OCTAAF BOONE OVER HET WEIHNACHTSORATORIUM ma wwSE CANTICORUM: HALLELUJA EN AMEN TENTOONSTELLING ROSE DE BACKER «P KERSTMIS NADERT VRIJZINNIG KABARET «DE ZWARTE KOMEDIE» IN STADSSCHOUWBURG 16 - 19.12.1980 - De Voorpost Wat is dit toch een gezegende stad! vielen als het orkesten be- spronkelijk aan gedacht weergave te geven zodat de De muziekliefhebbers zijn dit jaar wel meer dan aan hun trof. De Symfonie kan het was) heeft geleid naar het mensen het herkennen zon- trekken gekomen, en nog is het niet afgelopen. De Symfoni- dus zeker aan. sche Kring «Door Eendracht Groot» en Cantate Domino gooien er volgende week nog een parel bovenop. Op 26 7^* Koor en orkest, is dat december brengen ze in de H. Hartkerk Het Weihnachtsora- iets nieuws voor dirigent torium van Bach. Boone? We zijn Octaaf Boone, dirigent en een van die duivels-doe- Ik heb jaren geleden een al gaan opzoeken, om naar de groei en de verwezenlijking koor geleid, één der beste van het geheel te praten. die er nooit aeweest zijn. Keurig als we zijn hebben we op voorhand een reeks Het moeilijke is dat een or- vragen op papier gezet, en we zijn er één ver geraakt, kest gewend is om geleid te Boone steekt immers van wal met een brillante monoloog worden. Met een koor en schrappen van een reeks der het onmiddellijk af te aria's voor sopraan. Als la- breken. Wie het concert bij ter overeengekomen is dat woont wordt door het gebeu- de partij door Nelly De Ro ren zelf direkt aangespro- gezongen zou worden, is er ken, het lijfelijk aanwezig omwille van het bereikte zijn vergoedt zoveel, er evenwicht niets meer aan wordt over gediscuteerd, er de opeenvolging gewijzigd, wordt over gesproken. De Achteraf bekeken zou er bedoeling van Michael misschien wel een Aalsterse Ghijs was zoveel mogelijk tenor te vinden geweest zijn. het beeld dat Hamoncourt een soort symfonie in één beweging, maestoso con fuoco. vier solisten wordt die aan- Het is vooral Michael Ghijs schept op zijn opname Bij het uittypen hebben we er onze vragen dan maar duiding verminderd, het die De Mey gekozen heeft, streven. Hij is vokaal zeer tussengeschoven. Zo doen we ook iets. koor wordt nu primair. De laatste repetities gebeuren dan ook met zo weinig mo gelijk aanduidingen. Ze gebonden. Als een koor de mist ingaat, dan is het ook compleet weg. We laten daartoe lohan Hazaert op de repetities de recitatieven zingen, en de band draaien VP. Het Weihnachtsorato- de koralen bv. In het hele rium. Hoe komt men aan stuk komt maar één zuiver zoiets, en wie neemt daar de instrumentaal gedeelte (De - pluimen of de oervoor op herdersmuziek)3 he. vokale zich? komt dus ruim aan bod, het Het begon eigenlijk hier een koor draagt als het ware de paar huizen verder. Léon hele onderneming. Ik heb Van den Eeckhout had een werkelijk hoop dat het een concert van de Symfonische goeie zaak wordt zonder dat Kring bijgewoond, en zei, er vreemde mensen moeten het moet toch mogelijk zijn gevraagd worden, want het om met mensen uit het Aal- wordt een ambitieus geval, sterse, uit het verenigings- Trouwens als je aan zoiets leven iets samen te stellen begint weet je dat er veel dat prestigieus is. Princi- werk te wachten staat. Ik pieel zijn we daarop ak- kende een paar cantates, koord gekomen. Een precie- niet zozeer de aria's. Mi- se datum is daar moeilijk op chael Ghijs had de parti te plaatsen. Michael Ghijs tuur, die hebben we dan was dadelijk bereid en toen grondig doorgekeken en zijn we naar de vier solisten dan beslist wat er mee te gaan uitkijken. Als sopraan doen was. werd eerst aan een knaap gedacht, later Rita Piron en Hoe reageren de leden toen het duidelijk werd dat van de Symfonische Kring, zij niet beschikbaar was, Bach is nu niet direkt hun «dagelijks brood» kan je zeggen? Op technische moeilijkhe den mag je je toch niet