UITAGENDA ARM VLAANDEREN Daverende prestigeproduktie Het Progressief Aalsters Collectief Teater (PACT) heeft het weer voor elkaar gekregen: na de enorm suksesvolle en schitterende versie van de Pirandello-klassieker «Zes au teurs zoeken een akteur», zijn ze er opnieuw in geslaagd het Aalsterse publiek een onvergetelijke spektakelavond aan te bieden, met alles erop en eraan. «Prins voor het Uïven» is een karnavalmusical: daar kan je niet om heen. Dus Karnaval verweven met muziek, ballet en zang, denk je bij het horen van «Karnavalmusical». Maar nee, je slaat de bal volledig mis: het spektakel biedt meer. veel meer en gelukkig maar want de traditionele dolle karnavalavonden staan toch maar op een beduidend laag niveau. onschuldige manier te ont wijken. De bierprins. Jan Jo zef Straus, is tevens voor deze belangrijke karnaval- hoogdag uit Duitsland over gewaaid en in zaal Madeion verzeild geraakt om er zijn geestige toespraak in ge radbraakt Duits te verzor gen. Hij heeft het er onder andere over een dynami sche karnavalgroep, de Vui le Mannekens Onderbroe ken. beter gekend als de V.M.O. Als voorlaatste gastvedet- (te) komt de Zangeres 't heeft geen Naam (Anton Cogen) het mannelijk publiek ver leiden met het gewaagde «Zeehondfenbaby», begeleid door drie go-go-boys. Ten slotte legt Prins van Europa Enrico zijn lijdensweg nog 'ns een keertje haarfijn uit. en beweert dat de Europese prinsenverkiezing voor Aalst geen moeilijkheden zal opleveren, wel proble men Alle deeltjes van dit nogal lange voorprogramma (maar toch noodzakelijk om in de typische Aalsterse Karnavalwereld onderge dompeld te worden) werden prima aan elkaar gepraat door de vlotte en overtuigen de presentatrice Carole De- jonckheere. die getuigt van een onberispelijke stembe- heersing en fijne podium- présence. En dan is het de beurt aan kandidaat prins Karnaval René, die vijf sketchen moet brengen en die het eigenlij ke stuk uitmaken. In het eer ste tableau zien we René zijn boterhammetjes veror beren in een met sluiting bedreigde fabriek. Zijn werkmakkers, Walter, Mau rice en Germaine voelen ook aan dat de sluiting van de fabrie niet lang meer op zich zal laten wachten. Toch is de verwarring en veront waardiging groot als de baas André de deuren sluit. René voelt zich hopeloos verloren, want hij ziet zijn droom, prins Karnaval wor den, langzaam maar zeker wegglijden: prins worden kost immers een smak geld. en het doppersloon volstaat nauwelijks om zijn gezin, schoonmoeder en vrouw en dochter, te onderhouden. Maar tot ziijn grote verba zing brengt zijn baas de op lossing want hij zal volledig de dure prinsenkampagne betalen en René wórdt dus Een prachtige vertolking door dans als zang waren knap. (per) Dirk Van Waeyenbergh Zowel prins Men ziet hem vervolgens druk aan het feesten in het supporterslokaal en de baas, André, geflankeerd door zijn zoveelste verover ing, gaat een bezoekje bren gen aan deze dolle vierders. Maar dan gebeurt het on voorzienbare: tijdens een wild spel wordt de baas om zijn bedreven misdaden ver moord. Na dit ongebreidel de en euforische spel is de verwarring en konsternatie kompleet. De harde realiteit haalt weer de bovenhand en het verrassende gevolg van de onvoorzienbare anarchie dringt tot de feestvierenden door. Iedereen muist er van onder en uiteindelijk wordt René opgepakt, na een tip vazn zijn vriend Walter, re volutionair