MUNCHNER MOTETTENCHOR:
STUDIE IN PIANISSIMO
AKADEMIEJAAR I.H.R. - C.T.L.
AALST PLECHTIG GEOPEND
23 Tewerkgestelde werklozen
kregen hun ontslagbrief
het linnen doek
Leven onder sociale hemel
op ekonomisch kerkhof!
TELEX OPENBARE WERKEN
De Voorpost - 10,10.1980 -.11
Het Festival is dood, leve het Festivall
Hoe hoog de ogen op de geworpen dobbelstenen waren,
moet u zelf maar uitmaken. De dames en heren die het
allemaal mogelijk maakten, de mapmakers en telefoonbel-
lers, de podiumbouwers en speechschrijvers, de ovatiein-
cetters en kaartkopers. de achter-pilaarzitters en pilaarbij-
^lers, de kerkleners en stoelzetters. de toastbereiders en
telaatkomers, ze zijn bedankt voor de inzet, en ze wezen
[elauwerd en gelouterd. De langverwachte en nerveus
rfgetelde reeks van vijf zit er op.
Volgens mijn zeer beschei
den (maar overigens altijd
juiste) mening varieerde het
peil van gewoon goed tot
uniek. Dat is natuurlijk puur
subjectief, en om subjectivi
teit in het kwadraat te horen
moet je maar na afloop van
een concert je oor aan de
uitgang van de kerk te luis
teren leggen. Daar viert de
individuele expressie en
emotie hoogtij. Het Festival
draagt zo te zien nog veel
meer bij tot ontplooiing van
het individu dan er vermoed
•ordt.
Hans Zöbeley, de dirigent
van het Munchner Motet-
tenchor heeft het program
ma met een enorm gevoel
voor evenwicht opgebouwd.
Zo zijn in het eerste gedeelte
de vokale stukken afgewis
seld met enkele fanfares. Er
is er eentje van Gabrieli,
van Lassus en van Taveg-
gio. Deze uitpakmuziek, met
de oude wortels in de blaas
muziek van Desprez krijgt
bij deze componisten het
volmaakte glinsterbeeld.
Schütz waait zelfs nog even
door de noten, en natuurlijk
is de klank van het dub-
belkwartet (trompetten te
gen donkere trombones) met
de afwisselende samen
spraak uitstekend geschikt
om de hele kerk vol klette
rende noten te hangen. Die
pgaand is ze niet, zelfs niet
ademloos overrompelend,
maar wel geïntegreerd in de
renaissancegeest en
functioneel: de eredienst
menselijker en prettiger ma
ken, kortom genieten van
elk ogenblik. Het is een
klank die in een kerkruimte
past, en als je ze daar weg
haalt wordt het iets als de
Derde van Beethoven op
glasharmonium spelen.
Het interessantste van de
avond kwam natuurlijk uit
de vokale hoek. Het koor is
een volumineuze bedoening
en hun talenten komen
straks uitgebreid aan bod,
maar eerst iets anders. Ik
weet niet hoeveel lijnen en
bladzijden ik hier al ge
schreven heb om te pleiten
voor een orkest- en koor-
tucht in alle minuscule de
tails. Dat gaat van de mond
houden tijdens de maten
rust en gelijktijdig papier-
draaien (wat ze allemaal de
den) tot volslagen uniformi
teit in het uniform en de
muziekmappen. Een dame
die het podium beklimt met
een handtas over de schou
ders, de eerste rij waar van
links naar rechts een map,
een halve map. geen map
en een geplooide map te
zien is, dat doet me kriebe
lig over de stoel schuiven. Ik
moet ter vergelijking even
aan I Musici denken, die
niet alleen gelijktijdig
speelden, maar zelfs gelijk
tijdig het publiek groetten.
