BOON, EROS EN DE EENZAME MAN: WEERZIEN OF DEERNIS VOOR SEKSUEEL ANDERS-ZIJN? UITAGENDA i Beschouw hem als uw naaste... K Tejater '80 laat kuituurleven bloeien!! het linnen doek Een paar maanden voor zijn dood heeft Louis Paul Boon de laatste hand gelegd aan een boek, dat thans verschenen is onder de titel «Eros en de eenzame man». Boon's proza is zelden opwekkend. Hij drukt de lezer steeds meedogenloos met de neus op de harde feiten, shockeert hem met de onverbloemde taal uit de mond van zijn personnages en met de realiteit van hun miserabel bestaan. Tussendoor klinkt vaak zijn milde ironie en altijd de schrei van zijn eindeloos erbarmen voor het lot van de verschop pelingen in onze voortdurend genadelozer wordende maat schappij In dit postuum verschenen Tenzij... op het ogenblik dat boek: niet het minste spoor het te laat is. van een ironiserende toon. Hij leeft in een voortdurende doch in zijn inleiding deze angst voor zijn wrokkende waarschuwing: moeder en als hij voor het «En daarom zou ik u willen eerst ziet, dat een meisje er vragen als u dit boek niet daar heel anders uitziet dan in afschuw van u gaat weg- hijzelf, is hij doodsbang dat gooien om bij het ontmoe- zijn moeder iets zal merken ten van een dergelijke man, van zijn schokkende ontdek- hem te benaderen met de king, tedere liefde die hij nimmer gekend heeft. Wij zijn goed Verwoest voor de dieren, laat ons ook Steeds weer wordt de op- goed zijn voor hen die leven groeiende jongen gekon- als beesten...» fronteerd met dat vrouwelij ke, zonder te weten wat hij Naamloos met zijn eigen ontwakende De hoofdpersoon van het seksuele gevoelens aan boek is een nooit met naam moet vangen, genoemd man, die ouder Hij is gedoemd «moest wordend eindelijk de moed toekijken, naar dat enige opbrengt om zijn levensver- dat mijn latere leven heeft haal in enkele schrijfboek- opgehitst, verleid en ver- jes neer te pennen. woest», (p. 42) om heel Een gebeurtenis in zijn pril- alleen al die ervaringen te le jeugd heeft zijn moeder verwerken. Aan zijn moeder onherstelbaar geschokt: ter- heeft hij niets, vrienden wijl ze haar kind de borst heeft hij niet, behalve dan geeft, komt onverwacht een dat ene schoolkameraadje geestelijke binnen die haar Paul Boonen en een nichtje, brutaal in dit moederlijk ge- dat later zijn enige en laat- baar stoort en haar getrau- ste toeverlaat zal blijken te matiseerd achterlaat. Het zijn en bij herhaling hoofd jongetje groeit op in de Don- schuddend en niet-begrij- kere Dagsteeg, opgevoed pend zegt: «Jij bent me d'er door een verbitterde moe- eentje!», der, in de steek gelaten door Verder hoort hij nergens bij. zijn vader, die om duistere Zelfs als hij met wijdopen reden in de gevangenis te- gulp door de straten dwaalt recht komt en die hij nimmer schenkt niemand enige aan- zal zien, ook nooit wil zien. dacht aan hem. Het voorval oefent een blij- En reeds gauw beseft hij: vende invloed uit op het ver- ik ben geen gemeen- dere leven van het kind: als schapsdier dat geleefd heeft jongetje is hij verplicht zich en zal sterven binnen onze voor de ogen van zijn moe- wetten», (p. 37). der te wassen: zij dwingt hem het daar tussen zijn Eenzaam beentjes heel vlug te Zijn moeder wordt ziek en doen en dat wekt frustraties als zij een tijdje in het zie- op bij het ventje, dat nooit kenhuis verblijft en hij een wat van deze wereld zal be- zaam achterblijft kan hij grijpen, tenzij... zich ongehinderd aan zijn verlangens overgeven: «Het alleenzijn dreef me naar dat verbodene toe: naakt in huis rond te lopen. Het gaf me een niet te zeggen losban dig gevoel, daar met volko men onbedekt