^Akademische zitting 500 jaar Sint-Martinuskerk 500 jaar Sint-Martinuskerk Aalst: riomf van het Gregoriaans «DOOR EENDRACHT GROOT» VERDRIJFT WINTERSE KILTE HARRY STRUTTERS KNOTSGEKKE SHOW LIVE IN AALST het linnen doek De Voorpost - 14.11.1980 - 13 ooraleer tot de dagorde over te gaan. een bedenking. In ourgondië rijden we tientallen kilometers om voor een Iciomaans kerkje dat zich gaaf en ongerept nog tussen de ig rijngaarden schuil houdt. Maar het loont de moeite, ebben we de glasramen van Chartres nog niet gezien of e mysterieus glimlachende engel van Reims, dan worden re bekeken als kuituurbarbaren. Maar blind als we vaak ,]ijn voor de schoonheid van eigen streek, hebben we nog ooit een parel als Afsnee bezocht, kennen we nauwelijks e O.L.V. van Pamelkerk in Oudenaarde, een typisch >t(oorbeeld van scheldegotiek, hebben we amper ogen om nze eigen Sint-Martinuskerk te bekijken. Ik weet het. ze is :|naf, ze zit wat verlegen tussen de huizen geborgen, ze eerst niet triomfantelijk over de stad. Maar bekijk eens istig en zonder kunsthistorische (mis)vorming in je achter- oofd het koor dat door geen barokgeweld gestoord zo omogeen is, de rankheid van de spitsbogen, de naakte envoud van de gebruikte steen. Je wordt er rustig bij en til. Sint-Martinuskerk is 500 jaar. Speciaal opgeluisterde missen van en met eigen mensen, concerten, tentoon stellingen, het gonst van ak- tiviteiten. Vrijdagavond had de academische zitting plaats. Talrijke prominen ten, onder wie mgr. Daem die graag naar zijn streek terugkeert, waren aan wezig. - Kris Van Ingelgem, organist van de kerk, opent de plech tigheid met een feestelijke «Introduction and Trumpet Tune» van William Boyce, componist van de King's Chapel. Het werk herinnert >l wat belangstellenden op de akademische zitting. (Per) me thematisch aan een «Cantate Domino» dat ik ooit meezong, qua karakter aan Clarcke en Purcell. De registratie is mooi en Kris Van Ingelgem speelt het in- gehouden-klassiek, niet uit- bundig-barok. Deken C. De Vos heet wel kom en tracht een antwoord te geven op de vraag: 'Sint- Martinus, een mysterieuze persoonlijkheid?' "Vanwaar zijn populariteit?' Zijn graf immers was net zoals dat van Sint-Jacob (Santiago de Compostela) een druk be zochte bedevaartplaats; tientallen kerken worden naar hem genoemd, am bachten en orden beschou wen hem als patroon. Er wa ren geleerden onder de hei ligen aan wie men de voor keur kon geven (Hilarius van Poitiers, Basilius, Jo hannes Crhysostomus), er waren kluizenaars die als voorbeeld konden dienen (Antonius, Hiëronymus). Waarom dan speciaal Mar- tinus? Omdat hij een bood schap brengt aan de eeu wen door als actueel khn gelden door zijn eenvoud en nederigheid, zijn naasten liefde (broederlijk delen, ac tie 11.11.11.), zijn boetvaar digheid, zijn pacifisme (Pax Christi). Professor Smeyers schetst dan een iconografisch beeld van Sint-Martinus. Waarom afbeeldingen? Dat kadert in een behoefte van het gelovi ge volk de heilige-weldoe- ner concreet voor ogen te hebben. Waarom zoveel af beeldingen (ook geografisch gespreid)? Om het rijke le ven van Sint-Martinus, zijn vele wonderen, zijn vele pa troonschappen. Men vindt zijn persoonlijkheid en bio grafie zowel in de vorm van een reeks (wandschilderin gen, retabels, glasramen, borduurwerk) als al leenstaand (Zaventem), zo wel op doek, als gedreven in goud of zilver, als gebor duurd filigraan. Vooral de manteldeling, de verzaking aan de krijgsdienst, zijn missietochten en aposte- laat, zijn wonderen vormen een bron van inspiratie. En ik verwijs hier graag naar de tentoonstelling in het oud-hospitaal waar men een synthese van dat alles vindt. Als overgang zingt het ka merkoor van de stedelijke muziekakademie o.l.v. Her man Slagmulder psalm 116 «Das ist mir lieb» van Hein- rich Schütz. Het werk is vijf stemmig, streng van lijn, bezonken van toon. Het koor heeft de ideale stijl, niet al tijd het ideale evenwicht Het