PACT: Prachtig Aanvallend Combatief Theater LAATSTE MIDDAGCONCERT: MET UITROEP- OF VRAAGTEKEN!? i knip JEUGDHUIZEN: NIET ALLEEN MUZIEK VERANDERDE... ALBERT DE CUYPER (tussen haakjes) Jeugdklubs in Aalsterse De Voorpost - 20.2.1981 -11 Na het aanschouwen van de nieuwe produktie van de Aalsterse toneelgroep PACT zijn wij met een tevreden gevoel huiswaarts gekeerd. Theater leent zich na tuurlijk uitsteken om de heersende wantoestanden in de politieke-ekonomische en sociale sektoren aan de kaak te stellen, maar de wijze waarop het Progressief Aalsters Collectief Theater dit gedaan heeft verdient toch wel een aparte vermelding. In een aanvallende, nietsonziende stijl werd de draak gestoken met de politieke mannetjesputters die zichzelf op een onwan kelbare troon «gesettled» achten dat zij zelfs durven over te gaan tot het geven van de meest ireeële bevelen. Op een zeer stringente manier werden de onderdanen gedwongen om in het gareel te lopen. Wanneer de laakbaarheid van de feiten aan het daglicht kwam voelde niemand zich verantwoordelijk gesteld. Kop in het zand en laat de wind maar waaien! Wie zei er ook weer dat op de bühne een perfecte weerspiegeling van de realiteit kan gezien worden. Maar laten wij het nog even hebben over de «speelwijze» van PACT. Net als in Pirandello werd het publiek op een «non-directieve» wijze bij het gebeuren betrokken. Middenin het stuk werd de vraag gesteld, met de blik onrechtstreeks op de kijker gericht, of men kon rekenen op een stevige achterban bij de strijd tussen de gewone werkman en het gevestigde kapitaal. Een zwak applaus weerklonk waarop de akteurs schitterend replikeerden met een: «Zie je nu wel iedereen is een kontlikker geworden!» Op dat moment barstte de zaal los. Sommige publie ke reacties kunnen echter best irritant zijn. Hoewel de tonelisten in een platvloerse, maar voor Jan Modaal meest geschikte vorm hun stuk naar voor brachten, vonden bepaalde lieden het nodig om demonstratief «de arena» te verlaten of ongecultiveerde kreten de zaal in te slingeren. Toneel is, vanuit toeschouwers oogpunt bekeken, een passief recreatiemiddel waar bij men van op voorhand kan stellen dat niet aan ieders noden zal voldaan worden. Deningrerende opmerkingen «subversieve activitei ten» die normaliter niet op de planken thuishoren (maar toch normaal-menselijk zijn) moeten er al eens voor lief worden bijgenomen. Wij waren, net als velen, niet geschokt; misschien lichtelijk verbaasd; maar diegenen die hun ongenoegen uitten op hierbo ven vermelde wijze zijn dom! Waarschijnlijk zullen de mensen die tot deze categorie behoren ondergeteken de verwensen. Daar hebben wij echter lak aan! PACT, dat binnen de Aalsterse toneelgemeenschap aanzien wordt als het «enfant terrible» bevecht zich op een geheel eigen en voor de buitenwereld waar schijnlijk extra-vagante manier een plaats in dit gezelschap. Wij herhalen echter, net als voorgaande keren, dat ook het traditionalisme zijn waarde heeft (vb. de recentste opvoering van «De Schakel»), PACT laat momenteel zweet, bloed en tranen maar het zal als toneelvereniging uitgroeien tot een hecht, standvastig bastion dat zelfs de zwaarste stormen zal kunnen trotseren. Daarvan getuigt reeds het huidige, overdonderende succes. Renaat GITS De winterslaap is voorbij, de oogjeB gaan open, we kunnen reer op pad om klassieke noten op een rijtje te zetten. Dat in de voorbije week intussen al 3 keer gebeurd. En toch itekent de tweede maand van het jaar al het einde van in reeks. De 4e reeks Middagconcerten