het linnen doek
I
16 - 30.1.1981 - De Voorpost
1
Met onverminderde geestdrift zetten de organiserende piano stijl én vocals deden
«Andrew Brothers» de promotie van, steeds springlevende sterk denken aan Fats Wal
en spontane, oude-stijl jazz verder in «The Crazy Bol Jazz Ier, nochtans steelde naar
Kafé» met alsmaar stijgende bijval. Niet minder dan drie, ons gevoel eerder Johnny
door allen aanwezig zeer gesmaakte, konserten werden er Van Breedam de show met
in deze januarimaand 1981 op touw gezet; toch een ge- zijn sterke trompet-persoon-
waagde onderneming voor deze jonge klub. lijkheid gekoppeld aan een
De reeks werd ingezet 11 leans jazz. Een hechte ritme- uitzonderlijke wisselwet-
januari j.l. door The Cres- sektie zorgt voor de nodige kir|9 m®t Ro9er Birds k^°ri" es-
cent City Dreamers. Dender- drive waarop de frontlijners P, al,sax; dlt alles rijke- op ZOWel trombone, sop-
I. tt i e. i 111Ik rTT/czrrrrrton Hnnr Ho nr. 1_i
pianist Ignace Oudoom én
bassist Maurice Cootens
een beetje op de achter
grond wat zij zeker niet ver
alt als tenorsax, maar
heel snel werd het duidelijk
dat op je eentje een «front- Nochtans
uiterst zwa-
In sommige
nummers kwam de totaal
sound dan ook heel magert-
mondes Honky Tonk tweede zich kunnen steunen én uit- 1 overgoten door de ac-
huisorkest. welke trouwens leven in prima solowerk. van "„rum. ,e,es Dl~
daags voordien met zen al- Waar zij het aanvankelijk r G®er,s- «klikte» ge- -
len in een Antwerpse opna- moeilijk hadden hun en- woon ,usse" deze jongens lijn.» dragen
mestudio hun eerste lang- thoesiasme over te dragen met als 9evolg[improvisatie- re opgave is.
speelplaat verwezenlijkten, aan het publiek, werd ook "erkvan de b°vsnste jazz-
Vanzelfsprekend was een dit konsert in denderende Dlank-
deel van hun repertoirekeu- vaart besloten. Vele nieuwe jazz-vrienden 'es over ondanks de aanwe-
ze van deze avond er op Zondag 18 januari, aange- waren op post zondag 25 z'9^e'd van 0011 voortreffe-
gericht deze weldra ver- kondigd als The Andy Finch januari jl. ter verwelkoming opvangende pianist,
knjgbare langspeler te pro- Jazz Trio groeide uit tot een van de Oudenaardse Ancho- Een aarzelende start bracht
moten; niet ten onrechte. echte «jam» mede door de rige Friends New Orleans ons naar het zeer genietbare
In luttele jaren is deze jonge aanwezigheid van klarinet Jazzband in de Crazy Bol.
formatie uitgegroeid tot een en altsax Roger Bird, net Anchorige Friends, jawel,
volwassen muzikale enti- terug van een toer in Zaire maar «New Orleans» kun-
teit, behept met een authen- met de Cotton City Jazz nen ze er beter tussenuit la-
tieke visie op de New Or- Band. Andt Finch's stride- ten; van meetaf was het dui
delijk dat hun stijl meer or. Aelvöet geeft The Sheik
aanleunt bij de «main- of Araby een duivelse trom-
stream» of nog «middle- bone-intro mee. en is opval-
jazz». Dit is in genedeel een lend zwakker in zijn sop-
verwijt, hoogstens een vast- raansax-solo. I've got a New diend hebben met het uitste-
stelling. Baby in up-tem po geeft ons kende begeleidings- en so-
Multi-instrumentist Willy de verrassende ervaring lowerk dat ze die avond le-
Aelvoet verbaasde aanvan- drummer Pascal Spelliers verden.
kelijk met zijn vaardigheid het tempo (onbewust?) te ho- Just a closer walk with thee
ren verlagen; waar hij de een klassieker welke Danny
solisten zou moeten voort-
stuwen!
besluit met een vocale imi
tatie van een trompet-plun-
jonge drum- ger wordt gevolgd door het
mer die in veelvuldig solo-
werk bewijst techniek en in
ventiviteit te bezitten. Hoe
wel terugkomen naar het te-
ma hem soms wel parten
speelt.
