UIT AGENDA The Marckriver New-Orleans Jazzband, Vlaanderen's coming Band! AALST VERWACHT: DAN PAWSON'S ARTESAN HALL STOMPERS Kortrijks Gemengd koor te gast met extra tussendoortje «Bemoei je d'r niet mee» door Gerd De Ley en Lea Cousin Erembodegem aan de beurt 16 - 28.111980 - De Voorpost JAZZ kafé leans Jazzband viel op door zeer homogeen samenspel, niet télang uitgesponnen so- lowerk en een prima reper toire keuze. Zij slagen erin een eigen sound te schep pen en toch stijlzuiver te blijven. Individueel sterke muzikanten, een zwakker broertje uitgezonderd, zeer goed op mekaar ingespeeld. Zij durfden moeilijke en wei nig gespeelde nummers aan als Bugle Boy Marche, een fenomenale Original Dixie land One Step; in 1917 was dit de allereerste jazzplaat opgenomen door «Nick» La Rocca en zijn (blanke) Origi nal Dixieland Jazzband uit New-Orleans. Een feature voor Eddy Sabbe, opvallend goed klarinettist niet bang in improvisaties zijn thema te verlaten en behept met frisse ideèn. Von de beiaard naar de trombone, een groot verschil. (Per) Voor de meeste aanwezigen in The Crazy Jazz Bol Kafé werd het zaterdagavond 22 november jl. een prettige kennismaking met deze letterlijk en figuurlijk jonge forma tie uit Hoogstraten. Het genoegen was duidelijk wederzijds, een geestdriftige Marckriver had geen enkele moeite de aanwezige freaks van hun kunnen te overtuigen. - Harry Van Gompel, hun vas- gen door Barry Cusack (Irl) te pianist, op zakenreis in normaal verbonden aan The de U.S.A.; werd voor dit op- Roof Jazzband uit Brussel, treden vakkundig vervan- The Marckriver New-Or- Bye Bye Blues met intro door Kees Kox op gestopte trom pet en een gevoelige vocal, werd gevolgd door Four Or Five Times in up-tempo en gezongen door Eddy Sabbe. Down Town Strutters Ball en Georgia Camp Meeting weer twee weinig gehoorde nummers en letterlijk nieuw leven ingeblazen door de Marckriver. Volgde het populaire Doctor Jazz, nochtans was er die avond beslist geen behoefte aan een dokter in de Crazy Bol, er waren alleen maar glunderend tevreden ge zichten te zien. Marie, nog zo'n klassieker, werd genomen in medium tempo gevolgd door een ont ketende Eddy Sabbe in After You're Gone, voortreffelijk gesteund door niet aflaten- Trouw aan de oude stijl, uren aan één stuk door. Knap werk (Per) de drive van de ritme-sektie. Nog maar een verrassing met Oistrach Walk. wie speelt dat nog? Jan Van Acoleyen werd dooi de band uitgenodigd enkele nummers mee te drummen in de derde set en vloog er meteen in met een drumsolo in Milneburg Joys en zorgde voor een goede drive in Mean To Me, You Always Hurt The One You Love en volgende nummers. St. Phi lip Street Break Down uiter aard weer een feature voor Eddy Sabbe zoals steeds voortreffelijk gesteund door «Beiaardier» Staf Mertens een trombonist van uitzon derlijk gehalte met een zeer persoonlijk stijl ondermeer geïnspireerd door Jack Tea- garden. Staf bevestigde ons dat hij het aandrufde op Hoogstra- ten's stads beiaard jazznum mers te brengen zij het dan meestal ragtime. Een idee voor onze Belfort Beiaard? Algiers Strut, nummer ge- komponeerd voor «the se cond line» van de brass bands werd onnavolgbare wijze gebracht. St. James Infirmary kreeg een gestopte trompet intro van de jonge Kees Kox, naar ons gevoel een goede jazz muzikant in spe die nog wat roetine ontbeert. Drummer Emiel Van Roey, de Nederlandse bassist Ed Schulte en vooral banjospe ler Luk Van Delm vormden samen een hechte ritme- sektie. Dit optreden werd besloten met enkele steeds weer graag gehoorde nummers als- High Society. St. Louis Blues en Pennies From Heaven. Het publiek verstond het echter zo niet en er werd dan ook geroepen om een en core... Een razendsnel Running Wild werd