VOETBAL
MINI-VOETBAL
ZAALVOETBAL
OOR MUZIEKAKADEMIE ZINGT
URE'S REQUIEM ALS TEKEN VAN HOOP
Serene rust straalt uit oeuvre van
kunstschilder Fritz Bosteels
Orchestra's in Aalst
Harry Strutters Hot Rhythm
SETOK Vrouwen
HOE EEN BALLETJE ROLLEN KAN
Witte Leeu Aalst -
Stylor Aalst 5-4
JEUGDHUIZEN
SPANNING GENOEG OP VIJFDE SPEELDAG
De Voorpost - 7.11.1980 - 15
•el wat belangstellenden voor de eucharistieviering in de St.-Martinuskerk. Maar wat de
tograaf bijzonder opviel vanop het oksaal was de weinig nette toestand in de kerk Pakken stof
de schilderijen; de muren kunnen rustig een verfbeurt verdragen... (Per)
Svermurwbare
lende engel in h
lims wijzen naar
lhap van hoop. D«
jdies Hofstade, vorig seizoen nog gedoemd om nooit
llledig te kunnen aantreden, en steeds weer een grote
jderlaag te slikken, ondanks alle moed en zelfopoffering,
jelt nu de pannen van het dak, en is leider na 2
teldagen in het SETOK Vrouwenvoetbal.
I kampioen Hardy, daar
tegen, bewees van groot-
I en verval, door twee
ienvolgende nederlagen,
ich de kampioenenploeg
hoogmoedig en had
voor de komst van
titelkandidaat nummer één
D.V.V. Gent eens duchtig
opgedirkt. Het resultaat
bleef dan ook niet uit. Voor
deze topper konden de
Waasmunsterse meisjes te
rug op hun volledig elftal
rekenen. Via Rita Dhaese en
diens zuster Anita, die zich
bij het maken van haar
doelpunt kwetste en het
terrein diende te verlaten
kon Hardy 2-0 uitlopen.
Hardy overwon echter ook
deze handicap en kon in de
tweede periode via Patricia
Van Kerkhove de voor
sprong nog opdrijven. Het
was tenslotte Christel Cop-
pens, die voor het jeugdige
D.V.V. de eer kon redden.
Ladies Hofstade tegen Le-
berg, was de eerste periode
een koude en inspiratieloze
bedoening, die dan ook
normal erwijze werd afge
sloten met een blancoscore.
Na de herneming zag men
een goed kombinerende
thuisploeg, die met twee
doelpunten van Ingrid Peer-
linck op weg scheen naar
een duidelijke overwinning.
Hofstade, blijkbaar zeker
met die dubbele voorsprong
moest zich naar het einde
toe nog reppen. Doch ver
der dan het eerreddend
doelpunt van Leberg 2' voor
inrukken, kwamen zij niet
meer. Het doelpunt viel uit
een rechtstreekse vrijschop
omgezet door Marina Maer-
tens. Volgende week ver
volgt de Vrouwenkompeti
tie in Gent waar D.V.V.
Ladies Hofstade opr bezoek
krijgt en waar Keizerinnen
Leberg in de ogen moeten
kijken.
Stand
Ladies en D.V.V. 4, Hardy 3,
Keizerinnen 2, Leberg 1
A.V.H.
Deze zeer hard betwiste derby bracht voor de thuis
ploeg op een gelukkige manier de twee broodnodige
puntjes op. In het aanvangskwartier nam Stylor reso
luut de wedstrijd in handen. Via doelpunten van Frank
Duwez en Fons Meert leken de bezoekers af te stevenen
op een florissante overwinning.
tollleter, die vorige week één der koplopers liet struikelen,
Jdeze keer niet in zijn opzet geslaagd. Zij het dan dat die
Tpte nederlaag, tegen een klasseteam als Bosveld eigen-
Ti wel een overwinning waard is.
fdurende gans de wedstrijd den door de Bosveld-aanval-
Iden zij gelijke tred met de Iers zonder verpinken afge-
Jersformatie, doch een paar straft. Een zeer genietbare
kiders in de defensie wer- partij, met attractief en offen
sief voetbal. Ook Tuf Tuf heeft
tot het uiterste moeten vech
ten om een fel aandringend
Eureka I van zich weg te hou
den. Het eerste vermeldens
waardige feit in deze confron
tatie sloten de lokalen met een
doelpunt af. Een gedroomde
uitgangspositie voor een team
als Tuf Tuf, dat het gevaarlijkst
is, wanneer het het wapen vr.n
de tegenaanval mag hanteren.
