AALST MONUMENTENSTAD? ocAAmm Iffcagmi STANDBEELD VAN DIRK MARTENS OORLOGSMONUMENT VREDEPLEIN Inventaris van standbeelden en gedenkplaten in Klein-Aalst Wordt Daensmcpnument verplaatst of niet? ue voorpost - ö.ö.isöu - o I Men noemt Lokeren een «stad der monumenten», maar zou deze titel ook 1 niet voor onze keizerlijke stede gelden? Wij qingen even op zoek naar de standbeelden, de gedenkstenen in brons, steen of marmer en maakten er een inventaris van op. Misschien onvolledig? We hebben het hier niet over de dekoratieve beeldjes m het stadspark, maar over de blijvende en niet-afbreekbare herdenkingen van qrote figuren of alombekende toestanden. We snuffelden even rond om een «voorgeschiedenis» te vinden, anekdotes omtrent de beelden of andere toestanden betreffende de beelden. Het lukte niet altijd, maar we kunnen nu toch enkele monumenten bespreken. Vroeger reeds werden een paar bladzijden van dit weekblad besteed aan de onthulling van enkele herdenkingsplaten zoals dit van Pieë Kees en dat ter ere van Marcel Bombeeck aan de Koolstraat. Deze zullen uiteraard niet meer herhaald worden. Andere, meer of minder bekende monumenten of herdenkingsplaten krijgen nu wel hun plaatsje. Wie meerdere inlichtingen kan verschaffen of lezers die onwaarheden m de artikels bespeuren, kunnen dit steeds melden aan de Redaktie van de Voorpost, ter attentie van R.D.V.. Pontstraat 64 te Aalst. Alle op- of aanmerkingen, aanvullende dokumentatie en dergelijke zijn steeds van harte welkom. Sinds vorige maandag zit de tweetalige vrije zender Radio Contact opnieuw in de ether. Contact werd een maand geleden gekortwiekt toen werd ingebroken in het huis waar de zendinstallatie was opgesteld. De zender werd toen gestolen. Daarna rezen ook nog moeilijk heden met de antenne. Nu zendt Contact ech ter opnieuw uit, en zelfs met een nog grotere zendsterkte dan voordien. Het station is 24 uur op de 24 te beluisteren in stereo, op de FM- band (101,3 Mgh). In de Contact-equipe wer ken ook heel wat Aalstenaars mee. let standbeeld van Dirk Martens staat centraal op ling van het beeld, werd |e Grote Markt, vlak voor het Belfort. Het is een er te Aalst duchtig ge- inposant beeld uit brons, vervaardigd door Jan vierd: de hele stad was ieefs in 1854. Het heeft een hoogte van 13.5 meter en versierd en verlicht, er I geplaatst op een arduinen sokkel van vijf meter was een banket en volks- loog, waarin arduinen platen werden aangebracht, spelen, een uitdeling [et standbeeld heeft uitgesproken realistische trek- van brood aan de len: de drukker draagt poulaines, spitse schoenen, armen... ien wijde mantel met hermelijnkraag, met er onder Dirk Martens was een len tabat met een zeer hoge kraag. Op het hoofd echte Aalstenaar. Zijn leeft hij een bonnet, ook doktoraal genoemd. overgrootvader was reeds in 1394 een welge- Hrk Martens werd afge- hoogeschool van Leuven stelcje handelaar op de van teeld op een leeftijd van eene eeuwigdurenden .ngeveer 26 jaar: periode roem verdiende heeft de raarin zijn eerste boek Stadsraed en de bevol- n Aalst van de pers king van Aelst dees ;omt: Speculum conver- standbeeld opgerigt met öonis peccatorum (1473). de penningen van de n de rechterhand houdt stad en van de bijsonde- lij een vel papier, waar- ren. M.D. CCC LVI». »p een gedrukte tekst uit Op de achterzijde van lit boek werd afgebeeld, het standbeeld, ziet men fan de rechterkant staat de afbeelding van Dirk chuin achter de druk- Martens' drukkersmerk: :er, een drukpers. het anker. Het rechtse Iet voetstuk is enorm: de marmeren paneel is niet tchthoekige vorm ervan het originele: dit werd in verd trapsgewijs opge- 1950 vervangen doordat jouwd. Vroeger was het het onleesbaar gewor- jeheel omgeven door den was. Het gaat hier »en smeedijzeren hekken eigenlijk om een gedenk- net vier lantaarns. De steen met de vermelding antaars verdwenen om- van de aanwezige perso- itreeks. 