erembodegem «Ik hoop dat we goed zullen samenwerken...» PE TROUBADOURS Nieuwe onderpastoor in Erembodegem: Filatelieklub Dendria Konsert van St.-Cecilia Erembodegem in vernieuwd lokaal Op 14 september werd er afscheid genomen van onderpas toor Jozef Eeman, die door de bisschop van Gent benoemd werd tot onderpastoor van de Dekanale kerk van St. Pietersbanden te Hamme. Intussen werd E.H. André Bauters aangesteld tot medepas toor van onze Erembodegemse O.L.Vrouw Hemelvaartpa- rochie. De kersverse onderpastoor van Erembodegem maakte tijdens een karwijtje in zijn woning (Kerkstraat 4) een ongelukkige val van de ladder mee, zodat hij met zijn twee gebroken polsen noodgedwongen naar zijn geboorte plaats Oudenaarde moest terug keren. Verleden week-end kwam hij echter terug naar Erembodegem, waar hij graag «De Voorpost» te woord stond in een eksklusief inter- Bij de eerste kennismaking bleek de nieuwe onderpas toor een vlotte prater. Op de vraag of hij enkele foto's van hem wou ter beschikking stellen voor dit weekblad, antwoordde hij dat hij zich niet graag zag op een foto. Voor een gesprek was hij wel te vinden. Als intervie wer had je het gemakkelijk, je vuurde enkele vragen op hem af, er volgde een kwart minuut stilte (alsof hij het antwoord eerst voor zichzelf formuleerde) en dan volgt het antwoord in lange vol zinnen met nauwelijks een hapering. En na een half uurtje draaide je het bandje van je kassetterecorder om... Vertel eens wat meer over jezelf. Waar ben je geboren, waar heb je je jeugd doorge bracht enz... Ik ben geboren in Zingem bij Oudenaarde. Over mijn pril le jeugd herinner ik mij bitter weinig. Ik liep school in het Technisch Instituut St. Lucas en ging van daaruit op zes tienjarige leeftijd werken in een tekstielbedrijf tot 1970 (toen ging die firma over kop). Ik veranderde dus van werkkring en ging werken in een autobedrijf. Dit werk hield ik slechts vijf jaar vol, wegens de enorme verve lende uurregeling. Ik keerde terug tot mijn eerste 'liefde', een tekstielbedrijf, en dit tot m'n drieëntwintigste. En dan ben je in het semina rie gegaan? fgee j|< heb m'n priesteropleiding niet gekre gen langs de traditionele weg van het seminarie. Ik trok wel naar Antwerpen, naar het nieuwe C.P.R.L. (Centrum voor priesteroplei ding op rijpere leeftijd) waar ik veel goed had horen over vertellen. Wat houdt C.P.R.L. eigenlijk in? Wat zijn de verschilpun ten met het klassieke semi narie? Dat centrum voor priester opleiding op rijpere leeftijd is een nieuwe opleiding; het staat volledig open voor mensen, die de leeftijd van 22 al overschreden hebben. Deze jongemannen kunnen dan tijdens het week-end van vrijdagavond tot zon dagmiddag (om de 14 da gen) les volgen en studeren in dit centrum; 2 jaar filoso fie, plus 2 jaar theologie en de laatste 2 jaar gaat men op stage in een parochie of in een school of in een arbei dersmidden. Daarbij moeten we dan ook nog vanaf don derdagmorgen tot zondag middag in Antwerpen les volgen. Waar heb jij dan stage gevolgd? Ik leerde m'n vak kennen op de parochie van O.L. Vrouw van Zeven Weeën in Zele. Was je dan al gewijd? Nee dat was nog altijd een proeftijd, D.W.Z. in plaats van opgesloten te zitten in een seminarie, zijn wij inge schakeld in een parochie en we kunnen a.h.w. zien of ons dit wel past. Gaat dat, ja of nee? Je zou het kunnen noe men dat wij er de smaak te pakken kregen. De andere priesters (langs het semina rie) doen dit niet, zij zijn ook wel verbonden aan een pa rochie, maar niet zo strikt als ik het zo mag zeggen. Vind je jouw richting dan beter? Ik zou zeggen langs de ene kant wel en langs de andere kant ook niet. Maar er zijn toch wel enkele voor- of nadelen? Wij leven al twee jaar in een