w
ge
Festival van Vlaanderen 1980
I Musici
MUNCHNER MOTETTENCHOR
1480: 'T IS ZOVER,
ZE BEGINNEN!
HERDENKINGSTENTOONSTELLING
SINT-MARTINUSKERK, KERK EN
PATROON DOOR EEUWEN HEEN
Nog enkele
praktische
gegevens
Groots
huideconcert
Martinuskerk
16 - 12.9.1980 - De Voorpost
'^"Vy/% V™*—*»^L-L
w^.'wri
i*w
Op donderdag 25 september te 20.30 u. spelen in de
feestzaal van het stadhuis «I Musici» geen naam,
geen etiket, maar een begrip bijna. Jarenlang heeft
de groep zich ingezet voor een heropleving van de
verdient, het alledaagse mento, een verfijnde geestig, tuk op lekker-
negeert men. vorm van ontspannings- nijen, componerend als
De Italiaanse charme die muziek, wolkenloos, het hem zinde en dat
y «.4V.H «iijMci vuui een ueiopieving van ae
Italiaanse barokmuziek, en dit bearip behelst heel ™S Pro9r°mm° le" maai zonder veel dtep- gebeurde niet zo gauw.
riirrVinHon nii Pomnloci rrrrr,i-r Mnnr nle lili nm. ...^..1,
wat meer dan de naam Vivaldi. Ik citeer zo maar:
Locatelli van wie ik ooit een prachtig inleidend
muziekje hoorde bij een T.V. programma, Benedetto
Marcello die een verukkelijk hoboconcerto schreef,
rugvinden bij Pergolesi, gang. Maar als hij aan het werk
Vivaldi en Rossini zal Vivaldi's concerto voor sloeg, dan sprongen de
wel een adequate ver- cello, strijkers en conti- opera's uit zijn geniaal
luuuuuuteno scnreei blanking krijgen in hun nuo in g, waarin de rit- brein. Hij schijnt ook een
Corelli wiens Kerstconcerto'een prachtige pastorale gaa,f' t«Jnisch verfijnd misch springlevende meester te zijn geweest
bevat en Sammartini, een overgangsfiguur die Mo- S? Maar lk alleSro's contrasteren m het vertellen van bou-
zart beinvloedde. nieuwsgierig naar het met het zangerige, ge- tades. Een typische?
antwoord dat ze zullen voelsgeladen largo. En «Liszt doet zoveel dat
'I Musici' zijn jarenlang Wagner hebben niet geven op de uitdaging wie niet gelooft aan het men moet zien, zei Rossi-
een soort exclusiviteit Wieland verguisd toen van Bach en Haydn. bestaan van diepe wee- ni, dat ik nog geen gele-
geweest in de kamermu- hij schoon schip maakte Hun programma? Pergo- moed bij Vivaldi, kan ik genheid heb gevonden
ziek. Hun visie was de' met de traditie die leefde lesi s concertino in G verwijzen naar een muzi- om naar hem te luiste-
visie, hun vertolking 'de' in Bayreuth? Hoeveel voor strijkers en conti- kaal fragment uit Ku- ren.» Op twaalfjarige
vertolking. Een andere verliefden op de elegan- nuo, werk van een man bricks beroemde film leeftijd zou hij zes sona-
benadering dan die van te ietwat rimpelloze ver- die vlug opbrandde (hij «Barry Lyndon», een tes voor twee violen, cel
hen was bijna een gods- klanking van 'I Musici' werd slechts zesentwin- fragment uit een cello- lo en contrabas hebben
lastering van de muziek, waren niet geërgerd en tig jaar), die vooral be- concert van Vivaldi dat geschreven, zoals ty-
Sindsdien is er heel wat diep geschokt door het roemd werd door zijn hoe vreemd het ook pisch voor hem, in de
gebeurd. Ook in de mu- authenticiteitsstreven «Stabat Mater» en een mag klinken de donke- korte tijdsspanne van
ziek immers zijn er van Hamoncourt? En ook opera-buffa, «La Serwa re ondertoon heeft van drie dagen. Ze ademen
schokgolven of deinin- het omgekeerde doet zich Padrona», genre waarin Dvorak of Brahms. dezelfde geest die we la
gen, veroorzaakt door voor. En misschien is het slechts Mozart hem over- Van Rossini is geweten ter in zijn opera's terug
een revolutionaire kijk. betwist worden inherent trof. Het genoemde con- dat hij een merkwaar- vinden: humor en zange-
Hoeveel aanbidders van aan kunst die die naam certino is een diverti- dige man is geweest: righeid. We horen de 3e
I Musici op donderdag 25 september in de feestzaal van het stadhuis
Het festival van Vlaanderen te Aalst wordt afgeslo
ten op dinsdag 30 september te 20.30 uur in Sint-
Martinuskerk met een concert door het Munchner
Motettenchor dat gelukkig heeft gekozen voor
een programma dat buiten de baroksfeer ligt en niet
traditioneel te noemen is. Het koor werd in 1960
gesticht en opteerde voor componisten als Montever
di, Schütz, Hassler, en Lassus die toen nog weinig
aan bod kwamen. Het beschikt ook over een eigen
blazersensemble en staat onder leiding van Hans
Rudolf Zöbeley.