Dat heeft natuurlijk alle
maal met muziek niets te
maken, maar het heeft zeer
veel met concertgaan te ma
ken. Dat een koor uit het
Festival op een bepaald
ogenblik, zoals het eerste
het slechtste dorpskoor
staat in te zoemen, doet me
zelfs even verbijsterend op
kijken.
Naar de goeie zaken: het
vokaal gedeelte zet in met
het 'Ave Maria' van Deprez.
Dat de dirigent het vooraan
in de cyclus plaatst is niet
alleen om chronologische
maar beslist ook om puur
koortechnische reden. Het is
een ideaal stuk om de toe
hoorders in de sfeer te bren
gen, en tevens om zich
langs een uiterst eenvoudi
ge melodie in te zingen. Het
motet zelf is van een verbe
ten eenvoud. Het is op zicht
zingbaar, ook al omdat de
vier stemmen elkaar in pure
canonstijl nagaan. Direkt al
komt de schoonheid van de
vrouwenstemmen in de al
ternerende frasen naar voor.
Vooral de sopranen geven
hier al een voorsmaak van
de subtiele doseringskracht
van hun volume. De homofo-
ne blokken zijn ontroerend
als de ventjes uit een kin
dertekening, en de dirigent
puurt uit de neerbuigende
melodielijn een maximum
aan expressie zodat de rus
ten een geladenheid krijgen
die al aan een romantieker
Bruckner doen denken. Zeer
mooi is de slotzin, waarin
Josquin in tegenstelling tot
zijn typerende afsluiting de
laatste vier maten onveran
derd laat voortvloeien, zo
dat het 'Amen' met de uit
waaiende bidsfeer een tijde-
loos 'het weze zo' uitstraalt.
Koren die zichzelf au sérieux
nemen, en uit de dagelijkse
bombastische rimram wil
len geraken zouden dit werk
eens moeten instuderen. De
vertolking van het Motetten-
koor bewees ook al
schreef Josquin het voor
mannenkoor (knaap, tenor,
tenor, bas) dat de trans
scriptie voor gemengd koor
het biddend karakter totaal
behoudt en ook onder deze
vorm unieke schoonheid
draagt.
Van Bruckner hoorden we de
4 Graduale, 4 parels uit het
snoer der romantische
kerkmuziek. Het is me (tus
sen haakjes) niet erg duide
lijk waarom een duidelijk
geestelijk-geïnspireerd con
cert telkens moet onderbro
ken worden door profaan
applaus, en het is me hele
maal niet duidelijk dat dit
extra moest gedaan worden
tijdens dit 'kwartet'. Je kan
even goed na elk nummer
uit een Passie met de han
den zitten zwieren.
Bruckners religieuze over
tuiging zit diep verweven in
deze overgevoelsvolle mu
ziek. Typerend is hierbij het
kleuren van de teksten, het
subtiel behandèlen van de
baslijn, de vliesdunne sop
raanaanduiding die door de
dirigent bijna uit de lucht
gegrepen wordt, de dyna
misch onrustuitstralende
rusten, en de hoge muur die
opgetrokken wordt tussen
de verschillende pianoaan
duidingen. Het meest be
kende stuk 'Locus Iste' (dat
achteraf zal worden gebis
seerd) wordt hier een
schoolvoorbeeld van roman
tische muziek zonder stroop.
zonder lijm en zonder pathe
tisch geloei. Ze hebben alle
gevaarlijke klippen (voor
slagen als molenstenen,
glibberende tenorinzetten,
en het onbeheerst ademen)
meesterlijk genomen.