De bezoekers, die één helft
sterk presteerden, konden
steeds weer hun doel achter
stand teniet doen, doch sneu
velden in de laatste 5'. Efsee is
de enige ploeg, die probleem
loos door deze vijfde speeldag
kwamen. Er dient wel onmid
dellijk aan toegevoegd, dat de
Koszenploeg, daarvoor moest
spelen zoals in hun beste da
gen. Eureka I was niet zwak,
doch dit Efsee was opper
machtig. Gedurende de eerste
periode konden zij zelfs goed
meespelen, doch gingen in het
laatste kwartier totaal door de
knieën.
Stand na 5 speeldagen
Bosveld 10; Tuf Tuf 9; Terlin
den en Tanu 6; Twentiers, Tijl
en Spokuon 5; Zenith, Efsee,
Pallieter en Ypsilon 4; Eureka I
2; Jome en Eureka II 0.
Na deze twee prachtige
goals viel het aanvalsspel
echter stil en kon Witte
Leeu geleidelijk aan in de
wedstrijd komen. Vooral
Philip Volkaert, die de grote
bewerkstellige'r was van de
plaatselijke zege, had een
enorm aandeel in deze
ommekeer.
Hij schotelde Dirk Van
Limbergen de aansluitings
treffer voor en nam zelf het
gelijkstellende doelpunt
voor zijn rekening (2-2).
Vanaf dat moment ging de
partij gelijk op en kon noch
Witte Leeu, noch Stylor een
overwicht aan de dag leg
gen. Via opnieuw Dirk Van
Limbergen nam de thuis
ploeg een 3-2 voorsprong
die door Vincente Pedro-
gossa algauw tot 3-3 werd
omgebogen. Herman Ver-
eecken gaf de plaatselijken
nog meer impulsen door de
stand op 4-3 te brengen.
Stylor dat manmoedig te
rugvocht en zeer nadrukke
lijk in de aanval ging kende
nog één maal succes via
Frank Duwez. De grote
uitblinker van het hele ge
beuren, Philip Volkaert,
bracht op een tegenaanval
de definitieve 5-4 cijfers op
het bord. De tijd die nog
restte was te kort om Stylor
nog enig uitzicht op een
gelijk spel te bieden.
Vermelden we nog dat Dirk
Van Limbergen na vier
weken onbeschikbaarheid
zijn plaats in het basisviertal
zeer verdienstelijk verdedig
de.
Ploegen doelpunten: Witte
Leeu: Van De Meersche, De
Blander. Van Limbergen (2),
Volkaert (2), Vereecken (1),
Van Hauwe, Matthijs
Stylor: Duwez (2), Meert
(1), Pedrogossa (1), Alloo,
Van Bruyssel, Van Mieghem
Y., Manuel.
dood is een feit en een raadsel. God is een strenge.
rechter of een milde vergevingsgezinde
De kapitelen in Autun en Vézelay zitten vol duivelse
kwaadaardige diersoorten, vervloekte hellevaar-
Le beau Dieu' in Amiens en de geheimzinnig.glimla-
in het voorportaal van de katedraal van
gelukzaligheid en brengen een bood-
De ikonen spreken bijna stereotiep
n een hermetisch gesloten Godsbeeld dat veroordeelt,
n Eyck daarentegen en andere Vlaamse primitieven
lenen God sereen en humaan. Hetzelfde gedachtengoed
in de wereld van de muziek.
geen genadeloze God, maai meegeven kan: te hebben
een barmhartige vaderfi- gezongen in een geest die
guur. Bij Fauré geen dantes- de componist zelf heeft ge-
ke schildering van de kwel- wenst: met zachte contras-
lingen in de hel, maar een ten. vloeiend, introvert. Ner-
zang van vertedering en ver- gens sloeg hun interpretatie
troosting. Het «dies irae» bv. over in pathos of sentimen-
fragment dat zich bij uitstek taliteit in een werk dat
leent tot dramatische ontla- smeekt om sereniteit, om
ding, komt in zijn werk niet berusting volhoopP, om ge-
voor. Hij houdt er alleen het voeligheid geleid door de
«pie Jesu, Domine, dona eis rede.
