5INT-MARTINUSKERK: I KEER EEUWELING Somvolle zaal voor Retro 80 jn Gn Eurovisiemis in Sint-Martinuskerk ?%il er iemand de kaarsjes aansteken? 10 li b, 71 j* rluutsti. on Chas v, zb, .tMoor /ede. sem, r, won tmesti Gijss^ De Voorpost - 31.10.1980 - 13 een meezinger «Wat zullen we drinken», waarop dan ook prompt het antwoord volgde... Deel twee werd ingezet met de rockgroep «Xanthippe». Deze symfonische rockgroep die al goed bekend raakt in Aalst en omstreken, brach ten achtereenvolgens «Sli de», «Schizofrenia» en «Die. no one will mind». Volgens velen zit er in deze groep nog «toekomstmuziek». Het vijftal (J. Ceder, J. Diels, Hans Bourlon. F. Gheyssens en D. Melkebeek) zal het nog ver schoppen in de muziek wereld, als ze zo verder gaan met keihard repeteren en nieuwe nummers probe ren. Hun Genesisachtige muziek werkte blijkbaar aanstekelijk (leden van de concurrentie) formatie Shit besprongen het podium en zorgden voor enkele dans- nummertjes en velen huil den om een bisnummer, maar dit was niet in het programma voorzien. Gelukkig zorgde J. Van Ha ver voor de nodige rust en kalmte met het gedicht «Rie- laxen» van Simon Carmig- gelt. Nadien trad voor de tweede keer de dansgroep op met «Leef, spring en dans 2», op muziek van Tommy d'Ouverture. Hierna volgde opnieuw een d^treden van het trio D. Liessens, J. Ga briels en B. Callebaut met enkele suksesnummers van de popster Neil Young: «Hey, Hey, My My» en «Rock'nd Roll will never die». Nummer 14 in het program- ma was getiteld «Toneel in 18 bedrijven» en werd een aniëve benadering van «Goed en Kwaad» W. Bos- teels, K. Demuynck, J. Van der Biest. L. Uvin, D. Fonck, D. Matthijs en verteller C. Van Cauter gaven zonder plankenkoorts een simpel, maar toch leuk nummer ten beste. Als voorlaatste num mer speelden het trio «Co- Chris Willems over het op zet en de missen (Radio-uit zending, De Postiljon) Wie aan de herdenking van een kerk werkt, komt meest al in de verleiding om uit te pakken met het mooie bouwwerk en de andere kunstschatten. Dat zijn za ken die als vanzelfsprekend worden aangevoeld, op het gevaar af dat het daartoe beperkt blijft. Het is immers slechts het uiterlijke kader van wat zich als innerlijke geestelijke beleving binnen de kerk afspeelde. Een belangrijk deel is terug te vinden in de kerkdiensten waarvoor de gelovigen naar de kerk kwamen om er geza menlijk te bidden en te zin gen. In bepaalde periodes was er een brede waaier van zulke diensten. Men zou het er misschien kunnen op wagen ze in 1980 nog eens over te doen als onderdeel van de herdenkingsmani festaties. Maar dit leek ons nogal nostalgisch en weinig eigentijds. We hielden het integendeel bij voorkeur bij de kerkdien sten, die zich nog steeds, en dit sinds vijf eeuwen, bin nen het kerkgebouw afspe len en waar voor de gelovi gen ook nog in 1980 voor een gezamenlijke geloofsbele venis naar de kerk komen, kerdiensten die met andere woorden nog actueel zijn, zelfs bloeiend voor wat de Sint-Martinuskerk betreft. En zo belanden we bij de eucharistievieringen, de missen zoals de volksmond deze kerkdiensten nog altijd pleegt te noemen. Onder die missen dan zijn er de hoogmissen op de zon-, hoog-, en feestdagen. Wij weten uit de geschiedenis dat hier in Aalst sinds 5 eeuwen de hoogmissen uit zonderlijk goed werden ver zorgd op alle gebied, ook op muzikaal vlak. Dat bracht met zich mee, dat heel wat begaafde muzikanten, hetzij kreatief, hetzij als uitvoer ders veel van hun beste krachten hieraan gewijd hebben. Uit onze streken ko men, ook een vijftal eeuwen geleden, componisten zoals Johannes Ockeghem en H. Van Gijseghem wier krea tief werk begrijpelijkerwijze het best en het langst in het geheugen bewaard blijft voor het nageslacht. Zo zal tijdens de herden kingsperiode, lopend