1920, het hekken naliteiten en deze van de .5 jaar later. Aan de vier leden van de Commissie sijden van het voetstuk tot oprichting van het werden marmeren platen monument. De onthul- jangebracht. Aan de lingsplechtigheid had roorzijde kan men een plaats op 6 juli 1856. De iatijnse tekst lezen. Die- nieuwe panelen die in telfde tekst staat in Ne- 1950 werden aange- ierlandse vertaling op bracht, zijn het werk van liet paneel links en luidt steenkapper Verhulst Sis volgt: van op de Keizerlijke Her ere van Dirk Mar- Plaats, ens van Aelst, welke de Het beeld zelf is het werk serste Belgieland begif- van Jan Geefs van Brus- ;igde met de boekdruk- Sel (1825-1860). Grote Markt. Dirk blijkt kunst. Opvolgendlyk In 1854 was het boetseren echter een van de meest gverkhuyzen inrigtende klaar. Het gieten in brons beroemde zonen van de In syne geboortestad te werd gedaan bij Julien stad. Hij bezat verschil- Rntwerpen en te Leuven Vittoz te Parijs en was lende eigendommen te Bn die niet alleenlijk gedaan in maart 1855. Aalst. Geweten is even door syne Latijnse, Hetzelfde jaar wordt het eens dat hij hield van Grieksche, Hebreeuw- beeld te Parijs op de in- een stevige kroes wijn. ,m pche en in andere ge- ternationale tentoonstel- Zijn laatste jaren heeft de ^e" drukte uytgaven maar ling het gouden ereme- drukker gesleten in het Bok door syne geschrif- taal bekroond. Ter gele- Wilhelmietenklooster, °or" len en onderwijzing ter genheid van de onthul- bij de Sterheren, op de Aalsterse Houtmarkt. Over het geboortejaar van deze grote drukker bestaat wel enige twijfel: sommige bronnen ver melden 1450, andere ca. 1447. Het geboortenest bleek al vlug te klein voor de volledige ont plooiing van dergelijk in- tellekt. Onder de be scherming van Ferdinant Arragon werkte tijd. Hij werd de «primus ar te» genoemd. De univer siteit verleende hem de titel «magister artis im- vrienden heb ik over leefd en gezond naar ziel en lichaam, de leeftijd van tachtig jaar over schreden. Het heilig an- pressoriae». Zonder hem ker (zijn drukkersmerk totaal staan of hangen er in Klein-Aalst 40 is het universitair leven sedert 1518) blijft welbe- standbeelden, gedenkplaten in brons, marmer of kend, aan de dankbare steen Het wa8 niet gemakkelijk hiervan een inven- jeugd. Christus, ik bid U, taris te maken en personen die menen dat we één of wees Gij nu mijn heilig ancJere gedenkenis vergeten zijn mpeten het ons niet anker!» ten kwade duiden. Integendeel: zij zouden ons een Dit grafschrift werd ge- groot plezier doen (en hopelijk ook alle lezers) indien schreven in 1527 en het - onfi even lieten weten, maakte Dirk Martens zo blij en gelukkig, dat hij Standbeelden en monu- van zijn sterfbed opstond menten en nog bijna zeven jaar Dirk Martens op de Grote leefde! Op 28 mei 1534 Markt sterft de grote drukker in Joannes Mepomucenus het klooster van de Ster- op de Houtmarkt heren. Dag op dag, 250 Het Heilig Hart