(TOBWiÖAC
mmm
ERU-DRIEDAAGSE
'T APOSTELKEN
PIANORECITAL
SONIA MOORTGAT:
INSTRUMENT
GEEFT TALENT
GEEN KANS
H ind van de Inca-beschaving
eru:
Jolimuts «TV af,
wij willen spelen»
ELT>03EM0(HÖA
Hexachord: de twijfel
van de grootheid, de straf
voor de bekwaamheid
°n;
De Voorpost - 20.3.1981 - 15
v;
oppervlakte:
nwoners: 16.000.000
oofdstad: Lima:
0.000 inwoners
u ligt in het middenge-
van de Zuidameri-
e stille Oceaankust en
aantal ertsen en mineralen
in verschillende kombina-
ties en strukturen en in een
haast oneindige verscheid
enheid.
Muzie. en zang uit
het Andesgebied
Het beluisteren van La
tijns-Amerikaanse muziek
beantwoordt momenteel
aan de behoeften van de
Europese konsument. Een
groot aantal groepen pasten
hun muziek aan de eisen
van het publiek aan. ande
ren bewaarden gelukkig
hun etnisch karakter en au-
tenticiteit, vooral de Boli
viaanse groepen. Daarom
een Boliviaanse groep uit
nodigden. Dit kan vreemd
klinken, maar we mogen
niet uit het oog verliezen dat
het grote Incarijk zich uit
strekte van Ecuador over Pe-
ro tot Bolivië.
Blijkbaar heeft het gigan
te gro
jnkele gegevens op een bergen, landbouw op 4.000
m. hoogte, eenden die spre-
1.290.000 ken °P hoge bergmeren
waar alle insekten van Eu
ropa zouden ondergaan, ko
libries die de zon bereiken
om het vuur te drinken en
bovenal gloeien al de bloe
men van de wereld.
Van daaruit iemand na
bootsen is schande.
Technisch zal men ons
overtreffen en beheersen,
zich uit van Ecuador we weten niet tot wanneer,
noorden tot voorbij de maar in de kunst kunnen wij
breedtegraad in het de wereld iets leren.
Wen. Geografisch is het (vertaling: Elza Galle-De-
)een tropenland. Dit tro- hennin, hoogleraar aan de
[klimaat wordt echter be- V.U.B.)
Peruaans artisanaat met de ook dat we ter gelegenheid
f°U a c. iu n oude culturen als voedings- van de Peruaanse avond
oom in de btille (Jceaan
door de aanwezigheid em
de Andesbergketen. De wandtapijten van «Al
leen ten oosten van de fonso Sulca Chavez». Zijn
re, in het Amazone- wandtapijten bezitten een
angebied, heerst een uitzonderlijke kleurschoon-
itig-heet tropenklimaat. heid en dit, in de eerste
0 verschillende invloe- plaats, door het gebruik van
hebben aan Peru zijn uitsluitend plantaardige
ander en gevarieerd ka- kleurstoffen. Sulca zegt:
Bi gegeven. In grote «Mijn vader leerde mij de
ken kan men Peru in juiste kleuren te vinden in
1 gebieden indelen, met de planten. Voor mij is deze
in klimatologische ken- kennis een waardevol bezit
ken. die zich evenwijdig Het is een stuek geheim van
de kustlijn uitstrekken, de aarde dat ons deelachtig
_i is in de eerste plaats wordt.» Terwijl de zon nage-
Jkustgebied of Costa met noeg alle kleuren verbleekt,
(kt oostelijk ervan het be- heeft zij geen vat op deze
Ind of Sierra en verder natuurkleuren.
Jelijk. over de Andes, het Wandtapijten van San
Edijke tropengebied met Pedro de Cajas. Dezer bij-
typische tropenregen- zonder kleurrijk opgebouw-
|ad of Selva. de tapijten vertonen een niet
evenaren weefpatroon.
komisch De wevers van San Pedro de
groot ekonomisch be- Cajas vinden enerzijds hun
|g zijn voor Peru vooral de inspiratie in de motieven
(dbouw, de bergmijn- der verschillende pre-Co-
iw, de aardoliewinning lumbiaanse beschavingen
de verwerkende indus- maar slagen er daarnaast in
om «last but not least» op ongewoon artistieke wij
de hedendaagse wereld
i de Indio te vatten.
