Pact, Tejater '80 en
De Catharinisten
hoogvliegers in '80
UITAGENDA
ANDY FINCH JAZZ TRIO
TE AALST
het linnen doek
WEDSTRIJD
BOEKBINDEN
KFL-Aalst esprc
Op donderdag 22 januari om 20 u vertoont Kïisser
Aalst in de feestzaal van het Sint-Jozefcollege de rijd c
minuten durende Amerikaanse roek-opera «Phajn flii
torn öf the paradise» naai- een scenario en 111 emeer
regie van Brian de Palma. In het tegenwoonl:
Hollywood volgen de generaties van kineasten i:
16 - 16.1.1981 - De Voorpost
De eerste helft van het toneelseizoen scoorde matig. Drie toch toucheren. Voor de op-
verenigingen, deze welke wij in onze aanhef reeds vermei- voeringen heb je dan na
den, waren uitschieters langs de positieve kant. Vooral tuurlijk een «stereo-sauf-
Pact, die zeer verdiend de door ons weekblad uitgereikte fleur nodig»
persprijs in ontvangst mocht nemen, was een verademing V.P.: «Paul heeft een scherp
voor elke kultuurliefhebber. Hoewel zij weinig traditionele uitgetekende figuur nodig,
stukken naar voor brengen, hiermee bedoelen wij gepopu- Hoe zit dat met jou Dolf?»
lariseerde lachsuccessen of «overgedramatiseerde» trage- D.S.: «Volgens mij zijn de
dies slaagde men er toch in oogstrelende en publiekbin- komische rollen het moei-
dende vertoningen te ensceneren. Vooral dit laatste moet lijkst. Een karakterpersona-
nu maar eens definitief gaan gebeuren. De «good-will» die ge is makkelijker te vertol-
Pact reeds gekweekt heeft dient omgezet in realiteitsge- ken. Laat ik het met een
bonden cijfers. Het is een vaststaand feit dat er geen voorbeeld stellen. Een stuk
eenvoudige tonelen gebracht worden, maar de op een laag van Tsjechov is naar mijn
kultureel peil drijvende Aalsterse gemeenschap mag best
eens wakker geschud worden!
mening eenvoudiger dan de
«Zwijg Kleine» dat Tejater
'80 ten tonele heeft ge
bracht. Bij Tsjechov kan je
niet meer dan de tekst en de
regie volgen. Bij «Zwijg Klei
ne» moet je oppassen dat er
niet aan «overakting» ge
daan wordt, er was een mi
nimum aan bewegingsvrij
heid en je moet ook vermij
den dat je. zeker bij dialekt-
theater, in het platvloerse
vervalt».
P.S.: «Als ik ook nog even
mag inhaken met een voor
beeld. Bij het stuk. «Een
Dat het debuut van Tejater ker weinig interessant.
'80 zeer voorspoedig is ge- Wat ook nog mogelijk is bij
weest kan verklaard wor- Arbeid en Kunst; dat de ak-
den; enerzijds door het stuk teurs zelf een stuk ter tafel
dat men opvoerde, ander- leggen. Het bestuur blijft
zijds door de uitstekende echter de beslissende
vertolking van de akteurs stem»,
waarvan er een deel ook bij D.S.: «Dat is zowat gelijk
Pact naar voor treden. De aan Pact. Ook hier houdt het
Catharinisten met hun ei- bestuur zich het voorrecht
gentijdse visie op «Antigo- van de stukken te kiezen,
ne» voldeden eveneens aan maar onze regisseur. Anton
de gestelde eisen. Dat men Coghen. heeft wel een grote
aet aandierf om de mytholo- invloed op dit vlak.