De pauze wordt bekroond
met een extraatje 'Warum
ist das Leben gegeben' van
Brahms. De dirigent oor
deelde zeer terecht dat de
tekst in dit geval van het
hoogste belang was en las
dus de integrale van het vier
delen tellend stuk voor. Het
motet zelf is zo van Brahms'
compositiekunst door
wrocht, dat het zeer interes
sant wordt om de rode draad
van de geschiedenis van het
romantisch motet in dit con
cert te volgen. Veel moder
ner, maar nog steeds vol
romantische wortels zijn de
'Geistliche Gesange. op 138'
van Reger. De man wordt
maar niet populair, noch
voor zijn orkestraal, noch
voor zijn orgel, noch voor
zijn koorwerk. Bovendien
blijven zelfs gerenommeer
de koren er ver vandaan om
dat zijn motetten moeilijk
zijn, duister, soms zelfs ver
warrend. Daarmee wordt de
vicieuze cirkel nog maar
eens gesloten.
Het chromatisch, zeer ex
pressief zingen, de verwer
king van de prachtige eind-
akkoorden, de huiverende
tegenstelling van de donke
re mannenstemmen en de
eindloze sopranen, aarde en
hemel, en de hele kunst van
Reger die je omschrijven
kan als de weemoedige on
macht om het voorbijgaande
leven, ddt zingen is dé ver
dienste van het koor en de
avond. Wat kwam en komt
Ter gelegenheid van de opening van het akademiejaar
1980-81 aan de Industriële Hogeschool van het Rijk C.T.L.,
universitaire kandidaturen aan de Boudewijnlaan en Voor
uitzichtstraat 119 te Aalst liep de feestzaal van het stadhuis
bomvol.
Na het gebruikelijk «akademisch kwartuurtje» wachten
waren er de kabinetschef van minister Calewaert, parle
mentairen, andere politieke mandatarissen, direkteurs- en
inspekteurs-generaal, adviseurs, studieprefekten, direk
teurs en industriëlen. Uiteraard ook professoren en stu
denten.
Burgemeester D'haeseleer
bracht in zijn openingstoe
spraak een realistisch beeld
van de huidige toestand dat,
hoe somber ook, uiteindelijk
een hoopvolle boodschap
voor de studenten, de lei
ders van morgen, bevatte. In
't bijzijn van zoveel jongeren
was het voor spreker moei
lijk zijn gehoor te konfronte-
ren met de harde werkelijk
heid, met onweerlegbare
feiten.
Het gezegde van minister
Mare Eyskens parafraserend
«We leven onder een sociale
hemel op een ekonomisch
kerkhof» had hij het over de
bedrijfswereld die werd be
schouwd als een melkkoe uit
wiens karkas de biefstukken
werden gesneden en die dan
de woestijn werd inge
stuurd.
Het breekpunt werd inder
daad overschreden en de
kraan van de ekonomie
dichtgeschroefd, kraan
waaruit de sociale wereld
moet tappen. Rijstpap en
gouden lepeltjes worden te
veel als verworven rechten
beschouwd wat ons regel
recht naar de gevreesde im
passe leidt.
De huidige krisis steunt op
doorgedreven egoïsme, to
tale onevenwichtigheid en
tal van misbruiken met fi
nanciële, het fiskale en so
ciale fraude allerhande. Elk
werkelijk indringend voor
stel stuit op harde weer
stand en leidt tot onontwar
bare konfliksituaties. Astro
nomen maar ook ekonomen,
sociologen en andere insi
ders vrezen dan ook voor
een bijzonder slechter perio
de waarbij het uur van de
waarheid eerlang voor iede
reen slaat en waarbij funda
mentele opties voor de toe
komst zullen moeten wor
den vastgesteld. Duidelijke
keuze en doortastentende
aanpak dringen zich dan ook
onvermijdelijk op.
Burgemeester D'haeseleer
ziet echter, na algemene be
wustwording van het gevaar
en diep ingrijpende maatre
gelen waarbij verandering
van ons alles levensstijl een
must zal zijn, over vier jaar,
tegen de periode dat deze
studenten hopelijk hun
ezelsvel behalen, een opkla
ring van de situatie. Uit een
konfrontatie met harde reali
teiten worden nieuwe toe
standen geboren, vooral als
er leiders komen die naast
deskundigheid en dinamis-
me ook zullen tonen een hart
te hebben.
