Waarbij de mens weer meetelt te Het Jaar van de Ambachten in Aalst 4 - 12.9.1980 - De Voorpost nieuwste ige Peop landskaf prc fie, et luren wtekkri door e|bij. kkertje de 4 halfnpcF1 slai Flushi» ogenblik. >e Va jzctdu pi er tmdel hiede rboek t een t 1 chaffi ,1 >oek ofstai chillei L' larscl de jat aktiviteit(°°9m oor het in, de kciumie de hede»"ssc tegen laag apdoeme^e'1 rOosi frozen 'ijs 15 "Dien 1980 werd in allerijl tot «Jaar van de Ambach ten» uitgeroepen. Op slag en slinger wil men de welhaast uitge storven ambachtelijkheid uit de vergetelheid opdie pen en het artisanale met een reusachtige blaas balg nieuw leven in pompen! De westerse wereld springt op twee krukken rond, maar men wil die krukken kost wat kost van fraaie krullen voorzien, voor «het zicht van de mensen» In plaats daarvan zou men de zwaar zieke pa tiënt in bed moeten stop pen en hem een lange en moeilijke revalidatiepe- riode voorschrijven. Lie ver laat men hem in de waan, dat hij het er op zijn kunstig bewerkte krukken heel wat beter zal afbrengen. Als troost voor de natste zomer van de eeuw, die we net achter de rug heb ben, staat thans de zon verblindend helder aan de hemel. 1980. Het eerste van de tachti ger jaren, die ons zo wei nig goeds voorspellen. Maar toch: Jaar van de Ambachten, en dus voor de derde maal een Am- bachts- en Kunstmarkt, georganizeerd door de Dienst Kuituur van de Stad Aalst in de schaduw van de Beiforttoren. «Schaart u rond de klok- ketoren, bevordert de lo kale handel!» Een slogan uit de bioskoopreklame van zowat een kwart eeuw geleden. Zou de geschiedenis zich herhalen? Om halfelf arriveren we op de zonovergoten Aal- sterse Markt, wemelend Plezant hoor zo'n rijdende beiaard; ik ga er mij eentje vragen voor St.-Maarten (Per) «Jaar van de Ambach- van belangstellenden, ten» dus maar. De fanfare van de Aal- De oude paarden worden sterse brandweer onder van stal gehaald en defi- leiding van Marc De Cock leren onder ons welwil- speelt een langvergeten lend oog. Zo ook vorige hit van Henk De Bruyn: zondag. «Als jij van me houdt, laat de rest van de wereld Schaart u rond me koud de Belforttoren! oe warme klanken stro- Zondag 7 september men over het plein, het demonstreren, onder het aandachtig en bewonder end oog van stadslui, maar ook van buiten mensen. De meesten hebben we al eerder aan het werk gezien, maar dat zal wel gelegen zijn aan het feit dat overal in Vlaanderen steeds meer soortgelijke markten georganiseerd worden en ook meestal dezelfde ambachtslui naar buiten komen. Tineke van Heule We ontmoeten stadsse- kretaris Chris Willems, al tijd tot een ongedwon gen babbel bereid, oud schepen Lucien Van Si- nay en een zichtbaar op getogen kuituurschepen Herman Roels. De tachtigjarige Lucien Van Sinay begroet ons met zijn traditionele «Broeder, hoe is 't?» en vertelt hoe hij in de loop van de voorbije week door het stadsbestuur bijzonder hartelijk werd ontvangen ter gelegen heid van zijn gouden hu welijksjubileum. Het bij na voltallige schepenkol lege had hem en zijn echtgenote een erg ge waardeerde eer bewe zen, zei hij. De toespraak van de burgemeester was hem en zijn levens gezellin recht naar het hart gegaan Gewezen politieke tegen strevers, maar toch loyaal en zelfs vriend schappelijk. In de politiek vallen soms harde woor den, maar om iets op te bouwen, heeft men el kaar nodig. Van de vroe gere ongeschreven wet ten, van politieke déonto logie, blijft er in de he dendaagse politieke jungle nog bitter weinig over... Je kan het alleen maar betreuren, maar verder ook helemaal niets aan doen. Zal ons een zorg zijn op dit ogenblik. Je geniet ervan en de tijd vliegt ongemerkt voorbij. Halfeen al. De volksdansgroep «De Eglantier» begroet de ambachtsmarktbezoe- kers met «De symboli sche handdruk van vriendschap en vreug de»; vijftien overwegend jonge koppels heten ons dansend welkom en mo gen zich over een dank baar applaus verheugen. Deze groep uit Heule, vanwaar het alomgeken- de Tineke afkomstig is, mocht zich overigens de ganse dag door over een uitbundige bijval ver heugen. Die hups dansende West vlamingen hebben voor goed de Aalsterse harten gestolen! En dat wil wat zeggen... «Wat stelt dat voor?» Halftwee 's namiddags. We zijn de inwendige mens gaan versterken en stante pede terugge keerd, om vooral niets te missen. derdaad vanop de Grote Markt duidelijk zichtbaar is en onweerstaanbaar de aandacht trekt en het allerbest zou passen in het kader van die heden daagse gladgeschoren gazons, die