«IK BEN CHAUVINIST: KARNAVAL IS NIET TE KOOP...» Kerst in Faluintjes het linnen doek Kamiel Sergant: En weir doeng voesj» DE REGENBOEG KERSTFEEST VIEREN MET VVVG FEDERATIE GR00T-AALST MEIVISKOPJES 10-9.1.1981 - De Voorpost Hoe Keizer Kamiel het steeds maar opnieuw klaarspeelt, mag Joost weten, maar eventjes voor Karnaval ligt zijn karnavaiplaat bij je platenboer en tijdens de dolle dagen van karnaval wordt ze werkelijk grijs gedraaid. Dit leuk en origineel verschijnsel slaat telkens in als een bom en ook nu weer zal zijn LP (zijn derde al!) zorgen voor een eksplosie tijdens de bals, TD's en weet ik veel. Zijn nieuwe schijf En weir doen voesj» moet zeker niet onderdoen voor zijn vorige produkten. Integendeel, zijn warme stem werkt aanstekelijk en het hoempapa-ritme bezorgt je onge twijfeld de onmisbare karnavalkriebels... Kortom, wie straks naar een feestje moet, dat zal uitdraai en op 'n sisser, moet deze verzamel-LP beslist meenemen en op de draaitafel gooien... zijn vinyl laat je in een karnavalsfeer en feestroes duikelen, waaruit je echt niet zo gauw weer boven komt... Een gewaarschuwd man is er dus twee waard... Traditiegetrouw heeft Keizer ten, die zo'n schijf tot een Kamiel Sergant ook dit jaar must maken. Deze keer werd een nieuwe LP klaarge- het niet «Hier spreekt men stoomd. En ook deze keer Oiljsters-3» als waardige op- werd hij omringd door muzi- volger van «Hier spreekt kanten die van wanten we- men Oiljsters 1 en 2», maar ten. Verder vond hij de nodi- kreeg zijn geesteskind de ge steun en hulp bij de voet- naam En weir doeng bal- en karnavalploeg van de voesj» mee. Niet alleen de Kamillekens. Zijn langspeler titel werd veranderd, het ge- barst opnieuw van de brood- heel werd in een nieuw (kar- nodige karnaval-ingrediën- naval)-kleedje gestoken; Faviam - Reyam - F. Rover - K. Sergant Parlando Weir vertellen heir na het vevoisjeken van 'n een apoteiker die poletieker wird, en van 'n een poletieker die 'n een apoteiker was. refroin Hei es geboeren in de Genjsestroot Wor zé wiegske stond Wird apoteiker Die van alle vortjes vond Hei es geboeren in de Genjsestroot As e liep klein kinjd Wird poletieker Wor dat alles mé beginjt stroef 1 Vroeger zoin de menjsen, Marcel maan, da geel es schoein en jonk En oeik es 't chineis, ghejt da gekoezen Heid éi ligge peizen, wa 't est 't na, ik ben precies abus of zot Mor door veeg euk mé voeten oon, 't kaan mé ni schillen parlando 2 Ha dag Marcel, hoe es 't jon Werkte gij al lank? Ha, ge zét op 't stadhois binne gerokt, mé 't Spittoiljs plan As scheipen tén nog, vér vier joor? stroef 2 'k Ben der deir mé de P.V.V. Ik was oeik nog van de C.V.P. Mor menne vrinjd es de paster Doinjs, onbetoiljd Zes joor berremiesterschap En na scheipen vér feesten en 't stad Mé n'eon diplom van d'univésitoit, 't helpt altoid. refoin Hei es geboeren in de Genjsestroot Wor zé wiegske stond Wird apoteiker Die van alle vorjtes vond Hei es geboren in de Genjsestroot As e liep klein kinjd Wird poletieker Wor dat alles mé beginjt. parlando 3 En zoei wird n'en menjs zonder weirk deir Lowie Spittoiljs van 't stroot opgeropt om te weirken vér zén stad en zén veil partoin.... Hei es geboeren in de Genjsestroot Wor dat alles mé beginjt...! DE POLETIEK (Ja zeg Lowieke wa na) J.V. Horen - T. Geys - K. Sergant Stroef 1 In Oiljst es ter na weir nen nieven op kop Ja, zeg Lowieke wa na? Dien es gelêk dan anderen nog lank ni zoe zot Ja, zeg Lowieke wa na? Hei komt as minister nor Oiljst afgezakt Ge zie bei die manen dat alles toch pakt... refroin 't Es weir injs karnaval Da wetje geir toch al 't Es weir injs karnaval Van val dal dal dal dal dal dal stroef 2 Hei loeipt na nichteren en