ZUID-AMERIKA AVOND TER LINDEN ONGEWOON-POETISCH UITAGENDA en Kattestraat verwennen twee dagen lang het Aalsters jazzpubliek PRO ARTE NODIGT UIT X 16 - 10.10.1980 - De Voorpost Hnr pierse eyer von het kasteel Terlindeipch thot Toen Picasso na zijn roze en blauwe periode waarin hij van Max Ernst. Het aanwen- teder-geëngageerd zijn sympathie uitdrukte voor clowns en den van de «charrango» zwervers, naamlozen en marginalen, schijnbaar plots ku- (klein gitaar) maakt hun mu- bistisch begon te schilderen onder impuls van de gruwelen ziek voor onze (gevoelige) van de Spaanse burgeroorlog, maar ook via een confronta- oren bevattelijker en ver- tie met de Afrikaanse negerplastiek, glimlachte men, niet toont een Spaanse inslag, begrijpend, of men haalde de schouders op of bracht Zo rauw de muziek is, zo veelbetekenend de wijsvinger naar het hoofd. Sinds een kunstzinnig zijn de gedich- paar tientallen jaren echter is men afgestapt van het ten die worden gebracht, vooroordeel dat kunst per definitie mooi moet zijn en men Ook de grondtoon is anders, gaat nu via oog of oor naar de kernvraag of het werk dat Chtonisch is de muziek, re- men bekijkt of beluistert ontroert of niet, aanspreekt, ergert bellerend de verzen. Maar misschien, koud sceptisch of onverschillig laat. Waarom poëtisch zijn beiden, deze wat ongewone inleiding? Om de twee termen in de Victor Jarra is een van de titel te verklaren. Wat Rupay, een muzikale groep uit Peru, slachtoffers van de Chileen- ons vrijdagavond brachten, is ongewoon poëtisch. En de se junta. Hij werd, zingend, kloof die op het eerste gezicht gaapte tussen deze muziek afgemaakt in het stadion en de poezie gebracht door Pact was maar schijn. Immers van Santiago. Zijn taal is zowel de soms primitieve oerkreten in de muziek als het uiterst beeldrijk, zijn stel- gecultiveerde woord van mensen als Neruda zijn poëtisch, lingname geëngageerd het ene Dionysisch, als van bacchanten in geestesvervoe- zoals blijkt uit de titels «Lied ring, het tweede eerder verfijnd maar niet minder authen- van de vrijheid» en «Mani- tiek. fes,». Cynisch, dus overgevoelig is een gedicht van Cesar Vallejo waarin hij zich afzet tegen het ik-sprokkelen, te gen het narcisme. Telkens plaatst Vallejo een oratori sche vraag tegenover een feit. nuchtere, alledaagse feiten tegenover vragen van hen die zich de luxe kunnen veroorloven zich vragen te stellen. Een metselaar valt van het dak, wij discussi ëren over de metafoor. Een paria crepeert, wij praten over Picasso, een kreupele sukkelt voort, onze belang stelling gaat naar André Breton. De ellende ligt voor het grijpen, wij houden ons onledig met psycho-cmaly- se. Ook Borges stelt in zijn zin speling op Shakespeare «The thing I am» zichzelf als dichter in vraag. Uit woor den als «ik ben de nage dachtenis», «ik ben niet meer dan een echo», «Poëzie is woorden schikken tot zo genaamde literatuur» spreekt overduidelijk zijn stellingname tegen het prin- uioi cip-e «L'art pour l'art», voor van ons Westeuropees supe- aarde die men koestert als in,e9ra,ie van kunste- rioriteitsgevoel om zijn hart een tere vrouw, een vrucht- j?®,!n 6011 maatschappij bore godheid, een schoot die h'' d~r ds bac*' v<m vol. ertsen, een schilplaats z"n woord moet °P""en en van geheimzinnige krach- Anton Cogen, een akteur die weet hoe de mensen te beroeren. (Per) Er was een massa mensen oorsprong van de Griekse op de Zuid-Amerika avond tragedie, de cultus van Dio- god van leven en van ondergaan en in Ter Linden. De avond was koel maar sfeervol en wie de dood. stenen van het kasteel wilde verrijzen, lente en herfst, wegdromen en in zijn fanta- natuurgebonden dus. En dit sie het Andesgebergte op- is het accent dat geregeld roepen, wie wou afstappen terugkeert: de band met de te openen voor het andere, maar niet minder treffende, had de juiste instelling. Erich Vander