zit er inderdaad al i. Directeur Streulens stak na afloop zijn gevoelens niet ider stoelen of banken. Als je het mij vraagt spreken uit tijn bittere woorden veel vragen. Neem als illustratie het toncert van vorige zondag: Paule Van Parijs en Jan Van Mol kwamen klavecimbel spelen. Ze hebben allebei een reeks jliploma's om de hele Grote Markt mee te plaveien, en toch kan je het aantal aanwezigen in je broekzak steken. Wordt »r in deze stad geen klavecimbel, piano of orgel gespeeld? Kis je de wachtlijsten voor deze instrumenten in de Acade mie bekijkt, krijg je toch andere gedachten. Vaar wringt het wieltje, recensie nog vermelden dat raar loopt het scheef? Je het duo een langspeelplaat sst het o.a. in de beden- gemaakt heeft «Concerto a ng die Streulens ons voor due cembali». Ze staat niet ?t concert cadeau deed. op de tophit der Lage Lan- aat ik als inleiding voor de den, maar je kanze wel Subsidies Elders lees je wat jeugdklubs aan overheidsgeld toegescho ven kregen voor hun werking in 1978. Ook andere organisaties werden langs het Bestuur voor Jeugdvorming met centjes bedocht. In ons verschijningsgebied Aalst - Erpe-Mere - Lede zijn dat: Jeugdatelier Joepie: 57 114 fr. Jeugdatelier Klakson. 44.568 fr Speelplein Stadspark: 645.175 fr. Speelplein Kerrebroek 61 203 fr. Speelplein Baardegem: 23.173 fr. Speelplein Beukenhof: 59 945 fr Rekreotiecentrum Gijzegem: 85 265 fr. Speelplein Binnenstraat: 40.151 fr. Speelplein Nieuwerkerken Centrum: 31.851 fr Speelplein Sint-Job: 34.305 fr, Speelplein Herdersem: 21.786 fr. Speelplein Moorsel: 27.825 fr. Speelplein Ressebeke: 17.738 fr. Speelplein de Leeuwerik: 41,579 fr. Schola Cantorum Cantate Domino: 72.142 fr. H.A.K.. 1 716.712 fr. Homofielen in jeugdhuizen Het GO C (Gespreks- en Ontmoetingscentrum, Hoog straat 64-66, Aalst) richt op maandag 23 februari (20u) een informatie- en gespreksavond in over homofielen in jeugdhuizen. Alle jeugdhuiswerkers zijn daarop uitgeno digd. Kadervorming Naar jaarlijkse gewoonte ontvangen de Aalsterse Jonge PVV-Mutualisten (en A.K.V. Aaft Ons Vast) met karnaval een Schotse delegatie jeugdwerkers. Hoe dat moet begre pen worden, kunnen we enkel vermoeden, moor officieel wordt dat een kadervorming met als onderwerp: «Alkohol, sport en agressie» PS-t Dit zijn bij wijze van uitzondering, twee «geknipt»-en aan mekaar geplakt Reden was plaatsgebrek in De Voorpost van vorige week. Om dezelfde reden moest u de kalender missen. Sorry, als één en ander al wat verouderd is. Uitleen- en verkoopdienst Sinds kort beschikt de Uitleen- en verkoopdienst voor de Aalsterse Jeugdorganisaties ook over een (goed gevulde) sportkoffer Overigens zijn de openingsuren van deze dienst vermeerderd; voortaan kan men ook op vrijdaga vond van de service gebruik maken. Verkeerd Van 24 januari tot 22 februari programmeert de N T. Gent «Verkeerd» van Martin Sherman Het gaat over fascisme en homosexualiteit, over de vervolging van «verkeerden» f Nazi-Duitsland, over lafheid en eerlijkheid, wreedheid en tederheid Toch niet zonder humor De Aalsterse Jongsocialisten richten er een uitstap noar in. Wie mee wil, moet reserveren bij Emmie Van Malderen, Spoelstraat 15, Aalst (tel. 053/70.33.03). Uiterlijk tot en roet 16 februari Kadervorming Al drie kadervormingsdagen van de «opleiding tot moni tor» (ingericht door de jeugddienst van de stad Aolst) zijn ochter de rug. Voor deze kursus zijn noar we vernamen een vijftigtal jongeren ingeschreven. Terlinden Van jeugdklub Terlinden vernamen we net iets te laat wat