YOGA: RAAKPUNT TUSSEN OOST EN WEST YOGA VEDANTA STELT JE VOOR AAN... JEZELF! -V-V o - 8.8.1980 - De Voorpost -V-v" 1 v in -JVA- jüL Hoewel wij, westerlingen, de reputatie hebben men sen te zijn die over alle mogelijke dingen grondig geïnformeerd zijn, weten wij in feite bitter weinig over wat zich buiten onze eigen enge landsgrenzen voordoet, iaat staan wat de achtergronden ervan zijn. Nochtans wordt ons via kranten, tijdschriften en boeken dagelijks papieren informatie bij tonnen over het hoofd gestort. Maar: krantenpapier vindt al heel gauw andere bestemmingen, terwijl de tijdschriften meestal wor den doorbladerd om de prachtige kleurfoto's te bewonderen en boeken vaak slechts gedeeltelijk of helemaal niet gelezen netjes in de bibliotheek wor den «bijgezet»... Radio zorgt voor muziek elk geval: zover staan we in auto's, sommige ate- dus al met onze bescha- liers en burelen en de huiskamer, waar de tele- ving. We halen tegenwoordig onze neus op voor gewo ne dagelijkse kost en wil len alleen de «finesse» om ons verfijnde smaak- gevoel te strelen... Wat wij met geheven pink onze beschaving noemen, bestaat amper enkele eeuwen. Met onze beschaving hebben wij andere volkeren gewa penderhand van hun kui tuur bevrijd... In India hebben de Engelsen een tijdlang huisgehouden, met als resultaat, dat de mensen ginder nu ten minste Engels kunnen spreken, een wereldtaal notabene! Het blank kolonialisme heeft er lelijk huisgehou den, zoals overal elders ter wereld overigens. Ondanks dat alles is het moderne India een fasci nerend land gebleven, waar we spijtig genoeg niet zo bijster veel van afweten. Wel hebben we allemaal al eens gehoord van Ma- hatma (Grote Ziel) Gan dhi, een legendarisch ge worden figuur, doch een man ook die waarachtige zielegrootheid uitstraal de. We herinneren ons nog de eerste premier van het onafhankelijke In dia, Pandit Nehroe, die met zijn Engelse opvoe ding het land verder sterk Westers oriënteerde. En sinds de dood van zijn opvolger Shastri is de fi guur van Nehroe's doch ter Gandhi ons ver trouwd geworden. Hij noemde haar naar de il lustere Indiase vrijheid strijder Mahatma, maar in haar land is de gewe zen premier Indira Gan dhi een fel omstreden po litieke personaliteit ge worden. Als kind hoorden we de ouderen vertellen over de «heilige koeien», die bij duizenden door de straten van de Indische steden liepen en die niet eens mochten worden aangeraakt, terwijl de mensen in diezelfde stra ten bij bosjes omkwamen van hongerl Vreemd land vonden wij dat, waar men de uitge mergelde kindertjes, die met grote donkere ogen om voedsel vroegen, lie ver liet sterven dan die koeien te slachten! Zullen wij het ooit be grijpen? Begrijpen wat er leeft in China, Japan, India? Zullen Oost en West el kaar werkelijk nooit ont moeten. Het zijn allemaal vreem de landen, met andere zeden en gewoonten, an dere godsdiensten. Wij kennen Mao, Tsjang Kai Tsjek. Keizer Hiro Hito. Mahatma Gandhi. De Chinese Muur, de Kul- turele Revolutie, de Ping- Pong-diplomatie... Wij leerden Judo en Ka rate kennen uit Japan. En Yoga uit India. Dèt waaide over naar ons kontinent. Een tijdlang zagen we de Beattles in het spoor lo pen van een goeroe en waren heel wat Westerse jongeren in de ban van het Zen-Boedhisme. Enkele sportlui zwoeren destijds bij yoga, o.a. vijf voudig Tourwinnaar Ja cques Anquetil de voor naamste was. Maar mis schien zijn er die zich ook nog de Franse renner Ro ger Hassenforder herin neren de fantast die ten behoeve van de persfoto grafen als een volleerde yogi in een shirshèsana- kopstand poseerde? Was het een voorbijgaan de mode-trend uit de pril le zestiger jaren? Voor «Hassen» blijkbaar wel, want hij verdween nogal geruisloos van het toneel. Yoga bleef. Er waren immers ook mensen, die deze yoga heel ernstig namen en het al die jaren