blind staren. Bij Bach is de tech- Hij was zeer bekommerd om goed, in tegenstelling met de juiste klank. Het is een Eugen lochum die meer in- zeer zware partij, en Ghijs strumentaal denkt, maar als vokaal deskundige heeft wat is hier tenslotte beter? dus gekozen voor een man die de partij door en door Echt moeilijkheden ge kende en technisch baas had bi) het instuderen? kon. De moeilijkheden zitten vooral in de planning, het VP. Laat de dirigent zich lei- verdelen der partijen en de den door pintenopnamen? roi van sommige instrumen- zodat de knapen vertrouwd Leiden is veel gezegd. Als je ten. De eerste trompetpartij worden met een plots inval- een werk niet kent moet je bv. is het moeilijkste dat lend orkest. het toch eens horen. Of de ooit geschreven werd. Maar uitvoering zo wordt is een Honoré Verstraeten blaast VP. Het openingsstuk andere zaak. We moeten re- die op een brillante manier, «Jauchzet, frohlocket» kening houden met het tech- vooral in het laatste num- vraagt een orkest van 2 flui- nisch kunnen van onze men- mer worden technische bra- ten, 2 oboes d amore, 2 En- sen. Je krijgt nooit zoals op voureknepen gevraagd. Ik een plaat een volledige pia- heb hier trouwens een boek nissimo of een forte, het zijn over kopers waar dit stuk tenslotte geen beroepsmen- als voorbeeld van mees- sen. Je moet proberen een terschap geciteerd wordt. Normaal kan het door Bach niet voor een trompet zonder ventiel geschreven zijn, wel licht voor een clarino. Je moet ook een indeling ma ken om alles te kunnen re peteren, een planning voor elke dag, wie met wie her haalt en waar, en hoe, af spraken maken voor de so listen, de continuo, het klein orkest, een planning voor de bezetting van elk nummer, dat vraagt maanden voorbe reiding. We hadden geen partituren voor de pauken en de trompetten, ik heb die moeten uitschrijven. Dat is gebeurd in het begin van het jaar om nu klaar te kun nen zijn. VP. Octaaf Boone als diri gent van koor en orkest. Zondag 21 december om 20.30 uur in de Aalsterse Stadsschouwburg aan het Vredeplein, Vrijzinnig ka- baret door de Zwarte Komedie Antwerpen: «Des Avonds lokken ons blote dans en felle muziek». Organisatie: Antrakt vzw pla Louies, Arbeidstraat 13, Aalst. Tot 25 januari in galerij S65, Spaarzaamheidstraat 65 te Aalst, stelt de Griekse beeldhouwer Fotis Chat- ziioannidis bronzen beelden tentoon. De galerij is toegankelijk van 14 tot 19 uur, op zon- en feestdagen van 10 tot 19 uur. Maandag en dinsdag gesloten. Zaterdag 20 december om 19.30 uur in de crypte van het Belfort: vooropening van de tentoonstelling van Edgar Van den Brempt. Pasteltekeningen, aspekten van het Vlaamse land schap. Inleiding: Herman Roels, Schepen van Onderwijs, Kuituur en Toerisme. Open: Alle dagen van 14 tot 19 uur, zaterdag en zondag van 10 tot 19 uur. Tot 31 december 1980. m- erfenis van Feremans, ik zit waar vind je een goed c maar met werk van Bach. derwerp, een tekst? Om een voortdurend op de baan, de Mogen we binnenkort iets sterk woord te gebruiken, je tijd... zou het bijna op bestelling In het laatste gedeelte van j werd het Nelly De Ro. De tenor (De Mey) is de enige niet-Aalstenaar, Herman Slagmulder komt als bas en onze voorzitter Eeman koos Godelieve De Geyseleer niek niet zodanig zwaar, voor de altpartij. Het bleek Met goeie muzikanten kan je dat het 10 jaar geleden was, het zeker doen, maar je moet dat ze een solopartij gezon- wel afspraken maken over gen had, maar ze doet het de manier, en abstractie schitterend. Nu ligt het ter- maken van al het vroegere, rein van de Symfonische Onze mensen hebben een Kring anders dan dat van degelijke opvoeding en op- Cantate Domino. De Symfo- leiding genoten en weten nie is immers een vereni- wat Bach is. Veel wordt een ging die divertissement pure afspraak: zo is het en