UIT THE MARCKRIVER NEW-ORLEANS JAZZBAND IN PRIMEUR VOOR AALST BELGISCHE ROCKFORMATIE «MACHIAVEL» WAS IN AALST Inventaris St.-Martinuskerk in boekvorm h 11 november, of het Groot Renaat Mores-huldekoncert Aalsterse formatie «Shit» heeft toekomst! TONEELKRING «PRUTSKE» BRENGT «SLISSE BOUWT li 16 - 21 11.1980 - De Voorpost Zaterdagavond 22 november aanstaande, stelt The Crazy Bol Jazz Kafé deze relatief jonge formatie uit Hoogstraten voor aan haar publiek. Eind 1975 werd The Marckri- ver New-Orleans Jazzband opgericht door enkele geest driftige jongeren, naar ze zelf verklaren: uit noodzaak een bestendige oude-stijl- jazz aanwezigheid te heb ben in de Noorderkempen. Het ligt voor de hand dat hun stijl geïnspireerd is door de New-Orleans jazz groten. In dit verband noe men zijzelf namen als Anton Purnell, George Lewis. «Kid» Thomas Valentine. Louis Barbarin en orkesten als de New-Orleans Joyma- kers. Ook Belgische voor gangers op deze weg namen zij tot voorbeeld. Niettegenstaande het een «jong» orkest is wisten zij toch reeds hun weg te banen langsheen de meeste belgi- sche en nederlandse jazzclubs. Onze eigenste BRT televisie vond trouwens dat zij goed genoeg waren voor een TV optreden en BRT-radio vereerde hen met een live-opname in hun ei gen klub! Wij mochten ze ondermeer opermerken ter gelegenheid van Honky Tonk's eerste Dendermond- se kroegentocht begin dit jaar, waar zij opvielen door hun frisse benadering van de New-Orleans jazz-stijl. gekenmerkt door een flinke portie swing. Opvallend is ook dat zij geen genoegen nemen met het klakkeloos naspelen van de «grote» voorbeelden, maar hun best doen een eigen muzikale identiteit te ontwikkelen. De bezetting van The Marckriver New-Orleans Jazzband is vandaag als volgt: Eddy Sabbe, leider en klarinet, zijn stijl is geïnspi reerd door Raymond Burke, Staf Mertens trombone, zou bovendien de enige belgi- sche beiaardier zijn die jazz nummers brengt op «zijn» toren!; benjamin Kees Kox, trompet; Harry Van Gompel piano. Ed Schulte bas en Emiel Van Roey drums. Samen staan zij borg voor nog maar eens een hele avond gevuld met steengoe de New-Orleans Jazz in The Crazy Bol Jazz Kafé. Ge- raardsbergsestraat 84 te Aalst. Afwezigen zouden ook dit keer, eens te meer, beslist ongelijk hebben! Wily Schuyten The Marckriver Jazzband in The Crazy Bol. (Per) typische koncertsfeer smaken. Waarschijnlijk lag dat wel aan het feit dat deze Waalse groep nauwelijks bekend is in Vlaanderen. Maar daar zullen ze wel wat aan veranderen. Vooral met hun laatste singel «Fly», momenteel hittip op de BRT-radio, geraken ze populair in Vlaanderen. Nieuw geluid in Aalst: SHIT: Jan Moens, Dirk Van Hoorde, Peter Van Mulders en Nicolas Lattest (alias Lafong). Op vrijdag 14 november maakte de Belgische Rockformatie Machiavel tussen 2 grote optredens in een ommetje langs Aalst om het AalsterB legertje muziekfans te verwennen met hun nieuw (en beter) repertoire. Afspraak voor het 'rock-rendez-vous' was het kleine zaaltje 't Kapelletje' in de Meuleschettestraat. Spijtig genoeg kon je nooit écht de Kwestie van het publiek een komen deed deze formatie groep «Shit». Deze groep schare fans en deze zijn er- beetje in de sfeer te laten beroep op de Aalsterse kan al rekenen op een grote van overtuigd dat er 'toe komstmuziek' in zit, maar wel moeten ze nog een poos je rijpen. In ieder geval twij felt niemand aan het talent, dat