De tweede set brengt terug
een voortreffelijke en per-
overpopulaire Charleston
en een vurige Lady Be Good
met scat-vocal.
Frankie and Johnnie wordt
een zwoele bedoening en in
Who's sorry now weet bas
sist Cootens niet welk tema
er eigenlijk gespeeld wordt.
Careless Love met een be
heerste en gevoelige vocal
door zangeres Danielle Ver-
staen gesteund door Ael-
voet's tegenzang op de ten-
expressie zijn, weerom goed
gebackt door Aelvoet's tenor
die in zijn solo de swingtoer
opgaat. Danny's Tin Roof
Blues is even onnavolgbaar,
de reakties bij de freaks zijn
legio. Doctor Jazz wordt dan
ook de apoteose van deze
feature voor Danny, althans
in deze set.
Zij is er meteen weer bij voor
een swingende Bill Bailey
en vlak erna in een gran-
dioos gezongen Summerti
me met natuurlijk steeds
Toneelkring Hoger Op Van den Bossche) het feest- ®en zeer goeie tenor-
bracht ter gelegenheid van programma een feestelijk saxofoon op de achtergrond;
hun 45 jarig bestaan (opge- tintje konden schenken, eigenlijk dringen wij hier
richt op 1 november 1935 een Daar lag het dus niet aan...
jubileumprogramma, geti- Het korte toneelstukje «De
teld «H. O. 45». klute van Nu noch», bewerkt
Het programma was behoor- door Hugo Broeckaert, was
lijk gevuld en evengoed ge- wel één van de schaarse
varieerd, maar alles bij el- hoogtepunten. Hier bracht
kaar bleek het toch maar vooral de pantoffelheld van
een mager beestje. Op zon- de ganse «story» een onge-
dag was de zaal slechts meen goede prestatie. Het
halfvol en in feite hadden de thema van dit stuk was de
afwezigen niet helemaal on- moegetergde en gekleineer-
gelijk. Het geheel kwam de man, die zijn bazige
nogal té goedkoop en soms vrouw weet in de luren te
te brutaal over; meer dan leggen, maar tenslotte zich
braaf typeren werd in deze tevreden moet stellen met
stukjes (zo n dozijn in totaal) zijn tweederangspositie,
niet gedaan en wie niet veel Ook de overige toneelspe-
nodig had om te lachen. Iers getuigden van een ster
ke theaterpersoonlijkheid te
bezitten, en met een mini
mum aan attributen enkel
een flinke bezemsteel om er
«manlief» eéns ferm van
langs te geven brachten
zij een aantrekkelijk stuk.
Het spontaan en vol applaus
soonlijke Dany Verstaen op £en opeenvolging van swin-
de voorgrond in ondermeer gende nummers genomen in
After You've gone waarin zij heis tempo zal de sfeer ten
demonstreert wat timing en top voeren met uitschieters
als Shine (waar drummer
Spelliers er toch weer opval
lend naast is), Bey Bey Blues
waar dezelfde drummer dan
weer een sterke solo brengt.
Honeysuckle Rose, het on
vermijdelijke Ice Cream en
de sluiter Sweet Georgia
Brown.
Eens te meer een van die
«crazy» avonden waar, hoe
kan het anders, de Crazy Bol
het geheim van heeft. On
danks een aarzelende start
en enkele zwakkere momen
ten toch zeer genietbare
jazz.
Willy Schuyten
Zaterdag 31 januari, zondag 1 en maandag 2 fe
bruari 1981, telkens om 20 uur stipt, in de Stads
schouwburg. Vredeplein Aalst: «Op leven en dood»
van Brian Clark, in de Nederlandse versie van Mare
Van Wezemael, door Toneelkring De Schakel, regie:
Tuur Van den Brulle.