in hart en ziel, aan de politie. Hij draait gedwee de nor in en tegelij kertijd wordt de daadkracht en de zelfkritiek van de wer kende, domme massa op- Prins René, een schitterende prestatie, (per) Als kader voor deze kar navalmusical «Prins voor het Leven» koos regisseur Anton Cogen natuurlijk het Aalsters Karnavalgebeuren en maar bepaald de fel be twiste prinsenverkiezing. Waar het dus allemaal om draait is het triestige feit dat in dit jaar, middenin de niet sontziende krisis. slechts één kandidaat komt opda gen en de kamavaljury staat bijgevolg voor 'n moei lijk dilemma: «laten we de oude prins het allemaal nog een jaartje overdoen, of mag de nieuwe prins zonder slag of stoot met de felbegeerde karnavalscepter zwaaien over onze beruchte karna- valstad». Na het traditionele voorprogramma met een volledig gamma broodnodi ge karnavalingrediénten, gebracht door een rits kar- navalprominenten waaron der Keizer Kamiel met frisse en steeds dartele millekens op de vrolijke no ten van «Óilsjt viert kar naval». Tuurlijk horen hier ook en kele ex-prinsen bij: Keizer Kamiel. Prins Jean-Paul en Prins Michel en zij hebben het in hun gezellig klet spraatje over de perikelen in verband met de verkeers vrije Grote Markt. Op een prinselijke wijze vinden zij een goddelijke oplossing voor dit nijpend gebrek aan parkeerruimte. Het eeuwe noude Belfort zal omge bouwd worden tot prakti sche garages in drie verdie pingen voor de drie lagen van e bevolking: het gewone volk in de kelders, de «com- merganten» hoog en droog in de toren voor 'n degelijk overzicht en op de achter grond het liedje «wie zal dat betalen» en tenslotte de po litiekers op het gelijkvloers om vlug buiten te gera ken en hun lijfliedje «Geen woorden, maar da den». Ook hoort bij al dit karnavalgedoe voorzitter van het feestkomitee. Frans Wauters. die in zijn toe spraak beklemtoont dat de «beste moge winnen». Hij verliest er gelukkig zijn eeu- wige glimlach niet bij. Ver der neemt journalist Roel Van de Plas een recht streeks telefooninterview met de nieuwbakken prins Stefaan voor zijn rekening. De vragen wist prins Ste faan wel op zijn geveinsde, Ook het oog mag iets krijgen, niet. (per) 1 t In hun witte overal donsend van de ene sketch naar de andere, (per) Het moet van mijn lever, hoe sommige mensen kunnen en durven te reageren loopt de spuigaten uit! En dat in een Vlaanderen dat tracht van autonoom te zijn waarvan de burgers zich als echte Vlamingen denken te gedragen, of beter gezegd sommige ervan. Het Progressief Aalsters Collectief Theater brengt ook nog dit week-eind de karnavalmusical -Prins voor het Leven-, een kreatie van Anton Cogen en Ralph Corbey. Na het juist geteld acht maal te hebben gezien durf ik te zeggen: een knap stuk theater, goede muziek (zelfs meezingers na een tijdje!!!), een aktueel gegeven doorspekt met een vleugje humor, een laag je volkse taal, kortweg een dagelijkse situatie (wan neer je meer over de karnavalmusical wil te weten komen, lees denude recensies van Jo De Bruyn) PACT heeft hef gewaagd een wereldkreatie te bren gen. Een zeer dure produktie waar gelukkig zeer'veel Aalstenaars op af zijn gekomen. Zondagnamiddag was er dan ook een speciale voor stelling voor de ouden van dagen. Zowel de regisseur als en aktrices-akteurs waren er zich van bewust dat zon toneelstuk moeilijk te verteren zou zijn voor mensen op leeftijd. Woorden