Voor Taal en Vrijheid: «Een bruid komt op bezoek»: Traditionele afloop Driedaagse Willy Raes INTERNATIONALE TENTOONSTELLING IN «DARIUS» Voor koude winteravonden. De Voorpost - 19.12.1980 - 13 Het toneelgezelschap «Voor Taal en Vrijheid» bracht een hal! komische thriller die jammer genoeg een traditionele afloop kende. Wij nemen inderdaad het woord «jammer» in de mond omdat de spanning, die steunde op een humoristi sche ondertoon, daardoor gedeeltelijk werd verbroken. Inhoudelijk was het stuk problemen zelf op. Tijdens niet moeilijk om vatten, de nacht verrast ze de but- Mortimer en Wilson Travers zijn twee verstokte, rijke vrijgezellen die al hun tijd wijden aan hun hobby's. Mortimer, de oudste, is ge passioneerd door het leven van de dieren en Wilson koestert met een «moederlij ke liefde» een unieke verza meling robijnen. Op een avond wanneer bei de heren opnieuw hun aan dacht schenken aan hun vrijetijdsbesteding, komt er langs het raam zomaar een bruid, Marie Duquesne, ge kleed in een witte japon bin- ler, James, terwijl die poogt de brandkast te plunderen. De op heterdaad betrapte dief blijkt een roemruchte juwelenkaper te zijn en Ma rie Duquesne is niemand minder dan één van de bes te vrouwelijke politie-in- spekteurs. Zo krijgt Wilson niet alleen zijn robijnen te rug maar wint hij ook het hart varv de wel erg onver wachte logé. Van een geluk met een ongeluk gesproken. Ingrid Fischer als Marie Du quesne was ontegenspreke lijk de beste van het hele lot. nenvallen. Ze dist de twee Op een sluwe wijze liet s en verhaaltje op dat zij ont- Mortimer en Wilson Travers vlucht is aan een ongeluk kig huwelijk. Mortimer staat aanvankelijk nogal weiger achtig tegenover haar bede om de nacht ten huize Tra vers door te brengen, maar Wilson stemt onmiddellijk toe. Dit feit blijkt ook de volledige goedkeuring weg te dragen van Henrietta Tra vers. de tante van beide jongheren, die tuk is op schandaaltjes en uiterste in spanningen doet om de twee mannen in de huwe lijksboot te laten stappen. Alles blijft nog binnen de redelijke perken tot plots de robijnen van Wilson ont vreemd zijn. Alle verdenkin gen laadt zich op Marie Du quesne, mede door het feit dat inspekteur Gillson het zogenaamde alibi van de gevluchte bruid kan door prikken. Deze gedachten- gang wordt nog versterkt wanneer ene Miss Dr. San- dross komt verklaren dat Marie aan zwakzinnigheid zou lijden. Ze lost echter alle in de waan dat zij een jonge bruid was die op het nip pertje kon ontsnappen aan een «eeuwig ongelukkig zijn». Ze bouwde op een heel natuurlijke manier een ima go op waarmee de beide heren, die zich in vrouwelijk gezelschap erg zenuwachtig voelden, niet goed weg wis ten. Ze maakte zich langs de ene kant beminnelijk en langs de andere kant bleef ze gehuld in een waas van mysterieusiteit. Ingrid is ze ker bezegend met heel wat akteertalent wat ze ook dui delijk liet zien. Haar mimie ken, haar gebaren, de plankvastheid; het waren allemaal 'ingrediënten die instonden voor een vloei end. harmonieus verloop van het optreden. Ingrid was ook zelfzeker en dat komt de prestatie ten goede. Wanneer men gaat twijfelen aan de eigen mogelijkheden gaat dit gepaard met een gekunsteld, niet meer op losse wijze naar voor bren- De butler James. (Per) gen van een personage. Men moet zichzelf kunnen wegcijferen en het is pas wanneer het doek valt dat men weer zijn eigen ik kan en mag zijn. Men moet dus als het ware het lichaam en de geest van diegene die moet uitgebeeld worden overnemen. De diepere be tekenis over het hoe en het waarom van de handelin gen, de woordenkeus, de uitdrukkingen van het per sonage dat gestalte moet Op vrijdag 12, zaterdag 13 en zondag 14 december stelde Willy Raes in de St.