Vanaf 31 januari in Galerij SGS. Spaarzaamheids
straat 65 te Aalst, tentoonstelling van schilderijen en
gouaches van de Nederlandse kunstenaar Bert Loe
rakker. De expositie is toegankelijk van 14 tot 19 uur
op zon- en feestdagen van 10 tot 19 uur. Maandag en
dinsdag gesloten. Tot 15 maart.
Vrijdag 30 januari 1981 om 20 uur in de Grote Zaal
SM 12. Vrijheidstraat 26. Aalst; voordracht door Jos
Verdoodt over «Het Daensisme». een niet-traditionele
visie.
Organisatie: St. Maarteninstituut m.m.v. het Priester
Daensfonds Aalst.
Zondag 1maandag 2, vrijdag 6, zaterdag 7, zondag
8, maandag 9 en tenslotte zondag 15 en maandag 16
februari 1981, telkens om 20 uur: «Prins voor het
leven» een asociale karnavalmusical van Anton Co-
gen en Ralph Morley.
Choreografie: Greta Lintz
Presentatie: Carole De Jonckheere
Algemene leiding: Anton Cogen
Organisatie: P.A.C.T. (Progressief Aalsters Collectief
Teater).
Dinsdag 3 februari 1981 om 20 uur: «Defensiebeleid
in België» met Louis Tobback, volksvertegenwoordi
ger en voorzitter van de parlementaire kommissie
voor defensie.
Organisatie: Jongsocialisten-Kultuuropbouw.
Zelfs mijnheer de pastoor met de kwispel kan de «zieke» niet
genezen. Hem dan maar eten geven. (Per)
kwam wel aan zijn trekken.
Wij echter konden nauwe
lijks glimlachen en begrij
pen nog steeds niet dat deze
antiprobleemavond.
want zo werd het ook aange
kondigd een jubileumpro
gramma moest voorstellen.
Normaal verwacht je van loog er niet om.
een dergelijk belangrijk Vervolgens kwam Dokter
evenement een prima Acuut in zijn monoloog aan
avond, maar we sloegen de zijn trekken In een razend
bal wel volledig mis.
Degene die het thuis moet verduren. Nu noch? (Per)
dokter het over de onge-
De prezentatie was in han- meen boeisnds W(1„1H vu„„
den van Louis Pauwels, die
het geheel van kolder.
tempo had de gefrusteerde
het over de onge
meen boeiende wereld van Vlaamse boodschap uit...
KFL-Aalst
KFL-Aalst opent op donderdag 5 februari e.k. terug
de poorten van het Sint-Jozefscollege aan de Pont
straat en de Hoogstraat voor de vertoning van de
115 minuten durende Italiaanse prent -Pane e cioc-
colata» van regisseur Franco Brusati. Hoofdvertol
kers zijn o.a. Nino Manfredi, Anna Karina en Paolo
Turco.
De regisseur. Franco Brusati. afkomstig uit een
begoede familie, ging na zijn schooltijd rechten
politieke wetenschappen studeren Studies waarin
hij het doktoraat behaalde. Verliefd op een Romein
se verliet hij de ouderlijke woonst om in Rome te
gaan filmen. Zo was hij o.a. assistent van Rosselini.
Naast zijn werk in de filmwereld, scenario's schrij
ven en filmen, schreef hij eveneens toneelstukken
Als regisseur draaide hij zijn eerste film in 1962. Al
zijn filmen waren 'intelectuele produkten'. «Pane e
cioccolata» was de eerste film voor het grote publiek
Hij oogstte een enorm succes te Parijs en in Ameri
ka. Pas nadat de 4e film gerealiseerd werd in 1973.
bereikte hij België.
Deze film die niet minder dan 19 prijzen in de wacht
sleepte vertelt ons het verhaal van een Italiaans
gastarbeider, Nino, die in Zwitserland als kelner
werkt. Na zijn ontslag omdat hij in het openbaar
tegen een muur heeft geplast, krijgt hij tijdelijk
onderdak bij Helena, een Griekse vluchtelinge.
Meerdere malen staat hij op het punt naar Italië
terug te gaan. maar hij durft en kan het niet en
neemt dan maar weer een ander baantje aan Zo
komt hij terecht bij een Italiaanse familie, die op een
kippenboerderij werkt en zelf in een kippenhok
gehuisvest is. Ten einde raad verft hij zelfs zijn haar
blond om toch maar vooral echt Zwitsers te lijken.