koor van de Stedelijke Akademie voor Muziek, Ballet t fleurden de akademische zitting op. (Per) Toneel o.l.v. Herman Slagmulder, tussen de stemmen. Vooral de troostvolle dissonanten, de sobere recitatieven en de fuga in het Alleluia ont roeren. Stadsarchivaris Karei Baert belicht dan het historisch kader waarin de bouw van de Sint-Martinuskerk begon en evolueerde, een tijd waarin het Land van Aalst een der meest welvarende kasselrijen van Vlaanderen was, economisch voorspoed kende, een groeiende bevol king had en grote kunste naars (zoals Dirk Martens en Pieter Coecke) herbergde. Toch zou het grootste project boven de geldmiddelen van de stad uitgroeien en een onvoltooide symfonie blijven. Kris Van Ingelgem sluit de plechtigheid af met een Do rische Toccata van Bach, werk waarin thema en va riaties tot een organische eenheid uitgroeien en de melodie zich een weg zoekt naar een hemel die stralend opengaat. Het was koud in de kerk, maar de klanken en de woorden waren hartverwar mend. W.D.B. cob Obrecht en Herman Roelstraete zullen mij wel niet valijk nemen dat ik luidop denk dat hun muziek mij in m ban houdt, mij ook weet te ontroeren, maar dat ik Gregoriaans verkies omdat het het best een sfeer van jrijding, van stilte, van bezinning brengt. Bachs oratoria oren in een grote ruimte thuis, Mozarts missen vinden hun aeaal kader in een rococokerk, de religieuze muziek uit de pmantiek is eerder bestemd voor een concertzaal. De lank van het Gregoriaans schept in elke ruimte rust. beeldstormers uit de twintigste eeuw zijn er ge- Lkkig niet in geslaagd de raditie uit de kerken te ban- |en. Niet alle communie kinken. niet alle kande- pars. niet alle kazuifels zijn stukken en brokken ver- jneden of verknipt als anti- bij de nieuwe rijken te inden. Niet overal of altijd heerklinken de wat ver- jchraalde moderne klanken bf de ritmen van de negro spirituals. Bepaalde abdijen en parochiekerken hebben het Gregoriaans herontdekt of nooit vergeten. En niet alleen gelovigen maar ook louter melomanen zijn daar gelukkig om. Dat alle Aasterse koren hun inbreng hebben in de vie ring van 500 jaar Sint-Marti nuskerk is een bijzonder goed initiatief. De kerkkoren van Sint-Jozef, voorbereid door Michaël Van Lierde, van het H. Hart, geleid door Jan Devillé, en van O.L.- Vrouw Mijlbeek met als diri gent Peter Thomas, zongen op zondag 9 november de 11e Gregoriaanse mis. Het Sint-Martinuskoor zorgde o.l.v. Michaël Ghijs voor het proprium. Kris Van Ingel gem bespeelde het orgel. We zijn wat de muziek be treft verwend door de media en de platen en we zijn on willekeurig geneigd om te vergelijken. Wat Concinite voor een paar jaar bracht is onvergetelijk, wat de Schola van Brugge, geïnspireerd door de abdij van Solesmes, in het kerkje van Meldert voor ons zong zindert nog na. Welnu de wijze waarop het SintMartinuskoor het proprium vertolkte, kan de vergelijking best aan. Het was voor mij feilloos. De gebondenheid was er. de frasering, de toonzuiver- heid, het neerleggen van de laatste noot, en wat meer is (zoals duidelijk te horen in het Alleluia van de tussen zang) een bijna perfekte ademtechniek en een goed opgebouwd crescendo. Gre goriaans moet voor mij één vloeiende lijn zijn en zo was het ook. waarbij ik denk aan het introitus «Gaudeamus» en de communiezang «Beati mundo corde». Ook de verenigde paro chiekoren hadden de juiste stijl te pakken. Toch vielen de vrouwenstemmen qua volume wat mager uit. Daar had men er misschien beter aan gedaan de mannestem- men te laten inzetten bij het «Kyrie» en het «Agnus Dei». Er werd niet slepend gezon gen (een risico bij het Gre goriaans) wat dan weer soms aanleiding gaf tot eni ge gejaagdheid. Maar de es sentie die was er: de unieke rust die van het Grego riaans uitgaat. Kris Van Ingelgem omkader de met Bach: een plechtig intonerende intrede «Komm. heiliger Geist», een bezon ken offerandelied «Wenn wir in höchsten Noten sein», een luchtig