-Martinuskring voor de eerste maal ten toon. Het debuut van deze kunstenaar mag zeker veelbelo vend worden genoemd. Zijn werken die overhellen, naar het traditionele, zijn grotendeels landschappen die op een zeer subtiele wijze op doek zijn gebracht. Alles ademt rust, zowel wat betreft de sfeer als de kleurenkomposities. Vooral deze vlucht uit de moderne, op de spits gedre ven maatschappij naar een stille, eenvoudige omgeving werd tijdens de vooropening die zich mocht verheugen in de aanwezigheid van Mevr. en Mr. Van Den Ede, sterk benadrukt. Onderpastoor van de St. Martinusparo- chie, E.H. Keymeulen was tevreden dat hij een talent van eigen bodem aan een redelijk opgekomen publiek mocht voorstellen. «Schilder Willy Raes laat zich kenmerken door vier periodes. Vooreerst was er het beginstadium op het Be gijnhof waar Willy zijn jeugd doorbracht. Dit laat ste heeft een niet onbelang rijke rol in zijn ontwikkeling naar volwaardig kunste naar vervuld. Hij aanzag het Begijnhof als een dorp in de stad, en hij leerde er vooral de kalmte appreciëren Zijn tweede periode situeert zich in de Stedelijke Akade- mie waar hij zijn tekenkunst kon botvieren en waar een verdere stap werd gezet naar zijn huidig werk. De laatste twee periodes vol trekken zich na zijn huwe- en Jos Van Herreweghe in de rol van Wilson Travers ak teerden te wisselvallig. Eerstgenoemde voelde zich slechts behaaglijk wanneer hij bezig kon zijn met z'n geliefd onderwerp: de die ren. Hij kreeg het op de heu pen van zodra Marie of tante Henrietta zich in zijn buurt vertoonden. Hij wist op der gelijke ogenblikken niet goed meer waaron of waar uit en zowel zijn woorden als zijn daden getuigden van een zekere wrevel ten opzichte van de andere sek se. Het was vooral in z'n gebarenspel dat Mark nogal eens over de schreef ging. Soms was het té opzichtig en kaderde het optreden niet meer in het vooropge stelde patroon. Hij moest ze nuwachtig zijn, handen wringend en tandenknar send omdat men hem kwam storen in zijn rustige be staan. Zijn gestes waren op worden gegeven kan enkel verwerkt worden als men zich vereenzelvigt met dat personage. Dat heeft Ingrid zeer goed gedaan. Op het ogenblik dat zij voor het voetlicht trad was ze niet langer meer Ingrid Fischer maar Marie Duquesne. In de werkelijke betekenis dan. Daarom verdient zij dan ook deze notering zonder dat wij daarom aan overdrijving willen doen. Mark De Jode als Mortimer Politieinspekteur raakt slaags met de meid. (Per) sommige momenten echter te wild en niet meer aange past. Dat bracht de toe schouwers niet meer aan het lachen; integendeel het wekte een lichte ergernis op. We weten natuurlijk niet of Mark naar eigen goed dunken handelde, maar in dien zulke «nukken» meer afgezwakt werden dan zou men een positiever beeld van Mortimer Travers heb- gen gekregen. Nu kwam hij over als een eigen zinnig en een tikkeltje gênant, daar waar hij toch begripvol en zachtzinnig kon zijn. Jos Van Herreweghe vonden wij persoonlijk te jong om reeds in de huid van een vrijgezel te kruipen. Zijn he le «acte de présence» liet dat ook duidelijk uitschij nen. Van zodra Marie Du- qiesne zich op het toneel liet zien fladderde hij om haar heen als een vlinder rond een bloem. Iemand die zich werkelijk van het amoureu- se leven niets aantrekt gaat zelden op dergelijke wijze te werk. Dan is men eerder ge neigd de houding van