frgenlijk tussen haakjes hoort. Vanovond op 13 februari, Iron men er deelnemen aan een dropping (ofstand 10 km., aanvang^0 uur) Op zaterdag de 14de is 't dansavond, en °P zondag 15 feb uitstap naar de Minardschouwburg yoor het Romain-De-Coninck-stuk «Leve de Lotto». Er wordt vertrokken om 18.15 uur stipt (pd) volgend jaar nog draaien. Paule Van Parijs gaf haar eerste concert toen ze 8 jaar oud was. Haar leraars wa ren en zijn internationale grootmeesters, en als ze naar Aalst komt om klave cimbel te spelen draait de goegemeente zich nog eens om in bed. Jan Van Mol, leraar aan het Conservato rium te Antwerpen, en direc teur van de Academie te Ho boken heeft een serie diplo ma's om de hele cultuurraad compleet met ingewanden en ellebogen omver te kege len, en als hij naar Aalst komt om klavecimbel te spe len is iedereen aanwezig met het meest typische cul tuuronderdeel: de brede rug. Ik heb mijn voorkeur voor de Middagconcerten nooit weg gestopt, want ze hebben een specifieke aanbieding, en mensen die dat hebben ver dienen aanmoediging. Dat heeft niets met sympathieën voor personen of inrichters te maken, dat heeft met een appreciatie voor een aange boden programma te ma ken: een klarinetkwartet, een clavecimbelduo, een gi taartrio, een pianokwintet, een concert met uitsluitend 20-eeuwse componisten, je mag het ver gaan zoeken. Wat er eventueel achter de schermen of in de keuken gebeurt gaat mij niet aan, ik hoef het zelfs niet te weten, voor ons primeert de muziek en het peil, en die zijn zeer knap. Het programma van de bei de vertolkers was heel braaf en bijna bewust charmerend gehouden: de zonen van Bach, Krebs en een composi tie van Van Mol zelf. Krebs. vooral bekend om de orgelcomposities is ope ningslaureaat. Wat ik zeer positief ervaar is de fysieke belevenis van de muziek. Eindelijk twee musici die in het presto niet het zweet uit het lijf zitten te bloeden, en tijdens het adagio sterven van zwoele ontboezemin gen. Hun verschil van aah- slag is zo hemelsbreed (Van Parijs heel subtiel tegenover Van Mol beheersend, af en toe rechtuit kordaat) dat dit vooral in de vierhandige stukken op een instrument dat schittert door zijn tinte lende bassen tot merkwaar dige klankcombinaties leidt. De zonen van Bach zijn dus overvloedig aanwezig. Ze hebben allemaal één ken merk gemeen: ze zijn gran dioos miskend en onder schat. Zo breed hun leeftij den uit elkaar liggen, zo breed ligt ook hun muziek uit elkaar. Er is Johann Christoph Friedrich, met bij zonder moeilijk definieerba re klanken, maar het schit tert als een bundel sleutel bloempjes na de laatste vriesdagen. Toch kom je zijn wtr 1/itL Een belangrijk deel van de vrije tijd ven jongelui wordt in jeugdhuizen doorgebracht. In de voorbije decennia werd menig oud-klaslokaal of verlaten schuur tot jeugdclub gepromoveerd. Op dit ogenblik telt Vlaanderen 267 erkende - plus nog een pak of wat niet-erkende - jeugdhuizen. Het gerucht wil dat het die klubs vandaag niet meer voor de wind gaat. De rage is gedaan, de hedendaagse 16-20 jarigen zijn o-zo passief, dat andere pleisterplaatsen worden gezocht... Krisis dus, waar hebben we dat nog gehoord? naam zelden, eigenlijk nooit tegen. Het is immers on dankbaar groeien in de schaduw van een eik, zoals het ondankbaar clavecim- bel spelen is in een stad waar Hoempapa minister met portefeuille en jukebox prins-gemaal is. Er is Johann Christian, voor al bekend om de hemelse symfonieën en opera's, maar hier vertegenwoor digd met een rustig duetto, waarbij vooral het Rondo (een poppenhuisaria. een Sneeuwwitjes-werklied, een kwadratuur van de onge compliceerdheid) bijblijven. En er is tenslotte Wilhelm Friedemann, de rebel uit de familie, de scharrel en pin telier maar volgens sommi ge musicologen de meest begaafde van Bachs zonen. Die gecompliceerde barse nukkige vrijbuiterij is dan ook terug te vinden in de muziek en de interpretatie. Van Mol trekt in zijn inlei dende woorden de brug naar een nog niet geciteerde broer Carl Philipp Emma nuel, (zijn symfonieën zijn niet zoals ik hoorde onlangs op plaat verschenen, maar zijn wel al 100 jaar te verkrij gen) maar het is toch een klanksfeer die in zijn vrank heid en stoutmoedigheid he lemaal los staat. De zange righeid zoals alleen een kla vecimbel zingen kan, de bij na pesterijen die de compo nist uitvoerder en toehoor der aandoet is het sublieme van de pure rococomuziek. De vaderlandse inbreng kwam van de hand van Van Mol zelf. De Middagconcer ten zijn immers gesubsi dieerde concerten, en een van de voorwaarden is de aanbreng van eigen d.w.z. Belgische muziek. «Toccata para dos Teclas» heet het in het Nederlands. Het is vooral een ritmiekstu- die. waarbij de dialoog tus sen de beide instrumenten verbeten en wrang gevoerd wordt. Maar het is een heel knap ding, dat we met veel plezier in het basisreperto rium van goede klavecimbel willen terugvinden. We hoorden nog een paar technische details over de gloednieuwe instrumenten, en ik wil er graag nog een kwijt over de omgeving. Meneer de huidige eigenaar of huurder van de Stedelijke Feestzaal. Meneer of Me vrouw de Schepen van vlie gende voorwerpen en ander ongedierte. Als U in het kader van een of andere ge meenteraad in deze zaal aanwezig bent, kan U dan niet even (alvorens de zaal eendrachtig te verlaten) luisteren naar het overwel digend gekoer boven Uw hoofden. Kan U dan voor één keer niet onder de eigen duiven schieten? Met dank bij voorbaat. F.C. De zwart-witbeelden van anti- Vietnambetogingen en rebel lerende jongeren, zijn geweken voor mooi gekleurde plaatjes van premiers die matiging pre ken en werkloosheidstoename voorspellen. De kadukkeleke pic-ups van weleer draaiden ook wat anders dan de ste- reoplatendraaiers die nu in jeugdhuizen muzikale sfeer brengen. De ping-pongtafels staan er nog wel, de tapkraan ook, maar in de Animatieploe- gen worden andere aktiviteiten gepland dan toen, en de Be heerraden palaberen over an dere problemen. Het deed een dagbladkollega na een pers- konferentie van het Bestuur van de Stedelijke Jeugdraad (Aalst) luidop mijmeren. Het dubbeltje begon op zijn kant te rollen: op donderdag 12 fe bruari nodigde de Stedelijke Jeugddienst V.F.J.-medewer ker Bertil Eemans uit voor een spreekbeurt over het «gisteren, vandaag en morgen» van de Vlaamse jeugdhuizen. De Kre- ja-tafel was te klein. Jeugdhuis werkers van Terlinden en Ypsi lon, Move (Gijzegem) en Eure ka (Erembodegem), Dido (Er- pe) en Kreja, de Leeuwerik (Le de) en de Zwabber (Gent) za ten tot in de nok om Bertil te horen, eventueel met de recor der op tafel en de mikrofoon aan de vislijn. Jeugdschepen Monsieur was verontschuldigd. Patrick De Smedt leidde in, dankend voor de talrijke op komst en uitnodigend voor de volgende vormingsdagen. Van emancipatie naar kontesta tie naar... We vatten kort de evolutie van jeugdhuiswerk in Vlaanderen weer, zoals Bertil Eemans die ziet. In het december '79 num mer van «Jeugdhuiswerk» - een speciaal over «20 jaar Jeugd huiswerk in Vlaonderen» - kan je het voluit vinden (Vlaamse Federatie van