lichaam rond te lopen», (p. 44). Hij maakt zolders leeg en verzamelt de oude dingen die hij daar vindt: hij neemt ze mee naar huis. waar hij ze met zorg oppoetst of her stelt en soms iets verkoopt om in zijn levensonderhoud te voorzien. Maar hij tekent ook en schil dert in felle kleuren de vrou wen die hij begeert: dit is de realistische weergave van zijn erotische gevoelsleven. Op een andere wijze kan of durft hij zich niet uiten: «Ik bleef een eenzame man, die niet de moed bezat een jonge vrouw aan te spreken ze naar huis te begeleiden en daarna ermee te trou wen». (p. 83). Vreugdeloos Zijn twijfel om wat hij doen moet, zijn ziekelijke faal angst groeit nog als hij zijn schilderijen samen met die van anderen tentoonstelt. Hij wordt uitgelachen en keert vernederd huiswaarts. Als hij verneemt, dat zijn moeder kanker heeft, laat hem dit vrij onverschillig. «Ze had me, buiten het le ven, weinig geschonken dat me vreugde had gebracht», (p. 93). Zijn vader is uit de gevange nis ontslagen en woont er gens op een kamer, doch zelfs als men hem het adres van de man opgeeft, weigert hij er kontakt mee op te nemen Zijn moeder sterft en als het tot hem doordringt dat hij voor altijd op zijn eentje zal moeten leven, vindt hij het niet eens een onaangenaam gevoel. Want: «Nooit zou me nog rekening worden gevraagd over mijn doen en laten, nooit zou ik nog opmerkin gen en verwijten te slikken krijgen», (p. 95). Hij gaat zich dan ook onge breideld te buiten aan zijn exhibitionisme, zonder er ooit enige vreugde aan te beleven. Haat Paul Boonen maakt als schrijver naam en schenkt hem een eksemplaar van zijn eerste boek Als hij het leest, zegt hij onthutst: maar dat heb ik geschreven! Nichtje, dat hem na haar huwelijk met een rijke, doch oude en ziekelijke man her haaldelijk heeft verzocht om bij hen te komen wonen. In 1966 verscheen bij de Nederlandse uitgeverij Ois- terwijk de vertaling van het Zweedse boek De erotiska minoritetema onder de titel Seksuele minderheden De auteur was de Zweedse psychiater dr. Hans Ullerstam, toen een dertiger, die een pleidooi hield voor de sexuele minderheden. Zijn manifest bevatte enkele ophefmakende her vormingsvoorstellen, die destijds wereldnieuws werden. Zo wilde hij bijvoorbeeld dat de regering bordelen zou stichten, waar onder deskundige leiding seksuele Samaritanen zouden tegemoetkomen aan de verlan gens van homoseksuelen, masochisten, voyeurs en zo meer In het algemeen wilde dr Ullerstam een positieve benadering van het begrip perversiteit. Naar zijn mening kon perversiteit een bron van geluk bete kenen. Hieronder het besluit van zijn artiekel over exhibitio nisme: De exhibitionisten zijn dus niet welkom in onze cultuur. Wij in het noorden hebben niet zoals de oude grieken en het merendeel van de andere volkeren feesten met rituele doorbrekingen van de taboes, waarbij exhibitionisten zich konden ontbloten en burleske solodansen uitvoeren. Exhibitionisten zijn niet georganiseerd zoals de homofielen, er zijn geen bladen waarin zij kunnen adverteren om publiek te werven. Er zijn voor hen geen trefplaatsen, zoals de homofielen hun bars, parken en urinoirs hebben. Onze seksueel bevoorrechte maatschappij heeft de exhibitionist geleerd zich zo grondig te schamen voor zijn bedoelingen, dat hij daar niet of nauwelijks met zijn dokter over durft te praten. De meeste exhibitio nisten onderwerpen zich stilzwijgend aan hun sek suele onthouding, wat op mentaalhygiënische gron den niet gunstig genoemd kan worden. Ik vestig de aandacht op de opmerkelijk onhandige en onprakti sche uitoefening van zijn beroep en de asthenie bij de