als «plat gescheten en poepen» worden welin privé gebruikt, maar van op een scène..., laat staan dat er een man en vrouw zich in lingerie op het plateau wagen... Kortom, iedereen is zich bewust van de generatiekloof. En wat gebeurt er? In het «Klaaglied van de gefopte arbeider over 'den slechten tijd» worden alle jxilitieke partijen gehekeld. Zowel de roden, de groenen, de blauwen, de rozen, de karmijnroden als de zwarten worden in hun hemd gezet. «Volksunie, zwarte knie. Hoe geren dat ik u zie (2x). maar voor u stemmen, doe ik nie, doen ik nie, doen ik nie.» De Vereniging van Vlaamse Gepensioneerden rea geert... De «kopmannen» stellen zich recht, drinken vlug hun pint uit. «protesteren» en gaan er van door! Stel je voor. ze hebben pas de helft van de tekst gehoord of men protesteert. Voor wat? Omdat ook hun partij (als ze lid zijn?) wordt gehekeld? Zijn daarom die «pure» Vlamingen geshokeerd? Kom nou. is het niet eerder hypokrisie? Zelfkritiek is toch een mooie gave. Maar ja aan Klauwaarts mag men niet raken... «Rood of geen brood, altijd gekloot. Katholiek of syfilitiek. weg met de schijnpolitiek. smeerlapperijen maken ons ziek. PVV pakt hem vast en speelt er mee, PW slappe thee voor jullie niets dan DDT Men spot in dit liedje met alles, en indAelöad men stelt geen andere partij in de plaats. Maar waarom, het zal toch steeds hetzelfde blijven. Neen, de Vlamingen zijn het afgestapt, ze vonde het plat. Maar nadenken deden ze niet. nu misschien wel. Hopelijk stellen ze nu vast hoe belachelijk ze zich hebben gedragen. De auteur-akteur kreeg zelfs niet de tijd om alle gegevens hen mede te delen of ze begingen reeds een flaterlDie mensen hebben nog nooit iets gezien van onze Noorderburen zeker? Daar gebeuren nog andere toeren,-men slaat daar nogal eens nagels met koppen, hier is men dat niet gewoon. Ik ben een ongebonden Vlaming, en dan nog een fiere, af en toe, nu was ik een beschaamde Vlaming! Roel Van de Plas nieuw voor een tijdje de kop ingedrukt. Het publiek heeft een zwa re dobber aan dit stuk. «Prins voor het Leven» eist je volledig op en je aan dacht mag. kan of zal nooit verslappen. Het voorprog ramma met het dozijn gast- vedetten heeft nauwelijks vaart, maar het teater in het teater. de prinsenverkie zing, bolt als een trein. Ge lukkig kan het publiek re gelmatig even herademen, want elk tableau wordt tel kens samengevat in een wondermooi lied, waarvoor Ralph Corbey de muziek schreef. In deze aanstekelij ke muziek komen alle he dendaagse trends aan bod, meer nog, ook 'n flinke dosis zelfspot is er op 'n meesterlijke wijze in verbor gen. De prachtige muziek draagt tot in de kleinste de tails mee tot de drukkende sfeer, die rond de prinsen verkiezing hangt. Meestal komt de muziek poétisch over. maar toch heeft Ralph zich enkele keren laten ver leiden door er een te agres sieve tint in te verwerken, waar dit soms overbodig was. Ook koreografe Greta Lintz heeft eer van haar werk gehaald en klasse- werk afgeleverd. Zij heeft het ballet met een ijzeren hand op een voortreffelijke wijze geleid, en heeft niet alleen ervoor gezorgd dat de dansers geen gebrek had den aan de uitdrukkings kracht, maar ook nog vol doende sierlijkheid en be weeglijkheid tentoon spreidden. Tenslotte verdient regis seur Anton Cogen (nog maar eens) de volle waardering: hij heeft gekozen voor een gewaagd en moeilijk stuk. waarin