hofstadegijzegem
VIJFTIG JAAR
HEILIG-HARTPAROCHIE
V. Fouquaert:
Ik vergeet de werkmensniet
OVERGANG BIJ SCOUTS
HOFSTADE SOCIAAL
GIJZEGEM SOCIAAL
GIJZEGEM
KULTUREEL
Kerk dringend aan herstelling toe
HOFSTADE
KULTUREEL
8 - 3.10.1980 - De Voorpost
Op die manier kan eigenlijk de gehele uiteenzetting samen
gevat worden die de Heer Valère Fouquaert hield op vrijdag
27 september 1980 in het Volkshuis te Hofstade onder het
thema: Hoe ik als kristenmens een overtuigd socialist kan
zijn. Doordat het tot kort voor de vergadering onzeker bleef
of deze al dan niet zou doorgaan, was de opkomst minder
groot dan verhoopt, maar men is beter met dertig aandach
tige toehoorders dan met honderd slapers.
Het lag niet in de bedoeling
van de Heer Fouquaert om
herrie te schoppen of om
schandaal te verwekken.
Evenmin heeft hij iemand
willen uitdagen. De avond is
dan ook geen politieke mee
ting geweest met kiespropa-
ganda. V. Fouquaert is niet
de enige die uitgetreden is
als priester en die de weg
naar het socialisme is opge
gaan. Walter Ceuppens stap
te uit de wereld van de theo
logische vrijgezellen om
over te gaan naar de militan
te rangen van de kommunis-
tische partij. Flor Fisher, een
andere uitgetreden priester,
werkzaam in Elcker-lck te
Antwerpen verklaarde zich
onomwonden voorstander
van het socialisme. Toen. in
de jaren 1953-1955 in de om
geving van Parijs talrijke
priesters met de zegen van
kardinaal Suhard de pries-
tertoog aflegden, de overall
aantrokken om te werken in
de fabriek, lieten velen on
der hen zich aansluiten bij
de C.G.T. of de F.O. (Centrale
Generale des Travailleurs,
kommunistische vakbond en
Forces Ouvrières, de sterk
links opgestelde socialisti
sche vakbond).
Vandaag de dag, aldus spre
ker, gaan steeds meer kriste
nen aansluiting zoeken bij
het socialisme. Getuige
daarvan de groei en de bloei
van de beweging «Kristenen
voor het socialisme», die én
kristendom én socialisme
belijdt. Er bestaat een kern
van kristenen voor het socia
lisme waarvan de leden alle
maal priester studenten zijn.
In Aalst bestaat reeds een
vijftal kernen voor kristenen
in het socialisme. Katholie
ken van traditioneien huize,
zegt, V. Fouquaert, zouden
hun hart vasthouden als ze
zouden vernemen wie er al
lemaal bij deze kernen is
aangesloten.
Logische weg
Na deze korte inleidende be
schouwingen om zijn onder
werp te situeren, werd de
weg geschetst die werd af
gelegd vooraleer aansluiting
werd gezocht bij het socialis
me. Eerst diende nog een
andere vraag te worden
beantwoord door spreker:
wie ben ik eigenlijk? Om de
ze vraag te beantwoorden
moest er worden terugge
grepen naar wat genoemd
werd, de voorgeschiedenis.
De heer Fouquaert is iemand
geweest die altijd heeft na
gedacht, reeds van in zijn
kinderjaren. Hij noemde
zichzelf een echte vraag
staart. Tientallen keren
vroeg hij, waarom dit, waar
om dat? Zijn ouders en fami
lieleden kregen het zelfs van
op de zenuwen. Hij was een
stille en teruggetrokken den
ker over feiten en gebeurte
nissen uit de omgeving om
ze te ontleden. Het nadenken
is voor hem steeds zeer be
langrijk geweest. Om dit aan
te tonen werd een stukje
voorgelezen uit het dag
boek: «mens zijn is voortdu
rend evolueren. Een mens
die niet voortdurend evo
lueert is een levend lijk. Er is
geen leven zonder evolutie,
en omgekeerd is er geen
evolutie zonder leven.