Ik heb wel een paar uitzon
derlijke momenten opgete
kend. Het expressieve «re
quiem aeternam» van de
tenoren in het introitus. De
baritonsolo van Johan Hae-
saert in de tussenzang «Li
bera me, Domine» om zijn
mooi timbre en het indrin
gende van zijn smeekbede.
De samenspraak van alten
en tenoren gevolgd door een
canon in de terts tus
sen alten en bassen. De be
zonkenheid die besloten lag
in de kringloop «lux aeter-
na» «Lux perpetua» vol
gend op het Agnus Dei. De
virtuoze figuren van het or
gel tegenover het rechtlijni
ge zesstemmige koor in het
slot van het «Sanctus». De
aangrijpende solozang van
Rita Piron in het «Pie Jesu»,
voor mij het hoogtepunt van
dit «Requiem», een moment
dat door zijn geladenheid de
mooiste brokstukken uit
Brahms' «Duits Requiem»
evenaart. Tenslotte het «In
Paradisum» waar de sopra
nen unisono worden omwe
ven door het kantwerk van
het orgel. De andere koor-
stemmen accentueren de
woorden «Jerusalem» en
«Requiem». Het geheel
deint uit in een rimpelloze
zee, een zang van engelen.
bijna lichtvoetig, niet een
kreet van wanhoop.
Kris Van Ingelgem speelde
als intredezang een intimis
tische prélude funèbre van
G. Ropartz waardoor hij de
ideale sfeer van verstilling
opriep om Fauré te beluiste
ren en eindigde met een
vreugdevol preludium van
Gabriël Pierné waardoor hij
zich aansloot bij de stem
ming van geloof en hoop uit
het «In Paradisum».
Misschien mag ik om af te
sluiten hier neerschrijven
wat velen denken. Welke
stad zou bij een feestelij
ke herdenking zoals dat het
geval is voor Sint-Martinus-
kerk erin slagen week na
week manifestaties op touw
te zetten (tentoonstellingen,
concerten, missen) van of
met eigen mensen? En mis
schien mag ik ook wel eens
wijzen op de verdiensten
van Chris Willems, onze
stadssecretaris, verant
woordelijk o.m. voor de pro
grammabrochures, sober
gehouden maar degelijk.
W.D.B.
man Slagmulder leidde voortreffelijk het koor van de stedelijke akademie. (Per)
34-5< 51
5-?<
3-fy
Kes
rM
- st
>t Requiem is de eeuwen
;oor bron geweest van mu-
kale scheppingen. Naar
.(lijn smaak de mooiste, het
egoriaans. is een mengsel
hoop («in paradisum de-
ucant te angeli») en ver-
ihrikking («dies irae»), An-
componisten hebben
:h laten leiden door eigen
leen en gevoelens om het
IJjrakter van hun Requiem
bapelen. Mozart blijft
in het aanschijn van de
>od klassiek dwz getem-
Brd en evenwichtig. Alleen
■dies irae» klint gruw-
lam en beangstigend. Het
kest heeft een overwe-
Bnd donkere en ernstige
>on maar nergens breekt de
]athos door. Heel anders is
bij Berlioz, zich tot de
ig van het grote oordeel
nngetrokken voelde om
rootse effecten te bereiken.
Verdi anderzijds is het
equiem evenmin geschikt
■r een kerkelijke uitvaart,
et is een emotioneel con-
;t fertstuk met de allure van
Italiaanse opera Ik
oorde het vorig jaar door
e scala van Milaan onder
tiding van Abbado. Het is
idrukwekkend maar zelden
ïtroerend.
lerkwaardig nu is dat de
niet-katholieke Gabriël Fau
ré er het best in slaagt met
spaarzame middelen de
sfeer van hoop die achter
het raadsel van de dood kan
zitten te suggeren. Fauré is
een Fransman. Dat ver
klaart zijn «esprit de clarté».