parochie en begrijpen dan ook beter wat dat inhoudt. Maar we kunnen onze dagen helemaal niet inrichten. We hebben dan ook geen vaste plannen, maar altijd drukke dagen. Plannen maken voor de volgende dagen gaat moeilijk, want als er iemand aanbelt kan je hem onmoge lijk de deur op zijn neus gooien, bij manier van spre ken. En dat vindt ik wel een beetje vervelend. Maar ja, daarmee moeten we maar leren leven. Je hoort zo wel ss zeggen: «gij zijt meneer pastoor, of meneer de on derpastoor op onze paro chie, dus is nu alles voor u.» Dat is helemaal niet waar; Want nu is alles voor de mensen, ik kan niet nee zeg gen als er iemand komt. Komen er dan nog veel men sen op bezoek bij de (onder pastoor? Hier in Erembodegem weet ik dat niet. Ik ben hier nog maar pas. Wat zijn zo de eerste indruk ken van Erembodegem? Tja (aarzeling)... m'n eerste indruk bijvoorbeeld in ver gelijking met mijn vorige pa rochie is Erembodegem veel groter. De mentaliteit van deze mensen ken ik (nog) niet. Ik ben hier nog niet volledig ingeburgerd, dus kan ik hier ook moeilijk op antwoorden. Maar Erembo degem lijkt me wel fijn, het gevoel dat ik hier heb lijkt mij wel positief. Heb je mee de keuze be paald van de parochie? Ik heb wel een paar verlan gens mogen uitdrukken. Ik bedoel dus... mensen die zich willen daadwerkelijk in zetten voor de arbeid en de arbeiders, zoals ik, die moet men niet gaan plaatsen op een parochie waar men uit sluitend of voor het overgro te deel kaderpersoneel of hoger gestudeerden vindt. Ik heb gezegd: «Ik voel mij be- Onderpastoor André Bauters (Per) ter thuis bij arbeiders». Van uit mijn achtergrond kan ik beter met die mensen over weg en daarmee werd-dan ook rekening gehouden. Zal je dan de positie van de arbeiders kunnen verbe teren? Nee, nee. Kan je er dan iets aan doen? Of ik er iets kan aan dpen, dat weet ik niet, maar we kunnen het toch altijd pro beren. Is het niet zo dat de arbeider in het algemeen een beetje vijandig staat tegen de kerk? (aarzelend) Ja... maar dat is een algemeen verschijnsel. Ik wil er zeker iets aan doen, maar alle voorzichtigheid is hier nodig. Ik zou willen dat mensen die christelijk zijn, zo blijven en mensen die niet-christelijk zijn, die ook te respekteren. Ik wil ze niet dwingen, want daarvoor ben ik hier niet, iedereen moet zijn vrijheid kunnen be houden. Maar om op uw vraag terug te komen «kunnen we iets doen aan de netelige situatie van de arbeider» zou ik wil len antwoorden dat ik het hoop, niet alleen voor de arbeiders maar voor ieder een. Hoe ziet u hier in Erembode gem uw taak? Ik zal proberen het christelijk geloof, waarmee ik volko men gelukkig ben, door te geven aan de mensen. Ik zal een voorbeeld zijn van wat het christendom inhoudt en wat het kan betekenen voor de mens, als ik het zo sterk mag uitdrukken. U spreekt over het christe lijk geloof en het christen dom, wat betekent dit pre cies voor u? Dit is een vraag die met gans het leven in verband staat, het is zoals een batterij, als een bron, waaruit je naar hartelust kan putten en als een oase, waar je rust kan vinden. Het is niet altijd ge makkelijk om in het dagelijk se leven te staan en om in die vele moeilijke momen ten er toch nog een stuk bovenop te komen en blij te zijn. Het christelijk geloof schenkt mij het vertrouwen dat ik steeds op iemand kan rekenen. Vanuit het chris tendom leer ik ook leven met alles op aarde. Tevens ont vang ik een grote steun uit het christendom om de goeie momenten te bewaren en de slechte momenten te aanvaarden zoals zij komen. Hoe heb je jouw roeping op latere leeftijd ervaren. Was het als een licht uit de hemel? Nee, dat zeker niet. Het is zeer langzaam gekomen. Mijn roeping ging uit van de vraag, die iedere