jische eigenschappen van Voor wat nu het inspelen op
dergelijk werk in een aan het publiek betreft. Pact is
jnze tijd aangepast patroon wel degelijk doorgebroken
e gieten verdient de groot- met «Pirandello». De men-
ste bewondering. Het ge- sen die vroeger kwamen kij-
uigde van een grote inven- ken, in de tijd van K.L.V.,
iviteit en kreativiteit van de zijn we voor een deel kwijt,
egisseur en de tonelisten. Maar daarvoor winnen we
Tot zover onze kleine andere personen in. Dat
conklusie. Omdat wij gedu- daar een bepaalde tijd moet
ende de eerste toneelperio- overheen gaan is vanzelf-
le al voldoende (ver)oor- sprekend,
leelden, vonden we het Hier in Aalst is het zo dat
agenblik geschikt om twee, elke groep een aantal abon-
loorgewinterde akteurs aan nees heeft die naar het to-
iet woord te laten. De ge- neel komen uit zedelijke ver-
sprekspartners waren Paul plichting. Om zich te laten
Seghers, lid van de vereni- zien. Soms verstaan ze er
ging Arbeid en Kunst en geen jota van maar uit sno-
Dolf Sedeyn, lid van Pact en bisme komen ze toch maar
De Schakel en tevens gast- eens kijken,
speler bij Tejater '80. Hun Anton Coghen heeft een va-
visie en wensen legden wij ste stelregel: goed toneel
vast in een dialoog. moet een goed publiek heb-
V.P.: «Wat vond U van de ben. Wij streven er naar om
stukken die U gezien hebt?» aan deze twee noodzakelijk-
P.S.: «Persoonlijk heb ik niet heden te voldoen»,
veel vertoningen bijge- V.P.: «Soms moet een akteur
woond. Maar van datgene een personage gestalte ge-
dat ik zelf aanschouwde ven waar hij zelf niet hele-
was Pact toch wel het beste, maal achter staat. Wat doen
op de hielen gevolgd door jullie dan: er proberen het
De Catharinisten. Trouwens beste van te maken of met
de perskritieken spraken tegenzin die rol vertolken?
ook in die richting.». P.S.: «Wij hebben ook nog
D.S.: «Op deze vraag kan ik een kommissie bestaande
eigenlijk geen eerlijk ant- uit drie man. waarvan er
woord geven. In twee van de twee geen akteur zijn. Deze
drie gevallen was ik als ak- drie mensen kennen, in sa-
teur betrokken (Pact en Teja- menspraak met de regis
ter '80 nvdr). Veel kollega's seur. de onderscheiden rol-
heb ik zelfs niet eens aan len toe. Wij zelf. de tonelis-
het werk gezien. Wij zitten ten dus. hebben geen ïn-
tot over onze oren in de repe- spraak op dit gebied,
tities». Normaliter zou een regis-
V.P.: «Het Aalsterse publiek seur moeten zeggen «die of
is voor wat betreft kuituur die rol ligt U niet», maar
zeer apathisch. Wordt er in meestal, en zeker in de ama-
jullie vereniging, vooraleer teurwereld. aanvaardt men
aan de repetities van een klakkeloos. Ik heb in mijn
stuk te beginnen overleg ge- hele karrière nog maar één
pleegd over de opzet van het keer een rol geweigerd. Ik
geheel. Ofwel inspelen op vertolk graag iets uitgespro-
de noden van de toeschou- kens. Ofwel een zotte,
wers, ofwel een eigen uitge- kluchtige figuur ofwel een
stippelde lijn volgen?» gewetensrol. Niet iets waar
P.S.: «Wanneer je enkel op men mossel noch vis aan
het publiek gaat inspelen heeft. Zoals in het laatste
moet er geen toneel ge- stuk «U spreekt met U moor-
bracht worden. In onze gil- denaar» bijv. Ik probeer er
de. Arbeid en Kunst, gaat dan wel iets goed van te
het als volgt. We hebben maken maar het gaat me
