De Catharinisten en Antigone Mythologisch stuk in eigentijds kader UITAGENDA 't Is goed in d'eigen kast te kijken nog even voor 't ter kerke gaan of ik van kyrie tot agnus geen enkel partituur heb staan (Fralice Nadron) - V- - 16 - 7.11.1980 - De Voorpost Met Antigone brachten De Catharinisten een uit de Griekse mythologie gegrepen drama dat volledig in een eigentijds kader werd naar voor gebracht. Het gegeven van deze tragedie lijkt op het eerste zicht eenvoudig. Antigone's belde broers. Polynei- het dode lichaam gooien; indien kes en Eteokles, zijn in een strijd men het toch waagt dan volgt de om de macht over Thebe door doodstraf. Antigone die dit onrecht eikaars hand om het leven geko- niet kan verdragen neemt een men. Hun oom Kreon, die de broer heldhaftig besluit en bedekt het is van Antigone's moeder, neemt lichaam van haar broer toch met nu de heerschappij over Thebe aarde. De wachten, die bij de dode waar. Hierbij vaardigt hij een staan opgesteld, weten eerst niet bevel uit dat Eteokles met aUe wie dit gedaan heeft maar ze pracht en praal zal begraven wor- slagen er uiteindelijk toch in om den maar dat het stoffelijk over- de schuldige te vatten. Kreon wU schot van Polyneikes moet rotten Antigone eerst vergiffenis schen- In de zon. Niemand mag ook maar ken, omwUle van het feit dat ze de één vinger naar het lijk van Poly- verloofde is van zijn zoon, maar nelkes uitsteken. Niemand mag Antigone dwingt hem dit niet te ook maar één schepje aarde over doen. Ze wU de dood aanvaarden. Kreons zoon, Haimon; poogt zijn vader nog te overreden om Antigo ne te redden maar het ls al boter aan de galg. Antigone zal levend begraven worden. Nadat men de stenen voor het graf gerold heeft hoort men vanuit de tombe een geweeklaag opstijgen. Kreon daalt af en vindt er zijn zoon, die samen met Antigone zelfmoord pleegt Nadat Kreon teruggekeerd is in het Koninklijk paleis wordt hem het ontsteUende bericht meege deeld dat ook zijn vrouw zich van het leven heeft berooft Zo blijft hij heel alleen achter om zijn politie ke missie te vemülen. Dit klassieke tragediespel werd in 1942 door Jean Anouilh ven. Het beleefde zUn Machteld De Rauw als Antigone. (Per) De lijfwachten brengen rapport uit bij Kreon. (Per) 1944, in het door de Nazi's over heerste Parijs. Zowel de Fransen als de Duitsers zagen er een verde diging van hun overtuiging in. Dit was echter niet de bedoeling van de auteur. Hij plaatste enkel het Individualisme tegenover de ge vestigde macht Het is daarom dat dit werk kan plaatsnemen in de rij van stuk ken voor aUe tijdenKreon ver persoonlijkte hier opnieuw het ka pitaal dat een onbegrensde macht vertegenwoordigt maar dat in een schijnwereld van politieke intriges niet meer is dan een marionet gedomineerd door nog invloedrij kere personen. Antigone was de moedige enkeling die het aandierf om te ageren en te reageren. Het gebeurde echter allemaal in een bUnde opweüing zonder de diepere betekenis van de feiten te kennen. Het is onvermijdelijk dat men dan met het hoofd tegen de muur botst; de bullen en de schrammen moet men er van lieverlee op de koop toe bijnemen. Machteld De Rauw in de rol van Antigone en Herman Slagmulder als Kreon gaven een overtuigende prestatie weg. Vooral eerstge noemde verpersoonlijkte op eon schitterende wijze de van zelfopof fering doordrenkte Antigone. Het onrecht dat haar broer werd aan gedaan was er de oorzaak van dat zij van reeël denkend menselijk wezen werd omgetoverd in een nukkig en naar zelfvoldoening strevend onredelijk kind. Ze zoekt niet naar de ware