Wandtapijten uit Puno.
„is dit tot op heden in Het zijn geborduurde wan-
belangrijke mate ge- dtapijten waar met Alpaca
wol indrukwekkende volkse
taferelen worden «gete
kend» op een met de hand
vele en verscheidene geweven doek uit schaaps-
iten is Peru een dank- wol. Als wanddekoraties
land te noemen. Dit in roepen zij bij uitstek de sfeer
jrste plaats omdat pre- van de Andes op.
op het grondgebied van Wandtapijten uit Ayac-
lidige Peru een van de huco. In deze tapijten over-
ite en meest indruk- wegen de natuurlijke kleu
mde beschavingen tot ren van de schaapswol. Ze
.looiing is gekomen, na- zijn volledig met de hand
Ijk de Inca-beschaving, vervaardigd, vanaf het spin-
er tot op heden zijn spo- nen van de draad tot het
eft nagelaten. weven van de motieven, die
de volkeren zelf. die meestal worden overgeno-
zijn van deze men uit de pre-Columbiaan-
kulturen, bleven in Pe- se periode (Inca en pre-Inca-
een zeer groot ge- beschavingen),
n dit door hun isole- Plaids in Alpacawol. De
lf in het hoge ontoegan- ze uiterst funktionele «kle-
e Andesgebergte, vrij den» gaan terug tot de pre-
Spaans-Europese ge- Spaanse tijd. Toen, zoals
P^lchakeling. Zowat 50 nu. werden zij door de be-
cent van de Peruaanse volking van de Andes ge-
Dlking is nog zuiver In- bruikt als dekoratieve inter
nis en spreekt nog zijn ieur-kleden. deken, wan-
en taal. waaronder het dkleed en vloerkleed. Voor
ichua en het Aymara de alles waren deze «dekens»
-4 mgrijkste talen zijn. De- bestemd om zich tegen de
j ndianen bewaarden een koude te beschermen.
Dt stuk van de eigen kul- Breigoederen in Alpaca-
ten godsdienst en getui- wol. De wol van de Alpaca,
i nog steeds van de hoge san soort kleine lama uit de
J sticiteit die zo eigen was Andes, is zachter, lichter en
.1 hun voorouders, de bui- warmer dan om het even
1 jewoon kunstzinnige In- welke andere wolsoort. Alle
J in hun muziek, in hun breiwerk werd ter plaatse
is. in hun handwerk. door de ambachtslui ver-
lel deze Peru-tentoon- vaardigd.
J ling willen wij dit land, Aardewerk. Het vervaar-
9 de volkeren ervan, voor digen van figuren en voor
dzeil laten getuigen. werpen in aardewprk be-
hen die vooral be- hoort traditioneel tot de ar-
telling hebben voor de tistieke uitingen van de In-
historische en zelfs dio. Naast hedendaagse
'logische achtergron- kreaties die meestal de
weergave trachten te zijn
van wat de gewone man be
zig houdt, heeft men zich
toegelegd op het hermaken
van het aardewerk der pre-
Columbiaanse kuituren.
Kussentjes. Geheel met
de hand vervaardigd en ge-
met natuurlijke
Ze zijn uiterst
GVASCAP
IMGA
Om in Aalst de feestzaal van het stadhuis te doen elke noot verantwoord en
vollopen vermijd je best twee dingen: je vraagt talent uit gevoelsgeladen is. Sonja
Vlaanderen en je laat de mensen gratis komen luisteren. Moortgat tracht de muziek
Het eerste impliceert enige fierheid, het tweede zou kuituur op te stuwen of tot bedaren
kunnen demokratiseren, maar die zijn beide in Vlaanderen te brengen, maar ze vecht
ver te zoeken. Misschien had Tejater 80 het pianorecital tegen haar instrument als,
van Sonja Moortgat kunnen laten voorafgaan of omlijsten tegen windmolens,
door enkele gags met de zotskap of de feestneus op.