een Rederijkerskamer die t°ch niet helemaal af
bestaat uit zes mensen. De- Ik kan het best als volgt
ze leggen vier of vijf stukken samen vatten: een zwart op
voor aan het bestuur dat op wit rol, een afgelijnd perso- meisje om te stelen» moest
zijn beurt beslist welk toneel nage waar ik mezelf in terug ik als het ware een dubbel-
jebracht moet worden. Er kan vinden. Dat moet het rol vertolken. Een gentle-
■vordt vooral gekozen in zijn». man-dief namelijk. Welnu,
unktie van de mogelijkhe- D.S.: «In het begin van je dat ging helemaal niet. De
ien die de spelers hebben karrière heb je wel eens last dief was okido, maar de
3as dan komt de smaak van met een personage waar je. gentleman lag ergens
le toeschouwers aan bod. je niet mee kan vereenzelvi- knock-out geslagen door de
edere vereniging heeft na- gen. Maar dat verandert wel boevenfiguur. Volgens mij
uurlijk een binding met zijn hoor. was een dief altijd slecht;
jigen publiek, maar je mag Wat wel irritant is, en hier kon hij geen welopgevoed
Pirandello, waarmee PACT de De Voorpost-kultuurprijs won. (per)
V.P.: «Wat vinden jullie van maar er verschijnen lovens- V.P.: «Om nog even terug te
kritiek? Hou je er rekening waardige artikels in de dag- komen op een vorige vraag;
mee of leg je die gewoon en weekbladen dan nemen heb jij al een rol gewei
naast je neer?» ze dat voor waar aan. gerd?»
P.S.: «Voor mij is kritiek heel Kritiek moet vooral recht- D.S.: «Nee, nog nooit. Ik ben
belangrijk. Gegronde kritiek vaardig en uniform zijn. 6611 t°neelhoer! Alles wat ik
wel te verstaan, zoals deze Daarom vind ik het goed dat moe' spelen aanvaard ik.
welke door het Landjuweel jij alle vertoningen hebt bij- Waarom ook niet? Het is tel-
wordt geleverd. Daar zitten gewoond. Nu kan je inder- kens een nieuwe uitdaging
alle akteurs op te wachten», daad met kennis van zaken en ïe doet er meer ervaring
spreken». mee °P"-
D.S.: «Ook hetgeen de pers n V.P.: «Beroepstheater in
zegt is heel belangrijk. Veel °Pdat ogenbhk moet Paul Aalst fiklieve drQom Qf
mensen toetsen namelijk 7®? het 9®Z®. ?*5(p v®r~ een te verwezenlijken reali-
j- laten wegens drukke be- ♦-;«?
hun mening aan die van de roepSbezigheden. Wij ®lt?
kranten. Zelfs wanneer ze j-
een stuk niet gezien hebben T"™'1 D S': "Ik 2°u '*,rdfr Pleite»
met Dolf Sedeyn en hebben voor een semi-professioneel
het voornamelijk over de gezelschap. Maar dan één
wisselwerking akteur-regis- dat zichzelf kan bedruipen
seur en over de mogelijk- en geen steun van de stad
heid tot oprichting van een behoeft. Het mag zelfs een
beroepstheater in het Aal- rondtrekkende theatergroep
worden; dan kunnen ook
mensen uit omliggende ge
meenten van de gelegen
heid profiteren om «beter to-
Zaterdag 14. zondag 15 en maandag 16 januari 1
telkens om 20 uur in de Stadsschouwburg aanf
Vredeplein: «Komaan, kameraad» een blijspel]
bedrijven van Ray Cooney, in de regie van 1
Boni.
Organisatie: Koninklijke Aloude Rederijkerskam
Catharinisten.
Vrijdag 16 januari 1981 om 19.30 uur in het Pare
Centrum, Grote Baan 214 Herdersem: vooroj
van de tentoonstelling «100 jaar Oost-Vlaant
literair. Een fotoalbum», met Rudolf Van de Pei
De tentoonstelling bestaat uit een vijftigtal
uitgevoerde panelen met zwart-wit foto's van auti
literaire manifestaties, manuskripten, tijdschi
zeldzame eksemplaren en eerste uitgaven.