Tenslotte kiest hij echter voor zijn Italiaans zijn en
wordt, bijna tot zijn opluchting, uitgewezen. Op het
station wordt hij opgewacht door Helena die voor
hem een verblijfsvergunning bekomen heeft. Nino
weigert aanvankelijk de strijd nog verder te zetten,
-maar keert toch nog vlak voor de Italiaanse grens op
zijn stappen terug.
COMMERCIËLE ZALEN
Cinema Palace
In de benedenzaal loopt een nieuwe prent «Twaalf
ploerten», een western
In de studio gaat «Het leven van Brian» zijn laatste
week in
In de club tenslotte, voor de tweede week «Cruising»,
een film die op een wrede manier de jacht op een
homo-doder beschrijft.
Cinema Feestpaleis
Zaal 1: «Is er een piloot in het vliegtuig» of «Flying
High» is een nieuwe avonturenfilm die zich afspeelt
aan boord van een jumbo-passagiersvliegtuig. Kin
deren toegelaten.
Zaal 2: vierde week verlenging voor de musicale film
Xanadu».
Zaal 3: derde en meteen laatste week waarin U de
Julio Iglesiasbiografie, «Ik vergat te leven», kunt
gaan bekijken
KIWANIS
De film «Flying High» of «Is er een piloot aan boord»
gaat vrijdagavond 30 januari 1981 om 20 u in
cinema Feestpaleis in galavertoning, en dit ten
voordele van de serviceclub Kiwanis. Sympatisanten
zijn hartelijk welkom.
S.J.
sketches, toneel, zang en
muziek aan elkaar lijmde
kundair onderwijs krijgt kop
de geneeskunde. Nu en dan juicht en jubelt... met uw noch staart aan haar huis-
stuiptrekkend en voortdü- taal en levenslang ver- werk. Vader moet dan maar
rend geplaagd door zenu- bond». noodgedwongen een oplos
wen en andere vervelende Nadien volgen drie korte sing zoeken voor het vraag-
met zijn expressieve stem op trekjes had de kwakzalver stukjes die als gemeen- stuk. maar wordt er niet wij-
handige en humoristi- alternatieven voor de huidi- schappelijke faktor «sport» zer bij. Zijn vriend-slager
ge geneeskunde. Met «zet hadden. Sport nog wel met moet dan maar even in-
j het mes in de stress» en «De ons aller Eendracht Aalst, springen; hij weet namelijk
ln het eerste onderdeeltje gaj er.uit in vjjj wejjgn» wou Het wel en wee van een alles over kippen en eieren
een sketch - op tekst van hij een revoiulie ,e weeg supporter, die zijn vrouw bij-
Frans Pauwels, kregen we brengen in de medische we- na verliest, maar «zwart-
sche wijze,
geforceerd.
en daar juist knijpt het (wis
kundig) schoentje. Goede
vertolking van pantoffelheld
vader, die geknipt voor die
rol, een ironisch beeld van
deze «held» tekent, zonder
er daarom een karikatuur
van te maken. Beide vrou
welijke personages gaven
geen overtuigende prestatie
weg; het kwam soms te zelf
zeker en arrogant over.
De avond werd afgerond
met twee muzikale inter
mezzi. bijzonder vlot ge
bracht door het «speciaal
Hoger Op ensemble». Hun
prestatie was zoals het
hoort: sober en verzorgd.
Als slotkonklusie: to
neelkring Hoger Op schotel
de hun dankbaar publiek
een goed gevulde avond
voor, boordevol variatie
maar met te weinig echt
goede deeltjes zodat het ge
heel maar ergens rond de
middelmaat hing. Voor de
doorgewinterde toneellief
hebbers dus helemaal geen
vette kluif. Anderzijds kan
gans de familie, met kinde
ren en grootouders, er best
naar toe. voor een luchtig
tussendoortje. Maar indien
ze dergelijke programma's
op de buis brengen om
streeks hetzelfde tijdstip,
kan je beter thuis blijven, na
een halfuurtje kan je de
knop omdraaien of zelfs in
drukken...
