RAF BUEKENS LUKT MET EERSTELING SCHOT IN ROOS BALLETGROEP «TRONCON» TE MECHELEN ^,ZSrrTT"i Slech,s ééns per ui,z°nde- vulle"- m Over de wanhoop van de kunstenaar van de geschiedenis van (een jaar later) het zinvol dat zovele men- ïTLBjr»£rrï5da - da"3a". s 16 - 20.2.1981 - De Voorpost 14 Keurige tentoonstelling in de mooi gerestaureerde belfort- Een bonte mengeling schil- uit de alledaagse sleur van n?._u-r_- Van werken van architekt-kunstschilder Raf derijen en akwarellen. Ook het gewone leven naar een Buekens. enkele gouaches. De natuur ideële, een ideale wereld. Geen kontradiktie tussen professionele aktiviteiten en trekt hem aan. Het weidse Een terugtrekken op de kreatieve artistieke arbeid bij deze geboren en getogen landschap. Vooral dan dat vluchtheuvel van de kunst ïeuwerkerkenaar. van onze Vlaamse Arden- waar oog en hart in volstrek- n0 rrbrrrtomiQ u ll nen- Bloemen minder, te harmonie mekaar aan- roepsbezigheden het hem ring Qok boerentypes. Ge drongen en suggestief. Niet alleen in olieverf schil- Raf Buekens tekent reeds derijen waar Buekens eerste van in de basisschool en eksperimenteerde met te Aalst als te Gent, de ont- roepsbezigheden het hem wikkeling van zijn aangebo- toelaten. En tevens wanneer ren tekentalent bij. Perspek- hij er smaak in heeft. Geen tieftekenen leert ook de stu- kommersiële bedoelingen, dent-architekt e Vrijdag 20 februari is de Leedse skiffle-groep «Stam pen en Dagen» te gast in zaal «De Lelie». Kasteel- dreef te Lede. Aanvang 20 uur. Organisatie: S.C.J V Jonge Mutualisten Lede. Op woensdag 25 februari om 20 uur organiseert het Humanistisch Vrijzinnig Vormingswerk afdeling Aalst een voordracht met debat over «Wij en de databanken» De gastspreker is professor H. Picard van de R.U.G, Deze interessante voordracht vindt plaats in het Hoger Rijksinstituut voor Handel en Administratie, Keizerlijk plein 19, Aalst. Raf Buekens stelt tot zondag 15 februari tentoon in de Belfortkei- gedegen tekendisicpline. heel wat minder in hun der. (per) Buekens is slechts doende mars hebben. akwarellen STS ^(ende de sdüldertask -blauwen, en .groenen., de na het tekenen dat hij als moeilijkste tinten, toont hij fundament beschouwt, Z-Ön gedegen techniek. Tech- reeds in zijn jeugd. Een niek dan voor°l met het pa- twintigtal jaar vond hij voor Vetmes, het instrument zijn kreatieve aktiviteiten waarmee vroeger de verf op niet de noodzakelijke tijd. het palet samen werd ge- Nu, sinds 1975, uit hij zich schraapt maar dat nu nauw volop, na de dagtaak of tus- betrokken is in de kreatieve Wal d. Nederlandse blijldxiar experimentele ..childer. mere niet noodzakelijk sa- Verleden jaar ook te Turn- Bert Loerakker momenteel in galerij S 65 in de Aalsterse men met de zichtbare wer- - - Spaarzaamheidsstraat toont loopt naar onze mening de kelijkheid. spuigaten uit. Het raster dat Loerakker Is het gewoon de mensen bij de neus nemen? Of is het over zijn akkers legt is een spekuleren op het snobisme van een aantal mensen die het ingreep van de rede die de alleen maar goed kunnen vinden als het anders dan zichtbare wereld doorzichtig anders is en werk naar het klassiek patroon naar de poogt te maken kitschprullenmand verwijzen? Of wil die rakker van een Loerakker