SAMMY RIMINGTON: TOPKLASSE IN Anton Cogen, Ralph Corbey en .Greta Lintz vormen ideale «kombinatie bij Pact In The Crazy Bol Jazz Cafe uit Breda: De Alpinorleansband! Isoposa geeft enig koncert in zaal Netwerk rm De Catharinisten voeren «Komaan Kameraad» op De Voorpost - 13.2.1981 - 13 65 ja nelstr 'an vver ?erwi'^ bet eindlied «Schijndemokratie, pseudo-anarchie, ^alst pieda9en anarchie» nog nazindert in de zaal Madeion, i Juii£°°r deze gelegenheid van een calé-chantant - Moulin Tlouge-atmosfeertje voorzien, probeer ik de drie fundamen- 73 i-len van deze uitzonderlijke Pact-produktie. Greta Lintz, jgde/f^P^1 Corbey en Anton Cogen, te strikken voor een kórt weln,erview en ik slaa9 er warempel ook nog in. Lees hier wat Ik zo allemaal vlijtig bij mekaar heb geharkt. met onfingeerde interesse naar alles wat deze bol uit kraamt en denkt daarna uit voerig na. Ook is hij een regisseur die zich op de slappe koord tussen hersens en hart niet alleen overeind, maar ook in evenwicht weet te houden. En dat kunnen we dan ook in zijn toneelwerken bewon deren. Wat is eigenlijk de bedoe ling van deze groots opge zette spektakel-Karnaval- musical? Ik wil de mensen een spie gel voorhouden en hen dan de konklusies laten trekken: de mensen wakker schud den uit hun lange winter slaap en hen eindelijk be wust maken van het grote Karnaval. Karnaval is im mers een voedselbodem voor kritiekloze, onbewuste en willoze poppen (al dan niet met 'n masker). Is het kombineren van Kar naval en de werkloosheid, krisis... niet een té gewaag de kombinatie? Nee, dat denk ik niet. Bij voorbeeld vandaag was de zaal voor de helft gevuld met echte karnavalisten in hart en ziel en zij zagen dui delijk het verband. Daarbij zal ook de niet-Aalstenaar door deze opvoering aange sproken worden. Denk je dat je therapie ge lukt is? Ik weet uit mezelf dat je je geen illusies mag maken in de toneelwereld. Ik wil en kel bekomen dat ze het beeld achterhouden. «Prins voor het Leven» is «de Stom me van Portici» niet, maar het blijft toch 'n uiterst boeiend eksperiment. Vind je het voorprogramma zelf niet wat te lang uitge sponnen? Nee, in geen geval. De gast- vedetten zorgen ervoor dat het publiek voldoende on dergedompeld is in de sfeer en roes van Karnaval, zodat de tegenstelling met de kri sis en werkloosheid nog fel ler uit de verf komt. De komponist en auteurs van de musical: Ralph Corbey Vlaanderen toch nog kreatieve mensen, (per) en Anton Cogen Gelukkig heeft Tenslotte: wat biedt Pact voor het volgende jaar? Ik loop al een lange tijd met een waanzinnig en daar om ook zo interessant plan rond. Terug een musi cal met als thema: «Wat kan de man met de pet aanzet ten tot fascisme en verzet?» in verband met Breendonk. Verder zal er ook nog een werkstuk in samenwerking met Flor Steyn en met wer ken van Roger Van de Velde op wetenschappelijke ach tergrond bij zijn.» Jo De Bruyn Wat wij vorige week durfden te voorspellen is waarheid geworden, het optreden van Sammy Rimington. voortreffe lijk gebackt door de Fondy Riverside Bullet Band, is inderdaad uitgegroeid tot een hoogtepunt van dit jazzsei- zoen in The Crazy Bol Jazz Calé. De fans waren massaal opgekomen om deze jazzmuzikant met wereldfaam vooral niet te missen, hun hooggespannen verwachtingen werden dan ook volkomen ingelost door de zich totaal inzettende Sammy én de Fondy RBB. e Een grote dame, mevr. Greta Lintz. (per) 'indei beg rsche Jhoreografie Greta Lintz ken. want een balletopvoe ding I Sreta lijkt me een vlijtige r'n9 's n°°i' perfekt. keurmeester, zowat 'n bijde- Tenslotte vroeg ik haar of ze bea ands bezige