Wel zijn ze in hun opzet ge
slaagd: bijna de voltallige
ploeg medewerkers (zo'n
vijftig tal) werkte mee aan
deze anti-probleemavond,
die voor een groot deel uit
eigen werk bestond.
(kdb)
al een overdreven kartoon-
achtige karikatuur van
selijke types. Het draaide
allemaal rond een arbeids-
inspekteur tuurlijk dom
en naïef voorgesteld die
reld voor mensen, die iets
willen doen nu het nog
aan hun lichaam. Dit
draaide uit of moest uit
draaien op een gepopula-
riseerd lachsukses. bliik-
man» ontdekt en deze wil
sanktioneren. De schilder
weet echter van wanten en
wit» toch ziet winnen tegen
«Blauw-zwart» of aarts
vijand Club Brugge. Alle to
neelspelers gaven hier wel
een kollektief gave vertol
king weg. maar helemaal
onder de indruk kwam je er
nooit van. Spijtig want hier
zat er beslist meer in. Laat
dit een uitdaging zijn voor
volgende produkties!
Ook met de wetenschappe
lijk wereld werd de draak
gestoken; de «allesverslin
niet alleen door een te stille
stem van de akteur. ook niet
j wat er gaande was op het
stuurt de inspekteur wande- podium,
len. Uiteindelijk wordt de
ongelukkige de dupe van Als voorlaatste onderdeel
zijn goedgelovigheid. Beide van deel één had er een
akteurs lieten zich verleiden korte, maar grappige sketch
tot «overacting» en hierdoor plaats met als smakelijk
kreeg het een ongeloofwaar- thema «De Frituur». Een net
dige indruk. koppeltje wil eens heerlijk Dit mimestuk stond op
Gelukkig duurde dit «perdineren, met alles derop en
se-grappig zijn» nauwelijks deraan. in een obskuur fri-
tien minuten en nog geluk- tuurt je en dit op aanraden
kiger werd ik toen het liedje van een vriend. Daar echter
van The Beatles (muzikaal worden ze gekonfronteerd
van Lennon-McCartney), vrij met de harde realiteit; geen
bewerkt door Luc Bonner en aperitief of entrée, wel een
op tekst van Hugo Broec- sortie kon de frietmadame
kaert, «When I'm sixty-four» hen aanbieden. Dit stukje
of «Als ik ouder word» prima kon beter uitgewerkt wor-
gezongen werd. den; het kwam niet genoeg
Overigens ware alle muzi- uit de verf. Vooral de «friet-
kale intermezzi van prima madame» was een te mooie te wenden en dit met grote
kwaliteit. Orkestleider Luc en nette verschijning. Haar onderscheiding.
Bonner wist steeds, zijn spe- reakties waren wel gevat. Als laatste onderdeel van de
ciaal Hoger Op ensemble, maar uiteindelijk was ze avond werd de sketch «Pae-
prima te leiden, zodat zij (H. mossel noch vis. dogogie», een suksesnum-
Lissens, M. Bonner, J. Van Na de pauze werd het Hoger mer uit de oude doos, op de
der Eecken, M. Van den Bos- Op lied met man en macht planken gebracht. Een stu-
sche, G. Cooremans, W. gezongen. «We dragen de derende dochter uit het se-
Na het overrompelend sukses van vorig jaar (meer dan 150 houdend kost een bom geld,
inschrijvingen) heeft Dansklub «Kalliope» besloten het dit en we zouden dolgraag een
jaar nog eens over te doen. Gelukkig maar, want Aalst kent nieuwe parketdansvloer
dende chiruraen» 'k/eaen slechts één dansklub en vandaag de dag zijn dansfeestjes, aankopen, om nog beter te
een ferme veea uit Hp nnn Partles en noem maar °P meer dan «in». Aan dit schrijnend dansen, aldus Tintelon
een terme veeg uit de pan. gebrek komt dansk]ub Kalliope tegemoet en zal er voor Eddy.