mens zich wel eens stelt: «op welke manier wil ik mijn leven uit bouwen?» En dat was dan voor mij het priester-zijn. Was dit voor jou een moeilij ke stap? Feitelijk was het géén moei lijke stap, omdat men deze grote stap geleidelijk aan zet. Ik was als een kind dat leerde lopen, met vallen en opstaan. Eerst hoorde ik van die oprichting van C.P.R.L. In 't begin ging ik er met veel enthousiasme tegenaan. Maar nadien ga je weer twij felen. Het is een op-stap- gaan met de Heer. Op het moment van de priesterwij ding, is men nog niet vol groeid. Dan pas is het een begin. Ik ben steeds aan het groeien. Hoe zou je jouw leven uitge bouwd hebben zonder de C.P.R.L? Het zou nog moeilijker ge weest zijn, maar ik zou toch ook priester geworden zijn. Hoe zit het eigenlijk met het aantal roepingen? Er zijn er minder dan vroe ger, dat kunnen we met ont kennen. Ik zal niet zeggen dat ik weet waar de oorzaak ligt, maar ik denk toch dat het iets te maken heeft met de grotere hoeveelheid vrije tijd en ook met de groeiende welstand, omdat men hierbij nogal gauw het gevoel krijgt dat men alles kan, men heeft dan helemaal geen vrienden of goede buren meer nodig. De mens gaat dan duidelijk meer egoïstisch leven, alles op zijn eigen. Daartegenover is het christendom ik en de anderen, of beter de ande ren en ik. Wat vind je van het geloof van onze maatschappij? Ik zou dit willen zeggen: mensen die nu geloven en iedereen gelooft, maar er is een verschil in wat men juist gelooft durven dit meer zeggen en ze zijn er ook meer persoonlijk in ge worden. Is er dan een zekere vooruit gang merkbaar? Ik zou zeggen van ja, in kwa liteit zeker, maar de kwanti teit, dat is wat anders. Maar is de kwaliteit dan niet het belangrijkste? Tja, dat weet ik niet (zit er een beetje glimlachend bij). Dat kan wel. Maar dat zal wel de toekomst uitwijzen. U spreekt hier over de toe komst. Hoe is uw vizie op de toekomst? Voor de toekomst ben ik een stukje pessimistisch, als wij niet dringend onze houding tegenover onze medemen sen zullen veranderen, als wij altijd met de houding van 'ik alleen ben belangrijk' rondlopen, dan zie ik het ei genlijk niet meer zo goed zitten. Maar ik ben gelukkig ook nog voor tfen stuk optimis tisch ingesteld: ik ben ervan overtuigd dat de mens in zichzelf, maar ook in het christendom de kracht zal vinden om onze wereld enigszins bewoonbaar en aangenaam te maken. Dus ik ben een 'zwartkijker' als het hier niet verandert, want dan zal de liefde verdwijnen. En liefde is een woord waar zo veel over geschreven en c sproken wordt, maar toch maar zo weinig beleefd wordt. Heb je voor Erembodegem speciale projekten in 't voor uitzicht? Nee, voorlopig nog niet. Tenslotte als laatste vraaa: Wat kunnen de mensen van u nog verwachten? Ik zou dit willen zeggen: «Mijn innigste hoop is dat we samen goed zullen kun nen opschieten met elkaar. Het gaat niet orn mijn eigen gedacht of om hun eigen gedachten, maar wel om het feit dat we samen hoeven te werken.» J.D.E Postzegels ruilen, bestuderen, onderhands verkopen. Een boeiende bezigheid. (Per) Jong en oud geïntereseerd in de filatelie. (Pet) 8 - 28.11.1980 - De Voorpost 'Een honderdtal kinderen keken vol spanning en meeleven naar de ottraktie van de namiddag: poppenkast. (Per) Gespreks- en gebedsavond Op vrijdag 28 november gaat er in de parochiekerk St.- Jozef van Terjoden een gespreks- en gebedsavond door rond het thema Benedictus voor jonge mensen en volwassenen. Begeleider van deze interessante avond is Dom Joris, Pater Van Affligem. Aanv^pg 20uur. St.-Elooisviering Landelijke Gilde Dinsdag 2 december wordt de jaarlijkse feestdag vooi alle vrienden van de landelijke gilde. Programma 9u: Eucharistieviering in OL Vrouwekerk 12u30: Feestmaaltijd in het Gerstenhof (prijs: 220 fr./ persoon). 