zich schier eindeloos uitstrekken voor kastelen en kasten van villa's. Je vraagt je af waarom een kunstenaar dergelij ke plastieken vervaardigt, waar hij er plaats voor vindt en waar een even tuele koper het dan wel plaatst. Voor wie is kunst eigenlijk bestemd? Niet voor de gewone man natuurlijk, die kan het zich eens te meer niet veroorloven. Kunst is voor snobs, die het kun nen betalen en daar plooien de meeste kun stenaars zich dan ook naar. De smaak van Jan Massaal Stadsbeiaardier Pierre De The Denta Brass Band bracht zeker sfeer op de Grote Markt. fPerl Een borstelmaker, een fijn en geduldig werkje. (Per) 1980. De koning is jarig, de man wordt vijftig en het land waar hij over regeert honderdvijftig. Oud? Je bent maar zo oud als je je voelt en als het zon netje schijnt, kom je op gewekt het bed uit en be gint met een blij gevoel een nieuwe dag. Zo ook vandaag. Zondag. En zon. publiek blijft gefasci neerd staan luisteren en applaudisseert na afloop hartelijk. De stemming is er. Dus vergeet je alle pessi mistische bedenkingen en kuiert rond, links en rechts de bedrijvige am bachtslui in volle aktie gadeslaand. Volle aktie betekent na tuurlijk, dat ze op een on gelooflijk behendige wij ze hun artisanale gaven We laten ons meeslepen door de ongedwongen sfeer aan de voet van Zwarte Man Dirk Martens en slenteren tussen de kramen en standen van kantklossers, borstelma kers, mandenvlechters, strodakdekkers, dissel boommakers, of hoe het ook allemaal mag heten Opvallend veel kunst schilders en een door dringend geurend anijskraam. Maar er is weinig bewe ging te bespeuren in de buurt van het stadhuis. De meeste mensen ge nieten waarschijnlijk van een post-kulinaire siesta en zodoende kan stads beiaardier Pierre De Smedt op toernee met zijn reizende beiaard zich over weinig luister aars verheugen, maar de zeldzame dapperen to nen wél belangstelling voor zijn zinderend klok kenspel. Hij krijgt gezelschap van een muzikaal aangelegde jongedame, die hij uitno digt om met hem een mi- ni-koncert te geven. Samen geven ze een «quatre-mains»-versie van het gekende «Broe der Jakob» ten beste. Het kind in kwestie blijkt de dochter van André Willems te zijn, van de Aalsterse Dienst Kuituur, de duivel doet-al van de ze Ambachtsmarkt. Leentje Willems bewerkt ijverig de houten staafjes van de reizende beiaard met haar kleine vuistjes en oogst bijval vanwege de glimlachende om- staanders. ..hoordeklok ken luiden, hoor de klok ken luiden, bim, bam, bom. erg toepasselijk, jawel. Smedt komt langs en ver wondert zich over de ge ringe publieke belang stelling. Nou, ons verwondert het geen zier, want bij ons weten is kunst en kuituur niet de sterkste kant van onze Jan Massaal, alle goedmenende initiatie ven ten spijt. In onze scholen viert im mers nog steeds een kortzichtig traditionalis me hoogtij. Het leven is in Vlaanderen blijven stil staan in een landschap van Streuvels of Timmer mans, men staat met de voeten in het komputer- tijdperk, _en met het hoofd vertoeft men nog in lang vervlogen tijden vol oeroude spinneweb- ben. Met een vertekend beeld van de werkelijk heid voor ogen. Vlaanderen zal wel nooit zijn enggeestig provin cialisme ontgroeien, daar helpt geen lievemoede- Schepen Herman Roels in gesprek met een demanstrante. Proficiat schepen, vorig weekeind was een topper op kultureel vlak. (Per) We drentelen wat rond en besluiten de tentoon stelling op de binnenkoer van het Stadhuis nog eens nader te gaan be kijken. Enkele zeldzame bezoe kers bekijken de heden daagse beeldhouwkunst met sceptische blikken. Gnuivend kommentaar en de vaak herhaalde vraag: «Wat stelt dat voor?». Nog steeds in Vlaande ren niet rijp voor abstrak- te kunst en nochtans da teert het eerste abstrakte werk van Wassily Kan- dinsky uit 1910... Wij gaan op een bankje in de schaduw zitten, vlak tegenover de vroegere standplaats van de Ste delijke Vrijwillige Brand- Voor ons de blikvanger van de tentoonstelling: «Tuinplastiek» van de Brusselaar Jo De Blieck. Een helwit werk, dat m- Enkele groepjes bezoe kers melden zich aan en hun waardering gaat vooral uit naar de drie werken van Jules De Waele: «Fluitspeler», «Dansende figuur» en «Muzikant», het zijn dan ook de meest herkenbare van de tentoongestelde beeldhouwwerken. De Profeet We stappen opnieuw de Grote Markt op, waar de onvermoeibare Eglan- tiers nu dansen met men sen uit de aanzwellende stroom kijklustigen. Ze oogsten opnieuw uitbun dig applaus en maken dan rond drie ,uur plaats voor Wannes