brengt, de bedoeling heeft niet anders. En er is nog een het zo goed mogelijk te bijkomend iets: elke partij doen, met een repertorium moet sterk op zichzelf kun- dat naar het publiek toege- nen spelen, een grote zelf- schreven is. Michael Ghijs standigheid doorvoeren. De greep bij de keuze terug interpretatie laat ook geen naar een oratorium dat ze enkele afwijking toe, bin- jaren geleden gebracht dingen zijn bindingen, geen hebben. bindingen zijn geen bindin- Voor de meeste tenoren en gen. Rekken van de tempi is bassen was dat dus geen zeldzaam, maar wel is het groot probleem, maar alle klassiek op het einde van knapen moeten het instude- een nummer. Bach geeft bo ren, en dat gaat aan een vendien geen aanduidingen enorm tempo. Je moet hun over sterkte, er is forte en programma van de laatste piano, maar dan is het ook I maanden eens bekijken om zo. We spelen met de Symfo- te zien wat die los van het nie de laatste weken alleen Weihnachtsoratorium ge- nog Bach, er wordt samen studeerd en gezongen en individueel zeer sterk hebben. aan gewerkt, en nu de laat ste weken komen de resulta- VP. Praat eens over de stap ten naar voor. Over de tussen de lust en het doen. waarde van het orkest dit In het begin heeft iedereen nog, Michael Ghijs vertelde op zijn terrein gewerkt, dat ze op hun rondreis in maar nu komen de definitie- Zuid-Amerika soms van de ve afspraken, de tempi van ene verrassing in de andere gelse horens, een fagot, hoorns, 3 trompetten, pau ken en snarenensemble. en orgel en een klavecimbel. Haal je zoiets bij elkaar? We hebben 4 hoboïsten. Ik heb de partij van de hobo da caccia bijgevuld, er bladzij den muziek voor geschre ven. We hebben een klave cimbel dat Christiaan Crombeem zal bespelen. Over de begeleiding worden afspraken gemaakt. Het or gel doet niet mee, maar we hebben een orkest van 34 van Boone zelf verwachten? Kijk, ik ben altijd met iets moeten doen. Ik dacht aan bezig, maar je moet realist «Adagio» van Timmermans, blijven in die dingen. Als je dat zouden dan kleinere met iets begint en er is geen stukjes zijn. Als ik het pro mogelijkheid het te laten beer, doe ik het ook liefst zo uitvoeren zit je dromen neer goed mogelijk, maar de van een werk als «Het Bron- te schrijven, zelfbegooche- tijd... tenslotte ben ik geen zen Hart», en de rol die Mi- ling. beroeps. Voor het ogenblik chael Ghijs in de voorberei- De uitvoering van «Het Bron- werk ik aan de «Woodland ding en de uitvoering van zen Hart» heeft me weer aan Sketches» van Macdowell, het werk op 11 november I het idee herinnerd. Maar een werk voor piano, een gespeeld heeft. p q het gesprek gaat het hoofd- I zakelijk over zijn leermees- I ter Feremans, het enorm ta lent van die man. de I schoonheid en de waarde I De viering 500 jaar Sint-Martinuskerk zit er op. De noten bij diens tijdgenoten (Tele- dienst rondde zijn anderhal- len. Als de feestviering '1000 zijn gezongen, de klanken zijn gespeeld. De feestdis kan man o.a.) gebruikt wordt. De opgeruimd worden. In een begeleidend schrijven geven we Missa Secunda is een een- enkele indrukken over anderhalve maand koorfestival. Dit voudige compositie. Ze verslag echter gaat specifiek over de hekkesluiter: Canti- duikt door die eenvoud wel corum uit Moorsel. Deken De Vos gaf bij het begin van de eens meer links of rechts als mis als hoop voor de laatste viering: lest, best. Of zoiets lijflied of lijfmis van een of aan de waarheid beantwoordde laten we in het midden, ander koor op. Nochtans is het doet er zelfs niet toe. Het kan immers nooit in de ze in haar eenvoud van een moet rekening houden bedoeling van de organisatoren gelegen hebben punten te met de koude) hebben we de geven of trapjes te bouwen waarop alle deelnemers na mensen van het koor ge- afloop gerangschikt werden. Het geheel bestaat uit 6 de len, of 64 taferelen. 