exposeerde reeds Loerakker de lajkers gewoon een loer draaien? sinds 1970 te Helmond en in Gewoonlijk sluit hij. Huwe lijken dan. Een zeshonderd- tal per jaar. Kunst heeft vele arbeid. Geluchten, vaak eerder zwaar, worden dan wel met de borstel weerge geven. Ook in de akwarellen. een j moeilijke techniek wegens het mogelijk ineenlopen van divere kleuren en het ander zijds vlug opdrogen met de kans dat er randen resteren, toont deze man zich een Bert Loerakker stelt momenteel in S 65 tentoon. (Per) twee plans in. Schepen Edgard Hooghuys, gewezen burgemeester van Nieuwerkerken, mocht in de volgelopen belfortkelder, de ,u,„. len'oonstslling van zijn hout in het Kultureel Cen- °°'PSgenoot openen. Voor trum en nu te Aalst. eenmaal -opende. Edgard. «Zonde van het mooi pa pier», zei destijds een in- spekteur van het basison- -schoonschrift» zag'waiiï d»«»»ren gaat zijn petje Te 3™» de dominanten, de eerste letters wel mooi boven N,e' het zl)ne Verd5' -""J1' Bueke"s z'ln waren gevormd maar waar- <'°u»ens Adepten van de ™<,ïd'9hl»d 'n oheverf- bij het verder in dalende lijn edf8 schilderkunst w.l hij "erkl™ °P P°P'« die een ging. -Zonde van het doek.. ™el 'n d"e k«l<>g°nén klas- 'e en en- zouden we durven stellen bij V"sn Ieder aanwezige kan kele sobere houtskoolteke- het bekiiken van deze ae- dan maar voor «chzelf vast- "ln9fn- wrochten stellen bij welke reeks hij keurige tentoonstelling Misschien overtuigt U zich ^hoort Tot hen die kunst veelbelovend kun- liever zelf eens en komt U beoordelen met het oog, de °a'o kritici. Vaak ook de kritika- u kan ze no9 gaan bekijken facetten, zegde hij, en kunst meester. Zacht rood en teder n kijken in S65, Galerij iu de Spaarzaamheidsstraat 65, naar de schilderijen en gouaches van Bert Loer akker. De tentoonstelling loopt tot Of met het hart. De tot en met zondag 15 februa- gevoelsmensen dan. Of ge- ri van 16 tot 20 u- Op zater- woon met als kriterium de porte-feuille. De beleggers. Buekens, waar oog en hart Raf Buekens uit Nieuwerkerken. (per) dag en zondag van 10 tot 12 niet. Deze man wil U geen en van 14 tot 20 u. loer draaien... U beklaagt het zich alvast LH en met zondag 15 maart en P1™6™; teliciteert hij dan ïc tiWT/vnizoinir n/vn li <nt ia ook van harte met deze eer- is toegankelijk van 14 tot 19 Op zon- en feestdagen steling. van 10 tot 19 u. Op maan-"en ?e' 8'9enIijke voorwoord op dinsdag evenwel gesloten. dez® ve™lsia3e koml dci» jjj /an Freddy De Schrijver, lie. germ. fil. en samen met lie. hist. Luc Robyns druk doen- Nieuwerkerken. Hij noemt Hoe kan het anders overko- heid van het zijn valt im- tal van Nederlandse steden, men dan als blijk gevend van meer dan gewone lef als men voor een drietal vierkanten van pakweg 30 cm zijde, boven mekaar een rechthoekig «schilderij» vor mend of afzonderlijk naast de vrijdagavond, met^T foïdWk"^aRrt!r Het eerSte gedee,te van deze titel Ie vorig jaar al in dit het een merkwaardige kon- mo°iste avond van de weeki met een londverf beschil- weekblad verschenen. Een «nonHomn m-m rt»™» derd. sommen durft vragen Uormn*Ha* varièrend van 12.000 tot 'frmoeden 'hal Ie toevoeging Een iaar later. Is zoal, He, zich statatie dat men er in" slaagt "s'childemn r van een jaar later. Herman om in Gent 