Over vier jaar hebben we
dan deskundig geschoolden,
mannen nodig die naast ge
zond verstand ook ruim so
ciaal-voelend zullen zijn.
Voor de Industriële Hoge
school, zo voor professoren
als voor studenten, wordt dit
uiteraard een zware opgave.
Aan de studenten wenst
spreker de moed de hand
zijn hoogvliegers uit de
koorliteratuur, maar stuk
voor stuk verworven en
dankbare composities, uit
voeringen zonder risico's.
Reger zingen, Reger met zijn
dichte, zware, mist-moeilij-
ke muziek, en dat op zo'n
klare bijna elegante wijze is
een verdienste die de bloem
van de avond vormt.
Het slot draagt de naam van
Mendelssohn: de Psalmen
43. 91, en 100.
Merkwaardig genoeg laat
de dirigent de 8-stemmige
psalm versterken met het
dubbel koperkwartet, noch
tans werd de compositie a-
capella geschreven. Ik hoor
de de psalmen onlangs nog
op een concertavond van
'Musica Nova' uit Boom, een
van onze beste koren, zeker
op Festivalpeil maar helaas
aan de verkeerde kant van
de grens geboren. Ze liggen
qua moeilijkheid in het be
reik van alle geroutineerde
koren, en ze zijn in hun Men-
delssohnse eenvoud en
charme overrompelend en
dadelijk 'veroverend'. Hun
schoonheid zit niet alleen in
de melodieafwerking maar
vooral in het uitbouwen van
de partituur, in het beheer
sen van de climaxvoering.
Het is een voorbeeld waarbij
de vreugde van het zingen
en beluisteren even groot
kunnen zijn. Mendelssohns
kunst nodigt uit om deel te
nemen, het is een reclame
voor beheerste en bereikba
re kunst. Het gezang is belij
dend, nauwelijks open
gaand, de religieuze gevoe
lens dadelijk herkenbaar.
De romantiek zit tot in de
binnenkant van de maten
verweven, er waaien flar
den van volksliederen voor
bij, en de kopers geven het
de allure van een nationaal
gezang, maar bovenal is het
tijdens de gehele lengte en
diepte technisch en vokaal
perfekt gebracht.
Technisch en vokaal perfekt
dat kan ook de slotconclusie
zijn. En merkwaardig ge
noeg is het ook, dat dat reu-
zegrote koor, die grote be
doening, het meest ontroe
rend is tijdens de heel stille,
de heel klein geschreven
noten.
Een Festivalsymptoom?
F.C.
schoen op te nemen tegen
deze uitdaging.
Na deze situatieschets met
de sprankele hoop werden
meer technische problemen
op de korrel genomen. Zo
had prof. VUB O. Steenhaut,
CINEMA PALACE
Benedenzaal
«Escape from hel» is een film van Eduard Muller die
in het Nederlands de titel «Uit het onttuchtkamp
ontsnapt» draagt.
Het is het verhaal van een seksuele maniak, Müller,
die met zijn sadistische vrouw, Kate, de leiding heeft
over een vrouwenkamp in het Zuid-Afrikaanse oer
woud. Een nieuw aangekomen dokter tracht zoveel
mogelijk het lot van de beklagenswaardige vrouwen
te verzachten, maar Muller zet hem spoedig op zijn
plaats. De mannen blijven voortdurend brutaal ge
weld plegen en dit zet de vrouwen ertoe aan zich te
organiseren. Aldus bereiden zij een ontsnapping
voor waarbij een aantal onder hen zullen sneuvelen.
Deze ontsnapping is daarenboven het begin van een
aantal dramatische verwikkelingen tussen de mooie
Zoyra en de verliefde dokter.
Een film voor niet al te gevoelige kijkers.
Studio
In de studio loopt voor de tweede week de film «10».