53 wor den er uitgevoerd. Voor eventuele coupures h(inte- graal duurt het ruim 3 uur en maand of met grootmees ter Bach. Van de reeks ko raalvoorspelen onthouden we vooral het prachtige 'Kommst du nun, Jesu' en de slotnoten 'Nun komm' der Heiden Heiland. Daarmee is het doek geval- jaar Sint-Martinuskerk start gaat hopen wij er nog zelfs bij te zijn. om te luiste ren, te kijken mee te zingen, te genieten, desnoods als het echt niet anders kan c te schrijven. F.C. vraagd wat er eventueel uit te laten was. Ikzelf heb twee stukken aangeduid die niet gespeeld worden een ge deelte uit de vierde dag o.a. waar horens in optreden. Dat was allemaal met ar tiesten op te lossen maar zoiets kost geld, en vraagt nog meer organisatie, een punt waar wij ons niet mee Daarvoor liggen trouwens en opbouw naast die der hun disciplines, mogelijkhe- gerenommeerde stads- den en karakters veel te ver broers. Canticorum is van uit elkaar. niets tot veel gekomen, het Wat een geluk zou je bijna is een naam in deze rijke zeggenAalsterse wereld. Een repu- Canticorum is een school- tatie haal je zomaar niet op voorbeeld voor wat een een ademtocht en een zucht dorpskoor bereiken kan. Je samen. Alhoewel er als in- .u». r!00' tot tenslotte toch maar leiding bij hun curriculum bezig hoefden te houden De "««"Pe'en om met mensen vitae staat dat ze geboren gelegenheid het uit te voe- Wlens h°°,d d«9elliks keel "i» ult 9'oep men- - - ver van harmonieën en rei- sen die op basis van 'goede ne kwinten zit zoiets te wil' samen gekomen zijn, brengen. heb je voor zo'n peil en af- Rudi Tas bevestigde het nog werking veel meer nodig, na de mis: ik heb alle soor- Goeie wil is iets, maar niet ten vogels in het koor, arme alles. Ze kozen voor een mis en rijke, gewone en ongewo- van Hassler: de Missa Se- steld er is niemand die ne' het is geen stadskoor' en cunda. Zijn stijl ruikt even winst wil maken. We gingen voor we een noot zingen is nog naar Palestrina. maar akkoord en we gaan uit- er L al veel ander werk hlJ 13 menselijk, warmer, voeren. gebeurd. eenvoudiger, aardser. Zijn En inderdaad, ze hebben ta- meest bekende werk is het Geen knapensolist en geen l®nt. en de scherpe kanten prachtige «O Hoofd vol Aalsterse tenor? worden systematisch afge- Blond en Wonden» dat de De knapensolist (waar oor- rond- Hun jaarlijks kerstmis- ruggegraat van Bachs Pas concert staat door opvatting sies vormt, maar evenzeer werd geboden door de mensen die de viering van 50 jaar H. Hartkerk uitbou wen. Ze hebben trouwens vorig jaar Hexachord aan het werk gelaten. Ze hebben geen financiële eisen ge- In de Sint-Martinuskerk luisterde het Canticorum o.l.v. Rudi Tos de hoogmis op. (Per) 4L. Gedetailleerde, juiste, objektieve weergaven van de realiteit gezien door Roos. (Per) In kunstgalerij «Maxendre». Keizerlijk Plein 53 te Aalst, loopt tot zondag 4 januari een tentoonstelling van de schilderes Rose De Backer. Deze nog jonge kunstenares staat onder de hoede van de heer Veldeman en ze specialiseert zich vooral in het op doek brengen van landschappen. Ondanks het feit dat ze geen akademie gevolgd heeft weet ze toch. met een bijna fotografische preciesheid, alles zeer juist na te bootsen. In haar kleurenkomposities overheerst vooral het groen. Zelfs in de wintertaferelen kan men nog duidelijke stippen, niet onder een sneeuwvacht gehulde, groenmo- menten ontdekken. De grote publieke belangstelling tijdens de vooropening. Rose steh nog maar voor de eerste maal tentoon, moet voor haar een aanmoediging zijn om op de ingeslagen weg verder te gaan. Nieuw ontluikend talent van eigen bodem verdient trouwens een ruime armslag. Renaat Gits Bijna fotografische schilderijen van Roos in Galerij Moxandro. (Per) In galerij Maxandra stelt Roos gedurende de eindejaarsperiode tentoon. (Per) unieke