Een machine kan niet evo
lueren. Er is slechts evolutie
onder invloed van de mens
en door omvorming van bui
ten af. Menselijke evolutie
echter, gebeurt van binnen
uit door nadenken. Wordt
het denken lamgelegd, dan
wordt meteen de evolutie
lamgelegd. Het nadenken
wordt nu echter omgebogen
tot het aanvaarden van wat
anderen (de kerk, de partij...)
voordenken. Aldus wordt de
mens een werktuig in dienst
van een systeem. Descartes
zei: je pense, done je suis,
omgekeerd, ik denk niet dus
ben ik niet. Een denkende
mens is gevaarlijk voor het
establishement want dan
wordt hij andersdenkend.»
Milieu
Een tweede belangrijk ele
ment uit de voorgeschiede
nis, is het feit dat V. Fou
quaert afkomstig is uit een
arbeidersmidden. Door deze
afkomst die hij nooit zal ver
loochenen werd hij sterk ge
karakteriseerd. Rond de leef
tijd van zes jaar was zijn
Volkshuis
Schuttersmaatschappij Volkshuis. In vervanging van de
tweede zaterdag. Grote kermisschieting op donderdag 16
oktober 1980 1500 frank gratis plus verrassingen.
Berekend op 42 schutters. Inleg 110, terug 100.
Begin 19 uur. Einde 23 uur.
Bal
Het bal van Minister Mare Galle heeft plaats op zaterdag 11
oktober 1980 in de Keizershallen. De SP afdeling Hofstade
zal in grote getalle aanwezig zijn. Kaarten te bekomen bij
Eddy Dierickx, Hof te Wachenstraat 2 te 9308 Hofstade (tel.:
70I0866).
SW
Vanaf september is de SW hobbyclub opnieuw begonnen
met haar aktiviteiten, elke eerste en derde woensdag van de
maand vanaf 14 uur in het Volkshuis.
Pallieter
Nu de vakantie voorbij is zijn de openingsuren de volgende
jeugdclub (meer dan 16 jaar) woensdag, vrijdag- en zater
dag vanaf 19 uur. Zondag vanaf 16 uur. Hobbyclubs (meer
dan 16 jaar); woensdag, vrijdag en zaterdag van 19 tot 21
uur 30 en zondag van 16 tot 21.30 uur.
T-Dansant
Op zaterdag 11 oktober 1980 ten voordele van FC The
Ladies en Kickersclub 't Schuurken. Met Taltons drive in
show. In zaal welkom. Hoogstraat 70, Hofstade. Begin om
20 uur. Inkom 60 F, voorverkoop: 50 frank.
Blekte kermis
Donderdag 16 oktober, kermisschieting op liggende wip,
begin om 19 uur in Volkshuis. Vrijdag, belotting om 19 uur,
1000 frank vooruit plus inleg. Zaterdag om 19 uur, opening
kermis, om 22 uur, verkiezing van Miss en Mr. Blekte.
Zondag om 20 uur, volksbal in zaal de Rode Roos.
Maandag om 14 uur, koffietafel voor de vrouwen en om 19
uur breughelfeesten, eveneens in café Volkshuis.
vader huisbewaarder van
een fabriek waar elke dag de
bestofte arbeiders met zwar
te gezichten de fabrieks-
poort uitkwamen. Dit maak
te een sterke indruk op de
heer Fouquaert en hij be
wonderde de mensen die zo
hard werkten dat ze er zwart
van werden. Zelfs maakte hij
zich als kleine jongen eens
zo zwart om te zijn zoals de
arbeiders. Deze verbonden
heid met de klasse der arbei
ders is teeds blijven voort
leven.
Toen hij bij priesterwijding
een boek kreeg aangeboden
liet hij er als opdracht in
schrijven: vergeet de werk
nemers niet.
In het seminarie, terwijl de
studiemakkers gingen wan
delen in de vrije natuur in de
buitengemeenten ging Val
ère in de barakkenwijk van
Gent bij pater De Ruyck kar
weitjes onknappen rond de
Afriklaan, wat men toen een
rode burcht noemde. Zo
vlug mogelijk speelde hij zijn
zwarte priestertoog uit om in
een overall te kruipen en om
zo van priesterstudent in
klusjesman te veranderen. In
die zelfde periode werd een
belangrijke ervaring opge
daan in de evolutie naar het
socialisme. Op een vakantie
dag werd er met de trein
naar huis gereden, nog on
wennig in de nieuwe zwarte
kleding. Drie reizigers in het
zelfde coupé zochten een an
dere plaats op omdat ze zich
niet meer op hun gemak
voelden. Deze gebeurtenis
deed V. Fouquaert naden
ken, en hij besloot dat dit
zwart kleed een afgrond
schiep tussen hem en de
gewone man. Het priester
kleed sneed hem af. Als de
Kerk dit kleed doet dragen,
aldus de verdere redenering,
dan vervreemdt zij zich be
wust of onbewust van de
man in de straat. In die pe
riode, de jaren rond 1952,
ontstond toen in Frankrijk
het experiment van de pries
ter-arbeider. Men legde het
priesterkleed af om aan de
lopende band te gaan staan
Zo werd spreker een vurig
voorstander van de bur-
gerkledij van de priester.