Jeugdhuizen, Provinciestraat 47, 2000 Ant werpen). Op meerdere aspekten is de gemiddelde jeugdklub veran derd. In het prille begin ging het meestal om initiatieven van jeugdbewegingen, die voor hun oud-leden en niet-gegroepeer- den (van 16-17 jaar tot hun huwelijk...) een «opvang» wil den. Deze moest edukatief ver antwoord zijn, ontmoetings kansen kreëren en initiatieven stimuleren. Jongens en meisjes konden er mekaar vinden. Het jeugdhuis zag zich als «verlengde van de straat» (dixit Aalstenaar Paul Claus, medestichter St. Jo: risklub, en eerste inspekteur van jeugdhuizen bij het Minis terie van Nationale Opvoe ding) en konkurrentieel t.o.v. de kommerciële wereld. De ver antwoordelijkheidszin en zelf standigheid t.o.v. ouderen werd er aangescherpt... Die tijd van emancipatie. we schrijven 1959-'68. Daar volgde een periode van kontestatie op. Het was de tijd van drugs en weglopen thuis, drukte om voorbehoedsmidde len en abortus, stakende arbei ders en studenten... «1968- '76». De jeugdhuizen kiezen voor demokratisch werken, zelfbeheer, ze zetten zich af tegen prestatie en kompetitie. De vroegere spanning «eduka- tief-populair» wordt vervangen door een tussen «vrijblijvend heid en engagement». Waar het publiek vroeger uit de kans rijke middenklasse kwam, komt nu de grote groep, waarin te vinden, de meer konsumptieve jongeren, ongeschoolde arbei ders, marginalen, kuituurmin derheden (Vlamingen in Brus sel!), 16-jarigen... De huisinrichting wordt alter natiever, de kitch van vroeger wordt weggegooid. Muziek wordt erg belangrijk. «1976 tot nu» wordt een era van differentiatie genoemd omdat meer en meer jeugd klubs de keuze maakten om zich tot bepaalde deelgroepen te wenden. Er zijn er die de «konsumptieve grote groep" adolescenten» aantrekken; an dere de «meer geëngageerde jongeren en volwassenen», of nog: kansarmen in buurtver- band, marginale groepen, 16- jarigen, ongeschoolde arbei ders en werklozen, een zwerf- publiek... Anderzijds verkleint de grens jeugd-volwassenen. De toenemende apathie en ge voelens van machteloosheid laten zich voelen. Het aanzien van het jeugdhuis wordt meer en meer bepaald door de plaat selijke situatie; de enen kiezen voor ontmoeting-vrijetijdsbes teding, andere voor meer kriti sche en vormende dingen De beroepskracht wordt belangrij ker. Waar «zelfbeheer» vroeger nogal theoretisch gedropt werd vanuit de studieboeken van de pv, groeit nu alles meer van onderuit, vanuit de praktijk. Leiders gewenst In wetenschapskringen zei Ber til - wordt deze generatie jon gelui overbodig genoemd, apa thisch, enkel uit op wat gekon- sumeer. Volgens hem gaat het vroegere recept van het «bege leiden», geduldig wachten op ideeën en zo, niet meer op. Van de JH-verantwoordelijken wordt een meer animerende, enthousiasmerende rol ver wacht. Zonder de autoritaire, allesbepalende toer op te gaan, moet men zich volgens hem toch wat meer als «leider» gaan gedragen. Hetzelfde zou hij voor vakbonden en jeugd bewegingen wensen. «Ook daar daalt het participatief ver mogen!» Ook ziet hij een be hoefte aan een meer indivi dueel begaan zijn met jonge ren, daar waar vroeger alle aktiviteiten «in groep» doorgin gen. Tijdens de diskussie die op de voordracht volgde, kwa men voor- en tegenstanders van professionalisering uit hun schelp. Naar schatting zijn zo'n 130 beroepskrachten in jeugdhuizen aan het werk, BTK-ers niet inbegrepen. Bertil wees op de nadelen door in de richting van het buitenland te wijzen. In Duitsland bv. zijn jeugdhuizen in de weekends