Nu zaten een vijftigtal lijk azuur meer te schlderen,
mensen her en der ver- hij is geen volwaardig kun-
spreid. En wie al op de plan- stenaar meer. Ontneem
ken heeft gestaan weet hoe- Hans Andreus een aantal
zeer respons van het publiek kleurrijke of suggestieve
of aandachtige stilte de woorden, en zijn poëtische ken Dp en de melodie tekent
prestatie zo niet bepaalt, trefkracht verdwijnt. Met 2ich af tegen een vlechtwerk
dan toch beïnvloedt. Moet ik hetzelfde probleem wordt van arpeggio's. De interpre-
dat bewijzen? Ik hoorde Ju- mutatie mutandis Sonja tatie hier vergt in de eerste
lien Schoenaerts tweemaal Moortgat gekonfronteerd. plaats subtiliteit en precies
in Plato's apologie van Soc- De subtiliteit van Fauré, de deze verfijning weet Sonja
rates. Een eerste keer voor spankracht bij Schumann, Moortgat ondanks het in-
echt geïnteresseerden. Je de lyriek van Brahms tove- strument (ik weet dat ik in
kon de stilte snijden, ieder- ren uit een piano die bij de herhaling val), te bereiken,
een voelde zich bij de ge- eerste aanslag klinkt als Schumanns Novelette nr.
éngageerde tekst betrokken, hard. zielloos metaal en die
de akteur speelde niet meer elk vleugje poëzie opslokt,
de rol van Socrates, maar is als een sisyfusarbeid. Het
was. Een tweede keer voor werk van ziel en handen
leerlingen uit het middel- wordt als het ware in de
baar onderwijs voor wie de kiem te niet gedaan. Dat
namiddag uitsluitend een Sonja Moortgat er nog in
namiddag zonder saaie le- slaagde ons te boeien en
betekende. Schoe- elke komponist iets van zijn
Fauré's pianomuziek is
heel typisch voor zijn schrijf
wijze in het algemeen: intro
vert. klaar, poëzie, als een
zachte lichtglans, ontdaan
van effekten. Zijn zesde noc
turne roept visuele indruk-
beeld en voorbestemdheid. Jammer is dat, want als je
tisch bolwerk van de Andes tussen verscheurde Indio- het boek sluit, heb je de
de inwoners beschermd te- gewaden en omhullend indruk de Peruaanse oli-
gen velerlei invloeden van duister dat glanzend invalt, garchie heel intiem te ken-
buiten. De muziek van de Als het volk onsterfelijk is. nen, met haar elitaire tics,
Quechuas en de Aymaras is dan kan de dichter, wiens haar lachwekkende ameri-
immers tot de dag van van- dagen geteld zijn, alleen canofilie en haar per slot naerts proefde de sfeer als eigen kleur en geaardheid
daag onveranderd geble- nog tot de materie terugke- van rekening tragische ver- vrijblijvend en stond quasi mee te geven, pleit voor
ven. Ze is droevig en be- ren waaruit het volk is ont- vreemding. Bryce is niet de dieen met zijn getuigenis,
waarde haar interne kracht, staan, het stofgoud. huisschrijver van de heer- Sonja Moortgat is oud-
Ze wordt ondersteund door De dichter Jose Carlos Ro- sende klasse, waar bijzien- ieerlinge van Lode Backx en
typisch Indiaanse muziekin- driguez is te gast in het de critici hem voor versleten iaureate op zestienjarige
strumenten: zamponas (pan- raam van de Aalsterse Peru- hebben. «Ik heb die klasse ieeftijd van onze Stephan ö-
fluit), tarkas (zware vierkan- driedaagse, op een Pe- zowel met liefde als met £>e Jonghewedstrijd. Zij be- deelten die nog sterk aan-
te houten fluit, uit één stuk ruaans literair forum, waar- haat geschilderd,» zegt hij. haalde een reeks eerste prij- leunen bij Haydn. wolkenlo-
gesneden). kenas (fluit ge- aan verder nog deelnemen en om die kontradiktie be- zen aan het Antwerpse mu- ze en ongekompliceerde mu-
sneden uit riet waarvan de de Peruaanse schrijver Al- heersbaar te maken ge- ziekkonservatorium en be- ziek waar ze de juiste aan-
uiteinden schuin afgesne- fredo-Bryce Echenique. de bruikt hij het wapen van de reicjt zich nu Voor op het slag treft. Maar zelfs in die
den zijn), pinkillos (kleine dichter Stefaan Van den humor (ook al iets wat in de hoger diploma piano onder variaties die oppervlak-
fluit met bek), moxenos Bremt. de literator Jo Ver- vaak bloedserieuze Zuida- ieiding van Lode Backx en kig beluisterd vingeroefe-
(blaasinstrument), begeleid brugghen en de kenner bij merikaanse literatuur niet jozef j)e Beenhouwer (hier ningen lijken duikt reeds
haar muzikale aanleg.