's Avonds prettige pensenkermis en gezellig samen zijn (prijs: 80 fr./persoon). Voor deze denderende en ontspannende dag kan men vooraf intekenen bij Frans De Wit, Welleweg Erembo degem. Bond van Grote en Jonge Gezinnen Op zaterdag 29 november gaat de algemene feestver- gadering door te 18u45 stipt in het Parochiehuis Erembodegem Centrum. Op het welgevuld programma prijken een gezellige kofietafel met krente- en roomkoeken; daarna een toespraak van de gastspreker Staf Scheerlinck en de bestuursverkiezing. Tenslotte de hoofdbrok van de avond met optreden van Jan Houben met zijn geva rieerd programma. Tussenin reuzetombola met waar devolle prijzen. Prijs: 50 fr./persoon of 180 fr./gezin. Davidsfonds: Filmavond Op vrijdag 4 december vértoont de Davidsfonds- afdeling Erembodegem in de parochiezaal van Erem bodegem Centrum de interessante film Coming Home van Hal Ashby met o.a. Jane Fonda. Nadien volgt een paneelgesprek. Aanvang 20u. Allen welkom! Toneelopvoering Op zondag 30 november gaat er een toneelopvoering door in de parochiezaal van Erembodegem Centrum. De organisatie is in handen van de gemeenteschool. Aanvang 14 uur. Toneelliefhebbers, allen op post! Tweede jaar catechese De ouders worden vriendelijk uitgenodigd op een ouderavond, met de bedoeling de ouders dichter bij elkaar te brengen maar ook dichter bij de belevenis van hun kinderen tijdens de catechese als groei naar de plechtige kommunie. Deze avond gaat door, voor de ouders wiens kinderen deel uitmaken van de groepjes 6 tot en met 10, op vrijdag 28 november en, voor de ouders van de groepjes 11 tot en met 14, op vrijdag 5 december. Als je echter belet bent op die bepaalde avond mag je gerust de andere avond kiezen. V.T.B.-nieuws Erembodegem Op zondag 30 november gaat in de herberg «Rem brandt» een boeiende en tevens leerrijke diavoorstel ling door. De onderwerpen zijn de reizen naar de Provence van 19 juli en naar Praag-Wenen-Boedapest van 6 september. Samenkomst om 14u30 stipt! V.T.B.-nieuws Erembodegem Op donderdag 4 december toont Petro De Smedt ons aan de hand van een prachtige dia-avond het land Rusland met zijn vele aspekten Deze interessante avond gaat door in de zaal van het gemeentehuis van Erembodegem (Centrum) en dit om 20.00 uur (stipt). Ingang vrij! V.U. Afdeling Erembodegem Op vrijdag 28 november organiseert het (aftredend) bestuur van de V.U.-afdeling Erembodegem de verkie zing tot nieuw bestuur. Deze verkiezing gaat door in de zaal van de herberg «Rembrandt» van 20 tot 23 uur. K.A.V. Erembodegem K.A.V.-afdeling Erembodegem gaat voortaan weke lijks zwemmen in het stedelijk zwembad van Aalst (Capucienenlaan). Alle sportieve dames (en heren) worden verwacht iedere dinsdag van 18 tot 18u45. Deelname in de onkosten: 25 fr. beurt. K.A.V.-afdeling Erembodegem Op zondag 7 december gaat in het parochiehuis van Erembodegem Centrum de jaarlijkse feestvergadering door met als welgevuld programma; onthaal en wel kom, koffie en gebak, ontspanning, K.A.V. vroeger en nu, inleiding «Ik leef maar niet alleen» door Mevr D'Hondt Paula van Opdenbosch en reuzetombola naar waardevolle prijzen. Aanvang 14u30 Inschrijvingen vóór 2 december. Prijs 100 fr Aandacht!!! Alle verenigingen die data willen voorbehouden voor het parochiehuis of crypte van Erembodegem Cen trum voor 1981 worden verzocht zó vlug mogelijk kontakt op te nemen met onderpastoor A. Vinck of met onderpastoor A. Bauters (teneinde de kalender voor volgend jaar vast te leggen). Koninklijke Fanfare «Ste Cecilia» Erembodegem Het bestuur van de Koninklijke fanfare «Ste - Cecilia» hoopt u te mogen verwelkomen op het 126e Ste Ceciliafeest, dat zal doorgaan op zaterdag 29 novem ber 1980. Proramma: 15u (stipt): Bijeenkomst in het lokaal 15.15u: wandelconcert door de gemeente en bezoek aan de deelnemende herbergiers. 