Deze film plaatste de wat in de vergeethoek geraakte
Bolero van Ravel terug in de belangstelling. In de
film wordt dit trouwens het thema waarop de amoe-
reuze gebeurtenissen hun hoogtepunt bereiken.
Club
De «Roos» doet het eveneens goed in Aalst alhoewel
men ook hier het einde voelt naderen. Wie het nog
niet moest weten, deze film behandelt het korte,
maar drukgevulde leven van een «ster» die een korte
schittering aan het muziekfirmament haar plotse
maar harde loopbaan, waarin zij weinig geluk ken
de met de dood moet bekopen. De rol van de ster
wordt voortreffelijk vertolkt door Bette Midler.
CINEMA FEESTPALEIS
Zaal 1
«Holocaust 2000» film van Alberto Demartino met
Kirk Douglas, Agostina Belli en Simon Ward.
De firma van Robert Caine krijgt de opdracht een
kerncentrale te bouwen in een ontwikkelingsland.
Op de plaats waar de centrale zal opgetrokken
worden gaat Caine rondkijken met een persattaché,
Sara. Ze ontdekken een grot, en op de wand staat
een vreemde inscriptie, JESUS. De legende die aan
deze inscriptie verbonden is verhaalt over de apoca-
lyps.
Robert Caine hecht geen belang aan dit domme
bijgeloof, maar enkele dagen later wordt zijn vrouw
gedood. Minister Harbin van het ontwikkelingsland
waar de centrale moet komen zegt plots dat de bouw
ervan niet op prijs wordt gesteld, alhoewel deze
centrale een grote stap vooruit zou betekenen voor
het land. De computer van de firma herhaalt boven
dien steeds een merkwaardige wiskundige formule
die achterste voor als «Jesus» wordt gelezen. Is dit
allemaal toeval? Misschien wel, maar Caine stuit
steeds op meer weerstand. Degenen die zich verzet
ten tegen Caine's plannen sterven allen in myste-
rieuse omstandigheden.
En dan ontdekt men de ware leider van al deze
tragische voorvallen: Caine's eigen zoon Angel. Sa
men met Sara zal Caine alles doen om de mensheid
van de ondergang te redden.
Zaal 2
Nog maar eens een weekje voor «Can't stop the
music». Zij zijn werkelijk niet te stoppen dat volke
van «Village people».
Zaal 3
Ook Sunny Boy» gaat zijn tweede week verlenging
in. Samen met Suggar baby betekent dit meteen een
zonnige, sexy-vakantie.
S.J.
voorzitter van de Vrien
denkring, over «De
Industriële Hogeschool en
de Samenleving» waarbij
o.m. de technologie in Ja
pan te berde werden ge
bracht en prof. RUG N.
Schamp over «Chemische
Zintuigen» m.b.t computers
waarna direkteur W. Verheu
gen het akademiejaar voor
geopend verklaarde.
Begonnen werd dan maar
liefst met een drink. lh
Door de Kerkfabriek van H. Hart te Aalst werd vorig
jaar in de begroting een bedrag voorzien voor het
uitvoeren van schilderwerken. Aangezien inmiddels
besloten werd de verwarmingsinstallatie te vernieu
wen en tevens de verouderde installatie van elektrici
teit aan te passen, bleek het niet opportuun tot de
schilderswerken over te gaan.
Tevens werd door de gemeenteraad, in zitting van 3
november 1977, een beslissing van de Kerkraad goed
gekeurd voor het uitvoeren van de herstellingswerken
aan kroonlijsten, daken en glaswerken.
Uit laatstgenoemd dossier werd een gedeelte geno
men voor «dringende herstellingswerken» teneinde
de schade te beperken. Voor dit dossier, dat geraamd
wordt op een bedrag van 1.682.104 fr. wordt gevraagd
onmiddellijk de nodige aanbesteding te mogen uit
schrijven, teneinde begin 1981 tot de uitvoering van
deze behoudswerken te kunnen overgaan.