onafge broken zijn blijven beoe fenen. Ook in Aalst. In 1962 hebben zij er Yo ga Vedanta opgericht en nu, bijna twintig jaar la ter, doen zij nog steeds aan yoga. Zij houden niet van publi citeit. Desondanks telt hun vereniging niet min der dan duizend leden en* was Swami Chidananda in juni een drietal weken te gast in Aalst en werd hij er zelfs door de burge meester ontvangen. Hoe de klub tot stand kwam, wie de Swami is en waarom wij in Aalst zo weinig horen van één der belangrijkste verenigin gen van de stad, vertel den ons Louis Kiekens van Yoga Vedanta... sa men met zijn broer Jozef Kiekens één van de stich ters. C.A.T. gril ver hei «In vee sof Kie eim sofi stre bas bev visi niel der wae dat eige per< iVUll ide c geb en c op vaai slotl on vi een die mee men zoekt hen ook meteen pen van Kuituur Bert Van een afdeling te stichten Hoorick geeft deze de van de Divine Life Socie- toelating om, buiten de ty, een wereldorganisatie die door hem in 1936 werd gesticht. De vele toegezonden boeken worden gretig gelezen. Bij de lektuur ervan moe openingsuren, een ruim te te gebruiken in het Ste delijk Zwembad voor de praktische beoefening van hun yoga. De start is gegeven en de visie dan 's avonds het beeld aan het geluid toe voegt. Tussendoor hoor je en zie je nieuwsberichten, joernaals en allerlei infor matieve programma's, maar ze zijn zo talrijk, de nieuwsstroom is gewel dig omvangrijk en bereikt langs politieke en ideolo gische kanalen dikwijls vervormd onze ogen en oren, welke ze doorgeven aan onze hersenen, die ze verstrooid registreren... In een minimum van tijd zijn we op de hoogte, kunnen we horen en zien, wat er aan het andere eind van de wereld ge beurt. Weten we daar door echt méér dan vroe ger? Kunnen we die ein deloze stroom van ge beurtenissen, feiten en de kommentaren erop ei genlijk wel verwerken? Nooit voorheen zijn we beter «op de hoogte» ge weest van alles en nog wat en met de «algeme ne ontwikkeling» die men op school meekrijgt er bovenop, staan we in 1980 toch gewoon nergens. Luister maar eens naar al die nietszeggende kon- versaties die je dagelijks te horen krijgt! De mens We schrijven 1950. van vandaag zit opgeza- De gebroeders Kiekens, in hun tienertijd verwoede filmfreaks, zien in dagen yogaklas, met het bioskoopnieuws «Bdgavox brengt U wereld- en sportaktualitei- me belangstelling! ten zoals ze door de Belgen werden gezien, kommentaar door Bert De ten Jef en Louis echter belangstelling gaat vlug heel wat weerstanden in stijgende lijn: lang overwinnen: om diverse duurt het niet of de oe- redenen hebben zij al een fenruimte wordt te klein tijd eerder hun geloof af- en de groep verhuist naar gelegd. Door de leraar een zaal van de Stads- moraal van het Aalsters Koninklijk Atheneum hebben zij zich bewust laten inwijden in vrij en kritisch denken. En in Swami Sivananda's boeken stuiten zij her haaldelijk op woorden en begrippen die bij hen on- fend wordt. Hij bezoekt de klassen, geeft hier en daar richtlijnen en in feite worden meerdere dagen en nachten integraal be- stbou vervolmaking! En wanneer de Swami een jaar later terugkomt, kan hij nauwelijks gelo- ven, dat vele tientallen elLu®™®".!!!®1 Publiciteit? mensen hier een heel Wijs Dat I delijl zoek «Mij Kieki jaar: weke verte plein. Daar beginnen ze ke zuivere vorm onder- aanvankelijk met één les wezen als in Aalst! per week, waaraan zo'n 30 a 40 man deelnemen. Doch ook daar wordt de ruimte al spoedig te klein en mettertijd worden het 2, 3, 4 en tenslotte 5 ter reeds lang aangeduid. Is dat ook zo? Op zekere dag, toen hij Er komt zo weinig naar zijn discipelen toespraak, buiten van deze vereni- zag hij Swami Chidanan- ging, die toch reeds 18 da naderen en toen zei jaar bijzonder aktief is in hij: «Mijn opvolger is ge- onze stad en ver daarbui- komen...» ten op een niet geringe