alzo het onher roepelijk einde van een goed koncert. The Marckriver New-Or leans Jazzband, een naam om te onthouden. Willy Schuyten Zondagavond 30 november aanstaande om 20 u. krijgen de jazz-fijnproevers deze biezondere, engelse, schotel aange boden in The Crazy Bol Jazz Kafé. Dan Pawson. afkomstig uit jazz muzikanten te beluiste- Birmingham. trompet en lei- ren waren (zijn). Dikwijls der van deze band was in de volledig in hout opgetrok- zestiger jaren meermalen te ken, kale. om niet te zeggen horen met Barry «Kid» Mar- onbestaande binneninrich- tin's formatie(s). ting, hoogstens een band- Zelf trok hij verschillende stand en in Artesan Hall keren naar «New-Orleans was deze zelfs «opgehan- (Louisiana, USA) deels om gen» boven de ingang als er de living-jazz te bestude- een balkon; teneinde de mu ren, bovenal om ter plaatse zikanten te beschermen te- te musiceren met zijn ido- gen soms al te geestdriftige len. Bovendien heeft hij er fans! Belangrijk was alleen een LP volgespeeld met de muziek. '-^saxofonist Teddy Johnson. Het is dan ook duidelijk dat Trouwens de naam die hij Dan Pawson and his Arte- gekozen heeft voor het hui- san Hall Stompers stijlzuive- dige orkest verwijst naar re New-Orleans-jazz bren- The Crescent City. Artesan gen. Zij kregen ook reeds de Hall vjas inderdaad (of is gelegenheid enkele New- het nog?) één van die typi- Orleans muzikanten op toer sche dance-halls waar re- door Europa te begeleiden; gelmatig de New-Orleans enkele namen slechts; Ema- nueel Sayles banjo, speelde o.a. op de riverboats met Fate Marable; Andrew Mor gan clarinet, speelde o.a. met Kid Rena; George Lewis clarinet, speelde reeds in 1917 met de Black Eagle Band later o.m. in de Eureka Brass Band. Met sommige van deze New- Orleans groten speelden de Artesan Hall Stompers enke le LP's vol. Jammer genoeg konden wij bij de inrichters van komend konsert niet aan de weet komen welke de huidige be zetting van deze formatie is, nochtans menen wij te mo gen stellen dat de naam Dan Pawson garant staat voor kwaliteit, hij heeft zich altijd al waten te omringen met muzikanten van min stens zijn niveau. Willy Schuyten Sfeer in Den Bol, niet te verwonderen met zo'n orkest. (Per) Vrijdag 28. zaterdag 29, zondag 30 november Grote Boeken- en infobeurs in het Volkshuis. Hout markt Aalst; Vrijdag 28 november van 20 tot 22 uur: opening door minister Mare Galle. Boekenstands; Boekhandel De Kern, Culturele Cen trale, Jongsocialisten, S.V.V A T B De Natuurvrien den, Oxfam-Wereldwinkel. A B V.V. C.G.S.O., Hak, Wetswinkel, Amnesty International. Masereelfonds, Humanistisch Verbond. Info: zaterdagavond 29 november: diamontage De Moervaart zoals wij die zagen. Openingsuren: vrijdag van 20 tot 22 uur; zaterdag 29 november van 15 tot 21 uur; zondag 30 november van 10 tot 12 uur en van 15 tot 20 uur. Vrijdag 28 november te 20 uur in de Feestzaal van het Stadhuis: St. Ceciliakoncert door de Koninklijke Har monie Al Groeiend Bloeiend, met werken van Bender, De Mersman, Weber, Benoit, Ponchielli, Tschaikows- ky, en Van Laer. Klarinet-soli door William Ruyssinck en Freddy Van Laer. Vokaal optreden van Luk De Mot, op de piano begeleid door Chris Crombeen. Zondag 30 november te 11 uur in de St. Martinuskerk. ter gelegenheid van de St. Cecilia viering: Eucharis tieviering en uitvoering van werken van Gounod door de harmonie en door Chris Crombeen op het orgel. Op vrijdag 5 en 19 december telkens te 20 uur in Jeugdhuis Terlinden. Raffelgemstraat 8 te Aalst zal prof. W. Luyten in een tweedelige kursus de historiek van de Vlaamse Beweging schetsen vanaf 1830, met nadien gelegenheid tot het stellen van allerhande vragen. De kursus kost 20 frank, de toegang is gratis. Vrijdag 28. zaterdag 29. zondag 30 november en maandag 1 december, telkens om 20 uur in de feestzaal Moorselbaan te Aalst «Hoger Op» speelt «Huis op de rats» van Georges Batson. Regie: Herman Larcher.,*, Zaterdag 29 november om 20.30 uur in de zaal 't Kapelleken «Het Verhoor» van Peter De Baan door teater Malpertus-Tielt. Organisatie: Teater Lanseloet Aalst m.m.v. het be stuur voor Volksontwikkeling.