Biskop loeipt zat Ja, zeg Lowieken wa na? Wie van de twie zitj na op 't rechte pad Ja, zeg Lowieken wa na? Dat es na de vroeg en die vroag mokt mé ziek De oplossink ligt in de poletiek... refroin 't Es weir injs karnaval Da vetje geir toch al 't Es weir injs karnaval Van val dal dal dal dal dal dal stroef 3 De stad wert tot na toe deir droien bestierd Ja, zeg Lowieke wa na? Mor ien van die droi werd tén wandelen gestierd Ja, zeg Lowieke wa na? De groene ge wetj wel van de C.V.P. Het es na gebeird ja wat doemen der mei... refroin 't Es weir injs karnaval Van val dal dal dal dal dal dal stroef 4 Wat es ter na de morool van deis les Ja, zeg Lowieke wa na? Trek z'alle mooi op die zellêtde fles Ja, zeg Lowieke wa na? Zoek mé ne maan die die fles drinken kaan Mé karnaval wetj er dat alles kaan refroin 't Es weir injs karnaval Da wetje geir toch al 't Es weir injs karnaval van val dal dal dal dal dal dal vroeger immers werden zijn platen opgenomen in zaal Madeion: het spreekt van zelf dat het er steeds zeer losjes en gemoedelijk aan toeging met zo'n leuke ben de soms zelfs iets té gor tig zodat er een verlies van kwaliteit merkbaar was. Je hoorde Kamiel nauwelijks zingen, want het gemompel, gejuich en hoerageroep of was het ahoegetier do mineerde maar al te dikwijls Kamiels tenorstem. De plaat ligt er ook al vroeger dan gewoonlijk bij; ze werd on der de doopvont gehouden toen de E3-streekkrant zijn tiende verjaardag vierde. Leuk om te vermelden is ook nog dat er achter al dit kar- navalgedoe geen kommer- ciele bedoelingen schuil gaan; de plaat zelf werd met een minimum aan kosten in elkaar gebokst; iedereen die zijn medewerking verleende aan deze schijf deed dit vol ledig vrijwillig en dus koste loos. Over dit alles, maar daar bleef het echter allemaal niet b'j. gingen we eens een bab beltje slaan met onze Keizer Kamiel Sergant. We waren al gelukkig dat we hem thuis aantroffen, zodat we zijn vui le handen en dito werkplun je helemaal niet erg vonden... Hoeveel schijven heb je zo laten persen? Och, slechts een goeie dui zend. En ik zal mogen lachen als ze allemaal een koper vinden. Maar een heleboel mensen houden toch van Karnaval? Da's zeker, maar je mag niet vergeten dat dit alles mijn hobby blijft. Ik wil daar geen cent aan verdienen. Op dat gebied heb ik andere katten te geselen (en hij zwaait veelbetekenend met zijn grauwe handen). Nochtans zou ik ze gemakkelijk aan de man kunnen brengen op al lerlei bals, maar ik ben geen leurder. Ten tweede wil ik onze unieke Aalsterse folklo re niet te koop aanbieden. Dat is immers onbetaalbaar. Natuurlijk, als iemand van buiten Aalst tuk is op mijn platen wat wel eens meer gebeurt zal ik die jongens niet teleurstellen... Hoelang ben je nu al zanger? Met dit alles ben ik begon nen dertien jaar geleden (in '68 dus) en steeds ben ik er in geslaagd elk jaar een sin gel op de markt te brengen. Mijn eerste song was «Och was ik maar nen Oiljsteneer gebleven». Maar voor er ge zongen werd in het Oiljsters, is er heel wat bier door de tapkranen gevloeid. Om een lange story kort te houden; in de jaren vijftig wedijverden de kandidaat prinsen om het mooiste kos tuum. Pas maar vanaf '61 hoorde daar een speech bij, maar dit in het A.B.N. In '62 stond iedereen versteld dat ik een voordracht gaf in het Oiljsters, en dat ik daarbij de politiekers op de korrel nam. En vanaf dan begon de trein pas goed te bollen. Waarover zong jij dan zo allemaal? Meestal over den Oiljste neer, want dat is toch zo'n speciaal geval; 'n dikken kri- tikeur, alhoewel hij goed be seft dat hij niet zonder de anderen kan leven. Hoe verklaar je het relatief groot sukses van je karna- valplaten? 