20 (twintig!), in steeds des 34.000 fr. Of een andere Sfreu/ens, direkteur van de Middagkoncerten heeft een Brugge 9, in Laarne rechthoek, weliswaar met P^ar bedenkingen die er niet om liegen. Ik schuif er de middagkoncerten te organ! een keurig kadertje dat mijne tussen, die liegen er ook niet om. w^een^derde oTwS^Swï ["at®n we met de P°sitieve alle tijden en alle plaatsen, lijks een twintigste in een be9'_nnen. Dat leest vlot en maar hier is het dan toch kleur is bewerkt tot wat «een be* 's ook raP voorbij. We zeer frappant, geabstraheerd landschap» hebben een feestzaal die Het is dan ook geen wonder wordt genoemd. uniek is. Akoestisch en qua dat de Middagkoncerten, Sfeer is het een parel' Ze,fs die 9een Plaatselijke vedet- ding kreeg aan de akademie artiesten uit het buitenland te opscharrelen, geen or- te Tilburg en van 1969 tot '71 beamen d't. en zouden bij ganisatie ter plekke heb- leraar was te Helmond waar wijze van spreken zo'n zaal ben, uitsluitend met Bel- hij woont zou tot voor een op hun rug willen meene- gische artiesten werken, zevental jaar een gewoon men. Als wij in Gent zo'n spotgoedkope toegangs- faal haddan' za3t Streu- prijzen „agen, een ver- lens, zou je nog al wat plicht Belgisch werk op het weest. Elk kind tekent doch groter wordend wordt dit seren, en dat zoiets in deze verleerd- In de schilder ziet Stag na 4 jaar nog sieeda ïlLutn^ een dode boom en een rol onverkochte ticketten bete kent. F.C. wie kleur en tint een eigen taal spreken. Zinvol tevens omdat schilderen tevens een sociale dimensie heeft. Het optrekken van de massa Raf Buekens en het winterlandschap, (per) weest maar voor hem «zou het landschap nu niet meer meemaken. programma hebben, en ra- dikaal dure stalpaarden weigeren ter plaatse te blijven trappelen. Het is ook merkwaardig dat van de veel verwachte sa- de buitenwereld zijn maar een plaats van handeling Naar de andere kant. Waar die inzicht verschaft in de blijft het koncertpubliek uit 5, beweegredenen van de ei- Aalst? Of is er doodgewoon 'TonS E rnC,riTb'iek?af wordt bevestigd door een tuudlik ls dat er. alleen uitzicht», als U begrijpt wat moeten we wel klaar aan- menwerking met de stad hij bedoelt Het innerlijk duiden wat je onder «pu- uiteindelijk omzeggens beeld dat de landschaps- bliek» en «koncert» ver- niets is terechtgekomen. m 21011 t111009' staat' En natuur'ljk hangt Een typerend voorbeeld reld door de wm^lijkheS en°rm V®®' af Van wie wat hiervan ziJn de persmappen van een landschapsbeeld or9an,seert. Als «De Lusti- die op de korte weg van worden weerspiegeld. 9e Doornroosjes» (ze be- Bert Loerakker wil een land- staan niet, ik zeg zo maar schapsschilder zijn die nooit iets) in de parochiezaal een uitgekeken raakt op zijn roomsoes van Hullebroeck AU loerder naar eigen akker „"t daa'bi' onderwerpt hij het land- 2®V®n k®®r m de breed,e en schap, uitgangspunt van m de hoo9te verkrachten, zijn gedachtengangen. aan vallen we in zwijm van Middagkoncerten - Stad huis - Persredaktie» spoor loos verdwenen zijn. Streulens denkt dus voor volgend jaar andermaal aan een nieuwe formule. De voormiddag lijkt achteraf niet zo optimaal, zouden de strenge censuur van de bewondering en breken de dus maar naar de avond F rede. zaal