaepaert, in de Molenstraat te Aalst loopt een tentoonstelling met werk van Vik De Neve. Ondanks de ongelukkige presentatie valt dit werk best mee, maar dan moet je wel houden van de vreemde, robotachtige figuren die in de meeste werkjes domineren. Vik De Neve kombineert een broze aquareltech niek met zware omlijnin gen in Oost-Indische inkt, waarbij de inktteke- ning nogal aggressief overkomt, zodat de zach te aquareltinten geneu traliseerd worden en zelfs op de achtergrond raken. Een gelijkaardige tegen stelling vinden we in de sfeer die de werken uit stralen. Van de mooie kleuren gaat een onmis kenbare warmte uit die moeilijk te verenigen is met de koele technische uitwerking enerzijds en de bevreemdende figu ren anderzijds. Het is al licht de bedoeling van de kunstenaar een zekere tegenstelling uit te druk ken, hoewel de aard daarvan moeilijk te (be- )grijpen is en bijgevolg een zekere wrevel en on voldaanheid bij de toe schouwer opwekt. De positieve ingesteld heid van Vik De Neve blijkt uit zijn durf te ont leden en te sty leren. De wil om de essentie te vat ten is duidelijk aanwe zig, maar komt in de uit- heel verweven met een maar de tentoongestelde voering toch iets te zwak opvallende zin voor sym- werken komt dat niet ten tot uiting. De oorzaak metrie en een berede- goede. Enige homogeni- daarvan dient gezocht te neerde bladvulling. Hier- teit is ver zoek en de aan- worden in de te ver door- mee-levert De Neve het dacht wordt voortdurend gedreven stylering. Al- bewijs dat aan het eind- afgeleid. Door zijn mede dus ontstaat een eerder resultaat wel degelijk werking aan een derge- komplex, zij het uiterst ernstige studie vooraf- üjke tentoonstelling ver- dekoratief geheel dat gaat. legt de kunstenaar zelf aoor een al te technische Minder enthousiast zijn de klemtoon van zijn aanpak de nodige inten- we over het dekor waarin werk van kunst naar siteit mist. de werken tentoonge- koopwaar. We hopen in e uitgekiende vlakver- steld worden. De kombi- de toekomst het werk van is ©en belangrijk natie handelszaak-gale- Vik De Neve in gunstiger positief punt in het werk rij is ongetwijfeld een omstandigheden te kun- an Vik De Neve: de figu- lukratieve onderneming nen bekijken, ren zijn tot een knap ge- met een kultureel tintje, TV. Werk van Vic De Neve. (Per) ■aar o ran de beheer We ki we dt Een ti ons la besta;] De zoete lieve Vrouw Van Den Bosch. (Per) de ke reder schiet moest te ne de bc ninkli mfon Tapijtweverij, een knap stukje ambacht. (Per) In het Kultureel Centrum te Affligem ging vrijdag g Kunstambachten uit Europese lande Reeds van in de 6de eeuw waren de abdijen centra van beschaving en kuituur, hierin aange moedigd door de kerke lijke overheid. De ate liers van de kloosters en abdijen boden niet enkel aan de monniken, maar ook aan andere mensen de kans om zich te ver volmaken, te experimen teren en nieuwe tech nieken toe te passen. Het waren echte centra van kreativiteit. In de loop der eeuwen bleef het kunstambacht steeds aanwezig in de abdijen Zelfs in perioden van ver val was er wel ergens een monnik bedrijvig in een of andere tak van het kunstambacht. De hernieuwde belang stelling voor de toegepa ste kunsten en de oude werkmethoden is onder meer veroorzaakt door een aantal stimulerende initiatieven van abdijen in Frankrijk, Duitsland en België. Meer dan ooit staan die kreatieve am bachten in de kijker en te pas en te onpas worden dan ook folkloremarkten georganiseerd spijtig ge noeg niet altijd van een goede kwaliteit. De tentoonstelling in Af fligem biedt echter het beste uit een dertigtal abdijateliers, voorname lijk uit Groot-Britannië, Frankrijk, Spanje Italië, Duitsland en België. Het Monastère De La Sainte De meest uiteenlopende kunstambachten waren op deze Croix uit Chevetogne tentoonstelling aanwezig. (Per) stond 27 prachtige bron zen ikonen af, getuigend pak verraden de hand dieren. De andere ab- van een zeldzaam vak- van een groot kunste- dijen leverden uiteenlo- manschap tot in de klein- naarpende produkten uit hun ste details. Door hun Een andere uitblinker ateliers, variërend van eenvoud stralen deze van de tentoonstelling is miniaturen en drukwerk ikonen een zeer serene, de Abbaye Saint-Martin tot wandtapijten, stoelen beschouwende sfeer uit. uit Liguge (Frankrijk), die en sierkleedjes. Alle ten- Ongemeen mooi zijn vijf een tiental beeldjes in toongestelde voorwerpen aquarellen uit het atelier email uitleende, stuk hebben drie gemeen- van de Benediktijnerab- voor stuk parels in hun schappelijke eigen- dij van Altenburg. Een soort met de persoonlijke schappen: vakman werkje als «Storm op het stempel van de kunste- schap, fijne afwerking en meer... Wie is toch deze naar die ze vervaar- zin voor het detail. De man?» is een digde. tentoonstelling is boven- meesterwerk in zijn gen- Een eervolle vermelding dien sober opgevat en re, met een onmiskenba- is zeker weggelegd voor men krijgt de indruk dat re expressionistische in- de Abbadia De Montser- de organisatoren konse- slag. Zowel het verfge- rat (Barcelona) met kwent het allerbeste uit bruik, de vlakverdeling prachtige keramieken fi- de Europese abdijen ge- als de technische aan- guurtjes, voornamelijk selekteerd hebben. TV tentoonstelling open. (Per)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1980 | | pagina 16