En zo geschiedde ook. uitstraling kan bogen. Schuwt men er dan de e ,r publiciteit? natie ...0. ..cc. Swami Satchidananda, <(Qat njet bepaald» zegt rend keurig yoga beoefenen die <<de meststoffen en Louis Kiekens «Er wordtKa" volgens de oude traditie. water van zijn liefde» we| slechts twee of drie! Inmiddels is overigens al aan werk gaf en trou- |<eer per jaar een beschei-, nen' meermaals gebleken, dat wens.P?ter werd van de den advertentie geplaatst'"e*ei woroninmn i»aran ollaKai I D UI tS haasi school aan het Vrede- yoga nergens in dergelij- vereniging, waren allebei jn de «Stadsberichten», r» Hnnr hnn horhaalHo ha. doch als over een paar De eerste buitenlandse bezoeker komt in 1966, het is Swami Satchida nanda, een discipel van Swami Sivananda. Een jaar voordien was deze stichter van de Divine Li- zit boordevol komplek- sen en puilt uit van frus- uc traties. Wilde...», weet je nog wel? een korte reportage over de all-lndia-tour Hij heeft de klok wel er- Yan Swami Sivananda. Op Jef en Louis, toen respektievelijk 15 en 14 gens horen luiden, maar iaar' maakt die Swami Sivananda een onbegrepen diepe indruk, die weet niet waar de klepel echter al gauw uitgewist raakt en wellicht verdrongen naar hun diepste hangt! De wereld is klein onderbewustzijn. geworden, er wordt Elf jaar na deze schijnbaar onbelangrijke gebeurtenis maken zij kennis fe Society overleden steeds meer gereisd, met yoga via een schriftelijke kursus. Met behulp van enkele boeken Swami Satchidananda "JfJ, m2ar verder betekent dit meteen de start van een bescheiden praktische beoefening, had op dat ogenblik de afgelegen landen, naar K lejding van een afde|ing Waarom? ont,nenten— Yoga: antwoord ep vele die brief onder de 450 opwekken: God, Holy, n™ moderne problaMca miljoen Indiërs, die toen Saints, en andere aanver- nnn hdr ii °a 1962- de Zuid-Aziatische repu- wante dingen, eten en te drinken en an Steeds meer yogaboeken bliek bevolkten het zijn Uiteindelijk haalt de in- «ïirhtlraartiPQ tP ct.,rpn worden gezocht gevon- er intussen zowat 600 teresse echter de boven- naar de arme achterbMi den en 9retig gelezen. In miljoen geworden pre- hand: al die begrippen J een boek van de Neder- cies terecht zou komen dekken bij nader inzien in h'pt hacta nowai landse dokter Rama Pol- bij die ene, vaag geadres- een geheel andere lading derman, op dat ogenblik seerde bestemmeling... door hun herhaalde be- zoeken de grootste sti- Weken~deïessen"he''rbe-I f,r0° In 1966 komen de twee mulans voor de goede ginnen is IEDEREEN wel-li?.1™ Swami's op bezoek en P van 93 kom...» De nadruk op ie- 9 men verwacht bijgevolg veaanta- dereen. De gebroeders ook heel wat belangstel- Bij één van die bezoeken Kiekens hebben van Yo- te on ling. Daarom wordt in al- werden ze voor het eerst 93 Vedan*a geen kom- - - lerijl een appartement op het stadhuis ontvan- merciele instelling ge- K willekeurig enige huiver avonden per week: alle gehuurd op de eerste gen. Blijkbaar vond de maakt, hun klub is geen u®iH pers die yogi toch wel 1°®^"°.^*®,°°^. _^oor in hel buitenbeentjes, want ze snobs- we, voor alle men- blokletterde: «Eerste re- se" zonder enig onder- ceptie zonder wijn en si- ^fieid, op voorwaarde garen!». dat 26 ook bereid zijn zich "'rK Een unicum in de anna- vollad'9 in te zetten voor v^ar len van de stedelijke re- Y°9a— naar ceptie-historiek? ^et vraagt een beetje rendp Allicht... doorzettingsvermogen, maar het resultaat loont zeker de moeite, daar Publiciteit heeft Jefken-men-hoei- 1972 werd het jaar waar- ken, met zijn 84 jaar de ?ra,a in het tienjarig bestaan oudste yogabeoefenaai d® werd gevierd, in aanwe- van da stad, ons vroeger linhalzl O..oi_: al war» nusrtiilnWI oe u3 waarn I armoe Louis en Jozef Kiekenf k»ngse voorri Swarr Die verdieping van een oud gebouw in de Molen straat, tegenwoordig «De