Beethovens 32 variaties in
c zijn duidelijk een jeugd
werk. Sonja Moortgat is op
haar best in lassieke ge-
risserij niet te vergeten,
ert eeuwen is Peru in de
le plaats een agrarisch
u en kuituur
door de bombo (hoge trom- uitstek van de Latijnsameri- zo vaak voorkomt!). voor kort te gast als voortref-
mel) of de wankara (kleine kaanse literatuur Drs. Guy Een andere roman is «La feUjk begeleider van de alt
trommmel). Hiertoe behoort Posson. Er zal tevens van passion selon San Pedro pia Bollen). Voor radio-Fran-
ook een snaarinstrument, gedachten worden gewis- Balbuena» (Parijs, Flamma- ce deed zij een opname van
charango. seld over het werk en de rion, 1980). Pedro Balbuena Debussy-preludes en zij
Toch is er nog een andere persoon van de Peruaanse is een jonge Zuidamerikaan- nam deel aan de
reden die heeft bijgedragen schrijver Jose Maria Ar- se schrijver die eigenlijk meesterkursus liedinterpre-
tot het behoud van de pre- guedas. nooit een letter op papier jatie van professor Erich
Incamuziek en de Incamu- heeft gekregen (op een paar vVerba die op dat gebied
ziek. Bij de Maya's en de De Peruaanse schrijver korte fragmenten na), maar een wereldfaam geniet.
Azteken was de muziek in ™**ed.° BrYce" wiens waandenkbeelden de Haar programma bestrijkt
handen van priesters-muzi- Echenique eigenlijke substantie^ van een heel stuk muziekge-
(eigenlijk een scherzo) is
een brokje vloeiende poëzie
waarin Weltschmerz over
gaat in een bijna dansach-
tig ritme, waarin een mooi,
quasi martiaal tema zich
ontlaadt in felle akkoorden.
De vertolking mist span
ning, maar zelfs een Kempff
of een Arrau zouden hier
geen Schumann kunnen
tekenen.
In zijn sonate nr. 1 is Al-
ban Berg nog ver van het
naakte, beklemmende ex
pressionisme van zijn «Woz-
zeck». Deze muziek zit nog
in de buurt van Tristan, is
een en al emotie, geen
ideeënmuziek. De aanpak
was wat clak en mocht bitsi-
ger en snediger.
Chopins balladen ontle
nen hun sfeer vaak aan ge-
hier en daar de sterke per
soonlijkheid van Beethoven dichten van Mickiewicz. Dit
op, een bruisend gemoed is ook het geval voor zijn
dat de muziek tot uitdruk- ballade nr. 3 in As opus 47
kingsmiddel maakt van het waarin het Loreley-tema de
eigen ik. Sonja Moortgat stemming bepaalt. Het fas-
bouwt de kontrasten even- cinerende van het Sirenen-
wichtig op, het «Sturm und gezang en de bekoring van
Drang «-karakter echter zit het golvend water vergen
wel in de handen, maar een klankbeeld dat zweeft
komt niet uit de noten. van helderheid naar drome-
Brahms noemde zijn inter- righeid. Maar het instru-
kanten. Toen tijdens de Deze auteur ("Lima 1939) het boek vormen dat hij ei- schiedenis en mikt niet op mezzi voor piano «wiegelie- ment doet het ritme stokken
dreigende nacht of vriende-
Conquista de Spanjaarden is een van de Jonge Turken genlijk had willen schrijven, goedkoop en gemakkelijk
deze laag van de bevolking van de Zuidamerikaanse li- Ooit vond hij op straat een sukSes. Maar zij is er zich
uitroeiden, verdween voor teratuur. Hij heeft al een in- foto uit een Frans tijdschrift. niet van bewust dat ze haar
een groot deel de etnische drukwekkend oeuvre op zijn ze stelde een jong meisje naam kan breken op een
muziek. En de nieuwe mu- naam staan en is nog in voor en precies naar haar vleugelpiano die nog amper
ziek die ontstond werd vlug volle produktie. gaat hij op zoek in Amerika die naam verdient. Neem
verhispaniseerd. In Zuid- «Un mundo para Julius», en Europa. Zijn mythomanie yan Qoghs blauw weg uit