karnaval en werk loosheid op het eerste zicht lukraak met elkaar verbon den zijn. Maar langzaam heeft hij de toeschouwer duidelijk gemaakt, als het ware ontnuchterd uit de kri tiekloze karnavalroes, dat karnaval in het diepste we zen niets meer is dan «schijndemokratve», «pseu- do-monarchie» en «drieda- gen-anarchie». Ondertus sen heeft hij er ook voldoen de kontliktsituaties in ver werkt. die het stuk nog een extra dimensie geven: jeugd, bezit, krisis, extreem links en extreem rechts, re volutionairen en konserva- tieven, het politieke potje nat, betweterige schoon moeders en verleidelijke minnaressen, vijandige sfeer in het fabriek en kan je moeiteloos dit lijstje aanvul len. Hiermee steekt hij op een meesterlijke manier de draak met de enggeestig- heid en egoïsme van deze wereld. Ook de akteurs gaven pa reltjes van vertolking ten beste. Vooral Ronald Schol - laert als Prins René leverde een ongemeen schitterende prestatie. Het is wel duide lijk dat deze verdraaid moei lijke hoofdrol voor hem aan het lijf gegoten zat. maar het blijft een aartsmoeilijke op dracht. die niet alleen een uiterste koncentratie ver eist. maar ook de nodige podiumprésence en stembe- heersing. Hij slaagde er ook in zijn rol geloofwaardig te maken. Hij was afwisselend provocerend en agressief, dan weer helemaal down, vol twijfels aan zichzelf, aan alles en iedereen. Walter, gespeeld door Ge- rrit Buys, wist ook goed in de huid van zijn personage te kruipen. Als door en door revolutionair. kwam hij voortdurend in opstand te gen de machtige bazen en zaaide hij ruzie onder zijn werkmakkers door zijn har de en vlijmscherpe uitspra ken. De andere werkmak- ker, William Boulembercq als Maurice akteerde ook opvallend sterk in zijn ver- zoeningsrol. enerzijds tus sen René en Walter, ander zijds tussen het personeel en de fabrieksbaas André. Dan zijn er ook nog Ger aine (Gratienne Huyleb- roeck) en Jempie (Hilde Wauters): Germaine, niet moeders mooiste, heeft maar één doel voor ogen. namelijk haar broodwin ning niet verliezen en steekt schril af tegen de platte praat van haar werkmak kers. Jempie. het zoveelste liefje van mijnheer André. wist haar verontwaardiging overtuigend te brengen wanneer ze haar playboy André de bons gaf. Voordien stuurde diezelfde meneer André ook weer in z'n beste doen, de fiere en jaloerse Madame Peggy de laan uit. Oliva De Roo, als mada me Peggy, wist met haar gevatte maar soms wat overdreven reakties, het pu bliek aan het lachen te bren gen. Tenslotte verdienen Gracienne Van Nieuwen- borg als René's vrouw en Nele Bomon als René's doch ter, ook nog een pluim, voor hun oprechte en eerlijke ver- Zondag 15 en maandag 16 februari 1981, telkens om 2C uur: «Prins voor het leven» een asociale karnavalmu sical van Anton Cogen en Ralph Morley. Choreografie: Greta Lintz Presentatie: Carole De Jonckheere Algemene leiding: Anton Cogen Organisatie: P.A.C.T. (Progressief Aalsters Collectief Teater). Vrijdag 13 februari 1981 om 20 uur, in het «Gulden Vlies» Esplanade 13 Aalst, spreekt Paul Ghijsels, oud BRT-journalist en ambtenaar bij het Algemeen Be stuur voor Ontwikkelingssamenwerking ABOS over «Ontwikkelingssamenwerking». Organisatie V.Z.W. De Vriendschap. Tot en met zondag 15 februari 1981. stelt architekt Raf Beukens m de belfortkelders schilderijen, olieverf en akwarellen tentoon. Tot 15 maart in Galerij SGS, Spaarzaamheidsstraat 