UITAGENDA
Kunstschilder
Pros Putteman
in Belfortkelder
Maurice De Clercq in stilte begraven
LOS SEVILLANOS
IN «CENTRO HOGAR
CERVANTES»
Dan Pawson
Artesan Hall
Stompers
verzuipen
hun talent!
16 - 5.12.1980 - De Voorpost
'uchateau, kon-F
het kunstpatri-j
de Senaat, zalg
'an Pros Putte-f
Eh La Bas!, met de bekende
creoolvocal door Dan Paw-
son. Er word ook nog even
gedacht aan een herstellen
de vriend Henri met Oh,
How I Miss You Tonight.
Professor Longhair's «Go To
The Mardi Gras» krijgt een
grandioze gitaarsolo van
Clinton gebruik makend
van het wa-wa pedaal.
Jan Van Acoleyen wordt uit
genodigd aan de drums en
Dave Senior zit mee aan met
zijn trombone voor de grote
klassieker Hindustan. Even
gaan we de poptoer op met
een mooie versie van When
I'm Sixty Four.
The Bourdbon Street Para
de, Careless Love en Jamba-
laya blijven nog zeer goede
jazz; daarna is het finaal uit.
Tussen de tweede en de der
de set in blijven de Stom
pers, geholpen door Mauri-
ce-en-vrienden mateloos
drinken; Maurice vindt het
bovendien nodig «en pas-
kers; in zulke mate aai ae
inrichters moesten tussen
komen om hier paal en perk
aan te stellen!
In de derde set krijgen we
dan ook het droevige
schouwspel te zien en te ho
ren van een totale afgang
zowel muzikaal als op men
selijk vlak. Muzikanten die
hun instrumenten, bewegin
gen en taal niet meer be
heersen. Een klap in het ge
zicht van de inrichters, het
publiek en alle kollega-jazz-
musici. Phil Arijs heeft ge
past en kordaat gereageerd
met een vroegtijdig einde te
stellen aan dit cirkus. Het
ontgoochelende einde van
wat een goed konsert had
moeten worden.
Nochtans treft de inrichters
zeker geen blaam, niemand
kon dit voorzien.
The Crazy Bol Jazz Kafé
heeft haar publiek al zoveel
goede momenten bezorgd
dat wij ervan overtuiad ziin
Colin Sledgeley, overtuigend banjospeler. (Per)
sant» het publiek zwaar te dat de herinnering daaraan
beledigen. The Stompers uiteindelijk de bovenhand
gedragen zich als Engelse zal halen!
voetbalsupporters en dito Hou vol. Crazy Bol.
WltZt-bierfeesten bezoe- Willy Schuyten
Te Oordegem-Lede is op 21 november de kunstenaar
Maurice De Clercq overleden. De burgerlijke begrafenis
heeft in alle stilte op 26 november plaatsgegrepen. De as
werd verstrooid. De buitenwereld werd pas achteraf via
vrienden op de hoogte gesteld van dit onverwachte over
lijden.
Maurice De Clercq is gebo
ren te Gent op 2 augustus
1918. Zijn eerste grote per
soonlijke tentoonstelling
hield hij in het Stedelijk Mu-
zeum van Sint-Niklaas in
1943. Van dan af bouwde hij
aan een schitterende kun
stenaarsloopbaan
Tussen die periode en 1957
nam hij deel aan meerdere
tentoonstellingen met een
internationale weerklank.
Werken van hem werden op
genomen in de tent; «Propo
sition pour un Jardin» van
de beruchte Parijse galerie
Le Soleil Dans La Tétè. De
Clercq maakte in die tijd
prachtige assemblages en
reliëfs van auto-onderdelen.
Hij maakte ook kortstondig
deel uit van de beweging
«Nouveau Realisme» rond
de criticus Pierre Restany
In 1957 werd zijn werk ge
toond in de bekende Gentse
galerie Parnasse, een jaar
later gevolgd door de avant-
garde kring Celbeton in
Dendermonde en Galerie
les Contemporains te Brus
sel. Hij expozeerde met een
grote regelmaat in galerijen
als 't Venster te Rotterdam,
Zunini te Parijs, Caryatide
te Brussel, New Reform te
Aalst, Esschius te Diest en
Pro Arte te Genève. Hij nam
deel aan een massa groeps
tentoonstellingen. Zo onder
meer in het Muzeum Boy
mans Van Beuningen te Rot
terdam, «Veloscopie» in het
Casino te Knokke, Pilchri
Studio te Den Haag en
«Kunstformatief Aalst» in
het stedelijk Muzeum Oud-
Hospitaal.
Maurice De Clercq is lid van
de CSC-werkgroep Kunst
van De Rank in Aalst.