'n Oiljsteneer houdt van po pulaire muziek; ik denk dat hij in mijn liedjes zichzelf terugvindt. En daarbij komt dan nog dat 'gralek' speciaal dialekt, dat ze alleen maar in het Aalsterse kunnen ontcij feren. In Brugge bijvoor beeld krijgen ze daar kop noch staart aan. Bijvoor beeld «nen boilje» iedereen in Aalst weet dat ik daarmee zo'n wegske bedoel waar de «uffrakkes met heuren kloi- nen op rijden». In Brugge weten ze helemaal niet dat ik daarmee nen stoep bedoel. Onze platte uitspraak op zijn Breugeliaans is een enig be zit, waar we werkelijk fier mogen op zijn. Probeer je een boodschap in je liedjes te steken? Nee, ik hou het meer bij de bittere en dikwijls vlijm scherpe spot, en natuurlijk ook 'n ferme dosis zelfspot en kritiek. Ook tracht ik in te spelen op de gevoelens van een rasechte Oiljsteneer, die zich tijdens die drie fameuze dagen eens deftig wil uitle ven, aan alles zijn voeten vegen, eens in de huid krui pen van iemand die hij graag eens zou zijn. Dat kan gaan van een felle jongen, over nen flik naar een voile jeannet. Welke ingrediënten vind je onmisbaar voor een karna- valtopper? Het allerbelangrijkste is het ritme; dat moet per se aan stekelijk werken en je danskriebels bezorgen. En de tekst moet je natuurlijk vlot kunnen meehuilen. La chen met de gevestigde waarde, de politiekers, agen ten... en mijzelf de groot ste zot van 't land is zowat m'n stokpaardje. Het is wel niet gemakkelijk aktueel te blijven; nu staat het Kultu- reel Centrum in het middel punt van de belangstelling en daar steek ik dan ook de draak mee. Hoort bij al die karnavalpla- ten geen show, waar bij voorbeeld de Hollanders zo prat op gaan? Nee, alsjeblief, bespaar ons dat allemaal. Weg met al die glitter en import waar de rotzooi en de konfituur zo afdruipt. Als we daarmee be ginnen zullen we ons imago verliezen en zal na een tijdje onze karnaval totaal verwa teren. Laat ons blijven waar we zijn, en laat al «dei zottig heid van den vremden d'er moar boiten». Ook die «pluimerij» en die «gesterij» is er te veel aan. En dus zit er in mijn liedjes misschien wel een bood schap verstopt; houd a.u.b. onze unieke karnaval in Oiljst. Laten we gerust maar alle vreemde inbreng weige ren. Oiljst heeft altijd al uit gestraald; de mensen moe ten naar Oiljst komen, en in ieder geval niet omgekeerd. Wat vind je dan bijvoorbeeld van de verkiezing van een karnavalprins van Europa? Dat is wel sympathiek, maar spreken van «Europa» is 'n goeie grap; 3 landen organi seren er maar wat op los, en het draait allemaal uit op een kommerciële aktiviteit. Karnaval krijgt nu een half miljoen minder. Zal karnaval daar onder lijden? In ieder geval zal het prijzen pakket aan waarde vermin deren. Maar voor de rest zal het wel even leuk blijven; een smak geld staat immers niet borg voor de kwaliteit. «Spot en spirit» verkopen, daar komt het op aan. Ik denk ook dat het met minder glitter en niet zo bombas tisch het ook wel zal gaan. Als we even vergelijken met Hasselt; 5000 fr. als prijs voor een goede groep is daar schering en inslag. Waarom zou Aalst dat dan ook niet kunnen? Het staat wel als een paal boven water dat we zullen moeten bezui nigen, maar daarom minder humor en plezier, ach kom nou. De steen naar het stadsbestuur werpen is ook uit den boze; Stad Aalst is karnaval meer dan genegen, maar 't is krisis... Dreigt er dan geen konkur- rentie van andere steden? Och nee; we hebben de gro te fout gemaakt andere ste den karnaval aan te leren; ik ben chauvinist; Oiljst moet in Oiljst blijven. Waarom moeten bepaalde groepen karnavalkoppen verkopen? Men schijnt te vergeten dat daar géén plaatje «Stad Aalst» op hangt. En zo ver kopen wij dus onze