Van de Vel de. De Antwerpse volks zanger begint met enkele instrumentale nummer tjes en vervolgt met het vertrouwd repertorium. Het is goed, af, zoals we dat van Wannes allang gewoon zijn. Maar met zijn gekort wiekte baard schijnt ook zijn stekeligheid verdwe nen, het klinkt zo braaf jes, onopvallend eigen lijk. Net als Walter De Buck twee maand geleden tij dens de elfjuliviering. Er komt sleet op dat soort dingen en van onze vervolg van p De Egelantier trad zelfs tweemaal op. Sfeer was er zeker. (Per) reeds heel wat belang stellenden geduldig wachten op wat komen zal. De koele duistere gewel ven vormen een ideaal dekor voor poppenspel. De kelder is weldra eivol. zo gauw vergeet. Maar we zijn moe en ha ken af voor het definitie ve einde: we keren de Ambachtsmarkt en de il- luzie van een zorgeloze wereld de rug toe en stappen huistoe. deweekse het werken voor het gelijks bestaan, de kciumie frontatie met de hedepnssc daagse werkelijkheid, gezir stille strijd steeds weer de moedeloosheid. "Hoe Het vlas wordt geslagen, de vezels komen los. (Per) Een blond kindje wil dap per alleen blijven kijken, maar vindt het eng als mama en papa weggaan en wil huilend weer mee In de verte klinkt nog de opgewekte muziek van de Delta Brass Band, ze lijkt niet te stoppen, nie mand wil ook dat er ge- Maar het muziekje is n »m'bGr te stoppen.,. The show must go on. Cyriel Temmerm *hes« stopt wordt. Lm «You can't stop the rnun^( sic, nobody can't stop t|gjq6 music.. is de nieuwstflDas; van The Village Peo(Lor^ en dat melodietje kliijtesl ons in de oren als weLen ver van de Grote Majnen verwijderd zijn om njjjsat Een massa zakte zondag af naar de Grote Markt. Een prachtinitiatief. (Per) volkszangers is Willem Vermandere zonder eni ge twijfel nog de puntig- ste en de meest krea- tieve. Het zou geen slecht idee zijn deze Westvlaming volgend jaar eens naar Aalst te halen. Met zijn muziek én met zijn beeld houwwerken. Een ge droomde kombinatie. De stad Menen kocht trou wens onlangs «De Pro feet» van Vermandere aan, dat daar gisteren ook onthuld werd. De tematiek van dit beeld is dit van de profeet, die de mensen komt vertel len hoe bedreigd ze allen zijn, verwijzend naar de ramp te Los Alfaques, die zich voordeed op het ogenblik dat Vermandere uit een reusachtige ar- duinblok een menselijk fi guur aan het kappen was Een erg zinvolle aankoop vanwege de stad Menen Een diskrete aanwijzing voor alle mogelijke ram pen die ons kunnen tref fen en waarvoor je geen profeet hoeft te zijn om ze te voorspellen Heksen en reuzen onder duistere gewelven Om tien over vier is een voorstelling voorzien van het Stadspoppenteater in de Belfortkelder. Dus da len we omstreeks dat tijd stip af in de katakomben van dat gebouw, waar naar buiten... We krijgen een vriend schappelijk porretje in de rug en de dader blijkt Jan Caudron te zijn, volksver tegenwoordiger en zoals reeds eerder in deze ko lommen gezegd, omni present! Hij is in gezelschap van zijn dame en zijn twee schattige kinderen en even ongedwongen- vriendelijk als altijd. Het is hartverwarmend en ook beslist het vermel den waard. De kleintjes leven intens mee met de belevenissen van een vogel, die door een boze heks als hartig hapje wordt begeerd. Een reus wordt in ruil voor het eeuwig jeugde- lixir gevraagd het diertje te vangen, maar uiteinde lijk valt alles na twintig minuten in de beste plooi. Opgelucht verlaten we de kelder voor het laatste schuifje van de Am- bachts- en Kunstmarkt: het optreden van de Del ta Brass Band. «Nobody can stop the music Vorig jaar had dit swin gende muziekkorps al voor een onvergetelijke happening gezorgd en dit jaar keek men dan ook verlangend uit naar het optreden van deze band. Het werd opnieuw een fantastische belevenis, een meeslepend muzi kaal gebeuren, dat je niet iets van de muziek van Delta Brass-boys horen... We keren terug naar vertrouwde huiskring verorberen met het avondeten, honge als we zijn van het lange rondlopen in buitenlucht. Plotseling heel erg duikelen we in de kelijke zetel en naar voetbalb zien hoe de pioenen in de luren den donker zien later door ten oogleden ook en McEnroe voor meesterschap stri de New-Yorkse Meadows. Maar het einde halen bijlange niet. Ons muziekje stopt rupt en half slapend kl teren we de trap op, w het bed ons wacht en bijna ogenblikkelijk een diepe en slaap verzinken. lens l tslutte De volgende dag pterd maandag, met de dod06" 1

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1980 | | pagina 4