Men hield hem voor gek
maar in 1963 kwam deze kle
dij in gebruik. Veel te laat
volgens hem want de kloof
was ondertussen onover
brugbaar geworden. Zelf
een romeinse boord en een
kruisje is nog te veel want
klasseert de priester tussen
de gegoede burgerij en tus
sen de rijken, en dat was
voor V. Fouquaert de groot
ste doorn in het oog. In de
cursus over gezinsweten-
Tennis
Op zaterdag 11 oktober 1980 vanaf 9 uur: Tennistornoo
«Tennisclub Gijzegem» tegen «Tennisclub Generale Bank
maatschappij». In het sport- en recreatiecentrum.
Pensioenen
Op 10 oktober 1980 herneemt de Culturele Centrale afdelinj
Gijzegem haar aktiviteiten met een voorlichtingsvergade
ring over de pensioenwetgeving, in café Royal (Duivenlo
kaal), Stationstraat 100, Gijzegem. Gastspreker is Luc De
meyere. Begin om 20 uur.
Dienstcentrum
Spreekdagen van burgemeester en schepenen. Schepen D<
Maght. Op dinsdag 28 oktober 1980 van 18.30 u. tot 19.30 u
Valère Fouquaert en Gustaaf Everaert. (Per)
schappen die hij volgt te
Brussel, is er ook een leer
gang sociologie over kle-
dingsgedrag. De stelling van
de professor was dat de
mensen zich niet kunnen of
mogen kleden zoals zij dat
willen. Het is de maatschap
pij die dat bepaalt, leder
mens, ieder individu moet
zich statusbewust kleden,
dus volgens de klasse of de
stand waartoe hij behoort. In
onze. samenleving is de
priester gerangschikt in de
klasse van de burgerij en hij
moet dus ook burgerkledij
dragen, de kleding van de
burgerij. Dat verdraagt V.
Fouquaert niet. Zijn argu
mentatie: Jezus kleedde zich
ook zoals de man in de straat
en sprak zijn taal. Waar haalt
de priester dan de hoog
moed vandaan om anders te
zijn? Zou het niet kunnen zijn
omdat de Kerk de bood
schap van Kristus niet meer
waar kan maken omdat ze
buiten en boven de gewone
mensen staat? (gedachte
van 1974).
Gastarbeiders
Het zelfde jaar betekende
ook een keerpunt in het le
ven van de heer Fouquaert.
Gastarbeiders deden toen
toevallig een beroep op
hem. Er werd iets wakker in
hen: vergeet de werkmens
niet. Zo geraakte hij verstrikt
in hun problemen terwijl er
ook nog de parochie zelf
was. Het samengaan van de
twee was een onmogelijke
opdracht zodat er noodzake
lijkerwijze een keuze diende
gemaakt te worden. Maar
hoe of door wat moest hij
zich in zijn keuze laten lei
den. Daarom werd het evan
gelie gelezen en daarin kre
gen de armsten de voorkeur.
De keuze was aldus ge
maakt: de gastarbeiders,
weliswaar tegen de zin van
de bisschop. In het evange
lie staat dat de blijde bood
schap aan de armen wordt
gebracht. Dus niet aan iede
reen, eerst aan de kansar
men, dus onder andere aan
de gastarbeiders. Kiezen
voor de armen betekent ech
ter ook leven zoals zii dat
doen. Als de arbeiders thuis
bij V. Fouquaert kwamen
dan merkten ze op dat ze in
zo'n mooi huis ook wel zou
den willen wonen. Hij voelde
op die manier dat hij als rijk
en gegoed werd aanzien.
Daarom werd er verhuisd
naar een woning in de Kei
zerstraat te Aalst. Hij zocht
werk en ondervond de angst
en de onrust van een werklo
ze in een tijd van crisis. Veel
priesters kennen die strijd
niet en hebben die situaties
niet doorleefd. Als priester
daalde hij dan ook af van de
ladder om het bestaanson-
zekere leven van de arbeider
te gaan leiden.