in deze vier Aalsterse kornuiten verborgen zit. Machiaval vond zelfs dat Shit het leuk deed en dat mits veel repeteren de door braak in Vlaanderen niet zo lang op zich zal laten wach ten. Dit viertal heeft al enke le optredens achter de rug, en steeds is er een opmerke lijke vooruitgang merkbaar. Nu, dat ze met degelijk ma teriaal kunnen aanrukken, stijgt ook het technisch peil van het vlotte muziek. Hun «swingende new-wave-mu- ziek». zal ze het zelf noe men, is volledig origineel, alhoewel ze moeilijk kunnen ontkennen dat de aandach tige luisteraar soms de in vloed van 'The Police' en 'Genesis' zal bemerken. Vooral de nummers «Red neon eyes», «Life in France» en «A Whore» zorgden voor de nodige reaktie bij het pu bliek. Het viertal Jan Moens (bas), Dirk Van Hoorde (drums). Peter Van Mulders (sologitaar zang) en Nico las Lattest (slaggitaar) kre gen slechts een halfuurtje en dit was blijkbaar niet naar de zin van het publiek; ze schreeuwden om een (welverdiend) bisnummer, maar kregen er geen. Ge lukkig kan Aalst hen op nieuw aan het werk zien tij dens het Treiens festival op 21 december. Hopelijk zal toetsenman Philip Coen hen dan ook komen vervoegen, zodat ze zich volledig kun nen voorbereiden op een volledig eigen optreden, waarschijnlijk tijdens de maand maart. Hier bewezen ze alvast dat Shit meer is dan een smerig goedje, maar dat je er wel kan aan verslaafd geraken.... Na de pauze kwam de hoofdbrok van de avond op het podium. Machiavel. Zij bewezen dat ook België de laatste tijd op het rookge bied al meer dan zijn duit in het zakje heeft gedaan. Vooral met hun recentste singel «Fly» lijken zij aardig op weg zich goed in de be langstelling te werken, zoals de andere 'groten' uit de Belgische rockwereld; Jo Lemaire, Tubbax. Ludo Ma- riman van the Kids.... Deze jongens, die jarenlang ach ter de goede trein aanhol den. los van alle drukdoene rij, beginnen nu ook stilaan de vruchten te plukken van dat schaduwwerk. De mu ziek van Machiavel is zoals de meeste mensen die het maken; uitgekiend, uitge werkt en deskundig uitge probeerd. Machiavel liet voor de eerste maal van zich horen zo'n vijf jaar geleden, maar ging dan steeds ten onder aan de toenmalige ziekte in de Belgenpop: «Je kwam wel eens op' één of andere manier in de belang stelling, maar daar bleef het dan ook bij». Anno 1980 hebben ze hun eigen imago en publiek op gebouwd; vooral in Wallo nië zijn ze populair. Ze heb ben daarvoor eerst gebro ken met de vroegere tradi tie; ze veranderden volledig van genre en stuurden hun orgelist de laan uit. Resul taat: een enorm goede LP (reeds hun vijfde), die al uit gebracht is in gans Europa en op punt staat om over de toonbank in de USA te glij den. En uit deze vijfde LP putten ze hun liedjes. In Aalst gaven ze het beste van Machiavel weg. De beste nummers zijn in ieder geval «Lying World», «Rock Dan cer» en «Get Down» Hun mu ziek is een mengeling van hard rock. reggae, ska.... maar vooral ligt de nadruk op de rock'n roll. Zijzelf be weren dat «rock 'n roll never die». De meeste van lead zanger Mario Guccio's songs hebben verwante the ma's; passie, wanhoop en ironie, en vooral hun laatste komposities klinken aggres- siever en harder. Een aardig smaakmakertje daarvoor is ongetwijfeld de laatste song die ze zingen; «Rock 'n Roll». Na het optreden verzekerde me hun drummer Mare Isaeye dat vroeger hun mu ziek omschreven werd als