bij met een er bi) een volgende Pact- or 1i lime en globale blik op produktie ook zal bij zijn. Zij inte aar prachtwerk. Tevens is antwoordde niet. maar re.n v aar klassewerk in deze tijd glimlachte eens. Het was ei- itelin'an 'matiging en bezuini- genlijk niet nodig. Ik wist voor mg' nog niet gerantsoe- wa' bedoelde, r 14 1 $Qrd >che[ lreta 'weet wat van ballet: ""'P1' c°rb*" dat b was verbonden aan het Net als zijn muziek, straalt tijd vonne Goergi Ballet en °°k ui' hem rus'- zekerheid jw- aarna aan de Snip en de maar toch ook 'n tikkeltje luler^nap revue en de Hoofdstad agressiviteit. Springt ook al oorkt Iperette. In '49 belandde ze 's- gauw uit de stijve en k init ij de Koninklijke Opera te strakke struktuur van de ienw£ent, en 24 jaar later was ze doorsneemusical, en leunt 3, di Is balletmeesteres aan de- Ql dichter aan bij de impro- Jtseli i instelling verbonden. visatie. zonder dat zijn pri- Jaar |ier m Aalst kennen ze haar ma muziek aan klankkleur vera Dk: van '63 tot '73 was ze en kracht verliest. Ze lopen et irares aan de Stedelijke °°k niet dik gezaaid: klasse- cademie voor muziek, bal- pianospelers en studenten stem^t en toneel. geneeskunde. Maar hij is er groti zo ©entje en wat voor één. oe ben je bij PACT verzeild °tejj (raakt en hoe voel je je bij Wat me opvalt is dat je zo- »ze toneelvereniging? wat alle moderne stijlen in 9r0' tëta zi. e, rustig en met de lek **™<"k' heb" wjlimlach bij. Alsof er niets In deze karnavalmusical uitengewoons is aan haar «Prins voor het Leven» zijn irhaal. de liedjes eigenlijk een sa- heeft me gevraagd, menvatting, een relative- iral Anton en een paar rin9 van de vijf sketches. De id-leerlingen Carole, Néle muziek en het akteren moes- Martine. En natuurlijk ,en 9°®d op elkaar inspelen, ift deze totaal nieuwe er- en daarom diende ik veel S~^Lring me enorm veel vol- aandacht te schenken aan Buening en plezier bezorgd, de wisselwerking. Plooral de geestdrift en de muziek was wel belang- Iljne werklust van de totale riik- m°ar h®' akteren nog P^Mact-groep heeft me 'verte- meer, in duidelijke iegen- IflHerd', en het resultaat is dan stelling met andere musi- I^Hok denderend cals- waarin de muziek te veel de bovenhand krijgt. Fran je wat me.r kwijt ov.rj. D(( veIschiMende stljlen die i opgave bij Pact? ik gebruikte - a.a. lunky. irst en vooral was er een reggae en zelfs hoempa obleem probleem is ei- zijn geschreven in functie mlijk het juiste woord niet van het akteren. en ook aan- omdat dit allemaal zuive- gepast aan de stemmen, liefhebberij is. Dit wil jgen dat er soms wel Over dit koncert een «ob- jektief» verslag plegen zon der voortdurend in superla tieven te vervallen is zo goed als onbegonnen werk, U bent hierbij dus gewaar schuwd. Voor de jazzfreaks onder u eerst toch nog een woordje geschiedenis vooraf: Sam my Rimington, geboren Lon den 1942, begon reeds zeer jong klassieke gitaar te stu deren. Op 15-jarige leeftijd schakelt hij over naar klari net, zijn idool op dit instru ment is algauw George Le wis. Nauwelijks twee jaar later wordt hij opgenomen in Europa's toenmalige lei dende traditionele jazzfor matie, namelijk Ken Co- lyer's Jazzmen. Weinig later kreeg hij de gelegenheid om meerdere malen naar New Orleans te reizen, er te stu deren en vooral ook samen te musiceren met zijn idolen en leermeesters. Wij zijn reeds vorige week uitvoerig ingegaan op deze periode in zijn karrière, zodat wij het overbodig vinden in dit be stek nog maar eens een lan ge lijst aan te leggen van wie dit allemaal waren. Eén uitzondering slechts: «Cap tain» John Handy, de man die hem