Patrick Teugels: «Semi-contact karate ideale sport» Goossens: ruiter op de wolken geen Mare Yawara-Kwai Lokeren groeit dt op i is te c I op ka grote t ken. Ei en lag jn noc I die met A i kan r het st winter vragei ondac diend ekenc een 1 zijn b rs in i eer o •s var iven tedeli ilech afko tefor I mil; ijgin »gen. Htm? entel Een bijna surrealistisch beeld: karate op een duin Zo gaat het er aan toe bij een échte match semi-contact karate Stoere jongens... 32 - 6.3.1981 - De Voorpost Op 4 november 1980 startte Yawara-Kwai Lokeren met een voor onze stad nog onbekende judo-sport: Ju-Jitsu of moderne zelfverdediging. In Europa verwierf Ju-Jitsu bekendheid rond 1900. Al vlug echter geraakte het vermengd met typisch wester se gevechtstechnieken (boksen, worstelen) zodat nog weinig overbleef van het traditionele Ju-Jitsu. Ondertussen werden ook de aanvalstechnieken veelvuldiger, geraffineerder en gevaarlijker. Van daar de noodzakelijkheid om er een nieuw modern zelfverdigingssysteem tegenover te plaatsen. gebaseerd is op spektakel. De lesgevers Yawari-Kwaï Lokeren opteerden dan ook resoluut en doelbewust voor een modem systeem, waarbij zij zich vooral base ren op het officieel pro gramma van het Duitse Dan-college. Een modem systeem mag niet uitgaan van de aanval maar wel van de verdedigingstechnieken welke gekozen werden uit de basisvormen van Judo, Aikido en Karate. Ieder van deze basistechnieken zijn te gebruiken tegen meerdere aanvalsmethodes (veelzij digheidsprincipe) en moe ten bestendig geoefend worden met het doel de be weging tot een automatisch reflex, te ontwikkelen. Door combinatie van deze tech nieken bij «vrij aanvallen» kan men zich dan verder perfectioneren in de kunst der zelfverdediging. Met deze methode wordt van bij Voorbeelden van de ver- nieuwingsstrend werden ons gegeven door Japan met zijn Goshi-Jitsu-No- Kata, en door het Duitse Dan-college werd in 1971 een volledig nieuw systeem tot stand gebracht. Ook in Frankrijk zette de vemieu- wingstrend zich door en werd. vooral ddor toedoen van Roland Hemaez. het Taï-Jitsu ontworpen. In België heeft men echter nog y-steeds niet de noodzaak van deze vernieuwing ingezien. Onze Belgische Ju-Jitsu- ka's ploegen maar steeds verder met hun middel eeuwse systeem en weige ren halsstarrig iedere ver nieuwing als zou het een aanslag zijn op hun eigen kunnen en reputatie Aldus sleuren zij hun leerlingen mee in een «droomwereld» die niets meer te zien heeft met praktische zelfverdedi ging, maar welke vooral Geboren op 15 oktober 1956 te Aalst, had de liefde voor de paarden Mare reeds op 12 jarige leeftijd te pakken. Het begon allemaal met een pony in 1968. Op aandringen van zoonlief kocht Pa Goossens nadien een tweejaars te Oudegem. In het begin waren het gewone uitstapjes met al eens een spron getje over een balk in de wei. Vermits dat allemaal blijkbaar gemakkelijk ging, werd stilaan gedacht aan deelnemen aan echte wedstrijden. In 1969 stichtte vader Goossens samen met Jozef Van Caekenberghe; Paul Van Langenhove en de Aalstenaar Beeckman een regionale club die des tijds Oostvlaamse rijvereniging noemde. Een eer ste echte wedstrijd werd te Gijzegem gepland en daar haalde de 14 jarige Mare het met brio. In 1970 kocht men «Elegance» te Oudegem en in de regionale competitie was er tegen de Goossens toen al geen kruid meer gewassen. Intussen was Mare overgegaan van de regionale club naar de nationale federatie. Als junior klopte hij toen al iedereen en werd voor het eerst naar een