Aangezien het hier dringende herstellingswerken be
treft en bedoeld kerkgebouw niet toebehoort tot de
geklasseerde kerken zal de uitgave hieraan verbonden
volledig ten laste vallen van de stad Aalst.
De stad Aalst zal overgaan tot de aankoop van een
lichte vrachtwagen met dubbele kabine en driezijdige
kipbak.
De wagen zal uitgerust zijn met een dieselmotor en
een hoogst toegelaten gewicht van ongeveer 7.500
kg. Deze wagen wordt aangekocht in vervanging van
een versleten, oude wagen. De wagen zal speciaal
uitgerust worden voor het gebruik door de dienst
Gebouwen.
Tot de aankoop zal overgegaan worden ingevolge
een beperkte offerteaanvraag en de kostprijs wordt
geraamd op 904.800 fr.
De stad Aalst zal overgaan tot de aankoop van twee
zend-ontvangsttoestellen ten behoeve van de politie
diensten. Deze radiotoestellen zijn bestemd om in te
bouwen in de 2 personenwagens die in de loop van
augustus werden in dienst genomen. Het zijn 10 W.
toestellen die op de politiefrekwentie ingesteld
worden.
De uitgaven hieraan verbonden worden geraamd op
88.183 fr.
Met de aannemer die de centrale verwarming van het
stadhuis uitgevoerd heeft wordt een onderhandse
overeenkomst afgesloten voor het aankopen van de
materialen voor het uitvoeren van de verwarming op
de zolder waar de algemene administratie komt.
Het betreft hier voornamelijk: buizen, thermostaat,
aanpassing van het algemeen bord centrale verwar
ming, aanpassing van de collector met circulatie-
pomp. De uitgaven hieraan verbonden worden ge
raamd op 189.625 fr. BTW inbegrepen.
In 1979 werden twee ontwerpen opgemaakt voor het
vernieuwen van de daken van de stadsgebouwen
gelegen langsheen de vroegere «Oude Dender».
Het betreft enerzijds de daken van het gedeelte Mu
seum anderzijds een deel van het Academiegebouw.
Hiervoor werden aanbestedingen uitgeschreven en is
men tot de uitvoering van de werken overgegaan.
In de loop van 1981 zou in opvolging van de voor
noemde werken de vernieuwing kunnen doorgaan
van de daken van een deel van het Academiegebouw
gelegen links van de binnenkoer en palend aan de
Oude Kapel.
De vernieuwing van laatstgenoemde daken zou een
bijzondere verbetering betekenen voor de klassen op
het gelijkvloers en tegelijk de mogelijkheid bieden
voor aanpassing van de zolders onder dit vernieuwd
dak.
Om deze redenen wordt dan ook een afzonderlijk
dossier opgemaakt met het oog op het inrichten van
bijkomende kunstateliers.
De werken voor het vernieuwen van de daken worden
geraamd op 1.849.836 fr., deze voor de afwerking van
de zolder op 2.323.156 fr.
Op 31.1.1979 werd het principe goedgekeurd en de
administratieve werkwijze bepaald voor de aanbeste
ding, de uitvoering en het toezicht van de riolerings
werken volgens het Algemeen Rioleringsplan Kerre-
broek.
Op 3.9.1980 werd door de Minister van de Vlaamse
Gemeenschap een schrijven gericht aan de heer
Goevemeur waarbij de principiële belofte van staats-
toelage op de rioleringswerken werd bepaald.
In hetzelfde schrijven werd gevraagd de raming aan
te passen aan het huidige prijzenpeil. Er waren ook
opmerkingen i.v.m. het technisch gedeelte. De ra
ming en het technisch gedeelte werden aangepast en
zopas door de gemeenteraad goedgekeurd.
De conciërgewoning in de Kattestraat behoort tot de
gebouwen waarin een gedeelte van de bibliotheek, de
dienst onderwijs en kuituur, de dienst militie en de
afdeling bevolking zijn ondergebracht.