gesloten, vijf-dagen-week weet je wel. Hij wees ook op negatieve ef- fekten op vrijwilligerswerk van die professionalisering. Om die redenen pleitte hij genuan ceerd voor een beperkte aan- 'wezigheid van beroepskrach ten in jeugdhuizen (als ze dit zelf wensen, natuurlijk). Het aanwezige publiek dacht hier verdeejd over. Naar een nieuwe subsidiërings procedure Sinds 1972 worden de jeugd huizen gesubsidieerd met een weddetoelage (75% op de to tale weddelast van 1 be roepskracht), een basistoelage (35.000 fr.) en een wer kingstoelage (aan de hond van een puntensysteem). Momen teel staat dat voor zo'n 67,5 miljoen subsidiegelden. De V.F.J. (en andere federaties) wil(len) de kriteria van dit sub sidiëringssysteem wijzigen. Al ruim een jaar doktert men aan een nieuw voorstel, dat meer aan reëele noden tegemoet komt en het jeugdhuiswerk kwalitatief verdiept door een betere verdeling van de be schikbare gelden. Bertil Ee mans maakte zich hard bij de verdediging van dit voorstel, door zelfs een «mars op Brus sel» tot de mogelijkheden te noemen. In deze kontekst bracht hij vrij scherpe kritiek uit op de huidi ge jeugdhuiswerkers: «de jeugdhuizen zijn zo opgesloten in hun eigen frustraties, en bouwen zo'n hoge muren rondom zich, dat ze nog weinig geïnteresseerd zijn in zaken die de eigen problematiek overstij gen, maar die eventueel toch over jeugdhuiswerk gaan» (zoals die subsidieregeling, waarvoor hij hoopt dat ook in de jeugdhuizen zelf beroering zal komen). Sommigen betreurden dat de avond uiteindelijk niet meer diskussiekans geboden heeft, maar er bestaat in deze streek ook nog een regiowerking on der de jeugdhuizen. Voorals nog beperkt zich dat tot uitwis seling van ervaringen en maandelijkse samenkomsten in telkens een ander jeugdhuis. In elk geval biedt het «naar zichzelf kijken» votoralsnog ge noeg gespreksstof... (pd) Het heeft de Heer behaagd tot zich te roepen de ziel van Zijn trouwe dienaar de heer Drukker - Uitgever echtgenoot van Mevrouw Philomena ROBBERECHT Geboren te Olsene op 5 juni 1912 en overleden te Knokke in de kliniek O.-L.-Vrouw Ter Linden op vrijdagmiddag 13 februari 1981. Gesterkt door de Heilige Sakramenten der stervenden Dit melden u met droefheid en berusting: Mevrouw Albert DE CUYPER-ROBBERECHT zijn echtgenote Armand en Erika VAN ASSCHE-DE CUYPER Anton, Igor en Arnold Herman en Lieve DE CUYPER-VAN DEN BERGH Inge, Ellen, Stefan en Leentje Dirk en Monique DE CUYPER-DEBOELPAEP Ilse en Sara Joris en Christiane IMPENS-DE CUYPER Bruno, Dieter en Bram zijn kinderen en kleinkinderen Het personeel van uitgeverij en van drukkerij De Cuyper De families DE CUYPER, DE WULF, ROBBERECHT en MERCKX De plechtige Eucharistieviering en uitvaart, waarop u wordt uitgenodigd zal plaats hebben op ZATERDAG 21 FEBRUARI 1981 te 11 uur, in de dekanale Onze Lieve Vrouwekerk, Kerkstraat te Dendermonde. Gelegenheid tot een laatste groet van 9u.30 tot 10u.3Q, Oude Vest 36, Dendermonde. Rouwadressen: Oude Vest 36, 9330 Dendermonde Molenstraat 17. 9170 Waasmunster Vijf Bundersstraat 36, 9150 Dendermonde Molenstraat 19, 9170 Waasmunster Oude Vest 16, 9330 Dendermonde Vrienden en kennissen die door omstandigheden geen rouwbrief ontvangen hebben, gelieve dit bericht als uitnodiging te be schouwen K.S.A. Sint-Jozef, Aalst In Feestzaal St.