^ Zaterdag 29 november en zondag 30 november en zaterdag 6 december 1980 telkens om 20 uur stipt, «Wacht tot het donker is» van Frederic Knott in de regie van Vic Moeremans. in zaal De Kring. H. Hart, Dr. De Moorstraat 104 te Aalst. Organisatie: «Nieuw Leven», Vrijdag 5, zaterdag 6 en zondag 7 december in de Patronaatszaal te Hof stade, voert «Vast als Eik» van Marc Gilbert Savrajon «De kinderen van Edward» op. Zaterdag 6, zondag 7 en maandag 8 december in de Stadsschouwburg. Vredeplein, Aalst: «Een bruid komt op bezoek» van Stewart Olivier en M.G. Middle- ton, in een vertolking van «Voor Taal en Vrijheid». Tentoonstellingen Van zaterdag 29 november in galerij S65. Spaarzaam heidstraat 65 te Aalst, tentoonstelling van de werken van de Griekse beeldhouwer Fotis Chatziioannidis. De galerij is toegankelijk van 14 tot 19 uur. op zon- en feestdagen van 10 tot 19 uur. Maandag en dinsdag gesloten. Tot 25 januari 1981. Tot 30 november in de Belfortkelder, Grote Markt Aalst, tentoonstelling van de werken van dichter- kunstschilder Fons Macharis. Openingsuren: elke dag van 9 tot 12 uur en van 14 tot 17 uur. Tot 7 december in galerij Pieter Coucke, Molenstraat 44, Aalst, Walter Schelfhout exposeert schilderijen, objekten, gouaches en tekeningen. Alle dagen van 10 tot 12 uur en van 14.30 uur tot 18.30 uur open. Zondag gesloten. Op woensdag 19 november vond in de feestzaal van het HRITO te Aalst een opvoering van Simon Carmiggelts «Bemoei je d'r niet mee» plaats. Gerd De Ley en Lea Cousin brachten de kursiefjes van bovengenoemd auteur op een subtiele wijze op de planken. Door de konkurrentie van de voetbalwedstrijd Belgie - Nederland was er jammer genoeg niet het grote aantal toeschouwers aanwezig. Humor, tragi-komische situaties, melancholie, zingen en voordra gen; het zat allemaal verpakt in één en hetzelfde pro gramma. In het eerste deel waren het vooral «Intervieuw met een politikus» en «De heer Bak ker» die voor wat betreft het lachwekkende gedeelte het gewenste niveau haalden. Moraliserender van aard waren, in het eerste deel «Praten» en in het tweede bedrijf «Brief aan een vrien- In het kader van 500 jaar Sint-Martinusviering wos het vorige zondag aan het Erembode gemse A Capello-koor o.l.v. dhr A Bourlon om de eucharistieviering op te luisteren Het werd een knoppe opvoering. Door technische omstandigheden kon onze recensent niet aanwezig zijn om een verslag neer te pennen Hiervoor onze verontschuldigingen (Per) din». Met een zoetgevooisde stem bracht Lea Cousin een zestal liedjes op een zachte manier naar voor. Beide ak- teurs schakelden ook moei teloos over van het ABN naar het Amsterdams en het plat «Antwaarps». Om der gelijke volmaaktheid te ver krijgen moeten beiden uit stekend op elkaar zijn afge stemd. Dat was dan ook een feit. Geen enkele hapering niet de minste tegenstrijdig heid viel in hun optreden te noteren. Het publiek bleef geboeid toekijken omdat het meestal stukjes waren, zo maar uit het dagelijkse le ven gegrepen. Dat is de sterkte van Simon Carmiggelt. Een doodge woon sterveling vertelt hem iets en daaruit distileert hij een verhaal. Bijna telken male kan men zich, als toe schouwer, verplaatsen in één van de situaties die op de scène worden uitge beeld. Zowel auteur als re gisseur^ Walter Merhottein. anticiperen zeer goed op het dagelijkse bestaan. Er werd