af (als je nog binnen Misschien bedekken Loerok- kan|. A,s de dag daa h kers aantastingen van het won e landschappelijk beeld juisl "ad de_ Scala ,an alle informatie waarvan we ™''aan (het bestaat wel) ons in de werkelijkheid ook naar de s*ad komt, en de moeten distanciëren om tot kultuurdragende organisa- |de juiste beslissing te ko- ties gaan niet van huis tot jmen. Zelfs door een tunnel huiSi zl, )e n |ege 2aa| verliezen. De werkelijk- Misschien is het wel van verhuizen. In het aantal uit voeringen wordt ook ge snoeid. (Dit jaar 4, vorig jaar nog 6). Heel bewust alhoewel in de Beheerraad daarover gesproken werd wordt er toch geen defini tief punt achtergezet, en wordt aan het karakter niets veranderd. Al bijeen blijft De Aalsterse balletgroep «Tron<;on» was op 8 februari te Mechelen te gast. Raadsüd Karei Vermuyten liet het 70-koppig gezelschap eerstgenieten van een voorstelling van het Mechels stadspoppentheater. Gidsen begeleidden hen daarna bij hun bezoek aan het Mechels stadhuis waarna ze aanzaten aan de klaarstaande koffietafel. Een voorsmaakje van wat «een mooie dag te Mechelen» zou kunnen worden. Op initiatief van Mw. Thienpont werd de balletgroep «Tron<;on» in 1974 opgericht. Deze 40-koppige groep trad ondertussen reeds een 25-tal maal op te Aalst doch ook te Gent en te Brussel. Op hun programma prijken o.m. «Het Zwanenmeer». «De Schone Slaapster», «De Schaatsenrijdersdans». «Boléro» en dansen van Johann Strauss. Op nationaal vlak geniet de balletgroep kulturele erkenning en is gestimuleerd door het Departement van Nationale Opvoeding en Nederlandse Kuituur, dierst Jeugdvorming. Klaarblijkelijk heeft de groep «Trongon» een boeiende toekomst in 't verschiet. LH aZÏ T, tot vervelens fo,de woorden maar van de relatie met H?,l, h1, -*u9»*t''« te Spa. op voor n vo"e raa! .omzien in herinnering, haar famrlie waren hele- aJ«terdeenopm,nk.li]]ke opvoering en was steeds herhalen. Dit werkte maal niet voldoende om H r ST r' T t"1 d* »™k W°=htlSe op den duur irriterend. Ver haar rol volledig te begrij- ZÏ l c' f_ id h~" 0p9e" det ko"de» «»kele ironfron- pen. Deze kwestie lijkt ons fT" noemen zou taties beter uitgewerkt wor- te weinig uitgediept of te d "in^1, toneelspel werd toch d,„: bijvoorbeeld de kon oppervlakkig gelaten. An- j,9 degel,|ke wrjze op de plmrken ge- f,ontaties met de cirkus- derzijds is ze als Louise morS, zonken'a° b°"e"d h'ok,e d«9««lk toneel man-zigeuner. Waarom weer op haar normaal - moest deze jongeman per sé degelijk peil, zodat ze al- Deze tweede seizoenproduk- De stad Spa is nu enkel nog «overgekostumeerd» wor- les bij elkaar toch 'n gave tie van deze Baardegemse bekend als bronwaterstad den a's cirkusman van het vertolking ten beste gaf. toneelgroep is van de hand en ski-oord, maar eertijds beroemde cirkus van Boeda- Meer nog: haar mimiek is van de dynamische en stu- was dit een internationaal pest? Dit kwam ons volsla- niet overdreven, maar toch wende kracht van de vereni- erg populair kuuroord. Dik- 9en belachelijk en overbo- indrukwekkend en ze be- ging, namelijk Mare De Bie. wijls verbleven beroemde di9 over. Anderzijds kon er heerst duidelijk de kleinste °rc verwierf personen er een tijdje om er *n sobere gevallen soms wat