fantasie-exhibitionist, wiens anamnese ik heb opge tekend. Het voortdurend onderdrukken van exhibitio nistische impulsen verslindt een grote hoeveelheid energie, die op nuttiger wijze besteed kan worden. Het streven, deze mensen seksueel onbevredigd door het leven te laten gaan betekent dat wij hen een ongerechtvaardigd wreed lot opdringen, louter en alleen omdat hun seksuele instinct minder algemeen is. Ik doe een beroep op mijn lezers: als u ooit een exhibitionist in actie ziet. beschouw hem als uw naaste en niet als een melaatse! Probeer te begrijpen dat er iets treffends en pathetisch in zijn gedrag schuilt! En geef hem in geen geval aan bij de politie, want dat kan slechts schade veroorzaken! Wij moeten onze medemens de gezonde magie van de exhibitio nistische rite gunnen. Uit: De seksuele minderheden door dr Hars Uller stam p. 96-97. herhaalt na de dood van haar man haar verzoek. Nog gaat hij er niet op in. Liever zet hij zijn nachtelijke tochten verder, hoewel hij meermaals had gezworen er voorgoed mee op te houden. Wat aanvankelijk een wild verlangen was. wordt alles- verterende drift en slaat la ter om in haat en zelfs moordlust. Tevergeefs blijft hij toena dering zoeken, maar onhan dig en stuntelig als hij is. slaagt hij er maar niet in enig kontakt te krijgen met «de anderen». Plicht Ziek. oud, ten einde raad, besluit hij toch maar bij nichtje zijn intrek te nemen. Ze laat hem geen tijd meer om zich nog te bedenken; ze zorgt ervoor dat al zijn spul len, tekeningen, schilde rijen bij haar thuis terecht komen. En na de eerste geslachts daad denkt hij: «Zo was het dus met alle anderen, die ik benijd en vervloekt had. Een plicht die je volbrengt zonder vreugde, zonder dat tikkeltje gevaar. zonder de opwinding hier voor in de gevangenis te kunnen terechtkomen», (p. 187) Wat hij heel zijn leven als een gedrevene vruchteloos heeft nagejaagd, blijkt dus achteraf niet eens de moeite waard te zijn. Tot die konkluzie komt het naamloze mannetje na een leven vol verschrikkelijke vernederingen, maar vooral van het nooit voldaan ver langen dat prikkelde in zijn bloed. Het ogenschijnlijk weerzin wekkend figuurtje, dat vieze mannetje, die ouwe viezerik is slechts een zielig schep sel op zoek naar een beetje warmte, zoals e'k van ons in deze wereld van staal en beton, waartegen de mens zich te pletter loopt. Het is een wereld met veel plichten en weinig rechten, waar de nietige mens meer dan ooit een nummer is ge worden... Universeel De tijd is voorbij, dat men met afschuw over pornogra fie sprak. Porno maakt nu deel uit van Zondag 2 november om 20.30 u,: in de Stadsschouw burg. Vredeplein, Aalst: de Amerikaanse kleurenfilm «The Goodbye Girl». Organisatie Antrakt v.z.w. (p.a. Jan Louies, Arbeid- straat 13, Aalst). Maandag 3 november om 20 uur in de feestzaal van het stadhuis. Grote Markt 3. Aalst: konsert door de Koninklijke Simfonische Kring «Door Eendracht Groot» uit Aalst. Werken van von Flottow, G. Verdi, Max Bruck, J. Brahms en J. Massenet. Gastsolist: Jan Van Kelst, cello. Hoger diploma Ko ninklijke Muziekkonservatorium van Gent. Orkestdirektie: Octaaf Boone. Presentatie en muziektoelichting: Freddy Caudron. De toegang is vrij. Tentoonstellingen Vrijdag 31 oktober: om 20.30 u.: in de larij «Kroon- center»: vooropening van de tentoonstelling, georga niseerd door de Aalsterse toneelvereniging Tejater '80 v.z.w., met werken van haar leden: Alexandra De Beul (borduurwerk) Geertje De Beul (Kleutertekeningen) Hugo Klinck (beelden) Luk Van den Broeck (schilderijen) Marc Van de Putte (foto-sekwensen) Katrien Vermeersch (weefwerk) Inleider: Ignace