van 1 november tot 14 december en op de feestdag van Sint- Martinus, patroonheilige van de kerk en van de stad Aalst, in totaal negen keer een plechtige hoogmis spe ciaal verzorgd worden. Toen ik dit voorstel deed aan de kerkfabriek en het inrich- Herman Slagmulder, (-) tekent aan niginj het g zelf ïageej 'ooret ven ru it wet, ïf hij met cht n il van ^miel Cooremons, de dirigent van het Thesaurus Musicus (-) Op zaterdag 1 november gaan de festiviteiten van start met wel een heel groot schot in de roos. Radio missen hadden we hier bij de vleet, de tv was al een paar keer gast aan huis, maar een eurovisieuitzen- he Q^in9- dat is toch geen dagelijks brood. Thesaurus Musicus o.l.v. Kamiel Cooremans zingt de «Missa Mi- ,mi» van streekgenoot Johannes Ockeghem. Het is een uitvoering en compositie waarover veel te vertellen valt, en dat is dan ook onze intentie. Tijdens dezelfde mis zal het Sint-Martinuskerkkoor o.l.v. M. Ghijs de Gregoriaanse gezangen verzorgen, en Kris Van Ingelgem zit aan het orgel. Amper een dag later op zondag 2 november eveneens te 20 uur zingt het Kamerkoor van de Academie o.l.v. Herman Slagmulder het «Requiem» van Fauré. Het twaalfkoppig kernkoor werd voor deze gelegenheid uitgebreid met alle leerlingen van de zangklassen van Herman Slagmulder en Rita Piron. F.C. takt te jrklaa ral is die het iapp die rsta i dun» van vaan; akko tend Dirk Martenscomite dacht ik aan verschillende zaken: Vooreerst dat de moge lijkheid om negen hoogmis sen muzikaal op te luisteren de gelegenheid biedt com ponisten die in Aalst gebo ren zijn of er door hun werk zaamheden mee vergroeid zijn ten gehore te brengen. En zo zien we dan dat een mis van Johannes Ocke ghem, afkomstig uit het na burige Ockegem of Dender- monde, reeds tijdens de eer ste van de negen hoogmis sen, op de hoogtdag van 1 november zal uitgevoerd worden. Ook een mis van de 80-jarige ere-organist van de jubilerende dekenale kerk, de heer Renaat Mores wordt uitgevoerd en dit op de feestdag van Sint-Maar ten op 11 november. een tweede zaak waar aan ik dacht, was het feit dat het muzikaal verzorgen van de hoogmissen boven dien de gelegenheid biedt om de eigen waardevolle kerkkoren van Aalst door E.H. Ghijs in oktie, (-) een gastoptreden in de jubi lerende dekenale kerk te la ten horen. Aalst heeft mo menteel 19 kerken met een aparte parochie, een aparte kerkfabriek en dus de moge lijkheid voor een apart koor. Welnu vele van deze koren doen het zeer goed en zullen te beluisteren zijn tijdens de periode van 1 november tot 14 december van dit jaar. Het worden zeker stuk voor stuk artistieke hoogtepun ten op muzikaal gebied, ar tiestenmissen als u wil. Het is ook zo dat de idee om deze missen te programmeren bij mij voor een deel is ge groeid uit wat in de Sint- Carolus-Borumeuskerk van Antwerpen als artiestenmis Ma™zonde°rhit dtenaaro te He' k°me,ko°r van de Stedelijke Akodemie voo, Muziek en Bollet o.l.v. Herman Slagmulder. (-) geven, denken wij dat het stuk voor stuk erg verzorgde uitvoeringen zullen worden, die naar het beproefd sche ma van 7 jaar geleden tij dens het Dirk-Martensjaar 1973, goede prestaties zul len opbrengen van ten dele Aalsters werk door Aalster- se uitvoerende kunstenaars, wat door de bevolking van ter plaatse dan ook dubbel gesmaakt wordt. En bovenal zien wij de negen hoogmis sen als de meer geestelijke uitdrukking van de herden kingsperiode van de viering van 500 jaar Sint-Martinus kerk. lours (Donovan) en de mee zinger «Daar is de Lente» van onze kleinkunstzanger J, De Wilde. Op het einde kwamen alle spelers (in to taal zo'n 40 jongens) nog eens gezamenlijk op het po dium en groetten dankbaar het publiek. Deze lange, maar goed ge vulde avond bewees dat het St.