bewegingen, verleden jaar faam en eer 0p rust te komen. Zo had meer pif gestoken worden. Tenslotte is er nog Erik De met zijn «Paradijsvogels»; Keizer Willem II er tijdens z'in details en in het Corte, die in de huid kruipt hij schreef het scenario in 39 de tweede wereldoorlog zijn 9eheel genomen leverden van le maitre d'hótel Basile. afleveringen van dit popu- hoofdkwartier en deed er op regisseur Mare De Bie en Deze rol is werkelijk voor laire en degelijke feuilleton 10 november 1918 afstand z'ïn assistent Luc Schoon- hem op maat geknipt: zijn naar het werk van Gaston van de Duitse troon. Zijn ïans een degelijke prestatie: gewetenswroeging bij het ,^%ns' Naast volkstoneel grootste roem kende Spa een groot deel van de aan- verklappen van zijn gehei- («De Zevende Zoon», «De Be- echter in de 18e en 19e dacht werd gericht op de men in verband met de ho- noeming»^ «Niet Springen, eeuw, toen vele koningen, dialogen en verder was er telgasten en het psycholo- Swa») schreef deze kreatie- prinsen en kerkvorsten er een bjne keuze van akteurs. gisch inzicht bracht hij op v.e ®j|eur ook luchtig poli- kwamen «kuren». goede wijze tot uiting. Deze tiek theater («De ontvoering Mare De Bie en Luk Schoon- rr!!urs gaven een gave ver- huisregisseur heeft er wer- van de president van een jans als regisseurs stonden 9 ,en beste. kelijk goed aan gedaan deze limonadefabriek», «De Ko- dus voor een grote moeilijk- Natuurlijk schitterden ze in rol aan te nemen en zo het mng is dood»). Verder heid. daar het stuk uit elf f®n rpb en lag een andere noodzakelijke kontakt met schreef Mare De Bie ook nog taferelen bestaat, en onge- gedichten, kursiefjes, ver- veer 50 jaar overlopen, nl. halen, een essai, maar het van 1914 tot 1970. Dit prob- meest houdt hij van het his- leem wisten ze goed op te torisch-romantische «Au- lossen en daarin ligt vooral gustus te Spa, omzien in de sterkte van het ganse herinnering», dat op 14 de- stuk. Indien de tijdsover- cember door «Kunstmin» uit gangen niet verzorgd en St.-Kcrtelijne-Waver ge- piekfijn uitgedokterd waren, kreëerd werd. zou het stuk uitgedraaid zijn In dit werk van een auteur op een flop. Dit was vooral van eigen bodem worden voor de twee regisseurs een we gekonfronteerd met het hele klus, maar ze hebben boeiende verhaal van een het geheel goed in de hand Amerikaans meisje, dat een gehouden. Dit stuk is wel kamer, nr. 107 betrekt in een een kolfje naar Marc's hand, hotel te Spa. Dit meisje had maar toch heeft hij het stuk in de nalatenschap van nog iets meer meegegeven, haar moeder een gedicht ge- Akteurs in drie verschillen- vonden, waarin verwezen de rollen regisseren is zeker werd naar dit hotel in Spa. geen geintje. Daarbij moe- Le maitre d hótel, Basile ge- ten we trouwens vermelden naamd; zal na lang aandrin- dat de tekst, die al sober is, gen de geschiedenis van samen met de niet overdre- haar moeder vertellen. Tot ven verplaatsingen of bewe- haar grote verbazing ont- gingen de tragiek en roman- dekt ze er het romantische tiek verhoogden, en spannende verleden van Toch een paar opmerkingen: haar eigen grootmoeder en waarom moest de huisbaas moeder. hen duidelijk minder. Zo is zijn publiek te onderhouden Geert De Clerck helemaal en misschien