Deze conciërgewoning is zeer oud en biedt geen enkel
komfort zodat het noodzakelijk is deze uit te rusten
met een keukeninrichting die tevens gedeeltelijk
dienst doet voor de voorziening van de verschillende
diensten. Er werd prijs gevraagd aan een daartoe
gespecialiseerde firma en de uitrusting met de nood
zakelijke kasten komt neer op een uitgave van 123.500
fr. BTW inbegrepen.
Reeds bij de aanvang van de jongste raadszitting had
oppositielid Raymond Uyttersprot (CVP) allusie gemaakt
op het ontslag dat 23 personeelsleden van de stad Aalst
gekregen hadden. Het betrof hier tewerkgestelde werklo
zen wier kontrakt niet vernieuwd werd, en die aldus
terug naar de werkloosheid verwezen werden.
De ganse problematiek
kwam ook ter sprake op de
perskonferentie, die daags
na elke gemeenteraad door
het Schepenkollege gehou
den wordt. Hierbij bleek dat
de afvloeiing van het perso
neel gebeurde op basis van
een evaluatieverslag dat op
gemaakt werd door de be
trokken diensthoofden. Die
elementen, die ingevolge
deze verslagen en rekening
houdend met hun mogelijk
heden een minst gunstige
kwotatie kregen werden
niet langer in stadsdienst
gehouden. Volgens Burge-
deelde kunnen nog andere
personeelsleden volgen.
«Het is gedaan met St.
Maarten spelen» zo werd
letterlijk gezegd, dit om re
den dat het stadsbestuur
moet en zal besparen. De
burgemeester wees er nog
op dat een dergelijke beslis
sing voor het schepenkolle
ge menselijk en sociaal ver
van aangenaam is en dage
lijks ondervond hij nog per
soonlijk de weerslag van
deze maatregel. Nochtans
had volgens hem het kolle
ge volledig vertrouwen ge
steld in de evaluatie van de
diensthoofden. De kritiek
van de CVP-oppositie dat
mensen, die ondanks de
kwotering «goed» achter
hun naam, toch ontslagen
werden, werd door hem
weerlegt. Volgens de heer
D'haeseleer is het niet bewe
zen dat er een onrechtvaar
digheid zou plaatsgehad
hebben, zoniet zou het sche
penkollege terzake op
treden.
Uit de verstrekte uitleg
bleek verder dat er geen
mensen ontslagen werden
die aangenomen waren
vóór 1.1.1978, zijn de de
datum waarop de huidige
bestuursmeerderheid de
macht in handen nam, zo
dat men het stadsbestuur
niet kon verwijten dat zij
een «politieke stunt» uit
haalden.
Ook schepen van Financiën
Gaston Van den Eede
mengde zich in het debat
met de mededeling dat er op
dit ogenblik nog 147 te
werkgestelde werklozen
aan het stadsbestuur werk
zaam zijn. Gemiddeld dient
hiervoor zowat 50% van de
loonkosten terugbetaald te
worden aan de Rijksdienst
voor Arbeidsvoorziening.
Rekening houdend met een
gemiddelde loonkost van
500.000 F per jaar kan men
zelf uitrekenen welke be
sparing er met de huidige
afdankingen gerealiseerd
werd. Verder werd nog me
degedeeld dat de beslissing
tot afdanking slechts on
langs werd genomen, om
dat de vrees niet ongegrond
is dat tengevolge van de
huidige financiële toestand
van de stad Aalst er een
ogenblik kan komen dat de
vast benoemde medewer
kers niet meer betaald kun
nen worden, terwijl de te-
werkgestelden dit wel zul
len zijn vermits zij hun loon
ontvangen van de RVA.
Een dergelijke anomalie is
natuurlijk niet te verant
woorden, zeker wanneer
men rekening houdt met
het feit dat de stad Aalst
reeds over een uitgebreid
personeelskader beschikt.