toedracht van de feiten (die Kreon haar later zal vertellen) maar staart zich blind op één enkel punt Daarvoor wil ze zelfs de dood ingaan. Met verbeten trekken om de mond, steeds voor zich uitstarend alsof ze niet in deze wereld thuishoorde, met een op de Juiste plaatsen aangewende pathos in de stem en opvliegend wanneer ze in de hoek werd ge drongen deed Machteld de werke lijke Antigone opstaan. Het enige verwijt wat zou kunnen gelden was het te lage stemvolu me waardoor het publiek, zeker In het begin, te ernstige Inspannin gen moest leveren om haar te verstaan. Voor de rest valt op deze vertolking geen smet De imposante figuur van Kroon werd op een indrukwekkende wij ze gestalte gegeven door Herman Slagmulder. De dualistische tweestrijd tegenover Antigone, de schijnbaar niet te tornen onverzet telijkheid die van Kreon een ge vreesd en geducht machthebber maakte en de demagogische dwin- gelarij, tegenover de minderen, werden gesymboliseerd door een dubbele persoonlijkheid. Langs de ene kant de vaderachtige figuur die in zijn onmetelijke goedheid de fouten van dochterlief door de vingers ziet, op dat moment kende Antigone een zwak ogenblik en wou ze toegeven aan de absolute schenkende Kreon, langs de ande re kant een streng en despotisch sL Ook Herman Slag- Twee verliefden zullen samen de dood ingaan. (Per) mulder wist op de juiste momen ten een zekere hardheid of teder heid, naargelang de situaties, In zijn stem te leggen. Het beste onderdeel van het hele stuk kwam ook op naam van deze twee akteurs te staan. Op een rustige wijze vertelt Kreon de waarheid aan Antigone. Eteokles en Polyneikes waren beiden heers zuchtige en ondemokratische we zens die hun bloedeigen vader op een stiefmoederlijke wijze behan delden. Ze waren enkel belust op de glitter en de glamour dat het koningschap met zich zou hebben meegebracht. Antigone wordt wak ker geschudt uit haar droom en op dat ogenblik wil ze toegeven aan Kreon. Dan stelt ze zich echter Her op en neemt voor aUes de volle verantwoordelijkheid. In deze schitterende dialoog wor den de dramatische werkelijkhe den op een aangrijpende wijze op de planken gebracht. Kreon die vecht voor de liefde die Antigone moet schenken aan zijn zoon maar deze ziet verloren gaan door de dwarse koppigheid van Antigo ne. Zij beseft te laat dat ze moet sterven voor haar daad en hoewel ze Kreon liever om de hals zou zijn gevallen dwingt ze haar tranen terug en laat ze haar trots preva leren. Nicole Gits als de mooie Ismene voerde eveneens een innerlijke tweestrijd. Dit was echter over het ai dan niet deelnemen aan de aktle samen met Anügone. Wan neer deze laatste ter dood wordt veroordeeld wil ook zij het lot van haar zuster ondergaan, maar ze is opgelucht als ze het niet hoeft te doen. Nicole deed het ook goed alhoewel de zenuwachtigheid, dat haar personage inderdaad moest vertonen, soms te gemaakt was. De houterige bewegingen waar mee ze zich over de scène voortbe- woog waren knap gespeeld. Isme ne moest ook 9J!ss2 maar moe! zijn! Erik Eeckhout in de rol van Hai mon kwam niet tot uiting. Nadat Kreon hem op de hoogte had ge bracht van het besluit om Antigo ne ter dood te veroordelen deed hij nog een vertwijfelende poging om haar te redden. Wanneer dergelijk bericht over je geliefde je zou bereiken zou het niet verwonder lijk zijn dat men onthutst en verscheurd ls door innerlijk ver driet. Men zou tot het einde toe vechten en er zelfs zijn leven voor veil hebben. Aan Eriks mimiek reeds kon men zien dat hij voor de gemakkelijkste oplossing zou op teren: even