Ria Bollen en Jozef De Beenhouwer: korf vol liederen ST.-JOZEFSKOLLEGE START JUBELJAAR MET GESLAAGDE EXPO THE ORIGINAL CRAZY BOL JAZZBAND; BELOFTEVOLLE FORMATIE L. P. Boon tentoonstelling 20 - 27.2.1981 - De Voorpost In de slotscène van zijn «Symposion», een dialoog over de verrukking, laat de Griekse filosoof Plato Alcibiades een lofrode houden op Socrates. Alcibiades was een talentvolle jongeman, ambitieus maar immoreel. Socrates was zowat zijn levend geweten, een rationeel ingesteld en konse- kwent denker die de apathische Atheners tegen de schenen schopte en trachtte hen bewust te doen leven. Die lofrede bevat een zin die heel goed toepasselijk zou kunnen zijn op het liedrecital dat de alt (of mezzo-sopraan?) Ria Bollen op uitnodiging van 'Pro Arte' bracht in de feestzaal van het tadhuis op dinsdag 17 februari. Jozef De Beenhouwer (-) «Wanneer ik Socrates bezig hoor, zegt Alcibiades, dan begint mijn hart te bonzen, veel heviger dan dat van de priesters in vervoering; on der de indruk van zijn woor den springen de tranen in mijn ogen. En ik zie dat meer anderen er net zo aan toe zijn. Ik hoorde Pericles, ik hoorde andere knappe re denaars, en ik vond dat ze voortreffelijk spraken. Maar zo iets als bij hem ervoer ik niet; mijn ziel werd niet dooreen geschud.» Veel hangt uiteraard af van de instelling waarmee men naar muziek luistert, naar een schilderij kijkt, een landschap in zich opneemt. Sommigen verkiezen Mozart die het oor streelt boven Bar- tok die hen dooreen schudt. Sommigen verkiezen de speelse kleuren van bv. Du ly boven de schok die uit gaat van de spookgezichten van Munch. Sommigen hou den van een zacht glooiend heuvellandschap, anderen van het scherp wat beang stigend profiel van de ruwe dolomieten. Ria Bollen heeft ons - uitste kend begeleid door lozef De Beenhouwer (maar daarover straks meer) - zowel schoon heid als ontroering meege geven. En terwijl ik de pak kende momenten had ver wacht van Schubert, kwa men ze van Mortelmans en Wolf. Haar liedprogramma was gevarieerd en niet ge makkelijk, en het pleit voor haar visie dat ze zich niet hield bij de melodie die di rect inslaat en waarmee goedkoop succes voor het rapen ligt. Wel integendeel! Ria Bollen heeft een warme koloriet in haar stem en technische problemen zijn haar vreemd. Ze kiest voor een vertolking van binnen uit. wars van effectjagerij. Haar zegging is eerder ly risch dan dramatisch. We kijken uit naar de interpre tatie en de verstandhouding tussen mens en instrument. Schubert kan bezwaarlijk ontbreken. Hij is de liedkun stenaar bij uitstek. Zange righeid is hem ingeboren. De pianopartij is geen bleke omranding, maar een es sentieel onderdeel van het gegeven. Ria Bollen zet in met «Ganymed» op tekst van Goethe, Ganymedes, het knaapje dat door zijn schoonheid de Griekse op pergod Zeus wist te betove ren en te ontroeren. Het lied klinkt met zachte aandrang. Ria Bollen volgt de poëti sche lijn, de pianopartij vormt een ideale huwelijks partner: aanwezig, niet op dringerig Naïef en onbe vangen is het «Minnelied», een en al klankschoonheid de «Romanze aus Rosamun- de», een brok frisheid «Hei- denröslein», Schuberts be kendste strofenlied, volks bijna, waarin Ria Bollen kinderlijke spontaneïteit en scherp verweer van de bloem mooi parafraseert Toch blijft het gebeuren w® afstandelijk. Ik voel me aan gesproken, niet opgenomen. We hebben in ons taalge bied geen muzikaler dichtei dan Gezelle. Zijn verzen zit ten zo vol melodiëen dat toe voeging van noten de poëzie kan schaden. De raaklijn tussen de dichter en Lode- wijk Mortelmans. de compo nist. ligt in het vlak van het beschouwelijke. Nergens wordt het beeld in felle kleu ren gezet, alles blijft vol zachte glans, vol pas telkleuren, een en al initimi- teit. Stem en instrument zin gen gevoelig maar be heerst. Het uitsterven van