Deze tentoonstelling loop van 17 tot en met 25
1981 en is toegankelijk op zaterdag van 15 tot 2l|
en op zondag en maandag van 10 tot 12.30 uur
15 tot 21 uur. lAfl
Dinsdag en vrijdag bestaat er mogelijkheidKl)
schoolbezoeken op afspraak. 3
Organisatie: Davidsfonds Herdersem.
Vrijdag 16 februari 1981 om 20 uur in de Trouw.
van het Stadhuis, Grote Markt Aalst: huldiging
Frans-Jos Verdoodt laureaat van de provinciale j
voor geschiedenis 1980, door de Dienst voor KultJ op
Aangelegenheden van het Provinciebestuur oken
Oost-Vlaanderen.
Zaterdag 24 januari 1981 om 20 uur in de Mj krii
Theodorakisklub. Nieuwbeekstraat 35 Aalst: diavtQ m(
stelling die zal handelen over de doelstellingen i
Greenpeace. Aansluitend een debat dat zal woJP 7.
verzorgd door Frank Redaut, dr. in de biologieHe
Harry Schram, medewerker van de international
milieuorganisatie Greenpeace, afdeling Vlaanderfï de
Inlichtingen: Johnny De Mol. Dr. De Moorstraaljzo'n
Aalst. Tel. 78.80.09. L|0n
irdde
Jgliml;
V.P.: «Is er enige vorm van
onderlinge kommunikatie
lussen de akteurs en de re- '^sch'óuTST Op
niQCPllrI rrtr-n urp hot oon. r
gisseur? Laten we het een
voudig houden en als voor
beeld Pact
dat moment mag ook het
uiterste van de akteurs
geëist worden. Nu rekent
men op de «goodwill» van
die mensen om na een volle
dige dagtaak nog eens drie
a vier uur te komen herha
len. Gelukkig doen de mee
sten het met hun volle goes
ting».
V.P.: «De struktuur van der
gelijke semi-professionele
vereniging?»
Een knappe produktie van De Catharinisten (per)
D.S.: «Een afspraak tussen
beide zou altijd mogelijk
moeten zijn. Om het nu in
derdaad bij Pact te houden,
Anton Coghen staat steeds
open voor een discussie met
de spelers. Waarom niet
trouwens? Er zijn toch altijd
zaken die ook aan de aan
dacht van Anton ontsnap
pen. Zelfs de beste regisseur
van het ogenblik, Jean Pier- D.S.: «Laat ik eerst duidelijk
re De Decker, slaat de bal stellen dat de amateurs er
nog wel eens mis». moeten blijven. Maar indien
V.P.: «Mag een regisseur nu een aantal groepen tot
zijn publiek uitbuiten?» «fusionering» zouden be-
D.S.: «Vast en zeker. Maar sluiten en daaruit worden
het woord uitbuiten hoor ik de besten geselekteerd. dan
niet graag. Aan klassieke bekomt men toch een vol-
stukken kun je weinig gaan waardig gezelschap. Op
veranderen. Maar een regis- sommige ogenblikken kan
seur mag op een toneel, dat dan ook een beroep gedaan
voor verandering vatbaar is. worden op het kruim van die
best zijn eigen stempel resterende amateurgroe-
drukken. Er iets persoonlijks pen. Op dergelijke manier
in leggen».
Een knap dekor, een knappe aktrice. Wat moet je nog meer hebben? (per)
bereikt men een veel groter
publiek. Het meeste gevaar
schuilt hierin dat men gauw
geneigd zal zijn om een eti
ket op zulke groepering te
plakken. Dat moet verme
den worden. Kijken we naar
Toon Hermans. Die wordt
versleten als konservatief.
rechtsgetint. Maar die man
lokt toch telkens volle zalen
en in zijn humor zit iets in.
Iedereen heeft de mond vol
over de scheiding van sport-
politiek. laten we dat ook
eens voor theater-politiek
bewerkstelligen. Want zeg
eens eerlijk: wie zit er nu
tijdens een match België -
Nederland of tijdens een to
neelopvoering met politiek
in zijn achterhoofd? Geen
mens toch!!!