Eist stelde de ten. De Indiaanse volksmu- De fameuze groep Rupay wist de 200 aanwezigen sterk te boeien, niet met de goedkope toeristische liedjes maar met echte inheemse muziek (Per) veranderen. surrealistisch getekend Het haardvuur in het kasteel doek over de dood, somber, en het gekruide Peruviaan- met gestold verdriet. Ér is se drankje maken het gezel- tenslotte «De Onzichtbare» lig en warm voor het tweede een ode die dezelfde thema gedeelte. Rupay musiceert tiek bevat als het werk van als op hun feesten die drie 6 Borges dat we hoorden: de vier dagen kunnen duren, vraag naar de zin van het De «bambo» (hoge trom) en dichterschap, het opmaken de «wankara» (kleine trom) van een bilan, het brengen zorgen voor een obsederen- van een boodschap, maar, de cadans, de «tarkas» in tegenstelling met het (massieve houten fluit) voor werk van de Argentijn, ui- een bizzar geluid dat nu terst eenvoudig, getekend eens agressief, dan weer met spaarzame middelen, verstild is. Mens en muziek maar direct aansprekend, zijn hier één en de Peruvia- eigenlijk anti-poézie. maar nen zingen en bewegen op zoals het werk van Plato (die het ritme van de oerelemen- zien o.m. in zijn «loon» fel ten. Het klinkt ijl en schril en uitspreekt tegen de dichters) monotoon, maar echt. even poëtisch. Genadeloos In de poëzie staat nu Pablo en sarcastisch is de onder- Neruda centraal. Er is een toon in «niemand leeft, al- erotisch gekleurd gedicht leen hij» en «mijn broeder vol symboliek met het beeld de dichter», de dichter hier van de eeuwig wisselende van het ego. Maar meesle- zee dat herinneringen op- pend is het lied van de man roept aan Homerus. Er is die de mensheid wil optillen een moeilijk doordringbaar, tot één grote broederschaD. Zaterdag 11. zondag 12 en maandag 13 oktober in ae Aalsterse Stadsschouwburg, Vrijheidstraat: «Gene raals op teevisite» van Boris Vian door toneelvereni ging De Schakel. Maandag 13 oktober om 20 uur stipt, «Hof ten Daele», Kerkveldstraat 31, Mere: gespreksavond over speci fiek vrouwelijke problematiek met als tema zelfbevrij ding en zelfkritiek», geleid door dhr. Leo Herrebosch, dr in de filosofie. Organisatie: Werkgroep «Gudrun». Donderdag 16 oktober om 20 uur, zaal Pontstraat 11, Aalst, Filmforum: humoristische film van Dino Risi «Caro Pappa», een Italiaans-Frans-Canadese ko-pro- duktie. Georganiseerd door de KFL. Zaterdag 25, zondag 26 en maandag 27 oktober in de Stadschouwburg, Vrijheidstraat. Aalst: «Antigone» i van Jean Anouilh door de Kon. Rederijkerskamer «De Catharinisten». T entoonstellingen Tot 12 oktober in het museum Oud-Hospitaal, Oude j Vismarkt 13 te Aalst. Retrospektieve Frans Minnaert. Tot 15 oktober in Galerij «De Gaepaert», Molenstraat 45, Aalst. Keramiek 1977-80 van Patrick Caeckenbergh. Tot 19 oktober in Galerij S65, Spaarzaamheidstraat 65, Aalst: schilderijen en tekeningen van de Japanse i kunstenaar: Taka Sada Matsutani. Tot 31 oktober in Galerij Pieter Coecke, Molenstraat 44 te Aalst: tentoonstelling van tekeningen, goua ches-olieverf, brons, grafiek van Albert De Bois. Het tweede gedeelte van de Zuidamerikaanse avond vond plaats. Het was er niet alleen Antoon Cogen brengt het werk zeer expressief met de juiste intonatie, met ideaal geplaatste gedachtenstre- pen ook, waardoor het woord doordringt en bezinkt. In een bewogen slotindruk vat Cogen samen: dit was een avond van contrasten: koel- war. oerkreet - verstil ling. Maar er is meer: het scherpe contrast namelijk tussen onze overvloed en de |^Qr honger in de derde wereldL* Laten we de etiketten links.f rechts, centraal wegvegen.fe Laten we, voor het te laat is,0u^i iets doen! W.D.B.Ona; groep Rupay voor, mevr. Galle - Dehenin lichtte bon dig en helder de poëzie toe. De Indiaanse volksmuziek vindt haar oorsprong in de pre-Columbiaanse tijd. Zij is de erfenis van de grote «Quechua» en «Aymara» - beschavingen uit het centra le Andresgebied. culturen die op hun beurt recht streeks teruggaan op die der Inca's. Hun muziek heeft zich gehandhaafd, is niet ziek staat hier niet alleen. Ook spiritual en blues ko men uit de religieuze sfeer. En zoals de negers hunj smeekbeden uiten in mono tone stemherhaling, zo drukken deze Peruvianen hun gevoelens uit in instru mentale thema's die bijna obsederend terugkeren als in een litanie, soms lijzig, soms ritmisch opgedreven, soms weemoedig uitster vend met de inslapende JAZZ kafé bezweken onder Spaanse dag. De klank van de pan- invloeden en Afrikaanse rit men, maar heeft ze geassi mileerd zonder haar authen ticiteit te verliezen. Haar klank zit in de buurt van de ker-beklemmende fluit is exotisch en bevreem dend en roept het beeld op van Rousseau's naïeve woudtaferelen of het don- Met enige vertraging en net niet uitgerekend bracht de ^^'1°koloriet NEW-ORLEANS TRAIN JAZZ BAND een nieuw geluid naar de Braderie der Kattestraat, zaterdag 4 oktober jl. Na een moeilijke start, te wijten aan enkele technische perikelen met de geluidsinstallatie brengen zij een opeen volging van bekende en minder bekende jazznummers. Hun muziek is technisch af, zonder hiaten in het samenspel en met zeer goed solowerk. Een zeer sterke ritmesektie met een eigen sound geeft een nooit aflatende steun aan de frontlijn-muzikanten, zij stuwen ze gewoon vooruit. Deze band heeft zonder twijfel begrepen wat het werkwoord «swingen» betekent, zij maken er dan ook volop gebruik den, voelden alle aanwezi- DERS en een sterke Guido gen zich opperbest in een Ros. prima sfeer. Tot onze verba- Dirk Burssens heeft ons als zing waren er zelfs mensen drummer werkelijk een zeer speciaal uit Wallonië over- goede indruk nagelaten; de- gekomen voor dit optreden ze muzikant heeft een lanqe hoorbare aanwezigheid van - „;„u ii ..1 rMünn unnTirov - ■rest Op enkele uitzonderingen na is de Groot-Aalstenaai blijkbaar immuun voor «andere» muziekvorm danjE i die hen vertrouwd i de oren klinkt. Zeer weiniL gen slechts brengen het op even te blijven staan en te luisteren naar het stuwende ker ritme, de kleurrijke harmo-*85 1 nieën. het gevoel en deind speelse tonen van de Oudefeeg Stijl Jazz. Chte Nochtans had drummer enjchte leider ALBERT CROMBE he£he repertoire beslist aangepastL aan een publiek met een"^ minder geoefend oor. Bek kende vlotte melodieën weM®k® een «jam» houdt op het stra- den gespeeld evenwel zon-Perd mien van SWEET GEORGIA der toegevingen te doen aanleid. BROWN. De jongens van de de stijlzuiverheid. Een pretL «TRAIN», mogelijk nog tig weerzien en horen were steeds opgepept door de het voor ons met JOHNN" Dora Milanova. Maandag a.s. 13 oktober te 20.30 u musiceert in de feestzaal van het stadhuis de Bulgaarse pianiste Dora Milanova. Ze is laureate in de Koningin Elisa- bethwedstrijd en wordt om haar muzikale en pianistieke kwaliteiten geroemd en geprezen door grootheden als Arthur Rubinstein. Haar programma bevat een gamma van periodes en stemmingen. Er zijn de fijnzinnige sonates van Scarlatti. Er is de kloekgebouwde, emotioneel-geladen pathetische so nate van Beethoven. Er is de virtuoze zangerige Hongaarse rapsodie nr. 2 van Liszt. Er is tenslotte de grote Polonaise van Chopin. Zoals U ziet, een keur van componisten, telkens aanwezig met een typisch werk. Kaarten tegen 250 fr. (volwassenen) en 150 fr. (jeugd en +3 pas), abonnementen voor de reeks van drie concerten: 700 fr. (volwassenen) en 400 fr. (jeugd en +3 pas). Steunabonnementen tegen 1000 fr. zijn te bekomen bij: Rosemarijn kunstambachten Rosemarijnstraat 7, Aalst. En op de volgende nummers: 053-77.65.51, 21.49.92, 21.26.49. Zij weten ook zeer veel ge- Dreams zien en horen we voel te leggen in ballades vooral trombonist Alajos en bluesnummers als Van Peteghem op zijn best. Exactly Like You, Sweet met in zijn