De laatste jaren werkte hij
vooral met het hyperrealis-
me. Dat is een aktuele
kunststrekking waarbij een
grote nauwkeurigheid op de
voorgrond treedt.
Roger D'Hondt schreef over
zijn werk in De Voorpost van
3 maart 1978 het volgende:
«Het groepje Belgische hy
perrealistische kunstenaars
heeft zich een eigen identi
teit gegeven. Het werk van
Maurice De Clercq bijv. kan
moeilijk met het Amerikaan
se effekt vergeleken wor
den. Het geeft een eigen
strikt persoonlijke vizie
weer. De onderwerpen zijn
verscheiden.»
Jan Emiel Daele schreef in
een katalogus: En dit
proces van vizualizeren met
en door de eigen schilder
kunstige elementen is voor
Maurice De Clercq, net als
voor de bewust genietende
kijker, een onophoudelijke
bron tot kreatief exploreren
van het plastische avon
tuur.»
In het Kultureel Centrum te
Lede werd vorig jaar een
kleine retrospektieve aan
zijn werk gewijd naar aan
leiding van zijn 60ste ver
jaardag.
JAZZ kafé
Vrijdag 5 december om 20.30 u. in de Turnzaal van
de Brandweerkazerne, Vrijheidstraat 55, Aalst:
Sint-Barbarakunstkonsert, ter gelegenheid van de
Sint-Barbaraviering 1980, door de Muziekkapel van
de Stedelijke Brandweer Aalst onder leiding van o/lt
Mare De Cock, kapelmeester.
Op het programma staan werken van R. Rodgers, A.
De Baeremaeker, J. Gade. J. Last. P. Leemans. D.
Belleflamme, R. Maxwell en W. Schootemeyer. in de
bewerking van Mare De Cock. Presentatie: Chris De
Naeyer.
Vrijdag 5 december gaat het C.M.B.V. Aalst-Centrum
naar het Nederlands Toneel Gent (N.T.G.) om er de
voorstelling van «Lieve Vrienden» van Reginald Rose
bij te wonen. Het is een produktie van K.N.S. Ant
werpen.
Woensdag 10 december te 19.45 uur in de Borse van
Amsterdam, Grote Markt te Aalst: voordracht door
mevr. Bep Fortuin met als thema: «Dialogeren van
mens tot mens. in tij en ontij».
Organisatie: C.M.B.V. Aalst-Centrum.
Vrijdag 12 december om 20 uur in de feestzaal van het
Hoger Rijksinstituut voor Technisch Onderwijs, Wel
vaartstraat 70 te Aalst biedt BRT 1 aan het Humanis
tisch Vrijzinnig Vormingswerk volgend programma
aan:
BRT-showuur met de BRT-Big Band o.l.v. Nico Gomez
en met volgende gasten:
Rita De Neve. Paul Roelandt. Wim Hogenkamp en
Chris Joris.
(Percussie); Ivo Pauwels en Magali Uytterhaegen
(sketches). Presentator: Paul Codde.
Zaterdag 6 december is het zover in het «Centro
Hogar Cervantes». Dit is de Spaanse klub uit de
Geraardsbergsestraat waar we voor een paar
maanden een reportage aan weiden. De Fla
menco groep «Los Sevillanos» treedt er vanaf
21 uur op. Niet alleen de Spaanse leden zijn
uitgenodigd, maar ook alle Aalstenaars. Het is
het ogenblik om eens terug te denken aan die
heerlijke Spaanse vakantie.
Calamares, sangria, paella, noem maar op heb
je er genoten en nu kan men het terug genieten.
Van 5 tot en met 18 december exposeert kunstschilder Pros
Putteman te Aalst in de Belfortkelder.
Wie het werk van Putteman
kent, en dan in eerste in
stantie zijn landschappen
waarin hij de eeuwige
kringloop der seizoenen
heeft uigebeeld. weet dat de
meeste doeken getuigen
van een fel en vurig palet.
Het beeld is er inderdaad
gehuld in een kleurenge-
waad zo stralend als men
het slechts in glasramen zou
kunnen verwachten. Om dit
effekt te bereiken gebruikt
Putteman nieuwe kleuren.
Voor wie ietwat huiverig zou
staan tegenover de aanwen
ding van nieuwe materie
willen we terloops herinne
ren aan het feit dat het niet
de eerste keer is dat in de
schilderkunst vernieuwing
wordt gebracht. Het moge
hier wellicht volstaan te ver
wijzen naar de evolutie vol
gend op het gebruik van
olieverf door Van Eyck. De
tenperaschildering, met
haar matte, gesmoorde tin
ten die toen in voege was
werd vervangen door stra
lende en schitterende kleu
ren van het nieuwe medium.