18.30u; Banket (jdb) Het i Fanft de zi groei talrijl reed: ook Cecil uitge Welli voor: voor duidi moei In ai ten - heefi om grarr in d zuivt ver en hi lichti peld sen men Reec de I kwar avon in b Zo b Johc Griej I Verd Ross gran volk: klass leen kwaï moe het 1 Bij d prog woo Bert gest wiss com naar siekt re o weri Iden Elk i resu voel wog leide van vern het kaal han< plaa op c zich uitgi moe voel zoal: ang: in zi ren siaa en c dich wille dan gew zijn voel en r tot weri Gevy proc een vooi nior Wicl kom in h muz uit bi lijk popi com Altir Dat het traditioneel Ceciliakoncert van de «Koninklijke Fanfare St. Cecilia» Erembodegem in het «Liberaal Huis» minder volk trok dan gewoonlijk zal zeker niet aan het programma hebben gelegen. Wel aan het ultra-slechte weder dat quasi alle organisatoren van festiviteiten verle den zaterdag een pad in de korf zette. Toch kon voorzitter Florian Herzeel zich nog in een relatief goede opkomst verheugen waaronder uiteraard ex-sche- pen Gilbert Bourlon en vooraanstaanden van de «Oude Garde», «de Symfonie» en de muziekmaatschappij van Teralfene. Dirigent Raymond Merckx, die achteraf voor het puik optreden van zijn maat schappij in de bloemen zou worden gezet, letterlijk en figuurlijk, had gezorgd voor een programma dat ieder een kon aanspreken. Na de denderende «King Size»- mars kwam de zaal reeds dadelijk in de goede stem ming met de zo meeslepen de «Robert Stolz' sukses- sen» in een arrangement van M. Everaerts. Ook het klassieke genre kwam aan bod en dan nog wel met een solo voor het edele instrument bij uitstek, de tuba. «Récit et Air de Jérusalem» van Verdi werd keurig gespeeld door Willy Vertongen, niet meer aan zijn proefstuk voor een der gelijk optreden. Deel I werd dan besloten met een werkelijke marspa rade, «Colonel Bogey op Pa rade» van Kenneth J. Alford waarbij niet alleen de beken de mars «Colonel Bogey» aan bod kwam doch een ganse reeks meeslepende en entrainante marsen van dezfelfde auteur waarbij de piccolo zorgde voor een knalprestatie. Deel II bracht na een obsede rend «Espana Cani» vier Amerikaanse suksessen waarbij menigeen de lust tot meeneuriën bekroop. Van Gershwin «A Foggy day» en het overbekende «Summer time» uit «Porgy and Bess», melodieus tot en met en ver der de hoofdtema's uit «The Godfather» en «Love story». Na een geslaagde medley «Mexican Trumpets» werd het koncert afgerond met de daverende mars «El Ca- pitan». Pierre Luyts, die zoals ge woonlijk keurig de presenta tie verzorgde, deinsde er niet voor terug even de vin ger te leggen in een open wonde. Hij betreurde dan ook, en met hem zeer veel muziekliefhebbers, dat de vele centen die worden ge spendeerd aan de opleiding van de jeugd tot volslagen muzikanten via de Aalsterse muziekakademie met haar fi lialen, zo weinig versterking bracht aan de plaatselijk praktiserende muziekvereni gingen. Kleeft bij sommige mensen op de naam «muzikant» nog steeds het odium «drinke broer»? Of denken de jonge musici dat het hen schade zal berokkenen daadwerke lijk in de muziekverenigin gen mee te spelen? Of zijn ze misschien zo wei nig sociaal voelend dat ze liever geen Melden we, na dit eerder negatief intermez zo, nog een vreugdevolle noot: het koncert ging im mers door in een helemaal vernieuwde zaal waarbij ook de up to date verwarming niet was vergeten. Als we weten dat dit dan het werk is van een aantal leden, en be stuursleden, tijdens hun vrije uren, verdient zulks een pluim te meer. Dus toch een slot «in majeur». LH

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1980 | | pagina 8