Amerika daarentegen was zijn eerste grote roman brengt hem achtereenvol- zijn paie{ en hij weet
de muziek zaak van het ge- (1970) is al sinds 1973 be- gens in Berkeley, Parijs,
wone volk. Wel werd na de schikbaar in Franse verta- Mexico, Perugia en Floren-
komst van de Spanjaarden ling. Hij kreeg er de Medici- ce. waar hij tenslotte door
het instrumentarium uitge- sprijs voor het beste buiten- ene Sophie wordt vermoord,
breid met een paar tokkelin- landse boek voor en vol- niet zonder de bittere weten-
strumenten zoals de charan- komen terecht. Indrukwek- schap dat ook zij niet het
go, maar niet ten koste van kend door zijn omvang, on- meisje van de foto is. hoe
de autenticiteit. gewoon door zijn tematiek wel hij zich dat lange tijd
De groep die op zaterdag- («een radiografie van de Pe- had wijsgemaakt,
avond 21 maart 1981 op- ruaanse oligarchie» noemt Het hoeft geen verwonde-
treedt in 't Apostelken te Bryce het zelf) en origineel ring te wekken dat Alfredo
Aalst, in het raam van de door zijn uitwerking (vanuit Bryce Echenique op dit mo-
Peru driedaagse. komt dus het standpunt van een vijfja- ment werkt aan twee ro-
uit Bolivië en heet INTI-MU- rig jongetje dat verdacht mans die beide draaien
JUS. Deze Quechua-naam veel weg heeft van Bryce rond het tema van de Zuida-
betekent «Zonen van de zelf) is Julius een komplete merikanen in Europa, en
Zon». Deze groep trad reeds Bildungroman. Het boek meer bepaald in Parijs,
verschillende malen op in eindigt als Julius elf jaar Daarmee sluit hij aan bij
Duitsland en zal beslist in- oud is. Dan ligt zijn toe- een evolutie die de laatste
staan voor een hoogstaand komst vast. «Ik twijfel of Ju- jaren steeds duidelijker
en verantwoord muziekbe- lius een revolutionair is ge- wordt, namelijk het door
leven. worden,» merkt Bryce scep- werken van de (vrijwillige of
tisch op. En dat hebben de gedwongen) ballingschap
Een paar «geëngageerde» Nederland- van de fine fleur van de
literaire figuren se lektoren hem blijkbaar Zuidamerikaanse schrijvers
De Peruaanse kwalijk genomen: Bryces in hun oeuvre. (G. Posson)
dichter werk kwam nooit voor verta- (Verwerkt door
Jose-Carlos ling in aanmerking. W.D.B.)
Rodriguez
deren van mijn smart». Hun en weg is Chopin,
aard is bedachtzaam, de Sonja Moortgat rondt haar
stemming vertederd (want recital af met een stern-
onder zijn wat stug uiterlijk mingsstukje van Debussy
klopte een mild hart), hun dat even bescheiden over-
uitdrukkingsmiddelen komt als zij zelf en even
spaarzaam omdat bij autentiek.
Brahms net als bij elke W.D.B.
autentieke dichter elk woord
RONDADOR
SIKU-IRA
Indiaanse fluiten
van Zuid-Aaerika.
er voldoende doku-
ptatie en informatie be-
het mo
ilgenis van
Arguedas,
luaanse schrijver
een. ik ben geen kuituur-
ik ben een Peruaan die weven
als een gelukkige dui- schaapswol.
mp vl
felle kleuren en hun haast
kinderlijke opvatting stralen
zij een aandoenlijke autenti-
kristentaal spreekt en dekoratief.
Spaans en Bewerkte kalebassen. Of
;kua. Mate Burilado. Het woord
werkelijkheid wilde «mate» betekent aftreksel
izetten in artistieke van vruchtenvlees. Eens-het
vruchtenvlees verwijderd,
fijn principe was steeds werden het opbergpotten
te beschouwen als een voor allerlei voedingswa-
,'20u(|li,Pu"el')ke bron van ren Aan de buitenkand wer
ft eppinyDe middelen te den zij kunstzinnig versierd.
za,ef beteren om dit eindeloze Retablo's. Naieve. volkse
HpceiT ,e begrijpen, ook door tafereeltjes. Ondanks hun
mis van al wat men in w
lere landen ontdekt.