Bron in onze ogen, van de
praal en luister van de tafe
relen van onze primitieven.
In andere werken, vooral
dan in de figuren, geschil
derd op papier dat nadien
op een stevige drager wordt
gekleefd, keert Putteman de
kracht van dit stralend kolo
riet naar binnen. Het maakt
dan de indruk van in as
smeulend vuur, Het doet
denken aan mysterieuse
glanzen van oude ikonen
gekleed in een gewaad van
getaande. gepatineerde
kleuren. Het verleent aan de
voorstelling een ondertoon
van melancholie en bezin
ning.
Naast een zin voor vervorm
de vereenvoudiging en sty-
lering heeft Pros Putteman
duidelijk zijn grote liefde
voor kleur, felle, geweldige,
soms wreedaardige kleur,
getoond. Hierin, meer nog
dan in zijn tematiek, blijkt
zijn typisch Vlaams, aards-
gebonden en toch mystiek.
Los Sevillanos
De groep Los Sevillanos is samengesteld door
twee guitaristen, twee danseressen, een zanger
en één danser. Deze Flamenco groep wordt
geleid door guitarist-dichter Juanito Martin.
Momenteel vertoeven deze Spanjaarden in
Brussel maar traden reeds in de meeste Europe
se landen op evenals voor de televisie.
Voor onze Spaanse vrienden: «El grupo «Los
Sevillanos» esta compuesto de Dos Guiterrstas
Dos Bailaoros, Un Cantante y un Vailao este
grupo lo dirije el profesor de guitarra, poeta
Juanito Martin, este grupo flamenco es Interna-
cional y actua en todos los paises de Europa
como en pogramas televisivos».
Naast de heerlijke show dat wordt aangeboden
zullen we aan zeer ekonomische prijzen terug
kunnen genieten van typische Spaanse dranken
en gerechten. Echte sangria, Spaanse wijnen,
Fino Cherry en champagne worden er aangebo
den. Als gerechten zijn er voorzien: calamares,
Boquerones fritos e vinagre, Albondigas salsa.
Tortilla patatas, Bocadillos, gambas cocida, al-
mendras en acitunas.
Je zult je gewoon in Spanje wanen.
O ja, de ingang is gratis. Zorg dat je er vroeg bij
bent want er zal heel wat volk aanwezig zijn in
de Geraardsbergsestraat 45 te Aalst!
Vrijdag 12 december om 20 uur in de Feestzaal van
het stadhuis: Ceciliakonsert door de Aalsterse Post-
harmonie o.l.v. Edgard Branckaert, in samenwerking
met het koor Singhet Vro uit Hofstade, dat onder
leiding staat van Herman Timmerman.
Op het programma werken van Strauss, Stolz, Kallo,
Brahms en Preud'bomme.
Op vrijdag 19 december te 20 uur in Jeugdhuis
Terlinden, Raffelgemstraat 8 te Aalst zal prof. W.
Luyten in een tweedelige kursus de historiek van de
Vlaamse Beweging schetsen vanaf 1830, met nadien
gelegenheid tot het stellen van allerhande vragen.
De kursus kost 20 frank, de toegang is gratis.
Zaterdag 6 december 1980 om 20 uur stipt, «Wacht
tot het donker is» van Frederic Knott in de regie van
Vic Moeremans in zaal De Kring, H. Hart, Dr. De
Moorstraat 104 te Aalst.
Organisatie: «Nieuw Leven».
Vrijdag 5, zaterdag 6 en zondag 7 december in de
Patronaatszaal te Hofstade, voert «Vast als Eik» van
Marc Gilbert Savrajon «De kinderen van Edward» op.
Zaterdag 6, zondag 7 en maandag 8 december in de
Stadsschouwburg, Vredeplein. Aalst: «Een bruid
komt op bezoek» van Stewart Olivier en M.G. Middle-
ton, in een vertolking van «Voor Taal en Vrijheid».
Zaterdag 13 december om 20 uur in de Aalsterse
Stadsschouwburg, Vredeplein; debuteert «Tejater 80»
met «Zwijg kleine», een tragi-komedie van Fitzgerald
Kusz, gebracht in Aalsters dialekt en die handelt over
familiale spanningen tijdens een plechtige kommu-
niefeest.
Andere opvoeringen op zaterdag 13 en zondag 14
december, telkens te 20 uur.
TENTOONSTELLINGEN
Van maandag 1 tot en met vrijdag 12 december 1980 in
de Kredietbank, Grote Markt 2. Aalst:
Tentoonstelling: «150 jaar geldomloop in België».
Toegang gratis.
Open: alle dagen 9 tot 12.30 u en van 14 tot 16.30 u.
Vrijdag van 14 tot 19 u.
Organisatie: Kredietbank.