de avond in de nacht, het ontluiken van de morgen, het luisteren van de ziel zit vol subtiele klanken. Ria Bollen brengt deze stem mingsbeelden over in dienst van woord en klank, zichzelf bijna wegcijferend, medite rend en precies daardoor ontroerend. Populair zijn de liederen van Hugo Wolf niet. Vooral eer hij de muziek gaat schrijven, dringt hij zo diep mogelijk door in de geest van het woord. Zo komt het dat noch melodie, noch schoonheid zijn streefdoel is maar het trefzeker uitbeel den van het woord. Boven dien heeft het klavier een eigen leven waarbij Wolf Wagneriaanse principes toepast, vooral in het ge bruik van harmonische spanningen. Zoekend en tastend vindt Wolf nieuwe klankmogelijkheden die door het vermijden van pa thos in de buurt van Debus sy zitten of door hun tragiek Ria Bollen (-) het expressionisme aankon digen. Beklemming en angst zijn hier vergelijkbaar met de in-droeve gezichten die Egon Schiele in zijn wanhoop tekende. Vooral in het slotvers «Seine Wonne, seine Pein» uit Mörikes -.Verborgenheit» en het «Nimm tausend füreine. nimm alle dafür» uit zijn «Der Gartner» laat Ria Bol len Wolf een taal spreken die eerder de twintigste eeuw aankondigt dan de ro mantiek afsluit. Om van Brahms' symfonisch werk te houden moet men bereid zijn er meer dan eens naar te luisteren. Direct in slaan doet het niet. Zo ook zijn liederen. Ze zijn gevoe lig maar bedachtzaam. Met Schubert stapt men onge dwongen, bijna zingend mee. Brahms' weemoedige warmte moet worden ver overd. Schubert is een bron, Brahms een rustige vliet. Toch klopt hier een hart, niet uitbundig, maar zinde rend. Het meest treft mij «Meinacht»; de begeleiding is fijnziunig-arpeggio als een bundel licht door het woud, de stem spreekt met spaarzame middelen een in- niq natuurgevoel uit. Ria Bollen rondt de kring loop af met Dvoraks «Zigeu- nermelodiëen». Klavier en stem laten zich gaan in zin nen die de zwierigheid heb ben van de Slavische dan sen. nu eens breed ade mend zoals in «Mein Lied ertónt», dan weer zwaar- moedig-melancholisch zoals in «Als die alte Mut ter», dan weer idyllisch zoals in «Darf der Falken Schwingen». Ria Bollen bracht geen he melbestorming maar schiep een intimiteit waarin poëzie de boventoon hield. Dat Jo zef De Beenhouwer in volko men harmonie met de men selijke stem deze stemming mee hielp bouwen, maakt van hem een begenadigd begeleider. Het St.-Jozefskollege jubileert. 360 jaar bestaan. 200 jaar Van den Borre zich op haar internaat en anderhalve eeuw sinds de heroprichting, leeftijd reeds een gedegen Redenen te over om een gans jaar feestjes te bouwen. instrumentist en bracht het Een lange rij aktiviteiten werd dan ook voorzien, akti viteiten waarbij diverse fa cetten van het «groot kolle ge» zouden aan bod komen. Begonnen werd verleden week-end met de kleinsten. Met de basisschool. Op de vernissage van wer ken van een hele pleiade liefhebbers-kunstenaars, ouders van leerlingen en le raar Marcel De Backer mocht direkteur Jos Van de Maele dan ook zeer veel be langstellenden in de eigen tijdse gebouwen aan de Pontstraat, «langs de over kant», verwelkomen en het feest situeren in de algeme ne viering. Keurige muzika le omlijsting door het Kolle ge-Knapenkoor o.l.v. Jan Van den Borre met frisse Vlaamse liederen en ka nons, opgedragen aan ou ders en exposanten. Lie. klass. fil. Gaston De Cock nam dan welwillend de tentoongestelde werken Kunst bekijken onder de loupe met een kor te levensschets van de vele n ouders en leerkracht. (Per) artiesten en bespreking van een paar werken. Zoals hij zelf zegde uiteraard alles zins noodzakelijkerwijze subjektief. Een keurige tentoonstelling Chapeau. publiek in spanning me!|r haar optreden als Hoboïiste.lp Een lang niet makkelijk inl strument dat hier alleszins keurig werd bespeeld.