solo-partij enkele Sue, Careless Love en nog reminicenties aan Jim Ro- vele andere. Minder ge- binson, een drum-break van speelde nummers als Is It Dirk Burssens is de voorbe- True What They Say About reiding voor de kollektieve Dixie en The Preacher bla- slotchorus. zen zij letterlijk nieuw leven Big Butter and Egg Man is in. een weinig gehoord nurn- Het druipt er zo af, deze mer waarin tijdens de solo jongens spelen werkelijk partij van Alajos. ditmaal met overtuiging en uit liefde met gestopte trombone, kla- voor «hun» muziek. Nochtans hebben wij zelden een ondankbaarder publiek meegemaakt dan de bezoe kers op deze braderie, het moet echt geen sinekure zijn het beste van jezelf te blij ven geven voor mensen die maar half of zelfs helemaal en ook zij zegden ons zich weg afgelegd sedert meteen thuis te voelen in hem aan het werk zagen bij The Crazy Bol Jazz Kafee. zijn debuut enkele jaren Andere opgemerkte bezoe- geleden, kers waren de mensen van Na een korte pauze, waar Folkklub Pajottenland uit Pol RENDERS gebruik van Ternat en van het Theater maakt om zijn elektrische Bureau en privé-klub Tral- bas te gaan verwisselen hala uit Itterbeek. voor een acoustische, her- Wie op een avond als deze neemt men met enkele ol- zeker niet wil ontbreken is dies als CARELESS LOVE, onze Aalsterse Odilon Mor- CHINA TOWN en MY BLUE tier, hij heeft er dan ook HAVEN, weer voor gezorgd dat zijn Alle registers worden nu bezoek niet onopgemerkt is opengetrokken voor BEI MIR voorbijgegaan! BIST DU SCHÖN. met Alajos De band houdt de stemming in een exotische bui moge- erin met nummers als Plea- lijk overgehouden van een se Don't Talk About Me «verblijf» in de sahara. hij When I'm Gone en een dan- heeft dan ook meteen de la- sende Honeysuckle Rose. chers op zijn hand. rinettist Jean-Claude De- Jean-Claude Deschamps Odilon MORTIER demon- schamps en trompettist To- slaagt erin de muziek van streert overduidelijk de mo- ny Peelman hem voortreffe- Jimmy NOONE op te roepen gelijkheden van de sopraan- lijk steun geven door het met zijn klarinetwerk in sax, wij durven zelfs hopen spelen van gepaste riffs. All APEX BLUES. Alajos ver- hem in de toekomst meer te of Me, gespeeld in een me- wen1 °ns niet een biezonder horen op dit instrument, het dium-blues tempo is voor de geslaagde WA-WA trom--is een herwaardering in de muzikanten een gelegen- bone-solo. NEW-ORLEANS JAZZ over heid even op adem te ko- Dirk Burssens gebruikt nog- waard. Odilon MORTIER's sopraan sax. doen niet onder voor hun voorgangers. Het num mer wordt genomen tegen een hels tempo en allen zet ten hun beste beentje voor, zodat het uiteindelijk uit groeit tot een regelrechte «battle»van de instrumen ten. Pol RENDERS bewijst dat hij ook de «slapping the bass» techniek onder de knie heeft en Dirk BURS SENS bevestigt zijn maturi teit in een helse drumsolo. Guido ROS, zonder preten tie, geeft in zijn pianosolo nog losjes enkele «stride» figuren te horen. Deze NEW-ORLEANS «TRAIN» JAZZ BAND is voor waar uitgegroeid tot een sneltrein die met hoge vaart door het Belgisch jazzgebeu- ren rijdt. Wij wensen hem dan ook nog een lange en gelukkige reis. De volgende dag, zondag 5 oktober namiddag, was het de beurt aan de THE CEL- Oudenaarde, om te trachten het Aalsterse publiek warm te maken voor oude stijl jazz op het podium van de Brade rie Kattestraat. Alhoewel de weersomstandigheden iets beter waren, dan daags voordien en de jongens van CELLAR TOWN hun ui- niet naar je luisteren. Je zou men. Zij gaan er meteen wa' Gene Krupa-effekten ROSETTA komt opzetten in bijna geloven dat jan-pu- weer hard tegen aan in Ma- in CHINA BOY, en «ROWLF» een slow-tempo met Jean- bliek zodanig «gehersen- kin' Whoopie! waarin Jean- vergast ons op enkele stri- Claude DESCHAMPS op zijn spoeld» wordt door wat de Claude Deschamps de gele- de-piano'figuren. best in een