Alternatief
Dat arbeidersleven, evenals
de periode in het Marol-
lenkwartier van de hoofd
stad Brussel, gaf gelegen
heid om na te denken (de
konstante in het leven van
Valère Fouquaert) over de
gastarbeider en zijn situatie.
Het resultaat van de over
peinzingen over de theorie
van Marx en over het ver
vreemdend effekt van de ar
beid, leidde tot de overtui
ging dat het verschijnsel
gastarbeider een kankerbuil
van het kapitalisme is. Is er
in het evangelie iets te vin
den over het kapitalisme?
Jal Men kan geen twee he
ren tegelijk dienen. Niet God
en het geld tegelijk. Aldus
besloot V. Fouquaert dat het
kapitalisme is af te wijzen op
grond van het evangelie zelf.
Toch heeft de Kerk het nooit
veroordeeld omdat zij zich
schaart achter de gegoede
stand. Na afwijzing van het
kapitalisme bleef er als enig
alternatief over een socialis
tisch model van samenle
ving, een maatschappij die
berust op de bevrediging
van de behoeften zonder
meer.
Deze keuze was het eindpunt
in de evolutieen nadien was
de kerkstruktuur onhoud
baar geworden. V. Fou
quaert werd full-time werker
voor de gastarbeiders en hij
liet zich syndikeren bij het
Algemeen Belgisch Vakver
bond. Er wordt weliswaar
gezocht naar een vorm van
compromis met het kapita
lisme en men meent dat ge
vonden te hebben in wat
men bij ons noemt het me
debeheer en in Duitsland de
Mitbestimmung. Spreker
noemde iets dergelijk larie
en apekool omdat de arbei
der steeds in de zak zal wor
den gezet. Daarom moet de
klassenloze maatschappij
een voortdurend streefdoel
blijven (wordt er daarmee
bedoeld dat dit doel nooit zal
bereikt worden?) en zo kan
men, aldus Valère Fouquart
als kristen mens een over
tuigd socialist zijn.
A.D.B.
Jubelkoordag
Ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van het Sint
Martinuskoor van Gijzegem, wordt een jubelkoordag ge
houden op zondag 19 oktober 1980 om 15 uur in d<
feestzaal van het Sint-Vincentiusinstituut. Volgende korei
verlenen hun medewerking:
Canticorum, Moorsel
Chorale Sint Jan, Membach
Rozenbergkoor, Waasmunster
Laat Blijde Weergalmen, Aalst
Sint Martinuskoor, Gijzegem.
Toegang: 50 frank.
Zoals het elk jaar gebruikelijk is vierden de scouts van
Hofstade ook dit jaar hun overgangsfeest in hun verblijf in
de bossen van het Denderland. Hierbij gingen de oudste
leden van elke tak over naar de volgende tak. Het program
ma ving aan met een misviering, ter plaatse in de open
lucht. In zijn preek onderstreepte Eerwaarde Heer Claus, de
proost, het belang van de gezonde ontspanning die door de
V.V.K.S. Sint Lutgardis geboden wordt voor de jeugd van
Hofstade.
Op het terrein werden aller
hande bekwaamheidsproe-
ven georganiseerd en be
hendigheidstest afgenomen.
Bij de jongste categorie
bleef het nog ongeveer bij
speelse aktiviteiten. Bij de
welpen en de jongverken
ners daarentegen werd er al
iets meer gevraagd van inzet
en durf. Echt spectaculair
werd het pas toen de oudste
leden zich klaar maakten om
vanop een respektabele
hoogte langs een kabel naar
beneden te glijden. Alhoe
wel vele ouders aanwezig
waren om hun eigen scout
aan het werk te zien en zo
nodig aan te moedigen,
bleef het op die ogenblikken
tamelijk stil onder de toekij
kers.
Voor de leden betekende de
ze namiddag een hernieuw
de gelegenheid om van de
groep een vrienden groep te
maken in de echte zin van
het woord. Vrienden en ka
meraden waarmee men zich
niet alleen amuseert, kam
peert en tochten maakt,
maar ook mannen waarop
men in minder gemakkelijke
omstandigheden een be
roep kan doen. Voor velen
was het ook een gelegen
heid om met de jeugdbewe
ging voor het eerst kennis te
maken.