ontegensprekelijk het meest beïnvloed heeft in zijn aanpak van de alt saxofoon. Sammy zegt van hem: «Hij was een onvoor stelbaar innemende en een voudige persoonlijkheid, een zeer groot muzikant, steeds bereid zijn kennis en ervaring over te dragen, met hem samen musiceren was de mooiste ervaring in mijn loopbaan». Terug echter naar de Cra zy Bol Jazz Café waar het konsert ingezet werd met als opwarmertje het overjarige «Yes Sir, that's my baby», dadelijk gevolgd door het mooie «Clarinet Marmela de» waarin Sammy al dade lijk zijn geweldige klarinet techniek én improvisatieta lent demonstreert, hij zou dit trouwens een hele avond lang blijven doen en met totale overgave. Ondertussen was laatko mer-trombonist en leider van de Fondy Riverside Bul- let Band mee komen aanzit ten, doch hij hield het slechts anderhalve set uit en muisde er later stilletjes vanonder, zijn publiek én zijn Fondy RBB in de steek latend. Was dit geen rem op je krea- pn «schakel» kon ontbre- tiviteit? en dat gooide dan vlug Nee. van een 'rem' zou ik 'n het 'ballet'. Let op, ik niet willen spreken, het be- hier helemaal geen tekende meer voor mij 'n dis- in gooien naar enkele cipline. Ik zou zelfs meer lewerkers... willen zeggen: het was voor ijn taak bestond er dan uit mi) een dankbare steun, choreograiie te creëren Hoe zie |i| |e muziek in deze liedjesteksten. Dus alles musical? it er gezongen werd, dien- uit te beelden Het was 6611 enorm waa9" Deelden. gtuk maar heb er was je samenwerking enorm veel voldoening aan. it de Pact-ploeg? Mijn muziek is geschreven eze was ongetwijfeld schit- u'' ©en kommercieel stand- tend, en ik hoop uit het Pun'- en vind vooral dat epste van m'n hart dat dit mi)n werk de toeschouwers mag blijven. We hebben m°©t flatteren... ikwijls van gedachten ge- Toekomstdromen? Ik ben vooral pianist en dit zet me wel 'n hak: dit wil zeggen, dat 'n pianist eerst subliem moet kunnen spe len voordat hij een optreden mag verzorgen. Verder zit ik ook nog opgescheept met mn studies... Mijn droom is 'n goed jazzpianist te wor den. maar ja ik mik altijd hoog... «Het leven is aan de dur- vers» besluit ik. Ze weten van geen ophouden, daar in die Crazy Bol; de SIMONS noemt het «een geestdrift van de inrichters is blijkbaar niet meer te stuiten, veelbelovende formatie». Aalst heeft in één jaar tijd meer goede jazz te horen Uitkijken dus én de gelegen- gekregen dan tijdens de voorbije vijfentwintig jarenl En het heid om iets nieuws te ont gaat verderl Nauwelijks één week na een onvergetelijke dekken niet laten voorbij avond met Sammy Rimington staat er zondag 15 februari gaan! weer wat op stapel. Willy Schuyten Uit Hollands traditionele V. *-JI iBHBBBWBBPi"'- jazzstad bij uitstek, «The IR Hottest Place in the South», BREDA: ALpinorleans-Bre- dal Zeven man sterke oude stijl formatie, voor de gelegen heid begeleid door de En gelse gastdrummer MAL COLM MURPHY; opgericht in 1977 als een repetitie band, samengesteld toon dertijd met muzikanten uit verschillende bestaande formaties hebben zij onder tussen reeds een eerste langspeler volgespeeld (PORK CHOPS - WOODY 3580). WILLEM PATERIK is leider- trombonist; JOS VOETEN speelt er de trompet; ROB ALBADA klarinet; PIETER TALBOOM banjo; BART GOOSEN bass; AD VLEM- MIX piano. Hun eerste langspeler kreeg goeie kritieken mee en SIM Mister Sammy Rimington himself, (nic) Nochtans droeg zijn trom- bonespel veel bij aan de klankkleur van de frontlijn. Dit kwam al meteen tot ui ting in mooie tema's als «Ti- pitipitin» en «You always hurt the one you love». Allen swingen als bezeten, de lei dende trompet van Johnny