-Jozefskollege een school is die boordevol talent en originele ideeen zit. Een an der pluspunt was het dankbare en etnthousiaste publiek dat gedurende drie uren muisstil bleef voor in totaal 16 audities en dat te vens aandachtig meeleefde met het gebeuren op het po dium. Een bewijs dat de jeugd het sensationele en spektakulaire meer dan beu is en volledig openbloeit voor talent van eigen bo dem. In de bar vroegen we Pater Prefekt of deze show een onderdeel zal worden van de grootse viering voor volgend jaar? Hij ant woordde overtuigd: «Er zit ten wel enkele goede num mers bij... We kunnen er eens aan denken». Voor mijn part mogen ze deze show volgend jaar gerust nog eens overdoen». J.D.B. Herman Van Santen over het muzikale drieluik: 1. De muzikale opluistering van de hoogmissen waar over Chris Willems het reeds had. 2. De Academische zitting op vrijdag 7 november in de kerk. Voor deze gelegenheid zal er een aangepaste muzikale omlijsting gebracht worden door het Kamerkoor van de Stedelijke Muziekacademie o.l.v. Herman Slagmulder. Het werk dat zal worden uit gevoerd is de 5-stemmige psalm «Das ist mir lieb» van Christiaan Van Ingelghem. (-) Heinrich Schütz. Naast deze vokale inbreng zal ook be roep worden gedaan op or ganist Kris Van Ingelgem. 3. Het huideconcert op Sint- Maartensdag, dinsdag 11 november te 20 uur het pro gramma bevat fragmenten uit de suite «Watermuziek» van Handel, het Concerto voor viool en orkest in G van Mozart en de uitvoering van «Het Bronzen Hart» een ora torium voor gemengd koor, kinderkoor, solisten groot orkest en beiaard van Gas ton Feremans. Over het opzet en de verwer king van dit drieluik komen wij natuurlijk in détail bij een volgende gelegenheid terug. ig weekend was het weer feesten geblazen in het 'oot» college. En opnieuw was het een schot in de roos. rhetorica van het Sint-Jozefskollege is er in geslaagd durende meer dan drie uur een wervelende show ten 3nde 1,9 le 9even' waarvan de nokvolle zaal gefascineerd Jnfj jeft van genoten. De knalshow «Retro 80» was eigenlijk Jejon 1 9root knalnummer, want alle nummers waren steen- juist' 9torica van het Sint-Jo- hedendaagse jeugd erkelijk scollege; jongens van 17, belangstelling heeft voor jaar. Bijna volwassen, muziek, voor poëzie en voor >t een been in het echte toneel. Maar dan wel van i. Stampen het hoofd een degelijke kwaliteit, met interessante we- Het eerste nummer «Tegen iswaardigheden; maar de tijd» was al meteen raak. llen ook eens wat anders. Deze film en ook het gedicht arom werd vorig school- «De Student», gebracht door reeds besloten een Joris van Haver (regisseur lowavond in elkaar te van deze geslaagde avond) 5 -^ken. genoten de volle waarder- maar goed ook dat ze er ing van het talrijk opgeko- dig begonnen, want men publiek. Dansgroep kwam heel wat bij kijken, van C. De Smet, Fr. De ook helemaal geen ge- Smedt. R. Van Berkel en J. Lei ikkelijke opdracht. Alle Van Haver bracht vervol- ig n nres moesten aan bod ko- gens uiterst sfeervol een ook »n. Tientallen vergaderin- dans «Leef, dans en ie v n en nog meer repitities. spring!»: met een minimum blauwe vlaggen) brachten ze een verheerlijking aan het le ven. Nadien werd op een leuke en fijne wijze de draak gestoken met het probleem in België; de tegenstelling tussen Vlamingen en Wa len. Met de sketch «Recept voor een Belgische Hutse pot». verduidelijkt door ori ginele dia's kregen J. Van der Stichele, H. Bogaert (en dia's van R. Van Horen en E. Daelman) het aandachtige publiek werkelijk op hun handen. Proef even van de smakelijke hutsepot: «Ver mits het gaat om een Belgi sche hutsepot, moet er steeds gemeten worden met twee maten en gewichten. Neem een stuk haan ofte coq en een beetje leeuw. Leeuw goed binden en zorgvuldig ontdoen van tanden en klau wen. Gooi dit