schoonheid. Er bijv. een enorme eenheid van klank tussen de ver schillende delen (daarvoor moet je toch altijd weer te- De kerstboom en de kerststal staan open. De engelen gaan rug naar de polyfonie of de zingen. Uren zit ik soms naar de flikerende lampjes, glinsteren- renaissance). Jammer daar- de bollen en slierten te dromen, het is voor ons een leuke tijd. door dat zowel Gloria als Credo, de twee hoofdbrok- Maar we mogen niet vergeten vreemde landen sterven elke ken van een mis, waarin de dat Kerstmis niet alleen een seconden nog leeftijdsgenoten componist zijn visie en tech- feest is maar dat op die dag van honger en dorst De ar- Jesus is geboren, die we zo moede in eigen land wordt niet lang al verwachten en dan gezien plots wordt hij geboren in een Ook komt nieuwjaar voor de stal omdat wij mensen geen deur te staan en dan driekonin- plaats meer hadden om zijn gen waarop sommige jongens moeder, Maria, een plaats te en meisjes al zingend de straat gunnen in een hotel. Overal Qp trekken om al bedelend iets werden ze buitengeworpen, bij te krijgen, nergens waren ze welkom. Het Zo zeggen de oude volksver- doet mij denken aan de aard- halen het voor. Over nieuwjaar beving in Italië enkele weken was njet zo veel te zeggen, geleden. Maar toch, Jesus is maor toch iets. Vele jongens geboren en dat is voor ons een en meisjes lezen hun nieuw- feest dat mag gevierd worden, jaarsbrief met al hun wensen Soms krijgen we van de ouders en de ouders danken, geschenkjes en komt de kerst- Zo gaat dan weer een leuke tijd man op bezoek en voor die voorbij, gelegenheid maakt moeder wel w T. extra eten klaar. Maar in verre nisch kunnen demonstreert weggevallen zijn. Het wordt een beetje een kind zonder hoofd, een eetmaal zonder hoofdgerecht. Als frappantste delen zijn er vooral het eerste Kyrie, het heel breed gemeten Sanctus en het spiegelzachte Agnus Dei. Over de 4 stemmen niets dan lof, Rudi Tas be schikt over bedwongen bas sen, beheerste tenoren, ron de alten en sopranen die in hun vreugde voor het zingen af en toe iets te hard aanzet ten, maar het klinkt als voorbeeld van evenwicht en afwerking. Voor de omlijstende gezan gen doken ze in hun reperto rium: Exultate Justi van Da Viadana, een evergreen, het prachtige Ave Maris Stella van Bardos, een intimisti sche parel in een Gcthische kerk, een anoniem Dormi Fi- li, een stil maar verraderlijk miniatuurtje (een erfenis van Musica Flandrorum?) een duidelijk naar effekt ge schreven Halleluia van Krafft, en een niet gepro grammeerde Pater Noster (als compensatie voor het Gloria) van organist Albert De Klerk. Over dit laatste werk, vooral dan over de compositorische visie, de eenhéid tussen tekst en me lodie werd na afloop langs verscheidene zijden nage praat. Wie niet bij deze Misviering aanwezig was, moet maar eens naar hun Kerstconcert op 27 december in de paro chiale kerk van Moorsel. Kristiaan Van Ingelgem, or ganist van permanente Op zondag 21 december te 20.30 u. gaat in de Aalsterse stadsschouwburg een optreden van het vrijzinnig kabaret «De Zwarte Komedie» door. Tal van aktuele onderwerpen, zoals de kernkoppen, het Chi nese gevaar, de eskalatie van geweld, kanker, ou derdom, gastarbeiders e.a. worden behandeld in wat men noemt «een melancholische blauwdruk van Bel gië». Deze opvoering is geen «lacheding» maar een bezinningsmoment waarbij de emotionaliteit cen traal staat. Kaarten in voorverkoop kosten 80 fr. en zijn Ie beko men in «Do Gele Limonade» Ridderstraat 68. Kaarten aan de ingang zijn 100 fr.. houders van een T.T T. kaart, een C.J.P. pas, 65-plussers en werklozen beta len 80 fr. Indien men meer inlichtingen wenst kan men zich wenden tot de heer Jan Louies, Arbeidsstraat 1» te Aalst. Renaat Gits

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1980 | | pagina 16