een afkooksel van Genesis. Gelukkig hebben we het nu over een andere boeg ge gooid. Onze nieuwe LP «New Lines» klinkt verras send anders In Wallonië loopt nu alles op wieltjes; we zijn immers zowat de suksesrijkste Belgische groep. Onze drie vorige LP's Jester», «Mechanical Moon beams» en «Urbain Games» kregen immers allemaal goud. Maar hier in Vlaande ren staan we wel nog in onze kinderschoenen; we zijn echter verplicht ook in kleine zaaltjes te spelen. Gelukkig kunnen we mor gen optreden in La Louvière waar zeker enkele duizen den fans ons zullen verwel komen. Want hier vandaag hebben we niet veel geld kunnen oprapen.. In feite wel een tikkeltje ei- Vrijdag 21 november 1980 om 20 uur in de Feestzaal van het Stadhuis: jaarlijks Cecilia-koncert door de socialistische harmonie Hand aan hand uit Aalst, met als solisten Lieve De Coster, Henk De Loose, Patrick Mortier, Honoré Verstraeten. Dirigent: H. Verstraeten, presentatie: Julien Ver- straete. Zaterdag 22, zondag 23 en maandag 24 november. telkens om 20 uur in de zaal Madeion Grote Markt. Aalst, opvoering van Zes personages zoeken een auteur van Luigi Pirandello. Zaterdag 22 en zondag 23 november in de Feestzaal Moorselbaan te Aalst, Hoger Op speelt Huis op de rats van Georges Batson. Zaterdag 22, zondag 23 en maandag 24 november voert Arbeid en Kunst in de Aalsterse Stads schouwburg U spreekt met uw moordenaar van Frederick Knott op. Zaterdag 29 november om 20.30 uur in de zaal 't Kapalleken Het verhoor van Peter De Baan door teater Malpertus-Tielt. Organisatie: Teater Lanseloet Aalst m.m.v. het be stuur voor Volksontwikkeling. Zaterdag 29 november en zondag 30 november en zaterdag 6 december 1980 telkens om 20 uur stipt. Wacht tot het donker is van Frederick Knott in de regie van Vic Moeremans. Organisatie: Nieuw Leven Tentoonstellingen Tot 23 november in de galerij S65, Spaarzaamheid straat 65, tentoonstelling van schilderijen van Etien- ne Van Doorslaer. De galerij is toegankelijk van 14 tot 19 uur, op zon- en feestdagen van 10 tot 19 uur. Maandag en dinsdag gesloten. Tot 30 november in de Belfortkelder, Grote Markt Aalst, tentoonstelling van de werken van dichter- kunstschilder Fons Macharis. Openingsuren: elke dag van 9 tot 12 uur en van 14 tot 17 uur. Tot 7 december in galerij Pieter Coucke, Molenstraat 44. Aalst. Walter Schalfhout exposeert schilderijen, objekten. gouaches en tekeningen. Alle dagen van 10 tot 12 uur en van 14.30 u tot 18.30 u open. Zondag gesloten. genaardig; een groep die als enige Belgische groep er ooit was in geslaagd Vorst- Nationaal te laten vollopen, slaagde er zelfs niet in dit in het «'t Kapelleken» nog eens over te doen. De uitgelaten sfeer van popkoncerten was ook ver zoek; slechts tijdens De oot dens lend eten aar ele. I art ei Brur og ni emer aats aken ilskr om kur erioc De flunti child mlat tporti het laatste bisnumm«kpen kwam de zaal enigszins il3ns 1 beweging. Maar in feite w«Ln te begrijpen; 250 Bfr. neef leggen voor een toegang» ticket op een regenachtigfertrc vrijdagavond is ook niff3ar. alles. ftart (jdliers s fen O; Op donderdag 13 november greep de officiële voorstelling van het tweede boekdeel, in een reeks van drie. over de inventarisatie van de St.