Van Breedam op kop, ge steund door een stuwende ritmesektie waar drummer Didier Geerts en bassist Ad van Beerendonk volkomen opgewassen zijn tegen hun taak. Deze swingende Shine krijgt nog een vocal mee van Johnny in zijn gekende rau we stijl en dan breekt Sam my Rimington pas goed los met zijn altsaxofoon in een wervelende solopartij, de unieke John Handy-sound evenarend en ideeën spui end, een binnen het tema gehouden drumsolo van Di dier bereidt een spetterende kollektieve finale voor. De Crazy Bol hield even de adem in na dit vuurwerk, doch er zou nog veel meer komen. «Teachings of love», in medium tempo genomen met weer een sublieme Sammy op altsax en «Do you make anything of some thing» zetten de tweede set in als inleiding tot een an dere swingklassieker «Ava- lon» welke dan ook in ra zend tempo werd genomen. Sammy samen met Johnny en Kamiel gooien hot-notes in het publiek, Andy Finch martelt zijn piano. Ad Van Beerendonk gaat op de slap- ping-the-bass toer en Didier geeft enkele fenomenale drumbreaks ten beste. En The Crazy Bol wordt pas echt «crazy». Zo ging het maar verder, het ene nummer al meesle pender dan het andere, jazz van de bovenste plank, met Sammy Rimington en zijn toehoorders, niet alleen zijn instrumenten bespelend maar ook en vooral zijn pu bliek, die er ook in slaagt zijn muzikanten mee te til len naar zijn niveau. Hoogtepunten waren nog «Slowboat to China» met nog maar eens Sammy in een John Handy-altsaxpar- tij, een geïnspireerde Andy Finch op piano en een zeer mooie kollektieve ride-out voorafgegaan door Johnny's humoristische vocal. «Cheek to cheek», gekend swingtema in medium-tem po wordt een feature voor Andy Finch, «High Society» een test voor Sammy's klari nettechniek waar hij op on navolgbare wijze in slaagt. Pat Mortier wordt uit het publiek gehaald om enkele nummers mee te blazen op trompet en ineens krijgen we een nieuw klankbeeld te horen: Sammy en de FRBB passen zich volkomen aan, en onder invloed van Pat's modernere speel- en impro- visatiewijze krijgen we een «mainstream-formatie» te horen in «Bye Bye Blackbird» en «Take the train» waar in de intro Sam my alleen het lage register van de altsax gebruikt en hem zowaar laat klinken als een tenor. Kamiel Van Breedam heeft ondertussen alles en iedereen in de steek gelaten en Johnny komt weer bij voor de finale welke aange vangen wordt met een senti menteel «If I ever ceased to love», lyrische klarinetintro van Sammy en een even ge voelige vocal van hemzelf. «Abide with me», een hym ne, bracht hij solo op klari net en zodanig gevoelsgela den dat iedereen er stil van werd en sommigen tot tra nen toe bewogen! Sweet Sue» wordt de swingende aanloop tot het onvermijdelijke einde van een onvergetelijke avond, de uitgelaten Crazy-Boilers verplichtten de band even wel tot een encore: «Rebec ca» was dan ook ideaal om er nog eens keihard tegen aan te gaan tot groot jolijt van allen. Het hoeft geen betoog dat er na zulk een ervaring nog uren nagekaart werd in de Crazy Bol, tussen muzikan ten, Andrew Brothers en pu bliek. Zoals reeds gezegd: een hoogtepunt in de prog- rammatie van de Crazy Bol en eentje dat dit seizoen waarschijnlijk niet zal over troffen worden. Willy SCHUYTEN Eindelijk zal er in Aalst nog iets te beleven vallen op popgebied: en dan nog wel met ons aller Isopoda de beste rockgroep uit Aalst. Het is een tijdje stil geweest rond deze symfonische rockgroep maar dit is waarschijnlijk wel te verklaren door het feit dat er nu hard gewerkt wordt aan een nieuwe LP. En als we de geruchten mogen geloven zal deze schijf vinyl nog beter