ROSI
toch niet de wet laten zal ik tegen verscheidene
/oorschrijven door dat pu- schenen schoppen, dat som-
oliek. Anders is het heel mige regisseurs een heel
joed mogelijk dat je niets stuk naar de knoppen hei
anders dan lachsuccessen pen. Je ziet ze maar vier of
af tragedies moet brengen, vijf maal tijdens de repeti-
Dat is voor de neutrale kij- Hes maar hun geld komen ze
personage zijn.
Dat bedoel ik met een afge
lijnde figuratie. Het was of
wel het «roverstype», ofwel
de keurig, nette heer. Maar
niet allebei in één».
Groepsfoto van de PACT-medewerkers en sommige gastspelers. (per)
Het volgende koncert, zondag 18 januari a.s. te 20 u. in The Mochten er, wat ondertus-
Grazy Bol Jazz Kafe wordt iets bizonders, iets voor fijnproe- sen bijna traditie geworden
vers. Zowat een attentie, een kadootje tussendoor vanwege is, in The Grazy Bol die
de inrichters aan hun trouwe publiek. Jazz for friends. avond nog andere jazzmuzi-
ANDY FINCH, jonge Engelse lijkheid op zijn instrument^ dH optredeif we" eens
pianist, toch reeds enkele en); reeds meerdere malen kunnen uitgroeien tot een
jaren in het circuit, heeft een gewaardeerde gast in échte jam-session!
zich een serieuze jazzreputa- The Grazy Bol Jazz Kafe Wij zijn m ieder al
tie opgebouwd. Vandaag is Goede jazz gewaarborgd in p^, én voi verwachting,
hij de vaste pianist in het de Grazy Bol die avond. Willy Schuyten
Sammy Rimington Quintet.
(Sammy zelf is op dit ogen
blik doende platen op te ne
men in New-Orleans... dat
belooft!).
Fervent stride-piano lief
hebber waagt Andy Finch
zich ook aan andere, moder
ner pianostijlen en improvi
satiefiguren. dit met sukses.
Ook blues heeft voor hem
geen geheimen.
Het trio is verder samenge- jn het kader van het jaar van het kunstambacht, organiseert de
cmiTc' (Gen,se) DIDIER ROTARY CLUB van Brussel een wedstrijd in boekbinden voor
GEERTS, drummer van for- a||e boekbinders woonachtig in België (professionelen en ama-
maat, zeer gekend in Belgi- teurs) van alle leeftijden, die bestemd is het werk van een artiest
SC^ 0n Nederlandse )a22- te belonen die de proef geleverd heeft zowel van zijn technische
middens; mocht ondermeer kwaliteiten in de uitvoering als van zijn artistieke kwaliteiten in
opnemen voor AD VAN BEE- de samenstelling van het decor.
RENDONK met BUTCH oe jury za| samengesteld worden uit personaliteiten uit ver-
THOMPSON. Trompet en scheidenc landen die gekozen werden om hun competentie op
DDr^^^*?Zer ^HNNY VAN het gebied van de boekdrukkunst. Deze Jury zal de prijzen voor
BREEDAM is ook van de par- een bedrag van BF. 65.000 uitkeren alsook diverse onderschci-
tij, hem hoeven we echt niet dingen uitreiken.
meer voor te stellen; met zijn 0e deelneming aan de wedstrijd is gratis. Voor bijkomende
broer KAMIEL is hij sinds inlichtingen (reglement - oproep tot de kandidaten) gelieve U
jaren bezieler van de FON- 7jch te wenden tot het secretariaat van de wedstrijd:
DY RIVERSIDE BULLIT Kieine Zavei 12 - 1000 Brussel
BAND, een echte persoon- Telefoon 02/511.99.14 (van 8.30 u. tot 12.30 u.)
igev
kaar zeer snel op Zo behoren mensen ale
vtch. Priodkin en Coppola roecis tot de 'ouderen-At d(
opzichte van de nieuwe generatie waarin vooral h, nu
viertal Scoroese, George Lucas. Steven Spielberg
Brian de Palma op de voorgrond troden.