spelemeiende communio «Allein Gott in der Höhe sei Ehr» en tot slot een rijk contrapuntische toccata. W.D.B. De Koninklijke Symfonische Kring, o.l. (Per) Octaaf Boone tijdens een optreden in het stadshuis. CINEMA FEESTPALEIS ZAAL 1 «Star Trek» - een titel die ons allemaal bekend in de oren klinkt. Waar hebben wij deze titel nog ge hoord0 Jarenlang reeds loopt op de televisie een gelijknamig science fictionfeuilleton waarin wij een aantal ruimtehelden aantreffen die in ons heelal heel wat vreemde aan de mens gelijkaardige gemeenschappen aantreffen die wel hun eigen maatschappijvormen en hun eigen leefregels heb ben Zaken die er de oorzaak van zijn dat onze helden meermaals met deze maatschappijen in kon- flikt komen en veelal maar op het nippertje aan het I noodlot kunnen ontsnappen. Ook in deze eerste langspeelfilm, gebaseerd op het TV-feuilleton, treffen wij onze ruimtehelden aan in gelijkaardige omstandigheden. ZAAL 2 «De blokbeesten van de laatste rij» hebben in het Aalsterse reeds flink hun best gedaan. In steden waar de film vooraf gedraaid werd liep het steeds uit op een flop, d.w z. slechts een of twee weken op het scherm en dan afvoeren. Hier in Aalst echter is het een sukses. ^Hier gaat de film vanaf vandaag zijn derde week in. ZAAL 3 Eveneens een sukses is de film «Calligula» Het verhaal van een ontaarde Romeinse keizer. Deze film loopt momenteel reeds voor de vijfde week. CINEMA PALACE BENEDENZAAL «Spiderman strikes back» Spinneman slaat terug is de tweede film in de spinnemanreeks De regie is in handen van Ron Satlof en de hoofdvertolkers zijn Nicholas Hammond, Robert F. Simon en Mi chael Pataki 't>n< De amateurfotograaf Peter Parker, rol vertolkt door Nicholas Hammond, bestudeert met enthousiasme wetenschappelijke experimenten. Op een dag valt er in zijn laboratorium een spin in een radioaktief element en bijt hem in zijn hand. Dit incident zal het hele leven van Peter veranderen. Immers, in stomme verbazing ontdekt hij dat hij nu het uitzonderlijk vermogen bezit om langs muren omhoog te klaute ren en op zolderingen te lopen. Kort gezegd beschikt hij over alle spinne-eigenschappen Hij besluit dit vermogen te gebruiken om de zwakken te verdedi- idei gen jn de strijd tegen de krachten van het kwaad genoi Deze keer zal Spinneman zijn macht gebruiken om te vermijden dat een door drie studenten gekon- strueerde atoombom gestolen en door de verschrik kelijke Mr White gebruikt wordt om de wijk en het hotel in Los Angeles, waar de president van de VS een toespraak moet houden, in de lucht te laten vliegen. Spinneman zal slagen, maar zoals altijd zullen de mooie journaliste Gale Hoffman (Joanna Cameron) en zijn baas J. Johan Jameson bij de krant hem verwijten, dat hij altijd onvindbaar is als men hem nodig heeft om voor een interview kontakt op te nemen met Spinneman. STUDIO Een herneming in Aalst is de «Exorcist». Wie herin nert zich deze film niet meer. Destijds deed deze prent heel wat stof opwaaien omtrent het onderwerp «duivelsuitdrijving e.d.». Deze film die als een klas sieker in het genre werd aanvaard boeit nog steeds. CLUB «Justice for all» recht voor allen een film van Norman Jewison met Al Pacino, Jack Warden en John Forsythe in de hoofdrollen, stelt ons een vlijtige advokaat voor die nog naief genoeg is om te geloven in schuld en onschuld. Het is een man die afknapt wanneer hij verneemt dat Neen van zijn kliënten opnieuw op het slechte pad is. Kortom iemand die het nog goed meent in dit maatschappelijk stelsel waarin het justitiepaleis een lokkende luchtspiegeling is waar de advokaten met meer ijver hun eigen reputatie verdedigen dan de zaak van hun kliënt en waar een vonnis afhangt van geluk en toeval S.J. Het mag stenen uit de grond vriezen, pijpestelen regenen of gloeiend heet zijn. Speelt de symfonische kring «Door eendracht groot» de feestzaal van het stadhuis zit eivol. De oorzaken of althans één ervan? «Door eendracht