Gaepaert» genoemd. zigheid van Swami Chi- al van overtuigd! dananda. De klub was T taen al tot een stevige Terug naar de bron instelling uitgegroeid, die Jr0S"!f en. do2ef ;j h het allang niet meer no- hebben n,3ts. 3an he"oa- bJaft„ Receptie zonder wijn en dig vond nog enige publi- overgelaten om Yogi sigaren! citeit te voeren De 9™nd'9 ,e.Iaren k<?nna3 ™3?d De bezoekers bleven el- mond-tot-mond-reklame, Jui!!?, ?va de s9 kaar in regelmatig tempo die door de adepten 3 h' perk7, opvolgen wordt gevoerd, zorgde er "a,'°Pale W33rdenn< schfed De opvolger van Swami steeds voor, dat de vere- 9 Sivananda en dus de nieuwe President van de muffe musea te bezoeken en bouwvallige ongetwijfeld het beste op Maar het onmogelijke ge- dat gebied in het Neder- waande gebeurde toch. dan deze waar zij nog steeds allergisch aan zijn. mpntpn tp hpkiitpn tp VJ<" ycu,cu 1,1 "ol l,cuc'- waaiiuc ycucuiue lucn. Naarmate de studie vor- kenc van ppo vpHpHpo lands verschenen, vinden Een goeie week later ligt dert wordt Swami Siva- Hat aiiann nnnahnman ia, ze een uitgebreide yoga- het antwoord zelfs al in nanda aanvaard, in die en dat we in ononmakkp biblio9rafie- Na ze gron- de bus: «Ik zal jullie op mate zelfs, dat besloten liike schoolbanken oeze dig ,e hebben 9ereed- het yogapad begeleiden wordt in Aalst een yoga- ten uit versleten geschie- pleegd op met boeken, tijdschriften vereniging op te richten, Woni.h«ai,:ae k„kï.een toen 'voot •ï*®n no9 en brieven». die zal aansluiten bij de ren kennen» vo*streka onbegrijpelijke En er volgen inderdaad Divine Life Society. stilstaan >4 «Yo- een stapel boeken, waar- In yoga hebben beide van in de gebroeders Kiekens broers het beste ant- Süvananda. Een foto's zien van Swami Si- woord gevonden op vele Haast nooit gaan we op w reis om de mensen te gwami leren kennen in die ande- uit de ellenlange lijst van vananda. Plots komt de moderne problemen I Uil uc CIICIIKMIUC lllt»l Vdll vdllallUd. I WB kennis m.. maken b°eken WOrd' f™0 da< Schijnbaar onbewuste, zij willen de yogafilosofie boek en alleen dèt boek maar des te sterkere in- uitdragen in Aalst. we kennis mee maken om nn«9feWdienlk S'eCh'S besteldl ">™se hen eindelijk heel Ze besluiten meteen ook verklaarbaar voor: Swa- Snelle groei Heilige Koeien een brief ,e schrijven mi Sivananda is de in- In de stadsbibliotheek is Neem nu bijvoorbeeld naar Swami Sivananda, drukwekkende man men hen behulpzaam bij India. hoewel ze geen enkel an- waarmee zij als teena- het opzoeken van lezers Wat weten wij, die de der adres bezitten dan gers gekonfronteerd wer- van yogaboeken en dus wijsheid in pacht menen «Swami Sivananda, Hi- den in een Belgavox-joer- bijgevolg geïnteresseer- te hebben, zo allemaal ma'aYas' India». Het zou naai! den in hun initiatief en na over India? een wonder heten mocht En notabene die man ver- een bezoekje aan Sche- Wij die gastarbeiders minachten en medelij- dend kijken naar beelden van hongerlijdende kin deren uit de landen van de Derde Wereld. Derde Wereld, inder daad. Ontwikkelingslan den, vroeger gewoon ar me landen genoemd. Gek toch eigenlijk, die «evolutie». Zo spraken we vroeger gewoon over oude peekes en oude meekes. Dat werden met tertijd ouderlingen, ou den van dagen en nu zijn de zestig-plussers in de.... Derde Leeftijd aan geland. Gebrekkelijken van vroeger zijn gehandi- kapten geworden en min- der-validen... Of die men sen er echter veel beter mee varen dan vroeger, weten we niet, maar in Yoga Vedanta oefent in het Aalsterse zwembad. (C.A.T.) De stichters van Yoga Vedanta Aalst, na 18 jaar nog steeds aktief: v.l.n.r. Marcel De Neef, Louis Kiekens en Jozef Kiekens. (C.A.T.) van de D.L.S. in Ceylon, nu Sri Lanka; hij is op doorreis in Parijs, op uit nodiging van Conrad Rooks, de maker van de film «Chapagua». En de Swami schrijft een brief aan de Aalsterse af