Vinck. De tentoonstelling is dagelijk geopend van 14 tot 20 uur op 8 en 11 november ook van 9 tot 12.30 u. Tot en met 11 november. Vrijdag 31 oktober van 17.30 u. tot 22 uur: zaterdag 1 november van 15 tot 22 uur en zondag 2 november van 15 tot 19.30 u. in de Mikisklub, Nieuwbeekstraat 35 te Aalst: tentoonstelling van kunsttekeningen Harry Pinky. Zaterdag 25 oktober in de galerij S 65, Spaarzaam heidstraat 65 Aalst stelt Etienne Van Doorslaer zijn schilderijen tentoon, tot 23 november 1980 De galerij is toegankelijk van 14 tot 19 uur. op zon- en feestdagen van 10 tot 19 uur. Maandag en dinsdag gesloten. Donderdag 6 november in Galerij Pieter Coucke, Molenstraat 44 te Aalst: Walter Schelfout ekspozeert schilderijen, objekten, gouaches en tekeningen. Inleiding: Roger D'Hondt. Alle dagen van 10 tot 12 uur en van 14.30 tot 18.30 u. open. Zondag gesloten. Tot 7 december. Vrijdag 31 oktober DF-Erembodegem ontvangt de razend populaire C en W groep Stampen en Dagen in het Parochiehuis van Erembodegem. Aanvang: 20 u. Prijs: 100 fr. in ui ons dagelijks leven. Janneke en Mieke Massaal hebben nooit het onder scheid leren maken tussen bewuste vuilschrijverij en erotiek. Het kommerciële heeft het moeiteloos gehaald. Van porno zijn bepaalde in- dividuën rijk geworden. Erotiek is er sinds de mens zijn intrede deed in deze wereld. Over die universele mens heeft Louis Paul Boon het in elk van zijn boeken over levende wezens, mensen die je ieder ogenblik van je eigen leven kan zien. horen, voelen... Liefhebben? We razen ze voorbij Blind. doof. gevoelloos. Al het menselijke is ons vreemd geworden. De mens is dood. We hebben radio, televisie, telefoon, komputers: we draaien aan schakelaars en drukken toetsen in. science fiction is dagelijks werke lijkheid geworden. Louis Paul Boon veraf schuwde al die dinaen, hii reed niet eens zelf met dj auto. De mens is geen m chine, geen robot. Boon is steeds zichzelf trou\ gebleven, al wat hij ooi heeft geschreven is wereld omvattend, niet gebondei aan plaats en tijd: het kaï overal en altijd gebeuren Ook het verhaal van Eros e»~- de eenzame man is werkel lijkheid. Alleen: zoiets merken niet eens meer Onder onze ogen wordei mensen afgeranseld, roofd, verkracht. Wij st< pen er gewoon voorbij. Wij geven honderd franl voor de miljoenen mensei die honger lijden in de Der de Wereld; in onze eigei weldoorvoede welvaart maatschappij hongeren mil] joenen naar wat liefde, wi vriendschap: dat zijn gevo<_ lens waar we zo te zien ti geciviliseerd voor zijn ge worden. Dat is het, waar Boontje i al zijn geschriften. onz< aandacht op heeft trokken. Cyriel Temmerman 5K Le CINEMA FEESTPALEIS ZAAL 1 «Les 8ou8-doués», de blokbeesten van de laatste rij, een film van Claude Zidi met Maria Pacome. Hubert Deschamps en Tonie Marshall loopt vanaf vandaag Deze film voert ons naar de Louis XVI-school, een school waar voornamelijk gezorgd wordt voor de gemoeds- en andere gerust van de ouders, maar waar de studentjes zich lekker amuseren. Wanneer het in deze privéschool echter slecht begint te gaan. 100 gebuisden in een staatsexamen, en de leerlingen wegsmelten als sneeuw voor de zon. neemt de directrice mevrouw Lucie Jumaucourt. harde maatregelen. Samen met haar brain-trust gaat ze een definitief einde maken aan het lieve leventje dat de leerlingen er leiden In de plaats komt strengheid en discipline Alzo zal de ramp vermeden worden De ouders zullen opnieuw vertrouwen krijgen in de school, het aantal leerlingen zal terug toenemen en... daarmee ook de financiële toestand van mevrouw Jumau court en haar familie. Maar... de studenten gaan op het