Hen werd het vooral duide
lijk gemaakt dat de leiders
alles in het werk stellen om
de leden al spelende de no
dige lichamelijke ontspan
ning te geven. Dat is echter
niet het enige belangrijke.
Men hecht er even veel be
lang aan de scouts een goe
de levenshouding aan te le
ren. Wie dus nog vertrouwd
moest geraken met dit leven
kon dit doen tijdens de dia
voorstelling die op het einde
van de namiddag wer
gegeven.
Hier werd een overzicht g<
geven en werden herinn<
ringen opgehaald van vroi
gere overgangsfeesten, trel
tochten en kampen. Taler
ten uit Hofstade zijn er oo
ieder jaar bij. Het duo Fredc
Horlez en Chris Vermeire
gevolgd door Bart Uytte
sprot en P. Van Neck dede
hun best om hun publie
een aangenaam muzika
halfuurtje te bezorgen en
oordelen naar het applai
dat er op volgde, zijn ze da<
in geslaagd.
Bij het vallen van de avor
word het stilaan tijd om h
kampvuur aan te steken
Pas wanneer dat goed ei
wel in vlam stond en iede
reen er zich samen met d
muggen had rondgeschaar*
werd er nog tot laat in d«
avond gezongen en nage
praat totdat het laatste brok
je houtskool zijn rode gloei
had verloren.
Aldus werden oude bandei
opnieuw wat hechter aan
eengesloten om met versi
energie het werkingsjaa
aan te vatten.
A.D.E
hoi
50 jaar B.G.J.G.
Jubileumviering naar aanleiding van 50 jaar B.G.J.G.
10 uur: Eucharistieviering (parochiekerk), Vlaggewijding.
Optocht met de Koninklijke Fanfare Sint Cecilia, naar de
Zijpstraat (BIBTO).
11.15 u.: Academische zitting met als gastsprekers Prof
Van Mechelen, voorzitter BGJG. C. Van Landuyt, Geweste
lijke voorzitter.
12 u.: receptie.
13 u.: Eetmaal
^°Ptreden «Canto Libre» (Chileense zanggroep). Dans-
'abo CBK uit Assenede (voor jeugdigen).
18 u.: einde.
vervolg van p.
DE KLOKKEN
Op 8 september 1929 wer
den drie klokken gewijd door
Deken Reynaert. Ze droegen
de namen René Kockhuyt
(eerste pastoor), dame Ma
ria De Smeth (weduwe Bos-
teels) en E.H. Clement Borre-
man, pastoor van het Hospi
taal te Aalst. Op 2 juli 1943
haalde de bezetter via de
firma Van Campenhout uit
Haren twee klokken weg, de
tweede van 990 kg en een
diameter van 1,19 m en de
derde van 1360 kg en een
diameter van 1,326 m. De
eerste mocht blijven.
Om de klokken te kunnen
wegnemen werden langs
beide kanten van de deur de
onderste vijf stenen wegge
nomen wat bij vele paro
chianen kwaad bloed zette.
De nieuwe klokken werden
gegoten in de Doornikse fir
ma Michiels met een ge
wicht van 986 en 1460 kg. Ze
werden op 2 augustus 1953
door Deken De Cock gewijd.
Van de zwaarste, gewijd aan
het H. Hart, was Jozef Troch
peter en Julia Steenhaut me
ter. Van de lichtere werd
Hektor Vlassenbroeck peter
en Claudine Eeman meter
WERKEN AAN DE KERK
In 1947 kwam er de rosace,
in brandramen. Centraal
stond het H. Hart als pa
troonheilige omgeven door
acht kleinere vensters met
engelenkoren. In de vier ra
men kwamen Johannes de
Doper, Maria, Jozef en de
Goede Herder. Het waren
schenkingen van de Bond
van het H. Hart en de fami
lies Van denabeele, Vlassen
broeck en Steenhaut, en de
realisatie ervan was van de
Gentenaar Coppejans.
In 1948 werd de kerk geschil
derd door Vermeire die hier
toe een nieuw Zwitsers pro-
dukt «faresiet» gebruikte.
Het werd een harmonisch
geheel met de klemtoon uit
eraard op het koor. De kost
prijs, 182.000 F werd betaald
met giften, opbrengst van.
omhalingen en de gewone
inkomsten van de kerk.