-Martinuskerk plaats. In aanwe zigheid van waarnemend gouverneur Van Steenbergen, van schepenen Jan De Neve en Herman Roels. van stads- sekretaris Ghislain Willems en tal van andere vooraan staanden nam de heer gedeputeerde De Cuyper het wel komstwoord voor zich. Hij was bijzonder verheugd over het moment waarop dit boek werd voorgesteld. Het is immers 500 jaar geleden dat een aanvang werd ge maakt met de bouw van de St.-Martinuskerk. Het is daarom ook dat het werk een speciale plaats verdient in het geheel van herden kingsmanifestaties. In 1953 ging de provinciale over heid van start met de weten schappelijke notulering van het Oost-Vlaamse kunstpat rimonium. Tot op heden werden reeds een drietal kerken, twee steden en twee Oost-Vlaamse kantons be schreven, wat het totaal op tien boekdelen brengt. Alle werken getuigen van een hoogstaand niveau en zijn voorzien van talrijke illus traties. Weldra zullen ook de inventarissen van de On- ze-Lieve-Vrouwekerk te Ni- nove en van vier noordelijke deelgemeenten van Beve- ren-Waas op de markt ver schijnen. Er wordt zelfs ge streefd naar een algehele kadastratie van de Oost- Vlaamse kunstrijkdom. Voor wat betreft de St.-Mar tinuskerk zijn er drie banden voorzien, niet alleen om druktechnische redenen, maar ook wegens de karak- terkomplexiteit van het ge bouw Het eerste deel. dat echter het laatst verschijnt, handelt over het studiege deelte en geeft een synthese over het wel en wee van de kerk. Het derde geeft een overzicht van de kultusob- jekten, het textiel en de graf monumenten en bevat even eens de bibliografie en regi- otaro nnn Ao lu'ooHo *»n Afr- de band. Aan de publikatie van het tweede deel, dat werd voor gesteld, ging een grondig voorbereidende studie voor af. Alle archiefbronnen en publikaties met betrekking tot de kerk werden nageplo zen, maar alle onderdelen werden eveneens terplaatse aan een nauwkeurig onder zoek onderworpen. Door de grote funitionele diversiteit van het gebouw werd er naar gestreefd om een zo volledig mogelijk inventaris op te maken met verwijzin gen naar archivalia en ver meldingen van literatuur. Dit biedt de mogelijkheid om later een synthese te ma ken van de opeenvolgende perioden van de geschiede nis van deze kerk. De auteur De heer De Cuyper zette ook de auteur van deze mees terwerken, Luc Robijns, eens extra in de bloemetjes. Toen hij in 1976 zijn licentie in de kunstgeschiedenis behaalde met een verhandeling over het koormeubilair van de St.-Martinuskerk, verwierf hij, met een gedeelte van deze thesis de provinciale prijs voor kunstgeschiede nis. Nadat hij het postgra- duaat Monumentzorg en Restauratie behaalde werd hij in 1978 door de Bestendi ge Deputatie in de Dienst Kunstpatrimonium belast met de opdracht de inventa ris van de St.-Martinuskerk verder uit te werken. Na deze verdiende lofbetui- gingen aan het adres van de jonge, veelbelovende auteur ♦p hphhpn npuit hedanktp de heer De Cuyper alle me dewerkers voor hun aandeel in de verwezenlijking van dergelijke pennevrucht. Te vens hoopte hij dat zulke uitgaven een bijdrage bete kenen in de strijd voor het behoud van ons kultureel erfgoed. Nadien beklom schepen van Onderwijs en Kuituur, Her man Roels, het spreekge stoelte. In afwezigheid van de burgemeester had hij de taak op zich genomen om zijn dank te betuigen aan allen die aan de basis lagen om een wetenschappelijke inventarisatie van de St.