tegenstribbelen en wegwezen. De gestroomlijnde ak- tie» die Antigone, Kreon en voor een deel ook Ismene hadden te weeggebracht werd verstoord door de niet overtuigende Interruptie van Haimon. Misschien was deze eigentijdse vertolking geen voer voor Erik. Godelleve Buyl als de klagerige, zorgzame voedster van Antigone en Ismene kweet zich goed van haar taak. Ze wees Antigone op de gevaren die ze zou lopen wanneer ze haar eigen wil volbracht Ze akteerde niet te onpersoonlijk, maar het was duidelijk dat het kind Antigone haar reeds lang ontgroeid was. De wachters in persoon van Jos Van Mol (de woordvoerder), Erwln Van Herre- weghe en Erik De Smet vertolkten het onpersoonlijke geweten van de Donderdag 13 november 1980 te 20.30 u. in de fe zaal van het stadhuis, jubileumkoncert 70 jaar) Kunst en Vermaak De koninklijke fanfare koncerteert o.a. Albert Velde- man m.m.v. Freddy Van Laer (hoger diploma klarinet); en mevrouw Lin Yiang Noëlla (eerste prijs piano). Organisatie: Kunst en vermaakt. I Vrijdag 7, zaterdag 8, zondag 9, maandag 10. vrijdag 14 en zaterdag 15 november In Ons Huis te Baardegem speelt «Hoop in de Toekomst» - «Fientje Beulemans» van Fonson en Wicheler. TENTOONSTELLING Tot dinsdag 11 november in de galerij Krooncen- ter tentoonstelling, georganiseerd door de Aalster-, se toneelvereniging Tejater '80 v.z.w., met werken van haar leden: Alexandra De Beul (borduurwerk) Geertje De Beul (kleutertekeningen) Hugo Klinck (beelden) Luk Van den Broeck (schilderijen) Marc Van de Putte (foto-sekwensen) Katrien Vermeersch (weefwerk) De tentoonstelling is dagelijks open van 14 tot 20 uur op 8 en 11 november ook van 9 tot 12.30 u. Tot 23 november 1980 in de galerij S 65. Spaarzaam heidstraat 65 Aalst stelt Etienne Van Doorslaer zijn schilderijen tentoon. De galerij is toegankelijk van 14 tot 19 uur, op zon- feestdagen van 10 tot 19 uur. Maandag en dinsdag gesloten. Tot 7 december in galerij Pieter Coucke, Molenstraat 44 te Aalst: Walter Schelfout ekspozeert schilderijen, objekten, gouaches en tekeningen. Alle dagen van 10 tot 12 uur en van 14.30 tot 18.30 uur open. Zondag gesloten. uitvoerende macht. Hun plicht was doen en zwijgen. Slmone Van Laethem als Eurydi- ke, de vrouw van Kreon, Dries Bruyninckx als bode en Pietje De Koninck als page kwamen te kort aan bod om een eerlijk oordeel te kunnen vellen. Een aparte vermelding verdient zeker Dirk Klinck. Hij stond als het ware boven de akteurs verhe ven maar toch maakte hij deel uit van het geheel. Hij gaf een situa tieschets voor het hele stuk begon zodat het publiek zich onmiddel lijk in het gebeuren kon inleven. Ook verduidelijkte hij sommige feiten die aan de aandacht van het publiek zouden kunnen ont snapt zijn. In dialoog met de spelers was het niet hij die sprak maar het GEWETEN van de ak teurs. Regisseur Walter Boni heeft deze moeilijke klip op een zeer voortreffelijke wijze te weten om zeilen. Ook het eigentijdse kader waarin het stuk zich voltrok werd goed geregisseerd. Antigone in jeansbroek en trui met V.hals was de moderne Jeanne D'Arc die steeds op de barrikades was te vinden in een strijd om recht en gerechtigheid. Haimon, in een ge wone door de weekse broek en ra kniehoge laarzen had zijn wa liefde ontdekt. Hij zwoer haar ee wige trouw, zelfs tot in de dood. wachters met op maat gesned pakken en stenguns in de hand waren de big-boysvan het sj dikaat dat voor veel poen de mei mens in een andere wereld hel Kreon, Ismene en de voedster w ren in traditionele Griekse klede dracht waardoor de link tuss oud en modem gemakkelijk k worden