internationale wed strijd gestuurd naar Nederland. Die eerste buiten landse trip werd bekroond met een eerste plaats. Stilaan begon «Elegance» van zijn pluimen te laten en in 1974 kocht men «Who 's who». Als junior werd hij verplicht in 1974 bij de seniores aan te treden omdat hij alles won waar hij van start ging. Het daaropvolgende jaar werd een bijzonder moei lijk jaar. Tegen mannen als Eric Wauters, Mathy e.a. is het inderdaad geen lachertje. Zijn eerste grote wedstrijd was de finale van de beker van België. Veertien dagen later moest hij terug tegen gevestigde waarden als Kupper en Mathy in het zadel in de Grote Prijs van Brussel. Er volgden dan tien grote prijzen dat jaar. In 1976 begon hij in maart en klasseerde zich dadelijk goed. Stany Van Paeschen wilde zijn paard kopen voor grof geld en... het lukte nog ook. Goossens kocht dan «Mimo sa» maar het viel tegen. Mimosa was niet de schim van zijn «Who's who». Zo was Marc in 1976 en 1977 op de sukkel. In 1977 kocht men dan «Orkaan» aan en die deed het. In oktober won hij al met «Orkaan» in Torhout. 1978 werd beter. Hij won de halve finale en de finale en werd slechts door oneerlijke praktijken van de beker van België gehouden. Een naam als Eric Wauters lag beter in de mond, dan die van de bescheiden Oudegemnaar. Hij eindigde derde in het kampioenschap van België en nam deel aan een tiental internationale wedstrijden. 1979 was nog beter: eerste in de beker van België en Grote Prijs van Brussel. In de grote Benelux - prijs werden zijn paarden «Orkaan» en «On the Rocks» op onverklaarbare wijze ziek. Mare keerde in allerijl naar huis terug. Een bijgeroepen veearts stelde een ernstige bloed vergiftiging vast en dank zij speciale zorgen en geneesmiddelen die een bom geld kostten, kwamen de aanvang, en zelfs met een klein aantal basistech nieken een zo groot moge lijk nutseffect bereikt. Het. totale programma behelst 110 basistechnieken. Door de zeer variabele aanwend baarheid ervan ontstaan al dus meer dan 1.000 moge lijke en practisch uitvoer bare combinaties of verde digingsmogelijkheden. On der de «harde» technieken van Ju-Jitsu behoren in de eerste plaats de slag- stoot- en traptechniekenwelke zware verwondingen kun nen veroorzaken. Op de tweede plaats zijn er de werptechnieken, die wan neer ze op harde bodem worden uitgevoerd, even eens zware verwondingen kunnen veroorzakenTot de «zachte» technieken be horen in regel de afweer- klem- en wurgtechnieken die het mogelijk maken een aanvaller af te weren en on der controle te houden zon der hem te kwetsen. Willen deze technieken echter op efficiënte manier aange wend worden, dan moet men de principes in acht nemen van de disciplines waaruit zij gekozen wer den. Efficiënt gebruiken be tekent zeker niet de aan wending van kracht of ge weld, maar wel een perfekte techniek welke het ook voor zwakkeren (vrouwen kin deren) moet mogelijk ma ken om een sterkere tegen stander te overwinnen. De resultaten van deze moder ne methode bleven bij Ya- zijn paarden er terug door. Ondertussean wrk< maanden vervlogen vooraleer hij weer i w strijden kon denken. Begin 1980 was «Orkaan» bijna klaar. In Mare een uitstekende wedstrijd te Geesten litair en eindigde achter Simons en Schockemcfe het nog een paar kleinere wedstrijden stond maat meer op de conditie van ruiter en paaAtair Goossens won het kampioenschap te Nieu'18 «tij zonder strafpunten, terwijl knapen als Ei w ters en Tyteca twaalf strafpunten totali!we" Met die titel meende Mare de