originele ideeën. Is karnaval veranderd door de jaren heen? De sfeer heeft wel duidelijk een wijziging ondergaan, maar Karnaval is gebleven. En daarbij lijkt karnaval nu op een politiek steekspel, en daarom ben ik ook uit het AKV gestapt. Politiek inte resseert me in geen geval het is toch allemaal één pot je nat of het interesseert me wel, om er eens ferm mee te lachen. Het is spijtig dat de karnavalisten kleur bekennen, met het gevolg dat het «eigen-ik» omhoog stijgt. Hopelijk zal de jeugd het roer omgooien... Hoe komt het dat er zo wei nig kandidaten prins-karna- val zijn? 't Ja dat is wel een algemeen verschijnsel. Er lopen ge noeg echte karnavalisten rond, maar wat hoort daar allemaal niet bij? Kledij, mu ziek... met karamellen smij ten, dat zien ze allemaal niet meer zitten. Ze gebruiken veel liever hun mooie geld voor hun groep. Tenslotte, wat verwacht je van Karnaval 1981? Veel plezier en leute. Verder hoop ik uit het diepste van m'n hart dat de stoet écht goed wordt. Want de «swung» slaat toch zo moei lijk in de stoet. En dat is eigenlijk wel te begrijpen; de karnavalgroepen zitten alle maal met een bronchitis op gescheept (de hallen wor den immers nauwelijks ver warmd), ze zijn lastig want ze hebben alles bij mekaar misschien een uurtje gesla pen, en daar hoort dan meestal nog een serieuze ka ter bij. Als er dan tijdens de stoet nog enkele assen bre ken (of vierkantige wielen), dan gaat de stoet met een slakkegang door de straten... Tja, en zo kunnen we nog uren doorgaan, ledereen weet dat Kamiel rad van tong is, en zo heeft hij twee vliegen in één klap want hij kan ook nog zingen. Over zijn plaat nog een kriti sche beschouwing; spijtig genoeg ontbreken de tek sten en de hoes is weinig origineel of is het een karikatuur van Kamiels hoofd? (JdB) De tijd dat «de ster in de Faluintjes bleef stille staan» met Suskewiet, Pitjevogel en Schrobberbeek ligt reeds enkele jaren achter de rug. Toch was het uitermate stemmig in deze relatief landelijk gebleven dorpen waar Kerstmis nog wat anders betekende dan réveillonneren. Het kerstgebeu ren werd er aktief meebeleefd in een rustieke sfeer. Te Baardegem verzorgde het Kerkkoor o.l.v. Edmond Moortgat met een veertig- koppige bezetting de vier stemmige mis van Fernand' Mawet, een Luikenaar uit de vorige eeuw, romantisch ge tinte mis die met begelei ding van Mare Raes fel in sloeg. Evenzo naast het klas sieke «Stille Nacht» oud- Vlaamse, Franse en Zwitser se kerstliederen. In zaal «Ons Huis» ging dan het traditioneel kerstfeest, reeds ruim aan de 50* editie toe, ten voordele van de missies. Een kerststuk van de hand van Luc Schoonjans werd er gebracht naast tal van sketches met Mare De Bie als stuwende kracht. Bij ontstentenis van Baarde- gemse nog steeds in de mis sie aktieve zendelingen ging de opbrengst ervan naar He- verlee waar de Baardegem- se kloosterzuster De Clerck met rust verblijft. Verder kerstfeesten aan de lopende band met o.a. die van de beide Bonden Ge pensioneerden, dat van de KVLV met 120 deelnemers, dat van de akolieten in de kerk en van de JIN's in de parochiezaal. Herdersem vierde eveneens intens kerstmis. In de nacht mis trad het Hardingkoor op o.l.v. Leon De Smet en in de hoogmis het parochiaal zangkoor o.l.v. Jef Coppens met de «Kind Jesus-Messe» van Schweitzer begeleid door Bart Coppens. Uiter aard ook met een ruime keu ze aan kerstliederen aller hande. Verder vierden zowat alle bonden hun traditioneel kerstfeest als de KSA, de Ge pensioneerden, CSC «De Fa luintjes», e.m.a. Wel heel speciaal voor Her dersem het Gezellig Samen zijn na de nachtmis waarbij Pastoor A. Mussche de gan se parochiegemeenschap in de parochiale zaal onthaalt op apostelbroodjes en war- n;° wijn. Te Meldert zo op kerstavond als op kerstdag zelf, werd de mis muzikaal opgeluisterd door het Meiderts Jong Ta lent o.l.v. Paul Beek. Enthou siaste jeugd zong meerstem mige kerstliederen begeleid door een jeugdorkest dat tij dens de kommunie oude kerstliederen speelde. Twee maal de kerk voor dergelijke prestatie vol krijgen zit er echter blijkbaar niet meer in. In zaal Constant Van den Broeck organiseerde de Fan fare St.