knor rige brompot aan te nemen, op dit vlak verdient Mark De Jode zeker een pluim, dan die van losbol die het hoofd verliest van zodra hij ook maar enig vrouwelijk schoon aan de einder ont waart. Jos bleek niet hele maal opgewassen om deze taak tot een goed einde te brengen. Hij was duidelijk zenuwachtig en wist geen raad met zijn houding. Wan neer zijn robijnen gestolen waren en alle verdenking op Marie ruste nam hij het voor haar op. Zoals een gentle man past. Maar het tikkeltje argwaan dat toch ergens in hem moest sluimeren kwam niet aan de oppervlakte. Jos had het moeilijk met zichzelf en hij dwong zich als het ware om geloofwaardig over te komen. Als «jeune premier», wat hem beter lag en ook meer aan de realiteit gebonden was, die Marie het hof maakte was hij over tuigend; als vrijgezel die zijn kostbaar bezit en zich zelf moest beschermen te gen de «indringerigheid» was het niets. Wat echter zeker is: Jos heeft het nodige talent en moet zich door de ze mindere prestatie niet la ten ontmoedigen. Op de apllausmeter bere kend haalde Claudine Beeckman als de keuken meid Ann gewis de hoogste score. In het Aalsterse dia- lekt was zij de antipode van Jacques De Gols in de rol van James, de butler. Eerst genoemde trok zich niets aan van het stijve gedoe en de vormelijkheid die bij de aanspreking, de bediening en de verzorging van de he ren Travers hoorde. Zij was een kind van de buiten en dat toonde ze ook. Zonder daarom te vervallen in het wulpse wist ze haar manie ren zo aan te passen dat ze op het nippertje af waren. Haar verschijning deed het publiek lachen zonder dat men er een wrange na smaak aan overhield. Eén keer is ze wel te ver gegaan; je verschijnt niet met volle mond voor de heren des hui zes en je pikt ook niet nog eens wat van het bord dat hen geserveerd wordt. Clau dine staat echter al jaren op de planken en ze weet best hoe ze het publiek moet aan pakken. Jacques De Gols was de def tige, met een uitgestreken gelaat en keurig pratende butler die op de minste wen ken van zijn meesters ge hoorzaamde. Achter dat ver zorgde uiterlijk verbergde hij een sluwe trek die hem aanvanjcelijk niet verdacht maakte. Jacques speelde goed, alleen op het einde wanneer hij betrapt en ont maskerd werd was de pa thos iets te gemaakt om vol ledig aannemelijk over te komen. De tegenstelling butler meid werd door regisseur Alex De Decker op een goede manier uitge speeld alhoewel het een goedkope vorm is om succes te verkrijgen. Lieve Vervaet als Henriette Travers was de bedillerige tante die, tuk op vette kran tekoppen op de eerste blad zijde, Mortimer en Wilson graag wilde verpatsen aan het «vrouwelijk welzijn». Tot haar grote voldoening ge beurde er eindelijk iets in het saaie door - de - weekse Travers' leven en als op het eind Wilson zich ook nog aan Marie bind kon haar geluk niet op. Lieve was zonder meer eenvoudig maar overtuigend. Geen overdadige handelingen en zinspelingen maar gewoon zich degelijk van een op dracht kwijten. Dat is trou wens ook niet altijd makke lijk. De enig werkelijk negatieve noot die we moeten laten weerklinken betreft Johnny Marcoen als inspekteur Gill son. Het spijt ons dit te moe ten zeggen, eerlijkheid is beter dan valse vleierij, maar het optreden van John ny trok op niets. Hij stond bijna voortdurend te lachen, zijn houding, zijn gebaren; kortom zijn hele verschij ning was, excuseer ons het woord, lullig. Hiermee dui den we op toneelspeler Johnny Marcoen, niet op de werkelijkheid! Hugo Van De Maele als Isaac Walton Palham, Ghis- laine Comand als