en het jaar later (dus in 1784) Monument voor de ge werd zijn grafsteen over- sneuvelden 1914-1918 jarig bestaan van de gebracht naar de Sint- van Mijlbeek (voor de Rijksmiddelbareschool - Martinuskerk. Daar werd kerk van Mijlbeke) het op 6 juni 1856 bezocht De gesneuvelden van door de hertog en de her- 1830 op de koer van 't togin van Brabant, die de Landhuis stad bezochten ter gele- Koningin Astrid op het genheid van de inhuldi- Keizerlijk Plein ging van het station en Slachtoffers wereldoorlo- de onthulling van het gen 1914-1918 en 1940- standbeeld ter ere van 1945 op het Vredeplein Dirk Martens... Gesneuvelde pupillen op Hij was inderdaad een de Graanmarkt uitstekend typograaf, Désiré De Wolf in het chaleograaf en een taal- stadspark geleerde. Zijn boeken Priester Daens op de werden in zeven talen Werf t De Zwarte Man, alias Dirk Martens. te Leuven gedurende een 25-tal jaren ondenkbaar. Op 1 oktober 1474 ver schijnt zijn eerste boek. Onderaan staat in het Latijn: «Dit werk heb ik te Aalst gedrukt, ik Dirk Martens, die de Vlamin gen al de wetenschap der Venetianen aan breng.» Nog hetzelfde jaar verschijnen twee an dere werkjes, in het La tijn en zonder vermel ding van de drukker. Dirk behoorde tot de kring van humanisten. Door zijn talrijke uitga ven maakte hij vele tijds- genoten bekend in heel Europa. Zijn naam blijft verbon den aan de gulden brie ven van Picco Delia Mi- randola, aan het «Lof der Zotheid» van Erasmus en aan de «Utopia» van Tho mas Morus. Toen Aras mus (de beste vriend van Dirk Martens) door de ge neesheren werd opgege ven als ongeneeslijke pestlijder, bleef Dirk hem trouw vier weken lang verzorgen. Van hem schreef huma nist Borland: «Dirk Mar tens van Aalst heeft zijn vaderstad voor de nako melingsschap geadeld door het drukken van een «Theodorico Aleman» aanzienlijk aantal wer- (d.w.z. Dirk de Vlaming) ken in bijna alle soorten een tiental jaren in Span- van wetenschap. Eras- je. Hij keerde echter te- mus zelf maakte het vol- rug naar Aalst, drukte gende grafschrift voor eveneens een aantal ja- zijn trouwe vriend: «Hier ren in Antwerpen en te lig ik. Dirk, zoon van Leuven. De man was ze- Aalst. Het was mijn ventalig. Door zijn bedrij- kunst het geschreven vigheid nam hij een ver- woord in druk te zetten, dienstelijke plaats in on- Miin broers, mijn vrouw, der de geleerden van zijn mijn kinderen en mijn Herinnering aan het 100- jarig bestaan van het Sint-Jozefskollege én een gedenkplaat Gesneuvel den 1914-1918 aan het Sint-Jozefskollege Pont straat Herinnering aan het 75- geprint met lettervormen De Heilige Begga aan het te Aalst Atheneum op de Graan markt Doktor André Goffaerts aan de Onze-Lieve- Vrou w-Kliniek op Mijlbeke Herinnering aan het Be gijnhof boven de door gang van het apparte mentsgebouw in de Pont straat (uitgevoerd in tin) Herinnering aan André De Waegenaere, stichter en bestuurder van de Vrije Technische School door hemzelf vervaar- Begijnhof (Pontstraat) digd. Zijn letters blinken Herdenkingssteen Ko- uit door hun sierlijkheid ning Albert op de Al- want hij was een schit- brechtlaan terend graveur! Albert Liénart op Beu- Het Aalsters archief bezit kenhof van hem zestien werken. Nationale Prijs Groene waaronder twee wiege- Ruimten in het Begijnhof, drukken, gedrukt in A A„lot in 1477 Bronzen gedenkplaten In 1950 weid'een grootse Valerius De Saedeleer Dirk-Martensstoet in de tegenover het verdwenen