-Cecilia dan haar tra ditioneel kerstfeest met op treden van Jong Talent, volksdansen o.l.v. Emilienne Philips en optreden van een goochelaar. Ook uiteraard de gebruikelijke tombola. De NCMV zorgde voor keuri ge, kleurige kerstverlichting bij een aantal van de leden wat wel fel in de kijker viel gedurende de kerstperiode. Spijtig dat een aantal men sen er blijkbaar nog niet zijn tegen opgewassen want, vooral op het Dorp, was er nogal wat vandalisme mee gemoeid waarbij kerstbo men werden omgegooid of waarbij gewoonweg dage lijks lampen verdwenen. Moorsel startte reeds de zondag vóór kerstmis met een kerstfeest voor leden S.P., A.B.V.V., S.V.V. en Ge pensioneerden in zaal Breu- gel in aanwezigheid van Mi nister Marc Galle en met een optreden van charme-zan ger Ray Franky en gooche laar Dédé. Ook hier gingen de kinderen met gevulde handen huiswaarts. In de St.-Martinuskerk bracht het Moorsel capel- lakoor «Canticorum» de mis van Hassler waarover U een paar weken terug, ter gele genheid van het Moorsels optreden in de Aalsterse de kenale kerk, reeds kon lezen en op zaterdag 27 december volgde dan nog, eveneens door Canticorum, een kerst- konsert onder het motto «Christus natus est» o.l.v. Rudi Tas met medewerking van het «Vokaal ensemble van het hoger sekundair kunstonderwijs Gent» o.l.v. Van Cleynen Breughel. Hier over leest U meer elders in dit blad. Vóór kerstmis zelf was V.O.K. reeds twee dagen op zangtocht geweest, en dit voor de tiende maal, om ou deren, zieken, gehandikap- ten en vereenzaamden in de kerstvreugde te laten delen. Ook op Steven was er een mooie viering met het plaat selijk zangkoor en nachtelijk bezoek van de naburige VTB-VAB-afdeling. L.H. Beste linnen-doek-lezers, traditiegetrouw, ondanks de talrijke malen dat je het misschien reeds hebt moeten horen, tochnog maar eens «Een gelukkig en voorspoedig 1981», een goede gezondheid, niet te veel economische problemen, maar vooral veel goede films en vele uren kijk- en luistergenot in onze Aalsterse bioscopen. In onze eerste «linnen rubriek van dit jaar een korte bespreking van vier nieuwe films. Vanuit cinefiel hoogtepunt bekeken is de meest interessante film deze week «KAGEMUSHA» van de Japanse grootmeester Akira Kurosawa. Film die vanaf vandaag vertoond wordt in de club van cinema Palace. Kagemusha betekent letterlijk 'schaduwkrijger' en is als het ware een synthese van de bekendste Japanse kabuki-theater-stukken. Het komplekse drama in deze film speelt zich af tegen de bewogen achtergronden van de jaren 1572. Het konflikt draait rond het in het bezit komen van de stad Kyoto, residentiële verblijfplaats van de Japanse keizer en zijn gevolg. In die periode was de positie van de keizer, meer nog dan nu, uitsluitend reli gieus gericht. Hij immers was. en is nog, «de zoon des hemels». Als keizer speelde hij aldus geen enkele rol meer in het bestuur van het land. Deze taak werd overgenomen door zijn shoguns, een soort leenman nen. In de film zijn het een paar families die strijden om hun banier op de burcht van Kyoto te kunnen plaatsen, het teken van de absolute macht. Een film die wij alle cinefielen sterk aanbevelen. Op de tweede plaats, maar dan gebukt onder het juk van