gevoelige ALT- radiozenders hem dag in genheid te baat neemt zijn De temperatuur blijft stijgen SAX solo. ODILON wordt in dag uit voorschotelen, t.t.z. zeer sterke alt-sax-techniek eP Odilon Mortier kan zich zijn solo-werk voortreffelijk pop, rock en andere disco's, en een rijkdom aan ideeën n'ej langer bedwingen en gesteund door de achter dat hij gewoon doof is of wil te demonstreren, gekoppeld sPr'ngt bij met een sopraan hem riffs spelende Tony zijn voor elke andere mu- aan een zeer mooie, ronde saxofoon in ST. LOUIS PEELMAN en ALAJOS VAN ziekvorm die hij niet meteen tonaliteit. Tony Peelman BLUES, en dit nog vele num- PETEGHEM. herkend! neemt een gestopte trompet- mers lan9- De sopraan saxo Traditie is geworden in THE ,Grs,e best deden, stelden Trouwens de volgende dag, solo voor zijn rekening, ook jf een prachtig instrument CRAZY BOL JAZZ KAFEE dat wii betzelfde fenomeen vast zondag, werd dit nog maar hij is een «volwassen» jazz- vandaag praktisch niet elk gastorkest tot besluit 2oals hoger reeds vermeld, eens bevestigd tijdens het muzikant met een zeer goe- roeer 1© horen is in jazz- optreden van THE CELLAR- de speeltechniek. een eigen bands. Odilon Mortier TOWN JAZZ BAND op dezelf- identiteit en originele mQakt er een prachtig ge- de Braderie. ideeën. Guido «Rolwf» Ros bruik van en tilt meteen het Gelukig konden de jongens komt ook in aktie en bewijst "iveau van de hele band van THE NEW-ORLEANS meteen dat hij zijn bijnaam Gen 'raP hoger. TRAIN JAZZ BAND diezelfde niet gestolen heeft! Het Volgen een reeks swingen avond (za. 4 oktober) hun nummer wordt afgerond met e en °°k bluesnummers als hartje ophalen in The Crazy een bass-solo van de Aal- EXACTLY LIKE YOU. MAR- Bol Jazz Kafee, waar zij dit sterse Pol Renders, die later TH^« BECAUSE OF YOU en VAN BREEDAM en zijif machtige trompet. Hij is dd broer van de bekende CAI MIEL VAN BREEDAM, leidef van de FONDY RIVERSIDB BULLIT BAND. waarbil JOHNNY dan ook sinds jaref de vaste trompettist is. Hij verving in deze formatiB Michel SIMONS die verstelf moest geven. Banjospeler Patrick VANl HOUTTE is een veelbelovenl de aanwinst voor de ritme! sektie van het orkest, waar! in hij samen met Nestoi ETIENNE DEMOOR op da bass en ALBERT CROMBH op drums een solide bazifl geeft voor de improvizatiea van klarinettist Mare DEj, MOOR en de trompet Johnny VAN BREEDAM. Deze CELLAR TOWN JA BAND bracht ons al met alj Oude Stijl Jazz van een zeef goed niveau en met veel entoeziasme spijts gej ringe belangstelling. Mogelijk waren drie koncerJ| ten in twee dagen van hetj| LAR TOWN JAZZ BAND uit goede teveel voor de gemii delde muziekliefhebber. Nochtans kunnen wij u ver zekeren dat de aanwezige jazzliefhebbers van de eer- ste tot de laatste minuut ge- i noten hebben van elke noot AM Wij blijven dit dan ook eer gelukkig initiatief vinden vanwege THE ANDREV/ BROTHERS en het Braderie- *y komitee der Kattestraat. WILLY SCHUYTEWp keer voor een jazzpubliek «de pan uit swingden». Het was meteen al raak met de opener The Preacher, ge speeld in een meeslepend boogie-woogie tempo en waarbij de blazers een ch op de avond zijn elektrische J1.6' vriendelijke YOU AL- Wave UITDT TT TT- AITF TT^Tl bas zou verwisselen voor een acoustische, waarvan wij de ronde warme klank ver verkiezen boven de har de, zielloze toon van een elektrische bas. max opbouwen die leidde Alhoewel de opkomst naar een grootse kollektieve keer duidelijk minder was ride-out. In Tell Me Your dan bij andere gelegenhe- WAYS HURT THE ONE YOU LOVE. Iedereen is ontketend in LA DY BE GOOD, voortgestuwd door de werkelijk homogene ritme-sektie met een voor treffelijke Jos OPREGT als gitarist, natuurlijk de nooit De New Orleans Train Jazz band bracht na de braderij Kattestraat nog een koncert ii aflatende bas van Pol REN- ®°'-

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1980 | | pagina 16