worden dan hun vorige langspe ler «Acrosticon», en dit was al 'n voltreffer. Er is dus toch nog hoop in ons Aalsters popwereldje... De groep zag het levenslicht in 1974 en geleidelijk aan wisten deze prima muzikan ten een eigen stijl te ontwik kelen en een volledig uniek repertoire op te bouwen. Het resultaat van veel schaaf- en sleutelwerk kon je dan in '78 bewonderen op hun eer ste LP «Acrostichon», die doorgaans lovende kritiek te verwerken kreeg. Verleden jaar wisten ze pop- minnend Aalst aangenaam te verrassen met een top- koncert in de Keizershallen (mei): zij lieten als enige Aalsterse groep de Keizers hallen vollopen en hielden meer dan 1000 enthousiaste luisteraars in de ban (dit fijn optreden werd door De Voor post als het 3e beste optre den - na RVHG en Urbanus - van het afgelopen jaar 1980 in Aalst bestempeld). Zaterdag 21 februari zullen Dirk, Marc, Walter, Luc en Arnold het beste van zich zelf geven in lang uitge sponnen nummers met veel vuldige ritmeveranderingen en overheersende bas. Ook zullen zij een tipje van hun nieuwe langspeler oplich ten, maar ook oudere num mers zullen ze met brio brengen. Organisatie: Lanseloet. Voorverkoop: 100 fr. bij Triest, Meganckstraat 26, Aalst of bij Risa, H. Hartlaan 30, Aalst of in Jeugdinfo, Ka- pellestraat 15, Aalst of in JH Kreja, Drie Sleutelstraat 51, Aalst. Kassa 120 fr. Afspraak dus op zaterdag 21 februari vanaf 20u30 in zaal Netwerk, De Ridderstraat 28, Aalst. Warm aanbe volen! (jdb) isseld, maar uiteindelijk 'eeg ik toch de vrije hand. nton was een fijne mede erker en zijn suggesties 8b ik steeds in dank aan- ■Qrd. Ralph's muziek was ^makkelijk' om op te wer- n en de overige medewer- &rs waren steeds bruisend enthoesiasme bij de fms vermoeiende en verve lde dansrepetities. 'at me opvalt is dat jij bij vertoning aanwezig ent. Is dat wel nodig? 'urlijk, want dit is zeer be- Wgrijk voor mij. Indien ik ais in Gent zou zitten, zou er nauwelijks op mijn ge- alt zijn. Hier ben ik echter 'n steun en kan ik voortdu- tod nog aanmerkingen ma- Toneelvereniging De Catharinisten brengt het blijspel mol als Hoskins en Rita De «Komaan Kameraad», van Ray Cooney op de planken. Zij Mulder als Alicia Courtney, verzekeren dat jullie het zullen uitschateren bij de maasa Zij staan borg voor een leu- netelige situaties, die u zult voorgeschoteld krijgen... ke avond vol dolkomische situaties' Regisseur Anton Cogen Anton is zowat van alle markten thuis. Zijn Pact me dewerkers bestempelen hem als 'een all-round-man' en nooit om een kwinkslag verlegen. Bekijkt onze we reldbol aandachtig, luistert Sommy Rimington en The Fondy Riverside Bullet Band, (nic) Stel U voor dat een vriendin van uw verloofde een Russi sche balletdanser, die be sloten heeft om naar het Westen over te lopen, zich verbergt in de koffer van de wagen van uw toekomstige schoonvader... Stel U voor dat diezelfde schoonvader overal waar hij gaat, wordt opgesloten en dat bovendien een ambte naar van het ministerie, een veldwachter en een tuinier voortdurend roet in het eten komen gooien... Zou U als rechtschapen bur ger daar nog het hoofd koel kunnen bijhouden? Als je echt zin hebt om sa men met de Catharinisten naar een oplossing voor de ze netelige situaties te zoe ken, kom dan op zaterdag 14, zondag 15 of maandag 16 februari, telkens om 20 uur stipt naar de Stadsschouw burg, Vredeplein te Aalst. Regisseur Walter Boni en in de belangrijkste rollen her kennen we Jet De Koninck als Nancy Rimmington, Gil bert Eelbode als comman dant Remmington, Jos Van-

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1981 | | pagina 13