stad georganiseerd, geboortehuis in de maar 1973 werd een Nieuwstraat groots herdenkingsjaar Gustaaf Pape in de Srnt- over het leven en het I°bstraa> huisnummer werk van deze beroemde 1°3 Aalsterse Zoon, bijge- Pe Smet F.J. in de Kapel- naamd «De Zwarte lestraat (advokaat en ge- Man». RDV schiedschrijver) 'EHE Heren woning Van Lan- genhove in de Kapelle- straat (rechtbank) Oorlogsslachtoffers 1914- 1918 Spoorwegen aan het station op het stations plein let Oorlogsmonument op het Vredeplein is wel het de idee om het geheel op Aalst gebonden. Hetzelf- scheren over de wereld vrouw (of de gehele Arthur De Losse, yoe9fr jrootste in zijn soort te Aalst. Het gevaarte is een palen te laten rusten. De de monument zou in en vernielen alles wat ze mensheid!) aangrijpt bij Graaf van tgmond op ae treatie van beeldhouwer Mare De Bruyn uit de samenwerking tussen Boezenstraat. Hij maakte in 1956 de onthulling mee deze twee mensen ken- lls een blij kunstenaar. Het intiatief voor de oprich- den een vlot verloop. Het ing hiervan ging uit van senator en schepen Gus- huidige monument kreeg haf De Stobbeleir, die zelf niet op de inhuldiging de (naamloze) toestem- tanwezig was. Hij was zogenaamd met verlof of op ming van de Kommissie fakantie). De schepen riep alle beeldhouwers sa- voor monumenten en hen en vroeg en een ontwerp te maken. Men kwam landschappen. En het >p de proppen met een vrij traditioneel iets: een werd er ter plaatse gezet Duitsland of elders niet tegenkomen. het verlies van wat het Grote Markt momenteel misstaan. Het is immer Het lijkt wel op een mac- dierbaarst op aarde is. aan het Liberaal Gen- gericht aan de slachtof- hinerie die op de weg is Onderaan het monu- trum in de Korte Zout- fers der wereldoorlo- gezet en niet meer stopt, ment, op de hoogste trap, gen... En die vielen er maar integendeel alles kan een vlam^aangesto- overal. Doorgaans is een '■lolfpn niet zo- ae uiukkbii ueen. maal zo erg heeft geteis- straat Gust Van der Stock, aan op zijn weg vernietigt, ken worden. Het geheel zijn woonhuis op de Mo- oor- waardoor iedereen van is een aanklacht tegen lendries logsgedenkteken niet zo- de brokken deelt. wat de mensheid twee- Hugo Lefevre aan de in- zeer een herdenking aan Daarbij werd nog een leze idee werd al vlug opgegeven. Men wou eens door de omwonenden erg jets anders 1 sronzen madam op een arduinen voetstuk. Maar en gebeiteld. Dat werd bet gruwelijke van deze kompositie in koper ge- terd en het is meteen een - - - 1 periode, maar eerder een voegd: een vrouw die een oproep tot het geweten, hulde aan de gesneuvel- slachtoffer van de oorlog opdat het niet meer zou de helden. Rond de uit- in de armen houdt. Het is gebeuren, dat zoveel voering van de gedenk- duidelijk een paar «dat angsten en yerschrikkm- steen werden ook geen in de miserie zit»! Dit ge- gen over de mensheid qrapjes gemaakt! In- deelte is op ambachtelij- wordt gebracht, tegendeel: er was een ze- ke wijze in koper ge- Op de sokkel, rustplaats ker spanning voelbaar slagen. ."orfcasu.mtalaid- omdat de uitgevoerde Een meer realistische den van het beeld, wer- idee totaal nieuw was. voorstelling is niel meer den de jaartallen 1314- Op zondag 2 september mogelijk. Het beeld drukt 1918 en 1940-1945 in 1956 was de schepen dan zeer scherp de wanhoop brons aangebracht. Ho- uit die een moeder of een pelijk moeten er in ae gang van het stadhuis Camiel Liénart aan de