Giovanni Gabrieli schrijft instrumentale muziek die
gebaseerd is op vocale schrijftrant, gekleurd door de
plechtstatige sonoriteit van het koper. Hij doet een
beroep op fluiten, zinken, bazuinen en fagotten,
vaak in bonte combinaties. Van hem horen we de
«sonate pian e fortevoor acht blazers met het
kleurencontrast van het dubbel orkest (gebaseerd op
de Venetiaanse cori spezzati gesplitste koren),
met dynamische effecten en de pracht en de praal
van een zonovergoten Venetie.
Josquin Des Prez is niet ken uit «Tui sunt coeli»
alleen een uitzonderlijk voor 8 blazers en het mo-
componist (Einstein tet «Surrexit pastor
noemde hem de Mozart bonus»,
en de Schubert van de Van de instrumentale
tijd rond 1500) maar ook muziek uit die tijd weten
een sterke persoonlijk- we weinig. Wellicht van Bach kunnen noe-
heid (hij componeerde werd ze aangewend om men. Zoals Bach is hij
wanneer hij er zin in processies en stoeten te een meester van het con-
had). Zijn expressieve begeleiden, om vocale trapunt, de fuga, de va-
stijl (die Palestrina aan- muziek te onderstrepen, riatie. Ook zijn koraal-
kondigt) kent een hoogte- voor dansmuziek aan het
punt in bepaalde motet- hof van edellieden. Het
ten zoals hat Ave Ma- werk van Giovanni Do-
ria dat we te horen krij- menico Rognoni Taveg-
gen een voorbeeld van gio voor acht blazers «La
klare, doorzichtige doori- Porta» dat nu gepro-
mitatie: elk tekstonder- grammeerd staat, da-
deel krijgt een apart mo- teert van circa 1600. We
tief dat achtereenvol- zitten in de overgang re
gens in alle stemmen naissance barok: poly-
voorkomt, waarop een fonie blijft bestaan maar
cadens volgt. Hierop ver- er is een tendens naar
schijnt onmiddellijk een het solistisch accentue-
nieuw motief dat op zijn ren van één of meerdere
beurt doorgeimiteerd stemmen,
wordt. Om Bruckners kunst te
Orlando di Lasso is een begrijpen moet men we-
man van de wereld: de ten dat hij jarenlang
teksten van zijn madriga- werkzaam was in het
len zijn soms burlesk, klooster St.-Florian. Zijn
soms verfijnd. Maar hij is muziek is een dialoog
ook een gelovig mens met God, geboren in de
met zijn vragen en zijn sfeer van barokke archi-
twijfels. En dit feit vindt tektuur in een pastoraal
zijn neerslag in een aan- landschap. Zijn missen
tal missen, magnificats, en zijn stralend «Te
passies en motetten. Deum» zijn monumen-
Technisch vormt Lassus taal. In zijn loutere koor
een synthese van wat muziek grijpt hij terug
voorafgaat: cantus fir- naar 16e eeuwse polyfo-
mus-techniek. canoni- ne structuren. We horen
sche en dubbelcanoni- van hem vier graduales:
sche zettingen, doorimi- Christus factus est, Lo-
tatie, homofonie, meer- cus iste, Os justi en Virga
stemmigheid. Toch is hij Jesse,
door zijn universele Terwijl Regers tijdgeno-
geest en zijn rusteloze ten onder invloed van
belangstelling een unie- Wagner stonden, zou
ke fiauur zoals zal blij- men hem zelf een adept
ervan in C. met als on
derdelen: allegro - an
dante - moderato.
Bachs concerto voor twee
violen in (BWV 1043)
wordt ingezet met een vi
vace waarin we een
schat aan varianten en
ideeën te horen krijgen.
De beide solisten voeren
de hoofdtoon, het orkest
begeleidt. Het largo
vangt aan met een vredi
ge solozang van de twee
de viool, nagebootst door
de eerste viool in canon-
vorm. De finale (allegro
ma non tanto) loopt in
ononderbroken cadans
en uiterst beweeglijk.
Bach is hier een geniaal
vormgever en laat beide
solisten gelijkwaardig
hun stem horen.