groot» vult een leemte op. Het festival van Vlaanderen is pas voorbij en daar komt de viering van 500 jaar Sint-Martinus. Lively is pas verdwenen en daar verschijnt Milanova. Haendel en Schütz hangen nog in de lucht en we zijn nog aan het bekomen van al die cultuur en daar verrijzen Feremans en Renaat Mores. Maar de melodie uit Rossini's ouverture tot «De stelende ekster» die in mijn hoofd hangt van toen ik als kleine jongen op de Kouter in Gent rondslenterde en het thema uit het slavenkoor van Verdi dat we twintig jaar lang hebben meegezongen met Etienne Van Nestes opera- en belcantoconcert op zondagnamiddag, die kan ik alleen beluisteren bij Octaaf Boone en zijn keurtroepen. Het woord keurtroep misstaat hier niet, want het verrast me telkens weer hoe die mensen erin slagen (dank zij hoeveel uren gestadige arbeid?) tweemaal per jaar een concert van niveau te brengen. Von Flotow is voor mij syno- Verdi niet zeggen. Daarvoor niem met «Martha», zijn be- js deze entr'acte muziek uit kendste opera. Daarmee «La Traviata» te opdringerig doe ik de man onrecht aan, en meteen meeslepend. Te- want zijn ouverture «Stra- dereen herkent een thema, della» is een meevaller. De een motief en neuriet mee, odyssee van de zangleraar William Ruyssinck laat zijn en de verliefde vrouw krijgt klarinet nu eens weemoedig iets sprookjesachtig in sna- zingen, dan weer giechelen ren en houtblazers. De ko- ais Strauss' «Tijl Uilenspie- pers daarentegen hebben gel.» Raymond Merckx into- iets dreigends. Zij vertolken neert met zijn donkere tuba. het fatum, de dood. De trompet van Piet Kiekens Verdi's «La Traviata» is schalt plechtig-virtuoos. maar ik kan me vergissen Er zijn muzikale thema's die zijn enige opera met een men kan aanwijzen als ver niet - historisch thema. De bonden met een land, een figuren zijn mensen, geen Volk, een traditie. Sibelius' helden. Het ruikt hier meer «Zwaan van Tuonela» is oer- naar Puccini's verisme dan Fins. Hij beschrijft de beto- naar legende en vrijheids- vering van het land der dui- liefde. Dit werd Verdi niet in zend meren, stil en deso- dank afgenomen. Maar het laat. De Falla's «Dans van leven had hem gehard en de molenaar» kan door zijn immuum gemaakt en kop- klankkleur niet anders dan pig ging hij zijn eigen weg. Spaans zijn. En Dvoraks cel- Toch hoort men in zijn en- lokoncert is door en door tr'acte muziek meer de ope- Slavisch. Zo ook «Kol Nid- ra-componist dan een rei» van Max Bruch. De toon- meester in de instrumenta- dichter hoorde het thema in tie. Satie zei eens van zijn de Joodse synagoge op de eigen pianomuziek dat ze vooravond van de grote ver als achtergrond diende om zoendag ter gelegenheid te praten. Dat kan men van van een bezoek aan Berlijn- se vrienden. «Kol Nidrei» is een elegie, een smartelijk lied, waarover de donker- klagende toon hangt van de ellende van een volk dat doorheen de geschiedenis zwervend lijdt. Geen ge schikter instrument om ver driet en pijn weer te geven dan de cello. Gastsolist Jan Van Kelst zorgde door zijn vertolking voor het hoogte punt van de avond. De war me boogstreek, de intonatie, de ingekeerde stemming beantwoordden op een bijna ideale wijze aan de sfeer van gelatenheid die de mu ziek moet oproepen. Brahms' «Hongaarse dan sen» hebben minder met zijn geaardheid te maken dan wel met het feit dat hij als jonge knaap in zee manskroegen musiceerde en daar wellicht zigeuner wijsjes hoorde en met het feit dat hij het land door zwierf met een vluchteling uit Budapest. Edward Remenyi. Echt Hongaars zijn ze echter zo min als Liszts rapsodieën met die naam. Ze zijn oor spronkelijk geschreven voor vierhandige klavieren en niet elke orkestratie is even geslaagd. De versie die de symfonie brengt heeft een kleurrijk palet. De vijfde en de z^sde zijn wellicht de po pulairste maar niet de ge makkelijkste. Octaaf Boone bereikt hier een grote homo geniteit en, wat meer is, het klinkt zoals het hoort bijzonder