Ook momenteel is de kerk
dringend aan herschildering
toe doch zulks impliceert lo
gischerwijze eerst herstellin
gen aan het dak wat admini
stratief van geen leien dakje
loopt.
Zeer dringend noodzakelijk
zijn alvast herstellingen aan
gescheurde muren. Er wa
ren immers moeilijkheden
bij de fundering wegens het
hellend terrein en volgens
de aannemers moest er fun
dering komen in gewapend
beton. De huidige scheurin
gen tonen hoe noodzakelijk
degelijke fundering was
niettegenstaande de hogere
kostprijs. Ook het drukke
verkeer zal voor de scheurin
gen wel niet bevorderlijk zijn
geweest.
De Aalsterse gemeenteraad
behandelde de herstellings
werken aan deze kerk nog
deze week.
BOUW VAN DE KERK
De kerk, een wijdingsvolle
gebedsruimte zonder kost
bare kunstschatten welis
waar maar als gemeen
schapsplaats voor gelovigen
zeer funktioneel werd gete
kend door architekt Arthur
Van Overstraeten.
Bij de aanbesteding waren
er dertien kandidaten waar
van de Firma Alfons Van
Pottelberghe en Zonen uit
Erembodegem - Terjoden
met 1.167.000 F de voorde
ligste bleek. Met dergelijke
som kan momenteel de kerk
zelfs niet meer hersteld
worden.
Er waren echter moeilijkhe
den niet alleen met de fun
dering maar ook om de
bouw volgens de liturgische
voorschriften te kunnen rich
ten naar het oosten. Ook
kwamen er moeilijkheden bij
de afwerking en om de goe
de gang van de werken te
verzekeren, werd Serafien
Vermoesen aangesteld om
de werken op de voet te
volgen.
De namen van de bouwhe
ren vinden we wel terug in
de archieven. Niet die van de
zovelen die bouwsteentjes
verkochten, steungeld op
haalden, diensten bewezen
of gewoon met de «steen
treintjes» van aan de Dender
naar de bouwwerf reden.
25 JARIG JUBILEUM
Het 25-jarig bestaan van pa
rochie en kerk werd gevierd
op zondag 8 augustus 1954
met een plechtige mis met
assistentie van Deken De
Cock en een feestmaal in de
pastorie. Verder was er een
ziekendag waarbij 27 zieken
met auto's werden getrans
porteerd eerst naar de kerk
en achteraf naar De Kring.
Verder was er een open
luchttoneelvoorstelling
«Christus verworpen» door
Jan Vuystens opgevoerd
door de toneelgroep, van
Denderbelle onder regie van
Staf Bruggen. Wegens het
zeer koud weer was er uiter
aard minder belangstelling
en uiteindelijk was er finan
cieel een tekort van 9.790 F.
Het ontwerp, een nieuwe ei
kenhouten predikstoel door
Jean Pint uit Gent, kon dan
ook niet worden aanvaard
wegens de te dure prijs
(107.000 F).
NIEUWE PAROCHIE?
Door het ontstaan van de
nieuwe tuinwijk Horebeke-
veld van S.M. Goedkope
Woningen Aalst en de grote
appartementsgebouwen
van Dewaco langs de Rozen-
dreef groeit een nieuwe ge
meenschap en werd een
nieuwe parochie gepland.
Om die wijk pastoraal te be
geleiden werd reeds een
priester, E.H. Ignace Cop-
pens, geboren Aalstenaar en
gewezen parochiaan van het
H. Hart, benoemd.
Het nieuwe gebied ligt gro
tendeels op de huidige paro
chie O.L.V. Mijlbeek doch
ook op het gebied van het H.
Hart.
Om alle moeilijkheden te
voorkomen deed E.H.
Pastoor Haers van de H.
Hartparochie afstand van
wat in zijn parochie ligt
Geen struisvogelpolitiek
zegt hij, wel een eerlijk stre
ven klare wijn te schenken
en konflikten te voorkomen.
Hij zegt ten andere alle steun
toe en wenst een vruchtbaar
apostolaat aan E.H.
Coppens.
VIJFTIG JAAR
GONZENDE AKTIVITEITEN
Wat er gedurende een halve
eeuw qua verenigingsleven
werd gepresteerd was
konkreet tentoongesteld in
«De Kring».
Verleden vrijdag reeds had
E.H. Pastoor Haers in de fa
miliezaal gezorgd voor een
ontvangst waarbij ruim ne
gentig medewerkers en sim-
patisanten kwamen
opdagen.