'een, er is geen méér ver-
eiden land, geen grotere citeit uit.
ie vol| ièteit van landschappen Aardewerk uit het Ama-
sorzien mensen; alle graden van zonewoud. Reeds verschil-
ttnte en kleur, van liefde lende eeuwen lang vervaar-
haat. van plannen en digen de Indianen uit het
kvondigheid. van sym- Amazonegebied hun funk-
en bezielers. tioneel en ritueel aardewerk
It6t toevallig werden hier op dezelfde, oeroude be-
ormd: Pachacamac en proefde wijze. Nu nog wordt
Ehacutec, Huaman Poma. dit aardewerk op identieke
en de Inca Carcilaso. wijze vervaardigd, en dit
Pac Amaru en Vallejo. uitsluitend door vrouwen-
ikken i 'iategui en Eguren, het handen.
iart va" van Goyllur Riti en van Half-edelstenen en mine-
Heer der Mirakelen, de ralen. De rijke ondergrond
kja van de kust en van de van Peru bevat een oneindig
Als kind van het Peruaan
se Amazonegebied brengt
Jose-Carlos Rodriguez ons
poëzie met de intensiteit en
de weelderige overvloed
van het ondoordringbare
Amazonewoud. Hij spreekt
vanuit zijn vrijwillige geko
zen ballingschap van een
vaderland, van een konti-
nent dat onrecht werd aan- Hexachord gaat weer optre- tegen een muur botsen, die door hen aangeschreven
gedaan, gemarteld en ver- den. Op vrijdag 20 maart in Hexachord heeft die weg in worden om voor hen exclu-
scheurd. Helder en breed- de kring van het H. Hart. Ddrt een draf afgerend. Ze zijn sieve stukken te compone-
voerig, met een heftig hart, is natuurlijk niets nieuws en daar begonnen waar ande- ren aarzelen, want wie is
neemt de dichter het wapen dat is ook geen schokkend ren eindigden. Langs de Hexachord, en wat zijn hun
richt hij de pijl uit de bericht. Hun programma weg werd uitdrukkelijk en referenties?
gespannen boog. zoals de loopt traditiegetrouw van terecht geapplaudiseerd. de Aan de prijs voor een optre-
krijgers op de epische fres- veel renaissancemuziek wierook was niet uit de den zal het ook niet liggen,
co's van de aloude tempel- over romantiek tot moderne lucht en de bloemen zijn met die is zeer laag. Geen enke
ruïnes. Zijn lied is als zaad meesters en eigen bewer- hele ruikers gestrooid, maar le charmezanger en zeker
voor een nieuwe en uitein- kingen. De invitatie komt de muur is bereikt en als je geen popartiest krijgt het in
delijke dageraad. van de vereniging, die in het mij vraagt is hij hoog. zijn hoofd om voor zo n be-
Bij Jose-Carlos Rodriguez het kader 50-jaar H. Hart- Iedereen weet dat ze zich op drag zijn mond open te
vervloeien op een wonder- kerk ook tekende voor de de rand van het professione- doen. Het snobisme en het
bare wijze enkeling en ge- uitvoering van het Weih- le bewegen, op 2 jaar tijd karakter van sommige cul-
meenschap. De grote dag is nachtsoratorium en een ze- hebben ze een repertorium tuurpilaren kennende zou
dichtbij, de dichter gaat ker kuituurbehoefte om wel- dat kwantitatief en kwalita- het trouwens niet slecht zijn
hem tegemoet. Hij geselt ke reden dan ook op de rech- tief verbijsterend is en een om hun prijs te verviervou-
met woorden: angst, een- teroever wil dekken. Ze wil- vergelijking met om het digen. Duur is hier niet zel-
zaamheid, terreur, de nabij- len voornamelijk jong talent even welk koor (en dat zijn den synoniem van kwaliteit,
heid van de dood. Eenzaam een kans geven om uit het en willen ze zelf niet) gaat en dure artiesten worden
inderdaad maar in eenheid isolement te raken, dat is helemaal niet op. Hun re- nooit als beginnende talent