65 te Aalst, tentoonstelling van schilderijen en gouaches van de Nederlandse kunstenaar Bert Loerakker De expositie is toegankelijk van 14 tot 19 uur op zon- en feestdagen van 10 tot 19 uur. Maandag en dinsdaq gesloten. a Dinsdag 17 februari 1981. om 20 uur in de zaal 't Apostelken. Bert Callebert over: Yin en Yang prin cipes. Zaterdag 21 februari 1981 om 20.30 uur in de zaal Netwerk. De Ridderstraat 28 Aalst: een simfonisch lyrisch rock-koncert door de Aalsterse groep IsoPoda. Organisatie: Teater Lanseloet, in het kader van «Vijf Jaar Lanseloet». Zondag 15 februari. 4e en laatste Middagkoncert Paula Van Parijs en Jan Van Mol. clavecimbel Werken van Krebs. J.C.F. Bach, Van Mol. W.F. Bach Feestzaal van het Stadhuis. 11 uur. Toegangsprijs: 30 fr. Donderdag 19 februari te 20 uur. Prof. J. Robijns spreekt over «De Gouden eeuw van de Nederlandse Polyfonie» geïillustreerd met dia's en muziekfragmenten. Administratieve zetel Generale Bankmaatschappij. Kwalestraat 94, Nieuwerken-Aalst. In de ruime lokalen van de Generale Bankmaat- schappij Kwalestraat 94. te Nieuwkerken, houdt Prof Jozef Robijns. van K.U, Leuven op donderdag 19 februari te 20 u. een voordracht. De «Gouden eeuw van de Nederlandse Polyfonie» komt er aan bod geïllustreerd met dia's en muziekfragmenten. Organisatie: «Liniaal» Nieuwkerken. De arbeider aan de deur gezet (per) tolking. Jef Ledegen. met op vallende mimiek, viel toch iets te braaf en te welwil lend uit als politie-inspek- teur. Alles bij mekaar een idea le bezetting voor een derge lijke musical: goede ak teurs, daarbij nog fijn kun nen zingen ook (zijn meestal dun gezaaid), kregen een goede beurt in «Een Prins voor het Leven», met méér diepgang en boodschap dan de doorsneemusical, wat echter opnieuw opvalt is dat Anton Cogen voor elke rol een geschikte akteur vond. Zang en backing ground, evenals de kostumering, de- kor (kitscherig en vol glitter. De revolutionair, Gerrit Buys, (per) maar zeer passend) en be lichting waren uiterst ver zorgd, zelfs tot in de kleinste details en droegen bij tot de schitterende prestigepro duktie. Als slotkonklusie: een he le krachttoer van Pact. Het tweede deel na het nogal langdradige voorprogram ma boeide en overtuigde ons het meest. De emotione le trefkracht was vooral gro ter dan in het eerste deel, waarin we enkele details betreurden, omdat ze neig den naar het belachelijk maken van sommige figuren of een toegeving waren aan de goedlachsheid van het publiek, zoals het erbij sleu ren van de wrijvingen met o.a. Tuur Van de Brulle. wat we goedkoop vonden. Maart dat zijn details. Belangrijker is dat deze prima voorstel ling een stukje realiteit blootlegt en in een juist, eer lijk en relativerend daglicht stelt. Het zedelesje op het einde krijgen jullie er ook bij: «Dit is de zedenles van dit spektakel, we hebben recht op uitleg, waar is de ontbrekende schakel, in de- mokratie heeft ieder zijn zeg», maar ze eindigen daar gaat je recht op uitleg, jullie zijn de ontbrekende schakel, en deze schijnde- mokratie, pseudo-anarchie, drie-dagen anarchie is weg.» Het Aalsterse topvolks- feest is gekelders en de ze denles blijft nog even nazin deren. Jo DE BRUYN Opgelet: Je kan deze karna valmusical nog gaan be wonderen op zondag 15 en maandag 16 februari, tel kens om 20 uur stipt in de zaal Madelon.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1981 | | pagina 16