in een ruime pot, bijvoorbeeld een grie- ventrommel, nadat men duidelijk bewijs dat de aan attributen eerst de grieven op de lange baan heeft geschoven. Re gelmatig een scheutje uni tair bindmiddel bijdoen. Voor een goede hutsepot is verder nog nodig; enkele toegevoegde waarden, een halfgare hansworst, een paar diepgevroren taalpro blemen, en een snuifje FDF- poeder...» Nadien werd het publiek verrast door enkele populai re liedjes. De twee gitaris ten D. Lievens en J. Gabriels en dwarsfluitspeler B. Cal lebaut speelden «Heart of Gold», «Old man», «The needle an the Damage do ne» op een waardevolle wij ze. Hierop volgde een knap verzorgde mimmeopvoering «Ik en Wij». Gedurende een tiental minuten zetten F. Donckers, M. Ghijsens, B. Cornelis en B. Van Holder hun beste beentje voor en kregen dan ook de volle waardering. Vervolgens was het het tijd voor een fijn intermezzo van H. Van Bel- linghen, die op een onge looflijke vaardige en behen dige wijze zijn dwarsfluit bespeelde. Het knalnummer en de hoofdbrok van de avond was zonder twijfel het to neelstuk «Knal». De acht spelers (K. Verhaeghe. D. Walgraeve, F. Steenhout, P. D'Hooghe, J. Devos, A. Sev- rin, L. Uvin en F. Frerot) zijn er overtuigend in geslaagd de enthoesiaste menigte hartelijk te laten lachen, meer noch te laten brullen van plezier. Het werd een klucht in één bedrijf met als onderwerp het schoolleven met zijn wel ©n veel wee... Een gemengde klas (2e stu diejaar) krijgt het bezoek van de strenge inspecteur. Deze (voortreffelijk gespeeld door Karei Verhaeghe) be merkt de karikatuur van een vlijtige leerling, maar ook tiet lage peil van de klas. En natuurlijk wordt de leraar er de dupe van tot groot jolijt van de leerlingen en van de zaal... Dit stuk werd hoog gewaardeerd, vooral we gens de vrij hoge moeilijk heidsgraad en de perfekte uitvoering. Er was nauwe lijks iets op aan te merken; de belichting was uiterst sfeervol en het is onmogelijk de prestatie van alles goed in elkaar stuk voor tstuk te onderlijnen. Ook structureel zat alles goed in elkaar, het enige verwijt dat we zouden kunnen maken is dat het stuk eigenlijk een beetje te grappig was en zo weinig inhoud kende. Maar volgens de spelers was dit ook de bedoeling, ze wilden alleen het publiek maar eens def tig amuseren en daar zijn ze dan ook wondergoed in ge slaagd. Het eerste deel van de avond werd afaerond met loost sketches en voordracht stond er ook nog zang en dans op het programma. (Per) De studenten van het Sint-Jozefscollege organiseerden ten voordele van de missies een Retro '80, waaraan heel wat studenten meewerkten (Per) Abeelei axtielar te A hoort wel eens grapjes vertellen over diensten en :lweest risen in deze stad waar zeer hard wel, en zeer hard niet Cesa erkt wordt. Ik laat het aan uw verbeelding over om Dtuele punten uit te reiken, en de meest kleurrijke 46 j ialen te vertellen. Maar wij, dat wil zeggen de muziek- wij hebben het getroffen. Onze Leverancier, de echte, lurele dienst is een soort kruising van Sint-Maarten en Schu [erstman (ik moet er een van elke filosofische opvatting ben). Ze blijven ons en de collega's ter gelgenheid van muzikale gebeurtenis in de watten leggen. Ze zijn om ;t-Melc e zeggen hun gewicht in persmappen waard. Al wat wfot is min of meer te vinden in een van die lijvige umentatiekleinoden, ons toegestuurd door Chris Wil- bezieler en organisator van het hele kerkvieringspro- Sommige frasen zijn iets gecommentarieerd, maar het ite is met vreugde letterlijk overgenomen. Is dat iaat? Nee, een vlotte tekst aanhalen lijkt me meer een zb.hpliment en een eerbewijs. Ik wou dat ik het ook eens leien, femaakte. 3n Art| he, hal 1. te Lef 2, Van iria ScJ 0

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1980 | | pagina 13