Na een welkomstwoord en
vooral woorden van dank
aan de vele aktievelingen
opende de gelukkige paro
chieherder deze merkwaar
dige tentoonstelling waar op
ongekunstelde doch sugges
tieve wijze de aktiviteiten
van de parochiale verenigin
gen aan bod kwamen in een
merkwaardige retrospek-
tieve.
De CHIRO was er present
niet alleen met trommels en
wimpels maar tevens met
getuigestukken van hun tal
rijke aktiviteiten als bvb.
fietsrally's, Breughelfeesten
(reeds 12de editie), dans
feesten e.d.m.
Helemaal vooraan bij het po
dium de sierlijke «Gouden
Kroon» met, omlijst, de foto
van Pastoor- Stichter
Kockhuyt. Verder plannen
en foto's van de kerk, misge
waden en kerkschatten, ou
de kerkboeken en zangbun
dels.
KAJ en VKAJ toonden er
nog blijken van hun jaren
lange aktiviteiten tot ze door
andere jeugdbewegingen
werden opgeslorpt.
KERKKOREN toonden er
hun foto's met o.m. het Kin
derkoor van de Patronage,
het jeugdkoor dat optrad,
keurig in akolietenuniform
met o.m. de latere tenor Jo
zef De Neef uit de Jan de
Windtstraat, dat bij de grote
hoogdagen optrad, en ver
der dat van de Missienaai-
kring en het koor met de
veelzeggende naam «Harte-
galm».
De hele rij parochiepriesters
en ook de geroepenen van
de parochie die elders aktief
waren was er in foto's, en
een aantal ook in levende
lijve, terug te vinden. Ook de
«Achterlinie» met twee mis
sionarissen van de parochie
zelf, Frans Meganck werk
zaam in Zaïre en Zuster De-
villé, de zuster van de huidi
ge koster, werkzaam in de
Dominikaanse republiek.
Ook KWB en ACV hadden
en hebben er nog steeds
bloeiende afdelingen die er
naast getuigen van hun ak
tief verleden hun huidige
programma's en jaarkalen
der aan het publiek voor
stellen.
Toneelkring «Nieuw Leven»
aan zijn derde lustrum toe,
vulde een heel lokaal met
brochures van opgevoerde; Oo
stukken waaronder o.a. Het
«Dorp der Mirakelen»,
«Boeing-Boeing», «Montser-,^
rat», «Greenwich», «Het r\a{
Wonder», «Tamarinde», «De
Ware Jakob» enz. Ook pro*?!"
gramma's, plakbrieven enf*1'
een hele tafel persrecensies]ke
zeer lovende meestal. BuitenS0^
de opvoeringen zelf herinne-;ste'
ringen aan jeugdnamidda*ve
gen, poppenspelen, dansa*®ta'
vonden, wandelingen, fiets-i,ad
tochten e.d.m. .',97
Ver
WEEK VAN HET H. HART 197
Daarmede is uiteraard deme'
kous niet af want op de H.;[
Hartparochie wil men liefsï£un
een hele week vieren.
kun
ecu MCIC «cc» VICICII-
Zaterdag 4: Film «Franciscus|£ur
van Zssisi» Kring, 19.30 u. |Paij
Zondag 5: Jeugddag. "aa
9.30 u.: Ballonnetjesvaart endo€
jeugdoptocht ^an
14.00 u.: volksspelen in en"1'
rond de Kring met foto-"ie!
speurtocht. '?e.'
17.30 u.: finale volleybaltor-V,SI
nooi, Hof Kring °ye
19.00 u.: Ontspanning- eri; ''n
volksdansavond voor jongM®
en oud. wee
Dinsdag 7: gespreksavondh'sc
met E.H. Heyse. d®
Woensdag 8: ziekendag, mis ^k
te 8.30 u. en daarna gezelligjDe
samenzijn. natl
Donderdag 9: kaarting voonde
derde leeftijd, Kring. ;tec'
Zaterdag 11: optreden van!een
kleinkunstgroep «De Spel-
man» Kring, 20 u.
Zondag 12: slotkoncelebra-
tie te 17 u.
18.00 u.: optocht achter de
Fanfare van het Groen Kruis.
19.00 u.: kulturele ontspan
ningsavond m.m.v. alle pa
rochiale verenigingen.
LH