- Martinuskerk te laten opma ken. Ook hij verklaarde zich gelukkig met de datum van voorstelling van het boek. «Zo kadert het in de grootse vieringsplechtigheden die in deze stad plaatsvinden «al dus de heer Roels. Verder sprak hij nog de hoop uit dat dergelijke vakliteratuur een grote weerklank zou mogen vinden bij het publiek. Tot slot feliciteerde hij nog de auteur, die in samenwer king met de stadsarchivaris (Karei Baert) de grondleg gers zijn voor de viering die rond de 500-jarige St.-Marti nuskerk wordt gehouden, en diens medewerkers voor het bereikte resultaat. Vermelden we tenslotte nog dat het te koop is voor 600 fr. en dat het kan verkregen worden bij het Provinciebe stuur van Oost-Vlaanderen, Dienst voor Kultureie Aan gelegenheden, Kunstpatri monium, Bisdomplein 3 te 9000 Gent of tijdens de her denkingstentoonstelling «500 jaar St.-Martinuskerk» in het Stedelijk Museum, Oud Hospitaal te Aalst. Bestellingen door over schrijvingen kunnen ge schieden op het P.R.nr. 000- 0090762-67 van de Provincie Oost-Vlaanderen, verkoop druksels, Griffie te Gent. Renaat Gits In de radio-uitzending «De Postiljon» waar de feesten voor de 500-jarige Sint-Martinuskerk werden besproken, rees op een gegeven ogenblik de vraag, gaat met al die uitwijding over muziek, koncerten, tentoonstellingen en brochures de essentie van de kerkdienst niet verloren. Met andere woorden: gaat men zich niet tot een serie uiterlijke mani festaties beperken? Als antwoord daarop liet men een fragment uit het 'Requi em' van Fauré dat op 2 november gezongen zou worden, horen, en toen vroeg de speaker of zoiets de sfeer ontwijdde of stimuleerde. Wie een voorbeeld van uit erlijke belangstelling wou meemaken, kon zich vorige dinsdag achteraan bij de in gang van de kerk opstellen. Daar werd drie kwartier lang. vanaf het wel komstwoord tot na het Te Deum met een onvoorstelba re ijver en zwier in- en uitge lopen. alsof het om de eerste de beste whiskybar ging, en alsof men binnenin een of ander luchtig kabaretnum- mer aan het afhandelen was. Op een gegeven ogenblik zit ik zwaar te vermoeden dat iets verder op de Houtmarkt zoveel volk naar de bonkige stieren aan het kijken is dat men achter mijn rug, dwars door de kerk een omleiding aan het opbouwen is. Als blijk van belangstelling voor een vaderlandslieven de plechtigheid, de aan gang zijnde eredienst, of het werk van een komponist geeft dat te denken. Renaat Mores, ere-organist van de Sint-Martinuskerk schreef de 'Missa in Hono- rem Sanctae Mariae Magda- lenae' in 1956. Hij schreef ze als belofte voor de genezing van zijn vrouw, die tijdens het werk aan het Gloria zou overlijden. Het is een ves ting, gebouwd op een Gre goriaanse hymne. Een typi sche Mores-kompozitie. in grediënten van romantiek. Gregoriaans en een grootse opbouw van de stemmen. Je kan bijna spreken van een lijf-mis van Cantate Domi no: ze zongen het immers nog onlangs als radio-mis ter gelegenheid van 100 jaar Sint-Maartenskollege, maar het precieze aantal uitvoer ingen is allang niet meer te tellen. Als mijn geheugen me niet in de steek laat, zongen ze zelfs in 1973 bij de Dirk Maertensherdenking het Sanctus en Benedictus. De komponist vertelde me onlangs nog dat hij bij het schrijven zijn uiterste best gedaan had, en inderdaad, het is een heel aangrijpend stuk muziek, waarbij het Ky rie, de beginmaten van het Credo, het Sanctus en het slot Agnus Dei me altijd weer verbazen. Cantate Domino beleefde duidelijk weer een van zijn goede dagen. De meningen over de radio-mis liepen nogal dooreen en ze hebben duidelijk revanche