-Jozefkollege: zat. 21, 19 u: bondsfeest. ledereen welkom. Inkom 25 fr. J.H. Terlinden, Aalst Vrij 20: kaartavond vanaf 20 u. Zat 2119.30 u: vertrek voor een avondje bowlingen. Zon 22: 20u stipt: film «The day of the Jackal» (thriller van Fred Zinneman) Woe 25: 19.30 u: zwemmen - vertrek aan de klub. Dido, Erpe Zat 21: film «the Paper chase» om 20 u (over de studentenjacht naar het zo gegeerde diploma) Zon 22: dansavond om 20 u Zat 28: 20u stipt: kaarting. De Leeuwerik, Lede Vrij 27: 20u: filmvertoning «La Dentellière». Ypsilon, Aalst Zat 21avondwandeling van 20 lot 22.30 u. Leerlingen St.-Maarteninstituut, Aalst In zaal 't Kapelleken, opvoering van toneelstuk «Wij zijn maar Brigands» om 20, op zat 21 en zon 22. Lanseloet in Netwerk, Aalst Zat 21: 20u: optreden van de symfonische rockgroep Isopoda. Kaarten aan 100 fr. o.m. in het jeugdservicecen- trum, Kapellestraat 15, aan de ingang: 120 fr. Wereldwinkel De Tingel, Erpe-Mere In Chiroheem, Daalstraat, Mere: zat 21Tingelfuif vanaf 19 30 u. Stadspoppentheater Aalst Zon 22: in gemeenteschool Edixvelde' Nieuwerkerken, om lOu: opvoering van «Help, de Prins is in gevaar». J.P.V.V.-M., Lede Vrij 20: 20u: (in zaal De Lelie) optreden van Stampen en Dagen. Inkom 80 fr. leden; 100 fr niet-leden in voorver koop. Aan de ingang: 120 fr. J.A. Klakson, Aalst Zat 21: 14u bezoek dan de karnavalhallen voor het bezichtigen van de in opbouw zijnde praalwagens. Nadien bespreking en verwerking in het jeugdatelier. Zat 28: 14u: voorbereiding van de kinderkarnaval: aanle ren en opvoeren van een dans als lichamelijke expressie. Jebron, Aalst Vrij 20: 19.30 u: gebedsmoment Zat 21: 18.30 u: eucharistieviering «portret van Paulus als apostel». Vrij 27: 19.30u: gebedsmoment. Zot 28: 18.30 u: eucharistieviering «Wees niet bezorgd». Wie vandaag achter of voor de jeugdhuistoog staat (hangt) te luisteren naar de Kreuners of zo, beseft het amper: er kwam en ging nogal wat in het jeugdhuiswereldje. Er zijn namen die je niet meer terugvindt, tussen de jeugd klubs van vandaag. Uit een lijst van erkende jeugdhuizen 1960-'79 (samengesteld door Bertil Eemans) vinden we ver gane glorie terug, met namen als K.A.J.-Jeugdhuis (erkend van '60 tot '62), Ocarina (later ook 't Kelderken genaamd) (erkend van '69 tot '77), Teeny-Club ('63 tot '68, 't Fa- brieksken ('79), er zijn fusies geweest (Tuf Tuf en ouder domsdeken Sint Joris, en een heel klein beetje 't Kelderken) werden Zonnestraat. Vandaag wordt het schoon weer gemaakt bij Terlinden, Kreja, Zonnestraat, Tanu, Yp silon, Jome, Pallieter, Jaco, Eureka, 't Kiubken (in de Mi- kisklub), Dido (ooit Berg en Dal genoemd), Alewin, de Leeuwerik, de Schaar. In de stedelijke jeugdraad van Aalst staan ook 't Rond Vierkant en 't Satellietje als «jeugd- en contactcentrum» geboek- staofd. De meeste van deze centra zijn erkend door het Ministerie van Nederlandse Cultuur (Bestuur voor Jeugdvorming). In begrij pelijke taal wilt dat zeggen dat ze gesubsideerd worden In het tijdschrift Open Deur 80/7 van dat ministerie vonden we de cijfers terug, waarmee 1978 gesubsidieerd werd. Voor wie 't interesseert: 421.614 fr. ging noor jeugd centrum Zonnestraat, Terlin den 64.540 fr., Tanu 64.540., 't Fabrieksken 56.100 fr., Ypsi lon 56.100 fr., Ijaco 53.990 fr., Dido 525.187 fr., de Leeuwerik 345.532 fr. Eureka en Kreja kregen enkel de bosistoeloge 35.000 fr. Achter deze getallendans moet je inspekteurs zien, die op de meest onmogelijke momen ten (bv. op een zaterdoginstuif, ols er net maar weinig volk is) punten komen toekennen. Wie tenslotte meent dot jeugdhui zen afgedaan hebben, mag weten dot er in Aalst (op de Arendwijk) en in Burst (de «stoof») één in oprichting is (pd)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1981 | | pagina 11