Het verhaal gaat hem over de jonge reek-kompan leen
Wistow Leachdie wel geniaal ia, maar toch miste* Bider
De platenmagnaat Swan draagt hem het actui# redst
van een rock-kantate op. Yoi lioop en inspiratie} n st
Leach zich aan bet. komporieren, niet wetende pp
Swan in werkelijkheid zijn ziel aan de duivel-
verkooht. Swan loopt met het plan de schepping i °'e
Leach te stelen en onder zijn eigen naam op khe(
markt te brengen. Htf weet zodanig te noanuvrerfoch
dat Leach wegens druggebruik de nor ingaat: Lea Is h
ontsnapt, wil zijn werk van by Swan gaan terugl zoa|
len, komt daarbij met zijn hoofd in een platenjwL-..
machine terecht, overleeft het doch blijft afschil
lijk verminkt. Met het misvormd gelaat achter «I 9
metalen vogelmasker verborgen leeft hij van nu ed 1
zoals weleer het 'spook' in de koelissen van de operfe I
in de loges van het eerlang te openen 'Paradisn d;
theatre'. Hier zal hij zich wreken op Swan
Alhoewel geen 100 prooent roek-opera speelt
muziek toch een belangrijke rol in dezo horrorf ,Trl
die men ook moeilijk onder deze benaming ka
klasseren. Het is daarnaast ook geen zuivere rem/ mi
ke of parodie op «het spook van de opera». Men ld
deze film misschien het best betittelen als een fanta
tlscbe film, maar dan fantastische film ontdaan v
de pejoratieve klank die hierdoor soms wel
opgeroepen wordt omdat ook bepaalde mindcrwai
dige s- of griezelfilms onder dit etiket aan het g
publiek worden getoond.
Wat de commerciële zalen betreft deze week twe
nieuwe produkties op het witte doek. J we
Als voornaamste stippen wij aan Magie» een fUtjen
van Richard Attenborough, een regisseur die «Li
nog kennen van «Een brug te ver», samen met 0
man die ook voor deze film het scenario schreef
William Goldman, werkte hij ook toen samen. dstri
Magie verhaalt in een typisch Brits suspence-Wtius ji
maat de geleidelijke persoonsontdubbeling van ze n
jonge buikspreker die oorspronkelijk de stem V wee1
zijn marionet gebruikt om zijn plankenkoorts
onderdrukken, maar later ook zijn verborgen an|
sten en emoties weet af te reageren. Uiteindelijk al
hij zich volledig met deze pop. zijn afgespleten ilfielac
vereenzelvigen. Dit op zich reeds griezelige ident Unne
ceringsprooes, komt tot een krlsis bij het weerz jtitie
van een vroegere jeugdvriendin. Peggy Ann. v D|oe
oordeeld tot een liefdeloos bestaan in een eentoni,
huwelijk. Met de stem van zijn marionet nu
eigenlijk zijn eigen stem, durft hij het aan zijn liefl 9'SC
tot haar uit te drukken. Een love-story niet e<<ecjer
griezelig tintje.
film loopt vanaf vandaag in de Club v
cinema Palace
Tweede nieuwe produktie is «Ik vergat te lev
film die het drukke leven weergeeft van een
list-zanger, Julio Iglesias. Voor mensen die
van muzikale biografieën, verwijzen wfj naar
van cinema Feestpaleis
Tenslotte de blijvers:
In de benedenzaal van cinema Palace «Het li
van Brian- parodie op het bijbelverhaal
In de studio van dezelfde bioscoop, eveneens vooi
tweede week «Nimitz, the final countdown
In dc met dolby-uitgeruste zaal 1 van
Feestpaleis een voor deze apparatuur aangej
film «Xanadu« film met o.a. Olivia Newton Ji
Tweede week.
In zaal 3 tenslotte, voor de derde week. «De vl«
van de koningsvallei»