hoogste ond Jj' ding behaald te hebben en was zijn conc weg. In zijn loopbaan ondervond hij inmiddeli e fus bijzonder veel tegenkantingen van wat wij le to seise clan zouden kunnen noemen. Beroeps Bten vonden bij de franstalige dirigenten meer dan een zeer bescheiden Vlaming uit Den< de. Als kampioen van België mocht hij vo |s^1| deelnemen aan grote prijzen te Parijs. Lor Amsterdam. Voor Mare Goossens is jumping zijn hobl schien daarom dat hij alles relativeert en tij 'e on windermaanden ook alle aandacht zal beste ®nte< zijn vleeshandel. In mei hoopt hij er op zijn, ondanks het feit dat hij alleen V oefenen. Mare Goossens: een amateur die de profs kl ,0k b tot c wari-Kwaï Lokeren dan ook niet lang uit. Begin februa ri slaagden reeds 14 leden voor het examen van 6 kyu, waaronder maar liefst 6 vrouwen. Wie verdere in lichtingen wenst over de Lokerse Yawari-Kwai club kan steeds terecht op het secretariaat Knaptand straat 2 te Lokeren (tel. 091/48.61.87 na 18 uur). uit Deurne te kunnen wegslepen: de Nederlan der Willinck moest het al na een kleine twee mi nuten laten afweten. Het was toen reeds 6-0 en de arbiters hadden begre pen dat het keesje kans loos was. Ze stuurden hem meteen uit de ring. Het Waaltje Malieu ging met 7-0 af, maar aan de Beverenaar Gino had Pa trick geen kluifje: de jongen deed meer dan zich verdedigen. Van daar die nogal krappe 6- 3 eindstand. Toen kwam de finale Pa- trick-Blocke. Blocke is één van de sterren van Bushido Beveren. Het Groot en slank. En toch atletisch. Maar je zou het hem niet aangeven dat hij voor een «harde» sport leeft. Patrick Teugels, een Lebbekenaar die aan de nogal afgelegen Potaardestraat woont, ademt kara te. Niet de traditionele karate, zegt Patrick. Wél de «semi-kontakt»Je mag je tegenstander raken, je moet hem zelfs een oplawaai verkopen, en hem knock-out zetten. Doch het hoofd van de «andere» is taboe: wie in het gelaat van de tegenstrever slaat of schopt en hem buiten westen helpt, wordt prompt gediskwalificeerd. douche heb gestaan en een nachtje lekker sla pend doorbracht, kan ik me veel meer op de stu die konceritreren. Semi- contact karate ijiag je een terapie noemen: een bijna volmaakt even wicht zoeken tussen geest en lichaam. Om het met een versleten en bijna vergeten latijnse uitdrukking te zeggen mens sana in corpore sa- no. Een gezonde geest in een gezond lichaam». Anders «Semi-contact karate on derscheidt zich van de traditionele karate door de «dubbele bescher- Met handen en voeten mag je de tegenstander raken Patrick Teugels won de in ternationale kampioen schappen van België. Die zege behaalde hij in Deurne en deelnemers uit verschei dene landen waren prezent. Artistiek Wie jong is, naar de sport lonkt en er vooral zélf wat wil aan doen, kan alle richtingen uit. Je kan voetballer of ren ner worden, tennisser of basketter, volleybalspe ler of... karateka. Pat- riek opteerde voor laatstgenoemde discipli ne. Waarom? Och ja, dat gebeurde eerder toeval lig: een vriend zie je. Die lokte hem mee naar de oefenzaal en het «was gebeurd». Eigenlijk kan het ver wondering baren dat een jongen als Patrick Teugels die dan toch ar tistieke aspiraties voedt, in een «vechtersmilieu» terecht komt. «Dat is slechts schijn», zegt Patrick Teugels, die semi-contact een «zachte sport» noemt omdat het er niet opaan komt te kloppen, te meppen en te slaan tot je tegenstander kruipend van pijn en hijgend van vermoeid heid tegen de mat ligt te wenen van miserie: «Het is een discipline die