willen nemen. Was het de duidelij ke aanwezigheid van de komponist. nominatief, ak- kusatief, attentief en kom- batief zoals altijd die de zangers stimuleerde? De toondichter werd na afloop in elk geval druk gefelici teerd. We sluiten ons daar bij meer dan graag aan, ook al omdat het om de enige uitgevoerde mis van een stadsgenoot gaat. Hopelijk komt er nog een dag waarop we een van de andere vijf gekomponeerde missen te horen krijgen. Michaël Ghijs, als dirigent dubbel in funktie, leidde an dermaal het Sint-Martinus- koor in de Gregoriaanse ge zangen. Laat ik het maar ronduit stellen dat dit koor tot een der grote ontdekkin gen van deze cyklus be hoort. Hun Gregoriaans bloeit met een weldadige rijkdom, met een élan van emotie. Kristiaan Van Ingelgem speelde integraal Aalsters orgelwerk. De geplande Flor Peeters werd immers in extremis naar ik hoorde vervangen door het Lied ter ere van Sint-Maarten, even eens van Morés hand. ge- komponeerd voor het feest vierende 100 jaar Sint-Maar tenkollege, en 500 jaar Sint- Martinuskerk. Het heeft in zijn uitvoeringspraktijk se dert de radio-uitvoering ook al een lichte transfiguratie ondergaan. Johan Haezaert kweet zich zoals altijd met stille beheersing van zijn so- listentaak. Een prettige verrassing kwam uit de orgelhoek. Tij dens de offerande speelde Van Ingelgem een toccanina van Jozef DUoir, een blinde stadsgenoot, organist en komponist. wiens werk he laas (moet ik het nog zeg gen?) zelden gehoord wordt. Ik maak er meer dan graag gebruik van om hier te ver melden dat het een kunste naar is, die zijn liefde voor het vak steeds opnieuw toont, door op alle koncerten aanwezig te zijn. Van Ingelgem sloot na hJ Te Deum voor de eerste ke< uit de cyclus met eigel werk: zijn fameuze toccata Maar je weet hoe het op z momenten gaat, iederee» springt recht om goede e slechte punten uit te deler of om uiting te geven aa zijn patriottische gevoelen: Kortom, hij moet het no maar eens overdoen, op ee rustiger moment. Deze langgeleden geleerd^ verzen wezen hem intusst tot troost, "Dulci et decorui est pro patria mori' (het i zalig en zoet voor het vadej land zijn talenten op te feren). fenk erlo elijk trijd a d roei n r i ard 'eg em )taa nigi Met «Slisse Bouwt», het vervolgstuk van het lachsukses «Slisse en Cesar», gaat de Affligemse toneelgroep «Prutske» zijn vierde toneelseizoen in. Regisseur Willy De Swaef heeft niet minder dan zestien spelers en speelsters onder zijn hoede: -|wai Etienne Goetvinck, Leo Huylebroeck, Martienj rifti Vereycken, Suzette Faveyts, Walter De Donder, voel Adeline Bornauw, Xaveer Michiels, Lynette Faveyts, Frans Cornelis, Marcel De Greve, Arthur Van den Haute, Rik Callebaut, Oda Sterckx, Jo Callebaut, Hélène De Braeckeleer en Frans Van den Borre. De opvoeringen hebben plaats in de Hekelgemse parochiezaal in de Fosselstraat op zaterdagen 22 en 29 november te 20 u. en zondagen 23 en 30 november te 19 u. Deuren open steeds een uur op voorhand Inkom; 80 fr. Jongeren tot 12 jaar betalen 50 fr Kaarten te verkrijgen bij voornoemde akteurs en aktrices alsook bij de bestuursleden Yvan T' Kint (Hekelgem), Jozef De Kempeneer en Maurits Callebaut (Teralfene) en in de zaal zelf op zaterdagen 22 en 29 november tussen 10 en 12 u. LH auv To itirr vezi trig led len. e avo wa; ver! erei Br leef Ie i Ie t len els

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1980 | | pagina 16