de publiciteit, plaatsen wij «XANADUde nieuwste, laat het ons maar kortweg 'muziek-film' noemen met een paar bekende namen zoals Oüvia Newton-John (Grease) en Gene Kelly (Singin' in the rain). Alles bij elkaar een soort disco-allegaartje bestaande uit de «Xanadu», de «Magie» en vijf Electric Light Orchestra-songs. Dit alles in een speciaal uit Engeland overgekomen full-dolby-ste- reo-film-kopie in zaal 1 van cinema Feestpaleis. Nummer drie in het rijtje is «Het leven van Brian» een kolder-parodie op de gebeurtenissen uit ons nieuw testament. Een film van regisseur Terry Jones, deze week in de Studiovan cinema Palace. Judea, in een ver vervlogen tijd. Het leven van Brian Cohen had er normaal kunnen zijn, maar de drie koningen hadden een vergissing gemaakt en HEM als Messias aanzien, een grove vergissing. Een paar jaar later, terwijl hij snoep koopt in het amfiteater, maakt hij kennis met een groep ge naamd «Het Volksfront van Judea», gesticht om het Romeinse rijk omver te En ga zo maar door een film om eens lekker te lachen, tenminste als je Urbanus zijn baksken vol met stro» kunt waarderen! Nummer vier en meteen laatste nieuwkomer «NI- MITZ», of «the final countdown». Film van Ron Taylor met o.a. Kirk Douglas in de benedenzaal van cinema Palace. De film start in december 1980, op het ogenblik dat de Nimitz, een indrukwekkend vliegdekschip, een drijvende stad, op een afstand van 200 mijl van Pearl Harbour, routineoefeningen uitvoert met het opstijgen en landen van supersonische vliegtuigen. Onvoorzien raakt deze enorme zeereus in een vreem de chaos van natuurrampen. Versuft keert de be manning na het gebeuren terug naar de respektie- velijke posten. Dan komt men tot de konstatatie dat men negenendertig jaar teruggegaan is in de tijd. De Nimitz bevindt zich op 200 mijl van Pearl Har bour, anno 1941, enkele dagen voor de fatale aanval op deze Amerikaanse basis. Zal de Nimitz ingrijpen of niet. zal dat de geschiede nis beïnvloeden? Ga maar vlug eens kijken naar deze 'fantastische 'film. Tot slot van onze opsomming nog twee blijvers. In zaal 2 van cinema Feestpaleis loopt «Superman 2» voor de vijfde opeenvolgende week dóór en in zaal 3 houdt «De vloek van de Koningsvallei» het voor de tweede week vol. Tot slot nog een woordje over het nieuwjaarsge schenk dat cinema Feestpaleis zijn bezoekers de komende jaren aanbied. Een geschenkje van ruim een half miljoen. En dit allemaal tot eer en glorie van U lieve kijker Voor kort werd zaal 1 immers uitge rust met een gloednieuwe dolby-Hifi-stereoinstalla- tie. Deze kombinatie van handelsmerk en technische benaming gaan ontleden en U dan vertellen wat er allemaal schuil gaat onder deze drie woorden zou ons te ver leiden. En wij zouden er trouwens niet in slagen het effect dat momenteel in deze zaal bereikt wordt te verwoorden. Op voorwaarde dat U een goede plaats gekozen hebt in deze zaal kunt U optimaal genieten van de klankband. Effecten in de sound-track verwerkt komen met deze nieuwe in stallatie optimaal tot hun recht. Een technisch snuf je dat aan de tajrijke musikale films die in deze zaal trouwens regelmatig vertoond worden als het ware een derde dimensie toevoegen, een ruimtelijke dan. Kortom wij gaan er niet te veel woorden aan verspil len. Ga zelf eens luisteren, voornamelijk wanneer wij in onze tekstjes vermelden dat er in zaal 1 van cinema Feestpaleis een film vertoond wordt met dolby-stereoklank. Voor de nabije toekomst zijn dat alvast «Xanadu» en «Flash Gordon». Bovendien laat de installatie ook sensor-sound toe. Voor dreunende effekten en dito films dus. S.J. 23 december 1980: een feestdag voor de Federatie Groot- Aalst van het Vlaams Verbond voor Gepensioneerden! Wat stond er op het feestprogramma? Eerst en vooral een eucha ristieviering in de winterka- pel van de St.