Miss Dr. Sandross en Benny Vermeu len als politieagent vervol ledigden het geheel. De algehele konklusie kan best als volgt worden sa mengevat: een stuk net bo ven de middelmaat met een uitstekend optreden van In grid Fischer. RENAAT GITS Willy Raes in de Sint-Martinuskerk. (Per) Willy Raes stelt in de Sint-Martinuskring, Korte Zoutstraot tentoon lijk. Hij werd aangesproken door het wonder van het le ven zelf en de kinderkoppen die hij leverde zijn daar een getuigenis van. Meteen werd de drukte van de stad hem te machtig en zocht hij z'n heil op de buiten. Van- daaruit kon, en kan hij in alle sereniteit werken tot de vervolmaking van zijn the ma's. Al de werken van Wil ly hebben iets mysterieus doch ze brengen geen ver wrongen beeld. In het ab- strakte, dat Willy trouwens zelf mijdt als de pest, zal hij zich nooit terug vinden» al dus E.H. Keymeulen. Willy Raes is zeker iemand die de nodige «support» ver dient opdat hij zijn rijke ga ven op de juiste manier kan aanboren. Renaat Gits In de kunstgalerij «Darius», Alfred Nichelstraat 9 te Aalst, loopt tot woensdag 24 december een internationa le tentoonstelling van schil derwerken. Tal van voor aanstaande kunstenaars, o.a. de Italiaan Leonor Fini; de Nederlanders Jan Hen drik Kuppens en Hans Kits- laar en de Belgen Marleen Gerlo, Maarten Boffé, Vic Doorns e.a. laten hier hun talenten bewonderen. Ook een plaatselijke penseelrid- zijn werk. terwijl een andere het betere, kwasi zorgeloze laat prevaleren. Om aan ie ders smaak te voldoen en om de meningen te kunnen toetsen heeft men dus ge probeerd de verschillende perspektieven en kleuren komposities in één geheel naar voor te brengen. De echte kenner komt in be wondering te staan voor de zachtheid en sereniteit die de werken uitstralen. Een echte «must» voor wie het neusje van de zalm wenst. Vermelden we tenslotte nog dat de galerij alle dagen toegankelijk is van 14 tot 18 u. en op zondagen van 10 tot 12 en van 15 tot 18 u. Renaat Gits Ditmaal en voor de eerste keer geven wij jullie leuke tips om dingen te maken tijdens de koude winteravonden. Hiervoor hebben wij het vol gende nodig: stevig papier schaar en lijm verf en potloden Uit deze materie gaan wij nu allerlei dieren maken. Voorbeeld: een hert: a. vouw het papier en teken er een hert op b. knip het uit en het kan staan c. kleur of verf naar eigen smook. Zo kan je alle dieren maken Een olifant, een hond, een pa pegaai, enz Na een paar uurt jes hebt U een pracht exemplaar. Je kunt het op schouw of de kast zetten. Ook de meester of de juffrouw zal opkijken als je het meeneemt naar de klas. Er terwijl je aan het werk bent is de koude winteravond vlug vergeten en voorbij. WJ. RAADSEL WEDSTRIJD Welke koning heeft de grootste kroon? Waarom roept de koekoek nooit zondags? Wanneer is een paard geen paard meer? Wat is lichter dan een baal H veren? Wat heeft de jager als hij ge- schoten heeft? Welke dief is heel lief? Goed gevonden hé, zou Urba- nus zeggen. Een Oplossingen volgende week. der, in de persoon van Wil- heim Mechnig, komt aan bod. Er werd naar gestreefd om een zo groot mogelijke di versiteit in genres ten aan- schouwe te brengen. Zowel traditionele waarden, win terlandschappen a la Vale rius De Sadeleer, het boe renleven enz., als meer ku bistische vormen kunnen door de kunstliefhebbers rustig hekeken worden. Zo brengt de ene schilder meer details en subtititeit aan in ir deze tijd van het jaar passend landschap. (Per) Kalvarie met de drie kruisen. (Per)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1980 | | pagina 13