gelegd. Een op zeer eenvoudige wijze sj mengesteld dekor voldeed aan I nodige eisen. Het degenereren! lichaam van Polyneikes op et sterfbed met daarvoor een gi scheurde afspanning van gaa Meer hoefde het niet te zijn dat het centrale punt (het lichaam va Polyneikes) steeds zichtbaar wa* De konklusle van deze knapj vertoning is dat De CatharinisU het publiek, dat overwegens jeu dig was, twee uur lang wist l boeien met deze moderne vers» van het Grieks mythologtscl treurspelAntigone Een welgemeend proficiat ls hit zeker op zijn plaats. Renaat Gil Zaterdag 22 december 1973 was een historische dag. Waarom? Op zaterdag 22 december 1973 kocht ik de partituur van Ockeghems 'Missa Mi-mi'. Er was veel geduld en er waren veel postzegels voor nodig om eraan te geraken, maar het was de moeite waard, en alhoewel het laatste voorwoord bij de noten van ruim 50 jaar geleden dateert, blijft het een voorbeeld van een moderne opgave. Het verhaal van de aankoop begon eigenlijk al jaren vroeger: op het einde van de zestiger jaren zong de 'Cappella Lipsiensis' van dit onvoorstelbaar werk een plaatkant vol. Het heeft me zo verbijsterd, dat ik de opname draaide en herdraaide tot de groeven er uit gesleten waren. We zitten nu eenmaal in het pakket, dat met een breed woord als 'klassieke kunst' omschreven wordt, maar daarin is er nog altijd een periode of een stijl die de voorkeur geniet. Wat lees ik een paar maanden later in het 'Vlaams Muziektijdschrift' over de naar mijn oordeel weergaloze interpretatie een commentaar, waarbij de onvolprezen Cappella, laat het ons maar zacht uitdrukken, zeker geen pluim krijgt. Zo zie je maar dat de vrije meningsuiting ook niet alles is. en dat muziekrecensenten ook maar thuis horen in die kategorie van mensen die hun eigen mening graag als doorslaggevend willen kenbaar maken. Wie dus verder leest, weze gewaarschuwd. De viering van de Sint-Mar- het Sint-Martinuskerkkoor tinuskerk wordt een unieke en Kristiaan Van Ingelgem prestatie. Laat ons om alle hebben dus de spits afgebe- misverstanden te vermijden ten. Omdat men duidelijk eerst duidelijk stellen, dat naar een parel zocht om de deze reportage in hoofdzaak festiviteiten te openen, over de uitvoering van de kwam men terecht bij Ka- gezongen mis gaat. Het wa- miel Cooremans Met zijn 4 re niet eerlijk om de presta- jaar oud ensemble 'Thesau- ties van de plaatselijke acti- rus Musicus' (de muzikale visten op muzikaal, organi- schat) zongen ze de 'Missa satorisch en geestelijk vlak Mimi' van Ockeghem. O- naar achteren te willen drin- ckeghems geboorteplaats i gen. Thesaurus Musicus, wordt nu bijna zeker in Den- Michael Ghijs leidde voortreffelijk het Sint-Martinuskoor. (Per) Het Sint-Martinuskoor luisterde zaterdag 1 november de plechtige eucharistie op. (Per) dermonde geplaatst. Het werk zelf berust in de Vati- kaanse bibliotheek, maar stamt uit Vlaanderen. Het is als we een Italiaanse toe rist, die het in Tours hoorde uitvoeren, mogen geloven puur vokaal gedacht. Over het ensemble deze kor te lijnen. Het bestaat uitslui tend uit vokaal geschoolde en muziekdoorgronde 'solis ten'. Dat staat ook inde (schitterende brochure die de kerkgangers ter hand ge steld werd. Zo'n groep van selectief gekozen zangers, die kunnen en willen, en in hun repertorium dat ze op bouwen nooit geremd wor den door medezangers die laat het ons maar cru zeggen, willen maar niet kunnen is natuurlijk een spel vol troefkaarten in de handen van een goed diri gent. De meest primaire koorzanger weet dat zelfs de meest geroutineerde koren zich (wijselijk) ver