zorgen dat je in de danszaal of thuis op feestjes voldoende Tijdens de lange avond gaf
mee «uit de voeten» kan en niet langer als muurbloempje de dansliga (gesubsodieerd
hoeft te fungeren. door Bloso) ook enkele
dansdemonstraties ten bes-
ledereen weet ondertussen de oude volkeren; deze be- te. Op een prima tempo, vlot
behoorlijk peil. Als je weet
dat dergelijke stukken een
uiterste koncentratie eisen,
krijgen beide jongemannen
nog een streepje bij. Het
was wel een dankbaar on
derwerp en dit werd dan ook
ten volle uitgebuit; aange
moedigd door een vriende
lijk publiek slaagden ze erin
zowel hun mimiek als hun
bewegingen optimaal aan
al dat «goed dansen» een leefden iedere dans rele-
ideale manier van ontspan- gieus. Voor hen waren reli-
ning van lichaam en geest is gie en dans eigenlijk syno-
en een prima gelegenheid is niemen.
tot het scheppen van een
gezellige en vrolijke sfeer.
dansklub Kalliope (Kelder St.
Jorisstraaf 26, Aalst) - Hoek
Hopmarkt een nieuwe reeks middel van wat erotiek, fees- kan steeds bellen op het vol-
gebracht door het trio Cop-
pejans toonde zij dat dansen
echte kunst is, die naast
een voortreffelijke gezond-
Maar tenslotte is het ant- beid ook een ferme dosis
woord eigenlijk heel simpel, 'enigheid eist. De dansklub
Aan de toog valt er toch Dansen maakt de mensen Kalliope daarentegen stelt
maar zo weinig te beleven, gelukkig. de faktor ontspanning op de
Om dit te bewijzen richt De huidige paardansen (bij- allereerste plaats.
voorbeeld de wals, de fox- Wie inlichtingen wenst over
trot, de rumba) zijn door bovenvermelde cursussen
kursussen in:
1e jaar donderdag 29 januari
van 19.30 u. tot 21 uur.
telijkheid en gezelligheid gende nummer: 053-
een prachtig communicatie- 77.89.90. Dansklub Kalliope
middel. za' ie met open armen ont-
1e jaar gevorderden: don- De kunst van het dansen kon vangen.
derdag 29 januari, van 21 tot
22.30 u.
2e jaar vrijdag van 19.30 u.
tot 21 uur.
Verder wordt er nog elke
avond geoefend van 31 tot 1
uur in Kalliope, Kelder.
Deze reeks aktiviteiten wor
den ingericht volgens het
motto «Gezelligheid - Dans-
vreugde - Stemming» want
draait het toch allemaal om.
Wat brengt de mens tot dan
sen, wat zoekt hij, wat wil hij
eigenlijk beleven? Voorzitter
van de dansklub Kalliope
antwoordt swingend... «Ik
denk dat de mens terug
keert tot zijn eigenlijke we
zen, d.w.z. hij gooit alle kom-
je dan ook verleden week
end (zaterdag 24 januari) in
de zaal F.F.R. (Dendermond-
sesteenweg 75) bekijken.
Op het programma stond
eerst een verwelkomings
woordje van de secretaris
van de dansklub Kalliope,
die nog maar eens de waar
de en het plezier en gezellig
heid, die er ongetwijfeld
mee verbonden zijn, onder
streepte. Nadien opende hij
dapper het grootste bal, en
de massa aanweziaen lieten
zich helemaal niet pramen
om een dansje te wagen op
de bijna nooit lege dans
vloer. De inrichters mogen
van een sukses spreken er
De klute van «Nu Noch» steeds een «sukses» (Per)
pleksen resoluut overboord werden immers meer dan
en ontdoet zich van alle ui- 350 kaarten in voorverkoop
terlijke invloeden. Kortom, verkocht. Dit is werkelijk
hij wordt zichzelf, hij raakt voor ons een broodnodige
buiten zijn gewone doen. aanmoediging om verder te
Denken we maar even aan doen. Een dansklub dansend
por
D
s
n
d
tt
It
tt
v>
J
e
d
s
tc
p
e
fc
ti
k
V'
z
is
d
s
d
h
C
e
e
9
r<
o
e
s
9
h
K
d
rr
v.
h
tfl
o
V'
r<
d