Om Haydns muziek te
begrijpen (en te waarde
ren) moeten we er reke
ning mee houden dat
net als bij Mozart het ge
val is een groot deel
van zijn werk werd ge
schreven in opdracht.
Dat betekent niet dat ze
minderwaardig zou zijn.
ci» sluiten hun progr
ma af met de Cassazi
voor strijkers in G,
strooiingsmuziek
stemd voor uitvoering T
de open lucht, verwc£."
aan de serenade en 1
divertimento. Het wcj|'u
dateert uit de periode d
Haydn werkzaam
aan het hof van prins E
terhazy in EisenstaJu'
Denken we maar eens Het adagio is vergeze
aan de talloze serenades door twee menuette wee d<
die beiden als ontspan- aanvang en slot worddn twe<
ningsmuziek voor een of gevormd door vlugge dmet de
ander hof hebben gecom- len (presto en allegri ielig a
poneerd. Ze klinken vaak Dit is amusementsm let is i
ongecompliceerd van ka- ziek van de bovens le gee
rakter maar muzikaal plank.
uiterst verfijnd en een
lust voor het oor. «I Musi-
W.D.
Munchner Motetten Chor op dinsdag 30 september in de Sint-Martinuskerk.
cantates sluiten bij de op 138 die het Münchner
barokcantafes aan. Zijn Motettenchor ons brengt:
koorstijl is dan ook zeer Morgengesang, Na-
polyfoon zoals blijkt uit chtlied en Der Mensch
de Geistliche Gesange lebt.
vóór de uitvoeringen (telkens van 19.30 u. tot
20.15 u.) zal Pierre De Smedt, onze stadsbeiaar-
dier, voor de nodige sfeer zorgen.
dit jaar zullen drie Aalstenaars instaan voor
de cyclus van orgelconcerten die stilaan een
traditie aan het worden is: Kris Van Ingelgem
op zondag 7 september, Rudi Tas op zondag 14
september, Louis Van der Paal op zondag 28
september, telkens te 15.30 u. in Sint-Martinus
kerk. Verdere gegevens daarover volgen nog.
André Willems beschikt nog over enkele
persmappen in verband met het festival. Wie
vlug is kan er nog een te pakken krijgen op de
culturele dienst in de Kattestraat.
de toegangsprijzen voor de concerten van
het festival bedragen 250 F (125 F voor de
houders van een cultuurkaart of een plus-3-
pas). De kaarten zijn verkrijgbaar:
op de culturele dienst, Kattestraat 33 (eerste
verdieping) 9300 Aalst, tel. 053-77.11.11 (toestel
245)
op het toeristisch informatiebureau, ge-
biedshuisje, Belfort, tel. 053-77.11.11 (toestel
240).
Van Mendelssohn wordt
wel eens gezegd dat zijn
leven de titel zou kunnen
dragen van zijn ouvertu
re «Meeresstille und
glückliche Fahrt», zon
nig, evenwichtig, rimpel
loos. Van zijn muziek
wordt over het algemeen
gezegd dat ze lyrisch is,
weinig bewogen.
Toch moet men oppassen
met dat soort etiketten.
Toen ik zijn oratorium
«Elias» hoorde in het ka
der van het festival van
Gent, toen ik voor het
eerst zijn (weinig ge
speelde) tweede symfo
nie «Lobgesang» beluis
terde, vond ik die in hun
teerheid van lichte nuan
ces en hun innig karakter
niet minder ontroerend
dan bepaalde koorblad
zijden van Brahms of
Monteverdi. Laten we
niet vergeten dat hij
Bachs Mattheuspassie
van onder het stof haalde
en in die geest drie psal
men van hem beluiste
ren: Richte mich Gott (ps.
43), Denn er hat seinen
Engeln befohlen (ps. 91)
en Jauchzet dem Herrn
(ps. 100).
W.D.B.
1 C! m «a A
All kJlZll-
Daknai
n Dok r<
raddei
r V>or h
,a( jeurer
mecum zijn om de t<L|ai|W.
toonstelling te bezoeki j
ileurei
ook de
Het bi
voor
derde
zijn vi
noot S
leeft g
jedich
lelijke
.okere
Uit zwc
lol zori
)f het
ioor d<
r ran St;
de Dienst Kunstpatrii .okere
In 1480. leven de Nederlanden onder Maria van nium van de Provincie tiaar
Bourgondië. Nog twee jaar en dan komt Filips de wetenschappelijke
Schone de lakens uitdelen. Het is dé tijd van de ventaris uit te werken
boekdrukkunst, het buskruit, de artillerie, het kom- De eerste band komt
pas, en het karveel. Het is ook de tijd van de gen begin november
kerkenbouw. de pers, en zal een
Hier in Aalst beginnen ze ook aan een nieuwe kerk:
de oude kerk.