van O- ckeghems muziek weghou den omdat het aarts-moei lijk, aarts-mooi, en aards- vreemd klinkt. Het is een typerend en verbijsterend feit dat alleen het allerbeste kruim van onze zangwereld (en al valt er over de culture le waarde van het heden daags patrimonium te pra ten, koren hebben we in overvloed) zich na maanden repetitie aan de uitvoering van zo'n werk waagt. Het geeft ook een hallucinant beeld van het enorm tech nisch en visueel kunnen van Ockeghems tijdgenoten, die zulke scheppingen als dage lijks brood aten en partituur loos verklankten. (Een type rende anekdote is te vinden in de stadsrekeningen van Brugge, waar een copiist vermeld wordt, die betaald werd om de partijen van de mis gauw af te schrijven, zodat het volgende feest in Sint-Donaas kon opgeluis terd worden). Ockeghems muziekkunst omschrijven is eigenlijk een doelloze taak. Hij is de tota le meester van de Vlaamse polyfonie. Zijn kunst is zo universeel, visueel en audi tief herkenbaar dat het mij een raadsel blijft dat zijn oeuvre dat door de platen- markt aangeboden wordt beperkt blijft tot een kringe tje van 3 missen, het Requi em en een paar motetten. Over de meesterlijke uit voering van het werk zijn alleen een paar losse kant tekeningen te maken, Tij dens de werkvergadering op een der warme septembera- vonden kwam het aantal uitvoerders per koor ter sprake. Dat aantal varieer de tussen een dertigtal en ruim honderd. Cooremans zei toen langs de neus weg, ik doe het met twaalf. Dat houdt natuurlijk verband met het karakter, de melis- men en de onvoorstelbare ritmiek die de 4 stemmen, totaal los van elkaar, maar diep in de klank verweven, tentoon spreiden. Ik zou nooit voor een gedeel te van de mis een voorkeur kunnen .uitspreken, het ge niale werk zit zo vol verras singen en rijkdom, dat ik me afvraag of daar het woord 'mooi' mag voor gebruikt worden. Het programma legt het verband met Ruus- broec en Groote, maar ik vraag me af of ze niet meer verbonden is met een Jeroen Bosch: een huivering, een verbijstering, de overheer sing van het aardse, maar de vrees voor het hemelse. Wat is het meest te prijzen? De samengebalde Christe, de homofonie van het Qui tollis, het genadevolle Amen uit het Gloria, (helaas moeten we door tijdsgebrek het monumentale Credo missen), het voorstuwende Sanctus, het bicinerende Be- nedictus, of de uitgestelde in de hemel ontspringende lege kwint op het ultieme Amen? De inbreng van de plaatse lijke musici bestond uit het 'Sin t-Martin uskoor' o. 1. v. Michaël Ghijs. dat de Gre goriaanse gezangen van Al lerheiligen met een bijna Gothische zwier uitvoerde, en dat voor de komende zon dagen eveneens borg staat voor het Gregoriaans ge deelte. Even nog (achteraf) vermelden, dat Ockeghems mis in tegenstelling tot zijn andere scheppingen nief gebaseerd is op een Gregoriaans thema en dat de versmelting van de beide disciplines, zo bleek zondag toch een rijkdom aan mu zikale expressie in zich draagt. Van Ingelgem zorgde voor het orgelspel. Ik citeer uit het viervoudig aanbod een 3-stemmige fuga van O- ckeghem, een plechtig Pro Fine van Pieter Cornet, hoogst charmerende Verset- ten op de le toon van Van de Kerckhoven, en vooral dan een anoniem Engels Estam- pie uit de honderdjarige Oorlog, een merkwaardig tijdeloze compositie, aan de uitvoerder de keuze van kleur en interpretatie laat. Na de laatste noten zei mijn 8-jarige dochter, dat was mooi! Is er voor inrichter en uit voerder een groter compli ment mogelijk? F.C.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1980 | | pagina 16