Tot 7 december in galerij Pieter Coucke, Molenstraat
44, Aalst, Walter Schelfhout exposeert schilderijen,
objekten, gouaches en tekeningen.
Alle dagen van 10 tot 12 u. en van 14.30 u. tot 18.30 u.
open.
Zondag gesloten.
Diepmenselijk gevoel in notuurgebonden oeuvre von Pros Putteman (Per)
temperament. kus Marcel Duchateau,
In aanwezigheid van Minis- servator van
te. Mare Galle zal schepen monium von de
Herman Roels de lentoon- de werken van pros
stelling openen op vrijdag S man bespreken,
december te 20 u. Kunstknti-
Aanvankelijk veelbelovend gestart, is het jongste konsert,
zondagavond 30 november, in The Crazy Bol Jazz Kafé
totaal uit de hand gelopen en uitgedraaid op een muzikale
flop; te wijten aan een onvoorzienbare en niet te stuiten
drankzucht van The Artesan Hall Stompers. Dan Pawson op
kop.
Nochtans een trompettist
van formaat die Dan Paw
son, één van de weinige Eu
ropeanen wier sound én fra
sering zeer dicht de New-
Orleans groten benadert,
zoniet evenaard. Zijn her
haalde studiereizen naar
New-Orleans zijn vrucht
baar geweest, hij heeft de
ziel (soul) van de New-Or-
leansjazz in zich en weet ze
over te dragen op zijn toe
hoorders. Zijn speelwijze is
ondermeer zeer sterk be
ïnvloed door Kid Thomas.
De bezetting van de Artesan
Heil Stom pers is sedert 1959
nagenoeg ongewijzigd ge
bleven: Stanley Stephens
trombone, Clinton Sedgley
elektrische gitaar en banjo.
Spur Spedding drums. Vroe
ger hoorde hierbij nog pia
nist Bob Barton, nu verhuisd
naar het Trevor Richards
Trio. Ook trombonist Dave
Senior zou bij hem zijn eer
ste noten geblazen hebben.
Senior zelf, aanwezig bij dit
konsert, verklaarde ons
trouwens veel geleerd te
hebben van trombonist
Stanley Stephens.
Zoals eerder gezegd kende
dit konsert een veelbeloven
de start met een eerste en
tweede set van muzikaal
hoog niveau.
Baby Face was voor ieder
een een opwarmertje, volg
de I'll String Along With You
door Dan opgedragen aan
Phil Arijs «The crossbow
champion». Het opgetogen
publiek kwam, op uitnodi
ging van Dan Pawson met
een aanzetten met enkele
verzoeknummers. Zo onder
meer het nu al traditionele
Sweet Georgia Brown, Dan
Pawson: «we hate this tu
ne»; deed het dan toch maar
en maakte er iets groots
van, met een opmerkelijke
elektrische gitaar solo door
Clinton Sedgeley.
Hierna gingen we de rumba-
toer op met een zwoele Ma
ma Inez met een gestopte
trompet intro door Dan Paw
son en een gpsmaakte banjo
solo van Clinton. Een blues
nummer, om wat op adem te
komen en we krijgen een
daverende Shake That
Thing; waarbij Dan Pawson
de daad bij het woord voegt
mits gebruik van een bie-
zonder attribuut bovenop
een «gekruide» vocal. Out In
The Cold Again schijnt een
geliefde ballade te zijn bij
engelse oude-stijl bands.
Alle duivels uit de hel wer
den opgeroepen voor Up
Jumped The «Duvel», sic
Dan Pawson; en swing was
troef.
De afwezigheid van klari
net, piano en bass wordt in
deze band niet gemist, zij
vormen (althans dan nog...)
een hecht geheel. Op geen
enkel ogenblik zijn er hiaten
in de totaal sound, toch een
zware opgave met slechts
twee frontlijn muzikanten.
The Crazy Bol werd onder
tussen «vereerd» met het be
zoek van een boven zijn
teewater verkerende Mauri
ce Van Eyck vergezeld van
Brusselse vrienden. Mauri
ce, jaren lang vaste waarde
van de Franse «Les Haricots
Rouges», mogelijk België's
beste oude-stijl jazz drum
mer. Er werd uitgebreid ken
nis gemaakt met de Artesan
Hall Stompers, begoten met
ongelooflijke hoeveelheden
Dan Pawson, op dat ogenblik nog tot zingen instaat... (Per)
Dan Pawson, going to the mardi gras parade, (Per)
bier.
Vanaf dat ogenblik gaat al
les snel bergaf, sfeer en mu
ziek worden geleidelijk let
terlijk kapot gemaakt door
het mateloos drinken van
Maurice, zijn vrienden en de
Stompers.
We krijgen nog een goede
tweede set met nummers als