deling, waarin staat dat de «headquarters in In dia» hem gevraagd heb ben kontakt te nemen met «erg geïnteresseerde mensen in Aalst»... Als Jozef Kiekens dat schrijven leest, belt hij meteen de Swami op in Parijs en deze belooft hem op een bepaalde dag en uur te zullen aan komen in de «Maidai» in Brussel... Maidai? Even nadenken om het Indisch Engels te ontraadselen en tenslotte opgelucht lachend begrij pen dat «Midi» wordt bedoeld! Swami Satchidananda is zonder meer stomver baasd als hij met eigen Divine Life Society, Swa mi Chidananda, behoor de met Swami Satchida nanda tot de meest ge waardeerde gasten: met hen werd ook bestendig kontakt gehouden. De Aalsterse afdeling van DLS heeft nu haar intrek genomen in een apparte ment, gelegen Arbeid- straat 66, waar zij de eer ste en tweede verdieping van het gebouw huurt. In één van de weinige rusti ge straten van het stads centrum is dus hun voor naamste werkterrein ge vestigd: zij hebben het SIVANANDASHRAM ge noemd. Het is immers de Swami Sivananda of Goeroedex zoals ze hem ook nog noemen die in 1962 «beslag op hen had gelegd» om een afdeling van de DLS op te richten. Jammer genoeg kregen ze nooit de gelegenheid hem persoonlijk te ont moeten want amper een geniet. niging gestadig bleef .Lo"is reisde in 1970 naal IJ®* groeien en weldra om en 'ndl31. om f ae,n °Plel: ,ble™ dinskursus te volgen aar ln zee de Yoga Vedanta Acade d?cb my van de Divine Life d'sche Society. Swami Tussen het uitgebreid inj'ndust| ternationaal gezelschap enorm waar de taal toch weder d enigszins een handika^ Yervuil betekende, eindigde hï,ieu- vierde, met bijzonder! gelukwensen van di Op zac leraars! ge too Het resultaat van jaren moeilijl lange, intense yogö land va beoefening had zijn bei teug fri kroning gevonden in helmen. C moederland van dl wanner Yoga! «frissel Drie jaar later volgt broei een ge Jozef zijn voorbeeld. j met ne Hij wil in India Yoga aa«gaat |jc de bron leren kennerjdemt...' maar bovenal ook hel Hij g|jn beste van de oudste kul vertelt tuur ter wereld persoorj lijk ondergaan. Want voor Siva en Na rayan, zoals Louis en zef respektievelijk woij den genoemd, staat ha vast dat de Indiase ku| tuur voortkomt uit nood kon worden gedaan oudste beschaving, door een handvol be- Terwijl andere kultun stuursleden. Bijgevolg reeds lang in musea zij dienden er yogaleraars te opgeborgen leeft de li worden opgeleid en zo dische kuituur op oni werd gestart met diep- dagen nog steeds ongi gaande teoretische en praktische kursussen. Heel wat mensen uit alle hoeken van Vlaanderen en ook uit Nederland ble ken daar belangstelling bij de duizend aangeslo ten leden telde, met afde lingen over heel Vlaan deren. Begrijpelijk dus, dat het vele werk nog ternauwer- schonden voort, zoals al sinds het derde mill# nium voor Christus bloej de in het dal van dfi?- Indus Die kuituur is gericht o ogen vast kan stellen hoe jaar later overleed hij op yoga hier zo grondig be- 76-jarige leeftijd, grepen en zo zuiver beoe- Zijn opvolger had hij ech- voor te hebben. Daaruit de mens en diepgaan( f ontstond de Yoga Akade- begrippen als onderbi mie, een opleidingskur- wustzijn en evolutie, b|*v - sus van twee jaar waar- ons zo jong als Darwin flb' aan mensen deelnemen Freud, zijn dèèr reeq^ die wonen tussen De duizenden jaren oud. Panne in onze Westhoek berust op wat m en Zwolle, in het Noor- noemt keusloos obsen den van Nederland! ren en vrij onderzoeke I Aalst verwierf zich een en los van alle opvattii f zeer gunstige faam in de gen en ideologieën, yogawereld en toch blijft Volgens Siva en Naraya Yoga Vedanta in Aalst keer je na zo'n onderzoi zelf op het eerste gezicht weer naar huis, naar d' Wijsheid eerder besloten eigen kuituur terug, m kring. een hele dosis meer b

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1980 | | pagina 8