Hij werkt rond de eeuwwis
seling. Dat verklaart zijn
verstilde lyriek. Bij Fauré
geen spoor van pathos en
felle kleuren, maar eerder
van introverte gevoeligheid
en zachte tinten. Bij Fauré
requiem aeternam». het eni
ge hoopvolle moment van
over. Voor Fauré ligt de kern
van de denmis in het «quia
pius es», «Omdat Gij goed
zijt».
Dit teken van hoop, die sere
niteit. die Stoïcijnse aan
vaarding kenmerkten de uit
voering door het koor van de
stedelijke akademie voor
muziek, ballet en toneel on
der leiding van Herman
Slagmulder. En dat is het
beste kompliment dat ik hun
Herman Slogmulder, een knape dirigent, leraar, regisseur, akteur
(Per)
The Crazy Bol Jazz Kafé brengt deze formatie in primeur Nochtans zijn er vanaf nu Platenwinkel Solbemol,
naar Aalst, waar zij zondag zondag 14 december 1980 op reeds genummerde toe- Sluierstraat 32. Aalst.
20.30 u. zullen optreden in zaal Madeion, Grote Markt. gangskaarten in voorver- Geschenken Hilkka, Ge-
koop verkrijgbaar aan de raardsbergsestr., Aalst.
The Andrew Brothers ver- sukses de engelse en euro- sterJc verminderde prijs van Verfgroothandel Van
klaarden ons dat het hier pese klubs onveilig maken. joo fr. en dit op de hierna- Brempt Brusselbaan 60,
met in de eerste plaats gaat Zij staan dan ook borg voor vermelde adressen: Erembodegem
om een jazzkoncert, maar een avondvullende knots- Weekblad De Voorpost. Café Pajotténland, Dreef 60.
om een totaal lachspekta- gekke show met een nooit Pontstraat 64, Aalst. Ternat
kei, genietbaar voor ieder- aflatende serie visuele én Café Pompierken, Grote Café justiepaleié, Justitie-
een jong en oud. ook voor de muzikale gags op de tonen Markt, Aalst. plein. Dendermonde.
met-jazzfan. van steengoede «Hot» Jazz. Patisserie Chris, Kasteel- The Crazy Bol Jazz Kafé, Ge-
Harry Strutters Hot Rythm Een niet te missen spekta- dreef. Lede. raardsbergsestr. 84. Aalst.
Orchestra is een engelse elf kei. een «must» voor ieder- Telcona. Kattestraat 74. Willy Schuyten
tot twaalf man sterke jazz- eenl Aalst.
band opgericht in 1968 die De toegangsprijs is bepaald Hugo Van Handenhove. N.
sindsdien met niet te stuiten op 150 fr. aan de kassa, de Tierrestr 32, Aalst.
«Bosteels van Buggenhout» roept voor een aantal mensen
de naam op van onze nationale drank. Voor mensen die
meer kunst-minded zijn verwijst «Bosteels» echter naar de
kunst, naar schilderen.
Hoofdonderwijzer Pros Bosteels. naar wie te Buggenhout
zelfs een straat werd genoemd en waarvan men zegt dat
quasi in elk huis van «den Opstal» een werk van hem te
vinden iB, heeft er in zoon Fritz een briljante opvolger.
Fritz, na een verplicht ver
blijf van een maand in het
akademisch ziekenhuis te
Gent nu kerngezonde zesti
ger, komt pas terug van een
tentoonstelling bij onze
zuiderburen. In opdracht
van het departement van
kuituur exposeerde hij er
immers in het «Palais de
l'Europe» in Le Touquet, Pa-
ris-Plage. Via La Couture bij
Bethune, in Frans-Vlaande
ren. kwamen zijn werken in
ons bloedeigen Affligems
Kultureel Centrum.