niet doorgedromd op één en hetzelfde stramien; nee er was ruime afwisseling in de verschillende figuraties. Nu eens een oud en aan geestelijke degeneratie on derworpen iemand, dan weer een frivool en van le venslust borrelend type. Renaat Gits De muzikale weelde in deze stad is wel bijzonder groot. Je kan niet alleen zondag na zondag in de Sint-Martinuskerk een artiestenmis bijwonen, nu zijn de zaterdagen ook al ingeschakeld. Zo was vorige week het Kortrijks Gemengd Koor te gast. De reden van die aanwezigheid is wellicht te zoeken bij de huidige dirigent. Rudi Tas. Aalstenaar uit Moorsel, orgelleraar en dirigent van het Moorsels «Canti- corumkoor» leidde het honderdkoppig Kortrijks gezelschap in een mis van Lemmens. Herman Toelstraete, oud-dirigent van het koor was er ook bij. Hij nam plaats achter het orgel en zou de show stelen door een unieke keuze van orgelwerken. Zijn mening over het instrument zelf hebben we niet gehoord. Herman Roelstraete is een begenadigd man. Hij is zelfs meer: hij is de spreekwoor delijke uitzondering op de meer dan bevestigde regel dat hedendaagse componis ten nooit aan hun trekken komen. Zo is in deze stad, van zijn hand dit jaar koor werk voor kleine en grote bezetting, kamermuziek, or gelmuziek en werk voor bla zers te horen geweest. Zijn oeuvre is dankbaar, maar niet eenvoudig. Het is ook de enige Vlaamse compo nist (met uitzondering van Renaat Mores, maar die uit voering draagt een huideka rakter) die met een Mis in de viering van de Sint-Marti nuskerk ingeschakeld werd. Hij tekent ook voor de be werking voor gemengd koor en orgel van het Lemmens- werk, dat oorspronkelijk voor mannenkoor geschre ven werd. Rudi Tas. zoals vele jongen mensen, gebeten door de zang en dirigeermicrobe heeft het koor nog maar een paar maanden onder de vleugels. Als ik de geloofs brieven en het programma voor het najaar geloven mag is de «leerling met alge meenheid van stemmen tot «meester» aanvaard. Over de mis zelf valt weinig uit te diepen. Het is een typische creatie van zijn tijd, waarbij het woord «Vlaams» dat de laatste tijd af en toe schuchter geci teerd wordt, beter ingeslikt wordt. Het werk als een ab soluut hoogtepunt uit de misliteratuur of uit Lem mens' ceuvre beschouwen is wellicht overdreven. Het is bijzonder moeilijk om een thematische leidraad in de constructie te vinden. Zo is het Kyrie duidelijk in de rus tige kerkstijl die later het «Perosi-etiket» opgekleefd zal worden. Het Gloria is heel klassiek, charmerend met vermijden van dissone- rende passages, behaaglijk heid maar geen blijvende diepte, het Sanctus is een modeleerstudie en het Ag nus Dei een crescendo-oefe ning op een eenvoudig klim mende stuwing. Rudi Tas hield zijn troepen in dit werk, dat een zeker gevaar voor laaiende pathetiek in houdt op elk ogenblik stevig onder de knie. De tenoren onderscheidden zich door een bijzondere gaafheid, en de sopranen door het geprofileerd graze- ren. De klank van het groots opgezet geheel komt ook in de strengere pianissimi als uiterst evenwichtig voor. Dat het om een integrale Vlaamse mis gaat wordt duidelijk in de tussenzanger Tinei is er met breed uitge spannen massazang. met de nodige knipoogjes naar Bruckner. De ervaring van romantische koorzang kan doorgetrokken worden naar het «Lied ter eer van Sint- Maarten» van Mores, een lied dat amper een week geleden uit de mond van 1 Cantate Domino klonk. Hoe de benadering van een werk stempel van de dirigent kan dragen ie hier weer duide lijk geïllustreerd. Als u er niet was, en het Kortrijks Gemengd koor loopt nog eens aan, moet U er beslist naar toe. F.C. Het Sint-Martinuskoor o.l.v. E.H, Ghijs. (Per)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1980 | | pagina 16