alles van je vergt: techniek, zelfbeheersing, lichame lijke paraatheid. Je moet leper zijn dan de man die voor je staat. Met een ledepop kan je alles doen wat je wil: een tegen stander moet je door een aantal schijnbewegin gen om de tuin trachten te leiden en te raken». Patrick Teugels vindt in «zijn» sport de uit laatklep én de rem die hij nodig heeft om een evenwichtig leven te lei den: overdag studeert hij in Antwerpen waar hij zich bekwaamt in de schilderkunst. Daar komt nog veel meer bij kijken dan rond de ezel stoeien: hij moet zich ook over dikke boeken buigen. Vandaar dat een afwisseling niet ongele gen komt: «Als ik 's avonds flink getraind heb, nadien onder de Wereldkampioenen aan het werk tijdens de training ming»: zowel de handen als de voeten zitten on der een «hoes». Daar zijn beide «vechters» mee ge diend» Die «semi-contact» is bij na zoals het pun ten- boksen» raken doch niet uitschakelen. De «tref fers» worden door vijf scheidsrechters bijeen- geteld en wie de meeste keren scoort, krijgt de zege. Zoals na afloop van een voetbalmatch. Vier maal moest Patrick Teugels «vechten» om die internationale titel werd 20-2. Afgeteken- der kon het bijna niet. Niet naar Zwitserland Bijna reisde Patrick Teugels met de nationa le ploeg mee om als half- middengewicht (lichter dan 74 kilogram) deel te nemen aan Zwitserland- België. Een nog niet ge nezen kniekwetsuur hield hem thuis: «De weg is niet opgebroken en er bieden zich nog meer kansen aan», is de konkluzie. Het beoefenen van semi- contact karate betekent geen rem op de artistie ke aspiraties van de jon ge Teugels: «In tegen stelling tot wat sommi gen denken, is die sport discipline te vergelijken met een kunstvorm. Als ik geen karateka werd, zou ik naar de ballet school gaan. Niet om la ter op de scène, en onder het applaus van het pu bliek, danspasjes uit te voeren. Doch gewoon omdat het een fijne vorm van vrijetijdsbesteding is.» De sport staat op het tweede plan: zijn studies zou Patrick Teugels voor geen geld ter we reld verwaarlozen om te opteren voor een vedet- terol. Het betekent even wel niet dat hij er als een dilettant mee bezig is: als je iets doet, doe je het ook goed. In je vrije uurtjes moet je er voort durend mee bezig zijn. Als je daarvoor de moed niet opbrengt, stap je be ter op. Teugels «vocht» al eerder in het Ameri kaanse Tampa. Hij be haalde er de titel van vi- ce-kampioen. Dat was de eerste stap naar de inter nationale doorbraak. Het blijft daar niet bij: zich voortdurend vervol maken: zowel het «ra ken» met de armen als met de voeten wil hij in de kleinste details be heersen. Zijn ambitie la ten afzwakken, is er niet bij. Het kenmerkt de mens die in het leven het hoogste wil bereiken. Paradoks Patrick Teugels heeft een «kot» te Antwerpen. Hij woont ongeveer tus sen de akademie en de zaal waar Ben Alitem Rachid zijn discipelen van «The Bushido's» in wijdt in de geheimen van de semi-contact. Daar trekt hij de boks- handschoenen en de voetbeschermers aan. Thuis en op school lig gen penseel en potlood losjes in zijn begaafde handen. Een paradoks eigenlijk: de vechtende kunstschilder. Een kunstschilder die geen woeste taferelen conter- feit, doch die in de rust van het atelier een sfeer vol stilleven kan borst- len waarvoor je dro mend gaat neerzitten. MVH trainingen plaats in de sporthi reid stedelijk Sportsl Daknamstraat. dinsdag van 19.30 21.30 uur en op van 10 tot 12 uur.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1981 | | pagina 32