^ Bij dergelijk schoolévenement hoort een koor (Per) JAZZ Stafe alleszins in een modern ka der en voldoende ruimte om de vele gegadigden er van te laten genieten. Konden de moderne kreaties van Marcel De Backer ons per soonlijk minder bekoren, zijn wazige akwarellen in zachtovergaande kleuren fascineerden ons des te meer. Ook de prachtig afgewerkte bloemstukken en land schappen van Lieve Capiau hadden veel bekijks. Een terecht. Blikvangers waren alleszins de werken van Mo nique Kieckens met glas zo in lood als in beton. Ge waagd maar naar ons ge voelen zeer geslaagd. Aan de Hekelgemse Kluiskapel heeft de familie Kieckens trouwens reeds getoond wat ze in haar mars heeft. De foto's van Marc Van de Putte getuigden van ware kunst zin door, naar hij zelf schreef, toch reliëf te tonen bij de reduktie van driedi mensionale voorwerpen tot een plat vlak. Karl Heere mans bracht hedendaags werk maar bleef alleszins figuratief terwijl Louis Van der Hulst met zijn al dan niet streekgebonden landschap pen zo als schilderij als wel als pentekening mooie per- spektieven opent. Het ge heel werd opgefleurd door beelden van Hugo Klinck, prachtig keramiekwerk van Emiel Van de Voorde en im ponerende bronsskulpturen van Agnes Van Ransbeeck. Het specifiek vrouwelijk ak sent werd dan gelegd met weefwerk door Katrien Ver- meersch. Bij de opening toonde de dochter van koordirigent Op zaterdagnamiddag, ter wijl de expo verder alle aan dacht kreeg en ouders bij een natje en een droogji hun rondgang maakten dooi de ruime en klare lokalei van de basisschool kwamei de leerlingen aan bod. Niel alleen op de speelplaat: waar ze in ongewone om standigheden zich een na middag en avond ten volli uitleefden doch vooral dooi hun werk. Alle klassen, ooi die van de Kapucijnenlaan. kwamen er aan bod. Eei bonte waaier van aktivitei ten en tentoonstellingen al lerhande waarbij kreativi- teit en verbeelding vrije teu gel kregen. Onder meer koi men er kennismaken mei het dagelijks leven in d« school via een diamontagi of gewoon meetrekken skischool naar besneeuwdi regionen. Ook een blik oj de Aalsterse missionaris! sen. Aalst dan ruim gezien kon men erwerpen en vai de afdeling Kapucijnenlaai kon men ontstaan, groei ei bloei de visu meemaken. Bij een reuk van warme wafel: en andere kulinaire geneug ten konden Breugheliaan: zegswijzen en spreekwoori den evenmin ontbreken. Alleszins een zeer geslaagj de inzet van een veelbeh vend jubeljaar; geslaagd z< naar inhoud als naar pr< sentatie en opkomst. Volgende aktiviteit wordj dan de reeks vertoningei van «Baas Ganzendonck^ van 13 tot 22 maart met aanj sluitend een tijdsbeeldten toonstelling «Hendrik Consj ciense». Met pet, de fenomenale Patrik Mortier; naast hem 2C trompet Oscar Abbeloos De frontlijn van de originele Crazy Bol Jazzband in volle overgave De Crazy Bol Jazz Cafe was zondagavond 22 februari jongstleden, afgeladen vol met de fans van het eerste uur opgekomen om mee de eerste verjaardag te vieren van «hun» klub en om de première mee te maken van het nieuwe huisorkest: The Original Crazy Bol Jazzband. Hoog gespannen verwachtingen werden volledig ingelost door deze op zijn minst «originele» formatie, getuige het laaiend enthoesiasme van de meerderheid der aanwezigen. Zoals verwacht kwamen er mers; Walt kweet zich overi- in de uiteindelijke bezetting gens voortreffelijk van zijn van de band nog enkele wij- taak. Voor de rest was de zigingen van het laatste uur bezetting zoals aanvanke- voor, zo moest ondermeer lijk aangekondigd; Patrik klarinettist Jan Van Herzele Mortier en Oscar Abbeloos verstek geven wegens ziek- tpts, Dave Senior trb, Stan te, hij werd vanaf de tweede Peeters as ss, Ralf Corbey set vervangen door een ou- pno. Pol Renders bss. Ar de bekende in de Crazy Bol seen Devlieger bjo en Walt nl. Roger Bird, drummer De- dms. Vereecken was de af- Zoals reeds vroeger