met de dingen. Omhulsel en dus geen nieuw verhaal, pertorium, hun présence is volle jongelieden om
vorm, huid en lichaam, bo- Dat is het oud gegeven van uniek, ze zijn een begrip, en schreven,
venlaag en volk. Weent om veel goeie wil en hopelijk toch worden ze niet ge- En dan is er een ultiem knel-
middemacht en viert feest weinig teleurstelling. vraagd. Beter uitgedrukt punt: amateurisme op zon
onder de middagzon, samen Maar terug naar Hexachord. kan je stellen dat ze wel niveau komt in konflikt of
met de vrouwen en de ou- De toon uit de perskonferen- gevraagd worden maar dat levert op zijp minst moeilijk-
derlingen, de vruchten, de tie waarin hun programma ze de besloten kring van heden op met de studies,
werveling van de wind. Net voorgesteld werd was im- stadsconcertje - tentoonstel- Van de 6 zijn er^vast ver-
in het kader van de reeks geplande aktiviteiten heeft
de plaatselijke muziekvereniging Sinte Cecilia niet
geaarzeld ook voor de kleinsten een ontspanningsna
middag in hun programma te verweven
Op zaterdag 21 maart gaat er in de zaal St. Cecilia op
de Brusselbaan 155 te Erembodegem (Liberaal Huis)
een boeiende poppenkastvoorstelling door met het
poppentheater Jolimuts. De inkom is volledig gratis
en het spektakel begint om 14u30 stipt. Vanzelfspre
kend zijn alle kinderen en ouders van harte welkom.
Maar ook de ouders, die eventueel op zaterdagnamid
dag niet vrij zijn, misschien omwille van hun weke
lijkse boodschappenuitstap. hoeven daarom hun kin
deren deze poppenkastnamiddag niet te ontzeggen.
Die ouders kunnen immer gerust voor de ganse duur
van de vertoning hun kinderen ter plaatse laten,
waar ze onder de hoede staan van de organisatoren.
Poppentheater Jolimuts betrekt de kinderen in hun
nieuwste stuk «TV af, wij willen spelen» volledig in
het spektakel. Het draait allemaal om een jongetje
dat geplaagd zit met de TV-rage en opnieuw wil
spelen; eerst verveelt hi^ zich en daarna helpen fijne
poppen hem om terug plezier in het spel te vinden.
Een tal van kleine verhaaltjes, voorvalletjes, die
uiteindelijk het bewijs leveren dat we zonder veel
materiaal ook nog plezier kunnen beleven. Maskers,
schimmenspel en allerhande poppen helpen om het
geheel afwisselend maar toch gezellig te houden.
Kortom alles om aan de kinderen een boeiend en
ontspannend spektakel te bezorgen dat ze niet mogen
missen.
Dit poppenkastoptreden gaat door met de samenwer
king van het Liberaal Jeugdwerk Aalst en de plaatse
lijke PW-afdelingen
architectuur). Stuk voor verband met het overraken
als de Spaan'se"veroveraörs mers'die van verdoken twij- ling- huwelijksmis niet uit- bonden aan het BRT-omroe- stuk zitten ze bovendien in van de fameuze muur
r rrinrT««n nnnr hPi fik- fel en ontmoediaina. Nu is raken. Omdat in deze stad pkoor. 1 is er losse mede- allerlei nevenaktiviteiten. voor een zetje zorgen oi om
op zoek gingen naar het fik- fel en ontmoediging. Nu is raken. Omdat in deze stad pkoor.
tieve Eldorado zo gaat de het zo dat alle verenigingen, duidelijk een verzadigings- werker De overige studeren zodat je met de dichter over meer bij hun sneineiaie duj-
dichter zijn Eldorado achter- amateurs en betaalde ama- punt bereikt wordt, blijven een vak dat bijzonder wei- een woekering van talenten ven voor een trampoline,
na. op zoek naar het goud teurs. de weg naar de roem nieuwe aanbiedingen uit. nig met muziek te maken kan spreken,
van de tijd. tussen droom- opstappen, maar achteraan Gevestigde componisten, heeft (geneeskunde, econo- Wil er dus iemand in