Sint-Kamielschool in de Sint-Kamielstraat Herinnering aan Marcel Bombeeck in de Kool straat te Aalst Herdenking aan de stich ter-voorzitter van de Bond der Vrijwillige Bloedgevers, J. Van Den Bossche aan de Molen dries. Gedenkplaten in marmer of in steen Oude vrouwenhuis (bin nenpoort) twee gedenk platen met daarbij de ge denkstenen voor de be giftigers in het Oude Vrouwenhuis, Oude Mannenhuis en weeste huizen in de Kattestraat Aan de zwemkom op de Kapucijnenlaan Aan het politiebureel op het Kanunnik Cillinet- plein Aan het hospitaal in de Gasthuisstraat Aan de Kapel op de Werf Gesneuvelden en op- geeisten 1914-1918 aan de ingang van het stadhuis Grafsteen van Cumont aan het Oud Hospitaal Sportcentrum aan de Parkdreef In de Sint-Jorisstraat hing vroeger de gedenk plaat van Majoor Cans, maar die is nu ver dwenen. RDV n so- Het monument «schrikwekkend ook toevallig met kantie... Het geheel allarmeert de mensheid voor het gru welijk gebeuren van een wereldbrand. In de voor zijde, een reliëf, vindt de toeschouwer iets terug van de «Guernica» van Picasso. Dit schilderij is een uiting van de af schuw en de verontwaar diging van de kunste naar voor de massa moord in het kleine Spaanse stadje tijdens de burgeroorlog. moest hinderen, de zichtbaar- geappricieerd: zij volg- De vier ruiters van de heid van de automobilis- den de werkzaamheden Apocalips (sl,^nb°ol__v^ toekomst geen getallen bekijkwaardig monu- meer bijgezet worden... ment. Dank zij schepper Aan het monument wor- De Bruyn werd het geen den jaarlijks, naar aan- soldaat met geweer en leiding van de verjaar- ransel, maar een echt dag der wapenstilstand, kunstwerk dat eenieder vele bloemen neerge- aanspreekt, legd. Het blijft een trots voor de Aalstenaars, een RDV Het monument van de Vrede op het Vredeplein. (Per) zichtbaar- geappricieerd: zijn. Maar tegelijk kwam er tea ging voor op de voet en „kontro- de rampen die over de een stedebouwkundig Beeldhouwer De Bruyn leerden» de beeldhouwer mensheid worden ge probleem om dc hoek ki| nam kontakt op met dag aan dag. stuurd) weerspiegelen de ken- het monument architekt Shinny De Neel Het geheel is verrassend angsten en de verschrik- het is niet aan kinqen van de oorlog. Zij mocht het verkeer en samen kvannen ze op mooi: Het Priester Daensmonument heeft op de Werf wel een eigenaardige plaats gekregen. Het staat pal voor de brug, in het midden van wat wij een zeer druk kruispunt noemen. Het «ver- keersbaken» is praktisch volledig omsloten door verkeersplaten allerhande... Begin vorig jaar werd duchtig onderhandeld over een «verplaatsing» van het monument. De bestuursleden van de Priester Daensafdeling wou het om historische redenenen in de nabij heid van de Werf kapel. Men stelde zelfs voor het straatje tussen de kapel en de koffiebran derij De Paepe, verkeersvrij te maken en aan te sluiten bij de tuin rond de kapei. Moest dit om verkeerstechnische redenen niet haalbaar zijn, zou men het monument langs de andere zijde van de kapel geplaatst willen zieri, naar de Dender toe, dus. Van stadswege werd het pleintje voor de vroe gere «Filature du Canalhet huidige postge- bouw als nieuwe en definitieve plaats voorop gezet. Hiertoe zou het pleintje nog vergroot worden... Maar wat zien we, bijna twee jaar later. Pas ter Daens is blijven staan, en wel definitief vermoeden we! RDV

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1980 | | pagina 5