oorlogspad. Een humoristische film voor een gezellige avond ontspanning. ZAAL 2 Voor de derde week verlenging van «Caligula», of the Penthouse-visie op het vroegere Rome ZAAL 3 Derde week verlenging ook voor «American Gigolo» CINEMA PALACE BENEDENZAAL Spectakel en amusement voor het ganse gezin in de benedenzaal van cinema Palace met «Dumbo». de reprise van een Walt-Disney-gezinsfilm. Kent u Dumbo nog? Het guitige circusolifantje met de veel te grote oren dat zo maar door de lucht suist. Indien je hem kent ga dan vlug eens kijken! STUDIO Nieuw, en ook een tekenfilm, maar zich voorname lijk richtend tot een volwassen publiek is «The Missing Link» van tkenaar Picha. Zoals «Tarzoon, de schande van de jungle» is deze film «De ontbrekende schakel» eveneens een satire. Het themagebeuren speelt zich af rond een held die op zoek gaat naar zichzelf en die zoveel rijper terugkeert door de fabelachtige ontdekkingen op zijn tocht. De ontbrekende schakel is het koppelstuk tussen de dierlijke mens en de menselijke mens, de uitvinder van technieken die het menselijk ras in staat stelt de wereld te beheersen. De film begint op woensdag 25 mei in 196.303 voor Christus, de dag dat de vrouw van de LEIDER van een stam ontaarden, in het dierenrijk bekend als mensen, een spuuglelijke aap met een baard van drie dagen en een huid met de kleur van modder baart. De stam begroet het mormel met een bewon derend Ah!, maar nauwelijks enkele minuten later slaakt hij een Oh! van afschuw bij de geboorte van het tweelingsbroertje, een verrukkelijk roze wezent je dat sterk lijkt op wat wij vandaag een baby noemen. Met deze korte paragrafe heb ik de stijl van Picha willen schetsen Veel kijkgenoot! CLUB Hier een tweede week verlenging voor de zeer goede, nu eens geen tekenfilm, «Being There» een film die er voor ons mag zijn S.J. Tejater '80. Een «vereniging zonder winstoogmerk» ont staan uit de hechte samenwerking van een aantal kunst minnende personen. Deze organisatie heeft tot doel: «Bui ten elke partijpolitieke, ideologische en filosofische gebon denheid theater te brengen, kulturele manifestaties te organiseren van allerlei aard. mede te werken aan kulture le manifestaties van allerlei aard» aldus de bijlage tot het Belgische Staatsblad van 24 juli 1980. Deze lange inleiding in nog- ratief als non-figuratief al strak geüniformeerde ter- beeldhouwwerk ten toon. men geeft meteen een dui- Zijn kreaties zijn uitgevoerd delijk beeld van wat Tejater in plaaster, terra-cotta, '80 eigenlijk is, en vooral... bladgoud, polyester, zand- van wat het brengen wil ten steen en brons, overstaan van het publiek. Luk Van Den Broeck, die Toneel, de naam van de ver- geen kunstopleiding ge- eniging is eigenlijk al een noot, vindt in het toneel de condito sine qua nong tot uitweg om aan zijn kulturele het brengen van een verzuchtingen te voldoen. In schouwspel, maar ook ten- het Krooncenter toont hij toonstellingen. Zo vindt er echter ook; nog schilderijen vanaf vrijdag 31 oktober tot die oefeningen zijn uit een dinsdag 11 november 1980, late jeugd. Marc Van De Put- dit dagelijks van 14 tot 20 u. te, een geboren en getogen (op 8 en 11 november ook Aalsters grafisch kunste van 9 tot 12.30 u.), een ten- naar, brengt fotosekwen- toonstelling in het Kroon- ties. Deze sekwenties moe- center-Korte Zoutstraat ten toelaten, dat de kreatie Aalst plaats. van ruimte in de afdruk. Zes leden van de toneel- meestal moeilijk haalbaar, groep stellen hun werken toch mogelijk wordt. Zijn aan het publiek voor. Deze echtgenote Katrien Ver kunstmanifestatie krijgt als meersch, momenteel werk titel «Zes disciplines in