wel te verbete niet in zijn gewone doen in ren. Het ouderdomsverschil de huid van de zigeuner;wist hij niet alleen door kos- hier gaf hij een duidelijk tuumverandering te beko staaltje van over-acting... men, maar ook door een Deze vertolking kwam onna- lichtjes gewijzigde podium- tuurlijk over en het scheen alsof hij in een keurslijf ge dwongen werd. Gelukkig liet hij zich in de rol van Paul gelden als akteur. In presence en vooral door het woordgebruik. En dit moet wel 'n enorme koncentratie vereisen, niet alleen van Erik. maar ook van Linda en dit geval bleek hij korrekt Geert Toch lijkt het ons dat uit te voeren wat er van hem hij als maitre d'hótel iets te verwacht werd en was zijn intelligent en te-veel-we- starende blik en présence tend uitvalt tegenover de imponerend. In deze rol en anderen, ook als pianist was hij best Alles bij elkaar toonden Lin- genietbaar. da. Geert en Erik zich van Linda Van den Broeck ach- hun beste zijde in dit moei- tereenvolgens als Viveca, Marguerite en Louise was uitermate goed. Als Viveca was ze fantastisch, maar als Marguerite kwam ze nauwe lijks of niet van de grond. Naar onze mening is ze dan te vaag gebleven. Och ja, we weten wel hoe ze stond tegenover le maitre d'hótel. lijke «luisterstuk». Ook de dekor was zeer funk- tioneel opgebouwd. Geen enkel plekje bleef onbenut en met de beperkte ruimte hebben Rosa De Clerck, Louis De Troy, Willy Van Goethem en Geert Callaert prachtwerk afgeleverd. Het dekor was enkel in ëén rich ting opgebouwd, maar dit stoorde in ieder geval niet. Het gaf een vrij goede in druk van Spa weer, als een rustig kuuroord maar toch flatterend. Verder verdienen Paul Van Rossem en Mark Jonckheere ook een pluim voor de ge slaagde licht en klankeffec ten. De prachtige muziek van Franz Schubert (o.a. fantasie voor piano en viool in C-groot, en trio voor pia no, viool en cello in Es- groot, nr 100) gaf het roman tische «Augustus te Spa» een ekstra dimensie mee. Als slotkonklusie: «Augus tus te Spa» werd als een fris geheel gebracht: het is een luisterspel, maar toch kun nen er showelementen in verwerkt worden. Vooral de tegenstelling tussen de pret tige en frivole tijd van 1919 en de droevige en sombere jaren voor de oorlog ('39) kwam goed uit de verf. Hoop in de Toekomst kon zich ver heugen op een volle zaal (ongeveer tweehonderd man), maar toch zou het stuk beter kunnen gebracht wor den op een kleinere ruimte en voor een kleiner publiek. Want nogal dikwijls rea geert het tweehonderdkop- pige publiek ongepast en dit draagt helemaal niet bij tot de intimiteit, die het stuk uitstraalt. In dit verband een voorstel: waarom trekt Hoop in de Toekomst met dit stuk de Aalsterse randge meenten niet rond. Jo De Bruyn Opgelet: je kan deze geniet bare voorstelling nog bijwo nen op vrijdag 20 februari, faterdag 21 februari, zondag 22 februari en zaterdag 29 februari, telkens om 20 uur stipt, behalve op zondag (15 uur) in zaal «Ons Huis», Hoogstraat. Baardegem. Gratis plaatsbespreking el ke werkdag van 18 tot 20 uur bij M. Spinoy, Hoogstraat 25, Baardegem. Tel. 052- 35.72.96. ied ikse j he lefti jufi Ika uis roet ans inas tde nee ang, en ireke n d(

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1981 | | pagina 16