«De personeelslast moet ge
milderd worden» aldus
schepen Van den Eede, die
hiervoor drie konkrete re
denen opgaf.
Zo zijn er vooreerst de re
gels en normen die opge
legd worden door de hogere
overheid, en die aansturen
op bezuinigingen, ook op
het vlak van de personeels
uitgaven. Ten tweede is er
het feit dat de personeels
lasten zeer zwaar doorwe
gen op het stadsbudget. Zo
wat 60% van alle uitgaven
gaan naar het personeel.
Rekening houdend met het
feit dat de uitgaven van de
stad Aalst veel hoger zijn
dan de inkomsten, beschikt
men op bepaalde ogenblik
ken iver geen thesauriemo
gelijkheden meer om de
meest kourante uitgaven te
verwezenlijken. Hierbij
komt nog dat heel wat geld
noodzakelijk is om de dage
lijkse werken te kunnen
uitvoeren. Als men perso
neel heeft, moet men dit
personeel ook werk kunnen
geven, en materiaal kun
nen kopen waarmee dit per
soneel kan werken.
De schepen van Financiën
wees tenslotte op het feit
dat de stad een zeer grote
leningslast te dragen heeft.
Dit jaar alleen bedraagt de
ze last zowat 400 miljoen.
Dit alles heeft tot gevolg dat
de huidige afdankingen
zichzelf opgedrongen heb
ben. De toestand blijkt trou
wens niet geheel nieuw te
zijn. Zo werden ooi?voor de
BTK-projekten heel wat las
ten overgedragen op de ge
meenten.
Aldus dient men voor dit
supplementair personeel te
voorzien in een bureau, een
telefoon, een wagen waar
mee zij zich zo nodig kun
nen verplaatsen, enz dit al
les ten laste van de Aalster-
se gemeenschap. Voor 1980
bedroegen deze uitgaven
reeds 4 miljoen frank.
Desondanks werden vijf
nieuwe BTK-projekten aan
gevraagd, evenwel zonder
dat de stad Aalst hoeft tus
sen te komen in de loonkos
ten. Deze projekten zullen
dus goedkoper zijn, daar
men reeds over de nodige
werkakkomodatie be
schikt.
Terloops wees de burge
meester erop dat het moge
lijk zal worden dat te
werkgestelde werklozen,
die buitendienst verrichten
tijdens de wintermaanden
zullen moeten afvloeien.
Daartegenover staat dan
weer dat sommige dien
sten, zoals de stedelijke
jeugddienst en de
komputerafdeling, bijna
uitsluitend met BTK-'ers
werkt. Ondanks het reeds
uitgebreide nieuwe kader
werden dergelijke funkties
niet voorzien. Op de lange
duur zal men toch uit zui
nigheidsoverwegingen
moeten overgaan tot het be
volken van deze diensten
met vaste personeelsleden.
Na de berekening van de
financiële weerslag zal het
schepenkollege voor vol
gend jaar beslissen welke
vakante plaatsen in de per-
soneelskaders van de admi
nistratie de diensten, de po
litie en de brandweer nog
kunnen bezet worden.
Met de huidige reeks afdan
kingen wordt meteen het
reeds berucht geworden in-
tervieuw voor BRT 2 van
schepen van financiën Van
den Eede terug volop ak-
tueel. Daarin voorspelde hij
reeds dat de financiële mid
delen van de stad Aalst niet
langer toelieten om de meer
dan driehonderd BTK'ers
en tewerkgestelde werklo
zen in dienst te houden. Te
gen deze verklaringen
kwam er onmiddellijk fel
protest van socialistische
zijde, dit bij monde van eer
ste schepen Monsieur. Het
ziet er echter naar uit dat
deze partij, door de omstan
digheden gedwongen, ten
slotte het onderspit zal
moéten delven in deze pro
blematiek.
VEHE