gemeld spraak «vergeten» en werd wij, na het bijwonen op de laatste sekonde ver- van ongeveer alle repetities vangen door Walt Windey mét hindemissen, zeer van de Crescent City Drea- skeptisch in de eerste plaats tegenover de topzware be zetting in deze frontlijn en in de tweede plaats in het ver mogen van deze formatie om tot een homogeen sa menspel te komen in de eks- posities van de tema's én in het besluiten van de num mers. Dit vermoeden werd dan ook gedeeltelijk be waarheid, de meeste num mers kregen een ietwat rom melige start, in jam-session stijl, waarbij duidelijk werd dat er een minimum aan afspraken gemaakt was om niet te spreken van arrange menten; zij werden dan ook op dezelfde wijze «afge werkt». Alleen de uitzonderlijke technisch-muzikale kwali teiten van de meeste dezer muzikanten gekoppeld aan hun improvisatietalent maakten dat het uiteindelijk toch «klonk» en swingde als bezeten. Vermeldenswaard is onder meer de fenomenale trom pettechniek en het schier onuitputtelijke improvisa tievermogen van onze Aal sterse Patrik Moertier duide lijk geen oude stijl trompet- -tist maar beïnvloed door de «modernen» en alhoewel hij tracht zich in deze kontekst in te tomen i6 deze kant van zijn persoonlijkheid gewoon te sterk, zodoende liet hij af en toe te weinig ruimte aan zijn mede musici. Opmerkelijk was ook de wisselwerking, de samen spraak tussen beide trom pettisten, Oscar Abbeloos zeker geen rasecht jazzmuzi kant, zorgde steeds voor de gepaste antwoorden op Pat's lijnen. Omdat de anderen de mees te tema's onvoldoende be heersten kreeg Dave Senior de rol toebedeeld van lead- instrument, wat voor hem helemaal geen probleem was. bovendien ontwikkelt hij op zijn nieuwe King trom bone een zeer mooie, warme tonaliteit; technisch al een oude rot en van swingen thuis. Ralf Corbey, klassiek ge schoold pianist, ontbeert al leen nog jazzroetine en was op zijn best in boogie en bluesnummers. Roger Bird was gewoon zichzelf en zonder franjes. Zwakker broertje Stan Pee ters komt er zeker als hij zich blijft inzetten zoals tot nog toe. En dan was er nog een ta lent uit eigen haard; bassist Pol Renders, zijn instrument technisch tot en met beheer send, behept met improvisa tietalent en op zijn best in «walking-bass» stijl. Deze Original Crazy Bol Jazzband draagt beslist gro te mogelijkheden in zich. wat zij dringend nodig heb ben is iemand di>- resoluut de muzikale leiding op zich neemt, om te komen tot een koherent geheel met een ei gen sound, een eigen identi teit. Naar men ons gisteren verzekerde wordt hiëraan reeds gewerkt. Wij houden u op de hoogte van de verdere evolutie in deze Aalsterse jazzband. De directeur van de St.-Jozefs-basisschool aan het woord. (Per) Op zaterdag 21 februari wordt er in de iebouwen Zwarte Komedie. Leguit nr. 15-17, Antwerp n voor de allereerste keer het gedeelte feminatiek an Louis Paul Boon tentoongesteld. Het wordt een première: deze tentoonsi ng - als eerste uit een hopelijk lange reeks - kree Is thema «oudste beroepen» mee. Onder deze 'bei. .pen' valt ongetwijfeld ook prostitutie. Voor deze enige en unie ke tentoonstelling heeft inrichter Frank Maieu een keuze gemaakt uit 20.000 afbeeldingen, t heeft er tenslotte ongeveer 380 weerhouden. Dit me: r ook nog schilderijen, interessante teksten, voelor -kten en een rekonstruktie van zo'n «beroepshuis» 1 je kun nen bewonderen. De foto's zelf worden op 'n originele en unieke wijze aangebracht, zodat het meer dan de ioi, moeite loont eens een ommetje langs Antwerpen te maken om het werk van onze voornaamste Vlaamse romancier te bewonderen: zijn enigszins onzijdige maar toch treffende uitbeelding van 'Ie lagere volksklasse in zijn typische ruwe en dynan sche stijl is 'n must. «Schop de mensen een geweten

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1981 | | pagina 20