één» zaam in diezelfde grafische mee, omdat plastische- en sektor, kweekte schapen als ambachtelijke kunstuitin- hobby. Dit leidde snel tot gen zodanig in elkaar ver- het zelf spinnen van wol, weven zijn dat ze één geheel welke daarna geverfd werd vormen. De deelnemende met planten- en kruidenaf- kunstenaars zijn Alexandre treksels. De volgende stap De Beul, die borduurwerk was het weven, eerst op vervaardigt dat boven het raam, nu op getouw. Zij gewone hobby-niveau uit- toont gobelins en transpa- stijgt. ranten. De vooropening van Haar zus Geertje De Beul, deze tentoonstelling heeft brengt kleurtekeningen ge- plaats op vrijdagavond 31 inspireerd door de natuur en oktober te 20.30 u. in het reisherinneringen. Foto- Krooncenter. Geen enkele graaf Hugo Klinck, volgde kunstliefhebber zou deze ge- gedurende zes jaar beeld- legenheid aan zich mogen houwen aan de Aalsterse laten voorbij gaan akademie, stelt zowel figu- het betere Tejater toneell De voornaamste doelstellin gen van Tejater '80 liggen toch op het vlak van het toneel. De initiatiefnemers van deze organisatie, die tal van ervaringen in en over het Aalsterse amateurtoneel hebben opgedaan, willen werk op de planken brengen dat wars is van kleine én grote schoonheidsfouten. De hiervoor noodzakelijke dosis zelfkritiek ontbreekt dan ook niet in de groep. Een alles vernietigende kon- kurentiestrijd die andere to neelgezelschappen in de hoek zou kunnen drummen wordt eveneens van de hand gewezen. Het enige wat Tejater '80 nastreeft, dit in samenwer king met de akteurs en re gisseur, is een perfekt en naar professionalisme nei gend stuk naar voor bren gen dat het publiek volledig in de ban houdt. Daarom wordt er ook steeds met een beroepsregisseur gewerkt. Het kader van deze nieuwe vereniging bestaat uit een aantal ervaren Aalsterse ak teurs, een technische ploeg die de fijnste knepen van het vak kent een onthaal- team dat instaat voor de wensen van het publiek. Tejater '80 wil dus duidelijk het kulturele peil in en rond het Aalsterse naar een ho ger niveau tillen. Dit bete kent echter niet dat enkel een elitair publiek bereikt wil worden. Nee, iedereen is welkom op een avondje uit bij Tejater '80. De werken van Tejater '80 Op zaterdag 13, zondag 14 en maandag 15 december 1980 vindt in de Aalsterse stadsschouwburg, telkens om 20 u., het eerste stuk van Tejater '80 plaats. «Zwijg kleine» is een tragi komisch schouwspel dat ge schreven werd door zijn Aal sterse versie een groot pu bliek wil bereiken. Op 23-24 en 30-31 januari 1981 wordt in de bovenzaal van «De Graaf van Vlaande ren», Stationsplein. Aalst het werk van Slavomir Mro- zec. «De Emmigranten», op de planken gebracht. Aan vang is ook hier telkens om 20 u. en de regie is ditmaal in handen van Walter Boni. «De Wolken» van Aristofa- nes. in een regie van Door Van Boeckel. wordt op 25, 26 en 27 april 1981 in de Aal sterse stadsschouwburg voor het voetlicht gebracht. Aanvang om 20 u. Voor meer inlichtingen kan men zich steeds wenden tot de voorzitter van Tejater '80: Marc Van De Putte, Korte Zoutstraat 29 A te Aalst; of tot de ondervoorzitters Gui- do De Bruyn en Annie Moort- gat, beiden woonachtig in de Zonnestraot te Aalst res- pektievelijk nrs. 44 en 15. Penningmeester Wilfried Lissens, Kasteelstraat 17 te Nieuwerkerken en secreta ris Johan Velghe, Kapucij nenlaan 104 bus 7 te Aalst staan eveneens ter beschik king voor de nodige infor matie. Tejater '80 biedt dus voor elk toneel- en kunstliefhebber een heel gamma aan moge lijkheden!! elfs] liltjf iet t terk len riele

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1980 | | pagina 16