-Martinuskerk, met uitgelezen teksten en een passend homilie van E.H. Van de Winckel. 's Namiddags, rond 15 uur, kwamen heel wat leden en sympatizanten samen in de feestzaal Madeion voor de feestdis en de voorziene Ma ria Teil-show, ingericht met medewerking van het Minis terie van Nederlandse Kui tuur sektie Derde Leeftijd in het teken van de plus-3- Pas. Voorzitter D'Hondt Luk sprak er eerst een welgemeend welkomstwoord uit. En hij had ook een speciaal woord je en attentie voor het 150* lid, de h. A. Geyst, die be dacht werd met een artistiek Tijlfiguur in keramiek. Vervolgens werd een kerst gebakje (klein maar lekker) met een tas dampende kof fie aangeboden. Er heerste weldra een aangename feeststemming. En de schijnwerpers werden opge steld voor een denderende non-stop Maria Teil-show, met liedjes «uit de oude doos». Vlaamse liederen van E. Hullebroeck en Veremans, werden geestdriftig meege zongen door de ganse zaal. En enkele sketchen werden flink toegejuichd. Verschei dene solo-nummers op ac cordeon besloten het eerste gedeelte van het feestpro gramma. Na de pauze, met enkele fij ne hapjes en attentiege schenkjes voor de jarigen (december 1980), volgde het tweede gedeelte: een vol uur met een potpourri van uitgelezen liederen van de Ramblers-periode. Als apoteoze, een sfeervolle Kerststemming, met een enig mooie uitvoering van «Stille Nacht» en «Susa Ni- na», in overvloeiing gezon gen door Maria Teil en Lieve Luana. Als slot zongen alle aanwezigen, begeleid door de groep Maria Teil een da verende Vlaamse Leeuw. Het geheel werd tenslotte af gerond met een reuze tom bola met tientallen prijzen. En zo bleek iedereen echt opgetogen en tevreden over het geslaagde feestpro gramma... JDB Medepastoor Morre Pastoor-emeritus Cyriel Morre overleed te Aalst op 2e kerstdag in de ouderdom van 81 jaar. Hij was medepastoor te Herdersem van 1925 tot 1933 en werd daarna medepas toor te Adegem en Hofstade en pastoor te St.-Martens- Lierde. Rustend pastoor was hij te Gijzenzele in «Kleintje soord» en te Erpe in «Rustoord». Notenleer en diktie In het kader van de spreiding over de deelgemeenten van de afdelingen van de stedelijke akademie voor muziek, ballet en toneel wordt te Herdersem vanaf 1 januari 1981 een kursus notenleer en diktie gegeven. Voor inschrijving kan U terecht in de hoofdzetel van de Akademie, School straat 19 te Aalst elke werkdag van 16 tot 20 u, op woensdag van 13 tot 20 u en op zaterdag van 9 tot 18 u. Leerlingen worden aanvaard vanaf de leeftijd van 8 jaar. Het onderwijs dat verstrekt wordt door gediplomeerde leerkrachten is kosteloos. Nieuw bestuur bij «de Boskantvink» Tijdens de jaarlijkse vergadering van de Herdersemse vinkeniers op «den Boskant» kwam voor 1981 na de bestuursverkiezing volgende ploeg uit de bus: Roger Her zeel voorzitter, Frans Vercauteren ondervoorzitter, Paul Van Sinay sekretaris, Frans Van Geit penningmeester en verder de bestuursleden Willy De Waegeneer, Jan De Coster, Gentul Van Haut, Erwin Dhaese en Ghisfain De Coster. Remi Van den Abbeele dirigent In de persoon van Aalstenaar Remi Van den Abbeele krijgt de 198-jarige Harmonie «Concordia et Docilitas» haar zes tiende dirigent. Remi Van den Abbeele is instrumentist sinds 50 jaar (hij is er nu 58), behaalde het einddiploma aan de muziekakademie met grote onderscheiding en speelt momenteel tuba-solo, con brio, bij drie maatschappijen. Elf jaar lang was hij dirigent van de muziekmaatschappij van «'t Groen Kruis».

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1981 | | pagina 10