Van Luc Robijns kregen
we de datum cadeau. Het
(en al wat volgt) staat in
de toelichtingsnota van
de persconferentie van
18 augustus. We zetten
de historiek even op een
rijtje.
Dank zij enkele archiva-
rischs vermeldingen die
voorkomen in de stadsre
keningen kon 1480 weer
houden worden als aan
vangsdatum. De magi
straten beleggen op 14
september 1480 immers
een vergadering om uit
te maken welke financi
ële middelen het best
aangesproken worden
om de bouw te bekosti
gen (is ze eigenlijk wel al
afbetaald?).
Tot het midden van de
19e eeuw zou het de eni
ge parochiekerk van
Aalst blijven. Toen werd,
in plaats van het gebouw
te voltooien, de voorkeur
gegeven aan het oprich
ten van de nieuwe Sinjr-
Jozefkerk. Het interieur
van de kerk zou een af
spiegeling blijven van
het verenigings- (gilden
en rederijkers) en kunst
leven (schrijnwerkers,
schilders, edelsmeden,
kant werkers, enz...) van
de stad.
Robijns begon zijn studie
in 1971 met een monogra
fie over de sacramentsto
ren. Zijn licentiaatsver
handeling werd gewijd
aan de ontwikkeling van
het koormeubilair. In ju
ni 1978 werd hij aange
steld om in het kader van
Vanaf vrijdag 7 november zal deze tentoonstelling te
bezoeken zijn. Ze is opgebouwd uit een dubbele
visie: enerzijds de schat(ten) van de Sint-Martinus-
kerk, anderzijds de iconografie van de H. Martinus,
d.w.z. de wijze waarop de heilige door de eeuwen
voorgesteld is.
Luc ^Robijns, lid van het «schatten uit de Sint-
Dirk Martenscomité en Martinuskerk te Aalst»
lie. Geschiedenis heeft heet het. Het werd naar
in verband met het eerste aanleiding van het Dirk
punt een lijst opgesteld: Martensjaar 1973 in «Het
Land van Aalst» het
heemkundig tijdschrift
uitgegeven.
Voor het tweede gedeelte
werden alle steekkaar
ten uit het Koninklijk In
stituut voor het Kunstpat
rimonium die verband
houden met de H. Marti
nus nagekeken. Op basis
van die gegevens werd
een selectie gemaakt,
die rekening houdt met
diverse factoren. De ca
talogus, die qua omvang
en voorkeur geïnspireerd
is op deze van de Sint-
Niklaaskerk te Gent is
over een paar weken te
verkrijgen.
Het comité heeft overi
gens de bedoeling de de
kenij van de stad in het
opzet te betrekken. Di
verse voorwerpen zou
den in de voornaamste
winkelstraten tentoon
gesteld worden.
In de lijst van het reeds
toegezegde materiaal
vinden we boeken, be
kers, glasramen, akwa-
rellen, manuscripten, ka
zuifels, banieren, kof
fers, retabels, beelden
en twee zijpanelen van
een triptiek van Otto van
Veen. De tentoonstelling
loopt over ruim een volle
week (Stedelijk Museum
Oud-Hospitaal).
Ze wordt geopend met
een Academische Zit
ting, die muzikaal opge
luisterd wordt door het
kamerkoor van de Stede
lijke Muziekacademie
o.l.v. H. Slagmulder.
Een der altaren in de prachtige St.-Martinuskerk. (Per)
Daki
De
nooi
wij i
zijn
wee
Van
ken.
kool
de k
Voo
krak
ken.
kilor
rma
Wie
Verc
elka
Op dinsdag 11 november, de Sinte-Maartendag
der stede zal in de gelijknamige kerk het groots
huideconcert plaatsgrijpen.
Om 20.00 uur kan U er luisteren naar «Het
bronzen hart», een oratorium van Gaston Fere-
mans, gewezen directeur van de Academie, en
in Aalst een bekende figuur. Vier topkoren uit
de stad. Cantate Domino, Laat blijde weergal
men, Hallelujakoor, en het koor van de Acade
mie, een symfonisch orkest, en de solisten H.
Slagmulder en R. Piron, allebei leraar aan de
Academie staan in voor de vertolking.
In het instrumentaal gedeelte kan u luisteren
naar het dubbelvioolconcerto van Bach (ook te
horen tijdens een Festivaluitvoering) en de
«Watermuziek» van Haendel.
De hele avond draagt de stempel van en gaat
door onder leiding van H. Van Santen, directeur
van de Stedelijke Academie.
tracl
gare
de
kam
de c
Ron
Dan
de i
die
ontc
Daa
ciën
de
voei
talei
zich
part
een
spel
Voo
wel.
wer
inte
en E
Akki
half
mee
Een
Gee
gee
zoni
uit
haa
Sim