Fritz stelde reeds zowat in
de hele streek tentoon, o.a.
in zijn geboortedorp Bug
genhout, te Dendermonde,
St.-Gillis. Vlassenbroek, in
zijn huidige woonplaats
Waasmunster maar ook in
tal van plaatsen in Frank
rijk, o.m. te Aix-en-Proven
ce. Het warme zuiden heeft
hem inderdaad steeds aan
getrokken en bij zijn werken
vinden we dan ook heel wat
dat ons herinnert aan zijn
vakantiestreek bij uitstek,
de Ardèche.
Fritz is eerder een late roe
ping alhoewel het schilde
ren hem van kindsbeen in
het bloed zat. Thuis werd hij
dagelijks met schilderen ge-
konfronteerd en reeds in de
lagere school werd zijn ta
lent duidelijk merkbaar.
Van een professionele karri-
ère als kunstschilder wilde
vader Pros, die wel beter
wist, echter niet horen en
zoonlief zou eerst architekt
worden. Aan het Hoger In
stituut St.-Lukas te Gent
volgde hij de volledige leer
gang architektuur maar te
vens de schilderklassen,
schilderen waarin hij zich
tevens verder bekwaamde
aan de Akademie van St.-
Niklaas. Op 't eerste zicht
een ietwat vreemde kombi-
natie waarbij wiskundige
nauwkeurigheid en utilitai
re, funktionele normen wer
den gekonfronteerd met het
tot uiting brengen van de
eigen gevoelens via het
schilderij. Bij de opening
verleden vrijdag te Affligem
werd het gebeuren muzikaal
omlijst door een muziekau-
ditie van een paar jonge
kunstenaars. Bert Lams en
Lieven De Maesschalck
zorgden er immers met een
klassiek repertorium ge
bracht met klassieke gitaar
voor de feestelijke noot.
Wat ons dadelijk opvalt bij
het bekijken van een aantal
doeken van Fritz Bosteels'
imposant ceuvre is het ge
dempte koloriet, de over
heersende pasteltinten die
getuigen van een introvert
mens die, zonder enigé
schreeuwerigheid of effekt-
zoekerij, zijn gevoelens aan
de medemens weet mede te
delen. Soberheid die hem
uiteraard siert en de vrucht
is van ervaring, rijpheid en
bezinning geschraagd door
de lange wachttijd die Fritz
zich zelf oplegde alvorens in
de openbaarheid te treden.
Bij Fritz overheerst de een
voud die de rasechte kunste
naar kenmerkt doch die
stoelt op gedegen vakman
schap en eigen techniek. Tot
een of andere school be
hoort Fritz Bosteels niet of
tracht hij zich evenmin te
bekennen. Zijn ceuvre ge
tuigt van eigen stijl, eigen
streekgebonden waarin hij
het edele Brabant tot zijn
recht laat komen samen met
pittoreske plaatsjes als bvb.
Meldert-Vijver en het Schel-
de-oord Vlassenbroek.
Naast het beroep van archi
tekt dat hij jarenlang uitoe
fende werd het schilderen
voor Bosteels zijn tweede
liefde waaraan hij zich mo
menteel ten volle kan wij
lend leven van elke dag.
Dit week-end 8 en 9 novem
ber. gaat in het lokaal de
boekenbeurs van VTB-VAB
door en komt een naamge
noot van Fritz, Willy Bos
teels, aan bod. Het erop vol
gend week-end, op zaterdag
15 van 14.30 tot 20 u. en op
zondag 16 november, van 11
tot 13 en van 14.30 tot 20 u.
kan U in het Affligems Kul
tureel Centrum weer terecht
voor de expo Fritz Bosteels.
Een kans die U beter niet
laat ontglippen.
LH
Frits Bosteels stelt momenteel tentoon in het Kultureel Centrum van Affligem. (Per)
visie, eigen middelen.
Voor landschappen, o.m.
ook sneeuwlandschappen,
marines en stillevens heeft
den en via zijn rust uitstra
lende werken de medemens
even tot bezinning en peis
kan brengen in ons eigen-
Bosteels een zwak. Vaak ook tijds zo enerverend voorthol-