zwierig. De symfonie maakt er een erezaak van bij elk optreden een werk vao dirigent Boone of van een lid van het orkest uit te voeren. «Parktafere len» is een muzikale wande ling van Octaaf Boone. Het werk zit vol impressionisti sche toetsen, doet door structuur aan Moussorgs- ky's «Beelden uit een ten toonstelling» denken en qua klankkleur aan bepaalde symfonische gedichten van Respighi. Zoals in zijn «Sen timenten» blijkt ook hier de voorkeur van de componist voor de fluit als stemmings- scheppend solo« instru ment. Bloemen, spelende kinde ren, vogels, wandelaars, muzikanten op de kiosk, uit gelatenheid. gedempt licht worden geschilderd in pas telkleuren. Alleen het pro menadethema klinkt extra vert en zit dik in de verf. Voorzitter Eeman strooit nu gulhartig met bloemen en woorden en schepen Van den Eede huldigt van harte en met recht dirigent Boone. Het concert wordt afgerond met Massenets «Scènes Als- aciennes.» De componist kreeg door de charme, de gratie en de koketterie van zijn muziek de bijnaam «fille de Gounod». Het werk is een van de zeven orkestsuites van Massenet en zit vol pic turale vondsten. Het tekent het trage ontwaken van een stad op zondagmorgen, de kerkgangers, de frivole sa lons, de fanfare, wandeling onder de lindeboom (een vreedzame cello, een onge stoorde klarinet), de onrusti ge drukte van een stad op zondagavond uitlopend op een taptoe-motief van trom mel en trompet. Als het leven een optelling is van herinneringen en illu sies, dan voert de symfonie me naar mijn jeugdjaren, voor de dromen zorg ik zelf. W.D.B. The Crazy Boll Jazz Kafé brengt deze formatie in primeur naar Aalst, waar zij zondag 14 december 1980 om 20.30 u. zullen optreden in zaal Madeion, Grote Markt. The Andrew Brothers ver klaarden ons dat het hier de eerste plaats gaat >m een jazzkoncert, maar om een totaal lachspekta- kel. genietbaar voor ïeder- jeen jong en oud. ook voor de jazzfan. Harry Strutters Hot Rythm Orchestra is een engelse elf tot twaalf man sterke jazz- band opgericht in 1968 die sindsdien met niet te stuiten sukses de engelse en euro- pese klubs onveilig maken. Hun repertoire is dat van de blanke «jazz» orkesten uit de twintiger en dertiger jaren, gespeeld in de ball-rooms. De arrangementen zijn heus wel serieus uitgewerkt en hun muziek is af op een professionele wijze. Doch reeds bij de samenstelling van hun garderobe voor het podium ziet men dat zij zich zelf niet ernstig nemen, ge deeltelijk erg stijve avondkledij afgewisseld met de gekleurde en ge streepte Engelse kostschool pakjes. Trouwens de namen en bij van sommige der muzikanten maken dit ook duidelijk, zo ondermeer: «Mountainous» Maurice Dennis; «Unterzeeboten- Leutenant», Gavin Russel; «Babyface» George Flett; «Dokter» Brian Hills; «The Very Reverend» Michael Et- herington en «Chief Consta ble» Chris Macdonals. Zij staan dan ook borg voor een avondvullende knots gekke show met een nooit aflatende serie visuele én muzikale gags op de tonene van steengoede «Hot» Jazz. Een niet te missen spekta kel, een «must» voor iede reen! De toegangsprijs is bepaald op 150 fr aan de kassa. Nochtans zijn er vanaf nu reeds genummerde toe gangskaarten in voorver koop verkrijgbaar aan de sterk verminderde prijs van 100 fr en dit op de hiernaver- melde adressen: Weekblad De Voospost, Pontstraat 64, Aalst. Café Pompierken, Grote Markt, Aalst. Patisserie Chris, Kasteel- dreef, Lede. Telcona, Kattestraat 74, Aalst. Hugo Van Handerthove, N. de Tierrestraat 32, Aalst, Platenwinkel Solbemol, Sluierstraat, Aalst. Geschenken Hikka. Ge- raardsbergsestr., Aalst. Verf groothandel van Brempt, Busselbaan 60, Erembodegem. I Café Pajotteqkind, Dreef 27. Ternat. Café Justitiepaleis, Justitie- plein, Dendermonde. The Crazy Boll Jazz Kafe, Geraardsbergsestraat 84, Aalst. Café-restaurant De Win gerd. Terelststraat 21. He- kelgem. Willy en

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1980 | | pagina 13